• Ei tuloksia

Maa kuusta nähtynä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Maa kuusta nähtynä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

62

K

eskustelussa koulutuksesta ja kasvatuksesta on kaikilla tasoilla hylätty kysymys, mitä ihminen tarvitsee tullakseen ihmiseksi. Nyt sen sijaan ky- sytään, minkälaisia ihmisiä tarvitsemme vuonna 2010. Tähän voidaankin antaa helposti futurisoivia vastauk- sia, menetelmiä ja skenaarioita. Niiden perusteella me voim- me yrittää tarpeellisten ihmisten kasvatusta ja koulutusta.

Voisimme myös katsella taaksepäin ja kysyä, kuinka hyvin onnistuimme viime sodan jälkeen kasvattamaan ja kouluttamaan sellaisia ihmisiä kuin tarvitsimme. Vain pesun- kestävä hypokriitti voi olla tyytyväinen: meillä on korkeasti koulutettu kansa, joka on sivistymätön, raaka ja paniikissa tulevaisuutensa edessä.

Olemme hylänneet sanan “raaka”

puhuessamme ihmisistä, koska sillä ei ole enää sosiaaliluokan mukaista kohdetta. Mutta vain sen kohteis- taminen on muuttunut: kuka tahansa voi osoittautua raa’aksi käyttäytymisensä, mielipiteit- tensä tai julkisen toimintansa kautta. Yhä useampi myös osoittautuu. Usein se tulee ilmi kaksinaismoraalina, teennäisenä kunnollisuutena ja itsen salaamisena.

Nuorten ja aikuisten opetus tähtää oudolla tavalla itsen peittämiseen ja teennäisen “objek- tiivisuuden” viljelemiseen: älä ota julkisesti kantaa, piilottaudu muiden taakse. Kun itse on hävinnyt puheesta, toiminnasta ja vaikutustavoista, ketään ei ole jää-

nyt jäljelle. Jäljellä on vain raakuus: koulutetun villi-ihmi- sen taito manipuloida itseään, toisia ja yhteistä todellisuutta ilman mitään moraalista vastuuta.

Tähän kuuluu oman edun liioittelu, kärsimättömyys mui- den kohdalla ja hyväksytty tapojen puute, jolla viestitetään uskoa, ettei ketään todellakaan enää ole jäljellä.

Me emme käytä enää sanaa “raaka”, koska emme enää muista, mikä oli sen vastakohta.

Me koulutamme itseämme ja toisiamme kaikenlaisessa:

vuorovaikutustaidoissa, ihmisten kohtaamisessa, viinien erottamisessa ja kansainvälisessä tapakulttuurissa. Mikään ei kuitenkaan onnistu, koska me emme muista, miksi nämä olivat “tärkeitä”.

Selvin merkki raakuudesta on, että oma arvokkuus, itsen olemassaolo, on jäänyt huomaamatta. Näin ei millään muul- lakaan ihmisen aikaansaannoksella, luonnon ihmeel- lisyydellä tai näkymättömän outoudella ole merkitystä.

Kaikki on mitä tahansa eikä minkään arvoista.

Tulevaisuus osoittaa aina saman: ihminen tarvitsee oman ihmisyytensä. Jokaisella on oltava keino löytää se, kuinka ihmiseksi tullaan. Se ei ole hallinnollinen ratkaisu vaan hitaasti esille kasvava itse, joka ymmärtää olevansa oman toimintansa lähtökohta ja arvioija. Se ei ole yksilö tai poliit- tinen eläin, ei paljontietäjä eikä taitava puhuja.

Ihmisyys kantaa jokaisessa ihmisessä usein jo lähes vaien- nutta tarvetta arvokkuuteen, eheyteen ja omaan elämään.

Itse ei löydy yksin. Se on ohjaamisen — esimerkiksi jäsentyneen kasvatuksen ja koulutuksen — asia. Kaikki yhteinen ja julkinen on niin sekavaa mutta myös jyräävää, ettei omaa arvokkuutta ja omaa elämää löydy noin vain.

Jonkun on kohta kohdalta, tavoite tavoitteelta ja ilman indoktrinaatiota ohjattava kohti sitä, miksi kukin meistä on täällä: kohti oman elämän toteutumista.

Tulevaisuutta varten me tarvitsemme ohjaajia, ihmisiä, joilla on selkeä käsitys niistä syistä, joita nykyisellä raakuu- della on, ja niistä tarpeista, joiden toteuttaminen synnyttää arvokkuutta. Nämä ihmiset eivät voi olla ryvettyneet nykyi- sessä “yhden mahdollisuuden politiikassa”; nämä ihmiset voivat tulla vain niiden harvojen joukosta, joille ihmisessä on edelleen luvuttomia mahdol-

lisuuksia.

Suurimpana ongelmana on, että olemme menettäneet luonnollisen, intuitiivisen kykymme tunnistaa puhe, jolla on merkitystä ihmi- selle. Kiinnitämme koko huo- miomme toisaalta teknisiin elämän ratkaisuihin ja toi- saalta pelkoon siitä, että joku todella tietäisi uuden tavan ajatella elämistä, sen päämää- riä ja keinoja. Kulttuuriimme sisään rakennettu skeptisyys ja koulutettujen villien relativismi näkee vaaran jokaisessa kysymyk- sessä, joka pyrkii paljastamaan uusia tapoja ajatella ihmistä, ikäänkuin demo- kratia ja poliittinen tasa-arvo eivät kestäisi yhtään hetkeä ajattelemista.

Mutta meidän on pakko alkaa ajatella. Kaikki ratkaisut, joita nyt tehdään tai jätetään tekemättä, luovat tulevaisuut- ta, jonka siis voi arvioida jo nyt. Olemme oppineet pitämään hyveinä ajautumista ja ohjeiden saamista muualta. Lukuisat kansalaisten jokapäiväistä elämää rassaavat vanhat lait on jätetty muuttamatta, koska on ollut kiire laatia niitä lakeja, joita muut meiltä edellyttävät. Samalla tavalla me olem- me johdonmukaisesti kieltäytyneet keskustelemasta suo- malaisesta kasvatuksen ja koulutuksen nykyisyydestä ja tulevaisuudesta, koska odotamme, mitä muut — EU, kansainväliset toiminnot, muuttuva maailma — meiltä tulee edellyttämään. Tiede- ja teknologianeuvostossa jopa esi- tettiin, että lopettaisimme joitain tutkimusaloja, koska voimme ostaa “tutkimustulokset” muualta.

Me emme ymmärrä tutkimustuloksia, emme käsitä direktiivejä, emme asetu mihinkään kansainvälisyyteen, jol- lei meillä ole omasta takaa sellaista ajattelua, joka tulkitsee vieraan meidän käytännöillemme. Tämä ajattelu edellyttää itsen ottamista todesta: kukaan ei ajattele kenenkään puolesta, jokainen ajattelee itse, jos ajattelee.

Kun arvokkuutensa sisällön löytäneet, itse ajattelevat ihmiset yhdessä suunnittelevat tulevaisuutta, tulevien ihmis- ten kasvatusta ja koulutusta, saattaa olla, että me pääsemme raakuudesta. Silloin voimme puhua siitä, mitä ihminen tarvitsee tullakseen ihmiseksi.

Juha Varto

Maa kuusta nähtynä

KOLUMNI

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Nimittäin, jos kaikki aikuisten teke miset todellakin vaikuttavat suoraan esimerkin voimalla lapsiin, olisi luul tavasti viisainta ottaa kaikki lapset yh teiskunnan

Pahinta on, että nämä kaksi ryhmää eivät pysty paljoakaan kommunikoi maan keskenään, koska kaiken julki sen kommunikoinnin periaate on opis keltu latteus: se, että ei

un me emme enää suostu nä kemään maailmaa ympärilläni me vaan suuntaamme katse emme vain siihen, mitä pitäisi olla, kuvitelmamme myös siitä, mitä pi täisi olla,

Tässä mielessä postmoderni on vain ku- vitelma: me leikimme sil- lä, mitä seuraisi siitä, että antaisimme maailman ja monimuotoisuuden tulla itsellemme todellisiksi, teemme

Mutta on myös argumentointia koske- via sopimuksia, joilla ei ole mitään tekemistä retoriikan kanssa, koska ne ovat aikaan ja paik- kaan sidottuja ja täysin

Tämä harmaa alue, tunteet, on tosin suurimpia syitä väärin- käsityksiin, koska tunteet näyttävät ole- van kommunikoimattomia: sanoista voi päästä yhteisymmärrykseen,

Demo- kraattisissa Uuden Ajan valti- oissa on paljon lakeja, jopa niin paljon, ettei kukaan kun- nolla tunne niitä ja ihminen lain kohdatessaan usein ihmette- lee, miksi

Jos suuntaamme laatukeskustelun kärjen kysymykseen toiminnan moraalista, työpaikoilla olisi keskusteltava siitä, mitä tarkoittaa hyvä työssä toimiminen.. Tämä