• Ei tuloksia

Ihminen tarvitsee holhousta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ihminen tarvitsee holhousta näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Ihminen tarvitsee holhousta

Platon, Lait. Teokset, kuudes osa. Suom. Marja Itkonen-Kaila, Holger Thes­

leff, Tuomas Anhava, A.M.

Anttila, Otava, Helsinki 1986, 409 s.

"Lait" ei ole Platonin tun­

netuimpia tai keskeisimpiä te­

oksia. Sen filosofinen anti, verrattuna tekijän muihin te­

oksiin, on verraten vähäinen.

Teoksen saaminen suomen­

kielisenä on kuitenkin merkit­

tävää, koska teos on teemoil­

taan rinnakkainen Platonin pääteokselle ''Valtiolle''.

"Lait" on astetta käytännön­

läheisempi kuin "Valtio". Se antaa meille historiallista tie­

toa Platonin ajan yhteiskun­

nasta, käsityksistä ihmisestä yhteiskunnallisena olentona, kasvatuksesta sekä hyvästä ja huonosta valtiosta.

Platonin keskeisen ajatuk­

sen mukaan ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään: vii­

saisiin ja vähemmän viisaisiin.

Vähemmän viisaat ovat ihmis­

ten enemmistönä, mutta vii­

saat puolestaan ovat eteväm­

piä valtion hallinnon järjestä­

misessä. Demokratia jakaes­

saan päätösvallan tasan viisai­

den ja tyhmien kesken ei ole kenenkään edun mukaista.

On kaikkien edun mukaista antaa viisaiden laatia lait, joi­

den mukaan yhteiskuntaan luodaan oikea järjestys. Hy­

vässä yhteiskunnassa jokaisel­

la on oma paikkansa. Plato­

nin "parhaiden diktatuuri" ei siis ole totalitaarinen pakko­

vallan mielessä, sillä hyvän valtion muodostamiseen käy­

tetään ennert kaikkea suostut­

telua ja kasvatusta, ei niin­

kään pakkoa ja väkivaltaa.

Kasvatuksen avulla ihmiset alistuvat holhoukseen. Nyky­

termein voitaisiin kai puhua eräänlaisesta konsensusyh­

teiskunnasta tai '' sisäistetyn herruuden" järjestelmästä.

Platonin käsitykset kasva­

tuksesta ovat kiinnostavia.

Aikuiskasvatus 4/ 1986 2 J J

(2)

Hänelle on läheinen ajatus sa­

man kasvatustapahtuman eri­

laisesta vaikutuksesta kasva­

tettaviin. Vaikutus tai merki­

tys on erilainen riippuen siitä, minkälainen asenne kasvatuk­

sessa on. Esimerkkinä Platon käyttää juominkeja: "juo­

mingeilla on suuri kasvatuk­

sellinen merkitys, jos ne ta­

pahtuvat oikeassa järjestyk­

sessä" (26) Ajatustaan Platon perustelee laajasti sillä, että ihmisessä vaikuttavat "neu­

vonantajat" - nautinto ja tuska - yhdistyneenä tulevai­

suuteen kohdistuviin odotuk­

siin pääsevät kohtuullisessa humalassa vaikuttamaan vaa­

rattomassa ympäristössä. Ih­

misen paheet ja hyveet tulevat koetukselle leikkimielisesti sen siiaan. että olisi kvseessä tosi tilanne. Näin ihminen tuntee itsensä paremmin ja ys­

tävät oppivat tuntemaan hä­

nen piirteensä. Juominkeja ei siten voi tuomita hyväksi tai huonoksi kasvatustapahtu­

maksi itsessään, vaan on arvi­

oitava niiden merkitystä oike­

an asenteen ja järjestyksen näkökulmasta. Tähän Platon­

in esimerkkiin liittyy laajem­

minkin ajattelemisen arvoi-

nen perusero moniin nykykas­

vatuksen ongelmiin. Platon ei korosta kasvatuksessa hyvien tapojen tai käyttäymismallien opiskelua. Oikea käytös seu­

raa oikeaa ajattelua ja oikeaa hyveen mukaista toimintaa.

Mallit, muodolliset tavat ovat ulkokohtaisia ja haitallisia se­

kä ihmisen onnen että ajatte­

lun kehittymisen kannalta.

Hyviä tapoja ei voi opettaa, ne tulevat hyveen mukana.

Kasvatuksen avulla ihmiset johdatetaan hyväksymään oi­

kea, lakien mukainen järjes­

tys. Lakien merkitys on kes­

keinen ja siksi niiden laadinta on parhaimpien ja viisaim­

pien tehtävä. Platonin lait ovat paikoin kovin outoja ny­

kylukijasta. Mutta tärkeäm­

pää kuin niiden outouden huomaaminen on niiden kä­

sittelemien ongelmien tuttuus.

On hämmästyttävää huomata kuinka nuori ihmiskunta ja länsimainen kulttuuri on.

Vaikka jotkut kohdat oudok­

suttavat, valtaosaltaan ei ny­

kylukijalle tuota ongelmia ymmärtää Platonin tekstiä.

Vaikka edellä olen ongel­

mattomasti olettanut teoksen kirjoittajaksi Platonin, niin

näin ei täsmällisesti ottaen ole. Teoksen ovat toimitta­

neet Platonin oppilaat ja he ovat lisäneet tekstiin mahdol­

lisesti omia näkemyksiään.

Tästä johtuen teos vaikuttaa heterogeeniseltä. Teoksen runko on syntynyt ilmeisesti vuoden 350 paikkeilla. Toi­

saalta tulkinnanvaraisuutta aiheuttaa myös teoksen muo­

to. Platonille ominaisella ta­

valla se on dialoginen. Kes­

kustelijoita on kolme: nimeltä mainitsematon ateenalainen (joka edustaa Platonin kanto­

ja) johtaa puhetta, muina kes­

kustelijoina ovat kreetalainen Kleinias ja spartalainen Me­

gillos.

Teos on huolellisesti suo­

mennettu. Se on lisäksi varus­

tettu lyhyellä esittelyllä ja tii­

viillä selityksellä. Ne ovat Holger Thesleffin käsialaa ja auttavat hahmottamaan teok­

sen kokonaisuutta ja sen yksi­

tyiskohtia. Toimituskunnan suururakasta, Platonin teos­

ten kokonaisuudesta puuttuu enää viimeinen, seitsemäs osa.

Pekka Kalli

212 Aikuiskasvatus4/1986

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Pentti Haanpää: ”Ja niinhän sitä sanottiin, että lämmintä vanha ihminen tarvitsee, ei iloa”.. (Kirjeitä

Tämä näkyi esimerkiksi siinä, että monet oppilaat sijoittivat kuvia siten, että niiden koko tai sijainti suhteessa tekstiin ei tukenut tarkoitusta.. Joillain oppilailla oli

4.1 Arviointi osana pa/autejärjestelmää Sekä konsernitason että virastojen johtamisen kannalta arviointi on yksi toiminnan ohjauksen ja.. Arviointi ulottuu laajemmalle

Suomen tieteellinen kirjastoseura (STKS) esittää huolensa kirjastoaineiston vapaan saatavuuden ja liikkuvuuden varmistamisesta Varastokirjaston mahdol- lisesti

Olisikin kenties parempi sanoa, että tämän numeron keskiössä on käsitys vihollisen lukemisesta paradoksina tai ajatuskokeena, joka mahdollistaa tie- tynlaisen ajattelun ja

Soper tarkoittaa näkemyksemme mukaan ”itsenäisyydellä” sitä, että luonto ei kokonaisuutena tarvitse kaikkia osiaan, kuten ihmistä, mutta ihminen tarvitsee luontoa,

Tiedemaail- maankin niin helposti kotiutuva auktoriteet- tiusko ja jonkun sanan lakina pitäminen saavat tuuletusta (s. Kuhlmannin aja- tukset tukevat nykykäsityksiä päättelevästä

mordvan sanaan ketskas 'haken', mutta huomauttaa kuitenkin, että suomen sana mahdol- lisesti voi olla deskriptiivinen: »Möglicherweise ist jedoch das fi.. Sen