• Ei tuloksia

Tämän numeron taiteilijat

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tämän numeron taiteilijat"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

4/2011 niin & näin 5

tämän numeron taiteilijat

Minna Henriksson,Nimetön/Untitled, sarjasta Kommunikaatio (2011). Kuvaaja: Matti Kurkela. Valokuva: Tuomo Pirttimaa

Ritva Kovalainen & Sanni Seppo: Metsä meitä yhdistää

Olemme työskennellet valokuvataiteilijoina yli kaksikymmentä vuotta. Yhteisissä teoksissa olemme tarkastelleet suhdettamme metsään. Puiden kansa -näyttelyssä ja kirjassa käsittelimme suomalaista luonnonuskontoa, puihin ja metsiin kytkeytyviä myyttejä ja uskomuksia. Seuraavaksi perehdyimme metsätalouden maisemallisiin ja kulttuurisiin vaikutuksiin. Ajatukset kiteytyivät elokuvassa Sateenkaarenpää sekä kirjassa ja näyttelyssä Metsänhoidollisia toimenpiteitä. Jatkoimme metsän parissa näyttelyllä Kultainen metsä, jossa toimme vanhojen suomalaisten metsien rinnalle Japanin shintolaiset pyhätöt tuhatvuotisine puineen. Tavoitteenamme on, että työmme on kosketuksissa yhteiskuntaan, osallistuu keskusteluun ja argumentoi vakuuttavasti, taiteellista herkkyyttä unohtamatta.

Minna Henriksson (s. 1976

Oulussa) on valmistunut Brightonin yliopiston maalaustaiteen osastolta, Kuvataideakatemian tila-aikataiteen osastolta ja Malmön taideakatemiasta. Hän on työskennellyt vierailevana taiteilijana Istanbulissa, Berliinissä, Riiassa, Zagrebissa, Belgradissa, Pristinassa, Ljubljanassa ja Tukholmassa. Henrikssonin työt liittyvät usein nationalismin, identiteettien ja ulossulkemisten teemoihin. Tiettyyn paikkaan ja hetkeen suunnitellut teokset perustuvat taustatutkimuksiin, joihin Henriksson käyttää myös vaihtoehtoisia ja spekulatiivisia tietolähteitä. Hän työskentelee pääasiassa piirustuksen, valokuvan ja installaation keinoin.

Valokuva: Sezgin Boynik

Valokuvataiteilijat Ritva Kovalainen ja Sanni Seppo tekevät yhteistyöprojekteja, joissa käsitellään puihin ja metsiin liittyviä henkisiä ja kulttuurisia merkityksiä.

Yhteistyö alkoi vuonna 1992. Ihmisen ja luonnon suhde on ollut kantava teema Ritva Kovalaisen tuotannossa, ja hän käsittelee sitä sekä valokuvissa että runoissa. Sanni Sepon valokuvauksen ydin on yhteiskunnallisuudessa ja dokumentaarisuudessa. Hän nostaa töissään esiin yksilöitä, jotka elävät omaan tapaansa erilaisten sosiaalisten tilanteiden puristuksessa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Hän käyttää ai- heenaan nykyaikaista maisemakuvastoa lähtien liikkeelle epätavallisista postikor- teista ja maisemakuvista eri arkiesineissä.. Oudot postikortit näyttävät

Viime aikoina olen erityisesti pohtinut taiteilijan/ihmisen sisäistä tietoa, joka jäsentyy ja konkretisoituu avoimen työskentelyprosessin aikana.. Taiteilijan tietoa on

Yleensä sillä tiellä on haaroittuvia polkuja joille eksyn, ja juuri näillä harhateillä tekee löytöjä, avautuu odottamattomia uusia näkymiä.. Sekatekniikkateosten tekeminen

Maalaustapa on fyysinen, ja maalauspohjien suuri koko tarjoaa mahdollisuuden pureutua työhön koko voimalla.. Heinonen työskentelee akryyli- ja öljyväreillä sekä

Käyttää taidegrafiikan keinoja painaessaan valokuvaa nelivärisenä sekä teoksissa, joissa on perusteltua jäljen tai eleen vuoksi käyttää painotekniikkaa.. Arkipäivän esineet

Hän järjestää kohtaamiaan ääniä, kuvia ja sanoja kaikkeuden ihmeitä ylistäviksi sokkeloiksi.. Työnsä tulokset hän esittää näyttelyissä ja painotuotteissa,

En yritä kuvata maalauksillani sitä mitä näen silmilläni, vaan sitä mitä olen maalannut mielikuvituksessani.. Joskus töiden prosessi vie vuosia, useimmiten

Ari Kakkinen, Lumiére de la dénégation (Inscription # 21) Valokuva: Valpuri Kylmänen. Ari Kakkinen