• Ei tuloksia

Luksus neuvostojen maassa eli kaviaarivoileivän arvoitus näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Luksus neuvostojen maassa eli kaviaarivoileivän arvoitus näkymä"

Copied!
14
0
0

Kokoteksti

(1)

JUKKA GRONOW

LUKSUS

NEUVOSTOJEN MAASSA

ELI KAVIAARIVOILEIVÄN ARVOITUS

"Ihmiset ovat väärässä luullessaan, että onnettomat ajat koostuvat vain onnet- tomuuksista." (Lydia Ginsburg)

SUKLAATORTTUJA JA SHAMPANJAA

Käydessäni viime syksynä Kiovassa, Ukrai- nan pääkaupungissa pistäydyin vanhasta muistista Zigorina-kadun "lähimyymälässä".

Oli myöhäinen lauantai iltapäivä. Kauppa ei ollut ulkonäöltään muuttunut juuri lain- kaan pariinkymmeneen vuoteen, jopa osa myyjistä oli vanhoja tuttuja. Mutta nyt kaup- pa oli lähes tyhjä tavaroista. Puolentusinaa asiakasta tosin jonotti leipää, mutta muu- toin hyllyillä oli vain muutama iso lasinen kurkkupurkki. Poissa olivat Doktorskaja- makkarat, hollantilaisjuusto, nakit. Neu- vostoliiton hajoamisen jälkeen ulkomaalai- seksi tuontitavaraksi muuttuneita kalasäi- lykkeitäkään, joiden päivittäinen saanti en- nen oli täysin taattua, ei enää ollut. Sitä suurempi olikin iloni havaittuani äkkiä tis- kin ja sillä seisovan romanialaista alkupe- rää olevan espressokeittimen takana kor- kean pinon tutun näköisiä pahvirasioita.

Pinossa oli kymmenittäin suklaatorttuja joi- den hintakaan ei ollut kalleudella pilattu.

(Leivän hintaan verrattuna se oli jopa suh- teellisesti laskenut sitten neuvostoaikojen.)

Suklaatorttujen näkemisen herättämä vilpitön ihastukseni ei ollut — näin uskallan väittää — pelkästään nostalgista. Nuo ihanat tortut, jotka lähemmin tarkasteltuina pal- jastuivat toki jo hieman kuivahkoiksi eivät- kä aivan tuoreiksi, toivat mieleeni vanhan ongelman ja osoittivat osaltaan oikeaksi erään havainnon, jota olin pohdiskellut jo jonkin aikaa. Neuvostoliitossa on syntynyt oma erikoinen kulutuskulttuurinsa, johon olennaisesti liittyi "demokraattinen luksus"

tai ylellisyys ja joka kaikesta päätellen oli ja edelleen on varsin kiinteä ja oleellinen osa kansan arkea ja etenkin juhlaa. Miten ja miksi tuo luksus keksittiin? Sitä pyrin tässä kirjoituksessani pohtimaan ja siihen alusta- vasti vastaamaan.

Mutta tarkastellaanpa ensiksi, mitä tuo- hon perinteiseen "luksukseen" oikein kuu- lui, mitä tuolla ylellisyydellä oikein tarkoi- tan. Siihen kuuluivat ainakin sellaiset tuot- teet kuin shampanja, konjakki, kaviaari- voileivät, suklaakonvehdit, tortut (joita oli kahta lajia, suklaa ja kerma) sekä hajuve- det. Yhteistä kaikille näille tuotteille on se, että ne ovat "nautintoaineita", syötäviä ja juotavia — tai haistettavia. Ne ovat myös varsin feminiinisia tuotteita, lahjoja naisille.

Luetteloa voisi toki jatkaa ja joissakin yksit- täistapauksissa on varmasti lähes mahdo-

(2)

tonta sanoa kuuluuko tai kuuluiko jokin tuote tähän ryhmään. Erilaiset lahjatavarat, kuten kristallilasit ja maljakot, meripihka- korut, huivit ja liinat, joita varten suurissa neuvostokaupungeissa oli omat myymälän- sä, kuuluivat myös tähän ryhmään. Ehkä myös turkishatut, joita ei tosin juuri kos- kaan myyty ruplilla missään. (Kiovan pää- kadulla Kreshtshatikilla, kaupungin par- haalla liikepaikalla toimii edelleen varsin suuri lahjatavaraliike samoine tuotevalikoi- mineen kuin aina ennenkin — ja yhtä tyhjä- nä asiakkaista.)

Luetteloon voisi varmasti lisätä vielä muutamia tuotteita, mutta olennaista kui- tenkin on se, että tällainen luettelo on mie- lestäni mahdollista laatia ja se käsittää kor- keintaan tusinan verran erilaisia tuotteita.

Ja kaiken lisäksi tuo luettelo oli säilynyt lähes muuttumattomana — niin: kuinka kauan? — ainakin vuosikymmeniä.

Kyse on siis etenkin tavaroista, joita hankittiin perhe- ja muihinkin juhliin tai arjen piristykseksi. Periaatteessa näitä "luk- sus"-tuotteita saattoi etenkin suurten juhla- pyhien edellä kuka tahansa ostaa tavallisis- ta kaupoista ja kioskeista melko halvalla.

Vielä 1960-luvun lopulla saattoi moskova- lainen työläinen hyvinkin pysähtyä ennen töihin menoa maitokauppaan tai kioskille nauttimaan kaviaarivoileivän ja kaksisataa grammaa shampanjaa — nautinto, josta vain kuninkaat ja rikkaat saattoivat haaveilla.

"kapitalismin vallitessa". Oliko Neuvosto- liitto siis sittenkin tuo työtätekevien paratii- si, jossa onni kukoisti? (Sellaiseltahan se aivan oikeasti näytti monesta "köyhästä ja kuivasta" Suomesta tulevasta turistista vielä 60-luvun alkupuolella, siitä huolimatta, että surkuteltiin nailonpaitojen ja -sukkien puutetta.)

Se että näitä tuotteita saattoi ostaa sa- moin hinnoin kaikkialla Pietarista Vladi- vostokiin, Arkangelista Odessaan ja että tuo tuotevalikoima pysyi suurin piirtein sa- manlaisena vuodesta toiseen, merkitsi sitä että ne olivat tärkeä osa talouden, ns. kevy- en teollisuuden ja elintarviketeollisuuden suunnittelua ja tuotantoa. Vaikka esimer- kiksi vuosittain tuotettujen torttujen arvo

olikin mitätön verrattuna esimerkiksi vaik- kapa kaikkien leipomotuotteiden arvoon, niiden luotettava tuottaminen ja jakelu neuvostotalouden puitteissa edellytti suu- ria investointeja, tehtaita ja kuljetuska- pasiteettia, kauppoja ja ravintoloita jne. Se merkitsi myös sitä että joku oli joskus jos- sain tehnyt päätöksen niiden tuottamises- ta. Ja juuri tämän päätöksen jäljittäminen alkoi minua kiehtoa. Itsestään selvää mi- nusta oli, että kyse ei voinut olla mistään elimellisestä vallankumousta edeltäneen ajan tai 20-luvun puolivälin NEP-kauden kulutuskulttuurin jatkeesta.

En suinkaan väitä, että nämä ylellisyys- tuotteet olivat kaikkina aikoina olleet kaik- ki tai edes pääosa siitä, mitä Neuvostolii- tossa pidettiin luksuksena, arkipäivän tai keskitason ylittävänä hyvänä elämänä. Jo kolmekymmenluvun alussa syntyi erikois- kauppoja etuoikeutetuille ryhmille, joista saattoi ostaa mm. ulkomaisia tuontitavaroi- ta. Vahva kotimaisen ja omillaan pärjäämi- sen ("sosialismi yhdessä maassa") korostus merkitsi yleisemminkin sitä, että kaikki ul- komaalainen (länsimaalainen) oli vaike- asti hankittavaa ylellisyyttä, Abban levyis- tä, Levi's Jeanseistä ja kuulakärkikynistä Viola-sulatejuustoon uudempia esimerkke- jä ottaakseni (vastaavina esimerkkeinä 30- luvulta mainitaan mm. Parker-kynät ja sa- vukkeet). Näitä myytiin vain suljetuissa eri- koismyymälöissä tai mustassa pörssissä. Jo kolmekymmenluvulla esiintyi toki "todel- listakin" neuvostoylellisyyttä, todellisia etuoikeuksia, joiden piiri oli laajentunut kapeimman poliittisen eliitin ulkopuolelle- kin: autoja kuljettajineen, omakotitaloja, isoja huoneistoja keskustassa, huviloita, kesälomia sanatorioissa Krimillä — myö- hemmin myös ulkomaanmatkoja ja valuut- taa, jolla saattoi ostaa mitä vain.

Kun esimerkiksi tammikuussa 1936 jär- jestettiin Moskovassa stahanovilaisten ko- kous, raskaan teollisuuden ministeri Ord- zhonikidze lahjoitti osanottajille 50 autoa, 25 moottoripyörää, 500 polkupyörää, 150 levysoitinta, 200 metsästyskivääriä ja 150 taskukelloa. (Ks. Siegelbaum1988, 228).

(3)

VANHA JA UUSI YLELLISYYS

Kolmekymmenluvun puolivälistä lähtien tämä ylellisyys koski yhä kasvavaa "etuoi- keutettua" koulutettujen asiantuntijoiden ja huipputyöläisten eliittiä varsinaisen po- liittisen eliitin ohella. Mutta tämä luksus kuului vielä 60-luvullakin suurelta osin tiu- kasti "virkaan" tai asemaan. Sitä ei — aina- kaan periaatteessa — voinut lainkaan rahal- la ostaa. 1960-luvulla tämä ylellisyys alkoi toki saada vakavan uuden kilpailijan. Tuol- loin alkoi ensimmäistä kertaa olla mahdol- lista edes haaveilla moottoripyörän, auton, kesämökin, oman isomman asunnon tms.

hankkimisesta itse. Togliattin autotehtaan perustaminen ja Fiatin lisenssillä valmistet- tavien Ladojen — Zhigulien valmistuksen aloittaminen oli tuossa suhteessa merkittä- vä virstanpylväs muutoinkin kuin vain sym- bolisesti. Samalla alkoivat jääkaapit, TV:t, hifi-soittimet ja matkaradiot, viihde-elek- troniikka yleensäkin ilmestyä tavallisiin neu- vostokauppoihin ja vähitellen myös kotei- hin — tosin ylettömän kalliina ja usein vai- keasti saatavana. Tuolloin käynnistettiin myös laajamittainen uusi asuntotuotanto, jonka tarkoituksena oli korjata koko Stali- nin kauden ajan pahentunut kaupunkien kurja asuntotilanne. Kyse ei ollut vain siitä, että pyrittiin rakentamaan enemmän neli- öitä per asukas, vaan koko virallisen asu- misihanteen muuttumisesta. Tavoitteeksi tuli rakentaa jokaiselle pienperheelle oma koti.

Koti jonka saattoi itse sisustaa ja koristaa oman makunsa mukaan! Tämäkin uusi

"luksus", joka varsinkin alussa oli vain to- della harvojen saavutettavissa, liittyi usein virkaan, asemaan tai ansioihin työssä, mut- ta se oli yhä kasvavassa määrin myös rahal- la ostettavissa.

Tämä uusi "luksus", moderni kulutusta.- varatuotanto, matki valikoiden ja usein var- sin kömpelösti suoraan sitä keskiluokkais- ta elämän- ja kulutusmallia, joka oli yleisty- nyt USA:ssa jo ennen sotia ja Länsi-Euroo- pan varakkaimmissa maissa pian sodan jäl- keen. Järjestelmien taloudellisen kilpailun tarkoituksena ei ollut saavuttaa johtavia kapitalistisia maita vain teräksen, sähkön ja

öljyn tuotannossa, niin kuin Stalinin ajan viisivuotissuunnitelmissa, vaan tavoitteeksi otettiin enemmän tai vähemmän eksplisiit- tisesti myös läntisen kulutustason ja mallin saavuttaminen — ainakin soveltuvin osin.

Tämä merkitsi sitä, että — vaikkei sitä kos- kaan suoraan sanottukaan — tavoitteeksi tuli tuottaa vähitellen yhtä paljon autoja, jää- kaappeja, televisioita, stereo-soittimia kuin Amerikassa, jotta sosialismi osoittaisi yli- voimaisuutensa. Lähtökohtatilannetta kuvaa hyvin se, että vuonna 1940 Neuvostoliitossa oli jo 38,4 miljoonaa kaupunkitaloutta, mutta näissä oli vain 4,4. miljoonaa radiovas- taanotinta. Näistäkin suuri osa oli yhdelle aaltopituudelle viritettyjä kovaäänisiä.

Täytyy muistaa, että vielä 1960-luvun alussa tuo tavoite ei ollut karannut täysin käsistä, olivathan tällaiset esineet esim. Suo- messakin tuolloin vielä todellisia ylellisyys- tavaroita ja vain harvojen omaisuutta. Ei- hän moneen suomalaiseenkaan kotiin tul- lut kylmää saati sitten lämmintä vettä pu- humattakaan siitä, että niissä olisi ollut ve- siklosetti. Tuon kulutuskuilun ylittäminen saattoi tuolloin hyvinkin tuntua mahdolli- selta — vieläpä kohtuullisen lyhyessä ajassa.

Tämä uusi keskiluokkainen luksus otti mallinsa melko suoraan länsimaiden kes- kiluokan tai varakkaiden työläisten elin- tasosta. Tässä suhteessa tuo vanha luksus, jota olen aiemmin luonnehtinut, oli erilai- nen. Kun uusi oli läntistä lainaa, tämä van- hempi neuvostoluksus oli kotoperäistä ja perustui omaperäisempään käsitykseen hyvästi elämästä, jolle ei ollut — ainakaan enää -suoranaisia eläviä esikuvia. Voidaan siis hyvin puhua omasta neuvostotavara- kulttuurista ja -tyylistä. Sen takia onkin mielenkiintoista miettiä, minkälainen käsi- tys ylellisyydestä ja mukavasta elämästä tä- hän oikein liittyi.

Mikäli edellä esittämäni luettelo "ylelli- syystavaroista" on edustava, on kyse jäl- leen suorasta lainasta, mutta nyt siitä "hie- nosta elämästä", jota rikkaat elivät — tai pa- remminkin jota bolshevikit kuvittelivat rik- kaiden eläneen — joskus 1800-luvun puoli- välissä. Shampanjaa, kaviaaria, konjakkia, hajuvesiä, suklaata. Tästä stereotyyppisestä

(4)

luettelosta puuttuvat oikeastaan vain pal- velijat, vaunut, kurtisaanit ja mietti, joita ymmärrettävästi olisi ollut vaikea yhdistää ideaaliseen sosialistiseen elämäntapaan.

Mutta olihan tavallisen neuvostotyöläisen sen sijaan mahdollista jo 30-luvun lopulla illastaa kristallikruunujen loisteessa ja hän- nystakkiin pukeutuneiden tarjoilijoiden ja hovimestarien palveltavana "pariisilaisittain", vaikkapa Metropolissa, Natsionalissa, Pra- gissa tai tuossa 30-luvun lopulla valmistu- neessa uudessa neuvostoylpeydessä, Ho- telli Moskvassa aivan Kremlin tuntumassa.

Ja jälleen lähes ilmaiseksi!

Tyypillistä tälle neuvostoluksukselle oli edelleen se, että se ei perustunut tuontita- varaan, vaikka näissä tuotteissa ei mitään erikoisen venäläistä ollutkaan, olihan kavi- aarikin lähinnä vanha keskiaasialainen, Persiasta kotoisin oleva herkku. Suklaata lukuun ottamatta ne perustuivat kuitenkin kaikki kotoisiin raaka-aineisiin. En tietoi- sesti ole lukenut niiden joukkoon venäläis- tä votkaa — olihan se siinä määrin arkinen ja jokapäiväinen hyödyke. Olut sen sijaan muodostaa hieman hankalammin luokitel- tavan ongelman. Neuvostokalja — jopa tuo kuuluisa "rigalainen" — oli rapakaljaa ja kra- pulalääkettä. Tuontiolutta, kuten vaikkapa tsekkiläistä Urquellia, saatettiin sen sijaan metsästää taksilla kaukaakin. Mutta tällöin kyse oli jälleen enemmänkin ulkomaisen tuotteen nauttimasta "aurasta". Näiden ylelli- syystuotteiden esikuvina olivat useimmi- ten vanhat ja "aidot" luksustuotteet, joiden arvo perustui niiden harvinaisuuteen, joka vuorostaan perustui joko vanhaan ylelli- syyslainsäädäntöön (hajuvedet, suklaa) tai

"luonnollisiin" rajoituksiin, kuten konja- kin, shampanjan ja kaviaarin suhteen oli asianlaita. Armenialaisella konjakilla ja ve- näläisellä shampanjalla ei luonnollisesti ol- lut nimeä lukuunottamatta mitään teke- mistä Cognacin ja Champagnen maakun- tien kanssa. Ne olivat "halpoja" ja kansain- välisen lainsäädännön mukaan jopa laitto- mia jäljitelmiä tuotteista, jotka olivat tai ai- nakin olivat olleet suhteellisen kalliita ylel- lisyystavaroita "kapitalismin vallitessa". Ne olivat kapitalismin ikeen alla raatavan pro-

letariaatin saavuttamattomissa.

Erikoista asiassa oli se, että tuskin edes 1930-luvulla nämä olivat tuotteita, joista ka-

pitalismissa elävä työläinen ensi sijassa haa- veili ja joita hän havitteli. Tämä jos mikä osoittaa kuinka huonosti neuvostojohto oli selvillä siitä miten länsimaiden proletari- aatti maailmansotien välisenä aikana ajat- teli ja eli. Tätä neuvostoluksusta voisi kut- sua myös neuvosto-kitschiksi, se jäljitteli sellaisia tuotteita ja malleja, joiden kuvitel- tiin olevan "hienoja" ja hienompien ihmis- ten, porvariston jokapäiväiseen kulutukseen kuuluvia. Niiden tuottamisella ja asettami- sella kaikkien saataville oli siten aivan il- miselvästi tarkoitus osoittaa, miten jokai- nen neuvostotyöläinen elää kuten porvari tai ellei peräti kuten aatelismies — samaan aikaan kun melkein kaikista peruselintar- vikkeista, leipää myöten, vallitsi usein huu- tava pula! Peruselintarvikkeiden säännös- telyhän purettiin vasta vuonna 1935. Vielä 30- ja 50-luvuillakin nämä luksustuotteet olivat käytännössä vain varakkaampien saa- tavissa, vaikkei niiden hinta ollutkaan pal- jolla pilattu. Esimerkiksi miljoonille kolhoo- sitalonpojille shampanjapullon hankkimi- nen merkitsi todellista taloudellista uhraus- ta. Olihan kolhooseissa keskimääräinen palkkatulo sekä omalta yksityispalstalta hankittu kuukausitulo Gordonin ja Klopo- vin (1989) arvion mukaan vuonna 1940 vain noin 20 ruplaa (v. 1989 rahassa). Näitä "va- rakkaampiakin" työläisiä ja talonpoikia al- koi kuitenkin olla ennen toista maailman- sotaa jo satoja tuhansia ellei miljoonia.

SUURI PERÄÄNTYMINEN

Milloin tämä luksus sitten "keksittiin"? Oli- sin taipuvainen — vaikka varmat ja lopulli- set "todisteet" vielä puuttuvatkin — ajoitta- maan sen helmi-maaliskuulle 1934, seitse- männentoista puoluekokouksen aikoihin, jolloin myös toinen viisivuotissuunnitelma sai lopullisen asunsa ja hyväksyttiin pari vuotta myöhässä.

Vihjeen tästä ajankohdasta sain Ti- masheffin mainiosta ja paljon keskustelua herättäneestä teoksesta Suuri perääntymi- nen (1946). Kuten teoksen nimikin antaa

(5)

aiheen ymmärtää, Timasheff katsoo Neu- vostoliiton politiikassa ja sosialismin ra- kentamisen tavoitteissa tapahtuneen tuol- loin suuren muutoksen tai käänteen, joka merkitsi monelta osin luopumista bolshe- vikkien keskeisistä ja "pyhistä" tavoitteista.

Takana oli "onnistunut" ensimmäinen viisivuotiskausi ja Stalinin "nopeutetun teol- listamisen kausi", jonka aikana luotiin Neu- vostoliiton raskaan teollisuuden perusta suurin uhrauksin. Takana oli myös maata- louden pakkokollektivisointi ja siihen liit- tyneet karkotukset ja nälänhätä. Ensimmäi- nen viisivuotissuunnitelma päättyi jo vuon- na 1932, mutta uusi suunnitelma hyväksyt- tiin vasta puolitoista vuotta myöhemmin.

Tämä antoi Timasheffille aiheen olettaa, että tuona aikana tapahtui puolueen ja maan politiikan uudelleenarviointi ja -suuntautu- minen. Timasheffin käsityksen mukaan kai- ken lisäksi juuri viisivuotissuunnitelman kä- sittelyn aikana puoluekokouksessa tapah- tui ratkaiseva käänne. Ordzhonikidze pe- rui edellisenä päivänä puhuneen Gospla- nin päällikön puheet ja asetti suunnitelmal- le uudet tavoitteet, jotka Timasheffin mu- kaan merkitsivät mm. panostamista kulu- tustavaratuotantoon. Ordzhonikdze olisi si- ten tämän mukaan luvannut "myönnytyk- siä" ja helpotuksia kansan elämään ensim- mäiseen viisivuotiskauteen verrattuna.

Eugene Zaleskin (1980) tarkkojen toi- sen viisivuotissuunnitelman syntyä ja to- teutumista koskevien tutkimusten mukaan Timasheffin antama kuva tilanteesta on vah- vasti liioiteltu ja dramatisoitu. Zaleskin (1980, 129-130) mukaan "viisivuotissuunnitelman luonnokseen tehdyt muutokset seitsemän- nessätoista puoluekokouksessa näyttävät vähäisiltä. Ordzhonikidze, raskaan teolli- suuden kansankomissaari, ehdotti teollisuus- tuotannon keskimääräisen vuosikasvun alentamista 18,9 prosentista 16,5 prosenttiin ja vähäisiä vähennyksiä koneteollisuuden ja tärkeimmän metallurgian teollisuuden vuoden 1937 tavoitteisiin. A.I. Mikojanin ehdottamat muutokset elintarviketeollisuu- dessa ja I.E. Ljubimovin muutosehdotukset kevyessä teollisuudessa eivät olleet juuri sen suurempia. Nämä muutokset eivät lii-

oin olleet spontaaneja, sillä Molotov ilmoit- ti kongressille, että puolueen politbyroo oli ne jo hyväksynyt. Kaiken lisäksi investoin- titavoitteet pidettiin ennallaan ja tästä seu- raava kansantulon vähennys jäi kokonaan kulutuksen osalle. (Ks. mts.) Koko politii- kan toteuttaminen tapahtui siten neuvosto- kuluttajan kustannuksella. Kuten Zaleski huomauttaa, näiden lukujen merkitys on vain suhteellinen, sillä suunnitelman toteu- tumismahdollisuudet olivat alun alkaenkin mitättömät. Sen osoitti jo sekin, että mikäli kaikki tarvittavat investoinnit laskettiin yh- teen, olisi lähes koko vuotuinen kansantu- lo pitänyt käyttää niihin.

Viisivuotissuunnitelman aikana neuvos- tokansan elintaso ei liioin parantunut. Täl- laiset vieläkin "länsitutkimuksessa" sitkeäs- ti elävät käsitykset ovat ilmeisen vääriä. (Vrt.

John Barber (1990, 9): "Korkeampi elintaso, säännöstelyn päättyminen, joukko parem- pia satovuosia yhdessä hetkellisesti lienty- neen poliittisen ilmapiirin kanssa tuottaa positiivisemman mielialan".) Sen sijaan on ilmeistä, että monien elintaso todella para- ni huomattavasti tuloerojen suunnitelmalli- sen ja tietoisen kasvattamisen takia, ja at- mosfääri saattoi hyvinkin muuttua iloisem- maksi ja myönteisemmäksi. Olihan itse Sta- lin luvannut elämän muuttuvan parem- maksi ja iloisemmaksi!

Timasheff, jonka tiedot olivat paljon puutteellisempia vielä vuonna 1946 ja pe- rustuivat lähinnä vain neuvostolehdistössä julkaistuihin tietoihin, liioittelee ja drama- tisoi aivan ilmeisesti tuon puoluekokouk- sen ja uuden viisivuotissuunnitelman ta- loudellista merkitystä. Mutta tehdyt revisiot ja jo ennen puoluekokousta käyty keskus- telu uudesta suunnitelmasta osoittavat kui- tenkin tietynlaista epävarmuutta ja uudel- leenorientaation tarvetta puolueen ja talous- suunnitelijoiden joukossa.

Paljon vakuuttavampi Timasheff on.

osoittaessaan, miten juuri vuoden 1934 tie- noilla tapahtuu varsin ratkaiseva käänne puolueen kulttuuripolitiikassa ja laajem- minkin siinä käsityksessä, joka koskee ta- voiteltavaa neuvostoelämäntapaa. 1920- luvun loppua ja 30-luvun alkua luonnehti

(6)

"proletaarisen kulttuurin" konseptio — kyse oli meille tutumman kiinalaisen kulttuuri- vallankumouksen kaltaisesta murroksesta taiteessa, tieteessä ja koulutuksessa — ja as- keettisen, itsensä uhraavan ja vaivojaan sääs- tämättömän työläisen ihanne. Tässä suh- teessa vuosi 1934 merkitsi todella lähes täys- käännöstä.

Syksyllä 1934 puolue tuomitsi kaikenlai- nen asketismin ("köyhäilyn") ja libertanis- min ("vapaan rakkauden"). Ja mikä vielä tärkeämpää, puolueen ideologiaa vahvasti vallankumouksesta asti hallinnut egalitaris- mi kokee saman kohtalon. Se tuomitaan nyt pikkuporvarillisena sekä marxismin ja sosialismin vastaisena. Samana vuonna kou- lureformit keskeytetään. Kouluissa palataan vanhaan järjestelmään, joka muistuttaa lä- hinnä 1880- ja 1890-lukujen Venäjän kaik- kein taantumuksellisimmalla kaudella val- linnutta koululaitosta. Professorien aukto- riteetti korkeakouluissa oli palautettu jo vähän aiemmin, kun professorit puolueen sijaan alkoivat jälleen antaa arvosanoja opiskelijoille. Proletaarisen käänteen tuot- tamat koulureformit tuomittiin täydellisinä katastrofeina vetoamalla mm. tutkimustie- toihin, joiden mukaan korkeakouluopiske- lijat eivät osanneet edes kunnolla lukea ja kirjoittaa.

Vuonna 1933 puolueen keskuskomitea julisti sosialistisen realismin pakolliseksi tai- teessa syrjäyttäen 20-luvun lopun proletaa- risen taiteen ihanteen. Richard Stites (1992, 65) on tiivistänyt tämän käänteen seuraa- vasti: "He kanonisoivat klassisen musiikin, baletin ja arkkitehtuurin, realistisen teat- terin ja opettavaisen maalaustaiteen." Oli kuin musiikki ja taide olisi pysäytetty 1850- luvulle — kaikki sen jälkeinen kehitys julis- tettiin tarpeettomaksi ja käsittämättömäksi!

Kuvaavaa tuon käänteen rajuudelle on, että kun vielä vuonna 1933 julistettiin miten

"Tolstoi on lähes kelvoton luokkien ylä- puolella olevan asenteensa johdosta", vuonna 1937 vietettiin jo venäläisen taiteen festivaalia, joka huipentui Pushkinin sata- vuotisjuhlaan. Izvestija kirjoitti sodan aika- na 8. tammikuuta1944 jo seuraavasti (lainat- tu Timasheffin, 1946, mukaan):

Olemme luopuneet hölmöistä yrityksis- tä tehdä Pushkinista vallankumouksel- lisen bolshevismin edeltäjä. Mutta julis- tamme sodan niitä kohtaan, jotka us- kaltavat sanoa, että Pushkinin runous ei merkitse mitäänproletariaatille. Push- kin on nero, joka keksi äidinkielen mu- siikin. Hän on Venäjän runouden joh- tava tähti. Hän elää ihmisten sydämissä.

Vielä kymmenen vuotta aiemmin tuollaiset lausunnot olisivat saattaneet johtaa leireil- le. (Sittemmin tämä Pushkin-kultti saavutti sellaiset mittasuhteet, että jokainen afrikka- lainen ensimmäisen vuoden opiskelija tois- teli Moskovassa 1970-luvulla, miten suuri mies Pushkin on!)

UUSI ILOINEN ELÄMÄ

Samalla kun "kevyt klassinen" julistettiin ainoaksi oikeaksi taiteeksi tai sen esiku- vaksi, löydettiin myös uudelleen kansan- musiikki ja taide. Kuten tositarina kertoo — Venäjällähän kaikki tarinat ovat tosia -, Sta- lin osallistui Lokakuun vallankumouksen.

18.vuosipäivänä (1935) Bolshoissa kansan- musiikin ja -tanssin iltaan ja taputti esityk- sen päätyttyä innostuneesti. Seuraavana päi- vänä Pravdassa ilmestyi kirjoitus, jonka mukaan kansantaide on "taiteilijoidemme todellinen inspiraation lähde". Sen, että näin ei suinkaan aiemmin ollut asianlaita osoit- taa mm. Timasheffin mainitsema kiinnosta- va tieto, että harmonikkojen tuotanto aloi- tetaan vasta nyt uudelleen. Sen taitajia ei juurikaan enää ollut elossa, mutta muuta- mia vanhoja mestareita onnistuttiin sentään löytämään. Heidän tehtäväkseen tuli nyt opettaa harmonikan soittoa nuorisolle. (Ks.

Timasheff1946 ja Stites 1992.)

Myös populaarimusiikin levytyksiä alet- tiin julkaista innostuneesti massamitassa (30-lukuhan on kaikkialla äänilevyn ja mat- kagramofonin kulta-aikaa). Lyhyen neuvos- tojazzin kukoistuskauden jälkeen seuraa tangon läpimurto Moskovassa, sitten kan- sanmusiikin kausi ja lopulta tuon eklekti- sen "massalaulun" synty ja läpimurto, jolla tarkoitetaan kansanomaisten laulujen ta- paan tehtyjä iskelmiä (Blanterin esittämä

(7)

Katjusha oli vuoden 1938 suuri "listahitti").

(Ks. Stites1992,75-78.)

30-luvun lopulla syntyi ja luotiin siis se neuvostokulttuuri joka on sekoitus kevyttä klassista, sovitettua ja sovellettua kansan- taidetta ja neuvostoiskelmiä, ja jonka jo- kainen Neuvostoliiton kävijä tai vaikkapa Majak-radioaseman kuuntelija niin hyvin vieläkin tuntee ja tunnistaa.

Kuvaavaa aikakaudelle on edelleen, että 1930-luvun puolivälissä tanssimista ei aino-

astaan sallittu vaan sitä pidettiin suorastaan jokaisen komsomolpojan ja -tytön velvolli- suutena. Lukuisia tanssikouluja avattiin.

Moskovassa. Tanssikurssit tulevat pakolli- siksi puna-armeijan upseereille ja itse Vo- roshilov ja Molotov opettelivat tanssimaan tangoa!

Kuten monet tutkijat ja muistelijat ovat todenneet 30-luvulla "iloista elämää" ei ai- noastaan sallittu vaan sitä aktiivisesti suo- sittiin ja jopa edellytettiin kunnon neuvos- tokansalaiselta. Tämän puoluepolitiikan muutoksen drastisuutta, äkillisyyttä ja sen aiheuttamaa hämmennystä kuvaa hyvin eräs Timasheffin siteeraama kirje, jonka maa- seudulta kotoisin olevat komsomol-nuoret osoittivat erään nuorisolehden toimituksel- le. Siinä he kysyivät oliko kyläileminen, harmonikan soittaminen ja hauskan pitä- minen nyt sallittua. Heidän komsomoljoh- tajansa kun vaati edelleen, että heidän pi- täisi pysyä kotona ja kuunnella opettavai- sia poliittisia ohjelmia radiosta.

Nyt saattoi myös olla erilainen ja erot- tua joukosta — ilman että joutui vaikeuksiin:

"Me suosimme kauneutta ja sieviä vaatteita, kampauksia jotka ovat chic, manikyyria...

Tyttöjen pitäisi olla viehättäviä... Hajuvesi ja make-up ovat aivan välttämättömiä jo- kaiselle komsomolkalle... Poikien tulee ajaa partansa huolellisesti!" Tällaisia keho- tuksia saattoi varsin yleisesti lukea lehdistä vuosina 1934-35 (ks. Timasheff 1946, ). Eri- tyisesti nuorille korostettiin käsien pesun ja puhtauden merkitystä. Moskovassa perus- tettiin myös uusi muotilehti, joka antoi oh- jeita niin kodin sisustuksessa kuin pukeu- tumisessakin.

"ONNI ELÄÄ RUNSAUDEN MAASSA"

Taiteilijakolmikon Dunajevski-Aleksandrov- Orlovan kuuluisa elokuva "Iloiset pojat"

samoin kuin samojen tekijöiden hieman myöhäisempi "Volga, Volga" tiivistivät ehkä kaikkein parhaiten tuon 30-luvun kulttuu- ripolitiikan ilonpidon idean. Kun Hollywoo- din musikaaleja tietoisesti matkiva ja neu- vostohaitarijatsia soiva "Iloiset pojat" syn- nytti vielä "kulttuurisodan", jonka tulokse- na se tosin sai pikaisen synninpäästön,

"Volga, Volgan" iloittelu kyläorkesterin mat- kasta kansanmusiikkiolympiadiin Mosko- vaan, jota ymmärtämättömät byrokraatit yrit- tävät estää, tiivistää aikakauden teemat jo ilman mitään soraääniä. (Rotujen ja kansojen ystävyyttä julistava Sirkushan oli kolmikon kolmas menestyselokuva samalta ajalta.)

Kuvaava aikakaudelle oli myös se, että 1930-luvun puolivälin Moskovan Gorki-

puistossa alettiin järjestää jättiläismäisiä kar- nevaaleja. Rosalind Sartorti, joka on julkais- sut näiden karnevaalien historiasta maini- on tutkimuksen (1990), kuvaa vuoden1936 elokuussa järjestettyä karnevaalia seuraa- vasti:

Elokuun viidennen ja kuudennen vä- lisenä yönä satatuhatta osanottajaa, jotka olivat pukeutuneita naamiaispu- kuihin ja naamioihin, tanssi valssia ja tangoa, slow ja fast foxtrottia; he ihai- livat karnevaalisankareiden soihtukul- kuetta, maailmanpyörää, kirkkaasti valaistuja suihkulähteitä..., yötaivas- ta, jota valonheitinten leikki valaisi, ilotulitusraketteja; he matkustivat Mos- kova-jokea alaspäin koristelluissa ve- neissä. (Sartorti 1990, 41)

Näissä huolellisesti suunnitelluissa ja toteute- tuissa karnevaaleissa, jotka olivat jotakin täysin uutta Moskovassa ja Neuvostoliitos- sa, oli kyse Sartortin mukaan "neuvostoyh- teiskunnasta, jota luonnehtii lomatunnel- ma, joka ei tiedä mitään puutteesta, jänni- tyksestä tai pakosta, vaan aivan päinvas- toin, yltäkylläisyyden ja unohduksen maa- ilmasta".

(8)

Näihin karnevaaleihin liittyi myös ruo- ka- ja juomatarjoilua, joka oli ylettömän runsasta, kuten kerrotaan vuoden 1936 vappukarnevaalin kuvauksessa Komso-

molskaja Pravdassa (4.5.1936; lainattu Sar- tortin1990, 66-67 mukaan):

On vaikea kuvitella kuinka Moskova riemuitsi näinä vappu juhlien riemul- lisina päivinä... Meidän on kerrottava runsauden puutarhasta, joka sijaitsi Ma- neesin rakennuksen takana, tästä puu- tarhasta, jossa makkarat ja Wurst kas- voivat puista, jossa kuohuva oluttuoppi teki seuraa herkulliselle Poltavan mak- karalle, vaaleanpunaiselle kinkulle, suus- sasulavalle sveitsinjuustolle ja marmo- rinvalkealle pekonille.... Torilla tanssi- misesta saattoi seurata huikea nälkä.

Reportaasi päättyi sanoihin: "Onni elää runsauden maassa".

Kuten Sartortikin toteaa nämä karne- vaalit järjestettiin oloissa, joissa, vaikka ruo- an säännöstely olikin juuri lopetettu vuon- na 1935, vallitsi huutava pula monista kulu- tustavaroista ja elintarvikkeista. Mistä yk- sinkertaisesti hankittiin kankaat tuhansiin naamiaisasuihin? Kuinka tämä stalinistisen karnevaalin "runsauden puutarha" oikein suhteutui sosiaaliseen todellisuuteen 1930- luvun lopulla? Oliko se sittenkin ylösalaisin käännetty karnevalistinen maailma, tahdo- ton todellisuuden parodia? (ks. mt.s. 70) Näin ei tietenkään ollut. Kyse oli vain yh- destä sosialistisen realismin muodosta, jon- ka tehtävänä oli näyttää miten nykyisyy- teen sisältyy paremman tulevaisuuden itu.

Juhlintaa luonnehti myös ääretön kurinalai- suus ja järjestelmällisyys; mitään spontaa- nia karnevaaliriehaa ei esiintynyt: "Paraa- teja joihin osallistui puolitoista miljoonaa osanottajaa, paraateja ilman katsojia. Jokai- nen oli osallistuja; konsensuksen korkein aste..." (mt.s. 71).

UUDEN KESKILUOKAN JA NEUVOSTOHALLITUKSEN

"BIG DEAL"

Stalinin ajan kulttuurin tutkimuksessa on tullut tavaksi tulkita tätä 1930-luvun puoli-

välissä alkanutta ja sodan jälkeen 1950- luvulle jatkunutta kulttuuripolitiikan "arvo- muutosta" osoituksena Neuvostoliiton kes- kiluokkaistumisesta. Vera Dunhamin kuu- luisan tulkinnan mukaan poliittinen eliitti teki "big dealin" uuden neuvostokeskiluo- kan kanssa suostumalla sitä tyydyttäviin myönnytyksiin kulttuuripolitiikassa ja elä- mäntyylissä ja sai vastineeksi sen jakamat- toman poliittisen lojaalisuuden (Dunham 1976). Kuten laajan Stalinin poliittisen elä- mänkerran kirjoittanut venäläinen histori- oitsijakin toteaa, Stalinin suosio oli tuolloin lähes jakamaton (ks. Volkogonov1989).

20- ja 30-lukujen teollistamisohjelmat olivat synnyttäneet ensimmäisen kerran Ve- näjälle laajan työväenluokan, joka oli nuorta ja lähtöisin maaseudulta. Kaupunkien vä- kiluku kasvoi räjähdysmäisesti: yksin Mos- kovaan ja Leningradiin muutti miljoonia ih- misiä maaseudulta. Seurauksena oli kau- punkien ja niiden kulttuurin "maalaistumi- nen". Samaan aikaan syntyi uusi neuvosto- järjestelmän itsensä kouluttama asiantunti- joiden "luokka", joka oli peräisin työväes- töstä ja talonpoikaistosta. Stalinin terrorin, pakkokollektivisoinnin ja kiihdytetyn in- dustrialisoinnin suuri ohjelma tarjosi mil- joonille ihmisille mahdollisuuden sosiaali- seen nousuun — ja tuon sosiaalisen nousun keskeinen väylä oli koulutus, jonka neu- vostojärjestelmä tarjosi lahjakkaille ja yrit- teliäille nuorille.

Ensimmäistä viisivuotiskautta hallin- neesta egalitarismista jyrkkä irtisanoutumi- nen 1930-luvulla oli seurausta tämän ryh- män sekä yritteliäiden ja työteliäiden työ- läisten ja talonpoikien synnyttämästä pai- neesta. Samanpalkkaisuuden ideasta luo- vuttiin. Erilaisin järjestelmän ryhdyttiin pal- kitsemaan työntekoa, sekä hankittuja että synnynnäisiä tietoja, kykyjä ja taitoja, joi- den ajateltiin edesauttavan sosialistisen hy- vinvoinnin rakentamista. Taloudelliset kii- hokkeet otettiin käyttöön. Tämän seurauk- sena tuloerot kasvoivat maassa huimasti.

(Stahanovilaisuus oli eräs tällaisen politii- kan muoto.) Syntyi uusi Neuvostoliiton keskiluokka, "ei-puolue bolshevikit", kou- lutetut professionaalit, stahanovilaiset, kun-

(9)

nostautuneet työläiset, taiteilijat, tiedemie- het jne., jotka eivät kuuluneet puoluehierar- kiaan kuten entinen eliitti, mutta jotka saat- toivat silti nyt ansaita ja elää hyvin. "Väes- tön ylöspäin liikkuvat osat" halusivat, kou- lutuksen ja sosiaalisen liikkuvuuden yh- teyksiä Neuvostoliitossa tutkineen Sheila Fitzpatrickin (1979, 252-254) mukaan, ra- kennetta ja pysyvyyttä, traditionaalisia ylenemiskanavia, helposti saavutettavia me- nestyksen ja suorituksen symboleja sekä palkintoja sellaisten tuttujen esineiden muodossa, joita saattoi sekä kuluttaa että näyttää: "Herran oli jälleen lupa näyttää herralta!"

Keskeistä tälle uudelle elämäntavalla oli erityinen kulttuuritietoisuus, kulturnost.

Varakkuutta piti voida sekä käyttää että näyt- tää, muutoin materiaalisilla kiihokkeilla ei olisi ollut merkitystä. Kaikenlainen yletön pröystäily oli kuitenkin tuomittavaa, ei- kultturellia. Toki edelleen oli niin, että suu- ri osa suorituksista maksettiin muutoin kuin rahassa, palkintomatkoina, datshoina, oma- kotitaloina jne. Mutta keskiluokka arvosti myös kodikkuutta ja turvallisuutta, jota se saattoi itse luoda ympärilleen. Tuota tavoit- telemisen arvoista samaan aikaan sekä ko- dikasta että kultturellia tunnelmaa kuvaa hyvin Vera Dunhamin esittämä alan tutki- muksessa jo kuuluisaksi käynyt, eräästä ai- kakauden populaarista romaanista peräi- sin oleva lainaus, joka kuvaa sitä miten

teetä tarjoiltiin lampunvarjostimen alla punaisista kupeista, joissa oli valkeita pilkkuja. Tässä pienessä, iloisessa, kirk- kaassa paratiisissa jokainen oli elä- määnsä tyytyväinen ja puhui siitä mi- ten hyvä oli, että työ tehtaan kulttuuri- klubilla oli niin hyvin organisoitu...

(Dunham 1976, 43).

Kuten Stites (1992, 65) toteaa:

tulokkailla oli etuisuuksia ja heidän odotettiin kehittävän kunniallisia tapo- ja ja makua. Uudella eliitillä oli omat räätälinsä ja kampaajansa ja se pani mielellään esille statussymboleja (ku- ten Parker-kyniä tai Troika-savukkei-

ta) kuvittaakseen ja paisutellakseen val- taansa. Työväenluokasta peräisin ole- via "ylennettyjä" rohkaistiin käyttä- mään tummaa pukua ja salkkua . . . He janosivat vanhaa korkeakulttuuria erot- tautumisen merkkinä, huvituksena he nauttivat sentimentalismista, viihteestä ja ylentävistä ohjelmista, jotka todisti- vat suoraan heidän omien arvojensa puolesta.

Tämän tulkinnan mukaan Stalin siis "osti"

tämän itse tai omien rakennemuutostensa tuottaman ja teollistamisohjelmiensa tarvit- seman "uuden keskiluokan" poliittisen lo- jaalisuuden — kuten Adam Smith jo opetti —

"rihkamalla", mutta myös oikeilla, suurilla etuoikeuksilla ja tuloeroilla. Tuo keskiluok- ka omaksui "kevyen klassisen" statussym- bolikseen ja sen ohella sekalaisen joukon keskiluokkaisen tai pikkuporvarillisen kes- kinkertaisuuden symboleita, kuten perheen ja aviopuolisoiden onnellisen kotielämän, sekä investoi myös vahvasti lapsiinsa ja heidän koulutukseensa. Henkilökohtainen

— nimenomaan: henkilökohtaisin, miehen ja naisen ja perheen onni — ei ollut enää ristiriidassa valtion onnen kanssa, kuten Dunham korostaa (vrt. etenkin sota-ajan sentimentaalisia lauluja: Tumma on yö, Kor- sussa jne.).

Vera Dunham on hienossa sodan jälkei- sen Stalinin ajan suosittuun neuvostokirjal- lisuuteen perustuvassa tutkimuksessaan osoittanut miten esineiden ja asioiden omis- tus ja hallinta muodosti toistuvan moraali- sen kysymyksen ja ongelman. Dunhamia ihmetyttää se, miten sen ohella, että monet teokset ja kirjailijat selvästi suhtautuvat hy- väksyvästi tällaisiin uusiin elämänarvoihin, sisältävät ne myös usein selvää ja kirpeää kritiikkiä maallista mammonaa ja hyvää ja- noavia neuvostoihmisiä kohtaan. Vera Dun- hamin mielestä keskeistä kuitenkin on, että asia on aikalaisille ilmeisen ongelmallinen aihe, josta keskustellaan. Useimpia Dunha- min esittämiä kirjallisia esimerkkejä voisi kuitenkin tulkita niin, että se "ylellisyys", joka tuomitaan, on aina jotenkin vääryy- dellä hankittua. Se on tulosta korruptiosta.

(10)

Oikeutettua taas on kaikki sellainen ylelli- syys, joka perustuu omiin ansioihin ja työ- hön. Täten esimerkiksi virka-auton käyttö vaimon ostosmatkoilla on tuomittavaa, ei sen sijaan sen käyttö omassa työssä. Tuo- mittava on ilmiselvästi myös se lipeväkieli- nen ja sulavakäytöksinen opiskelijapoika, joka paitsi viettelee viattoman opiskelijaty- tön pyrkii urallaan eteenpäin piagioimalla vanhemman ja vakavamielisemmän kirjal- lisuustieteilijäkollegansa väitöskirjakäsikir- joituksen — kuten käy nuoren Juri Trifonovin kertomuksessa Ylioppilaat vuodelta 1959.

Juuri ylellisyyden korruptoiva vaikutus on sotien jälkeisen neuvostotaiteen ja -lehdis- tön vakioteemoja.

Se uuden keskiluokan omistuksen, ku- lutustavarat ja hyvän elämän salliva ja suo- rastaan siihen kehottava moraali, jota Vera Dunham neuvostokirjallisuudesta hakee, näyttäytyy siten vieläkin selkeämpänä: epä- tasa-arvo, paremmat tulot ja parempi elä- mä, on oikeutettua, sikäli kuin se on itse omalla työllä ja/tai lahjoilla ansaittua. Vii- meinen varaus on erityisen tarpeen, sillä Stalinin kausi 1930-luvulta lähtien palkitsi erityisesti taitelijoita ja tiedemiehiä (vrt. esim.

"suunnaton" Stalin-palkinto tai jazzorkes- terinjohtaja ukrainanjuutalainen Tsfasman, joka oli tiettävästi eräs sotaa edeltäneen Neuvostoliiton rikkaimmista miehistä).

DEMOKRAATTINEN LUKSUS JA HARVOJEN ILO

Kuten Vera Dunhamkin toteaa, hänen ana- lysoimissaan romaaneissa ja näytelmissä esiintyvät esimerkit asumista ja sisustusta käsittelevistä ongelmista tuskin koskivat ai- nakaan suoranaisesti vielä 1950-luvun alus- sa kovin montaa lukijaa. Ne olivat tuolloin selvästi useimpien kommunalkoissa asuvi- en tai maaseudulla ilman mukavuuksia ole- vissa taloissa palelevien koulutettujenkin ihmisten saavuttamattomissa. Tässä mielessä ne olivat vain ideaaleja, kaukaisia tavoittei- ta tai haaveiden kohteita — niin kuin viih- deromaanien hyvä elämä ja rikkaat ja ko- meat sulhaset. Mutta toisaalta on selvää, että monet yksittäiset ja vähäisemmät hy- vän elämän "statussymbolit" olivat tuolloin

laajojenkin kansankerrosten ulottuvilla.

Onni ei asunut vain kollektiivisissa tilai- suuksissa, karnevaaleissa ja juhlissa, joihin köyhä vaikkakin kunnollinen työläinenkin saattoi osallistua ja nauttia kuohuvan olut- tuopin wurstin kanssa palatakseen sitten yhteiskeittiön hapankaalin täyttämään ar- keen. Oli paljon sellaista "kaunista" ja "hy- vää" mitä lähes kuka tahansa saattoi ostaa ja hankkia.

On itse asiassa hyvin kyseenalaista voi- daanko näitä tavaroita lainkaan analysoida minään statussymboleina tai merkkeinä kuulumisesta eliittiin tai parempaan väkeen Neuvostoliitossa. Se maku jota ne ilmentä- vät voi kyllä hyvinkin olla "pikkuporvarilli- nen", varovainen ja konservatiivinen, tur- vallista ja pysyvää arvostava maku, mutta ei tuo maku mitään matki — tai jos matkii- kin niin vain kuviteltuja historiallisia esiku- via. Juuri tällaisista tuotteista on kyse siinä luksuksessa, jota olen aiemmin luonnehti- nut paradoksisella käsitteenä "demokraat- tinen luksus" ja jonka synnyn olen paikan- tanut 30-luvulle.

Jos kyse tuossa luksuksessa oli histo- riallisesta ja varsin karkeasta lainasta — por- variston ideaalisesta elämäntyylistä sel- laisena kuin se joskus toisen keisarikunnan Ranskassa esiintyi — on kiinnostavaa miet- tiä mitä siihen ei kuulunut, mitä elementte- jä siitä jätettiin pois. Kuten olen todennut, se koostui etupäässä ruoista ja juomista.

Sen lisäksi siihen voi lukea ne hyvän elä- män elementit, jotka olivat kollektiivisem- pia luonteeltaan: ravintolat, tanssi, musiik- ki, estraditaide, karnevaalit ja kansanjuhlat.

Uutta 1800-lukuun nähden tuossa konstel- laatiossa oli oikeastaan vain uuden teknii- kan synnyttämä taide ja viihde: elokuva, radio ja levysoitin.

Miksei Neuvostoliitossa sitten tuotettu yhtä lailla vaikkapa hansikkaita, silkkisuk- kia, solmioita, taskukelloja, illallisasuja tms.? Jossakin määrin niitäkin toki valmis- tettiin. Osittain tässäkin suhteessa syntyi uudelleen tai pyrittiin ylläpitämään vanho- ja herraskaisia tapoja: 30-luvulla perustet- tiin herrain ja rouvain vaatehtimoja, ateljei- ta, jotka muodostivat vaihtoehdon epäviih-

(11)

tyisälle ja huonolaatuiselle valmisvaatete- ollisuudelle. "Kauniin kodin" kalusteet ja sisusteet kuuluivat sen sijaan ehkä enem- män vasta sodan jälkeiseen aikaan. (Vrt.

Dunhamin (1976, 52-54) analysoima A.

Surovin kirjoittama näytelmä Moskovan aamunkoitto ja siinä esiintyvä vanhakan- taista, ensimmäiselle viisivuotiskaudelle tyypillistä stalinistia edustava tekstiiliteh- taan johtajatar Solntseva.)

Asiaan kuului ensinnäkin, että luksus- tuotteita saattoi olla vain tarkasti rajoitettu määrä. Niiden tuli lisäksi pysyä pitkään käy- tännöllisesti katsoen samoina, uutuudet oli- vat harvinaisia. Toiseksi niiden tuli olla riit- tävään halpoja ja "jokapäiväisiä", jotta jo- kainen saattoi ainakin joskus ajatella niitä ostavansa ja niistä nauttivansa. Tässä suh- teessa uusi tanssiaispuku oli useimmille nai- sille aivan liian kaukainen haave, mutta hajuvesipullo tai silmämeikki oli jo useim- pien ulottuvilla, samoin kuin vaikkapa shampanjapullo ja suklaarasia. Maassa jos- sa vallitsi ajoittain pulaa yksinkertaisimmis- takin elintarvikkeista, kuten leivästä, jau- hosta, sokerista jne.1, oli helppo ymmärtää shampanjan ja kaviaarin tehtävä "tulevai- suuden lupauksena nykyisyydessä", jo to- teutuneena sosialistisena utopiana. (Niitä olisi tietenkin voinut pitää myös arvokkaa- na pilana tai osoituksena totaalisesta vie- raantumisesta kansasta: Mikseivät nälkäi- set syöneet leivoksia!) Kolmanneksi ne kuuluivat juhlaan ja lahjoiksi: neuvostoar- kihan oli yhtä juhlaa.

Ehkä paras osoitus näiden luksustuot- teiden merkityksestä ja sitkeydestä ei ole Kiovalaisen maitokaupan "neuvostotortut", vaan paremminkin nykyisen neuvosto- kioskitalouden tuotevalikoima, joka tämän vanhan luksuksen on nykyisin pitkälti kor- vannut. Kyse on nyt ulkomaisesta herkus- ta, jonka länsimaiset kulutustavarat ovat lenkkareiden ja farkkujen ohella suklaapa- tukoita, virvoitus- ja alkoholijuomia sekä savukkeita; paljolti siis vanhaa luksusta uudessa modernissa muodossa. Kallista, mutta kuitenkin kaikkien ulottuvilla, josta jokainen lapsikin voi ainakin joskus nauttia.

Päinvastoin kuin Dunham ja eräät muut

neuvostoliiton tutkijat, väitän kuitenkin, että neuvostotyöläisen keskiluokkaistuminen heidän tarkoittamassaan mielessä alkaa to- den teolla vasta 1960-luvulla, jolloin omak- sutaan laajemmin uudet elintaso- ja tyyli- mallit silloisesta kapitalistisesta maailmas- ta. Esikuva ei enää ole peräisin pelkästään kuvitellusta hienoston historiasta kuten vielä 50-luvun alussa yksityisine autonkuljettaji- neen ja vaattureineen, shampanjoineen ja kaviaareineen. Hyvänä esimerkkinä tästä tavarakulttuurin modernisoitumisesta on esi- merkiksi uusi raittiusliike ja taistelu juop- poutta vastaan. Nyt myös shampanjan myynti loppuu kioskeista ja maitokaupois- ta. Samalla oma huoneisto, vaikka kuinka- kin pieni, viihde-elektroniikka, oma auto (nyt ilman kuljettajaa) tulevat uudeksi kaik- kien tavoiteltavaksi ja tavoitettavaksi "ylel- lisyydeksi". Tämän jälkeen neuvostokulu- tuksen kehitys noudattaakin tuttuja latuja:

vähittäinen, joskin varsin tiukasti säädelty ja rajoitettu, länsimaisten kulutustottumus- ten tunkeutuminen arkeen ja juhlaan. Mut- ta kuten olen yrittänyt osoittaa, vanha luk- suskaan ei menetä kokonaan merkitystään.

Ainoa merkittävä klassinen, shampanjaan ja kaviaariin rinnastuva luksustuote, joka alkaa yleistyä Neuvostoliitossa oikeastaan vasta 70-luvulla — yli sata vuotta muuta maailmaa myöhemmin — on kahvi, etenkin turkkilaisen tai espressokahvin muodossa.

MIKSEI NEUVOSTOJEN

MAASSA OLLUT MUOTOILUA?

Demokraattinen neuvostoluksus oli — jo määritelmänsä mukaan — kitschiä, todellis- ten tai kuviteltujen hienompien esikuvien halpoja jäljitelmiä. Kulturnostin käsite ku- vaa erittäin hyvin sitä legitiimiä makua, jo- hon tämä perustui: pyrkimystä omaksua porvarillisen klassisen kulttuurin ja elinta- van valikoidut hienoudet, Pushkin ja Tshai- kovski, Joutsenlampi ja Katjusha, sham- panja ja konjakki, mukaanlukien 1800- luvun lopun ranskalainen ruokajärjestys ja etiketti. Tässä suhteessa 60-luvun kulutus- tavarakulttuuri oli jo erilainen.

Syksyllä, 10. lokakuuta 1954, siis pian Stalinin kuoleman jälkeen, jolloin koko

O rri

O

20

(12)

kulttuuri ja filosofia oli uudelleenarvioin- nin kohteena Neuvostoliitossa, ilmestyi Novy Mir -lehdessä kiinnostava kirjoitus, joka koski tyyliä ja muotoilua — tai paremmin- kin niiden täydellistä puutetta — Neuvosto- liitossa. Artikkelin kirjoittajan N. Zhukovin jyrkän ja tarkkasilmäisen makutuomion koh- teeksi joutuivat niin huonekalut kuin nais- ten hatut ja leningitkin, Detskii Mir -tavara- talon lasten nallet ja syntymäpäiväkakut, Moskovan näyteikkunat ja uudet valo- mainokset. Kirjoittaja saattoi vedota tuol- loin kulttuuriministerinä toimineeseen filo- sofi Aleksandroviin, joka oli vastikään ko- rostanut, miten kaikki se, mikä ympäröi ihmisen arkipäivää — talot, arkkitehtuuri, huonekalut, elintilan järjestäminen ja ta- loustavarat — on myös osa kulttuuria ja vai- kuttaa makuun...

Zhukovin (1954, 159) mielestä "kommu- nistisen yhteiskunnan rakentamisen kaute- na, herää kysymys miten kehittää sellaista materiaalisen kulttuurin tyyliä, joka vastaisi parhaiten väestön vaatimuksia ja toiveita ja ilmaisisi parhaiten suuren aikakautemme luonnetta." Kirjoituksessa annetaan ymmär- tää, että tällaista kommunismin rakentami- sen adekvaattia estetiikkaa ei kulutusesi- neiden parissa lainkaan ole eikä sitä ole edes osattu kaivata. Kirjoittaja vertaa ironi- sesti "autojen ja rautateiden" teollista este- tiikkaa Moskovan kaupoissa myytävinä ole- vien esineiden anakronistiseen estetiikkaan:

sohvia tupsuineen, kukka ja hedelmäkoris:

teisia vuoteita, Savoyn (suosittu vanhan vallan aikainen hienostoravintola) peilien ja rihkaman jäljittelyä. Uuden paremman maun malliksi Zhukov (1954, 165) tarjoaa sekä uutta virtaviivaista teollista estetiikkaa että kansansatujen maailmasta innoituk- sensa ammentavaa kansan koristetaidetta.

Henri Lefebvre, joka viittaa Arkielämän kritiikki -teoksensa vuoden 1958 toisen pai- noksen esipuheessaan Zhukovin artikke- liin kirjoittajan nimeä tosin mainitsematta, toteaa ykskantaan miten

Arkielämän tyylin suhteen Neuvostoliitto ei ole juurikaan edennyt vuodesta 1900.

He keksivät nyt vasta sosiaalisia tarpei-

ta, jotka jo tunnetaan ja joita on jo pohdittu pitkään (vaikkei niitä toki ole- kaan täydellisesti tyydytetty tai täytet- ty) . He ovat omaksuneet pikkuporvaril- lisen keskinkertaisuuden ikään kuin tämä olisi edistystä. Kuinka nopeasti he pääsevät siitä eroon? Tänään viimeisin huuto on "teollinen estetiikka", vanha pähkinä joka johtanee heidät useam- paan kuin yhteen maun lipsahduk- seen... (Lefebvre 1991, 45).

Nyt tiedämme — jälkiviisaasti — vastauksen.

Neuvostojen maan legitiimi maku ei kos- kaan päässyt eroon tuosta "pikkuporva- rillisesta keskinkertaisuudesta", joka ihan- noi rihkamaa. Se tuotti ja kulutti loputto- masti yhtä ja samaa kitschiä. Toki kaikkia uudempia elektronisia kulutustavaroita ei enää koristeltu ornamentein ja Kremlin tähdin tai avaruusraketein, mutta eivät ne tarjonneet tilalle mitään muutakaan, sitä Lefebvren kaipaamaa uutta ja erilaista "so- sialistisen maun ja hyvän elämän tyyliä".

Nyt voi vain arvailla mitä tuo sekä Le- febvren että Zhukovin haikailema sosialis- tinen muotoilu olisi voinut olla — tuskin ainakaan teollista muotoilua, koneiden vir- taviivaista kauneutta, joka ei enää tyydytä sen läpikäynyttä Lefebvreä, joka etsii jo uusia ei-vieraantuneita arkipäivän muotoja.

Tosiasiaksi jää, että sen enempää Neuvos- toliitossa kuin muissakaan Itä-Euroopan sosialistisessa maissa ei juurikaan panos- tettu muotoilu-koulutukseen. Näin ei tehty edes niissä maissa, jotka sosialistisen kes- kinäisen työnjaon puitteissa keskittyivät enemmän kulutustavaroiden tuottamiseen (kuten Tsekkoslovakia ja DDR) ja joiden tuotteet Zhukov asettaa neuvostokulutta- jalle uuden paremman maun esikuvaksi.

Tsekkiläinen taidehistorioitsija Jan Michl (1989, 69) esimerkiksi saattoi vielä 1989 to- deta, että "lievästi sanoen sosialistiset maat eivät ole tunnettuja kulutustavaroidensa laa- dusta. Äärimmäisen harvoin nämä tuotteet saavuttavat kansainvälisillä markkinoilla korkeimman tason." Michlin selitys tälle tyylin ja designin puuttumiselle ei liioin ole kovin yllättävä: sosialismissa ei ole vapaata

(13)

kilpailua eikä yrittämisen vapautta. Astetta kiinnostavampi havainto on sen sijaan se, että näissä yhteiskunnissa oman sosiaali- sen aseman korostamista — joka tarkoittaa aina myös eron tekemistä muihin — on pi- detty epäsopivana, ainakin varhaisempina ideologisina aikoina. (Mt.s.)

SOSIALISTINEN ELÄMÄNTAPA:

KUNNOLLISUUTTA JA PIENIÄ ILOJA

Jos Dunhamin, Fitzpatrickin, Stitesin, Ti- masheffin ym. keskiluokkaistumisteesi pi- täisi sellaisenaan paikkansa — teesi sellai- sen uuden keskiluokan synnystä, joka ha- luaa erottautua muista ja osoittaa varalli- suuttaan "statussymbolein" -, olettaisi täl- laiselle "makuteollisuuden" kehittymiselle olleen vähitellen ainakin 1950-luvulta läh- tien suuremman tilauksen kuin esim. Michl ja Lefebvre antavat ymmärtää. Luulenkin, että tähän keskiluokkaistumisteesiin ja eten- kin sen heijastumiseen arkipäivän esine- tai materiaaliseen kulttuuriin on tässä mie- lessä tehtävä varauksia. Sosialistista tuote- differentiaatiota ei rajoittanut vain tuotan- topuolen jäykkyys ja se, että useimmat ta- varat menivät joka tapauksessa kaupaksi niukkuuden tai alhaisten hintojen luoman

"keinotekoisen" niukkuuden oloissa. Pa- remminkin on niin, että Neuvostoliiton ta.- varakulttuuria leimasi varsin säädelty, ra- joitettu ja itse-rajoitteisen distinktoitumisen logiikka. Juuri tätä palveli se tavaravalikoi- ma, jota olen luonnehtinut "demokraatti- seksi luksukseksi". Se korosti kunnollisuutta

ja keskinkertaisuutta — juuri tuon "kultur- nostin" mielessä, jonka voisi kääntää mel- keinpä konformistisuudeksi — enemmän kuin erilaisuutta, dynaamisuutta ja innova- tiivisuutta. Kunnon neuvostoihminen ei pröystäillyt eikä liioin eksperimentoinut elä- mällään, vaan pyrki elämään vakaasti niin kuin kaikki muutkin — ainakin samoin kuin kaikki muutkin kaltaisensa kunnon toverit.

Voisi hieman liioitellen väittää, että Neu- vostoliitossa ei oikeastaan ollut mitään muu- ta kuin yksi suunnaton keskiluokka, joka koostui pikkuporvareista, kunnon ihmisis- tä, jotka omaksuivat samanlaisen hyvän elä-

män konseption tarkoin rajattuine ja sää- deltyine pikku ylellisyyksineen. Sen lisäksi oli vain muita, ei-kulttuurista väkeä, kun- nottomia, rikollisia, juoppoja, mustalaisia, boheemeita yms., suuri lumppusakki, josta keskiluokan kunnollisuus otti etäisyyttä.

Vaikka elintason kasvu ja oman aseman ja henkilökohtaisen onnen tavoitteleminen sallittiinkin ja ne tulivat suorastaan neuvos- toihmisen legitiimeiksi tavoitteiksi, neuvos- tokulttuuria leimasi loppuun saakka ehkä sittenkin stoalainen periaate, jonka mukaan sellainen ihminen on onnellinen ja tyyty- väinen, joka tietää omat rajansa ja tarpeen- sa ja tyytyy elämään niiden mukaisesti ta- voittelematta liikoja, jotakin vielä saavutta- matonta, pilvilinnoja; tavoittelematta aina- kaan enempää kuin toverinsakaan. Neu- vostoihmisen "hyvä elämä" oli tasaista ja konformistista. Hänen tasaista arkeaan elä- vöittivät — tosin varsin usein — pienet ilot ja juhlahetket kuten vaikkapa Joutsenlammen tai Alla Pugatsovan konsertin väliajalla nau- tittu kaviaarivoileipä shampanjan kera.

Kaikki tämän yli oli omiaan korruptoimaan ihmisen. Toki oli niitä, jotka olivat erilaisia ja tavallaan rikkaita, joilla oli oma auto tai kaksikin, datsha ja oikeus ulkomaanmat- koihin, mutta nämä olivat ehkä sittenkin.

vielä 60- ja 70-luvuilla poikkeusihmisiä, tai- teilijoita, tiedemiehiä, korkeita upseereita, avaruuslentäjiä tai poliittisia johtajia.

Edellä esittämäni tulkinta perustuu tuon kaviaarivoileivän ja sen edustaman demo- kraattisen rahvaanomaisen ylellisyyden roo- lin analyysiin, jota voisi luonnehtia myös keskiluokkaiseksi ylellisyydeksi ilman esi- kuvia. Sen mukaan 1930-luvun "Suuri pe- rääntyminen" tai 1950-luvun "Big Deal" ei- vät ehkä sittenkään merkinneet vielä so- sialismin lopun alkua, vaan sittenkin oman erityisen ja erikoisen sosialistisen elämän- tyylin ja maun syntymistä ja kehittymistä, uudenlaisen "sosialistisen hyvän elämän"

konseption syntyä. Mutta voihan olla niin- kin, että ne ristiriidat, joita tuollaiseen va- kaaseen, lähes säädynmukaiseen "hyvään elämään", jonka kehitystä säädellään ja suunnitellaan ylhäältä päin, sisältyivät, joh- tivat omalta osaltaan siihen kulutuskulttuu-

(14)

rin vähitellen syvenevään kriisiin, joka 1970-luvulta lähtien oli omiaan kaivamaan maata neuvostojohdon auktoriteetin alta, kuten olen (ks. Gronow 1991) pyrkinyt — myös varsin alustavasti — toisessa yhteydessä osoittamaan.

viitteet

1. Stahanovilaisten tehtaan johdolta ennätyssuori- tustensa jälkeen saamat palkinnot ovat tässä suhteessa kuvaavia. Jasha Jusin Kaganovitshin kuulalaakeritehtaalta sai upeasti kalustetun asun- non lisäksi "hedelmiä, viiniä ja muita elintarvik- keita". Molotovin autotehtaan kuuluisa sta- hanovilainen Busygin puolestaan sai vastaanot- taa tehtaansa apulaisjohtajalta "pienen lahjan", joka sisälsi omenalaatikon, kolme kiloa lihaa, kymmenen kiloa jauhoja, voipaketteja, mak- karoita, savusampea, piirakoita ja suklaata. Va- sikat, porsaat ja polttopuut olivat yleisiä lahjoja maaseudulla. (Ks. Siegelbaum 1988, 187-188.)

KIRJALLISUUS Barber, John (1990): The Working-Class Cul-

ture and Political Culture in the 1930's. Teok- sessa Hans Gunther (toim.): The Culture of the Stalin Period. Macmillan, London.

Dunham, Vera (1976): In Stalin's Time. Cam- bridge University Press, Cambridge.

Fitzpatrick, Sheila (1979): Education and So- cial Mobility in the Soviet Union 1921-1934.

Cambridge University Press, Cambridge.

Gordon, L.A. & Klopov, E.V. (1989): Shto eto bylo?Izd. polititsheskoi literatury, Moskva.

Gronow, Jukka (1992): Kaatoivatko kuluttajat Neuvostoliiton? Politiikka 1, 23-28.

Lefebvre, Henri (1991): Critique of Everyday Life. vol. 1. Verso, London.

Michl, Jan (1989): Industrial Design and Social Inequality. Teoksessa Parko, Severi (toim.):

Den stora nordiska utställningen i Köpen- hamn 1988. Nordisk Forum för formgiv- ningshistoria, Helsingfors.

Sartorti, Rosalind (1990): Stalinism and Carni- val: Organisation and Aesthetics of Politi- cal Holidays. Teoksessa Hans Gunther (toim.): The Culture of the Stalin Period.

Macmillan, London.

Siegelbaum, Lewis H. (1988): Stakhanovism and the Politics of Productivity in the USSR, 1935-1941. Cambridge University Press, Cambridge.

Stites, Richard (1990): Stalinism and the Re- structuring of Revolutionary Utopianism.

Teoksessa Hans Giinther (toim.): The Cul- ture of the Stalin Period. Macmillan, Lon- don.

Stites, Richard (1992): Russian Popular Cul- ture. Enternainment and Society since1900.

Cambridge University Press, Cambridge.

Timasheff, Nicholas S. (1946): The Great Re- treat. The Growth and Decline of Commu- nism in Russia. E.P. Dutton, New York.

Volkogonov, Dmitri (1989): J.V.Stalin. Politit- sheski portret. Vol. 1:2. Novosti, Moskva.

Zaleski, Eugene (1980). Stalinist Planning for Economic Growth, 1933-1952. Macmillan, London.

Zhukov, N (1954): Vospitanie vkusa. Novy Mir XXX: 10, 159-178.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Se on siis niin elintärkeä kapistus että pitäisi olla aivan erikoiset olosuhteet, joissa haitat kasvai- sivat niin paljon hyötyjä suuremmiksi että sii- tä kannattaisi luopua?.

Eskola viittaa Wittgensteiniin säästeliäästi, mutta varsin wittgensteinilaisena voidaan pitää hänen vakaumustaan, jonka mukaan luonnontieteellisillä teorioilla ja selityksillä

Samalla on huomattava, ettei kaksoiskoodia tarvitse välttämättä lukea tuotteena ja sivutuotteena siten, että kriittisyys tai kumouksellisuus on ironian tarkoituksellista

En oikein osaa sanoa, onko tutkimus ja keskustelu Englannissa sen itseriittoisempaa kuin Suomessa.. Esiintymiskykyisistä ja sanavalmiista populaarikulttuurin tai median

Vuosikymme- nen kuluessa köyhyysriski kasvoi kahden elättä- jän lapsiperheillä, mutta silti se oli vuonna 2000 selvästi alle sekä koko väestön köyhyysasteen (11,8 %)

Onni oli kirjallisesti lahjakas, hän kirjoitti runoja tilaisuuksiin ja omaksi ilokseen sekä piti puheita juhlissa.. K yläläisten koristam a juhlapöytä nuorelle

"just niin kuin itse halusi.” Äiti eli vielä 18 vuotta yksin isossa talossa, vaikkakin käytti siitä vain "meidän puolta”.. Lyylin puoli oli

Se tarkoittaa, että satelliitit ovat 10 355 km:n korkeudella ja ne on sijoitettu kahdelle eri radalle.. Järjestelmään kuuluu 12 maa-asemaa, jotka ovat