• Ei tuloksia

Antiikista vahvasti vaikkakin naista periferioiden näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Antiikista vahvasti vaikkakin naista periferioiden näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

62 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 3 / 2 0 1 0

Antiikista vahvasti vaikkakin naista periferioiden

Katariina Mustakallio Mika Kajava, Sari Kivistö, H.K.

Riikonen, Erja Salmenkivi, Raija Sarasti-Wilenius: Kulttuuri antiikin maailmassa. Teos 2009.

Uusi Kulttuuri antiikin maailmas- sa on kunnianhimoinen teos, joka pyrkii muistamaan kulttuuri-ter- min laaja-alaisuuden. Lamprech- tilaisesta kokonaiskulttuurilähtö- kohdasta ei aivan lähdetä, mutta pyrkimys kattaa laaja-alaisesti niin ajallisesti kuin yhteiskunnallisesti- kin kulttuurin piiriin kuuluvat il- miöt, on teoksessa johtavana aja- tuksena. Kirjoittajat perustavat ar-

tikkelinsa omiin tutkimuksiinsa, mikä antaa teokselle lisää arvoa.

Näin asiantuntevasti ei monessa- kaan maassa pystytä kuvailemaan ja analysoimaan niin kaunokirjal- lista, filosofista kuin visuaalistakin antiikin kulttuuria yli tuhannen vuoden perspektiivillä. Teos onkin suuri kunnianosoitus suomalaisel- le laaja-alaiselle antiikintutkimuk- selle! Se on myös tärkeä kulttuuri- teko: nyt opiskelijat voivat tutustua uusimpaan tutkimukseen ja tuo- reisiin näkökulmiin suoraan suo- menkielellä.

Teos jakautuu yhdeksään osaan, jotka jakautuvat teemoittain: Myy- tit ja uskonnot, Sivistys, Yksilö ja yhteisö jne. Teemat jakautuvat pie- nempiin artikkeleihin, joissa kir- joittajien yksilölliset tutkimusin- tressit pääsevät paremmin esiin.

Joissakin tilanteissa voi vain arvail- la, kuinka vaikeaa on ollut päättää, mitkä artikkelit kuuluvat mihin- kin teemaan. Esimerkiksi artikke- li ennustajista, oraakkeleista ja noi- dista voisi aivan hyvin siirtyä Us- konto-teeman alle Hyvän elämän etsintä -teeman puolelta. Teemo- jen painottaminen tuo myös mu- kanaan eräitä ongelmia: jos teos- ta lukee huolimattomasti, antiikin kulttuuri vaikuttaa ajattomalta, val- miiksi kehittyneeltä ja muuttumat- tomalta. Tarkemmin lukiessa ajalli- nen dimensio tulee kuitenkin esiin.

Kulttuurimuotojen kehityksen ajallisen kontekstin hahmottami- nen muodostuu silti aikamoiseksi haasteeksi. Teoksen alkuosa pyrkii luomaan historiallista selkärankaa klassisen kauden käsittelylle.Vai- kutteita tulee eri puolilta ja jopa perinteinen lähtökohta, että Kreik- ka olisi ollut yksinomaan antavana osapuolena suhteessa Roomaan, pannaan jossain määrin kyseen-

(2)

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 3 / 2 0 1 0 63 alaiseksi. Tuore näkökulma kelttien

kulttuurivaikutuksesta kreikkalais- roomalaiseen maailmaan on mie- lenkiintoinen.

Uskontoja käsiteltäessä teokses- ta puuttuu tyypillinen klisee roo- malaisesta uskonnosta kreikkalai- sen huonona kopiona. Eräänlaista Kreikka-keskeisyyttä ja Kreikka- lähtöisyyttä on kuitenkin havait- tavissa esimerkiksi seuraavassa ilmaisussa:”Roomalaisten uhrise- remonioissa oli joitakin kreikka- laisesta tavasta poikkeavia piirtei- tä...” (s. 171).

Teoksessa on kiitettävästi tie- toikkunoita, joissa tarkastellaan mielenkiintoisia ilmiöitä tai yksi- tyiskohtia tietoiskun tapaan. Myös tässä yhteydessä Kreikka-keskei- syys näkyy: tietoikkunassa esitel- lään tarkasti kreikkalaista ajanlas- kutapaa ja kalenteria, muttei roo- malaista.

Kristinuskon tarkempi esitte- ly on perusteltu sen laajan ja pit- käaikaisen kulttuurivaikutuksen vuoksi. Toisaalta muut pelastus- uskonnot ja ns. mysteerikultit jää- vät vain maininnan varaan. Kul- teilla oli kuitenkin merkittäviä vai- kutuksia niin taiteeseen, kirjalli- suuteen kuin yksittäisten ihmisten jokapäiväiseen elämäänkin. Esi- merkiksi ilman Isiksen kultin tun- temusta moni Augustuksen ajan seinämaalaus ja myöhempi kirjal- linenkin tuote voi jäädä täysin il- man kontekstia.

Toinen koko teosta koskeva ky- symys nousee esiin erityisesti kä- siteltäessä antiikin ihmisen itse- ymmärrystä (s. 259). Sama on- gelma on mukana myös yhteisö- jä, yhdistyksiä ja nuorisojengejä (s.

272) käsiteltäessä. Vaikka me kaik- ki tiedämme, että ihminen tarkoit- taa tässä pääasiallisesti miestä, voi-

si asian tuoda myös eksplisiittises- ti esiin. Ei siinä ole mitään pahaa, että puhutaan miesten kulttuurista.

Harhaanjohtavaa on vain se, jos si- tä ei spesifioida! Antiikin kulttuuri oli varsin monessa mielessä suku- puolisesti spesifioitunutta.

Piirtokirjoitusten ja muistin pohdinta osana kommunikatiivista järjestelmää on oivallinen esimerk- ki Kulttuuri antiikin maailmassa -teoksen omaperäisyydestä. Arki- elämän ehdot näkyvät tässä mate- riaalissa muita paremmin ja tuovat lukijat keskeisten lähdeongelmien pariin. Tämä on hyvä vastapaino taidetta ja esteettistä teo riaa käsit- televälle ansiokkaalle ja valaiseval- le osiolle, joka puolestaan johdat- taa lukijan erääseen ehkä nykypäi- vän lukijaa eniten kiinnostavaan teemaan antiikin ajattelussa: kysy- mykseen antiikin ihmisen suhtees- ta luontoon.

Välillä, tosin, eksytään teemas- ta: väliepisodina esitellään rooma- laiset ajot ja näytännöt, veriset gla- diaattoritaistelut ja hurjat kilpa- ajot. Näiden paikka olisi voinut ol- la lähempänä ajanviete-teemaa, tai yhtä hyvin osana uskontoa, johon ne alunperin kuuluivat, tai osana yhteiskunnallista kommunikaatio- ta, jota ne varsinkin myöhemmällä keisarikaudella edustivat. ”Rooma – spektaakkelien kulttuuri” koros- taa tässä yhteydessä roomalaisen kulttuurin barbaarisuutta verrat- tuna kreikkalaisperäiseen filoso- fisväritteiseen korkeakulttuuriin.

Jos tämä on kirjoittajien tietoinen agenda, voi kompositiosta silloin vain onnitella!

Eräs aikansa elänyt kliseinen piirre teokseen liittyy. Se tulee sel- vimmin näkyviin osiossa ”Tari- noita tapakulttuurista”, jossa nai- set pääsevät erityiseen valokeilaan.

Kirjoittaja esittelee kirjallisuudessa esiintyvää topiikkaa naisille sopi- vasta käytöksestä,ja sukupuolispe- sifeistä eleistä. Se, että sukupuoli tu- lee esiin lähinnä vain naisten koh- dalla ja naiset nousevat valokeilaan vain tässä osiossa, korostaa muun muassa JérÔme Carcopinon teok- sesta tuttua naisten periferisoimis- ta. Antiikin patriarkaaliseen kult- tuuriin olennaisesti kuuluva naista alistava piirre jää vaille huomiota.

Teoksen vahvinta antia on filo- sofisen ajattelun laajan vaikutus- kentän esittely ja analyysi. Visuaa- lisen kulttuurin keskeisyys antii- kin maailmassa ei sen sijaan – ja vastoin tämä hetken tutkimusbuu- mia – saa vastaavaa keskeistä ja lä- pitunkevaa huomiota, vaikka teok- sessa onkin aiheesta ansioituneita artikkeleita. Uskonto eri muodois- saan nousee toiseksi tärkeäksi tee- maksi. Aiemmasta Antiikin kult- tuuri -teoksesta poiketen taloudel- listen ja yhteiskunnallisten tekijöi- den vaikutusten pohdinta on tässä teoksessa minimissään. Vielä odot- taa myös aikaansa Antiikin kulttuu- rit – monimuotoinen eri etnisten ja paikallisten kulttuurien esittely.

Kulttuuri antiikin maailmassa on uskomattoman laaja-alainen, syvällisesti tutkimukseen pohjau- tuva ja samalla tuore ja helposti lä- hestyttävä teos. Tätä kannatti odot- taa!

Kirjoittaja on Suomen Rooman-insti- tuutin johtaja.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Haluan siis keskittyä vain yhteen pie- neen näkökulmaan, eli muiden naisten suhtautumiseen ja siihen, mitä me naiset voimme tehdä itse.. Aikoinaan minut esiteltiin eräälle

Peake ja Rosenberg tuovat esiin ylhäisön naisten vallankäytön muotoja ja tarkastelevat sitä, miten eliitin naiset rakensivat ja käyttivät valtaa kotitaloudessa ja

Tutkitaan esimerkkitilanteessa aluksi mallia, jossa vain sukupuoli on selittäjänä. Valitaan vertailuryhmäksi naiset, eli käytetään mallissa selittäjänä miehiä

Artikla koskee yleissopimusta selittävän asiakirjan (European Landscape Convention, Explanatory Report) mukaan lähinnä alueita, joilla on erityinen status kuten Tanskan koh-

Naiset tulivat tietoisiksi muiden naisten naiskäsityksistä ja niille asetetuista odotuk- sista. Riittämättömyyden tunteet johtuivat myös naisten saamista läheisistä

Sukupuolten tasa-arvon tarkastelu tuo esiin myös naisten aseman erityispiirteitä, vaikkakin miesten aseman kautta, sillä suku­.. puolten tasaarvon toteutumista ei

Tämä vaikutti sisäänkirjoittautuneiden naisten määrään niin, että vuosina 1980-84 vain kerran naisten prosentuaalinen osuus on ollut yli 20 ja vuonna 1980 niinkin

Ei Musgrove suinkaan ole ainoa, joka katsoo, että teknologisessa kehityksessä kysymykseen tu- lee vain siirtäminen; tämä sillä perusteella, että länsimainen tieteellinen ajattelu