• Ei tuloksia

Tuomas Mäntynen näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tuomas Mäntynen näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

168

t&e 2/2011 • tieteellinen elämä

Taiteilija Tuomas Mäntynen (s. 1932) on kuvataiteemme lämmin ja humoristinen tarinoitsija, jonka ura alkoi jo 1950-luvulla. Maalarinopintoja hän harjoitti ensin Taideteollisessa op- pilaitoksessa Onni Ojan johdolla ja sitten Vapaassa taidekoulussa Sam Vannin oppilaana.

Académie de la Grande Chaumière avasi hänelle mahdollisuuden myös ulkomaisiin opin- toihin modernin taiteen keskuksessa Pariisissa 1950-luvun ja 1960-luvun taitteen molemmin puolin.

Suuret eleet eivät kuulu Mäntysen tyyliin. Hän on intimisti, joka puhuttelee katsojaa taulujensa värien syvällä kerroksellisuudella ja hellyttävällä kömpelyydellä. Tummat siniset ja vihreät, joita keltainen ja punainen haastavat, ovat hänen värimaailmaansa. Mäntynen on naivisti ja valinnastaan tietoinen; hän luottaa epäakateemisen kuvailmaisun suorasukai- suuteen.

Mäntynen on myös matkamies. Hän on katuelämän tarkkailija ja kahvilassa istuja. Ihmis- vilinä ja kaupunkikuvat – myös interiöörit – ovat hänen aiheitaan, mutta usein yksinäinen sivullinen todistaa tapahtumia. Hämyisissä iltahetken maisemissa hänen kolorisminsa on täyteläisintä. Maalausten tunnelma on eteläinen, vaikka aihe olisikin Pohjolan periltä.

Värit ovat Mäntysen taiteen ydintä, mutta joskus hän malttaa jättää palettinsa syrjään. Näin tapahtui 1997, kun taiteilija toipui ohitusleikkauksesta. Tässä lehdessä julkaistavia graafikko Osmo Nissisen työhuoneessa syntyneitä vedoksia Mäntynen nimittääkin ”terapiasarjaksi”.

Vedosten nimet vihjaavat kuoleman läheisyyteen. Pelko-viivasyövytyksessä salamaa karussa suomalaisessa maisemassa säikkynyt mies on nähnyt armottoman valomerkin. Hän pakenee kohtaloaan ”ahistuneen” hulvattomasti. Vedosta voi pitää Munchin Huudon omalaa- tuisena serkkuna. Iltajunan veturi on salaperäinen taruotus. Minneköhän sekin puskee?

Hirtehinen eksistentialismi ja huumori ovat taiteilijan keinoja tulla juttuun väistämättömän kanssa. Hänen piirrosjälkensä on rentoa ja ilakoivaa, samalla kun itseironia ryydittää kerron- taa. Se meni -vedoksen matkalaukkuaan kannatteleva mies katsoo hämmentyneenä laiturin jättänyttä alusta. Tätäkö se elämä sitten oli? Mukava paikka on taas matkalaisen paratiisillista harmoniaa. Ei huolen häivää, kun saa ottaa yön vastaan etelän rantakahvilassa.

Kimmo Sarje

t uOmas m äntynen

Iltajuna, 1997, viivasyövytys, 75 x 100 mm.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Työttömien koulutukseen hakeutumisessa, niinkuin muuallakin yhteiskunnassa, korostuu hyvä- ja huono-osaisuus: ne jotka ovat suurimassa syrjäytymisvaarassa, ovat vaikeimmin

Teoksen lukeminen rinnan bibliometriikka- teoksen kanssa on mielestäni siksi välttämätöntä, että muuten bibliometriikan teos saattaa jäädä knoppologiaksi, kuinka

Lahenperän Janne lopuksi selvitti tämän mysteerin niin, että tämähän on ilmoitettu raamatussa, että maailmanlopun edellä nähdään monenlaisia ihmeitä ja

K amanassa, Keuruun museon valkoiseksi maalatuilla jyhkeillä kivipinnoilla oli Veikko Koskisen viisikym m entä vuotta kestäneen taiteilijauran väriloistoa hehkuva

Jos tätä suhdetta kutsuu edellä kuvatulla tavalla käsitteellisen ja empiirisen väliseksi jännitteeksi, niin voisi sanoa että pandemian kaltaiset tapahtumat ikään kuin

Viime vuosina taiteilija Jani Leinonen (s. 1978) on viljellyt keskuudessamme hersyvästi popin pitkiä rihmastoja panemalla taiteen suurennuslasin alle kulutuskulttuurimme

Alkoi vihdoin tuntua siltä, että aloin lähestyä raamatuntutkistelun ydintä, sitä, mitä se on uskonnon harjoittamisena.. Näin tutkimukseni aiheeksi tuli »Raamatun puhuttelussa»

Enligt den beräknade största uthålliga avverk- ningsvolymen uppskattas volymen för den total av- gången under den första tioårsperioden uppgå till 0,32 miljoner