• Ei tuloksia

Digitaalinen  media

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Digitaalinen  media"

Copied!
58
0
0

Kokoteksti

(1)

Digitaalinen  media  

Petri  Vuorimaa  

(2)

Luennon  sisältö  

•  Mitä  on  digitaalinen  media?  

•  Mediatyypit  

– Teks;  

– Grafiikka   – Audio   – Kuva   – Video  

•  Siirtoformaa;t  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   2  

(3)

Median  osuus  

2.3.  Luento  

• Jyry  Suvilehto  

30.3.  Luento  

• Petri  Vuorimaa  

23.3.  Luento  

• Tapio  Takala  

16.3.  Luento  

• Lauri  Savioja  

Teks;data  (XML)  

Yksinkertaiset   mediatallenteet  

(BMP)  

Häviölliset   tallenteet   (.mp3,  .jpeg)  

Mul;media,  video   (MPEG,)  

Tietokonegrafiikan   perusteet  

Todellisuuden   peiVäminen  (VR)  

Todellisuuden   lisääminen  (AR)   Tiedon  

tallentamisen   perusteet  

AD-­‐muunnos  

(4)

Synteesiosuus  

4  

SemanZnen  web   ja  avoin   yhdisteVy  ;eto   Tiedon  

talleVaminen  

Tiedon   verkoVuminen  

Tietoverkko-­‐

liiketoiminta   Tiedonsiirto  

Digitaalinen   media  

15.4.  Luento   Eero  Hyvönen  

6.5.  Luento   Sakari  Luukkainen  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos  

TuoVeiden  ja   palveluiden   kehiVäminen  

20.4.  Luento   Vesa  Kantola  

(5)

MITÄ  ON  DIGITAALINEN  MEDIA?  

(6)

Mitä  on  digitaalinen  media?  

•  Tannenbaum:  

•  VuorovaikuVeinen  ;etokoneavusteinen  esitys,   joka  sisältää  vähintään  kaksi  seuraavista  

mediaelementeistä:  teks;,  ääni,  kuva,  video  ja   animaa;o  

•  Vuorimaa:  

1. Monta  mediaa   2. Vuorovaikutus   3. Aika  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   6  

(7)

Media  

(8)

Jatkuva-­‐aikainen  media  

•  Animaa;ot  (virtuaalitodellisuus)  

•  Audio  

•  Video  

•  Miten  jatkuva-­‐aikainen  media  eroaa   tavallisesta  mediasta?  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   8  

(9)

Jatkuvan  median  käsiVelyvaiheet  

Kaappaus   Esi-­‐  

käsiVely   A/D-­‐  

muunnos   Pakkaus  

Purku   D/A-­‐  

muunnos   Jälki-­‐  

käsiVely   Toisto  

Siirto  

(10)

Vuorovaikutus  

•  Vuorovaikutustapa:  

– passiivinen,  reak;ivinen,  proak;ivinen,  tuoVava  

•  Vuorovaikutuksen  taso:  

– käyVöliiVymä,  sovellus,  palvelu,  toinen  käyVäjä  

•  Vuorovaikutuksen  määrä:  

– ;lausvideo,  sähköpos;,  videoneuvoVelu,   videopeli,  virtuaalitodellisuus  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   10  

(11)

Aika  

•  Esityksen  komponen;t  on  sijoiteltu  aika-­‐

avaruuteen  

•  Eri  komponen;t  on  synkronoitu  (eli   tahdisteVu)  keskenään  

•  Esitysjärjestelmä  tms.  huoleh;i,  eVä  

synkronoin;  toteutuu  (nk.  orkestroin;)  

(12)

TEKSTI  

12  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos  

(13)

Teks;  

•  ASCII  

•  Teks;dokumen;t  

– Microsoe  Word,  Adobe  Acrobat  

•  Rakenteiset  dokumen;t  

– SGML,  HTML,  XML  

•  Hyperteks;  

– Hypercards  

(14)

GRAFIIKKA  

14  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos  

(15)

Grafiikka  

•  BiZkarVa-­‐grafiikka  

– maalaukset  

– Microsoe  Paint  

•  Vektorigrafiikka  

– piirrokset   – OpenGL   – Postscript  

(16)

AUDIO  

16  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos  

(17)

Äänen  fyysiset  ominaisuudet  

•  Amplitudi  

– dB  =  20  log10(A/B)   – Kuuloraja  on  0  dB  ja  

kipuraja  n.  100-­‐120   dB  

•  Jakson  aika  /  Taajuus  

– Hz  =  1/s  

– Kuuloalue  on  n.  20  Hz   -­‐  20  kHz  

(18)

Pulssikoodimodulaa;o  

•  Äänestä  otetaan  näyVeitä  näytetaajuudella  

•  Näytetaajuuden  pitää  olla  vähintään  kaksi   kertaa  maksimitaajuus  (nk.  Nyquist  taajuus)  

•  Yleisiä  näytetaajuuksia  8,  44.1  ja  48  KHz  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   18  

(19)

Pulssikoodimodulaa;o  (jatk.)  

•  Signaalin  amplitudi   näyVeenoVohetkellä   muutetaan  

numeroarvoksi  

– Pulse  Code  

Modula;on  (PCM)  

•  NäyVeidenoVo   aiheuVaa  

kvan;soin;virheen  

(20)

Taajuusmuunnos  

•  Luonnolliset  äänet  koostuvat  ;etystä   perustaajuudesta  ja  sen  harmonisista   monikerroista    

•  Ääni  voidaan  tällöin  esiVää  käteväs;  myös   taajuusmuodossa  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   20  

(21)

Klarine;n  ääni  

(22)

Taajuusmuoto  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   22  

(23)

Taajuusmuunnos  (jatk.)  

•  Fourier  muunnoksen  kertomet  esiVävät   signaalia  taajuus-­‐uloVuvuudessa  

•  Sta;onaariset  signaalit  voidaan  esiVää  tarkas;  

Fourier-­‐muunnoksen  avulla  

•  MuuVuvien  signaalinen  tapauksessa  käytetään   diskreeZä  Fourier-­‐muunnosta  

•  Yleensä  käytetään  Fast  Fourier  Transforma;on   (FFT)  -­‐algoritmia  

(24)

Psykoakus;ikka  

•  Kuuloais;n  ominaisuudet  kannaVaa   huomioida  äänen  koodauksessa  

•  Ääntä  kannaVaa  tarkastella   taajuusuloVuvuudessa  

•  Kuuloraja  riippuu  taajuudesta  

•  Korva  on  herkkä  spektrin  laaksoille  ja   kukkuloille  (ns.  forman;t)  

– esim.  vokaalien  tunnistus  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   24  

(25)

Kuuloraja  

(26)

Psykoakus;ikka  (jatk.)  

•  Tietylllä  taajuudella   esiintyvä  ääni  nostaa   kuulorajaa  

laajemmalla  

taajuusalueella  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   26  

Taajuus  

Amplitudi  

(27)

Pakkausmenetelmät  

•  Esim.  maskaus-­‐efek;ä  voidaan  hyödyntää   koodauksessa  

•  Signaali  jaetaan  taajuusalueisiin,  jotka   koodataan  erikseen  (Subband  coding)  

•  Esim.  Mini  Disc  -­‐levyt  (Sony),  DCC-­‐kase;t   (Philips)  ja  MPEG-­‐audio  

(28)

MP3-­‐pakkausalgoritmi  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   28  

Begin  

Subband  analysis   Scale  factor  

calcula;on  

Coding  of   scale  factors  

FFT  analysis   Calcula;on  of   masking  and  required  

bit  alloca;on  

Adjustment  to   fixed  bit-­‐rate   Determina;on  of  

nontransmiVed   subbands  

Quan;za;on  of   samples   Coding  of  

samples   Coding  of   bit  alloca;on   FormaZng  and  

transmission  

End  

(29)

KUVA  

(30)

Kuvan  ja  videon  koodaus  

•  Menetelmät  voivat  olla  hukkaavia  tai   hukkaamaVomia  

•  Yleisin  hukkaava  menetelmä  on  DCT-­‐muunnos  

•  Esim.  Huffman  koodaus  on  hukkaamaton  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   30  

(31)

Koodausmenetelmät  

•  Kuvien  koodaus  

– JPEG  (Joint  Photographic  Expert  Group)    

•  Videon  koodaus  

– H.261,  H.263  

– MPEG  (Mo;on  Picture  Expert  Group)  

•  Koodausmenetelmät  hyödyntävät  yleensä   useampi  erilaisia  koodaustekniikoita  

(32)

JPEG  -­‐  TavoiVeet  

•  Kompressiosuhde  /  kuvanlaatu  voidaan  valita  

•  Sopii  mihin  tahansa  kuviin  

•  Sekä  ohjelmisto  eVä  laiVeisto  

•  Neljä  eri  moodia:  

– sekven;aalinen  koodaus  (alkuperäinen  järjestys)   – progressiivien  koodaus  (monivaiheinen  koodaus)   – hukkaamaton  koodaus  (täydellinen  toisto)  

– hierarkinen  koodaus  (monta  eri  resoluu;ota)  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   32  

(33)

JPEG  -­‐  Arkkitehtuurit  

•  Hukkaavissa  moodeissa  käytetään  DCT-­‐

koodausta  8  x  8  pikselin  lohkoille  

•  Sekven;aalisessa  moodissa  lohkojen  DCT-­‐

kertoimet  lähetään  lohko  kerrallaan  

•  Progressiivisessa  moodissa  kertoimet  

talletetaan  muis;in  ja  lähetetään  ryhmissä  

•  Hierarkisessa  moodissa  valitaan  erilaisia   resoluu;ota  koodaVavaksi  

(34)

Sekven;aalinen  JPEG  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   34  

(35)

Progressiivinen  JPEG  

(36)

Hierarkinen  JPEG  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   36  

(37)

Hukkaamaton  JPEG  

(38)

DCT-­‐koodaus  ja  kvan;soin;  

  Kertoimet  voidaan  esiVää  matriisina  

  Kvan;soin;  tehdään  kvan;soin;taulukon   määräämän  taulukon  mukaises;  

  Kertoimet  järjestetään  Zig-­‐Zag  muotoon  

  Näin  nolla-­‐kertoimet  saadaan  koodin  loppuun  

  Run-­‐Length  -­‐koodaus  eliminoi  nollat  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   38  

(39)

DCT-­‐koodaus  

(40)

DCT-­‐perusfunk;ot  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   40  

(41)

Tilastollinen  koodaus  

•  Käytössä  joko  Huffman  tai  aritmeeZnen   koodaus  

•  Huffman  koodaus  edellyVää  erillistä  taulukkoa  

•  AritmeeZnen  koodaus  ei  tarvitse  taulukkoa,   muVa  vaa;i  enemmän  laskentaa  

•  Lisäksi  aritmeeZsen  koodauksen   kompressioaste  5  -­‐  10  %  parempi  

(42)

Hukkaamaton  koodaus  

•  Hukkaamaton  koodaus  käyVää  ennustusta  

•  Käytössä  on  seitsemän  eri  vaihtoehtoa  

– kuinka  monta  ja  mitä  pikseliä  käytetään  

•  Ennustava  koodaus  pääsee   kompressiosuhteeseen  2:1  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   42  

(43)

JPEG  -­‐  Tehokkuus  

•  0,25  -­‐  0,5  bpp:  kohtalainen  -­‐  hyvä  laatu  

•  0,5  -­‐  0,75  bpp:  hyvä  -­‐  eriVäin  hyvä  laatu  

•  0,75  -­‐  1,5  bpp:  eriVäin  hyvä  laatu  

•  1,5  -­‐  2,00  bpp:  ei  erotu  alkuperäisestä  

(44)

VIDEO  

44  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos  

(45)

MPEG  

•  MuistuVaa  JPEG-­‐menetelmää  

•  Lisäksi  huomioitu  liikkuvan  kuvan   ominaisuudet  

– Peräkkäisissä  kuvissa  on  vähän  eroja   – Kuvissa  on  liikkuvia  objekteja  

– Kuvasarjat  vaihtuvat  harvoin  

•  Toteutus  on  tämän  takia  monimutkaisempi  

•  Usein  tarvitaan  laiVeistototeutusta  

(46)

Liikkeenennustus  

•  Peräkkäisistä  kuvista  etsitään  muutoskohdat  

•  Lohkoille  lasketaan  liike-­‐ennusteet  

•  Ennusteita  kutsutaan  liikevektoreiksi  ja  ne   lähetetään  osana  koodaVua  informaa;ota  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   46  

(47)
(48)

Erotuskuvat  

  Ennustetusta ja todellisesta kuvasta lasketaan erotuskuvat

  Erotuskuvasta lähetetään vain muutoskohdat

  MPEG-menetelmässä hyödynntetään myös ennustusta kahteen suuntaan:

-  I = alkuperäiset kuvat

-  P = eteenpäin ennustus

-  B = ennustus kahteensuuntaan

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   48  

(49)

MPEG-­‐kuvasarja  

(50)

SIIRTOFORMAATIT  

50  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos  

(51)

Siirtoformaa;t  

•  Mul;mediasovellusten  yhteistoiminta  ja  siirto   verkossa  vaa;i  yhtenäisiä  siirtoformaaVeja  

•  SiirtoformaaZ  määriVelee:  

– ajan,  paikan,  rakenteen  ja  toiminnan  (proseduurit)  

•  Ilman  siirtoformaaZa  yhdellä  sovelluksella   tuoteVua  sisältöä  ei  voi  lukea  ja  käyVää  

toisella  sovelluksella  

•  Konversiotyökalut  on  huono  ratkaisu  

(52)

Sovellusalueet  

•  Yhtenäistä  siirtoformaaZa  voidaan  käyVää   moneen  tarkoitukseen:  

– tallennusformaaZ  (esim.  Macromedia  Director)   – siirtoformaaZ  (esim.  CD-­‐ROM)  

– reaaliaikainen  siirtoformaaZ  (esim.  digitaalinen   tv)  

– sovellusten  välinen  ;edonsiirto  (esim.  ryhmätyö)  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   52  

(53)

Vaa;mukset  

  Datamalli:  

- aika,  synkronoin;,  eri   formaa;t,  osoitus,   hyperlinkit,  

interak;ivisuus  

  Skrip;t:  

- ohjelmoin;kieli  tai   graafinen  ohjelmoin;  

  KapasiteeZ:  

- määriVely  ei  yleensä  vie   paljon  ;laa  

  Hakuaika:  

- purku  oltava  nopeaa,   progressiivinen  

resoluu;o  ym.  

  SiirreVävyys:  

- laiVeisto-­‐  ja  

alustariippumaVomuus  

  LaajenneVavuus:  

- uudet  formaa;t,   atribuu;t  jne.  

(54)

MHEG  

•  ISO:n  työryhmä  

•  Oliopohjainen  mul;-­‐  ja  hypermedian   siirtoformaaZ  

•  Tukee  interak;ivisuuVa  ja  reaaliaikaista  siirtoa  

•  MääriVelee  lopullisen  esitysmuodon  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   54  

(55)

Ominaisuudet  

•  MääriVelee  joukon  alustariippumaVomia   komponenVeja  interak;ivisuuVa  varten  

•  Interak;ivuus  voidaan  toteuVaa  kahdella   tapaa:  

– komponen;t  linkitetään  erilaisiin  tapahtumiin   – käytetään  skriptauskieltä  

•  Tapahtumat  syntyvät  ajoitusmäärityksistä  tai   käyVäjän  toimenpiteistä  

(56)

Ominaisuudet  (jatk.)  

•  Sekä  paikallisen  eVä  ajallisen  sijainnin   määriVely  mahdollista  

•  Makrojen  avulla  voidaan  määritellä  

monimutkaisia  objekteja  malleja  käyVäen  

•  Sisältää  myös  tukea  reaaliaikaista  siirtoa   varten  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   56  

(57)

MHEG-­‐luokkahierarkia  

MH-­‐object    Behavior      Ac;on      Link      Script  

 Component      Content  

   Interac;on        Selec;on  

     Modifica;on      Composite  

 Descriptor    Macro  

   Macro  Defini;on      Macro  Use  

(58)

HTML  

•  HTML  on  myös  siirtoformaaZ  

•  Ominaisuudet  ovat  rajallisia  

•  HTML  =  rakenteinen  dokumenZ,  linkit  

– DOM-­‐malli  mahdollistaa  sisällön  muokkauksen  

•  ECMAScript  (JavaScript)  =  interak;ivisuus  

•  Tyylisivut  (Cascading  Style  Sheets)  =  sijoiVelu  

•  Synkronoin;  puuVuu  

– SMIL  3.0  External  Timing  Module  

30.3.2012   Petri  Vuorimaa  /  Mediatekniikan  laitos   58  

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

The author defines new media as a result of merging media and social networks and as an indicator of a second structural communication (r)evolution in which media networks become

D igitaalinen taide, digitaalinen mu- siikki, digitaalinen estetiikka, digi- taalinen kuva, digitaalinen video, digitaa- linen kirjallisuus, digitaalinen media, digi-

D igitaalinen taide, digitaalinen mu- siikki, digitaalinen estetiikka, digi- taalinen kuva, digitaalinen video, digitaa- linen kirjallisuus, digitaalinen media, digi-

oppaista saadut nimet sattuvat olemaan vanhoja, jo kayt:innoste jaaneita oikeita sukunimia, on :rnastettu scll:rist:r, mika ei nimen muuttajalle kuulu ja

Yläpalkki Pattern > Custom Pattern > Source: Entire Image // This Layer 8. New toiseen ikkunaan: Design templates > A4

Yhdessä tarinassa vanhempi olikin sitä mieltä, että erilaiset medialaitteet ovat syy nuorten tyh- menemiselle ja tarinan nuori puolestaan tulkitsi tämän vanhemman lausahduksen

VU (kuvio 5) on koko digitaalisen ajopiirturijärjestelmän keskus, joka tallentaa kaikki sille määrätyt tiedot.. Digitaalisella ajopiirturilla ei tarkoiteta pelkästään VU:ta,

Tutkimuksessa ilmeni, että työntekijöiden ja työnantaja välillä viestintä on keskivertoa parempi mutta palautteen antamisessa olisi toivomisen varaa, kuten johtokin toteaa