• Ei tuloksia

Digikulttuuri tulee!

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Digikulttuuri tulee!"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

78 • niin & näin 2/00

K I R J A T

murtaa kertomuksen raskauden: ”Tähän liittyvällä tarinalla Inni oli saavuttava suurta menestystä vielä ikäihmisenäkin, joskin hän tunsi silloin aina piston sydä- messään, koska kavalsi näin vainajan, jon- ka oli loppujen lopuksi nujertanut juuri samaisen tarinan lohduttomuus.”

Elisa Heinämäki

FENOMENOLOGIA JA KASVATUS

Matti Itkonen, Esteettinen kasvatus.

Filosofisia lähtökohtia.

Kirjayhtymä 1999. 242 s.

M

atti Itkonen on epäilemättä yksi omaperäisimmistä suomalaisista ajattelijoista ja kirjoittajista. Kirjallisuus- tieteestä ja kasvatustieteestä väitelleenä hän kirjoittaa vahvasti filosofistäyteistä tekstiä pohtiessaan oman alansa kasvu- alustaa. Filosofisena perinteenä hänellä on eksistentiaalisesti värittynyt fenomeno- logia, jossa vilahtelevat sellaiset nimet kuin Edmund Husserl, Martin Heidegger, Max Scheler, Hans-Georg Gadamer, Jean-Paul Sartre ja monet heidän tulkitsijansa ja muut pienemmät fenomenologit ja eksistentialistit.

Itkosen uusin teos Esteettinen kasvatus lupaa takakansitekstin perusteella ”sysäyk- sen metodisiin ja sovelluksellisiin pohdin- toihin” eri taiteen alojen edustajille ja opettajille. Teos tuottaa varmasti petty- myksen konkreettista osviittaa esteettiselle kasvatukselle hakeville. Itkonen keskittyy- kin enemmän fenomenologisen analyysin perusteiden tai perustan — baasiksen, ku- ten hän sanoo — rakentamiseen kuin kas- vatuskäytäntöjen esittelemiseen. Itse asias- sa sekä estetiikka että kasvatus loistavat kirjassa enemmänkin poissaolollaan — it- sekasvatuksen projektia ja muutamaa tai- teen alueisiin liittyvää hajahuomautusta lukuunottamatta. Näitä vahvempana tee- mana esiintyy pikemminkin sukupuoli- suus/kehollisuus ja oman kokemuksen te- matisointi. Sekä kasvatuksen että esteetti- sen Itkonen näkee ilmeisen laajana aluee- na, mutta jättää kuitenkin kokonaan luki- jan pohdittavaksi minne kummankin alue ulottuu ja mitä ne pitävät sisällään.

Itkonen on valinnut vaikean tien: hän pyrkii kuvaamaan fenomenologian viitoit- tamaa kokemuksellista maailmassa ole-

mista heideggerilaisen Daseinin lähtökoh- dasta. Itkonen tuo tässä esiin jo aikaisem- min kehittämänsä ”minologian”, joka tar- koittaa oppia minänä olemisesta. Hänen kehittämänsä teoria on varsin tiivis rykel- mä fenomenologian perusajatuksia ajalli- suudesta, toiseudesta, situationaalisuudes- ta ja kehollisuudesta. Välillä tuntuukin sil- tä, että Itkonen yrittää keksiä ruutia uudel- leen. Parhaimmillaan Itkonen on kuiten- kin teorioiden sovelluksissa, joissa hän pääsee kirjoittamaan rikasta ja värikästä suomea ja rikkomaan onnistuneesti perin- teisiä tieteen ja taiteen genrejä. Näissä so- velluksissa runous limittyy saumattomasti kokemukselliseen fenomenologiaan. Ei ihme, että Itkonen mainitsee opettajistaan suurimmaksi Eeva-Liisa Mannerin. Sovel- luksissa välähtää mainiosti myös koke- muksen tematisointi ja purku ”minologi- sista” lähtökohdista.

Teoriaosioita vaivaa, kuten jo mainit- sin, liiallinen tiiviys. Lisäksi Itkonen se- koittaa eri lähteet ja ajattelijat ongelmat- tomasti keskenään. Lähteet ja inspiraatiot vaihtelevat joskus kappaleittain, niin että Sartren kautta siirrytään samalla sivulla Gadameriin ja edelleen Diltheystä Du- frenneen. Itkonen pyrkii näiden avulla va- kuuttamaan lukijaansa, mutta olisi ehkä ollut parempi jättää pois moinen akatee- minen viittausapparaatti ja keskittyä itse asiaan ilman jatkuvaa siirtymistä teoreeti- kosta toiseen. Itkonen pyrkii tuomaan myös mielellään esiin käyttämiensä käsit- teiden alkuperäisnimet, mutta sekoittaa tässä kieliä toisiinsa. Toisinaan taas ei ole ollenkaan selvää kenen ajatuksiin Itkonen joillakin termeillä viittaa. Niinpä saamme lukea vuoroin täällä-olemisesta saksankie- lisen termin ”Dasein” mukaan ja vuoroin olemisesta englanninkielisen termin ”Be- ing” mukaan. Molemilla Itkonen viittaa Heideggeriin (esim. s. 118). Lukijan ih- meteltyä sellaisia käsitteitä kuin sielu (mind), jälleenkokoominen (re-collect), jäljentämiset (reproductions), ennakolta maistaminen (foretaste) yms. hän saa puo- lestaan seitsemän sivun jälkeen lukea, että termit ovat ilmeisesti peräisin Alfred Schutzilta. Lukijalta vaaditaan näin mel- koista filosofista sivistystä, jotta hän pysyi- si terminologisten viittausten perässä, var- sinkin kun suluissa olevat termit ovat välil- lä englanniksi ja välillä saksaksi. Tämä ter- minologinen viittausapparaatti tuo lisäksi melkoista raskautta tekstiin ja voikin ky- syä, voisiko tällaisesta akateemisesta käy- tännöstä luopua tämäntyyppisten tekstien kohdalla.

Pahimmillaan Itkosen teoretisointi ja sovellukset päätyvät melko outoihin lop- putulemiin. Kun Itkonen julistaa komeas-

ti hautaavansa kenet-tahansa ja hävit- tävänsä ”objektiivisen silmän” ja antavan maailman tulla itseensä (s. 189), on kum- mallista miten hän husserlilaisen reduk- tion tietä päätyy esittämään kuinka monta esiintymää eri lehtien elokuva-arvosteluis- sa on erään kauhuelokuvan kohdalla esim.

aiheesta ”murhaajan naamio” tai ”(halvat) säikytyskohdat”. Itkosen sovellusyritys on varsin kunnianhimoinen, mutta päätyy yksinkertaisesti tilastolliseen analyysiin:

”Maininta murhaajan naamiosta […] löy- tyy Aamulehdestä ja Keskisuomalaisesta”

jne. (s.196-198).

Itkosen tapa käyttää hyväksi empiiristä aineistoa on kuitenkin mainio ja filosofias- sa perin harvinaista. Aineisto on pääosin mediasta: elokuva-arvosteluja, laulujen sa- noituksia, runoja, haastatteluja ja lehtijut- tuja yms. Näiden kautta Itkonen kehitte- lee dialogia ja keskustelua, joissa pääsee esille hyvin moninainen ääni, josta Itkosen omaa on joskus vaikea löytää, mikäli sel- laista edes pitäisi. Tämä mielenkiintoisesti toimiva polyfoninen kirjoitustapa muis- tuttaa Søren Kierkegaardin moniääni- syyttä ja sopii mainiosti Itkosen teoreettis- ten kehittelyjen ääreen. Tässä Itkonen on- kin parhaimmillaan ja yltyy välillä varsin hersyvään sanailuun.

Pienen lisähuomautuksen ansaitsee kustantaja Kirjayhtymä, joka ei ilmeisesti käytä enää oikolukijaa ollenkaan. Niinpä kirjaan on eksynyt sellainenkin lapsus, että sivut 117-118 toistuvat lähes sellaisenaan sivuilla 119-120.

Reijo Kupiainen

DIGIKULTTUURI TULEE!

Aki Järvinen & Ilkka Mäyrä (toim.), Johdatus digitaaliseen kulttuuriin. Vastapaino 1999, 232 s.

D

igitaalinen taide, digitaalinen mu- siikki, digitaalinen estetiikka, digi- taalinen kuva, digitaalinen video, digitaa- linen kirjallisuus, digitaalinen media, digi- taalinen viestintä, digitaalinen raha, digi- taalinen talous, digitaalinen liiketoiminta, digitaalinen kartografia, digitaalinen seksi, digitaalinen sukupolvi, digitaalinen maail- ma, digitaalinen demokratia, digitaalinen todellisuus, digitaalinen aikakausi, digi-

(2)

K I R J A T

2/00 niin & näin • 79

taalinen vallankumous, digitaalinen tule- vaisuus… ja tietysti digitaalinen kulttuuri.

Tässä muutamia Sam Inkisen keräämiä

”digikäsitteitä” (s. 63) joita aikalaiskeskus- teluun mahtuu näinä aikoina melkoinen joukko. Näyttää siltä että miltei mihin ta- hansa asiaan voidaan etuliitteeksi liittää termi ”digitaalinen”. Epäselvempää puo- lestaan on mitä näillä digikäsitteillä tai

”teknopölinällä” oikeastaan tarkoitetaan.

Kaivattua valoa digiviidakkoon saadaan nyt Vastapainon julkaisemasta johdatuk- sesta digitaaliseen kulttuuriin.

Teos on koottu pääosin suomalaisten tutkijoiden artikkeleista, mutta mukaan mahtuu myös kaksi käännösartikkelia. Ar- tikkelien aiheet liikkuvat kirjan jaottelun mukaisesti sekä yleisissä digikulttuuria kä- sittelevissä aiheissa, digikulttuurin histori- assa sekä rajatummissa hypertekstiä tai di- gitaalista tekstiä, pelejä ja pelikulttuuria sekä digitaalista musiikkia ja elokuvaa kä- sittelevissä tarkasteluissa. Päällisin puolin tekstit ovat esitteleviä, mutta vaativat osin kuitenkin melkoisia ennakkotietoja alalta.

Varsinkin sanasto ja viitteet tekniikkaan eivät kovin helposti avaudu kuin asian har- rastajille ja tietokone- ja pelilehtien tilaajil- le. Toimittajat ovat turvautuneet vain ker- ran tietolaatikkoon (s. 189), mutta vastaa- vanlaisia laatikoita olisi saanut olla enem- mänkin, varsinkin kun sanasto puuttuu kokonaan. Sellainen olisi paikallaan. Esi- merkiksi hypertekstin ja kybertekstin erot kun eivät maallikolle noin vain avaudu.

Johdatus ei siis kaikilta osin toimi aivan johdatuksena. Lisätyöllä ja huolellisuudel- la asiaa olisi voinut korjata. Itse artikkeleis- sa sen sijaan huomioidaan ilahduttavasti se historia, mikä erilaisiin digitaalisiin sovel- lutuksiin on johtanut ja näin lukija pääsee edes jollakin lailla seuraamaan esimerkiksi MUD (Multi User Dungeons) -pelien tai - tilojen syntyhistoriaa ja kiinnekohtia.

Artikkelikokoelman näkökulma on laa- jassa mielessä kulttuurintutkimuksellinen ja siinä pyritään kysymään ”miten digitali- soituminen vaikuttaa ihmisiin: identiteet- teihin, yhteisöihin ja tapohin viettää va- paa-aikaa”, kuten toimittajat toteavat (s.

18). Kysymys on tietysti tavattoman kun- nianhimoinen ja laaja ja siihen on vaikea vastata ”digitaalisen murroksen” ollessa vielä täydellä teholla käynnissä. Vastausta haetaankin useissa artikkeleissa totuttuun tapaan postmoderneista teorioista ja niin- pä saamme lukea esimerkiksi seuraavaa:

”muunnuttuaan digitaaliseksi kertomus ei välttämättä ole enää kirja, vaan ehkä enemmän kokoelma paikkoja, kohtaami- sia tai seikkailuja polkujen ja haarautu- mien keskellä” (s. 7), ”postmoderni tilan- ne, missä merkityksen muodostumiselle ei

ole enää ”yliyhteisöllisiä” tai universaaleja kriteereitä, on netissä jo pitkälle toteutu- nut” (s. 108) tai ”pelaaja tai virtuaalisiin yhteisöihin sulautuja seikkailee flâneurin tapaan turistina uusissa ympäristöissä ja asuttaa vieraita ”digitaalisia rajaseutuja””

(s. 162). Postmodernit teoriat tarjoavat epäilemättä soveliaita näkökulmia digi- kulttuurikeskusteluun nostaen esiin tee- moja risteymistä, rajoista, haarautumisis- ta, uusyhteisöllisyydestä, heimoistumises- ta, turismista, epälineaarisuudesta, moni- identtisyydestä, leikinomaisuudesta tai vaikkapa kerroksisuudesta. Vastapooliksi jää tällöin moderni jähmeine ja homogee- nisine yhteiskuntarakenteineen, kehitys- kertomuksineen ja universalismeineen.

Tämä kahtiajako on tuttu, muttei kuiten- kaan lopulta täysin itsestäänselvä. Johdatus digitaaliseen kulttuuriin ei onneksi koko- naisuutena sorru postmodernismiylistyk- seen, vaan pitää kiinni kriittisestä ja histo- riallisesta otteesta. ”Mitä on digitaalinen elokuva” -artikkelissaan mediataiteilija Lev Manovich esimerkiksi tuo esiin mie- lenkiintoisen ajatuksen elokuvan paluusta alkujuurilleen 1800-luvun still-kuvien sarjojen, luuppien ja animaatioiden pa- riin. Kultuurisesta näkökulmasta digitali- sointi ja tietokoneistuminen ei nyt merkit- sekään automatisointia, vaan siinä missä elokuvakamera on tallentanut ympäristö- ään indeksisesti ja automaattisesti, pala- taan digitalisoinnin myötä nyt jokaisen kuvan rakentamiseen ”käsin”, elokuvan tekemiseen kuva kerrallaan. Kirjan koko- naisuuden kannalta asetelma tulevaisuus- odotusten ja menneisyyden sekä post- modernin ja modernin välisestä kamppai- lusta on kuitenkin vaikea ja haastava, mut- ta ehkäpä ainoa vakavasti otettava mah- dollisuus: toisaalta artikkelien kirjoittajat pyrkivät hahmottamaan uutta vapautta- vaa kulttuuria ja muutoksia puolustaen pelimaailmojen, digimusiikin yms. merki- tyksellisyyttä konservatiivisia kulttuurinä- kemyksiä vastaan ja toisaalta pysyen kriit- tisenä ”digihypeä” ja ”teknoutopioita vas- taan”.

Johan Fornäs esimerkiksi peräänkuu- luttaa perinteiset oppialat ylittävää kult- tuurintutkimusta, joka pystyisi tulkitse- maan uusia kulttuurisia prosesseja kriitti- sestä näkökulmasta. Tällaisen kritiikin hän näkee kohdistuvan ennen kaikkea kaupallistumista, byrokratisoitumista ja epäoikeudenmukaista yhteiskunnallista herruutta vastaan. Sam Inkinen puoles- taan paljastaa teknoutopismin, globalisaa- tiopuheen ja digitalisaatiotoivon utopiat ja dystopiat, Jaakko Suominen tarkastelee digitaalisuuteen liittyvien pelkojen ja toi- veiden historiaa ja Ilkka Mäyrä Internetin

moninaista kulttuurista luonnetta.

Itse digitaalisten ”välineiden” käsitte- lyssä tekstin tai kirjan uudet muodot ovat saaneet osakseen peräti kaksi artikkelia.

Ne ovat Raine Koskimaan ”Digitaaliset tekstit ja kirjallisuus” ja Markku Eskelisen

”Digitaalinen dominantti, bioteksti ja psykosomaattinen käyttöliittymä”, jonka otsikko muistuttaa jo tieteiskirjallisuutta.

Uusien kirja-muotojen lisäksi Johdatus digitaaliseen kulttuuriin pureutuu digitaa- liseen musiikkiin Juha Arrasvuoren artik- kelissa ”Tietokone soittimena” ja eloku- vaan jo edellämainitussa Lev Manovichin artikkelissa. Näiden lisäksi tarkastelun alla on pelikulttuuri Aki Järvisen artikkelissa

”Digitaaliset pelit ja pelikulttuuri” sekä maallikolle arvoituksellinen MUD Sonja Kankaan artikkelissa ”MUD - verkon sosi- aaliset tilat”. Käsittelyssä ovat siis perintei- sestä näkökulmasta varsin sovinnainen joukko kulttuurisia ilmiöitä. Muun muas- sa mediataiteen poissaolo ihmetyttää.

Digikulttuurista puhuttaessa ihmetyt- tää myös, että usein kuvamateriaali napa- taan suoraan internetistä, kuten suurin osa tämänkin kirjan kuvitusta. Lopputulos on joukko suttuisia pieniä mustavalkokuvia, jotka eivät ole omiaan houkuttelemaan digikulttuurin piiriin. Runsaasti yksityis- kohtia sisältävistä ja tekstiä sisältävistä ku- vista on painettuina enää mahdotonta saa- da mitään selvää. Niinpä teos antaa visuaa- lisesta digikulttuurista melko tukkoisen kuvan. Kuvien käytössä olisi ollut syytä käyttää enemmän mielikuvitusta.

Reijo Kupiainen

WITTGENSTEININ JOHDOLLA FILOSOFIAAN

Jyrki Laine, Paljon mahdollista - kokeilevaa filosofiaa. Like 2000, s. 147

J

yrki Laineen teoksen Paljon mahdollista lähtökohta on mainio. Hän on nosta- nut (varhais-) Wittgensteinin filosofia- konseption ”filosofia on tehtävä” kirjansa johtoajatukseksi. Tractatuksen hengessä hänen tarkoituksensa on saada lukija ajat- telemaan samat ajatukset kuin kirjoittaja on itse ajatellut. Tätä varten Laine on laa-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Raivon ilmaiseminen voi johtaa sekä positiivisiin että negatiivisiin tuloksiin yksilön itsensä ja yhteiskunnan kannalta?. Digi- taalinen media voi edistää raivon

Teoreettisissa kirjoituksissaan Moretti viittaa yhtä lailla myös Braudelin ajatuksen siitä, että historiassa on eri tempoilla eteneviä kerroksia, jotka ovat

D igitaalinen taide, digitaalinen mu- siikki, digitaalinen estetiikka, digi- taalinen kuva, digitaalinen video, digitaa- linen kirjallisuus, digitaalinen media, digi-

[r]

Yläpalkki Pattern > Custom Pattern > Source: Entire Image // This Layer 8. New toiseen ikkunaan: Design templates > A4

VU (kuvio 5) on koko digitaalisen ajopiirturijärjestelmän keskus, joka tallentaa kaikki sille määrätyt tiedot.. Digitaalisella ajopiirturilla ei tarkoiteta pelkästään VU:ta,

Tutkimuksessa ilmeni, että työntekijöiden ja työnantaja välillä viestintä on keskivertoa parempi mutta palautteen antamisessa olisi toivomisen varaa, kuten johtokin toteaa

Tiedot saa myös kulkemaan API-rajapinnan läpi, jolla pystyy huomattavasti rajoittamaan pääsyä dataan, mutta rajapinta toimii kuitenkin internetissä, joka