Ilta Ikkala Kotiseutuneuvos
Paavon museo
K unnantuvan naapurina on vih
reäksi m aalattu yli sata vuotias talo, jonne on sijoitettu Saarijärven esi- nemuseo. Talolla on ollut kirjavat vaiheet. Sen rakennutti Heikki Honkaniem i 1870, joka halusi ryh
tyä kotipitäj ässään kauppiaaksi.
Kauppias C .D . Mahlberg ei katso
nut uusia yrittäjiä suopeasti ja niin hän vaikutti siihen, ettei kuntako
kous hyväksynyt H onkaniem en anom usta, vaikka hänellä oli todis
teet taidoistaan. Y rittäjä ei kuiten
kaan luopunut niin helposti ja m uu
tettuaan nimensä Hongeliksi hän sai luvan. Kauppias Hongelin eri
koisalana oli lintukauppa. Linnut ladottiin suuriin koreihin, joihin m ahtui kymmeniä kappaleita. Liik- keenpidon hän lopetti kohta vuosi
sadan vaihteen jälkeen. Hongelin talossa oli vuosina 1919— 1954 las
tenkoti, jo ta aluksi nim itettiin o r
pokodiksi. Kun lastenkoti siirtyi Kolkanlahteen, kunnosti kunta ta loa kirjaston käyttöön. H uoneita otettiin kirjaston laajentuessa vähi
tellen useampia käyttöön, kunnes sitten vuonna 1969 uusi kirjastotalo valmistui ja talo taas jäi tyhjilleen.
Tässä vaiheessa tulee kotiseutu
museo kuvaan. M utta ennenkuin se pääsi Hongelin taloon, oli silläkin m onia vaiheita takanaan.
1948 oli perustettu kotiseutuyh
distys Saarijärvi-seura, jo n k a ta r
koituksena muiden kotiseututyö
hön liittyvien tehtävien ohella oli myös suorittaa kansanperinnettä koskevaa keräys- ja tallentamistyö- tä ja kun Sampo-lehden vetoomus oli mennyt todella perille, oli muse
on perustaminen välttäm ätön. T ar
vittavan tilan löytäm inen ei ollut helppoa ja vasta 1953 saatiin aikaan tilapäisratkaisu, kun seurakunta luovutti Tarvaalan pappilan vanhan vilja-aitan tarkoitusta varten. Seura sisusti sen nopeasti museoksi ja jo u lukuun alussa 1953 päästiin tutustu
m aan kokoelmiin. Vielä nytkin se toimi museon varastona. Vuonna 1956 vapautuivat synnytyslaitoksen
tilat uuden sairaalan valm istuttua ja Saarijärvi-seura järjesti sen muse
oksi. O pettaja O tto H arju avustaji
neen järjesti tilat varsin onnistu
neeksi kokonaisuudeksi ja 14 vuo
den aikana sitä pidettiin pyhäisin kesällä auki aluksi etupäässä opet
taja H ilja Kristianssonin toimiessa valvojana. Vuonna 1958 oli luette
loissa jo yli 2000 päänum eroa.
Kerätty runsas esineistö vaati suurem pia tiloja. Kun kirjasto m uutti Hongelin talosta, ryhtyi Saarijärvi-seura anom aan tiloja museon käyttöön. Kun Keski-Suo- men museo puolsi seuran toivom us
ta ja m useonjohtaja Sirkka Valjak- ka suunnitteli museon sisustuksen, saatiin talo seuran käyttöön ja U l
jas H akala rakensi asiantuntevasti museon siihen asuun kuin se p ää
piirteissään vieläkin on.
1972 avattiin museo yleisölle.
N äyttelytilaa oli saatu 150 m 2, toi
m istotilaa 25 m 2 ja varastotilaa 288 m 2 siihen. Kun ollaan kuulussa Paavon pitäjässä, niin tavanom ai
sen kotiseutumuseo-nim en tilalle Uljas H akala keksi nim ittää sen Paavon museoksi. Erityisnimen se
J a u h in k iv e t.
ansaitsee jo siitäkin syystä, että Saarijärven kokoelm at ovat Keski- Suomen paikallism useoitten suu
rim m at ja edustavat 10 % läänin paik allism u seo itten esineistö stä.
Esineistöä ei ole viime vuosina var
sinaisesti kerätty juuri tilanpuutteen vuoksi, m utta lahjoitukset on kii
tollisuudella otettu vastaan. Esine- ja arkistom ateriaalia oli 1982 2221 päänum erolla, alanum eroita noin 1300, joten esineitä on noin 3500.
Viime kesänä on luettelointia ja t
kettu, m utta vieläkään ei kaikkia esineitä ole ehditty luetteloida. Kun 1.11. lähtien saatiin FK Kari Koti
lainen vakituiseksi m useonhoitajak
si — tehtävien ja koulutuksen h uo m ioonottaen museoliiton m äärittei
den m ukaan m useonjohtajaksi, on museolla edessä kehityksen aika.
M utta Hongelin talossa sijaitsevan Paavon museon aika alkaa olla ly
hyt, sillä Saarijärvi-seuran ja vuo
den alusta lähtien toimivan museo- lautakunnan tarkoitus on saada Toivi Järvisen lahjoittam an M anni
lan taidesäätiön tilojen yhteyteen siirretyksi esinemuseo. Viime kesä
nä kunta laittoi sähköläm m ityksen Paavon m useoon, joten esineet kes
tävät nyt varm aankin parin vuoden odotuksen vanhoissa tiloissa. Nyt on talvellakin m ahdollisuus käydä Paavon museossa, kun siitä sopii edeltäkäsin.
M a tti S jö g re n
16
Esineistö on sijoitettu Paavon museoon niin, että aiheet ja esineet m uodostavat kokonaisuuksia, jo t
ka kertovat eri aikakausista ja am m ateista. M atti Rämäsen tekem ät valokuvasuurennokset elävöittävät esineitten kertom aa. Vanhim m at, kivikauden aikaiset esineet kertovat paikkakuntam m e ensim mäisistä tu risteista, jo tk a kävivät täällä rin ta
m ailta m etsästäm ässä ja kalasta
massa. Vakituisen asutuksen käyt
täm ää esineistöä on kalastuksen, metsästyksen, maanviljelyn, k otita
louden ja käsityöläisam m attien aloilta, esineet on aiheittain ryhm i
telty niin, että niiden avulla on help
po asiantuntem attom ankin saada kuva entisestä käytännöstä. P irtti- m iljöön yhteydessä voi tutustua pettuaineksiin ja kertoa vaikka Kyyrän Jussista — kunhan vielä saataisiin hänen kalukaappinsa sin
ne. Viinankeittovälineet ovat ainut
kertaisen täydelliset viime vuosisa
dalta. Tekstiilejäkin on saatu kiitet
tävästi, vaikka pääosa niistä on säi
lytettävänä Keski-Suomen m useos
sa. Seinällä on arvokas kustavilai
nen saarijärveläisryijy 1700-luvulta, jonka aiheena on tiimalasi. Saari
järv en aikaisem m in suunn iteltu kansallispuku ja M ahlun puku on lahjoitettu museoon näytteille ja kaksi vuosisadan alun naisen pukua ja August M annilan juhlapaita.
P aikkakunnan sivistyshistoriaa on tuotu m uutam in valokuvin ja teks
tein esille.
Elsa ja Veikko Alapiha
Täm ä ei ole ajantarkka historiik
ki vaan muistikuvia sieltä ja täältä.
Runsas 60-vuotta sitten oli P aju purolla puhelin vain Kivirintaan.
Kivirinnan Jussi-isäntä oli sen ajan valtuutettu ja m onitoim inen lu o tta
musmies. H än vedätti itselleen lan
gan kirkonkylän keskuksesta. N uo
ret miehet, taiteilija Hannes Autere, kauppias A rtturi Koskinen ja m uu
tam at talolliset päättivät, että P a ju purolle on saatava om a puhelinkes
kus. He kutsuivat kyläläisiä ko
Erillisessä huoneessa on Hannes Autereen 1938 L ottalaan tekem ä pirtinkalusto, jon ka m artat ovat lahjoittaneet museoon ja Autereen Suomen leijona-rekiryijy. Kantelei
ta on useita saarijärveläisistä lyyra- koristeisista m uihin erikoisuuksiin.
Nämäkin esineet vaatisivat om at erityisalansa näytteille pantaessa.
Arkistom ateriaali on pääasiassa säilytettävänä kunnan arkistossa ja ko tiseutuk irjallisu us kirjasto ssa.
Valokuvat ovat myös kunnanarkis- tossa. Niitä on kokoelm issa nyt noin 1200, m utta lisää toivotaan.
Jos kuvien esittäm ät henkilöt ov at
kin jääneet unohduksiin, niin vaate
tus ja m uut kuvatut asiat säilyttävät om an osansa kulttuurihistoriaa jä l
kipolville.
Suomen koko historia on kulke
koukseen, jossa päätettiin perustaa Pajupuron puhelinosuuskunta. A l
kuunsa siihen liittyi toistakym m en
tä osakasta. Useat m oittivat m ak sua kalliiksi, kun luukku maksoi 500 silloista m arkkaa. Vanhat ja viisaat puistelivat päitään ja epäili
vät valheeksi sitä, että ääni kuuluisi pelkkää rautalankaa pitkin. Kuten aina nuoret ovat om apäisiä, olivat silloinkin ja tilasivat kirkonkylän pieneksikäyneen 50-luukkuisen kes
kuskoneen.
nut Saarijärven yli ja kun Paavon m useoon tu lle ssaan ra u h o ittu u kuuntelem aan sinne koottujen esi
neitten kertom aa, seisoo sen jälkeen näissä maisemissa kuin juurillaan.
Jokaisen esineen tarinaan liittyy monia m uita tarinoita, monien su
kupolvien vaiheet koostuvat siellä aikanaan hiljalleen nyt yhä kiihty
vällä vauhdilla kulkevan kehityksen kuvaksi. M eidän on m uistettava poistaessam m e k äy tö stä vaikka m u o v iesin eitä, e ttä m u u ta m a n kymmenen vuoden kuluttua nekin ovat museolle arvokkaita ja esittele
vät uudelle sukupolvelle meidän elämäämme ja tapojam m e tehdä työtä. Nyt on aika tallentaa entisten m uistojen ohella myös täm än päi
vän historiaa.
Helsinki oli jo siirtynyt auto- m aattipuhelim een ja sieltä tilattiin alkuunsa 10 käytettyä konetta. Suo- pellonmäen Veikko ja Alapihan Ee
lis kum ppaneineen alkoivat asentaa niitä tilaajille. Kun ääni kuului kuin kuuluikin ja sivuääniä lisää kau
panpäällisiksi, alkoivat tuom aat us
koa ja liittyivät m ukaan. Tuli sellai
nenkin tilanne, että kahdella talolla oli yhteinen lanka. Ensimmäisessä huushollissa soi kerran ja toisessa pirahti kahdesti. Naiseläjille kävi uteliaisuus joskus ylivoimaiseksi ja tuli niinkuin ohim ennen kuunnel
tua. Ja annas olla, jos kahden soi
ton talossa sattui olem aan kuuloke korvilla kiukkuinen mies, ajettiin karmealla karjaisulla akat pois lan-
Siihen aikaan, kun isät puhelimen osti
17