• Ei tuloksia

Kohti aitoja kohtaamisia

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kohti aitoja kohtaamisia"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

2018

Kohti aitoja kohtaamisia

Ryynänen, Sanna

Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityon tutkimuksen aikakauslehti

Tieteelliset aikakauslehtiartikkelit

© Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti CC BY-NC-ND https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

http://dx.doi.org/10.30668/janus.76479

https://erepo.uef.fi/handle/123456789/7423

Downloaded from University of Eastern Finland's eRepository

(2)

Visuaalisesti kirja kutsuu koskettamaan ja ottamaan käteensä. Se on tyylikäs ja puhutteleva. Kirjan kuvitus ker- too tarinoiden päähenkilöistä, heidän tavallisesta arjestaan, kauhistelematta tai kaunistelematta. Kuvat vahvistavat kokemusta, jonka tarinat lukijalleen välittävät. Kun kirjaan koskee siihen jää heti koukkuun. Kirjan kuvat ovat kou- kuttavia ja puhuttelevia, mutta sama vaikutus on myös tarinoilla. Yksi syy tarinoiden koukuttavuuteen on se, että ne ovat suhteellisen lyhyitä ja kompak- teja. Niissä ei jäädä jaarittelemaan eikä piehtaroimaan liikaa yksityiskohdissa.

Tarinat on tietysti alun perin kerrottu jollakin muulla kielellä kuin suomek- si, mutta tekstien käännökset toimivat erinomaisesti.

Kaikki tarinat päättyvät karkotettujen lähtö-/kotimaahan – siis siihen, kuinka tarinoiden päähenkilöt ovat karkotet- tuina lähtömaissaan. Minun on pakko uskoa, että näissä tarinoissa on avoimet loput. Kuten tutkijat Jukka Könönen ja Niina Vuolajärvi kirjan loppuyhteenve- dossaan toteavat:

”Onkin mahdollista, että myös kirjan hen- kilöt pyrkivät palaamaan takaisin Euroop- paan. Toivomme, että onni on heidän puo- lellaan seuraavalla kerralla, kun he luovivat eurooppalaisen maahanmuuttobyrokratian karikoissa” (s. 169).

Itse suorastaan toivon, että tarinoiden päähenkilöillä on mahdollista jatkaa yrittämistä Euroopan muurien sisä- puolelle! Toivon, että seuraavalla ker- ralla Christiana, Hunar ja Lana osaavat kertoa turvapaikkakuulustelussa tar- peeksi selkeästi, millaisessa vaarassa he kotimaassaan ovat. Lisäksi toivon, että

Euroopassa ei enää hajotettaisi yhtään perhettä eikä avioliittoa turvapaikka- prosessin aikana. Ja viimeiseksi kysyn, miksi meille eurooppalaisille hyvin- vointivaltioille ei kelpaa EU:n ulkopuo- lelta tuleva työntekijäksi, opiskelijaksi ja naapuriksi. Miksi olemme rakentaneet itsellemme linnoituksen, jota muut saa- vat vain katsella ulkoapäin?

K

OHTI AITOJA KOHTAAMISIA

Sanna Ryynänen, FT, sosiaalipedago- giikan ma. yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto

Hiitola, Johanna, Anis, Merja & Tur- tiainen, Kati (toim.): Maahanmuutto, palvelut ja hyvinvointi. Kohtaamisissa kehittyviä käytäntöjä. Vastapaino, Tam- pere. 2018, 243 s.

Millaista tukea ja millaisia palveluita maahanmuuttotaustaiset ihmiset ko- kevat tarvitsevansa? Miten erilaisissa palveluissa kohdataan maahanmuutto- taustaisia ihmisiä ja miten heidän tilan- teisiinsa niissä vastataan? Kysymykset johdattavat kirjaan Maahanmuutto, pal- velut ja hyvinvointi, jonka ovat toimit- taneet Johanna Hiitola, Merja Anis ja Kati Turtiainen. Kirjan keskeinen tee- ma on institutionaalisissa ja ammatilli- sissa suhteissa tapahtuva kohtaaminen.

Se täsmentyy erityisesti sen tarkaste- luksi, vahvistavatko vai vaikeuttavatko palvelujärjestelmässä toteutuvat koh- taamiset maahanmuuttajien osallisuutta ja toimijuutta.

Kirjan yhdeksää artikkelia yhdistää nä- kemys siitä, että osallisuus ja toimijuus

(3)

ovat olennaisia kotoutumisen ja sen myötä hyvinvoinnin rakentajia. Vaikka artikkeleissa lähestytään osallisuuden ja toimijuuden teemoja hieman eri ta- voin painottaen, kirjan läpileikkaavaksi eetokseksi voi tunnistaa ensimmäisessä artikkelissa kuvatun kriittisen autono- mian tukemisen tavoitteen. Kriittisen autonomian näkökulma ohjaa näke- mään kotoutumisen prosessissa elävät maahanmuuttajat kuuliaisten uuteen yhteiskuntaan asettujien sijaan paikas- taan ja tilanteestaan neuvottelevina ar- jen kansalaisina, joissa yhdistyy kyvyk- kyys ja erityinen haavoittuvuus.

Valtaosa artikkeleista nojautuu empii- risiin tutkimuksiin, joissa aineistoa on kerätty joko palvelujärjestelmän am- mattilaisilta, maahanmuuttajilta tai mo- lemmilta. Tutkimusotteet vaihtelevat haastatteluista etnografi aan. Aineistojen analyysissä on hyödynnetty perinteisen sisällönanalyysin lisäksi myös metafora- ja kategoria-analyysiä.

Artikkelit on jaettu temaattisesti kol- meksi kokonaisuudeksi: Osallisuutta järjestelmän ehdoilla, Kohtaamisissa muotoutuvia merkityksiä ja toimijuuk- sia sekä Hyvinvoinnin rakentuminen suhteissa. Jaottelu jäsentää ja jänte- vöittää artikkelien moninäkökulmaista kokonaisuutta. Sen vuoksi temaattisen jäsennyksen olisikin toivonut kulkevan läpi kirjan vähintäänkin väliotsikoina tai sivujen ylätunnisteina. Nyt jaottelu näkyy jostain syystä ainoastaan kirjan sisällysluettelossa. Lukukokemus olisi myös saattanut jäsentyä selkeämmäksi, jos artikkelien järjestys olisi ollut osin toinen. Nyt etenkin kirjan alkupuoli tuntuu temaattisesti hieman poukkoi- levalta.

Maahanmuuttajille suunnattujen palve- lujen, kohtaamisen ja hyvinvoinnin tee- moihin liittyvät ilmeiset näkökulmat, kuten kuntien ja järjestöjen tarjoamat kotoutumispalvelut ja tulkkauspalvelut, yhdistyvät kirjassa myös yllättävämpiin tulokulmiin, kuten rekisteröinnin ja tilastoinnin käytäntöihin. Kohtaami- sen teema virittyy näin muistutukseksi myös siitä, että monille kansalaisille ja viranomaisille valtiollinen tilastotieto on keskeinen ”kohtaaminen” maahan- muuttajien kanssa. Riikka Homasen ja Marja Alastalon artikkeli Perhesuhteet ulkomaalaisten rekisteröinnissä ja tilastoin- nissa purkaa ansiokkaasti sitä normaa- liutta ja itsestäänselvyyttä, joka tilastoi- hin ja rekistereihin, samoin kuin niitä tuottaviin käytäntöihin vähintäänkin arkiajattelussa yhdistyy. Kirjoittajat muistuttavat, että vaikkapa perhetilastot eivät ole neutraalia faktaa vaan ne myös organisoivat sosiaalisia suhteita tavalla, jolla on konkreettisia vaikutuksia maa- hanmuuttajaperheiden elämään.

Mulki Al-Sharmani, Sanna Mustasaari ja Abdirashid A. Ismail osoittavat mos- keijoiden perheriitojen sovittelutyötä käsittelevässä artikkelissaan puolestaan sen, että maahanmuuttajat saattavat käyttää palveluita, jotka eivät nykyi- sellään välttämättä kohtaa keskenään.

Kirjoittajat esittävät, että eri toimijoi- den välistä keskusteluyhteyttä tulisi- kin vahvistaa esimerkiksi pysyviä yh- teydenpitomekanismeja perustamalla.

Tämä koskee niin valtiollisen palvelu- järjestelmän ja uskonnollisten järjestel- mien, kuten moskeijoiden, toimintojen keskinäistä koordinointia, kuin laajasti koko kolmannen sektorin toimintaa.

(4)

Kirjan artikkeleissa tulee näin ollen eri tavoin esiin se, että pohtiessamme maahanmuuttajien (ja kenen tahansa) kohtaamisen käytäntöjä, ei riitä, että keskitytään yksinomaan konkreettisiin kohtaamisen tilanteisiin, tapoihin ja käytäntöihin, vaan huomio tulee koh- distaa myös rakenteisiin, samoin kuin palvelujärjestelmässä tapahtuvia koh- taamisia kehystävään maahanmuutta- jien arkeen. Kohtaamisilla on siis aina rakenteelliset edellytyksensä, ehtonsa ja esteensä. Kohtaamisen osapuolet myös tuovat mukanaan eletyn elämänsä ja kokemuksensa, mukaan lukien mah- dolliset traumansa. Maahanmuuttajilla tämä tarkoittaa paitsi monesti raskasta ja traumatisoivaa elämänhistoriaa myös arjessa toistuvaa rodullistavaa kategori- sointia ja usein negatiivista stereotypi- sointia.

Kirja muistuttaakin, että kohtaamisiin saattaa latautua paljon enemmän, kuin mitä niissä on näennäisesti läsnä. Lotta Kokkonen esimerkiksi kuvaa vuorovai- kutuksessa toteutuvaa sosiaalista tukea käsittelevässä artikkelissaan, että mui- den sosiaalisten suhteiden vähyys tai puute saattaa kohdistaa sosiaalisen tuen tarpeet nimenomaan palvelujärjestel- mässä kohdattaviin ihmisiin. Tällöin esimerkiksi kohtaamiseen viranomai- sen kanssa saattaa kasautua odotuksia, joita ei osata ajatella tai huomioida, tai joihin viranomainen ei roolinsa puit- teissa koe pystyvänsä vastaamaan.

Maahanmuuttotaustaisten ihmisten moninaisuus ja yksilölliset tilanteet ja toimijuudet saatetaan myös sivuuttaa eri tavoin. Johanna Hiitola ja Marja Peltola alleviivaavat viranomaisten ja maahanmuuttotaustaisten vanhempien

kohtaamisia käsittelevässä artikkelissaan toiseuttavien ja universalismia koros- tavien puhetapojen ongelmallisuutta.

Toiseuttavat puhetavat nojaavat stereo- typisoiviin kategorisointeihin, joissa toinen ”tiedetään” jo ennalta vieraaksi ja erilaiseksi. Eroja häivyttävät puhe- tavat piilottavat puolestaan yksilöt ja yksilölliset erot. Tiina Sotkasiiran me- tafora-analyysi syrjäseutujen kotoutta- mispalveluista puolestaan osoittaa, että maahanmuuttajataustaisten ihmisten olemassa oleva kyvykkyys tulee usein ohitetuksi sen sijaan, että se tunnistet- taisiin ja sitä tuettaisiin. Näissä kahdessa artikkelissa kiteytyy keskeinen haaste, joka palvelujärjestelmää rasittanee laa- jemminkin: ihmisen unohtaminen.

Kohtaamattomuuden kokemusten vas- tavoimaksi kirjassa nostetaan toisen yk- silöllisyyden ja erityisyyden huomioiva ja sitä kunnioittava kohtaaminen – eli kuuntelu ja dialogi. Artikkelista toiseen toistuu ajatus yksilön aidon kohtaami- sen, yksityiskohtia havaitsevan herk- kyyden sekä tunnustuksen antamisen ja saamisen merkityksellisyydestä. Nämä perustavanlaatuiset ihmistyön periaat- teet näyttäytyvät ajoittain suorastaan ra- dikaaleina, kun niitä suhteuttaa moniin jotakuinkin vastakkaisia kokemuksia kuvaaviin tutkimustuloksiin – joskin tutkimukset tuovat esiin hyviäkin ko- kemuksia palvelujärjestelmäkohtaami- sista. Tunnustuksen teemoja käsitellään erityisen ansiokkaasti Kati Turtiaisen ja Jassin Rezain artikkelissa. Se yhdis- tää henkilökohtaisen kokemuksen ja teoreettisen analyysin tavalla, jota soi- si näkevän maahanmuutto- ja miksei missä tahansa muussakin tutkimukses- sa enemmän. Artikkeli päästää lukijan konkreettisesti yleistävien kategorioi-

(5)

den taa nostaessaan esiin yhden ihmisen elämänpolun ja asettaessaan sen dialo- giin Axel Honnethin tunnustuksen teorian kanssa. Samalla jäsentyvät laa- dulliset vaatimukset, joita viranomais- ten ja maahanmuuttajien kohtaamisissa tulisi noudattaa: huolenpito, kunnioit- taminen ja sosiaalinen arvostaminen.

Kaikkinensa kirja antaa yleisluontoi- sia suuntaviivoja osallisuutta ja toimi- juutta tukevan maahanmuuttajatyön käytännöille. Kirjassa korostuu näkemys siitä, että kotoutuminen tulisi nykyistä vahvemmin ymmärtää mahdollisuu- tena tehdä omaa elämää koskevia va- lintoja, siis kotoutujien kyvykkyyden tunnustamisena ja siihen nojautuvan kriittisen autonomian tukemisena. Kir- ja myös osoittaa, monialaiseen ja -nä- kökulmaiseen tutkimusmateriaaliin pe- rustuen, että hyvin perustavanlaatuiset toisen ihmisen näkemiseen ja kohtaa- miseen liittyvät käytännöt ovat maa- hanmuuttajatyössä usein hukassa.

Kuten artikkelikokoelmissa aina, osa artikkeleista istuu kokonaisuuteen toi-

sia paremmin. Lukukokemus onkin ajoittain hieman hypähtelevä, kulkien ajatuksia avaavista oivaltavista näkökul- mista ja ansiokkaista analyyseistä hie- noisiin suvantokohtiin ja teemoihin, joiden merkitystä kirjan kokonaisuu- dessa saa hieman hakea. Tämänkaltai- sen artikkelikokoelman luonteeseenkin toki kuuluu, että luettavaksi voi poimia erityisesti omaa työtä tai kiinnostuksen- aluetta sivuavat tekstit. Kiireisen luki- jan shortlistiksi ehdottaisin Sotkasiiran, Hiitolan ja Peltolan, Rautavuoman ja Turtiaisen sekä Turtiaisen ja Rezain ar- tikkeleja. Niissä tiivistyy monia sellaisia näkökulmia kohtaamisesta, osallisuu- desta ja toimijuudesta, joiden toivoisi löytävän tiensä maahanmuuttajatyöhön ja sen kohtaamisen käytäntöihin. Sot- kasiiran sanoin, ”kotouttamiskeskuste- lun yleiset teemat – puhe kotoutumi- sen tavoitteista, keinoista ja resursseista – tarvitsevat rinnalleen hieno syisempää pohdintaa, joka lähtee liikkeelle kotou- tujien omista käytännöistä, tavoitteista ja haluista”.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kuvittamisen ja kirjoittamisen prosesseista kaikki keskustelijat olivat sitä mieltä, että ideoinnissa voi olla vuorovaikutusta, mutta tekemisen aikana pitää saada olla

Osoita, että tasakylkisen kolmion kyljille piirretyt keskijanat ovat yhtä pitkät ja että huippukulmasta piirretty keskijana on huippukulman puo- littajalla.. Suorakulmaisen kolmion

[r]

[r]

[r]

Alla olevat taulukot määrittelevät joukon

Taulukosta nähdään, että neutraalialkio on 0, kukin alkio on itsensä vasta-alkio ja + on vaihdannainen, sillä las- kutaulukko on symmetrinen diagonaalin suhteen.. Oletuksen

[r]