KORKEIMPAAN LUOTTAEN?
SIVI I LIUSKON NOLLIN
EN RETORIIKKA
SUOMEN TASAVALLAN
PRESIDENTTIEN VIRKAANASTUJA¡SPU
H EIDEN PERORATIOISSA
Jouni Tilli
TIIVISTELMA
Artikkelini
aiheena on Suomen tasavallan presidenttien virkaanastujaispuheidenperoratioiden eli
pödtäntöjenretorükka
kansalaisuuden Íuottamisen paikkana.WrkøanasÍujaispuhe tuo ensimmdisenä
julkßenø
esüntymßenö esün tdrkedn osan nästd morøalis-polütÍisista arvoßta,joiden
pohjølta presidentti tulee toimimaan.Oleteîtavasta yhteistyöhalukkuudestq huolimqttø kaikkia on kuitenkin mahdotonta puhutella yhdella kertøa,
joten
sqmqlla presidentti puntøroija
valitsee yleisöstdjonkin
mahdollisimman yleisen identiteetÍeihin lüttyvdn attribuutin,johon
vedota;hdn
pyrkä
tuottamaqn yfueßAllisyyden,jonka
osa hdn itsekin on (Karvonen 2000, I 3 9). Kds ittelen eduskunnalle pidettyj d virkaanas tuj aispuheita, koska vaikkavdlï
tön yleisö koostuukin päöasiassa kansanedustøjßta,
niin
silti presidentli mddritte- lee ensimmdistd kertaa kønsalaisuuteenliiltyvid
arvojaja
hyveitö, nylqtdàn median vdlitylrselld myös I aaj emmølle yleis ölle.Kansalliseen yhtendisyyteen
ja
"kansaan" vetoaminen on muodostanut suo- m(tlaisenpoliittisen
retoriikan kulmakiven sütä löhtíen, kunpolitikointia
suomen kielelld on ollut olemøssa (Lükanen 2003, 257). Presidenttien puheiden retorisista keinoista on siis mqhdollistq tehdd tulkintoja, minkdlaisten arvojen pohjaltq kønsa- løisuutta pyrítddn rakentamaan sekd mistd pyritc)dn samalla erottautumaan. Iden- tffikaationjø
erottqutumisen vrilinen rajankriynti on oleellista, koska mikd tqhansa identiteetti rakentuu aina suhteessa ympc)röivddn todellisuuteen. Näinollen
"mei-ddn"
luominen on aina sømallq sen tuottamistø, mitd emme ole tqi haluqolla (rs.
Burke 1969).
Es ittelen ens
in
tüvisti siviiliuskonto ø p o liittis en retoriikan ulottuvuuÍena s ekö aikaisempaa presidenttipuheen tutkimusta. Tdmrin jälkeen selvitcin tiivistetysti pero- rationjø
pøthoksen kcßitteet. Olen muodostanut presidenttien siviiliuskonnollisesta retoräkastq kolme peroratiodiskurssia: uskonnollisnationalistinen, pragmaattinenselcci eettinen diskurssi. Niiden rajat eivdt kuitenkaan ole täysin yksiselitteiset, kuten tuonnempana kdy ilmi. Lopuksi vertailen toisiinsa kolmea kansalaisuuden ideaali-
wppid.
Asiasanat: retoriikka,
siviiliuskonto, virkaanastujaispuhe,peroratio
6 Prologi
-
Puheviestinnän vuosikirja 2OO8, 6-27SIV¡ILIUSKONTO RETORISENA STRATEGIANA
Siviiliuskonnollisia
teemoja on käsiteltyjo antiikin
Roomassa, mutta sen esi- isänä voidaan pitaaNiccolò Machiavellia (1469-1527). Hänen mukaansa uskon- nonoli
oltavapolitiikalle
alisteista, koskapoliittisen
elämän vaatimukset ovatjotain
muutakuin kristillinen
maailmastavetäytyminen.
Discorsi-teoksessaanMachiavelli
(2001) käsittelee uskontoa puhtaasti instrumentaalisessa roolissa:sen
funktio
on valtiojärjestyksenylläpitäminen
sekä jatkuvuuden takaaminen.Uskontoa on
kuitenkin
pidettävä kunniassa, koska se edistää yhtäältävaltion
sisäistäsovinnollisuuttaja
yhtenäisyyttä sekä toisaalta sodassa tarvittavaa sitke-yfia ja
päätthväisyyttä(Machiavelli oli
erittäin skeptinen, soveltuuko kristinusko tähän ilman radikaalia uudelleentulkintaa). Uskorurollisia tapoja vahvistava hal-litsija
myös edistää arvovaltaansaja legitimoi
omaa valtapositiotansa. (Machia-velli
2001,luvut XI-XV.)
Ensimmäisenä
siviiliuskonto-käsitettä käyttänyt
Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) puolestaan katsoi, ettävaltiolla
on oltava uskonto,joka
saisiihmi- set
rakastamaan kansalaisvelvollisuuksiaan.Siihen eivät kuitenkaan
sovellu uskonnot,joiden
opinkappaleisiin kuuluu yksinomaan tuonpuoleiseenorientoi-
tuminen tai totuuden dogmaattinen monopoli. Kyseessä ei täten olemetafrysi-
nen teologinen opinkappale, vaan machiavellimaisesti yå teistunteeseen kohdis- tuva ajattelutapa, jota llman on mahdotonta olla hyvä kansalainen. Kyseessä onsiviiliuskonto
(la religion civile). (Rousseau 2006,kirja
IV, luku 8;Machiavellin ja
Rousseaun eroista ks.Breiner
1993.)Rousseaun mukaan siviiliuskonnon
kulmakivet
ovat ihmisistä huolehtivan jumaluuden olemassaolo, tulevaisuusorientaatio, oikeamielisten onni ja pahojen rangaistus, suvaitsevaisuus, yhteiskuntasopimuksenja lakienpyhyys.Teologi-
seen sisältööntai virallisiin
uskonh¡nnustuksiinei
oteta kantaa, vaan esimer-kiksi
jumaluus-käsitejää
abstraktiksi, koska suvereenin- ei kirkon -
teht¿iväon määritellä uskonartikkelit,
joihin hyvä
kansalaisuusja
alamaisuusvaltiolle
pohj autuvat. (Rousseau 2006.)
Perinteisen uskonnon, kirkon
ja valtion
välistä rajankäyntiä sekäpolitiikan
sakralisaatiota
tutkinut Emilio
Gentile (2006) puolestaan tulkitseesiviiliuskon- non
nimenomaan modernin demokratianilmiönä,
jossa esimerkiksivaltio
tai kansakunta voidaan nähdä pyhänä instituutiona. Kyseessä on hänen mukaansaniin
sanotun sekulaarin uskonnon muoto,jonka
tarkoituksenaon
sosiaalistaaihmiset
vallitsevaan moraalis-poliittiseen j ärj estelmään.Siviiliuskonto ja val-
tio
ottavat traditionaalisen uskonnonja kirkon
paikankollektiivisen
identitee-tin
luojina-
näin ollen kansalaisuus korvaa perinteisen uskovien yhteisön. Tär- keässä osassa ovat nimenomaan presidenttien sekä muiden poliittistenjohtajien
puheissaankäyliämät
ilmaukset,joissa
esimerkiksivaltion tai
kansan suvere-niteettiin
sekä presidenttiyteen yhdistetään kaitselmustai muita
uskonnollisia myyttej ä sekä symboleita.SIVII LIUSKON NOLLISET TEEMAT
PRESI DENTTITUTKIMU KSESSA JA -PU
HEESSA
Suomalainen presidenttitutkimus on
keskittynyt
lähinnä valtiolliseenjohtajuu-
teentai
valtasuhteisiin presidentinja
eduskunnanvälillä
(ks. esim. Nousiainen 1985; 1989).Presidentinjulkinen
puhe vallankäytön välineenä on aihe,jota
eiliiemmin
olekäsitelty
(ks.kuitenkin Aarnio &
Isotalus 2000). Yhdysvalloissa presidenttien puhevaltaaja sen eri ulottuvuuksia sen sijaan ontutkittu
runsaasti (ks. esim. Neustadt 1960).Robert
N.
Bellah onkäsitellyt
siviiliuskontoa painottaen nimenomaan pre- sidenttienroolia. Hän (1967; ks. myös
1975) mäaritteleesiviiliuskonnon
tar- koittavanpolitiikan
uskonnollista ulottuvuutta,joka
ilmaistaan uskomuksissa, symboleissaja
rituaaleissa koskien yhteisOllepyhiä instituutioita.
Presidentin virkaanastujaispuhe on oleellinensiviiliuskonnollinen
tapahtuma, koskapoliit- tisen
auktoriteetin uskonnollisenlegitimaation lisäksi
sepyrkii
vahvistamaan kansallistatai valtiollista
yhtenäisyyttä. On myös huomioitava, ettäyhteisölli-
syyttä voidaan pyrkiä luomaan perinteisen Jumala-käsitteen lisäksi myösmuilla
"kansallisen olemassaolon" kannalta tärkeiksi nähdyillä arvoilla.
Siviiliuskonnollisesta retoriikasta on
luettavissaesiin erilaisia arkkityyp-
pejä, vaikka perinteistä uskonnollisuutta ei muuten olisikaan esillä.Näitä
ovat kansanerityinen
tehtävä maailmassa,luvattu taí
pyhîi maa,kollektiivin
puo- lesta uhrautuminen sekä senavulla
saavutettava onnellinen tulevaisuus. Jokai- sel1a kansalla onkuitenkin
omat symbolinsa, pyhät tapahtumansaja
paikkansa sekäjuhlalliset
rituaalinsaja
mytologinen maisemansa,jotka
puhujan on huo-mioitava. (Bellah
1967.) Raamattuun tavallatai
toisella pohjautuvatarl'tityy- pit
ovatkuitenkin
olleet erityisen vahvasti läsnä protestanttisissa maissa, kuten Suomessa.Roderick Hart (2002) erottelee kuusi presidenttipuheeseen
vaikuttavaakate- goriaa:
biografiset,filosofiset, kulttuuriset,
institutionaaliset, kontekstuaaliset sekä mediaanliittyvät tekijät. Lisäksi
hän huomauttaa uskonnolliseenretoriik-
kaanliittyen,
että puhujan ei tarvitse keksiä uusia topoksiø,kun
käytössä ovat esimerkiksi raamatulliset teemat. Toiseksi uskonnollista mytologiaa hyödyntä- mällä on mahdollista vedota tehokkaastikuulijoiden
tunteisiin. Täten uskonnol-linen retoriikka
on rituaalinenja kollektiivinen
väline; käsite syrnbolinenunifi- kaatiokuvaakin
uskonnollisten tunteiden yhdistämistä poliittisen konsensuksen nimissä (Hart 2004, 7 4-7 7,8l).
Siviiliuskonnollisuus on
tätenyksi
olennainen osapoliittista
retoriikkaa.Sen voidaan siis määritellä tarkoittavan, ei
välttämättäniinkään
perinteistäuskonnollisuutta tai sitoutumista tavanomaisiin teologisiin dogmeihin,
vaan retorisia strategioita,joilla
puheissa tuotetaan halutunlaista kansalaisuutta.Näin ollen
esimerkiksipoliitikkojen
voidaantulkita
olevanniin
sanottujasiviilius-
konnon teologeja,joiden
puheeseen vaikuttaayllämainitun
kuusikentän lisäksiaktiivinen
muutosten mahdollisuus-
olemassaoleviin
perinteisiinja
rituaalei-8
hin nojaamisesta huolimatta presidentti
voi
retoriikassaan ollaniin
sanottuinno- vatiivinen
ideologi (ks. Skinner 2002).Virkaanastujaispuheita retorisena
instituutiona
ohjaavat ainakulloisenkin
tilanteen asettamatpoliittiset
vaatimukset.Erityisesti
Suomessa näitä ovat esi-merkiksi
oikeisto-vasemmisto-akseli, valtionja kirkon
suhteet sekä oikeuskult-tuuriin liittyvät
käsitykset.Retorisiin
strategioihin vaikuttaa siis muun muassa, mistä presidentti katsoo ensisijaisesti tarvitsevansa tukea. Esimerkiksitraditio-
naalisen uskonnon tai nationalististen symboleiden käyttäminen on todennäköi- sesti erilaista riippuen siitä,pyrkiikö
puhuja hakemaan tukea oikealta, keskeltä vai vasemmalta.Historiallis-poliittisen
kontekstin lisäksi siviiliuskonnossa on otettava huo-mioon valtion
suhde uskontoonja eri kirkkoihin.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa ei olevaltionkirkkoa,
kun taas Suomessa evankelisluterilaisellakirkolla ja val- tiolla
onpitkä
yhteinenperime.
Vaikkavuoden
1919 valtiosäännössä vahvis-tettiin valtion
periaatteellinen tunnustuksettomuus,niin
evankelisluterilaisellakirkolla oli ja
on edelleen perustuslaissa vahvistettujulkisoikeudellinen
asema sekämuutenkin
läheiset suhteetvaltioon. Tällainen traditio
vaikuttaa väistä-mättä myös siviiliuskonnollisuuteen esimerkiksi
luterilaisuudestajuontuvien
vaikutteiden voimakkaana läsnäolona.Presidenttiretoriikkaan
vaikuttaa myös oikeuskulffuurin kehitys.
Esimer-kiksi
viittaukset lakien pyhyyteen ovat osavielä
1900-luvunpuoliväliin
astival-
linnutta (luterilaista) oikeusdiskurssia, jossa laki sekä oikeusjärjestys ylipäätään saivat pyhyytensä Jumalalta. Sitä ilman puolestaan "pyhyys olisi merkityksetön mielle,jonka
tyhjyys kävisi selväksijokaiselle
ajattelevalle" (Hermanson 1922, 19). On myös mahdollista, ettäniin
Ståhlbergin, Kekkosenkuin
Halosen tapa erottautua avoimesta uskonnollisuudestaliittyi
osittain heidän juristeina omak- sumaansa oikeuspositivismiin, jossa lainsäädäntöön eiliity
teologisiatai muita metaffysisiä
arvoja. Toisaalta esimerkiksi lakimiestaustaisten Rytinja Svinhuf- vudin
puhetavassalakien
merkityksen painottaminenyhdistyi
uskonnolliseenretoriikkaan.
Täten esimerkiksi Ståhlberg edustaakin tässätietyllä
tapaakahta
diskurssia: oikeuspuheen hallitessa(siviili)uskonnollinen elementti on esillä lakien pyhyyden
kautta. Laillisuusteeman suhteen Halonen onpoikkeukselli-
nen. Hänen puheissaan sekälaillisuus
että tavanomainen uskonnollisuus ovat poissaja
siviiliuskonnollisuus rakentuu muiden teemojenvaraaî.
PERORATIO JA PATHOS ANTIIKIN RETORIIKASSA
Esittelen seuraavaksi aiheeni kannalta oleelliset peroration
ja
pathoksen käsit- teet, koskaantiikin
retoriikan taidossaniiden
katsottiin kuuluvan yhteen.Aris-
totelisenretoriikan
ethos, pathosja
logos -kolmijaossa pathoksella tarkoitetaankeinoja, joilla yleisö
saadaanhaluttuun mielentilaan. Tällöin
vakuuthrminen perustuusiihen,
ettäkuulijat (a
katsojat)pyritaän
saattamaan puheenavulla
haluttuun
tunnetilaan. Päätöksentekoonvaikuttaa, onko henkilö
rauhallinen,pelokas, surullinen, iloinen, rakastunut tai vaikkapa vihainen.
Näin
ollen puhu-jan
on päättelynja
teoreettisen tarkastelun lisäksi tiedettävä erilaistentunnetilo- jen
luonneja
laatu sekämillä
tavoin ne saadaan syntymään. (Aristoteles 2000,1355b-1356a.)
Antiikin
roomalaisessa retoriikassa puheenperorøtioon eli
päätäntöön onkasitetty kuuluvan
nimenomaanjoko esitetyn
argumentoinnin kokoaminen(recapitulatio) tai
yleisön tunteisiin vetoavan lopeflrksen (affectus) esittäminen (ks. Haapanen1990,19-38).
Deoratore
-teoksessaan (55 eaa.) Ciceropainotti yleisön
liikutLamisen tärkeyttä, koska puhetaito perustuukuulijoiden
mieltentyynnyttelyyn tai
kiihdyttämiseen.Erityisesti poliittisen
puhujan on tunnettava"kansakunnan taval", koska ihmiset tekevät ratkaisujaan useammin
juuri
tuntei- den pohjaltakuin
asioiden todellisen laidan, auktoriteetin, säännöstentai
lakien perusteella. (Cicero2006,kirja I, kohta l7 &,II:115,
178, 337; ks.myös
1959-1e60.)
Myös Quintilianuksen
lnslitutio oratorian
(95 jaa.) mukaan puheen lopetus koostuu substanssin yhteenvedosta (anakephalalosls)tai
tunteiden nostattami- sesta Qtathopoeia). Cicerontavoin Quintilianus
korostaa, että pathos onpyrit- tävä
ottamaan mahdollisimmantarkasti
huomioon, koskavoimakkaat
tunteetvoivat
hâmärtãäarviointikyvyn jopa
siinä määrin, että totuus unohtuu. Puhu-jan
moraaliin sekäyleisiin
ominaisuuksiin viittaava ethos sekä pathostoimivat
yhdessä, sillä puhujan täytyy luoda itsestään mahdollisimman positiivinen kuva.Täten on vedottava yleisön tunteisiin
* ja
mikä tärkeintä, puhujan on itse uskot- tavasti esitettävä tunnetila,johon
hän yleisönsä baluaa.Quintilianus
mainitsee muun muassa vetoomukset yhteiseen hyvâàn,kuulijoiden
kunniaan sekäjälki- polviin.
Myösjumaliin
vetoaminen on suotavaa, sillä se kertoo puhtaasta oma- tunnosta. (QuintilianusI966,1<t4aVI, luvut
1-2, myösIV: l.)
Pathosta tarkasteltaessa
erþisesti
puheiden päätännöistäon
mahdollistalukea esiin
ensisijainenkohdeyleisö, jonka tunteisiin puhuja tai kirjoittaja haluaa
vedota.Retoriselle tilanteelle
ominaisesti samallaimplikoidaan,
että yleisön tulisitulkita
todellisuutta samanlaisten lasien lävitse. Samalla kun presi- denttipyrkii
vetoamaan tietynlaisen kansalaisidentiteetin omaaviinhenkilöihin,
hän siis konstruoi itsensä tällaisena kansalaisenapar
excellence. Virkaanastu- jaispuheiden yleinen rakenneoli kaikilla
samantapainen: aloituksen jälkeen pre-sidentti käsitteli
sisäpoliittista tilannetta, keskiosan lopuksi puolestaansiirryt- tiin
kohtiulkopolitiikkaa.
Lopetus koostui perinteistä puheen mallia noudattaentärkeimpien
teemojen yhteenvedosta sekä pathos-ulottuvuudesta.Poliittiselle
puheelletyypillisesti
tulevaisuushorisonttioli
hallitsevana aika-aspektina.KAITSELM
UKSEEN LUOTTAEN
:USKON NOLLISNATIONALIST!N EN DISKU RSSI
Maalaisliittolainen Lauri
Kristian
Relander astui virkaansa 2. maaliskuuta I 925.Maalaisliiton nåiþvä vähemmistö halusi
puolueentukevan
edistysmielisten 10Y
Risto
Rytiä, kun
taas oikeistoja
ruotsalaiset halusivat estääRytin
valinnanja ryhtyivät
kannattamaan Relanderia. Q.{ousiainen 1985,100-101.)
Relanderin puheen päätännöstätuli malli, johon myös muut
diskurssissa toimineet presi- dentit tukeutuivat:Sisäisten olojemme vakiintuessa j a seuratessamme suhteissamme ulko- valtoihin kuten tähänkin saakka vilpitöntä rauhan politiikkaa, on rakasta- manìme isänmaa, siitä olen vakuutettu, kulkeva onnellista tulevaisuutta kohti. Luottaen Korkeimman johdatukseen
ja
luottaen Suomen kansaan ryhdyn vastuunalaiseen toimeeni. (Eduskunnan p öytüktlatV 1925, 3 1 6.) 1920-luvun sisäpoliittinen tilanneoli
suhteellisen rauhallinen, vaikkakin oikeis- tonja
äärivasemmiston hankausten sävyttämä. Relanderpainotti
puheessaan siltojen luomista, mutta ei jätä p¿iätännössään epäselväksi,mikä
on hänen pro- pagoimansapoliittis-moraalinen
linjaus. Pathoksen keinona päätännössä tämäolikin
oletettavastitoimivaa,
koskaesimerkiksi kommunismin
vastustaminenoli hyvin
usein tunnepohjaista. Retorinen strategiaoli
ymmärrettävä myös siinä suhteessa, ettäpoliitikkona
verrattain kokematon Relander haki tukea erityisesti vahvasta oikeistosta,jolle
uskonnollinen käsitteistöoli
oleellinen osapoliittista
retoriikkaa.Relander
vahvisti
luottamuksellaan Suomen kansaaja "Korkeimman" joh-
datusta kohtaan sekä isänmaa-käsitteen käyttämisellään
laistillis-oikeistolaisia
arvoja osanavaltiovallan
legitimaatiotaja
suomalaisuuden määrittelyä. Hänen alkanaan esimerkiksi Ståhlbergin ajamaporvarillinen
liberalismijoutuikin vähi- tellenväistymäännationalistisempienarvojentieltä(Browning2008,13l-139).
Relander
yhdisti
puheessaanpatriotismin
uskonnolliseenretoriikkaan tavalla, johon palattiin vielä
199O-luvullakin: suomalaisetovat
hieman raamatullisenarkkityypin
mukaisesti kansaa,joka kulkee
vaikeuksien kauttakohti
luvattua maalaja
parempaa aikaa.Kokoomusta edustanut Pehr
Evind
Svinhufvudoli
konservatiivinen perus-tuslaillinen, joka painotti
isänmaallisuutta sekä presidentin asemaa johtavana auktoriteettina. 1930-luvunalun
voimakkaan oikeistoliikehdinnän aikaan pre-sidentiksi valittu
suojeluskuntataustainen Svinhufr¡ud asettuijyrkästi
kommu- nismiaja
vasemmistoa vastaan, muttavamoi
toisaalta laillisuuden sekä yhteis- kuntarauhannimeen. Lapuan liikkeen radikalisoituminen sekä
vaatimuksethallituksen
hajottamisestakuitenkin johtivat Svinhufi'udin
suoraan asioihin puuttumiseenja
väkivaltaistuneenoikeistoradikalismin
tukahduttamiseen*
kuuluisan Mäntsälän kapinan lopettaneen puheensa hän
piti
maaliskuussa 1932.(Nousiainen 1985, I 10-1 16.)
Virkaanastuj aispuheessaan 1 93 1 Svinhufuud korosti laillisuutta sekä demo- l<ratiaa Suomen elinehtona.
Hän päätti
puheensa oikeusturvanja kristillisten
arvoj en korostamiseen:Oikeusturvan ylläpitäminen on valtiovallan tärkein velvollisuus. Sen ohessa tulee kansalaisten kunkin kohdaltaan työskennellä jumalanpelon
ja
hyvien, kunniallisten tapojen, samoin kuin uluautuvan isänmaallisenmielen ja lainkuuliaisuuden juumrttamiseksi kaikkiin kansan kenoksiin.
Sillä kansamme ei voi menestyä eikä edistyä, ellei näitä sen elinjuuria huolellisesti hoideta.
[--]
Suomen kansan edustajat, yhteistyö teidänja hallitusvallan ylimmtin johdon välillä kuuluu valtiosääntömme perus- teihin, ja tämä yhteistyö tulee, siit¿i olen vakuutettu, olemaan kiinteäja
hyvä. Siinåi mielessåi toivotan teille menestystä vastuunalaisessa työs- sänne rakkaan isänmaammeja
kansamme hyväksi. Hena maata varjel- koon! (Eduskunnan pöytäkirjat U 1931, 131.)Svinhufuud
käytti
edeltäjiään eksplisiittisempää uskonnollistaretoriikkaa
pai- nottaessaan laillisuuden, uskonnonja
isänmaallisuuden merkitystä kansan ehey- denja
menestyksen ehtona.Esiin
nousevat isänmaan puolesta uhrautuminen, jumalanpelko, lakien pyhyys sekä puheen päättänyt runebergiläinen ecphonesis, jossa toivotaan Herran varjelusta maalle. Laillisuuden,kristillisten ja
oikeisto- laisten arvojen yhdistäminen siisjatkui
aikaisempaa selkeämmin. Aikaisempaa vielä näkyvämmin käy myösilmi,
minkälaista yleisöä varten lopetuksen pathos- aspekti on rakennettu.Maalaisliittolainen pitkän linjan
parlamentaarikkoKyösti Kallio valittiin
presidentiksi tilanteessa, jossa SDPtuki
maalaisliiton ehdokasta varmistaakseenmahdollisen
hallituskelpoisuutensa- Svinhufuud oli
suhtautunut kielteisesti punamultahallitukseen.Kallio kuitenkin
seurasi edeltäjänsäjalanjälkiä
sekä oman puolueensa yleistä suuntausta painottaen puheessaan kristinuskonmerki-
tystä kansan "siveellisten pyrkimysten vahvimpana runkona yuosisatojen ajan"sekä isänmaan puolesta uhrautumista. Kirkon
ja
valtion suhteiden kannalta huo- matfavaa on myös, ettäKallio
osoitti kiitoksensa evankelisluterilaisellekirkolle, jota
hänen mielestäänvaltiovallan olisi
tuettava jatkossakin.Kallio
päättivir-
kaanastujaispuheensa Svinhufi¡udin
tavoin
vedotenjälkipolvien
asemaan sekä Jumalaan kansan ohj aaj ana:Mutta meidän tehtäviimme ei kuulu ainoastaan entisen säilyttäminen, vaan myös nyky-
ja
tulevien sukupolvien aseman lujittaminen. Siihen työhön minä toivotan Eduskunnalle menestystä. Suokoon Jumala, että työmme koituisi siunaukseksi kansallemme! (Eduskunnan pöytäkirjat v1937, 308.)Edistyspuolueen Risto
Ryti
astui virkaansa 21.joulukuuta
1940 hänen çdeltä- jänsä erottua virasta terveydellisten syiden takia marraskuun lopussa. Osittain vastentahtoisesti ehdokkaaksiryhb'nyt Ryti valittiin
presidentiksi vuoden 1937valitsijamiehityksellä,
koska hänoli
kaytannOssä hoitanut sekä pääministerin että presidentinvirkoja
elokuusta 1940. (Nousiainen 1985, 143-150.) Virkaa- nastujaispuheessaan hänpainotti yksimielisyyttä,
uhrautuvaisuuttaja
sopimus-12
lE-
ten kunnioittamista
Neuvostoliiton
kanssa.Erityisesti Ryti painotti,
että Suo- men kansa "tahtoo edelleenlujittaaja
syventää ystävällisiä suhteitaan Saksaan,johon sillä
onhistoriallisia, taloudellisiaja
sivistyksellisiä kosketuksia" (edus- kunnanpöytäkirjat III1940,
1798). Päätîíntö perustuitalvisotaviittauksiin
sekä sen myötäsäil¡ettyyn
itsenäisyyteen:Luottaen Korkeimman johdatukseen ryhdyn vaativaan tehtävääni var- masti vakuuttuneena siitä, että elinkelpoinen kansamme, joka histori- amme kuluessa aina on osoittanut olevansa suurin vastoinkäymistensä
ja
kärsimystensä hetkinä ja sellaisena selvinnyt voittamattomiltakin näyttä- neistä vaikeuksista ja vaaroista, nytkin þkenee ponnistautumaan onnel- lisempiin oloihin. (Eduskunnan pöytåikirjat IU 1940, 17 98.)
Rytin peroratioretoriikka
perustuu raamatullisenmytologian
hyödyntämiseen kansallisen eheyden legitimoimisessa. Hän muodostaa perinteisellä lavalla ana- logian Vanhan testamentin Israelinja
Suomenvälille implikoiden,
että vastoin- käymisetja
kärsimyksetovat
Jumalan tapakoetella
kansaansa.Kiintoisa
on myös hiemandarvinistinenkin viittaus
"kansan elinkelpoisuuteen",jonka
hänimplikoi vahvistuvan
vastoinkäymistenkautta.
Toisenlainen, uskonnollinen motivaatio tähänlöytyy
tulkinnasta,jonka
mukaan (taivaallisesti säädeffy) kär- simys ylentää jaohjaakansakuntaa oikealletielle
(ks. Kemppinen 2006).Rytin
toinen virkaanastuj aispuhe maaliskuussa 1943
oli jatkosodan apolo- gia,jonka
hän totesi olevan samaa\uonna
1939 alkanutta sotaa, jossa Suomi"puolustaa
korkeimpia
awojaan". Ryti päätti perorationsa pyytäen Jumalan siu- nausta eduskunnan työlle. (EduskunnanpöytäkirjatIll943,
1 84-186.)Korkeim-
manjohdatus
-teemayleistyi
voimakkaastitalvisodan
arkana,ja
esimerkiksi Mannerheimjulisti
päiväkäsþissään talvisodan olevan taistelua kodin, uskon- nonja
isänmaan puolesta. Jatkosota puolestaanoli 'þyhä
sota"ja "ristiretki".
(Ks. Mannerheim 1970.) Erityisesti uskonnollisissa piireissä talvisodan katsot-
tiinkin
osoittaneen raamatullisen analogian oikeaksi. Tähän teemaan tukeutu- minen voidaan nähdä turvallisena ratkaisunahistoriallis-poliittisen
kontekstinsa valossa.Elokuussa 1944 Ribbentrop-sopimuksen
solminut Risto Ryti
erosi,ja
C.G. E. Mannerheim
valittiin
presidentiksi poikkeuslailla. Mannerheimkutsuttiin
presidentiksi, koska hänen katsottiin parhaiten pystyvän vaikeiden ratkaisujen hetkellä pitamaan kansakumran koossaja
armeijan hallinnassaan sodasta irtau- duttaessa. (Nousiainen 1985, 155-158.) Mannerheim päätti lyhyen virkaanastu- jaispuheensa tutuksi tulleeseenformulointiin
luottamuksestaan "Korkeimpaan".Lopetuksessaan hän korosti edeltäjiään voimakkaammin kansallista
yksimieli-
syyttä kansallisen olemassaolon takeena sekä itsenäisyyden turvana. (Eduskun- nan pöytäkirj at U 1944, 534.)Sodan jälkeisessä uudenlaisessa poliittisessa tilanteessa eduskunta
valitsi
presidentiksi
kokoomusta edustaneenJ. K. Paasikiven. "Tosiasioiden"
tun-nustaminen
ja hyvien
suhteiden muodostaminenNeuvostoliittoon
määrittelihyvin pitkälle
hänen reaalipoliittisen näkemyksensä (ks. esim.Paasikivi
1966).Puheessaan lakien
ja
sopimusten tarkan noudattamisen painottamisen lisäksi hänkuitenkin
totesi suomalaisten "kaitselmuksen avulla kestäneen monet koh- taloniskut"
(eduskunnanpöytäkirjat
111946,281). Peroratiossaan hänmuistutti
sananlaskusta, jossa todetaan, etíâ Jumala auttaa ihmeellisesti häntä,joka
tekee työtä uskollisesti. Paasikiven retoriikassa on kuitenkin edelleen läsnä protestant-tinen
käsitys ihmisenja
Jumalan suhteesta sekätuttu eksplikointi
luottamuk- sesta korkeampiinvoimiin:
Omasta puolestani tulen, Korkeampaan luottaen, ponnistamaan kaikki voimani täyttääkseni, niin paljon kuin minulle on mahdollista, Tasaval- lan Presidenttinä velvollisuuteni, tehden työtä yhteistoiminnassa edus- kunnan
ja
sen luottamusta nauttivan hallituksen kanssa. (Eduskunnan pöytäkirj at V 1 9 46, 281).Toisen
kautensa virkaanastujaispuheessaentinen
myöntyväisyyslinjalainen,reaalipoliitikko
Paasikivi korosti, että kansan tulevaisuusriippuu viime
kädessä kansasta itsestäänja
sen sitkeydestä sekä uskollisuudesta omia perusarvojaan kohtaan. Paasikivenkin kansalaisuus rakentuu luterilais-runebergiläisen uskol- lisuuden, nöyryydenja
ominvoimin
selviämisen ihanteidenvaÍaaî.
Perorationviittaus
Vdnrikki Stoolin tarinoiden sentimentaaliseenVänrikin
markkinamuisto -runoon ei j ätä epäselväksi kansalaisuuden attribuuttej a:Luottaen lujasti siihen, että Suomen kansassa on näitä henkisiäja siveel- lisiä voimia, jotka takaavat sille pysyväisesti paikan vapaiden kansojen joukossa, lopetan Runebergin vanhan kenatöörin sanoilla: "Jumala syn-
nyinmaata varj elkoon". (Eduskunnan pöytäkirj at V I 9 5 0, I 3 1 .)
Runeberg kuvailee kansallisromanttiseen sävyyn Suomen sodan (1808-1809)
tapahtumia
sekäsotilaiden uhrautuvaa
asennetta isänmaan puolustamiseen.Ylipäätään moraali
ja
vastuuntunto ovat Runebergin runoelmien kantavia tee-moja.
Rr.rnebergiäja
Paasikiveä yhdistäälisäksi
näkemys, että pienen kansan elinvoima kumpuaa nimenomaan "henkisistäja
siveellisistä voimista".Vänrikki Stoolin tarinoiden merkitys
kansallisenidentiteetin
aineksenaon
korostunut vielä siten, että sitä on jaettu suomalaisille muun muassa talvisodan aikana. Paa- sikiven intertekstuaalisenþtköksen
voidaantulkita
tarkoittaneen, että suoma- laisuuteen kuuluivat edelleen perinteinen protestanttinen moraali, uhrautuminen sekä vastuullisuus, mutta ihanteettuli
sovittaa(geo)poliittisiin
realiteetteihin:oli
hyväksyttãvä, etIä Suomi on suurvallan naapuri.Paasikiven retoriikka on erityisen kiinnostavaa sen suhteen, että Paasikiven
linja
perustui sotien välisen ajan kriittiseenarviointiin, konfliktien
välttämiseen sekä ulkovaltojen (Neuvostoliiton) näkökulman huomioonottamiseen. Perorati- oissaan hän kuitenkin nojasi toisaalta perinteiseen luterilaiskansalliseen arvope-14
L-
rustaan sekä kansalliseen yhtenäisyyteen
valtiollisen
suvereniteetin perustana,mutta
toisaaltapainotti
aikaisempaanäkyvämmin arviointikyvyn
merkitystä.Toisessa virkaanastujaispuheessaan hän
teki
selväksi, että pienten kansojen on tunnustettava asemansa suhteessa suurvaltojenvaltapolitiikkaan.
Täten myös Suomenulkopolitiikan on
perustuttava"tehtyjen
sopimusten tunnontarkkaan täyttämiseen sekä hyvienja
luottamuksellisten suhteiden ylläpitämiseen ennenkaikkea
Suomenja Neuvostoliiton
vä1i11ä"(ibid). Näin ollen Paasikivi aloitti
siirtymänkohti
pragmaattista diskurssia.1900-luvun alun ja puolivälin
uskonnollisnationalistisessa diskurssissa voidaan nähdävoimakkaimmin
Ruotsinvallan ajoilta
periyryvan patemalistis-uskonnollisen
kansakuntakäsityksenvaikutus.
Isänmaallisuus sekä myöhem-min
nationalismi perustuivat luterilaisuuden pohjaltaeliitin
tuottamaan kansal- lisajatteluun, jossapatriotismi ja valtionuskonnon kannattaminen olivatþtketty
toisiinsa. "Kansalaisen"
rooli nähtiin niin
ikään enemmän passiivisena osallis- tujanakuin
aktiivisena toimijana. Virallisen kansallisen identiteetin sekä uskon-nollisen identiteetin välinen
yhteyssäilyi
poikkeuksellisen kiinteänä-
Ruot-sia kauemmin Suomessa, jossa Ruotsin ajan perinnön vaaliminen autonomian perustana, hidas modernisaatio sekä sisällissodan,
talvi- ja
jatkosodan koke- mukset edesauttoivat suomalaisuuden, isänmaallisuudenja
luterilaisuudenpitä-
mistä lähes synonyymisina käsitteinä. (Ihalainen 2005, 1 8 9- I 9 0 ; 2007 ).Diskurssin
seuraava edustajaon
kenties hiemanyllättäen Neuvostoliiton
hajoamisenjälkeisen ajan
ensimmäinenpresidentti,
SDP:nMartti
Ahtisaari,joka
astui virkaansa 1. maaliskuuta 1994. Aikaisemmista valitsijamiesvaaleista poiketen hänetvalittiin
suoralla kansanvaalilla. Puolueiden esivaaleihinolivat
saaneet ensimmäisen(a
toistaiseksi ainoan) kerran osallistua puolueisiinkuulu-
mattomat henkilöt,ja
näin ollen Ahtisaarivalittiin
ehdokkaaksi.Ahtisaaren virkaanastujaispuhe
oli
kiintoisa retorinen sekoitus uusiaja van- hoja teemoja. Hän korostipoliittista
yhteistyötä lamasta selviämiseksi sekä nosti esille ihmisarvon "uuden yhteisymmärryksenpolitiikan
käyttövoimana".Ahti-
saari
osoitti
kiitoksensa edeltajälleen Suomen kansainvälisen aseman paranla- misesta sekä"siitä
suuresta panoksesta,jonka
hän on maanìmeja
kansainvä- lisen turvallisuuden hyväksitehnyt". Ahtisaari esitti niin
ikään "kansakunnan nimissä"kiitokset
TellervoKoivistolle, jonka
hän totesi hoitaneen työtään esi-merkillisesti. Ulkopolitiikkaa
käsitelleessään Ahtisaari kuitenkin painottierityi-
sesti, että "me suomalaiset, jotka olemme lunastaneet itsenäisyytemme raskaissa sodissa, ymmärrämme, kuinka tärkeää on turvallisuuden perustanjatkuva
vah-vistaminen".
Siinä onþse "ei
aidan panemisesta vaan veräjän avaamisesta", jonka Euroopan unionin jäsenyys hänen mukaansa mahdollistaisi. (Eduskunnan pöytäkit' at I/ 199 4, 20 1-202.) Perorationsa retoriikas sa Ahtisaari palasi perintei- sen isänmaallisuuden teemoihin:Meillä suomalaisilla on maailmalla hyvä maine. Meihin luotetaan ja sit- keytemme tunnustetaan. Emme anna periksi. Emme nytkään,vaatkat-
soÍme eteenpäin luottavaisesti. Edessämme vielä olevien vuorien takaa häämöttää
jo
parempi huomen. Se olkoon päivä, jolloin suomalaisetjäl-
leen ovat vakuuthrneita siitä, ett¿i tämä oma rakas isänmaamme on meille paras maa elääja rakentaa tulevaisuuttamme. Ryhtyessäni nyt hoitamaan tasavallan presidentin tehtäviä toivon teiltä samoin kuin koko Suomen kansalta tukea työlleni. Sen pyrin suorittamaan kaikin voimin parhaan taitoni mukaan ainoana päämaärana Suomen kansan onni
ja
menestys.Jumala suojelkoon isänmaatamme
ja
kansaamme. (Eduskunnan pöytä- kt4atll1994,202.)Ahtisaari
hyödyntääjälleen
raamatullistamyyttiä
vaikeuksissa olevasta kan- sasta. Hänen puheessaan sotaon korvathr
lamalla,joka tulkitaan
analogisesti kansallisen olemassaolon uhaksi. Paluusta menneisyyteenkertoo myös
inter- tekstuaalinen yhteysNeuvostoliiton
hajoamisen jälkeen kansalliseksiikoniksi
nostetunAdolf
Ehrnroothin retoriikkaan, jossa Suomen todetaan olevan paras sekä puolustamisen arvoinen maa Suomen kansalle (ks. Ehrnrooth&
Lehtonen 1994). Ahtisaarenretoriikka implikoi
traditionaalisten suomalaisuusteemojen eräänlaistarehabilitointia, vaikka
kansallinen kertomuspyrittiinkin artikuloi-
maan osaksi eurooppalaistametaîaÍratiivia.
Nato-myönteisen Ahtisaarenvoi-
daankintulkita
jatkaneenja
soveltaneen edeltäjänsä MaunoKoiviston
aloitta- maa Kekkosta länsimielise mpîiäja
itsenäisempääulkopoliittista
linj aa.PERI NTEINEN USKONTO TAKA-ALALLA:
PR/AGMAATTINEN DISKU RSSI
Suomen tasavallan ensimmäinen presidentti
kuului
perorationsa puolesta prag- maattiseen diskurssiin. Hänetvalitsi
eduskunta keskustaoikeiston sekä vasem-miston äänillä
sisällissodan sekä valtiomuototaistelun aiheuttaman epävakaan tilanteen vuoksi. Liberaalia keskustaa edustanut nuorsuomalainen (myöh. kan- sallista edistyspuoluetta edustanut)Kaarlo
Juho Ståhlberg astui vírkaansa 26.heinäkuuta 1919. Ståhlbergin virkaanashrjaispuheen eetos rakentuikin
voimak-
kaasti maan ulkonaisen turvallisuuden, sisäisen oikeusjärjestyksenja laillisuu-
den korostamisen varaan.Kansallisvaltiojärjestelmään
juuri
astuneen Suomen presidenttipäätti vir-
kaanastujaispuheensa vetoamalla kansalliseen eheyteen
ja
rauhantyöhön tule- vaisuutta varten:Jos tämä fvaltiollinen
ja
yhteiskunnallinen eheys] onnistuuja jos
sen ohella täydellä todella ryhdytään siihen voimaperäiseen, vakavaan rau- han työhön,jota nyt
tawiÍaan kaikilla julkisenja
yksityisen elämän aloilla, niin maamme, siihen varmasti luotan, voi eläen sovussa ja hedel- mällisessä vuorovaikutuksessa muiden valtojen kanssa täyttää paikkansa oikeusvaltiona ja kansamme sivistyskansana, kohottaen olojammenyþ-
16
l--
polven tarpeiden tyydyttämiseksi, tulevien sukupolvien hyväksi (Edus- kunnan pöytäkirjat I/1919, 1086).
Ståhlbergin puhe kokonaisuudessaan rakentui pääasiassa yhteiskuntasopimuk- sen
ja
lakien rikkomattomuuden korostamiselle,mikä oli
puheen historiallisen kontekstin, lähinnä sisällissodan sekä Karjalan kiistanalaisen tilanteen, huomi- oon ottaen ymmärrettävä retorinen keino. Demolcatiaa sekä kansallista eheyttä painotettiin tulevan elämän nimissä,jolloin
suomalaiset pystyvät saavuttamaan paikkansa kansakuntien joukossa.Näin
ollen perustuslaillisuusoli
pohja, josta Suomivoi
ponnistaakohti
parempaa tulevaisuutta. Ståhlbergjoutuikin lailli-
suuslinjansa vuoksijyrkemmän
oikeiston sekä jääkärijohtoisen suojeluskunta- laitoksenkritiikin
kohteeksi.Ståhlbergin
vuoden
1919 virkaanastujaispuhe voidaantulkita myös
siten, että tasavallan ensimmäisellä presidentilläoli poliittista
pelisilmåiäolla
vetoa- matta uskontoon, koska luterilaisenkirkon
asettuminen sisällissodassavoitta-
neelle valkoiselle puolelleoli
aiheuttanut hankauksia erityisesti työväenliikkeen kanssa.On
mahdollista, että hänei halunnul
rajata yleisöään ainakaan uskon- nollisuuden perustella, vaanluotti,
että"valtiollinen ja
yhteiskunnallinen eheys saavutetaan vuorovaikutuksellaniin
yksityisten ihmistenkuin
muiden kansojen kesken"(ibid.).
Toisaalta vuoden 1919 hallitusmuodon tunnustuksettomuuslie-
nee osaltaan vaikuttanut Ståhlbergin retoriikkaan.Pragmaattisessa diskurssissa
oli
Ståhlberginjälkeen
katkos,joka jatkui 1950-luvulle
asti. Diskurssin seuraava presidentti, maalaisliitonUrho Kekko-
nen,vaali
suhteitaNeuvostoliittoon
pontevamminkuin
edeltäjansa (ks. Viha-vainen l99l), jolloin
presidenttijohtoisestaulkopolitiikasta tuli yhä
enemmänsisäpolitiikkaa
sekäkoko poliittista horisonttia määnllävä tekijä.
Kekkosen 25-vuotisen valtiopäämieskauden aikana presidentin vallankäytön kasvutukikin
näkemyksiä Suomesta puolipresidiaalisen hallitusjärjestelmän tyyppinä (Nlousi- ainen 1985, 189-191).Ensimmäisessä virkaanastujaispuheessaan
I. maaliskuuta 1956 Kekko-
nen sanoi jatkavansa Paasikiven työtä 'Johdonmukaisesti voimiensa mukaan",mihin viittaa
myös Kekkosen jatkama siirtyminen edelleen pois uskonnollisna- tionalistisesta päätäntödiskurssista. Tämä voidaankin nähdä heijastumanaKek-
kosenja
Paasikivenulkopoliittisten linjojen
eroista(ks.
esim. Palonen 1987).Kekkonen korosti myös presidentin itsenäisyyttä
ja
riippumattomuutta puoluei- denja
muiden ryhmittyminen yläpuolella. Puheen perorationsiviiliuskonnolli-
sessa retoriikassa
oli
kuitenkinnyt
erilainen sävy:Kun tässä mielessä fyötämme teemme kukin sillä paikalla, mikä meille on suotu,
voi
Korkeimman alulla toteutua kirkkokäsikirjaan sisältyvä presidentinvaalin aikana luettava rukous presidentinja
toimien menes- tymisestä niin, että ne edistävät kansamme parasta rauhaa ja yksimieli- syyttä (Eduskunnan pöytäkirjat V1956, 124).Kekkonen vetoaa edelleen auttavaan korkeampaan voimaan,
mutla
eltiannyllää samalla itseään metaSrysisistä teemoista. "AuttavaKorkein"
on olemassa enää nimenomaan osana uskon(a valtionkirkon)
dogmijärjestelmää,ei
välttämättä enää kiinteänä osana presidentin omaaretoriikkaa.
Presidenttilegitimoi tällä
tavoin kuitenkinkirkkoinstituution
asemaa yksimielisyyden edistäjänä. Machia- vellinsa opiskellut Kekkonenvahvisti
tietoisestikirkon
sekä esivallan suhdetta poliittisessa tilanteessa, jossa tämä ei välttämättä enääollut
itsestäänselvyys.Kekkosen
toisessa virkaanastuj aispuheessavuonna
1962 "Korkeimman"
tilalla on
demokratia,jonka
voimaaja toimivuutta
presidentti korostaa-
eri-tyisesti "oman demokratiamme
tie"
on teema,jonka
Kekkonen katsoo ratkais- seen monetpoliittiseen
elämäänliittyneet
ongelmat. (Eduskunnanpöytäkirjat
A I 9 62, 3 9.) Kolmannen virkaanastuj aispuheen peroratiossa vuonna 1 968 edel- lisen puheen demokratia väistyi
ulkopolitiikan
korostamisen tieltä.Nyt ulkopo- litiikan
onnistunut hoitaminen on Kekkosen mielestä kansallisen olemassaolon tae,ja
siksi se vaatii"koko
kansan johdonmukaistaja vilpitöntä tukea".
(Edus- kunnanpöytäki4atIll968,106-107.)
Kekkosen puheiden kontekstina vaikutus- valtaisen opposition puuttuessaolikin koko
ajan myösNeuvostoliitto, jolloin
voidaan olettaa, että hänpyrki
vakuuttamaan, että ystävällismielinenulkopoli- tiikka
tulisi jatkumaan.Kekkosen neljäs virkaanastujaispuhe
vuonna
1978(kolmatta
virkakauttaoli jatkettu poikkeuslailla
rruonna 1973)oli
poikkeuksellinenkaikkien
presi- denttienkin puheet huomioiden. Kekkonen esitti suorana lainauksena ensimmäi- sen virkaanastujaispuheensaalku- ja
keskiosanja totesi lopuksi,
etflã aloittaa samoilla sanoillatoimikautensanyt22
vuotta presidentin tehtävää hoidethraan (Eduskunnanpöytäkirjat I11978,120). Vaalit ylivoimaisesti voittanut valtion-
päämies siis katsoi, että vuonna 1956 muodostettulinja oli
edelleenriittava.
Pragmaattisessa diskurssissa tapahtui kuitenkin Kekkosen seuraaj an aikana muutoksia erityisesti
ulkopolitiikan
suhteen. SDP:n MaunoKoivisto
astuivir-
kaansa 27. tammikuuta 1982 pääministerin
ja
vt. presidentin paikalta Kekkosen jouduttua eroamaan virastaan lokakuussal98l
.Koiviston
ensimmäisen virkaa- nastuj aispuheen lopetusoli
myös erittäin poikkeuksellinen:Ottaessani
nyt
vastaan tasavallan presidentin tehtävät haluan kaikesta sydämestänija
kansakunnan nimissä esittää kunnioitetulle edeltäjäl- leni, presidentti Urho Kekkoselle, lämpimän kiitoksen siitä suurtyöstä, minkä hän on isänmaan hyvtiksi suorittanut. Yli neljännesvuosisadan hän on valtionpäämiehenä varmallaja
taitavalla kädellä ohjannut valtakun- taamme iavalla,joka on tuonut turvallisuuttaja
sisäistä eheyttä. Urho Kekkonen tulee jäämään kansakuntamme historiaan vertaistansa hake- vana j ohtohahmona. (Eduskunnan pöytäkirj at IV/ 1 9 I 1, 3 6 5 8.)Kekkosen kauden vahvan
johtajan
perintönäþi
myös hänen seuraajansavir-
.kaanastujaispuheen peroratiossa.
Aikaisemmin
Kekkosen painostuksesta huo-18
¡-
l-
limalla
pääministerinpaikalta
eroamaankieltäytynyt Koivisto hyödynsi imp- lisiittisesti
Mooses-figuuriaja kuvasi Kekkosen
hahmona,joka oli
vahvalla esimerkillään johdattanut kansaakohti
eheyttäja
parempaa, tasapainoisempaa tulevaisuutta. ToisaaltaKoivisto otti
samalla täIlä retorisella siirrollaan huomi- oon edellisen presidentin arvostetun aseman sekä keskustan ettäNeuvostoliiton
epäluulotpyrkimällä
osoittamaan edeltäjänsä arvon sekä halunsa jatkaatutulla linjalla.
Toisessa virkaanastujaispuheessaan rruonna 1988
Koivisto palasi
tiukasti yhteisen hyvän korostamiseen:Olen tullut valituksi uudelle kaudelle vaaleissa, joita edelsi tiukka, mutta asiallinen vaalikamppailu. Pyrkimykseni on olla kaikkien Suomen kan- salaisten presidentti, niidenkin,jotka eivät valituksitulooni ole myötävai- kuttaneet. Toiminnassani üarvitsen tukea puolueilta, virkakunnalta, kan- salaisjärjestöiltä ja yksityisiltä kansalaisilta voidakseni toimia parhaalla mahdollisella tavalla voimieni mukaan yhteiseksi hyväksi. (Eduskunnan pöytäkirjat Vl 988, 1 95.)
Koivisto pyrki näin ollen
yhdistämään kansaa vaalikamppailunjäljiltä,
muttaesitti
samalla Paasikiven tapaanmaininnan omien
voimiensa mukaantoimi-
misesta politiikassa. Tällä kertaa tosin presidentin
ja
kansalaisten omatvoimat
saavatriittää, sillä Koivisto ei pyydä
avukseen johdatustapoliittisen
elämän ulkopuolelta. Myös viittaukset idänpolitiikkaan ovat poissa- ja
olihanKoivisto
ensimmäisen kautensa aikanakuitenkin tehnyt maltillisen
mutta ptiättäväisen käännöksenkohti
itsenäisempääulkopolitiikkaa
sekäpyrkinyt
parlamentarisoi- maan Suomen poliittista järjestelmää.Kekkonen
ja
Ståhlberg korostivatlaillisuutta,
rauhaaja
ulkovaltojen kanssa tehtävääyhteistyötä, ja he molemmat pyrkivät kansallisen
solidaarisuuden rakentamiseen esimerkiksi lähestymällä vasemmistoa (Nousiainen 1985, 191).Ståhlberg
kuitenkin
edustivielä
1800-luvun nuorsuomalaista sosiaaliliberalis-mia, kun
taas Kekkosenreaalipoliittinen retoriikka
perustui kansallisen kate- goriaan. Kekkosen "kansallinen yhtenäisyys"oli
yhdistetty valtionulkopolitii-
kan toteuttamiseen,mikä
puolestaan määritteli myös sisäpolitiikan rajat. Tässäonkin yhteys Kekkosen
ensimmäisen peroration patemalismiin:jos
jokaisentulee "työskennellä hänelle suodulla palkallaan", niin politiikan subjekti
on nimenomaanulkopolitiikkaa johtava presidentti.
Vastaavastiulkopolitiikasta
tuleekollektiivinen
tehtävä, joka kansalaisten on omaksuttava lähestulkoonkri- tiikittä (Browning
2008, 202-210).2OOO.LUVU N KANSALAISU
UDEN
TEEMAÎ EETTINEN DISKURSSI
Ensimmäinen naispresidentti, SDP:n Tarja
Halonen, merkitsi
muutosta myös peroratioretoriikassa.Hän oli innovatiivinen
nostaessaan retoriikkansa keski-öön teemat,
jotka
esimerkiksi Ahtisaaren puheessaolivat
lähinnä sivuroolissa.Halonen pitäytyr
virkaanastujaispuheessaan edeltäjiään huomattavanpaljon
sekulaarimmassa retoriikassa; poissaolivat
suomalaiskansallinen versiopoliit-
tisesta messianismista sekä
ulko- ja
sisäpoliittinen pragmatismi. Vuonna 2000 voimaanastuneen uuden, muun muassa presidentin asemaa parlamentaarisem- maksi vieneen perustuslainesittelyn lisäksi
esilläolivat näþvästi
kansainvä- lisen ympäristön muutos, demokratiaja
ihmisoikeudet.Erkki
Karvonen (2000,l5l-152) onkin nimennyt Ta{a
Halosen "Tasa-aryo-Tarjaksi"vuoden
2000 vaalikampanjaretoriikan perusteella. Valtionja kirkon
suhteiden kannalta oleel- lista on, että myös presidentin piispannimitysoikeus lakkasi vuonna 2000.Peroratio kuitenkin rakentui myös muuten painotettujen teemojen eli yhteis-
työn
sekä tasa-arvonyaraaîja
feministiseenpolitikointiin eli
puhemiesRiitta
Uosukaisen kiittämiseen:
Arvoisa Puhemies!
Kiitän
eduskunnan puolesta lausumistanne menes- tyksen toivotuksista ja Teitä henkilökohtaisesti tasa-arvon edistämiseståi.Uuden perustuslain hengessä
pyrin
kaikessa toiminnassani ottamaan huomioon tarpeen hyvään yhteistyöhön eduskunnanja
valtioneuvos- ton kanssa. Toivon Teiltäja
kaikilta suomalaisilta tukea työssä Suomen hyväksi. @duskunnan pöytäkirjat V2000, 505.)Halosen toinen virkaanastujaispuhe
l.
maaliskuuta2006 sisälsi uusina teemoinakehityspolitiikan,
pitkäjänteisyyden, tasapainoisuuden sekä ympäristöstä huo- lehtimisen. Ylipäätään puheessaan hänpainotti
hyvinvointiyhteiskunnankehit-
tämistä sekä kansainvälistä vastuutaja
turvallisuutta,joka on
saavutettavissa nimenomaankehitysyhteistyöllä (Halonen
2006). Halonentotesi, että
"maa- pallo ei ole peritty isiltämme, vaan lainattu lapsiltamme":Paremman huomisen rakentaminen edellyttää yhteistyötä. Siihen t¿r- vitaan eduskuntaa, presidenttiä
ja
hallifusta, mutta myös paljon muuta-
modemin kansanvaltaisen yhteiskunnan kaikkia voimavaroja. Kiitän teitä, arvoisa puhemies, eduskunnan puolesta lausumistanne menestyk- sen toivotuksista.Pyrin
kaikessa toiminnassani hyvään yhteistyöhön eduskunnan ja valtioneuvoston kanssa. Toivon Teiltä ja kaikilta suoma- laisilta tukea työssä Suomen kansan menestykseksi. (Halonen 2006.)Näin
ollen Halosen päätännöissä kansalaisuuden rakentaminen perustuu korke- ampien voimien sijaan suomalaisessavirkaanastujaispuhediskurssissapoikkeuk- selliseen retoriikkaan. Kansakunnan etuatavoitellaaînyt
ennen muuta eettisesti vastuullistenja kestävien ratkaisujen sekä yhteistyön kautta: jokainen suomalai- nen on vastuussa Suomen kansan menestyksestä (tai menestyksettömyydestä).Yksilönvastuu suhteessa
kollektiiviin
rakentuu täten uudella tavalla.20
L
KANSALAISU
UDEN IDEAALITYYPIT - SUOMALAISU US VI RKAANASTUJAISPU
HEIDEN PERORATIOISSA
Edellä
tarkasteltuja diskurssejavoidaan lukea
kertomuksina suomalaisistaja
suomalaisuudesta. Esittelen
artikkelini
lopuksitulkintoja
erilaisia kansalaisuuk-sia
tuottavista peroratiodiskursseista,niiden
suomalaisuuskertomuksista sekä suhteesta toiseuteen.Olen nimennyt analyysini pohjalta kolme
kansalaisuus-konstruktiota: luterilainen,
pragmaattinenja
eettinen kansalainen. Tarkoituk- sena onkîiyfíiíä
kansalaisuuden mallej a ideaalityyppisesti heuristisina j äsentä- misvälineinä (ks. Weber 2004).Yksi
ideaalityyppi ei siis välttämättä rajaa toista kokonaan ulos vaan korostaa tarkoituksellisestitiettyjä
elementtejä. Esimerkiksi kansallisen yhtenäisyyden vaaliminen on läsnä kaikissa diskursseissa, mutta sitä lähestytääneri
arvojen pohjalta.Luterilainen kansalaisuus
Uskonnollisnationalistisen diskurssin kansalaisuus rakentuu
oikeistolaisten uskonnollisuudenja
isänmaallisuudenvälityksellä:
kansalainen, isänmaaja
Jumalaovat pyhä kolmiyhteys. Retoriikka perustui
protestanttiseen ihmisku- vaanja
kansallisuusaatteen yhdistelmään: diskurssin kansalaisen tulee kamp-pailla
mahdollisimman tehokkaasti isänmaan hyväksi Jumalan johdattamanaja
isänmaan asian implikoidaan olevan Jumalan valtakunnan asia. Samalla myös oletetaan, että konstruktiota nimeltä isänmaa on tarpeen puolustaa, koska se on
jatkuvasti
uhattuna. Voidaankin todeta, että tämän diskurssin kansalaisuus on1900-luvun alkupuolen nationalismin näköistä
subjektiviteettia,jonka juuret
tosin ovat siis jo
1700-lulun
luteri laises sa kansakunta-aj attelussa.Uskontoa
ja
nationalismia yhdistäneeseendiskurssiin
kuuluneiden presi-denttien,
Relanderista Paasikiveen, virkaanastujaispuheidenperoratiot olivat
selkeästi osa suomalaista oikeistodiskurssia, jossa patriotismi ja uskonnollisuuskietoutuivat
yhteen.Koti,
uskontoja
isänmaa-retoriikka vîíliitîiä
kuvaa pie- nestä kansasta, joka vaikeuksista huolimatta selviää "tehtävistään",jos
se pysyy yhtenäisenäja
luottaa johdatukseen.Diskurssin siviiliuskonnollisuus
on täten eksplisiittistä uskonnollisuutta.Diskurssiin
kuuluvien puheiden peroratioiden retoriikassanäþvin
uskon-nollinen figuuri,
Jumalatai Korkein,
esitetäänkin vanhatestamentilliseentyy- liin
hahmona,joka
ohjaa sekä presidenttiä että kansaapolitiikan
karikkojenläpi kohti
onnellisempaa tulevaisuutta. Retorinenfigurni
jää puheiden päätännöissäkuitenkin siinä määrin
abstraktiksi,että se sulkee
sisäänsäkaikki
teististen uskontojen jumalakäsitykset.Näin
ollen uskonnollisen diskurssin peroratioissa kohdeyleisön oletetaan koostuvan ainakin suurimmaksi osaksi henkilöistä,jotka
hyväksyvät mainitun kaltaisen käsityksen Jumalasta,joka
auttaa uskollista ala- maistaja
nöyrää puurtajaa.Siviiliuskonnollisuuden lisäksi retoriikassa oleellista on
juuri
valta-asemanlegitimointi
sekä yhteisen identiteetin konstruointi luterilaisuuden avulla. Tätenpyritään
myös vahvistamaankirkkoinstituution
asemaalegitiiminä
osanaval- tiollista
järjestelmää. Samallakuitenkin
tuotetaan toiseutta, josta halutaan erot- tautua. Diskurssissaimplikoidaankin,
että esimerkksi ateistit sekäkirkkokuntiin
kuulumattomarja
jopa uskontoon välinpitämättömästi suhtautuvat on mahdol- lista lukea toiseuteen kuuluvaksi.Vastaavalla
tavoin viittaukset
johdatukseenkorostuivat
tilanteissa, joissa"kansallisen olemassaolon"
tulkittiin
olevan uhattuna. Sotienvälisenä
aikana negatiivinen toinenlöytyikin
pääasiassavaltion
rajojenulkopuolelta,
Neuvos-toliitosta, joka
edusti käytännössäkoko niin
sanotun ensimmäisen tasavallan ajan myös kansakunnan sisälle vasemmisto-oppositioon heijastuvaa demonisoi- tua toiseutta, jostaoli
erottauduttava jajolle
eitullut
antaa myönnytyksiämis-
sään suhteessa (ks.Browning 2008, 129-156). Siviiliuskonnollisen retoriikan
voidaankin tässätulkita
olevan osa suomalaisuudenartikuloimista
lähemmäksikohti "kristillistä
länttä".Paasikiven ja Ahtisaaren myötä aikaisempaan luterilaiseen kansalaisuuskä- sitykseen
tuli
kuitenkin muutoksia. Heidän retoriikassaantukeuduttiin
edelleenperinteisiin
arvoihin, muttaniitä pyrittiin
artikuloimaan uudellatavalla
osaksi ajan vaatimuksiaja poliittisia tavoitteita. Myös
tässä tapauksessa epävarmanpoliittisen
tilanteen voidaan spekuloida vaikuttaneen"Korkeimman"
käyttämi- seen: Paasikivellävalvontakomission
aikaja niin
sanotut vaaranvuodet
sekä Ahtisaarella lamaja
Suomen EU-jäsenyys,jonka
saaluttamisen hän näki olevan kansallisen menestyksen kannalta elintärkeä.Paasikiven virkaanastujaispuheidensa päätännöt
kuuluivat vielä
selkeästi uskonnolliseendiskurssiin, vaikka
hänmuutoin
suhtautuikinkriittisesti
suo- malaisen nationalismin aggressiivisiinmuotoihin
sekä senpoliittisen arvioin- tiþvyn
puutteeseen. Paasikivioli
193O-luvulla kokoomuksen puheenjobtajana(193+-36)
myös tehnyt pesäeron kiivasta uskonnollistaretoriikkaa
käyttänee- seenoikeistoradikalismiin ja sen
antidemokraattisiinjuonteisiin.
Paasikiven kansalaisuus on mielenkiintoinen yhdistelmä uskonnollisessa diskurssissa muo- dostettua subjektiviteettia sekä pragmaattista näkemystä.Ahtisaari oli ensimmäinen
ja
toistaiseksi ainoa ei-oikeistolaistaustainen pre- sidentti,jonka
peroration kansalaisuus rakentui traditionaalisen oikeistolaisdis- kurssin elementeistä.Ahtisaari rehabilitoi
Jumalan osana presidentinjulkilau-
suthra aryomaailmaa
ja
tukeutuivalittu
kansa-arkkityyppiin.
Ahtisaaren selvän eron edeltäjiensä presidenttiretoriikkaan voi myöstulkita
olleen osa 1 990-luvun alun lama-ajanpolitiikasta
erottautumisen strategiaa. Hiemankärjistäen
1990- luvunpuolivälin
kansalainenoli
kuitenkin puettu 1930-luvun vaatteisiin, vaikkapoliittinen
tilannenähtiinkin
eri tavalla.Pragmaattinen kansalaisuus
Pragmaattiseen
siviiliuskonnolliseen
diskurssiin kuuluneet presidentit rakensi- vat kansalaisuutta ilman perinteistä uskonnollisuutta. Demokratia, tuleva elämätai
yhteisen edun painottaminen ovatvielä
huomattavasti abstraktimpiayhtei-
22
l-
siä
nimittäjiä kuin
Jumala tai Herra.Näin
ollen esimerkiksi "kansan etu"yhtei-
senä identiteettitekijänä todennäköisesti vetoaa suurempaanjoukkoon kuin kris- tinuskon perusfraasien hyödyntäminen. Pragmaattisen diskurssin peroratioissa kansalaisuus pohjautuu selkeästi sekulaarille käsitykselle. Kansalainen on
nyt omiin voimiinsa
luottava toimija,joka kiinnittää
katseensa ensisijassa kanssa- kansalaisiin yhteisen hyvän edistämiseksi.Diskurssin
kansalaistentulee luottaa "oman
demokratiansatiehen"
sekä ymmärtäîiulkopolitiikan
pelisåiännöt,jotka
takaavat kansallisen olemassaolon.Hänen on itse yhteistyössä toisten kanssa ymmärrettävä poliittisen elämän ehdot sekä
toimittava
johdonmukaisesti, kuten peroratioissa toistuvasti painotettiin.Kansalaisuuskäsitys muistuttaa
näin ollen poliittista toimijaa, jonka koti
on maallisessa(eli
poliittisessa) elämässäja joka
tiedostaa sen muutokset, mah-dollisuudetja
rajoitukset. Näitä puolestaankukin
diskurssin presidentti sovelsi omalla tavallaart.Pragmaattista kansalaisuutta
hallitsee poliittinen realismi: toisen
maail- mansodan tapahtumien sekä sotien välisen ajanpolitiikan
uudelleenarvioinnin jälkeen kansalaisenoli
kyettävä ottamaan enemmän henkilökohtaista vastuuta kaitselmukseen luottamisen sijaan. Vastaavanlaista realismiaoli
myös Ståhlber-gin
päätännöstä tulkittavassa kansalaisuuskuvassa: hänen yhteiskunnallisessa ajattelussaankorostuivat
parlamentarismi,maltillinen
uudistusmielisyys sekä kansalaisten mahdollisimmanlaajamittainen osallistuminen poliittiseentoimin-
taan. Tässä suhteessa Ståhlberginja Koiviston
kansalaisuus muistuttavattoisi-
aan, kun taas Kekkosen luoma kansalaisuusrepresentaatiooli
voimakkaasti suo- mettumis en sävyttämää.Myös kansalliset uhkakuvat sekä toiseus tulkitaan eri tavalla kuin uskonnol- lisnationalistisessa diskurssissa.
Esimerkiksi
Kekkosenja Koiviston
puheissaNeuvostoliitto
on muuttunut avoimesta uhastakohti
positiivista mahdollisuutta.Potentiaalinen uhka sen sijaan nähdään siinä, että kansalaiset eivät ota
toimin-
nassaanriittavasti huomioon 'þoliittisia realiteetteja". "Korkeimman"
jättä- misen voidaantulkita
olleen äärimmäisentietoinen
retorinen valinta tehtäessä eroa menneisyyteenja
konstruoitaessa sotienjälkeistä
vahvan Neuvostoliitonja YYA-ajan
kansalaisuutta. Täteneksplisiittisten,
perinteisten uskonnollisten symboleiden puuttumisen takia toiseudesta erottautuminenei
perustunut yhtä voimakkaaseen me-muut-dikotomiaan.Eettinen kansalaisuus
Ta{a
Halosen virkaanastujaispuheettekivät
selvän eron edeltäjiinsä aikaisem- paa eettisemmäIlä ulottuvuudella. Halosen diskurssissakoti,
uskontoja
isän- maa-kolmiyhteys
on häivytetty poisja
tasa-arvon, oikeudenmukaisuuden sekähyvinvoinnin
teemat on marssitettu estradille. Ei-uskonnollisuus onnäin
ollen ottanut keskeisen paikan presidentin korostamana kansallisena identiteettiteki-jänä.
Jos oletetaan, että presidentti luoja symboloi
itsensä kaltaista kansalai-suutta, Tarja Halosen vetoaminen "Korkeimman johdatukseen"
olisikin
toden- näköisesti vaikuttanut teennäiseltä."Me
suomalaiset" viiteryhmänä muuttui radikaalisti, kun perinteisistä suo- malaisuuden symboleistaluovuttiin. Halosen peroratioiden kansalainen
on ennenmuuta
eettinentoimija, joka miettii
ratkaisujensavaikutuksia
tulevai- suuden kannalta. Eettisen diskurssin kansalaisuuteenkuuluu vastuullinen toi-
minta
niin
lähiympäristössäkuin
kansainvälisissä asioissa. 2000-luvun Suomen kansalainen onaktiivinen poliittinen toimija, jota
ei määritä enãä nationalismi, uskonnollisuus tai pragmaattisuus vaan eettinen ulottuvuus. Ensimmäisen nais- presidentin puheessaan tuottama kansalaisuus rikkoo myös perinteiset sukupuo-liroolien
rajat. Siinä missä aikaisempien diskurssien kansalaisuusoli
enemmän maskuliinisinapidetfyihin attribuutteihin
perustuvaa sekä patemalismin sävyt- tämää, pyritään nyt vetoamaanyleisinhimilliseenmoraøliseen awiointilcykyyn.
Luterilainen kansalainen
toimi
kansallisessa viitekehyksessäja
pragmaatti- nen tasapainotteli sisä-ja ulkopolitiikan välillä,
mutta Halosen eettinen kansa- lainenpyrkii
ylittämään traditionaalisenkansallisvaltionarratiivin
rajaf. Kansa- laisuusei
ole enää pelkästään patrioottista sitoutumista pyhåiän isänmaahantai
mukautumistaulkopolitiikan
vaatimuksiin, vaan eettistä tietoisuuttaniin
ympä- ristöstä, tasa-arvostakuin
Suomesta yhtenä kansainvälisenä toimijana. Eettinen kansalaisuus on myös uudenlaistaaktiivista toimijuutta:
kansalaisenei
oleteta luottavan kaitselmukseen tai presidentin johtamaanulkopolitiikkaan
paremman tulevaisuuden luomiseksi, vaan ottavan itse myös moraalinen vastuupoliittisista
ratkaisuistaan. Suomalainen suunnistaa edelleenkohti
parempaa tulevaisuutta, mutta kompassina on uskonnon, nationalismintai reaalipolitiikan
sijasta eetti- nenarviointikyþ.
Vastaavasti
myös
uhkakuvahorisontti rakentuu uudenlaisten kertomustenpohjalta.
Halosenpositiivisina
haasteina painottamienhyvinvointiyhteiskun-
nan, sosiaalisen oikeudenmukaisuudenja yhteisvastuun, erilaisuuden suvaitse- vaisuuden, yhteistyön sekä ympäristöstä huolehtimisen kehittämisen taustalta voidaantulkita esiin implikaatio,
ettäniiden
sekä ylipäätään yhteisöllisyydenlaiminlyönti
on vakava kansallinen uhka.Näin ollen nyþisen presidentin
siviiliuskonnollisuudesta onjätetty
sekä perinteinen uskonnollisuus että pragmaattisen diskurssintyylinen ulko- ja
sisä-poliittinen
laskelmointi pois, kun päätäntöjen pathos perustui uudenlaisen, avoi- memman kansalaisuuden tuottamiseen.Tämä niþi myös siten, että
hänen päätännöissäänei
oleniin
selkeää toiseuspotentiaaliakuin
aikaisemmissa dis- kursseissa. Halosen 2000-luvun eettinen diskurssi muodostuukinhyvin pitkälle
perinteisen eriarvoisuuden vastustamisenja hyvinvointiyhteiskunnan
puolus- tamisen vasemmistolaisteemojenvaraaî.
Tällainen eettinen diskurssi Suomen presidenttien virkaanastujaispuheiden peroratioissaoli kuitenkin
uutta.Erittäin
kiinnostavaa onkin,millaista
kansalaisuutta tasavallan seuraava presidenttiluo
virkaanastujaispuheessaan.Mielenkiintoista
on myös,pystyykö
hänvalloitta-
24
l--
maan itselleen
jonkinlaisen
aryo-tai mielipidejohtajan roolin, jos
presidentin valtaoikeuksia kavennetaan entisestään.PRIMAARIAINEISTO
Eduskunnan pöytäkirjat
Il19l9.
K. J. Ståhlberg 26.7.1919.Eduskunnan pöytäkirjat U1925. Lauri Kristian Relander 2.3.1925.
Eduskunnan pöytäkirj at Il 193 1 . P.-8. Svinhufvu d 2.3.193 L
Eduskunnan pöytäkirjat
Ill937.
KyöstiKallio
1.3.1937.Eduskunnan pöytäkirjat
lVl940.
Risto Ryti 21.12.1940.Eduskunnan pöytäkirjat 111943. Risto
Ryti
1.3.1943.Eduskunnan pöytäkirjat
Ill944.
C. G. E. Mannerheim 4.8.1944.Eduskunnan pöytäkirjat 111946. J. K. Paasikivi 11.3.1946.
Eduskunnan pöytäkirjat l/1950. J. K. Paasikivi 1.3.1950.
Eduskunnan pöytäkirjat 111956. Urho Kekkonen 1.3.1956.
Eduskunnan pöytäkirjat U1962. Urho Kekkonen 1.3.1962.
Eduskunnan pöytäkirjat 111968. Urho Kekkonen 1.3.1968.
Eduskunnan pöytäkirjat V1978. Urho Kekkonen 1.3.1978.
Eduskunnan pöytäkirjat
IV/l
98 1 . Mauno Koivisto 27 .1.1982.Eduskunnan pöytäkirjat Vl988. Mauno
Koivisto
1.3.1988.Eduskunnan pöytäkirj at ll 199 4. Martti Ahtisaari 1.3 .199 4.
Eduskunnan pöytäkirjat l/2000. Tarja Halonen 1.3.2000.
Halonen, T. 2006. Tasavallan presidentti Tarja Halosen virkaanastuj aispuhe 1.3.2006. <http://www.þk.fi,/netcomm/news/showarticle.asp?intNWSAlD:48430>
Viitattu 14.10.2008.
KIRJALLISUUS
Aamio, E.
&
Isotalus, P. 2000. Presidentti 2000: mistä vaalit on tehty?Jyväskylä: SoPhi.
Aristoteles. 2000. Retoriikka ja runousoppi. Suom. P. Hohti ja P. Myllykoski.
Tampere: Gaudeamus. Alkuperäisteos noin 350 eaa.
Bellah, R.
N.
1967.Civil
religion in America. Daedalus 96(l),
l-21 .Bellah, R.
N.
1975. The broken covenant: Americancivil
religion in time of trial.NewYork
Seabury Press.Breiner, R. 1993. Machiavelli, Hobbes, and Rousseau on
civil
religion. The Review of Politics 55 (4), 617-638.Browning, C, S. 2008. Constructivism, narrative and foreign policy analysis: a case study ofFinland. Bern: Peter Lang.
Burke,
K.
1969. Grammar of motives. Berkeley: Califomia University Press.Cicero,