• Ei tuloksia

Yrittäjyyden moderni tarina

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Yrittäjyyden moderni tarina"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Yrittäjyyden moderni tarina

Kirja-arvio

Paula Kyrö: Yrittäjyyden tarinaa kertomassa.

Juva: WSOY. 1998.

Paula Kyrön teos on tehty oppikirjan muotoon, mutta siinä on voimakas teoreettinen lataus. Lisäksi teksti pohjautuu kirjoittajan väitöskirjatyöhön. Kyrön kunnianhimoinen tavoite on kuvata yrittäjyyttä historiallis-kulttuurisesta

tarkastelukulmasta käsin ja tarjota näin aiempaa laajempi ymmärrys yrittäjyydestä yhteiskunnallisena ilmiönä. Vaikka kirja tarjoaa useita hyödyllisiä jäsennyksiä ja ideoita, sen pääanti ei ole mielestäni sopusoinnussa sovelletun teoreettisen kirjallisuuden kanssa.

Kirjan pääongelma on ristiriita väitetyn historiaa ja kulttuuria korostavan perspektiivin ja itse käsittelyssä ilmenevän

’ideaaliyrittäjyyden’ voimakkaan läsnäolon välillä. Tekstiä lukiessa selviää hyvin Kyrön tendenssi pakottaa jokaisen analysoimansa ajanjakson tai teorian yrittäjyydellisyyskehykseensä. Kirjalla on käytössä oma metakertomus yrittäjyydestä tukahdutettuna, mutta elpyvänä ihmisluontona ja tämä ohjaa vahvasti suoritettua kuvausta. Yrittäjyys on Kyrölle inhimillistä toimintaa ja sellaisena ’säilynyt olemukseltaan samanlaisena vuosisadasta toiseen’. Toisin sanoen jokaista paradigmaattista muutosta tarkastellaan suhteessa yrittäjyydelle siinä annettuun asemaan tai painotukseen. Voidaan kuitenkin kysyä miksi Kyrö on ryhtynyt historiaaliseen kuvaustyöhön, jos kerran ilmiö on päätetty jo lähtökohtaisesti määritellä näinkin aukottomasti?

Samoin tuntuu kovin kummalliselta se, että Kyrö viljelee absoluuttisesta ihmiskäsityksestään huolimatta erilaisia yhteiskuntateorioita, jotka nimenomaan kyseenalaistavat tai hajottavat ylihistoriallisen subjektin. Kyrö viittaa esimerkiksi VTT Tuija Pulkkisen tasokkaaseen väitöskirjaan ’The Postmodern and Political Agency’, mutta näyttää jättäneen Pulkkisen pääargumentin inhimillisen toimijan perinpohjaisesta rakentuneisuudesta täysin vaille huomiota. Lisäksi Kyrön historian ymmärrys noudattelee varsin modernia lineaarisen ’etenemisen’ tai ’vapautumisen’ kaavaa. Kirja esittelee yrittäjyyden valistuksen ajan tuotteeksi, jonka byrokratia on tukahduttanut ja postmoderni sallivuus jälleen elvyttänyt. Kuitenkin esimerkiksi Pulkkisen kirjassaan huolella esittelemä genealogisen analyysin idea on vastustaa moderneja

kehityskertomuksia ja tarjota uudelleentulkinta nykyajan itseriittoisille evoluutioille tarkastelemalla historiaa rikkonaisena sarjana hegemonisia kamppailuja ja metamorfooseja. Kyrö on tyytyväinen moderniin varratiiviinsa, vaikka genealogian näkökulmasta hän jättää vastaamatta kysymykseen: ’miten ja millä seurauksilla yrittäjyydestä on tullut korvaamaton osa subjektiuttamme?’. Yrittäjyys on nyt ’historiaton’ nollapiste, josta käsin muutoksia tarkastellaan.

Keskeisessä asemassa oleva ’yrittäjä’ on Kyrölle moderni, muusta maailmasta eristetty subjekti. Lisäksi yrittäjä on liikkuva, vapaa yksilö. Postmoderni lähestymistapa kuitenkin korostaa toimijuuden sosio-historiallista luonnetta. Me olemme inhimillisinä subjekteina vain ja ainoastaan historian, kulttuurin ja vallan tuotteita. Tämä ei tarkoita, ettemmekö näin ollen olisi toimivia toimijoita, päinvastoin. Vain maalliset vaikutteet ja oma ruumiillisuutemme tekevät meistä kyvykkäitä toimijoita.

Edellä mainitulla luennalla haluan osoittaa, että Kyrön historiallinen metodi on modernistinen, ja hänen

subjektikäsityksensä lähellä modernin, liberaalin teorian vapaata, resursseja interessilähtöisesti käyttävää toimijaa. Näin ymmärrettynä itse yrittäjyysmäisyyden ’teknologia’ jää helposti kulttuurissosiaalisen tarkastelun ulkopuolelle, eikä kyseisen diskurssin tai ohjelman vaikutusta valtasuhteiden rakentumiseen oteta huomioon. Kuitenkin voidaan väittää, että todelliset tilanteet, joissa nykyisin yrittäjyysdiskurssi aktualisoituu, liittyvät kiinteästi valtaan ja hierarkiaan. Esimerkiksi

yrittäjyyskoulutusta annetaan usein niille, jotka eivät vielä ole omaksuneet tätä eetosta. Nämä puolestaan ovat

pääsääntöisesti normaalin yhteiskuntajärjestyksen näkökulmasta ’poikkeavia’ tai ’toisenlaisia’, kuten vaikkapa työttömät, opiskelijat, humanistit tai naiset. Yrittäjyys on olevinaan universaali kuva ihmisestä, mutta samalla jotkut ryhmät sopivat sen raameihin huonommin kuin toiset. Kyrön kirja ei kuitenkaan käsittele yrittäjyyden tätä puolta lainkaan ja jää

harmittavasti reaalimaailman ulkopuolelle. En tarkoita tässä yhteydessä sitä, että yrittäjyyskulttuuri olisi ainoastaan ’paha’;

se on varmaan laajentanut inhimillisiä kyvykkyyksiä useilla alueilla. Absoluuttisena totuutena yrittäjyys on kuitenkin LTA 3/99

(2)

vaarallinen ja viittaus vaikkapa Paul du Gay:n lukuisiin julkaistuihin analyyseihin ’enterprise’-diskurssista Englannissa olisi voinut terävöittää kirjan refleksiivistä sanomaa.

Ehkä Kyrö on kirjallaan pikemminkin osa yrittäjyysdiskurssia eikä niinkään sitä järjestelmän laitamilta tarkkaileva analyytikko. Kirjan tapa tarttua historiaan ja subjektiin voi itsessään olla dokumentti yrittäjyysideologian mekanismeista ja vaikutuksista. Siinä tapauksessa voimme hyvin ehdottaa tekijälle hänen omaa reseptiään: olisi syytä muuttua enemmän yrittäjämäiseksi. Jos ’ainutlaatuinen, monimutkainen, mutta aikaansaava yksilö pystyy vapaassa toimintaympäristössä yhdistämään tekijöitä ja havainnoimaan ympäristöään uudella tavalla’, pitäisi sen päteä myös yrittäjyyskirjojen kirjoittajiin.

Ehkä yrittäjyys innovoi joskus itsensä joksikin muuksi?

LTA 3/99

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Siinä missä esimerkiksi Siika- lan kirja lähtee purkamaan suomensukuisten kansojen mielenmaisemaa kansanrunouden tut- kimuksen lähtökohdista, on Pulkkisen näkökulma

Liittyessään surutematiikan kasvavaan monitieteiseen tutki- mukseen, johon lukeutuvat esimerkiksi kiinnostus sosiaalisen median tarjoamiin keinoihin henkilökohtaisen surun

This study examines the politics and policies of reproductive agency through a redescription of the following three Finnish policy documents dealing with the questions of

Jotkut yrittäjyyden opettajat ovat alkaneet huomata, että opiskelijat oppivat usein enemmän tekemällä oppimisen kautta (Kyrö and Carrier 2005,

Konseptiossa - traditionalistinen kapitalismi, kapitalismin henki (yrittäjyys), moderni kapitalismi - Weber kohtaa yrittäjän ja yrittäjyyden määritel­. miä etsittäessä

Liberalismin ongelmana taas on Pulkkisen mukaan se, että liberalismin otaksumaa abstraktia, kaikesta riippumatonta, vapaata yksilöä ei ole olemassa kuin teo riassa. Oikeassa

Inhimillinen turvallisuus on erittäin laaja ja vaikeasti hahmottuva käsite. Inhimillisen turvallisuuden käsite viittaa perustaltaan yksittäisen yksilön turvallisuuteen. Turvallisuus

In particular, this paper approaches two such trends in American domestic political culture, the narratives of decline and the revival of religiosity, to uncover clues about the