• Ei tuloksia

Vuoden tärkein yhteiskunnallisen keskustelun areena

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vuoden tärkein yhteiskunnallisen keskustelun areena"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

1/2015 niin & näin 137

otteita ajasta

N

oin tuhat lukiolaista, filosofian opiskelijaa, protulaista, filosofian ja elämänkatsomus- tiedon opettajaa sekä muuta viisauteen myö- tämielisesti suhtautuvaa kerääntyi jälleen Helsingin Paasitorniin tammikuun vii- meisenä viikonloppuna. Nuorten filosofiatapahtuman, tai tut- tavallisemmin Nufitin, teema oli tänä vuonna rakkaus. Edus- kunnan tasa-arvoiselle avioliittolaille antaman hyväksynnän myötä rakkaus onkin ajankohtainen aihe. Yhden rakkautta koskevan lainsäädännöllisen rajoituksen painuessa historian tunkiolle on hyvä hetki pohtia rakkauden rajoja ja mahdolli- suuksia yleisemmälläkin tasolla. Juuri näin tehtiin Nufitissa.

Rajanvetoja

Mikä esimerkiksi on kirkon rooli rakkauden määrittelijänä?

Kirkolta on totuttu odottamaan ennen kaikkea rajoituksia sen suhteen, millaisen rakkauden ilmentymät ovat hyväk- syttäviä, tai mikä edes lasketaan rakkaudeksi. Näin ollen Helsingin piispa Irja Askola virkisti lähimmäisenrakkautta käsitelleessä puheenvuorossaan välttämällä rakkauden nor- matiivisten ja käsitteellisten rajojen piirtämistä. Askolan puheenvuorosta välittyi vilpitön usko siihen, ettei rakkaus rajoita, eikä se rajoitu vain tietynlaisiin suhteisiin tai ole tiettyjen ihmisten etuoikeus. Askola painotti, ettei rakkaus määrittele hyvää toisen puolesta vaan aito lähimmäisen- rakkaus luo pikemminkin tilan, jossa toinen voi etsiä omaa hyväänsä. Yleisö sekä haastajat Tuomas Rutanen ja Tuisku Virolainen eivät kysymyksissään päästäneet piispaa helpolla:

Askolaa haastettiin niin polyamoriasta, ihmisen ja eläimen välisestä rakkaudesta, lähetystyön pimeistä puolista kuin myös ateistin kyvystä lähimmäisenrakkauteen. Kirkonnaista ei kuitenkaan saatu kiinni tekopyhyydestä, jota olisi edus- tanut rakkauden monopolisointi kristittyjen yksityisomai- suudeksi taikka kirkon esittäminen oikeanlaisen rakkauden määrittelijänä. Askola ei sortunut määrittelemään lähim- mäisen hyvää tämän puolesta.

Siinä missä Askola vältti puheenvuorossaan rakkauden rajojen asettamista, tunnustautui Malin Grahn-Wilder näiden rajojen aktiivisen laajentamisen kannattajaksi. Esi- merkkinä hän käytti rotuerottelun ajan Yhdysvaltoja, jossa rasismi heijastui myös valkokankaalle. Erityisesti rotujen välinen rakkaus oli Hollywoodissa tabu. Grahn-Wilder ko- rosti, että tarinat muokkaavat käsitystämme siitä, mitä pi- dämme mahdollisena, millaisen elämän ja millaiset suhteet

kuvittelemme itsellemme mahdollisiksi. Jos kaikki tun- temamme tarinat rakkaudesta ovat tietynlaisia, on vaikea antaa mahdollisuutta erilaiselle rakkaudelle tai edes uskoa sellaisen olemassaoloon. ”Kaikki uudistukset edellyttävät, että olemme ensin voineet kuvitella vaihtoehdon, toisen- laisen maailman”, esitti Grahn-Wilder.

Jaakko Hämeen-Anttila havainnollisti vuorollaan rakkauden rajojen historiallista suhteellisuutta. Nyky- päivänä on helppo nähdä läntinen kulttuuri seksuaali- sesti vapaamielisenä edistyksen majakkana verrattuna ra- joittavampina ja ahdasmielisempinä pidettyihin muihin kulttuureihin. Hämeen-Anttila kuitenkin esitti, että kielteisyys ruumiillisuutta kohtaan ja seksuaalinen ahdas- mielisyys ovat historiallisessa katsannossa luonnehtineet erityisesti läntistä, kristillistä kulttuuria. Esimerkiksi suhtautuminen homoseksuaalisuuteen oli keskiajan isla- milaisessa kulttuurissa huomattavasti väljempää kuin pe- rinteisesti kristinuskon piirissä. Hämeen-Anttila painotti, että ihmisillä on vahva taipumus samaistaa oma kulttuu- rinen mallinsa absoluuttiseksi hyväksi sitä kyseenalaista- matta. Yleisö ja haastajat tarttuivatkin kommenteissaan etenkin kulttuurirelativismia ja absoluuttista hyvää kos- keviin kysymyksiin.

Elinvoimaiset kinkerit

Tapahtuma huipentui Sokrates-väittelykilpailun finaaliin, jossa Joensuu puolusti väitettä ”Ystävyys on rakkautta tär- keämpää” Rovaniemeä vastaan. Uupumus ja paineet alkoivat jo näkyä osanottajissa, mutta taisto oli silti ankara ja yleisön eläytyminen vahvaa. Nokkelat heitot herättivät riemastusta ja henkeä pidäteltiin, kun voittajaa oltiin julistamassa. Tällä kertaa Lyseonpuiston lukio vei voiton Rovaniemelle.

Filosofian suosio on hiipunut sitten 2000-luvun alun.

Ylioppilaskirjoituksissa filosofian kirjoittaa vuosi vuodelta yhä harvempi, ja kirjakauppojen filosofiaosastoilla filosofia on hukkunut enkeleitä ja uskomushoitoja käsittelevien opusten alle. Filosofian epämuodikkuus ei kuitenkaan näy Nuorten filosofiatapahtumassa, jonka kävijämäärät pysyivät vanhoissa lukemissa. ”Tämä on vuoden tärkein yhteiskun- nallisen keskustelun areena. Aika on näyttänyt, että tästä porukasta nousevat huomispäivän yhteiskunnalliset keskus- telijat”, Anna Kontula tiivisti.

Ks. laajempi verkkoversio: netn.fi/lehti/niin-nain-115

Janne Säynäjäkangas

Vuoden tärkein yhteiskunnal- lisen keskustelun areena

Rakkauden rajat joutuivat koetukselle, kun nuoret pääsivät haastamaan tutkijoita ja

yhteiskunnallisia vaikuttajia. Nufitissa luodattiin tänä vuonna huomispäivän rakkautta.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Se on juhla, joka kokoaa yhteen ja sitten lähettåä siu- nauksin eteenpäin, kohti uutta vuotta ja uusia haasteita.. Monet suunnittelevat hyvissä ajoin osallistuv^ns^ joulun

Prostituutiota käsitteleväs- sä alaluvussa Sihvola asettuu samalle kannalle kuin Martha Nussbaum, joka puolustaa prostituution laillisuutta (Nuss- baum esittää kantansa ainakin

Vessa on kuitenkin hyvä esimerkki siinä mielessä, että se on silmiinpistävä: “Älä käytä sitä vessaa, joka on varattu valkoisille, vaikka olisitkin valkoinen.” “Älä

Kauhu rakkaus kauhu tällaisia minä pohdiskelin ja tuumiskelin siellä kohdussa voi tuota järjiltään suistunutta ihmiskuntaa tällaisia ja voi karmaa siellä kohdussa tapasin

Yhteiskunnallisen yrityksen liiketoimintamalli sisältää edellisen lisäksi myös kuvauksen siitä, mitä hyvää yritys tuottaa yhteiskunnalle eli miten se luo yhteiskunnallista

Rakkaus on kesy eläin on Valkean kuulaan, Laudaturin ja Äiti marraskuun tapaan nostalginen ja

Sara Stridsbergin romaani Niin raskas on rakkaus on kerrassaan upea: herkkä, kaunis, valloittava, puistattava, vakuuttava, hauras, samaan aikaan.. maanläheinen ja

Siinä ei ollut mitään raamatullista, siis sitä rakkauden epistolaa raamatusta, niin ne elävät yhdessä kaikki kolme, usko, toivo ja rakkaus, mu a suurin niistä on rakkaus..