• Ei tuloksia

Usko, toivo ja rakkaus näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Usko, toivo ja rakkaus näkymä"

Copied!
6
0
0

Kokoteksti

(1)

sittElyJä Ja ErittElyJä • t&E 4/11

Juha Sihvola: Maailmankan- salaisen uskonto. Tammi, 2011.

Juha Sihvolan Maailmankan- salaisen uskonto luo toivoa:

globaali etiikka, suvaitsevai- suus ja kunnioittava kanssa- ihmisyys voivat olla mahdol- lisia saavuttaa. Ei niin, etteikö tie tällaiseen päämäärään olisi täynnä mutkia ja kuoppia. Sih- vola jaksaa kuitenkin taivaltaa kärsivällisesti ja määrätietoisesti kohti tätä ihannetta argumen- taation ja filosofiantutkimuksen keinoin. Vuonna 2004 ilmesty- neessä Maailmankansalaisen etiikassaan Sihvola käsitteli aihetta eettisen teorian näkö- kulmasta; nyt Sihvola siirtyy tar- kastelemaan uskontojen mah- dollisuuksia globaalin etiikan toteuttamisessa sekä puolus- tamaan uskonnonvapautta ja katsomusten tasa-arvoa.Maail- mankansalaisen uskonto toimii monella tasolla: yleisesityksenä, filosofisena tutkimuskirjallisuu- tena sekä ajankohtaisena yh- teiskunnallisena kannanottona.

Uskonnonfilosofisten kysymys- ten ja kantojen järjestelmällinen läpikäyminen puoltaa teoksen asemaa oivallisena oppikirjana uskonnonfilosofian, uskonto- tieteiden tai teologian kursseil- la. Teos on kuitenkin selvästi enemmän kuin oppikirja tai yleisesitys. Sihvola osallistuu filosofian alan kansainvälisiin tutkimuskeskusteluihin ja muo- toilee oman näkemyksensä suhteessa esimerkiksi Martha Nussbaumin ja John Rawlsin teorioihin. Filosofian viimeai- kaisten keskustelujen yhtey- teen asetettuna Maailmankan- salaisen uskonnon voi nähdä jatkavan samoilla linjoilla kuin Nussbaumin tuore teos Liberty of Conscience: In Defense of America’s Tradition of Reli- gious Equality (2008). Kuten Nussbaumin teoksen alaotsik- ko antaa ymmärtää, hänen kä-

sittelynsä kuitenkin painottuu nimenomaan Amerikan (tai tarkkoja ollaksemme, Yhdys- valtojen) tilanteeseen. Näin ollen Maailmankansalaisen uskonto jatkaa Nussbaumin teoksen linjoilla siinä mielessä, että kummassakin esitetään filo- sofisesti perusteltu kannanotto uskonnonvapauden ja suvait- sevaisuuden puolesta. Toisin kuin Nussbaum, Sihvola kui- tenkin etenee tarkastelemaan suvaitsevaisuuden aatehistoriaa aina Vanhasta Testamentista ja antiikin filosofiasta alkaen, ja käsittelee aihetta sekä historial- lisemman että kansainväli- semmän aineiston kautta kuin Nussbaum. Maailmankan- salaisen uskonnon ansioihin kuuluu myös, ettei käsittely ra- joitu pelkästään teoriaan eikä histo riaan, vaan teos on tiukasti kiinni myös nykymaailman ta- pahtumissa ja keskusteluissa.

Sihvola ottaa rohkeasti kan- taa tämän hetken poliittisesti polttaviin kiistakysymyksiin:

sukupuolineutraaliin avioliit- toon, seksuaalivähemmistöjen adoptio-oikeuteen, uskonnon- vapauden sekä uskonnonope- tuksen nykytilaan Suomessa.

Kansainvälisistä uskonnollisis- ta kiistoista Sihvola kiinnittää erityisesti huomiota Lähi-Idän tilanteeseen. Sihvola esittää teoksessaan suvaitsevaisuudel- le painavan puolustuspuheen, joka on todella tarpeellinen tämän hetken poliittisessa il- mapiirissä. Kun julkinen kes- kustelu on Suomessa viime aikoina tulvinut ennakkoluu- loisia ja suoraan vihamielisiä- kin kannanottoja, Sihvola tekee arvokkaan työn perustellessaan huolellisesti ja yleistajuisesti su- vaitsevaisuuden tärkeyttä. An- saitusti Maailmankansalaisen uskonto on valittu sekä vuoden 2011 kristilliseksi kirjaksi että WSOY:n kirjallisuussäätiön tunnustuspalkinnon saajaksi

”eettisen keskustelun herättä-

misestä ja suvaitsevaisuuteen kannustamisesta”.

Teos jakautuu viiteen pää- lukuun, johdantoon ja lyhyeen loppulukuun. Koska jokainen pääluku on myös, kuten Sihvo- la esipuheessaankin kirjoittaa, itsenäinen kokonaisuuteensa, käsittelen seuraavassa viisi päälukua ja niiden keskeisim- mät argumentit erikseen.

uSKONNOLLINEN MAAILMANKuVAJAuSKON ÄIdINKIELI

Ensimmäinen pääluku ”Voiko ajatteleva ihminen uskoa Juma- laan?” on omistettu uskonnon- filosofian perustavien ongel- mien tarkastelulle. Lukija pe- rehdytetään erityisesti Jumalan olemassaoloa ja uskonnollisten uskomusten oikeutusta koske- viin metafyysisiin ja epistemo- logisiin kysymysiin: tutuiksi tu- levat erilaiset jumaltodistukset ja filosofiset kannat uskonnol- listen uskomusten luonteeseen.

Luku muodostaa erinomaisen taustan myöhempien lukujen yksityiskohtaisemmille ja ajan- kohtaisemmille keskusteluille sekä Sihvolan omille argumen- teille uskonnollisen maailman- kuvan, suvaitsevaisuuden ja us- kontojen eettisen merkityksen puolesta. Näin ollen luku tekee enemmän kuin toimii pelkkänä erilaisten uskonnonfilosofisten kysymysten ja kantojen oppi- kirjamaisena esittelynä, vaikka tämänkin tehtävän luku toteut- taa hyvin.

Eräs ensimmäisen luvun kiinnostavista ajankohtaisista keskusteluista liittyy Sihvolan esittämään uusateismin kritiik- kiin. Uusateismin teoreetikoi- den, kuten Richard Dawkinsin, Daniel Dennettin ja Christopher Hitchensin, mukaan uskonnol- liset uskomukset ovat järjen valossa tarkasteltuna kestämät- tömiä ja uskonnot ovat yhteis- kunnalle ja moraalille suoras-

(2)

t&E 4/11 • EsittElyJä Ja E uskonnon fundamentalistisiin muotoihin, vaan myös (ja jopa erityisesti) maltilliseen uskon- nollisuuteen, jonka uusateistit katsovat estävän uskonnon fundamentalististen ja konser- vatiivisten muotojen torjumi- sen. Siksi uusateistit väittävät, että ajattelevan ja moraalisen ihmisen tulisi tyystin luopua uskonnosta ja pyrkiä lopulta hävittämään uskonnollisuus maailmasta.

Sihvola kritisoi uusateiste- ja naiivista argumentaatiosta.

Vaikka uskontojen nimissä his- torian saatossa onkin oikeutettu sotia ja muita julmuuksia, Sihvo- la muistuttaa, että julmuuteen johtavien tekojen ja järjestel- mien syytä ei voi paikallistaa uskontoon tai uskonnottomuu- teen sinänsä, vaan kummankin ajattelutavan pohjalta voidaan päätyä fundamentalismiin, su- vaitsemattomuuteen ja sortoon – tai vastaavasti vastustamaan edellä mainittuja ja tavoittele- maan rauhaa ja toisten kunnioi- tusta. Sihvola argumentoikin koko teoksensa läpi sen puoles- ta (ja uusateisteja vastaan), että uskonnolla voi olla merkittävä eettinen tehtävä myös nykyises- sä yhteiskunnassa, tieteellisen maailmankuvan aikana.

Ensimmäisen pääluvun pää- argumenteiksi muodostuvat uskonnollisen maailmankatso- muksen puolustus ja ajatus us konnollisen kielen erityis- luonteesta. Sihvola esittää, että ajatteleva ihminen voi varsin hy vin uskoa Jumalaan ja että tie- teellinen ja uskonnollinen maa- ilmankuva eivät suinkaan sulje toisiaan pois. Ihmiselämään kuuluu ihmettelyä, pyhyy den kokemuksia, elämisen itsen- sä edessä lumoutumista ja sen haurauden kohtaamisesta kauhistumista. Tätä ihmiselä- män syvyyttä eivät tieteelliset se litykset voi Sihvolan mukaan

rusteita ja määritelmiä etsivä tiede ja tutkimus eivät koskaan voi tavoittaa koko totuutta ih- miselämän tyhjentymättömästä syvyydestä. Olisi ihmisen ja elä- män esineellistämistä kuvitella, että se olisi mahdollista. Edes itse tieteessä ei ihmettelyn pidä koskaan loppua, vaan aina jää tilaa myös taiteelle, runoudelle ja uskonnollisuudelle.” (S.86.)

Sihvola esittää mm. Wittgen- steinin kieli- ja uskonnonfiloso- fian pohjalta kiehtovan ajatuk- sen uskonnollisen kielen erityi- sestä luonteesta ja tehtävästä.

Sihvolan mukaan ”uskonnon äidinkieli” on luonteeltaan vihjaavaa ja vertauskuvallista ja eroaa siten perustavasti ar- kisesta ja tieteellisestä kielen- käytöstä. Uskonnon äidinkieli ei argumentoi, vaan mahdollis- taa ihmiselämään kuuluvan ar- voituksellisten ja ihmeellisten, mutta myös kauhistuttavien ja selittämättömien puolien kä- sittelyn. Näin esimerkiksi Raa- mattua voi (ja Sihvolan mukaan nähtävästi tuleekin) lukea juuri uskonnon äidinkieltä puhuva- na teoksena, jonka opetuksilla, vertauskuvilla ja tarinoilla voi olla merkittävä rooli juuri ih- miselämän mainitun ”tyhjenty- mättömän syvyyden” käsittele- misessä, ei niinkään valmiiksi- pureskeltujen moraaliohjeiden asettamisessa.

RAKKAudENKÄSKYN SEKSuAALIETIIKKAJA SEKSuAALIVÄHEMMISTöJEN puOLuSTuS

Toinen pääluku ”Uskonto ja mo- raali” jatkaa uskonnonfilosofis- ten ongelmien parissa, mutta siirtyy nimensä mukaises- ti tarkas telemaan etiikkaan liittyviä kysymyksiä. Kuten ensim mäinen pääluku, myös tä mä pääluku sekä esittelee tär- keimmät uskonnon ja etiikan

tajan omiin kannanottoihin.

Toisen pääluvun keskeiset filosofiset ongelmat liittyvät etiikan alkuperään (vastakkain asettuvat Jumalan käskyetiik- ka ja luonnollinen moraalitaju) sekä uskonnon eettiseen mer- kitykseen. Luvun loppupuo- lella Sihvola johdattaa lukijan monien eettisten erityiskysy- mysten läpi: lukija pääsee mm.

seuraamaan homoseksuaalien oikeuksia koskevan kiistan kä- sittelyä Yhdysvaltojen oikeus- istuimessa (nk. Coloradon ta- paus) sekä perehtymään siihen, kuinka ympäristöä ja eläinten oikeuksia voidaan tarkastella uskonnonfilosofian yhteydes- sä. Erityiseksi ansioksi tälle luvulle ja koko teokselle voi katsoa sen huomion ja pai- noarvon, jonka Sihvola antaa kiperien seksuaalieettisten ky- symysten tarkastelulle. Oman käsittelynsä saavat esimerkiksi homoseksuaalisuus, abortti ja prostituutio. Sihvola tuo esiin seksuaalisuuden merkityksen niin filosofisena, uskonnolli- sena kuin poliittisenakin aihe- piirinä.

Sihvola muistuttaa, että yh- teiskunnallisten muutosten ja seksuaalisuuteen liittyvän tie- don lisääntymisen vuoksi Raa- mattuun vetoaminen ny kyään seksuaalietiikan lähteenä on hankalaa ja kyseenalaista. Li- säksi hän tuo kiinnostavalla tavalla esille myös Raamatus- sa esiintyviin seksuaalikäsi- tyksiin liittyviä tulkinnallisia ongelmia. Sihvolan luennan mukaan Raamatun kielteisyys homoseksuaalisuutta kohtaan ei ole yksiselitteistä, sillä var- sinaista homoseksuaalisuutta ihmisen pysyvänä tai vahvana identiteetin osatekijänä ei tes- tamenttien laatimisen aikoihin tunnettu. Vanhan Testamentin paheksunta saattaakin kohdis- tua temppeliprostituutioon ja

(3)

sittElyJä Ja ErittElyJä • t&E 4/11

kaupalliseen, välineellistävään seksuaalisuuteen, ei homosek- suaalisuuteen sinänsä, aina- kaan siinä merkityksessä kuin se nykyaikana tunnetaan.

Sihvola puolustaa sukupuoli- neutraalia avioliittoa osittain kristinuskon omasta perinteestä juontavilla argumenteilla. Hä- nen luonnostelemansa ”rak- kauden käskyn seksuaalietiik- ka” perustelee seksuaalivähem- mistöjen oikeuksia Raamatun rakkauden kaksoiskäskyn ja kultaisen säännön avulla. Näi- den pohjalta Sihvola muotoilee seksuaalieettiset ohjenuorat:

”Kohtele toista aina niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan, jos olisit, sukupuolista suuntau- tumista myöten, tämän toisen asemassa” (s.145) ja ”(E)i kos- kaan tule toimia tavalla, joka loukkaa sukupuolikumppanin tai jonkun muun asianosaisen ihmisarvoa ja ihmisoikeuksia.

Muuten sukupuolielämä on ihmisen yksityisimpään ja in- tiimeimpään kuuluva herkkä alue, johon ulkopuolisten tulee puuttua mahdollisimman vä- hän” (s.153). Samalla Sihvola purkaa käsitystä kristinuskosta perustavasti seksuaalikielteise- nä perinteenä ja nostaa esiin vastaesimerkkejä: Laulujen laulussa erotiikan riemuja ylis- tetään sekä naisen että miehen näkökulmasta.

Sihvola esittää sukupuoli- neutraalille avioliitolle myös seurauseettisiä perusteita, jotka hänen mukaansa jopa uskon- nollisen konservatiivin tulisi hyväksyä. Syrjivä lainsäädäntö ja käytännöt aiheuttavat huo- mattavissa määrin inhimillistä kärsimystä, ja toisaalta tasaver- tainen lainsäädäntö ei aiheuta haittaa sen vastustajillekaan.

Näin ollen jopa henkilöllä, joka sinänsä pitää homoseksuaali- suutta syntinä, on intressi sal- livaan suhtautumiseen, koska muut vaihtoehdot johtavat vie- lä huonompiin seurauksiin.

Prostituutiota käsitteleväs- sä alaluvussa Sihvola asettuu samalle kannalle kuin Martha Nussbaum, joka puolustaa prostituution laillisuutta (Nuss- baum esittää kantansa ainakin teoksessaan Sex and Social Justice vuodelta 1999; Sihvolan teoksesta on tässä alaluvussa kokonaan unohtunut viite, joka kertoisi, minkä Nussbaumin kir- joituksen kanssa hän keskus- telee). Nussbaum perustelee kantaansa mm. rinnastamalla seksipalveluiden ostamisen ja myymisen mihin tahansa muissakin ammateissa, kuten vaikkapa hierojan tai ooppe- ralaulajan työssä, ilmenevään ruumiin välineellistämiseen ja kaupallistamiseen. Siinä missä Sihvola on monen muun erityis- kysymyksen kohdalla kärsiväl- lisesti ja tasapuolisesti esitellyt kannat sekä puolesta että vas- taan, prostituutiota käsittelevän alaluvun kohdalla lukijasta tun- tuu, että prostituution vastusta- jien argumentit ohitetaan varsin ylimalkaisesti ja kevein perus- tein. Olisi ollut mielenkiintoista lukea, kuinka Sihvola esimer- kiksi olisi vertaillut keskenään argumentteja, joita Suomessa (2006) ja Ruotsissa (1998) esi- tettiin liittyen seksipalveluiden ostamisen kriminalisoimiseen ja joita Saksassa esitettiin prosti- tuution laillistamiselle. Tällaisten esimerkkien käsittelyn kiinnos- tavuutta olisi lisännyt myös se, että kun prostituutio laillistettiin Saksassa vuonna 2002, päätöstä perusteltiin osin samantapaisin argumentein kuin Sihvolan/

Nussbaumin esittämät.

SuVAITSEVAISuudENTEORIAJA KRISTILLINENpERINNE

Luvussa ”Suvaitsevaisuuden ja uskonnonvapauden histo- ria” Sihvola käy läpi kristillistä perinnettä ja länsimaista ajat- telua suvaitsevaisuusaatteen näkökulmasta. Sihvola löytää

varhaiskirkon ajoilta asti juon- tuvan suvaitsevaisuuden pe- rinteen, joka kulkeutuu länsi- maisen ajattelun historian halki meidän päiviimme. Näin ollen uskonnollista suvaitsevaisuutta voi puolustaa myös kristinus- kon omasta perinteestä kum- puavilla argumenteilla.

Sihvola määrittelee suvait- sevaisuuden asenteeksi, joka ei ole jonkun toisen ajatus- ten tai tapojen hyväksymistä mutta ei myöskään torjumista.

”Suvaitsevaisuutta esiintyy ti- lanteissa, joissa joku ajattelee jonkun toisen olevan olen- naisesti väärässä jossakin tär- keässä asiassa. Suvaitsevainen päättää olla puuttumatta siihen, mitä toinen ajattelee tai tekee, vaikka voisikin niin tehdä. […]

Olennaista on, että suvaitsevai- suuteen liittyy suvaitun asian vastustaminen. Siinä se eroaa välinpitämättömyydestä tai hy- väksymisestä.” (S.188.) Kristitty voi suvaita muslimia ja ateisti kristittyä, vaikka pitäisi toisen uskomuksia sinänsä väärinä.

Sihvola muistuttaa kuitenkin, että monessa tilanteessa pelkkä suvaitsevaisuus on liian väljä vaatimus: seksuaaliset vähem- mistöt ja eri etnistä alkuperää olevat ihmiset tulee täysimit- taisesti hyväksyä ja heitä tulee kunnioittaa tasaveroisina ih- misinä. Tällaisissa yhteyksissä oikea eettinen suhtautumistapa edellyttää enemmän kuin pelk- kää suvaitsemista.

Sukellus suvaitsevaisuuden aatehistoriaan alkaa luontevasti antiikista. Sihvolan mukaan su- vaitsevaisuusajatuksen tausta on kuitenkin kristillinen, sillä antiikissa uskonnollista suvait- sevaisuutta ei pohdittu. Kuten Sihvola mainitsee, tämä epäile- mättä johtuu paljon siitä, kuin- ka erilaista uskonnollisuus ja uskonharjoittaminen olivat antiikin maailmassa esimer- kiksi kristinuskoon verrattu- na. Lyhyessä katsauksessaan

(4)

t&E 4/11 • EsittElyJä Ja E nostaa esille lähinnä suvaitse- vaisuutta vastaan puhuvia ar- gumentteja. Tässä alaluvussa lukijaa kuitenkin hämmästyt- tää, miksi Sihvola antiikin fi- losofian asiantuntijana kuittaa tämän aikakauden näin lyhy- en lähdeaineiston käsittelyllä.

Eikö esimerkiksi stoa laisten kosmopolitanistisesta etiikas- ta löytyisi argumentteja, jotka olisivat helposti tulkittavissa suvaitsevaisuuden puolustuk- seksi? Esimerkiksi stoalaisen Hierokleen ajatus laajenevista kehistä, jotka lopulta kattavat koko ihmiskunnan, näyttäisi esittävän vahvan vaatimuksen sen puolesta, että meidän tulee nähdä myös omasta elämänpii- ristämme kaikkein kauimpana olevat ihmiset eettisesti arvok- kaina – ja siis suvaita heitä hei- dän erilaisuudessaankin. Olisi myös kiinnostavaa lukea, kuin- ka Sihvola tulkitsee stoalaiseen yhteiskuntautopiaan kuuluvat ajatukset, joiden mukaan viisaat yhtäältä toteuttavat jumalaista luontoaan mutta toisaalta vii- saiden muodostamassa ihanne- yhteisössä ei olisi temppeleitä eli järjestäytynyttä uskonnon- harjoittamista. Lukijan kenties odotetaan tässä kohtaa kaiva- van käsiinsä Sihvolan edellisen teoksen, Maailmankansalaisen etiikan, missä on laaja stoalaista kosmopolitanismia käsittelevä luku ja missä Sihvola myös esit- tää kansainvälistä oikeudenmu- kaisuutta koskevan filosofisen ajattelun lähtökohtien löytyvän juuri antiikin stoalaisuudesta (2004: 98). Kuitenkin muutama kappale stoalaisesta maailman- kansalaisuuden puolustuksesta olisi sopinut myös Maailman- kansalaisen uskonnon sisältöi- hin ja rakenteeseen.

Antiikin jälkeen Sihvola käy läpi suhtautumista toisinajat- telijoihin kristillisen ajattelun perinteessä. Kuten Sihvola

nen. Perinteen sisällä on käy- ty uskonsotia ja argumentoitu niiden oikeutuksen puolesta, ja esimerkiksi kirkkoisä Augus- tinus hyväksyi pakkokeinojen käyttämisen uskonnollisen oi- keaoppisuuden edistämiseksi.

Toisaalta kristillinen historia ei kuitenkaan ole pelkkiä ristiret- kiä ja uskonvainoja, ja kristin- uskon varhaisajoilta lähtien on puolustettu myös lähimmäisen- rakkautta ja suvaitsevaisuusaa- tetta. Jo Tuomas Akvinolainen argumentoi sen puolesta, että joitakin hänen mielestään kiis- tattomasti pahojakin asioita tu- lee suvaita, jos näin voidaan aikaansaada jotakin hyvää tai välttää suurempaa pahaa:

esimerkkeinä tällaisesta tilan- teesta Akvinolainen mainitsee prostituution ja vääräuskoisten uskonnonharjoitukset.

Tuomaan jälkeen Sihvola rakentaa 1900-luvun alkuun asti ulottuvan suvaitsevai- suusaatteen puolustuksen aatehistorial lisen jatkumon, joka kulkee aluksi 1300-luvun via modernaksi kutsutun suuntauksen ja renessanssi- humanismin kautta reformaa- tion teologiaan ja edelleen Hollannin 1600-luvun suvait- sevaisuuskiistojen kautta var- haisen uuden ajan filosofiaan, kuten John Lockeen ja Pierre Bayleen. Luvun lopussa ker- rotaan kuinka uskonnonva- paus on tullut lainsäädäntöön Yhdysvalloissa ja myöhemmin myös Suomessa.

Luvussa nostetaan esiin myös joitakin vähemmän tunnettuja ajattelijoita, kuten humanistit Sebastian Castellio (1515–1563) ja Dirck Volckerst- zonn Coornhert (1522–1590), jotka molemmat puhuivat aika- naan voimakkaasti uskonnolli- sen suvaitsevaisuuden puolesta ja uskonvainoja vastaan. Lisäksi on kiinnostavaa lukea, mitä län-

vaitsevaisuudesta. Esimerkiksi Martin Lutherin (1483–1546) kirjoituksissa suvaitsevaisuut- ta esiintyy Sihvolan mukaan

”lähinnä vain hänen uransa al- kuvaiheilla, kun Luther itse oli vainottu toisinajattelija” (s.217).

Sekä Luther että reformaation toinen kärkinimi Jean Calvin (1509–1564) olivat ”valmiita käyttämään uskonnollisia toi- sinajattelijoita kohtaan yhtä kovia voimakeinoja kuin kato- linen kirkko käytti heitä itseään vastaan” (mts.).

Koska innostava ja informa- tiivinen luku herättää kiinnos- tuksen siihen, kuinka suvait- sevaisuutta voidaan erilaisissa aatehistoriallisissa yhteyksissä puolustaa, lukijaa alkaa myös kiinnostaa, kuinka suvaitsevai- suutta on käsitelty esimerkiksi islamilaisen filosofian piirissä.

Sihvola esittelee muslimifiloso- feja, kuten Inb Sinan (Avicen- nan; 980–1037), Al-Ghazalin ja Ibn Rušdin (Averroësin;

1126–1198), vasta teoksensa vii- meisen osan alaluvussa ”Libe- raalin islamin mahdollisuudet”

(s. 318–324). Kärsimätön lukija olisi mielellään ottanut vastaan näiden ajattelijoiden käsittelyn jo teoksen aikaisemmassa vai- heessa. Lisäksi muslimifilosofi- en esittely tuntuu kenties tur- han tiiviiltä ja yleisluontoiselta, koska aihepiiristä innostunut lukija lukisi aiheesta mielellään enemmänkin. Kenties suvaitse- vaisuuden käsittely islamilaises- sa perinteessä on kuitenkin niin laaja aihepiiri, että lukijan tulee tyytyä toivomaan, että joku ara- bifilosofeihin ja islamiin erikois- tunut tutkija omistaisi aiheelle oman kirjoituksensa Sihvolan tutkimusta täydentämään.

(5)

sittElyJä Ja ErittElyJä • t&E 4/11

SuVAITSEVAISuudENJA uSKONNONVApAudEN KÄYTÄNTöÄ

Mitä uskonnonvapaus sitten käytännössä tarkoittaa ja mil- laisten erityiskysymysten koh- dalla asia nousee esiin? Teok- sen neljäs pääluku ”Suvaitsevai- suus ja vakaumusten tasa-arvo tänään” pureutuu poliittisen vallan ja uskonnollisuuden suh- teisiin sekä suvaitsevaisuuden ja uskonnonvapauden toteu- tumiseen nykypäivänä. Tässä yhteydessä Sihvola tarkastelee sellaisia erityisiä kiistakysymyk- siä kuin sukupuolten välinen tasa-arvo, kirkon valtiollinen rooli ja tunnustuksellisuus koulu opetuksessa.

Teoksen tässä osassa koros- tuu vakaumuksen vapauden turvaamisen merkitys poliit- tisena kysymyksenä. Sihvola muistuttaa, ettei uskonnon- harjoittamisen ja vakaumuk- sen seuraamisen vapauden turvaaminen riitä, vaan julki- sen vallan on oltava itsessään mahdollisimman neutraalia ja tunnustuksetonta. Tämän ihan- teen Sihvola haluaa kuitenkin saattaa yhteen sen kanssa, ettei uskonnollisista symboleista tai perinteistä tarvitse luopua julki- sessa tilassa eikä kouluopetuk- sessa. Suvivirren veisuullakin on yhä paikkansa koulujen ke- vätjuhlissa kulttuurihistoriallis- ten perinteiden ylläpitäjänä.

Sihvola kirjoittaa: ”Va- kaumuksen kunnioitus pe- rustuu yksimielisyyteen siitä, että elämä on hyvää vain, jos päätökset elämän tarkoituk- sesta ja eettisestä perustasta tehdään vapaasti ja itsenäisesti omantunnon arvokasta mutta haurasta kykyä käyttäen. Yksi- mielisyyttä ei sen sijaan tarvita eikä tule vaatia siitä, miten omaatuntoa on käytettävä, tai edes siitä, mistä suunnasta omantunnon ratkaisuja tulee etsiä.” (S.275.) Tästä seuraa,

että meidän tulee suvaita myös henkilöä, joka omasta mieles- tämme käyttää omaa omantun- nonvapauttaan väärin.

Hankalia kysymyksiä tulee kuitenkin vastaan, kun erilais- ten vakaumusten kunnioitus on asetettu näin tärkeäksi ar- voksi. Miten tulisi sitten suh- tautua sellaisiin henkilöihin tai yhteisöihin, jotka omantunnon- vapauteensa vedoten haluaisi- vat rajoittaa esimerkiksi naisten asemaa tai seksuaalista tasa- vertaisuutta? Omantunnonva- pauden laaja-alainen puolustus saattaa johtaa ristiriitaan toisten arvojen, kuten yhtäläisen tasa- arvon, toteutumisen kanssa.

Sihvola hakee ratkaisua tähän

”liberaalina dilemmana” tun- nettuun jännitteeseen suvaitse- vaisuuden ja tasa-arvon välillä etenkin Rawlsin ja Nussbaumin edustaman liberalistisen yhteis- kuntafilosofian perinteestä.

Sihvola päätyy itse tietyin va- rauksin puolustamaan poliit- tisen liberalismin linjaa, mutta korostaa kansalaiskasvatuksen tärkeyttä moraalisten tunteiden ja monipuolisen maailmankat- somuksen takaajana.

Sihvolan mukaan hierark- kisetkin uskonnolliset yhteisöt ansaitsevat suvaitsevaisuutem- me, jos ne täyttävät kaksi ehtoa:

”Niiden tulee suostua elämään rauhassa muunlaisia vakaumuk- sia edustavien yksilöiden ja yh- teisöjen kanssa. Lisäksi niiden tulee antaa omille jäsenilleen vapaa harkintavalta ainakin yh- dessä asiassa: päätöksenteossa hierarkkiseen yhteisöön liitty- misestä ja siitä eroamisesta.”

(s.276.) Voi kuitenkin kysyä, kuinka hyvin jälkimmäinen ehto käytännössä toteutuu, jos kuitenkin samalla puolus- tetaan Sihvolan ja Nussbaumin tavoin uskonnollisten ryhmien ja vanhempien oikeutta lasten uskonnolliseen kasvatukseen sekä vakaumukseen perustu- viin erityisvapauksiin, mistä esi-

merkkinä teoksessa mainitaan yhdysvaltalaisen amishiyhtei- sön oikeus vetää lapset 14-vuo- tiaina pois julkisista kouluista oppimaan oman uskonnollisen yhteisönsä elämäntapoja.

Feministisen perinteen si- sällä on pohdittu liberaaliin dilemmaan liittyviä ongelmia sukupuolten tasa-arvon kan- nalta. Sihvola ottaa esiin kaksi feministisen keskustelun piirissä esitettyä näkökulmaa tähän kes- kusteluun. Martha Nussbaum on puolustanut artikkelissaan

”Rawls and Feminism” (2003) näkemystä, jonka mukaan on suvaittava myös sellaisia uskon- nollisia ja eettisiä katsomuksia, jotka asettavat sukupuolet eri- arvoiseen asemaan, jos tämä ei uhkaa tasa-arvoa poliittiseen järjestelmään osallistuvien nais- ten ja miesten kesken. Susan Moller Okin (1989) puolestaan on esittänyt, että sukupuolisyr- jintä on aina vähintään epäsuo- rasti myös poliittista eikä sen takia sukupuolisesti syrjivien katsomusten suvaitseminen ole yhteensopivaa poliittisen liberalismin kanssa. Okin myös korostaa kotona opittujen su- kupuoliasenteiden ja roolien vaikutusta maailmankatsomuk- sen kehittymisessä: myös tämän takia yksityinenkin elämänalue on poliittista. Sihvolan referoi- ma keskustelu on kiinnostava, mutta lukijaa jää askarrutta- maan, pitääkö Sihvola lopulta Nussbaumin vai Okinin kantaa vakuuttavampana.

Vaikka kaikkia liberaaliin di- lemmaan liittyviä rajanvetoky- symyksiä ei teoksessa ratkaista lukijan puolesta, Sihvola antaa lukijalleen kosolti teoreettista taustaa sekä käytännön esi- merkkejä, joiden avulla lukija voi alkaa pohtia omaa kantaan- sa näihin kiperiin kysymyksiin.

Ja toisaalta Sihvolan teoshan ni- menomaisesti kannustaa juuri henkilökohtaiseen eettiseen pohdintaan ja omantunnonva-

(6)

t&E 4/11 • EsittElyJä Ja E RAuHALLISENRINNAKKAISELON MAHdOLLISuudESTA

Teoksen viidennessä ja päättä- vässä luvussa ”Uskonnot ja po- liittiset konfliktit” Sihvola pohtii suvaitsevaisen yhteiskunnan globaaleja mahdollisuuksia.

Kansainvälisten uskonkon- fliktien kentältä Sihvola kiinnit- tää tarkastelussaan huomiota etenkin hindunationalismiin ja Lähi-Idän konfliktiin. Aiheiden käsittely on raikasta ja innos- tavaa, jopa siinä määrin, että viimeinen osa tuntuu hieman suppealta. Kuten jo edellä mai- nitsin, lukija ottaisi mielellään vastaan laajemman ja yksityis- kohtaisemmankin analyysin esimerkiksi fundamentalistisen ja liberaalin islamin välisestä jännitteestä sekä suvaitsevai- suusaatteen taustoista islamilai- sen aatehistorian perinteessä.

Samassa hengessä kuin Martha Nussbaum tuoreessa teoksessaan Talouskasvua tärkeämpää (2010; ilmestynyt suomeksi 2011), Sihvola kiin- nittää huomiota poliittisten konfliktien lisäksi myös ihmi- sen oman ajattelun ja tunne- elämän ristiriitoihin: Sihvolan sanoin ”pohjimmiltaan konflik- ti on sellaisten psykologisten voimien välinen, jotka vaikut- tavat jokaisen ihmisen sisällä”

(s.318). Katsomuksesta ja kult- tuuritaustasta riippumatta jo- kaisessa ihmisessä piilee mah- dollisuus niin kumppanuuteen ja kunnioitukseen kuin aggres- sioon ja ahdasmielisyyteen.

Nussbaumin tavoin Sihvola korostaa kasvatuksen merki- tystä myönteisen tunne-elämän valmiuksien kehittämisessä.

Kasvatukseen kuuluu kriittisen ja itsenäisen ajattelun oppimi- sen lisäksi yhteisen ihmisarvon ja inhimillisen erilaisuuden tun- nistaminen sekä myötätunnon ja solidaarisuuden kokeminen.

voidaan sovittaa juuri etiikan kannalta olennaisia tunteita vaalimalla. Kasvatuksen lisäksi tarvitaan kuitenkin myös kaik- kia sitovat poliittiset periaatteet kulttuuristen ja uskonnollisten konfliktien hillitsemiseksi.

Kiinnostavalla tavalla Sih- vola löytää kosmopoliittisen suvaitsevaisuuden ja oikeus- valtion ihanteita tukevia argu- mentteja myös muiden kuin edellisissä osissa käsittelemänsä kristillisen ja läntisen ajatuspe- rinteen piiristä. Sihvola nostaa esiin esimerkiksi juutalaisen valistusfilosofi Moses Mendels- sohnin (1729–1786) ajatuksen siitä, että moniuskontoisuus on hyväksi koko yhteiskunnalle.

Mendelssohnin mukaan usei- den uskontojen yhteiskunnassa yksittäisen uskonnon edustajat ovat motivoituneita puolusta- maan omantunnon-, ilmaisun- ja lehdistönvapautta, koska he silloin samalla suojelevat omaa uskontoaan vastaavilta syrjinnän muodoilta. Näin ollen vakaumuksiltaan moninainen yhteiskunta edistää kansalais- ten vapauksia paremmin kuin vakaumuksiltaan yhtenäinen.

Teoksen loppuosan käsit- tely osoittaakin, ettei kosmo- politanismia ja kansainvälistä yhteiskuntaa voida tavoitella vain yhdestä perinteestä juon- tuvien argumenttien varassa, vaan dialogia edellytetään eri katsomusten ja kulttuuri- perinteiden väillä yhteisesti hyväksyttävien periaatteiden löytämiseksi.

Vaikka uskonkonfliktit ja Lähi-Idän tilanne helposti luovat epätoivoisen kuvan su- vaitsevaisuuden ja rauhallisen rinnakkaiselon mahdollisuuk- sista, kuten jo alussa totesin, Sihvolan teoksen lukeminen kuitenkin onneksi luo toivoa.

Sihvola kuvaa omaa suhtautu- mistapaansa: ”Edellyttää huo-

olevan tulossa, jossa ihmisarvoa oikeasti kunnioitetaan ja jossa kumppanuus erilaisten elämän- katsomusten välillä vahvistuu.

Olen John Rawlsin ja Martha Nussbaumin kanssa samaa mieltä siitä, että jos emme us- koisi tällaisen maailman mah- dollisuuteen, ihmissuku tuskin ansaitsisi elää.” (s.298.) Juuri tätä rohkeutta ja optimismia Sihvolan teos välittää lukijal- leen. Lisäksi teos muistuttaa filosofian, argumentaation ja eri ajatteluperinteisiin tutustu- misen tärkeydestä ja osoittaa, että parhaimmillaan filosofinen ja historiallinen tutkimus voi konkreettisella tavalla auttaa meitä ymmärtämään nykyisen maailman ongelmia ja etsimään niihin ratkaisuja.

Malin Grahn

k i r J a l l i s u u s Nussbaum, Martha C.: Liberty

of Conscience: In Defense of America’s Tradition of Reli- gious Equality. Basic Books, New York 2008.

Nussbaum, Martha C.: ”Rawls and Feminism”, teoksessa Samuel Freeman (toim.): The Cam- bridge Companion to Rawls.

Cambridge University Press, Cambridge, 2003.

Nussbaum, Martha C.: Sex and So- cial Justice. Oxford University Press, Oxford, 1999.

Nussbaum, Martha C.: Talouskas- vua tärkeämpää – Miksi demokratia tarvitsee humanis- tista sivistystä. Suomentanut Timo Loukola, Gaudeamus, Helsinki, 2011.

Okin, Susan Moller: Justice, Gen- der and the Family. Basic Books, New York, 1989.

Sihvola, Juha: Maailmakansa- laisen etiikka. Otava, Helsinki, 2004.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Patrik Nybergin lokakuussa 2019 ilmestynyt väitöskirja Maalatut kasvot: Helene Schjerfbeckin omakuvat, mo- dernismi ja esittäminen rakentaa monitahoisen teoreet- tisen kudelman,

Toiseksi kiinalainen konteksti vaikutti Koskikallion teologiaan siten, että hän omaksui siitä asioita, jotka olivat perusteltavissa lähinnä vain kontekstista käsin, mutta

Siinä ei ollut mitään raamatullista, siis sitä rakkauden epistolaa raamatusta, niin ne elävät yhdessä kaikki kolme, usko, toivo ja rakkaus, mu a suurin niistä on rakkaus..

Tässä mie- lessä Gerbaudo asettuu samalle kannalle kuin monet muut viimeaikaiset tutkimukset (esim. Hands 2011; Castells 2012; Juris 2012; Ben- nett & Segerberg 2013), joissa

Yhdistys on ilmaissut lukuisissa yhteyksis- sä kantansa, että S2-opettaja tarvitsee äidin- kielen ja kirjallisuuden opettajan perustie- dot ja -taidot ja niiden lisäksi suomen

Rocksodan lopputulos alleviivaa mediajulkisuuden merkitystä. Rockradiosta tuli tunnettu j a pidetty nuorten keskuudessa, ja Yleisradiokin sai pitää nuoret kuuntelij ansa -

Toivo merkitsee mulle, että mulla on niinku joku asia, mihin mä uskon tai haluun saavuttaa ja siit tulee se toi- von vivahde mulle, että mulla on toivo saada joku asia

XX URHEILULLISUUS ITSENÄISYYS PERHE KOTI TURVALLISUUS TYÖ RAKKAUS USKO KAUNEUS YSTÄVÄT EKOLOGISUUS RAUHA LUONTO RAHA HYVYYS ISÄNMAALLISUUS KANSAINVÄLISYYS REHELLISYYS AHKERUUS