• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Lena Andersson: Duck City

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Lena Andersson: Duck City"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Lena Andersson: Duck City | Maailmankirjat

Suom. Arja Kantele, Johnny Kniga, 2008.

Kosti Salminen

LAARDIANKAT JA LAIHDUTUSLEIRIT

Yli kaksisataakiloiseksi lihonnut Aku A. on pulassa. Presiden i Mikko Hiiron Operaatio Ahab II, Suuren valkoisen valaan metsästys, on alkanut, ja ylipainoisia viedään väkivalloin laihdutusleireille, joilta kukaan ei palaa. Sen paremmin Akulla ei mene rakkaudessakaan, sillä hänen ihastuksellaan Iineksellä on seksisuhde Akun sedän, kaupungin ruokaimperiu- min hallitsijan Johan von Ankan, kanssa. Lisäksi pelkoa kylvää uhrinsa kuoliaaksi kidu a- va murhaaja, joka vainoaa vain ylipainoisia ihmisiä.

Mitä Ankkalinnassa on tapahtunut?

Ruotsalaisen Lena Anderssonin satiiri Duck City kertoo arkisesta Ankkalinnasta. Disneyn Ankkalinnaa voi ajatella ee isessä mielessä amerikkalaisena utopiana, jossa ongelmat rat- keavat lähimmäisenrakkauden, nokkeluuden ja periksi antama omuuden turvin. Rikosta seuraa aina rangaistus, ja rehellisyys palkitaan lopussa. Andersson särkee Duck Cityssä tämän Disneylle tyypillisen rakenteen tuomalla ankkamaailmaan rankaisema omia syyl- lisiä ja ratkaisema omia ristiriitoja. Sen maailmassa ongelmat eivät synny hetkessä eivätkä ne ratkea kahdessatoista sivussa.

“Duck City oli tietysti oma kaupunkinsa, maansa ja paikkansa maapallolla, mu a sitäkin enemmän se oli yhdenlaisten arvojen huipentuma, oma lumemaailmansa.”

Vaikka Duck City onkin lumemaailma, on sen todellisuus lähempänä omaamme kuin Ank- kalinnaa. Kirja vilisee vii auksia Yhdysvaltain nykyiseen polii iseen tilanteeseen. Duck Ci- ty sotii toisen maan kamaralla, suuryritykset vaiku avat politiikassa, propaganda on naa- mioitu tieteeksi ja itsekäs hedonismi on maan tapa. Pikkuankkojen partiopatriotismi on iän myötä jalostunut (sillä Duck Cityssä aika kuluu), ja teoksessa nassikat puolustavatkin koti- maansa oikeuksia asein. Roopen duckcityläisversio Johan von Ankka omistaa lähes koko elintarvikealan. Hänen tehtaidensa ruoat ovat ääre ömän rasvaisia ja annoskoot valtavia, mu a kontaktiensa takia hänen ruokiaan pidetään niin terveellisinä, e ä niitä tarjoillaan jopa sairaaloissa.

Johan von Ankan pikaruokaimperiumi muistu aa monessa amerikkalaisia pikaruokaket- juja. Ne eivät halua, e ä niiden brändiin yhdistetään ylipaino, niinpä niiden mainoksissa urheilulliset lapsiperheet syövät tuhannen kilokalorin aterioita. Johan von Ankka vaatii alaisiaan laihdu amaan jo a yrityksen imago ei kärsisi. Pikaruokalan tiskillä voi mie iä sitä, miksi hampurilaisia tarjoilevat järjestään nuoret, ihannepainoa lähellä olevat ihmiset.

Ylipainoisuus nähdään yhteiskunnassamme syntinä, heikkouden ja laiskuuden merkkinä, jota tulee hävetä. Duck Cityssä painon vartiointi on institutionalisoitu, Ahabin työntekijät

1

(2)

mi aavat kansalaisten vyötärönympäryksen päivi äin.

Totalitaarinen hallinto luo kuitenkin itse vastareaktionsa: lihavat ja laihat kulinaristit pe- rustavat ympäri kaupunkia vapauden nimissä salaravintoloita, joissa he voivat mässätä muullakin rasvaisella ruoalla kuin Johan von Ankan. Joidenkin kansalaisten yletön laih- du aminen johtaa harhaiseen käsitykseen siitä, mitä keho todellisuudessa tarvitsee selviy- tyäkseen. Liikalihavuus ja anoreksia kävelevät käsi kädessä Duck Cityn kaduilla.

Andersson osoi aa, e ä satiiri on edelleen mainio terävän yhteiskuntakritiikin muoto. Hä- nen aihevalintansa on vaikea, mu a hän onnistuu löytämään mustan huumorin kau a tuo- reen tavan kirjoi aa niinkin paljon käsitellystä aiheesta kuin ulkonäkökeskeisyys. Kritiikki laajenee kuitenkin käsi elemään yhteiskunnan valtarakenteiden toimintaa laajemminkin, ja tästä syystä on harmi, e ä teoksen lukuisat vii aukset Yhdysvaltoihin saa avat ohjata tulkintaa tarpee omankin paljon, sillä useat teoksen esiin nostamat asiat ovat yhtä lailla ongelmia myös Euroopassa.

2

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Saksalaisen kirjailijan Wolfgang Herrndorfin (s. 1965) kolmas teos Ladaromaani on kuvaus kahden teini-ikäisen pojan, Maikin ja Tschickin, automatkasta ympäri Saksaa.. Vaikka

Keskeislyriikan lisäksi kokoelmassa on toisaalta myös runoja, jotka hyödyntävät tie yä muotoa tai tekstilajia, kuten leivontaohje “Profaani resepti vaikeasti paranne avalle”,

On aika outo ilmiö, miten sitkeästi ihminen onnistuu väl elemään sellaisia asioita, jotka vaiku avat häneen voimakkaimmin. Kun hiivin eräänä sade a enteilevänä päivänä

Legendan mukaan Aisopos oli vammainen orja, joka va- pautui älykkyytensä ansiosta, ja joka vapaana sanan käy äjänä ja nimenomaan änky äjä- nä antoi äänen kaikkein

Luonnollisesti suuren hahmon suuruus ilmeneekin yllä äen siinä, missä hänen hahmonsa yli ää inhimilliset pyyteet.. Virtuoosia ja suvereenia ihmistä me voimme ihailla ja kadeh-

“Isä oli ainoa, jota minä rakastin”, hän sanoi ja tajusi, e ä kaikki oli toivotonta, e ä Beth ei ollut tarpeeksi fiksu ymmärtämään mitään siitä, mitä hän oli puhunut, ja

_Yösoi oja _jänni ää nämä seikat ilmoille, niin arkiseen ja ohimenevään sävyyn, e ä kirjaa on yhtä vaikea palau aa mieleen kuin tyypillisen standardibiisin melodiaa ja

Tämä tapahtuu tilanteessa, jossa kuningas Cymbeline näy ää mene äneen kaiken, ja jos- sa hänen täytyy yri ää pelastaa valtakunta?. Hän ei tiennyt, e ä hänen poikansa olivat