• Ei tuloksia

Osallistumisen sietämätön keveys näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Osallistumisen sietämätön keveys näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

194

AIKUISKASVATUS 3/2004 PÄÄKIRJOITUS

Kun suomalainen aikuiskasvatus 1970-luvulla alkoi todenteolla pro- filoitua osaksi koulutusjärjestelmää ja kasvatustiedettä, niin sano- tun aikuisväestön osallistuminen koulutukseen nousi teknokraatti- sen suunnitteluyhteiskunnan reformipolitiikan ja tutkimuksen kes- kiöön. Uraa uurtavia kartoituksia tehtiin eri aikuiskoulutusmuotoi- hin osallistujien määrästä ja laadusta sekä osallistumisen ja osallis- tumattomuuden syistä. Sittemmin kartoituksesta tuli viranomaistoi- mintaa ja sen kohde laajeni vapaan sivistystyön oppilaitoksista ja organisaatioista ammatilliseen aikuiskoulutukseen ja työpaikoilla ta- pahtuvaan koulutukseen. Aikuisoppilaitokset siirtyivätkin koulutuk- sen markkinoitumiskehityksen kärjessä osallistumiseen – ’osallistu- mistapahtumiin’ – perustuvaan taloudelliseen ohjaukseen.

Suomalaisen aikuiskasvatuksen ja sen tutkimuksen itseymmärrykses- sä näyttää tapahtuneen täyskäännös verrattuna sen kehkeytymisen aikaan. Osallistamiseen tähtäävän kansanvalistuksen ajateltiin ra- kentavan kansallisvaltiota sekä kansallista taloutta ja sivistystä. EU- Suomi on puolestaan innolla omaksunut ylikansallisen oppimisen hallinnan politiikan, joka on kirjattu muun muassa muistioon elin- ikäisestä oppimisesta (2000) ja kommunikeoihin elinikäisen oppimi- sen toteuttamisesta (2001) sekä kasvatuksesta ja koulutuksesta vuonna 2010 (2003). Kun Euroopan Unioniin luodaan uutta ’oppimi- sen kulttuuria’, on kehitettävä yhtenäiset tavat arvottaa niin ‘for- maalia’, ‘non-formaalia’ kuin ‘informaaliakin’ oppimista. Tämä edel- lyttää sitä, että mikä tahansa oppiminen voidaan tunnistaa, arvioida ja tunnustaa eli sertifioida. Angloamerikkalaisen maailman tapaan EU:n tulee pyrkiä yhtenäiseen, maantieteellisistä ja kulttuurisista esteistä riippumattomaan elinikäisen oppimisen ja sen kontrolloin- nin järjestelmään. Tämä edellyttää ylikansallisia rakenteita ja stan- dardeja oppimisen suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen.

EU-eurooppalaisessa aikuiskasvatuksessa kasvun ja oppimisen dis- kurssit sisältävät räikeitä sisäisiä ristiriitoja. Yhtäällä voimistetaan tutkintoihin, todistuksiin ja opitun tunnustamiseen perustuvien jär- jestelmien perustavuutta, toisaalla korostetaan kokemuksellisen, hil- jaisen ja paikallisissa käytänteissä uudistuvan oppimisen merkitys- tä innovaatioiden tuotantoon keskittyville yhteiskunnille ja talouk- sille. Koulutuspolitiikassa osallisuus (participation) tarkoittaa en- sisijaisesti kelpaamista eurooppalaisille työmarkkinoille. Se ehdol- listaa koulutuspoliittisten ohjelmien aktiivin kansalaisuuden, sosi- aalisen tasa-arvon ja osallisuuden (social equality and inclusion) tavoitteet. Angloamerikkalaisessa maailmassa hallinnollisesti mää- riteltyyn ammatti- ja aikuiskoulutukseen osallistumisesta on tullut lähes ainoa ja eksklusiivinen osallistumisen - yhteiskunnallisen, poliittisen ja viime kädessä työmarkkinoille kelpaamisen - kriteeri.

Myös EU-Euroopassa kansalaisuuden kriteeriksi on tullut oppijuus

OSALLISTUMISEN

SIETÄMÄTÖN KEVEYS

Anja Heikkinen

(2)

195

AIKUISKASVA

TUS 3/2004 PÄÄKIRJOITUS

(learnership), joka määrittää osallisuuden etiikkaa ja politiikkaa.

Elinikäinen oppiminen on avainasemassa työllistyvän ja osaavan, koulutetun ja sopeutuvan inhimillisen voimavaran hallintaan ja ke- hittämiseen (human resources management/development) Euroo- passa. Oppimisen edistämisen politiikka on selkeästi alisteinen EU:n globaalia kilpailukykyä edistäville sosiaali-, työvoima- ja teknolo- giapolitiikoille.

Viimeisimmät EU:n ja Suomen (esimerkiksi KeSu 2003, Yliopistolain ja –asetuksen uudistus 2003) koulutuspoliittiset linjanvedot koh- distuvat oppimisen EU-tasoiseen modularisointiin ja harmonisoin- tiin. Tarkoittaako tämä ’esteiden poistamista’ yhteiseurooppalais- ten opintojen, opintojaksojen ja oppimistulosten määrittelemisen tiellä? Eurooppalaisten ammatti-, aikuis- ja akateemisen koulutuk- sen järjestelmät ovat kuitenkin kehittyneet varsin erilaisiksi. Kan- sallisvaltion rakentamiseen kytkeytyvän aikuiskasvatuksen merki- tystä arvioitiin sen perusteella, miten aikuiset aktivoituivat vaikut- tamaan kansallisvaltioyhteiskunnan taloudelliseen, poliittiseen ja sivistykselliseen elämään. Oleellista oli korostaa osallistumisen ja osallistavan toiminnan vapautta niin poliittisesta, koulutuksellises- ta kuin taloudellisesta hegemoniasta. Nyt kaikkien on esitettävä aktiivista kansalaisuutta osallistumalla elinikäisen oppimisen eri- laisiin muotoihin, joiden määrittelyyn ja kontrolliin he itse, ja enim- mäkseen oppimisen organisoijatkaan, eivät voi osallistua. Ovatko pyrkimykset yhteiseurooppalaisten ja vertailukelpoisten kasvatuk- sellisten arvojen jakamiseen ja laatujärjestelmien tuottamiseen rea- listisia ja/tai eettisesti perusteltuja?

Tutkijat ovat vasta alussa yrityksissään tunnistaa ja ymmärtää ai- kuiskasvatuksen ylikansallisten, totalitääristen ohjelmien kohtei- den kokemuksia, joita näyttävät varsin yleisesti leimaavan turhau- tuneisuus ja vastarinta. Tämän Aikuiskasvatus-lehden kirjoitukset pohtivat eri lähtökohdista sitä, onko kansanvalistuksellisen, po- liittista ja sosiaalista osallistumista edistävän aikuiskasvatuksen perinne sovitettavissa uuteen elinikäisen oppimisen hallinnan yli- kansalliseen politiikkaan, joka edistää osallistumista inhimillisten voimavarojen kehittämiseen ja innovaatioiden tuottamiseen. Miten EU-eurooppalaisen koulutuspolitiikan kohteet kokevat heille suun- natut ohjelmat - kuten Noste-ohjelman - ja aikuisdidaktiikassa val- litseviksi tulleet oppijamielikuvat? Onko kokemusten näkyväksi tekemisellä mitään seurauksia aikuiskasvatuksen kehittämiselle ja osallistumista koskevan tutkimuksen tulevaisuudelle?

Anja Heikkinen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tilaa saattaisi löy- tyä vielä sekä aikuiskasvatuksen psykohistorioille kuin myös ei- niin-instituutiokeskeiselle, uusia osallistumisen, kansalaisuuden ja demokratian

Aikuiskasvatuksen tutkijan kannalta kriittisen teorian mukainen aikuiskasvatus tarkoittaa myös uuden tutkimusasenteen omaksumista.. Ulkopuo- lisen tarkkailijan itsekeskeinen

Anneli Sara- järven terveysalan käytännön harjoittelua käsittelevä ja empii- riseen aineistoon perustuvan artikkelin keskeisin johtopäätös on se, että oppiminen on sidok-

Journalistinen kulttuuri toimii vallitsevan kulttuurin kanssa vuorovaikutuksessa, mutta?. samalla muodostaa alakulttuurin. Alakulttuu- riin vaikuttaa aina vallitseva

Vakavan viestintäpoliittisen pohdinnan aihe myös Suomessa olisikin kysyä, onko meillä sosiaalista tarvetta ja kysyntää ja millaista sosiaalista tarvetta ryhtyä

Toisaalta esi- merkiksi analyyttinen–synteettinen-jaottelua koskeva artikkeli, sekä Kantin rasismia ja po- liittista filosofiaa käsittelevät artikkelit käyvät varsin

Louk- kua käsittelevässä esimerkissä voi analyysin perusteella olettaa, että kirjoittaja olisi halunnut sijoittaa piirroksen (Real) heti tekstin (Ideal) yhteyteen, mutta koska se

Elämänpiirit ovat niin eriytyneet, että he eivät tällaisia ihmisiä myös- kään tunne.. Jaettu ymmärrys on, ettei valtiolla ole varaa nykyisen