• Ei tuloksia

Kohti uutta poliittista taloutta? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kohti uutta poliittista taloutta? näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

66 TIETEESSÄ TAPAHTUU 5 2018 KIRJALLISUUS

loin 5 000 neliökilometriä Utsjoen ja Inarin ylänköjen koivikoita muut- tui paljakoiksi joiksikin vuosikym- meniksi, neljäsosa tuhoaluees- ta pysyvästi. Porojen ylilaidunnus puhumattakaan metsätaloudes- ta saati ilmastonmuutoksesta ra- vistelevat kuitenkin ravintoverkko- ja ja lajiston vuorovaikutussuhteita koko Lapissa. Myös riekkokannan poikkeuksellisen pitkäaikainen ja syvä aallonpohja sekä ilmasto- ja lumiolojen muutokseen kytketty myyräkantojen kannanvaihtelui- den muutos huolestuttavat biolo- geja. Vähistä kielikömmähdyksistä esimerkkejä olkoot Ruijan nimittä- minen Finnmarkeniksi (emmehän kirjoita Londonista tai Stockhol- mista) ja Erttetvarrin suomentami- nen samalla sivulla (227) kerran Erttigvaaraksi ja muutaman rivin päässä kahdesti Ertigvaaraksi.

Kirjan lopussa Saressalo pohtii Kevon henkeä, siellä työskentele- vien yhteenkuuluvuudentunnetta ja yhteistyöalttiutta, jonka Paavo Kallio (PK) suureksi osaksi sai ai- kaan. ”Se on PK:n innostusta Lap- piin ja tämän innostuksen ulottu- mista kasvi- ja eläintieteilijöiden varhaisten Lapin retkien ja retke- läisten mieliin, sanoisinko sielui- hin.” Tuon hengen tunnistan itses- sänikin, vaikka en Kevon asemalla ole tutkimusta tehnytkään. Kun tammikuun puolivälissä kuulen Yleisradion ykköskanavan aamu- kuuluttajan niin tutusti kertovan, että kaamos päättyy tänään Kevon luonnonpuistossa, olen kuin kissa pistoksissa. Enää kaksi kuukaut- ta kituutusta ja hiihdän jälleen yh- dessä Suomen upeimmista luon- nonaarteista.

PERTTI KOSKIMIES

Kirjoittaja on biologi, tietokirjailija ja tie- detoimittaja.

Kohti uutta poliittista taloutta?

Risto Heiskala ja Akseli Virta- nen (toim.): Talous ja yhteiskun- tateoria III: Kohti uutta poliittista taloutta. Gaudeamus 2018.

Nyt kun Risto Heiskalan ja Ak- seli Virtasen toimittaman Talous ja yhteiskuntateoria -sarjan kol- mas osa on ilmestynyt, toimittajat ovat saaneet päätökseen suurura- kan, jolla on mittaa reilusti yli tu- hat sivua. Ensimmäinen osa, jon- ka alaotsikko oli ”Vanha maailman talous ja suuri murros”, ilmestyi vuonna 2011. Se käsitteli antiikin ja keskiajan käsityksiä taloudesta ja klassista poliittista taloustiedet- tä sekä yhteiskuntatieteen klassi- koita Aristotelesta, Adam Smithis- tä ja David Ricardosta Karl Marxiin ja marginalisteihin. Toisen, vuon- na 2016 ilmestyneen, osan alaot- sikko oli ”Modernin maailman ta- lous ja sen kritiikki”. Sen aiheena oli modernin yhteiskunnan talous sosiologian klassikoista uusklassi- seen taloustieteeseen, hyvinvoin- nin taloustieteestä kulutustutki- mukseen.

Nyt käsillä olevan päätösosan teemaksi on alaotsikossa annet- tu ”Kohti uutta poliittista taloutta”.

Jos ensimmäinen osa oli painot- tunut aatehistoriallisesti ja toinen osa oli sosiologian ja taloustie- teen asiantuntijoiden kirjoituk- sia, tämä kolmas osa on sisällöl- tään heterogeenisin. Viitteellisesti siinä palataan aluksi 1800-luvul- le, Karl Marxiin, mutta varsinaises- ti esitys etenee 1920-luvulla synty- neestä niin kutsutusta Frankfurtin koulusta ja historiallisesta sosiolo- giasta saksalaiseen hermeneutii-

kan filosofi Martin Heideggeriin (1889–1976), ranskalaiseen sosio- logi-kriminologi Gabriel Tardeen (1843–1904) ja konservatiiviseen saksalaiseen valtiosääntöjuristi ja politiikan teoreetikko Carl Schmit- tiin (1888–1985). Kirjan loppuosa on ranskalaisen, usein karkeas- ti poststrukturalistiseksi kutsutun filosofian ja hieman sosiologian- kin katselmus, jossa käsitellään kirjailija-filosofi Georges Bataillen (1897–1962), niin sanotun situatio- nistisen kirjailija-elokuvaohjaaja Guy Debordin (1931–94), sosiolo- gi Jean Baudrillardin (1929–2007), dekonstruktionisti-filosofi Jacques Derridan (1930–2004), filosofi- aate historioitsija Michel Foucault’n (1926–84) sekä kirjoittajapari, filo- sofi Gilles Deleuzen (1925–95) ja psykoanalyytikko Félix Guattarin (1930–92) ajattelua eritoten niiltä osin kuin se sivuaa jotenkin talout- ta sanan laajassa mielessä.

Lukuun ottamatta Marxia ku- kaan muu yllä mainituista teoree- tikoista ei ole käsitellyt ensisijai- sesti – eikä kovin eksplisiittisesti – taloutta. Teoreetikot jakautuvat karkeasti kahteen sukupolveen, 1800-luvun lopulla syntyneisiin (Tarde, Schmitt, Heidegger, Batail- le), joiden ajattelulla ei ole keske- nään juurikaan yhteistä, ja 1920- ja 1930-luvulla syntyneiden sukupol- veen, joilla on paljonkin yhteistä, vaikka he eivät ole muodostaneet mitään koulukuntaa. Useita jälkim- mäisestä polvesta yhdistää myös viittaus edelliseen polven ajat- telijoihin sekä Marxiin ja osittain Nietzscheen.

Ottaen huomioon näiden rans- kalaisten teoreetikoiden valikoi- man hieman ihmettelen, miksei mukaan ole otettu lisäksi rans- kalaista filosofia, strukturalistista marxistia Louis Althusseria (1918–

90), joka edellä mainittuja ponte- vammin käsitteli taloutta (vrt. Lire le Capital, 1965) – olkoonkin että häneen ei nykyään näe juurikaan viitattavan etenkään Suomessa, mutta hänen koulukuntansa jä- senet – Étienne Balibar, Jacques Rancière, Pierre Macherey, Ro- ger Establet – vaikuttavat edel-

(2)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 5 2018 67 KIRJALLISUUS

leen omilla tahoillaan. Vielä enem- män ihmettelen, ettei sosiologi Pierre Bourdieuta (1930–2002) ole kirjassa käsitelty lainkaan. Toi- sin kuin kirjassa esitellyt teoreeti- kot Bourdieu – sen lisäksi että hän oli jyrkkä uusliberalismin kriitik- ko – on kirjoittanut jopa laajan, to- sin Suomessa huonosti tunnetun, teoksen Les structures sociales de l’économie (2000; engl. The Social Structures of the Economy, 2005), joka on suorasukainen or- todoksisen talousteorian kritiikki.

Se jos mikä käsittelee kirjan tee- maa, taloutta ja yhteiskuntateori- aa, tosin ennen kaikkea sosiologi- an kannalta.

Aiemmissa osissa tarkastelus- sa olivat mukana myös ekonomis- tiset käsitykset taloudesta, ensim- mäisessä osassa taloustieteen klassikot, toisessa osassa muun muassa uusklassinen talous tiede, Schumpeter, Keynes sekä mak- rotaloustiede. Tähän kolman- teen osaan ei sen sijaan taloustie- teen teoreetikoita ole kelpuutettu lainkaan. Minusta olisi ollut aika luontevaa ottaa kokoelmaan mu- kaan tuoreempia taloustieteilijöi- tä, kuten Thomas Piketty (s. 1971;

Pääoma 2000-luvulla, 2016), ja radikaalimpana ekonomistina esi- merkiksi Giánis Varoufákis (s.

1961; Maailmantalouden Minotau- ros, 2014; Adults in the Room: My Battle With Europe’s Deep Estab- lishment, 2017, joka mainitaan ohi- mennen kerran), jonka kirjoituk- set olisivat voineet tarjota aineksia alaotsikon teemaan ”Kohti uutta poliittista taloutta”. Feministi-luki- ja saataisi lisäksi kysyä, eikö femi- nistisellä taloustieteellä ole sijaa keskustelussa taloudesta ja yh- teiskuntateoriasta matkalla kohti uutta poliittista taloutta.

Selkeää kirjan läpäisevää pu- naista lankaa tai johtoajatusta on vaikea nähdä kirjaan sisällytetty- jen teoreetikoiden käsityksissä ta- loudesta. Yksikään heistä ei ole tullut tunnetuksi erityisesti talout- ta koskevista analyyseistaan. Jos katsoo, mitä heillä on sanottavaa taloudesta, aiheet voi tiivistää seu- raavasti otsikkojen perusteella:

talouskritiikki (Frankfurtin koulu- kunta); historiallinen materialismi ja historiallinen sosiologia (Micha- el Mann); talouden kolmas muo- to (Marx, Heidegger); talouden al- keishiukkaset (Tarde); talouden poliittinen perusta (Carl Schmitt):

tuhlaus, talous ja kuolema (Batail- le); talous vailla käyttöarvoa (De- bord); symbolinen vaihto (Baud- rillard); rahan dekonstruktio (Derrida); biovalta ja talous (Fou- cault); kapitalismin aksiomatiikka (Deleuze ja Guattari) ja talous digi- taalisen uudelleenmuotoilemisen- sa aikakaudella. Kirjan ehkä suu- rimpana ansiona voidaankin pitää sitä, että siinä tuodaan keskuste- luun taloudesta ja yhteiskuntateo- riasta sellaisia ajattelijoita, joita ei yleensä ja ylipäänsä liitetä talou- den aihepiiriin. He ovat kuitenkin kaikki jo vainajia, ja heidän keskei- nen tuotantonsa ajoittuu 1900-lu- vun puolelle, joten on vaikea nähdä, miten heidän ajattelunsa pohjalta avautuisi nyt ”tavalla tai toisella näkymiä nykyisin vallitse- van talousajattelun tuolle puolen”, kuten toimittajat kirjan esipuhees- sa kirjoittavat.

On tietysti vähän epäreilua ar- vostella jo nyt 360-sivuiseksi pai- sunutta kirjoituskokoelmaa sii- tä mitä siihen ei ole mahdutettu, mutta kovin epäyhtenäinen tämä teossarjan kolmas osa on, vallan- kin kun viimeisessä luvussa ”Ta- lous digitaalisen uudelleenmuotoi- lemisensa aikakaudella” ei tehdä mitään yhteenvetoa kokonaisuu- desta eikä edes juuri viitata edel- täviin teksteihin (lukuun ottamat- ta kahta viittausta Guattariin). Se jää irralliseksi ja luonnosmaisek- si sekä tyyliltään muista poikkea- vaksi tekstiksi – olkoonkin että se on teksti, jossa on pyrkimystä ”ny- kyisin vallitsevan talousajattelun tuolle puolen”. Liioin kirjan ohjel- mallinen alaotsikko ”Kohti uutta poliittista taloutta” ei kirjassa oi- kein aukene, saati valkene, eikä kirjan lukujen aineksista uutta po- liittista taloutta kehkeydy.

Ylipäänsä näkökulma kirjan alaotsikon aiheeseen jää kapeaksi mukaan valittujen ajattelijoiden ta-

kia. Hajanaisuudestaan huolimatta kirjoituskokoelma kokonaisuute- na palvelee uskoakseni kuiten- kin lukijoita, esimerkiksi opiskeli- joita, hyvänä hakuteoksena, josta voi kiinnostuksensa mukaan löy- tää innoittavia aiheita sekä jatkaa eteenpäin ja syvemmälle. Kaik- ki kirjoittajat hallitsevat aiheensa, ja monet tekstit vetävät hyvinkin vertoja vastaaville kansainvälisil- le artikkeleille. Mieleni tekee mai- nita erityisesti kolme, jotka kirjoit- tavat suvereenisti aiheistaan: Tiina Arppe (Georges Bataille), Susan- na Lindberg (Jacques Derrida) ja Mika Ojakangas (Carl Schmitt).

Joka tapauksessa kolmiosai- nen Talous ja yhteiskuntateoria on kokonaisuutena hatunnoston arvoinen suoritus. Siis: Chapeau kirjan toimittajille ja kustantajalle!

KEIJO RAHKONEN

Kirjoittaja on tutkimusjohtaja Helsin- gin yliopiston valtiotieteellisessä tiede- kunnassa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Mielenkiintoisen historiallisen esimerkin kielten kehityksestä De Landa tarjoaa pidgin- kielistä kirjoittaessaan. Sabir, mezoarabia, kreoli ja pidgin-englanti ovat tähän

Vuoden 1961 kirjastolain voimassaolon aika- na kirjastonhoitaj uus ammatillistui voimakkaasti niin yleisten kuin tieteellisten kirjastojen sekto- reilla.. Teollistumisen

Syy tähän alhoon on Lemolan mukaan Suomen TTI-politiikan törmääminen neljään muuriin: vuonna 2008 alkaneeseen finanssikriisiin, Nokian romahtamiseen ja 2010-luvun hallitusten

Kun silmäilee taakse- päin lehden satavuotista taivalta, huomaa välit- tömästi, ettâ uusilla tekijöillä on takanaan perin- ne, joka velvoittaa paljoon, mutta jolle

Hä- nen mukaansa virhe ei ole niinkään siinä, että Paavalia pidetään lain (nomos) poista- misen (abolition) ajattelijana – mielipide jonka hän osin allekirjoittaa, mutta

Valverden (2011, 5) mukaan jopa turvallisuuden eri merkityksiä analysoineet teokset (esim. Zedner 2009) ovat sortuneet pitämään turvallisuutta itsestään selvänä, ikään kuin se

Toisaalta voidaan löytää myöskin todistusaineistoa sille, että työssä kehittymis- ja oppimismahdollisuudet ovat lisääntyneet, että ihmiset pitävät niitä

Sa- moin tiedetään, että äestys- ja laikutusjälkeen syntyy enemmän vesakkoa kuin mätästysjälkeen ja se on vaikeammin raivaussahalla poistettavissa (Harstela 2004)..