• Ei tuloksia

Juutalaisviha Suomessa pienen piirin touhua näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Juutalaisviha Suomessa pienen piirin touhua näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

I T ET E E S

SÄ

TA

PAHT UU

TIETEESSÄ TAPAHTUU 7/2006

83

Jari Hanski: Juutalaisviha Suomessa 1918–1944.

Ajatus Kirjat 2006. 448 sivua.

Antisemitismin eli juutalaisvastaisuuden his- toria on pitkä ja surullinen. Jo antiikin aikoina vaadittiin juutalaisten poisraivaamista. Vuon- na 70 jKr. Rooman keisari Titus hävitti Jerusale- min ja ajoi juutalaiset maanpakoon. Keskiajalla juutalaisia pidettiin Jumalan surmaajina ja kai- vonmyrkyttäjinä. Uusimmalla ajalla heidät on nähty loisina ja maailmanlaajuisen salaliiton to- teuttajina. Meidän aikamme toistaiseksi suurin antisemitismin huipentuma oli järjestelmällinen juutalaisvaino, jonka natsit toteuttivat Saksassa ja valtaamillaan alueilla 1938–1945. Tämä tuho- amiskeskusten polttouuneihin päättynyt tarina tuotti ainakin viisi miljoonaa kuolonuhria.

Juutalaisvastaisuudesta on laadittu paljon kir- jallisuutta, mutta suomeksi sitä on ollut saatavilla toistaiseksi vähän. Eero Kuparisen Aleksandriasta Auschwitziin. Antisemitismin pitkä historia (1999) oli ensimmäinen kattava suomenkielinen yleis- esitys aiheesta. Tämän lisäksi ovat ilmestyneet Pekka Sartolan Totuutena valhe. Antisemitismi eilen ja tänään (2003) sekä Matti Myllykosken ja Svan- te Lundgrenin Murhatun Jumalan varjo. Antisemi- tismi kristinuskon historiassa (2005). Suomalaisesta antisemitismistä on kirjoitettu hyvin niukasti: si- tä on sivuttu tähän asti vain muutamassa teokses- sa. Tätä taustaa vasten Jari Hanskin Juutalaisviha Suomessa 1918–1944 on hyvin tervetulleelta.

Mustamaalattu ryhmä

Hanski hakee aluksi pohjaa tutkimukselleen ker- tomalla antisemitismin yleisistä historiallisis- ta vaiheista ja syistä, jotka saivat aikaan vihaa juutalaisia kohtaan. Juutalaisten ulkopuolisuus, eriuskoisuus ja tiukka pitäytyminen omana ryh- mänään herättivät epäluuloja.

Tiettävästi ensimmäiset juutalaiset saapui- vat maahamme 1700-luvulla. Seuraavalla vuo- sisadalla heitä löytyi sotilaina, käsityöläisinä, ja pikkuporvareina. Juutalaisten asemaa säädeltiin tarkasti, heidän oli uusittava oleskelulupansa neljännesvuosittain.

Hanskin kirjassa tuodaan esiin, miten juutalai-

siin suhtauduttiin epäluuloisesti myös Suomes- sa ja lainsäädännölliset yritykset parantaa heidän asemaansa kilpistyivät jyrkkään vastustukseen.

Syyt olivat pitkälti yleismaailmallisia: muuka- laispelko, epäily taloudellisesta ylivallasta ja juu- talaisiin liitetty kielivähemmistöläisyys. Monien vuosien hallinnollisen taistelun tuloksena ”moo- seksenuskoisille” myönnettiin kansalaisoikeudet vasta 12.1.1918. Hanski selvittää seikkaperäises- ti tämän prosessin vaiheita.

Itsenäisyytemme alkuvuosikymmeninä juu- talaisvastaisia kannanottoja esiintyi kirkollises- sa lehdistössä ja kirjallisuudessa. Myöhemmin myös äärioikeistolaiset lehdet toivat esiin tällai- sia näkemyksiä. Nämä pohjautuivat usein Saksas- ta tulleisiin tietoihin ja vaikutteisiin. Koska lähteet olivat näin jo valmiiksi värittyneitä eikä kirjoit- tajilla ollut omakohtaista faktatietoa, juutalaisia oli helppo mustamaalata ja syyttää miltei kaikes- ta pahaksi koetusta. Juutalaisvastaisissa kirjois- sa, kuten Juutalaisten salaisessa ohjelmassa syyttely saavutti miltei vainoharhaisia piirteitä. Tällaisten teosten paatoksellisuus vakuutti harvoja suoma- laislukijoita jo niiden ilmestymisen aikaan.

Pilakuvissa ja -jutuissa juutalaiset kuvattiin kaavamaisesti kieroina isonenäisinä liikemiehi- nä ja kauppiaina. Saituus esitettiin juutalaisille ominaisena piirteenä. Kysyä tosin voi, ovatko pi- lakuvat ja -jutut tutkimuksen kannalta oleellisia – eiväthän ne edusta varsinaista yleistä juuta- laisvihaa, vaan enemmänkin satiirista piikittelyä.

Jatkosodan (1941–1944) aikana kiihkeimmissä oi- keistopiireissä sota bolsevisteja vastaan oli help- po rinnastaa sodaksi myös juutalaisia vastaan.

Tuolloin maassamme olevia juutalaisia valvot- tiin tarkasti ja Saksaan luovutettiin sotavankeja, joista osa sattui olemaan juutalaisia. Vuonna 1942 luovutettiin Saksaan kuuluisat kahdeksan juuta- laispakolaista, jotka ovat antaneet aihetta tutki- mukselle ja jopa heistä tehdylle näytelmälle.

Hanski mainitsee myös Suomessa toteutetun ns. juutalaiskäännytyksen, jolla juutalaisia pyrit- tiin käännyttämään kristinuskoon. Käännytystyö perustui kuitenkin ensi sijassa juutalaisuuden us- konnolliseen vastustamiseen. Lähetystyötä on käsitellyt esimerkiksi Jussi Nuorteva Hannu Juu- selan Israelin historia – teoksen arvioinnissaan (ks.

Tieteessä tapahtuu 3/2006, s. 62).

Juutalaisviha Suomessa pienen piirin touhua

Aki Alanko

(2)

T I ET EE

S S

ÄTA

P H A U T U

84

TIETEESSÄ TAPAHTUU 7/2006

Johtopäätöksenä Hanski toteaa kuitenkin, et- tei Suomessa esiintynyt perinteistä uskonnollista juutalaisvastaisuutta, joka pohjautuu ajatukseen juutalaisista Jeesuksen surmaajina. Muutamat yksittäiset juutalaisvastaiset lausunnot ”eivät johtaneet mihinkään laajempaan”.

Vainoharhainen syyttely ja kauna

Tutkimuskohteen tarkasteluun on valittu leh- distöhistoriallinen lähestymistapa. Hanski on tutkinut uutterasti ajan suomalaisia lehtiä ja kirjallisuutta selvittääkseen, miten antisemitis- mi ilmeni painetussa sanassamme ja millaisia tämän painetun sanan foorumit olivat. Äärioi- keistolaisista lehdistä, kirjallisuudesta ja muu- tamista kirkollisistakin julkaisuista on löytynyt eniten ”liekehtivää puhetta”, jossa ei säästelty juutalaisia. Tekijä on löytänyt myös juutalaisvas- taisten tahojen taustalla olleita tieto- ja vaikutus- yhteyksiä. Hanskin tutkimus osoittaa samalla asiavirheitä, joita on jäänyt Elina Sanan Tieto- Finlandiallakin palkittuun Luovutetut-teokseen (2003).

Runsaissa sitaateissa tulevat näkyviin äänet, joissa juutalaisia syytettiin käytännöllisesti kat- soen kaikesta, mikä koettiin kirjoitushetkellä pa- haksi. Vainoharhaisen mielikuvituksen voimin heidän väitettiin johtavan lähes kaikkia merkit- täviä järjestöjä maailmassa. Esimerkiksi vapaa- muurarit oli äärioikeistolaisissa piireissä Hanskin mukaan myös helppo nähdä juutalaisten maail- manlaajuisena metkuiluna ja syypäänä moniin pahoihin tapahtumiin. Runsaat lainaukset tuovat ajoittain esitykseen kenties vähän liikaakin läh- desiteerauksen makua, mihin tekijän oma ana- lyyttinen tutkijanääni on vaarassa hukkua.

Väitteet juutalaisten tihutyöstä ja rappeutta- vasta toiminnasta heijastivat ajan äärioikeisto- laista trendiä, joka sai eniten vaikutteita tietenkin Saksasta ja sen tapahtumista. Silti herää kysy- mys, olisiko vainoharhaisen syyttelyn ja kaunan takana ollut pelko jostain aivan muusta kuin juu- talaisista itsestään. Mielestäni pahimpien musta- maalaajien motiiveja olisi voinut selvittää hieman eritellymmin. Nyt viitataan vain lähinnä siihen, että vaikutteita ja tietoja saatiin muualta.

Tietoa, joka meidän tulisi muistaa

Suomalaisen antisemitismin historiasta kertova yleisesitys on saanut odottaa itseään, mutta sille

lienee syynsä. Emme ole tottuneet ajattelemaan itseämme juutalaisvihaajina, ja antisemitismin pitkässä historiassa suomalaiset eivät ole syyl- listyneetkään kauheimpiin tekoihin. Maassamme ei ole esiintynyt koskaan järjestelmällistä juuta- laisvainoa, kuten Saksassa. Äärioikeistolaisittain värittyneet mielipiteet juutalaisista eivät levin- neet laajalle eivätkä tulleet huomioiduksi viral- lisessa politiikassa. Hanski muistuttaa osuvasti, että Suomi esiintyi juutalaisvastaisena vain kah- desti, eli tiukentaessaan pakolaispolitiikkaansa 1938 ja luovuttaessaan kahdeksan juutalaispa- kolaista vuonna 1942. Tämä oli kuitenkin poik- keuksellista.

Maltillista linjaa edustaneet ihmiset eivät kir- joittaneet juutalaisista kansainvälisenä vaarana.

Tavallisessa suomalaisessa päivälehdistössä ei myöskään yllytetty väkivaltaisuuksiin juutalai- sia kohtaan. Kiihkeimmät antisemitistiset kirjoi- tukset jäivät hyvin pienen yleisön lukemistoksi;

niiden levikki ei noussut millään muotoa suurek- si. Antisemitismi ei saavuttanut Suomessa laajaa suosiota suurimman osan väestöstä suhtautuessa juutalaisiin varsin neutraalisti. Juutalaisten mää- rä Suomessa oli niin vähäinen, että harva suoma- lainen olisi pystynyt kokemaan heitä vakavana kansallisena uhkana.

Silti epäluuloa ja vihamielisyyttä ilmeni ja tältä ei ole hyvä ummistaa silmiään. Antisemi- tistiset suomalaiset olivat aikansa ennakkoluuloi- hin sidottuja ihmisiä, jotka puhuivat usein vasten parempaa tietoa. Saksalaisvaikutteet käyvät il- mi näissä asioissa. Tämän päivän näkökulmas- ta tuntuu hätkähdyttävältä, että jo 1930-luvulla tiedettyjä natsi-Saksan juutalaisvainoja pidet- tiin tietyissä piireissä jopa tarkoituksenmukaisi- na, koska niiden katsottiin edistävän juutalaisten muuttoa Palestiinaan. Näin perusteet vainoille- kin lakkaisivat olemasta.

Hanskin väitöskirjansa pohjalta tekemä tie- toteos voidaan nähdä eräänlaisena ”aran alu- een” historiana, jota on mahdollista kirjoittaa vasta, kun aiheeseen on kasvanut riittävä ajal- linen etäisyys.

Hieman samaa linjaahan edustavat viime vuo- sina julkaistu tutkimus ja kirjallisuus, jossa on kerrottu suomalaisten jatkosodan aikaisista kes- kitysleireistä Itä-Karjalassa. Tässä mielessä kirja on onnistunut ja ajankohtainen tietoteos, joka tuo esiin asioita, jotka olisi syytä muistaa.

Kirjoittaja on fi l. maist. ja vapaa kirjoittaja ja tut- kija.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Suuttumusta Arendtin näkemyksiä kohtaan syntyi myös siitä, että hän painotti juutalaisten omaa osuut- ta joukkotuhon organisoinnissa.. Hän arvioi, että juutalaisten tuhos- ta

Muistin, miten olin sattumalta löytänyt tutki- musaseman kirjastosta Olavi Sotavallan julkai- sun, jossa oli ensin sivun verran tekstiä ja sitten toinen sivu satakielen laulua

Näyttelyyn osallistui tunnettuja suomalaisia maalareita, veistäjiä ja keraamikkoja, kuten Helene Schjerf- beck, Essi Renvall, Greda Qvist, Rut Bryk ja Toini

Nämä argumentit painottavat, että tieteen tulokset ovat pääosin julkisella rahoi- tuksella aikaansaatu julkinen hyödyke, ja että tulosten tästä syystä tulisi olla kaikkien

Vastaavasti tutkijan kognitiivinen apparaatti on rodun, sukupuolen, iän ja luokka-aseman mutta en- nen kaikkea kulttuurin, kasvatuksen ja omien kokemus- ten perusteella

Näin muodostuu virtuaalinen kotiseutu, jonka voimme ajatella muodostavan yksilön verkkoprofiilin, eräänlaisen virtuaalisen pienen maail- man, kuten Burnett, Besant ja Chatman

Joukko on huomat- tavan laaja varsinkin suhteessa niihin silloin tällöin kuulemiini väitteisiin, että kyseessä on pienen sisä- piirin (^Tampereen yliopiston kirjastotieteen ja

Alanko-Kahiluoto esittää, että Blanchot pyrkii ajatuk- sellaan kirjallisuuden kielen mahdollisuudesta vastustamaan Hegelin ajatusta, jonka mu- kaan nimeäminen negaatio- na