• Ei tuloksia

Oliko Eichmann paha vai pelle? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Oliko Eichmann paha vai pelle? näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

72 TIETEESSÄ TAPAHTUU 2 2018 KIRJALLISUUS

Oliko Eichmann paha vai pelle?

Hannah Arendt: Eichmann Je- rusalemissa. Raportti pahuuden arkipäiväisyydestä. Suomenta- neet Jouni Tilli ja Antero Holmi- la, esipuhe Tuija Parvikko. Do- cendo 2016.

Hannah Arendt oli 1970- ja 1980-lu- vulla naisintellektuelli, jonka teok- sia luettiin maailmalla eniten. Suo- meksi hänen tuotantoaan on käännetty vähitellen, vuonna 2013 totalitarismia käsittelevä klassikko ja nyt Eicmann-oikeudenkäynnis- tä inspiraationsa saanut teos juu- talaisten joukkotuhosta. Arendtin ajattelun ajankohtaisuudesta (ja luennoitsijan taitavuudesta) kielii, että Markku Koivusalon luentosar- ja syksyllä 2017 Helsingin työvä- enopistossa täytti ison salin kerta toisensa jälkeen. Eichmannia kos- keva kirja ja artikkelit New Yorker -lehdessä synnyttivät polemiikin, joka oli Margarethe von Trottan oh- jaaman Hannah Arendt -elokuvan pohjalla. Vaikuttava filmi on tosi- pohjainen ja kuvaa vihapostia en- nen internetin sivustoja.

Teosta luonnehditaan Arendtin tuotannossa helpoimmaksi lukea.

Minusta teoksen voi tulkita orga- nisaatiososiologiaksi, jossa tuhoa- misjärjestelmästä kerrotaan yhden ihmisen, Adolf Eichmannin, kautta.

Arendt itse oli sitä mieltä, että pa- rasta historiankirjoitusta ovat elä- mäkerrat, joissa yksilön elämä kie- toutuu yhteiskunnan analyysiin.

Teos noudattaa tätä ideaa: Eich- mannin uran ja toiminnan myötä kuvataan koko holokaustin elin- kaari. Teoksen yhtenä poliittise-

na juonena on myös oikeuden toi- minnan arviointi. Arendt katsoo, että Eichmann olisi pitänyt haas- taa kansainväliseen oikeuteen ja syytteen olisi pitänyt olla rikos ih- misyyttä kohtaan. Tällaista rikosta ei 1960-luvulla ollut, sen aika tuli vasta 2000-luvulla.

Arendt oli Yhdysvaltoihin nat- seja pakoon muuttanut saksanjuu- talainen filosofi ja politiikan tutkija.

Eichmann puolestaan oli natsiri- kollinen, joka oli painunut maan alle toisen maailmansodan loput- tua. Eichmann piileskeli kansain- välistä oikeutta ensin Saksassa ja myöhemmin Argentiinassa. Hän asui ja työskenteli väärällä nimel- lä Argentiinassa, kunnes Israelin salainen poliisi Mossad löysi hä- net, kidnappasi (11.5.1960) ja sala- kuljetti Israeliin oikeudenkäyntiin, joka toteutettiin Jerusalemissa vuonna 1961. Arendt seurasi oi- keudenkäyntiä New Yorker -leh- den toimittajana. Oikeudenkäyn- nin lopuksi Eichmann hirtettiin (31.5.1962). Kiinniottamisen ja tuo- mion välillä oli kaksi vuotta, minkä aikana syytettyä kuulusteltiin, ke- rättiin aineistoa oikeudenkäyntiä varten, esitettiin syytteet ja puo- lustus, mietittiin tuomion laatua ja annettiin kuolemantuomio. Arendt kirjoitti aiheesta artikkelisarjan ja kirjan. Oikeudenkäynti Israelissa oli suuri spektaakkeli, jota seura- si kansainvälinen lehdistö ja sen myötä koko muu maailma.

Teos alkaa näyttämökuvauk- sella, oikeussalista, syytetystä, syyttäjästä, puolustajasta ja tuo- mareista. Arendt kuvaa aluksi Eichmannia ihmisenä, hänen työ- uraansa ennen sotaa, natseihin liittymistä ja vähittäistä kohoamis- ta yhä keskeisemmäksi henkilöksi juutalaisten tuhoamisessa. Syyttä- jä oli haastanut oikeuteen sato- ja vainosta selvinneitä juutalaisia todistamaan natsien julmuudes- ta. Kärsimyksistään kertoneille to- distajille Arendt ei juurikaan ään- tä anna, hänen mielestään heidän todistuksensa ei kuulunut asiaan . Oikeuden keskiössä voi olla vain tekijä ja hänen tekonsa. Tekojen ja olemassa olevien lakien pe-

ruusteella oikeuden tulee arvioi- da, onko syytetty syyllinen vai ei.

Keskitysleirien tai teloitusten kau- huista todistaneet eivät Arendtin mielestä liittyneet syytteeseen, jo- ten hän halusi omilla raporteillaan muuttaa painopistettä.

Natsien pahuuden luonne?

Jos suuri yleisö Arendtista jotain tietää niin lähinnä sen, että hän luonnehti Eichmannin pahuutta banaaliksi, arkipäiväiseksi ja kiis- ti sen saatanallisen luonteen. Eich- mann ei ollut Ritari Siniparta vaan kuin teknokraatti, osa byrokraat- tista koneistoa. Arendt selvittää natsien organisaatioita ja Eich- mannin osuutta niissä. Eichman- nin asema kiistämättä oli korkea järjestelmässä, joka erikoistui juu- talaisiin ja tähtäsi lopulliseen rat- kaisuun juutalaiskysymyksessä.

Mutta myös monet muut natsien organisaatiot osallistuivat tuhoon, itse asiassa juutalaisten tappa- misesta lähes kilpailtiin. Kirjoitta- ja toteaa useasti, että henkiöiden ja organisaatioiden työnjaosta ja asemista oli vaikea ottaa selvää.

Sodan jälkeen johtoasemissa ol- leet natsit vähättelivät omaa roo- liaan ja korostivat Eichmannin te- koja. Viimeksi mainittu puolestaan oli kerskailuun taipuvainen ja liioit- teli omaa osaansa. Hän valitteli kuulustelijoille onnetonta kohtalo- aan, koska ei päässyt natsihierar- kiassa korkeammalle kuin eversti- luutnantiksi.

Eichmannin olemus ja hänen puheensa olivat täydellinen yllätys kirjoittajalle. Arendt piti syytetyn puheita makaabereina ja nauret- tavina. Puheiden luonne ei muut- tunut sodan päätyttyä, Eichmann tuntui toistelevan sodan aikana oppimaansa, erityisesti, jos oli löy- tänyt hyvän kliseen tai ”siivekkään ilmaisun”. Juutalaisten pakkosiir- roista syytetty sanoi, että ”juuta- laiset halusivat muuttaa maasta”.

Kun hän neuvotteli aiheesta juuta- laisneuvostojen kanssa, se oli ”yh- den köyden vetämistä”. Hän va- litti, ettei osaa muuta kieltä kuin virkakieltä. Oikeudessa tuomarit syyttivät häntä siitä, ettei hän sa-

(2)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 2 2018 73 KIRJALLISUUS

nonut mitään, ”kaikki oli tyhjää puhetta”. Kuulijoilla oli tekemistä Eichmannin puheiden tulkinnassa, syyttäjäpuoli halusi nähdä niissä ovelaa viekkautta ja tyhmän näyt- telemistä.

Arendt puolestaan oli sitä miel- tä, että Eichmann oli juuri niin ty- perä kuin miltä vaikuttikin. Hän oli ajattelematon – kykenemätön ajattelemaan – ja siksi myös ar- vostelukyvytön. Arvostelukyvyn puute taas aiheutti kyvyttömyy- den samastua. Tästä esimerkkinä Arendt kertoo tarinan (s. 79–82), missä Eichmann yrittää pelas- taa yhteistyötä tehneen juutalai- sen Storferin Auschwitzistä. Ensin Eichmann vetoaa muihin johtajiin saadakseen Storferin pois leiriltä.

Kun tämä ei onnistu, hän menee paikalle keskustelemaan vangin kanssa. Eichmann yrittää puhua kumppanilleen vapautuksen työs- tä, muttei onnistu. Lopulta hän saa puhuttua Storferille pienen helpo- tuksen työvelvollisuuteen. Keskus- telujaan syytetty nimittää ”tavalli- seksi inhimilliseksi kohtaamiseksi”.

Arendt kirjoittaa Eichmannin puheista, että oli vaikea suhtautua Eichmanniin muuna kuin pelkkä- nä pellenä. Kuitenkin muut näkivät hänessä toisenlaistakin pahuutta, koska Arendtin näkemystä pidet- tiin juutalaisia loukkaavana. Poh- tiessaan Eichmannin kertomusten tulkintaa Arendt päätyy ajatuk- seen itsepetoksesta, joka oli mo- raalisesti välttämätöntä. Tämä itsepetos, makaaberin muuttumi- nen normaaliksi, ei koskenut vain Eichmannia vaan natsien lisäk- si koko Saksan kansaa. Makaa- berien puheiden taustalla oli moraalin romahtaminen, kauhis- tuttavasta oli tullut normaalia.

Eichmannin syyllisyyttä pohdit- tiin oikeudessa myös osallisuuden kannalta: mikä oli hänen osuuten- sa kansanmurhan toteuttamises- sa. Eichmann tiesi olevansa osa

”loppuratkaisun” organisointia, juutalaisten tuhoamista. Hän oli sihteerinä Wannseen konferens- sissa vuonna 1942, missä tuhos- ta päätettiin. Hän oli mukana, kos- ka oli erikoistunut juutalaisasioihin

ja erityisesti kunnostautunut hyvä- nä organisoijana ja neuvottelijana.

Hänen roolinsa tuli olemaan juna- kuljetusten järjestäminen: junat ja aikataulut, asemat ja juutalaisten kokoaminen ghettoihin ja juna-ase- mille. Suurin osa tapahtui etäältä, toimistosta käsin. Eichmann jou- tui harvakseltaan vastatusten ”juu- talaisten silmien kanssa”, ei katso- nut kaasutuksia, ei lyönyt uhreja, ei osallistunut joukkoteurastuksiin.

Hän näki tulokset, muttei ollut riit- tävän kova katsomaan. Ideana oli tehokas toimeenpano, jota Eich- mann perusteli niin, että tehokkuus minimoi kärsimyksen. Eichmann tiesi missä oli mukana ja myönsi sen. ”Jos en olisi kuljettanut heitä, heitä ei olisi viety teurastettavaksi.”

Sodan loppuvaiheessa hän jopa kehuskeli olleensa keskeinen hen- kilö tuhossa.

Eichmannin harjoittama etäältä johtaminen hätkähdytti, koska se muistuttaa nykyisiä uusliberalis- min johtamiskäytäntöjä. Julkisen sektorin New Public Management -hallintoa kuvataan etäältä johta- miseksi, omistaja lähettää muutos- johtajan konsulttien ja auditoi jien kanssa tekemään uudistukset. Asi- antuntijoita tai komiteoita ei kuun- nella, päätökset tehdään nopeasti ylätasolla. Uusliberalismin ideolo- gia on antidemokraattinen. Etääl- tä johtaminen on ainoa tapa saa- da aikaan tehokas toimeenpano, kun toimitaan kansalaisten etujen vastaisesti.

Juutalaisten vastuu holokaustista?

Suuttumusta Arendtin näkemyksiä kohtaan syntyi myös siitä, että hän painotti juutalaisten omaa osuut- ta joukkotuhon organisoinnissa.

Hän arvioi, että juutalaisten tuhos- ta ehkä puolet mahdollistui vain siksi, että juutalaiset itse osallis- tuivat järjestelyihin. Eichmann teki yhteistyötä juutalaisneuvostojen johtajien kanssa, jotka keskuste- livat neuvostojen kanssa, jakoivat käsinauhat ja tähdet juutalaisille, kokosivat ihmiset yhteen ghettoi- hin tai juna-asemille. Juutalaisia oli järjestelyissä mukana kaikissa

paikoissa, myös leireillä. Juutalai- set olivat erinomaisia organisaat- toreita, olivat oppineet siirtokun- nissa järjestäytymään yhteisöiksi.

Arendtin kuvaus siitä, miten juu- talaiset ja heidän omaisuutensa saatiin koottua hyvässä järjestyk- sessä, ilman vastarintaa, on karua luettavaa. Hyvä järjestys säilyi sil- loinkin, kun juutalaiset jo tiesivät, mikä heitä määränpäässä odottaa.

Alussa he eivät sitä tienneet, lisäk- si ensimmäisessä vaiheessa nat- sien idea oli etsiä oma asuinalue juutalaisille.

Juutalaisneuvostojen johtajat osallistuivat neuvotteluihin natsien kanssa, koska saivat neuvoteltua joillekin ihmisryhmille paremman aseman. Erikoisasemaa joillekin juutalaisille haettiin luokittelemal- la heitä eri kategorioihin, sivisty- neiksi, sotaveteraaneiksi jne. Täs- sä luokittelussa yhteisöjen johtajat olivat mukana. Arendtin kritiik- ki on armotonta. Hän oli erityisen kiinnostunut juutalaisten omasta vastarinnasta, kuten myös Jerusa- lemin oikeus. Mutta kirjoittajan nä- kemys vastarinnan vähäisyydestä poikkeaa oikeuden käsityksestä.

Hänen mielestään vastarinnan vä- häisyys oli osittain yhteistyön seu- raus. Jerusalemin oikeudenkäyn- nissä juutalaisten osallistuminen holokaustin organisointiin jäi vä- hälle käsittelylle. Arendt penkoi sen esille oikeuden ulkopuolisista dokumenteista ja osittain lukemal- la uudelleen käytettyjä dokument- teja. Juutalaisten oman osuuden korostaminen oli myös Arendtiin kohdistuneen vihapuheen takana.

Häntä syytettiin myös antisemi- tistiksi.

Organisaatiotutkijana havaitsin tässäkin analogian nykymenoon.

Julkiset organisaatiot joutuvat itse hoitamaan huonosti suunnitellut reformit.

Oikeudenkäynnin poliittisuus Arendt kritisoi kovin sanoin oikeu- denkäynnin poliittisuutta. Hän oli sitä mieltä, että Israelin valtio, eri- tyisesti tuolloinen pääministeri Ben Gurion oli järjestänyt oikeu- denkäynnin poliittisia tarkoituksia

(3)

74 TIETEESSÄ TAPAHTUU 2 2018 KIRJALLISUUS

varten. Mitä ne poliittiset tarkoi- tukset olivat, jäi Arendtin tekstistä epäselväksi. Tuija Parvikko kuiten- kin valaisee asiaa hyvässä esipu- heessaan. Maailma, erityisesti Yh- dysvallat, oli 1950-luvun kuluessa unohtanut Israelin ja juutalaiset.

Nyt he hankkivat oikeudenkäynnin myötä sekä poliittista näkyvyyt- tä että runsaasti sympatiaa uhrien riipaisevien kertomusten myötä.

Tämä oli myös ensimmäinen ker- ta, kun selviytyjien tarinoita tuotiin julkisuuteen. Oikeudenkäynnistä alkoi selvinneiden tarinoiden jul- kaiseminen, josta myöhemmin on tullut tärkeä osa 1900-luvun eu- rooppalaista identiteettiä.

Arendtin tekstin tyyli on to- teavaa, hän ei adjektiiveja vilje- le. Kirjoittaja käyttää paljon suoria sitaatteja Eichmannin tai todista- jien puheista ja kirjoituksista, hän ei erityisemmin kommentoi teks- tiä edes silloin, kun ajatukset ovat kammottavia tai kuvottavia. Teks- tistä välittyy kuitenkin myös tyr- mistys, jopa vihaisuus, ainakaan se ei ole viileää. Lisäksi se on erit- täin ajankohtaista, mikä liittyy juu- talaisten tuhon ensimmäiseen askeleeseen – kansalaisuuden riistämiseen. Kun juutalaisilta kiel- lettiin heidän kansalaisuutensa, ei heillä ollut enää valtiota ja sen oi- keusistuimia varjelemassa heidän oikeuksiaan, viimekädessä hen- keä. Arendtin analyysi auttaa ym- märtämään nykyisten paperittomi- en tilannetta.

Arendtin ajattelu on analyyt- tista ja rohkeaa, hän ei pelkää ot- taa esille ristiriitaisia näkemyksiä, vaikkei hän kuulemma ollut varau- tunut osakseen tulleesen vastus- tukseen. Tämä sanomisen rohkeu- deksi kuvaamani piirre Arendtissa liittyi hänen periaatteisiinsa: ihmi- sen velvollisuus on ajatella, jotta hän kykenisi arvioimaan tekojensa seurauksia. Arendtilla itsellään on arvostelukykyä ja hän myös käyt- tää sitä.

LEENA ERÄSAARI

Kirjoittaja on yhteiskuntapolitiikan do- sentti.

Historia, fantasia ja postmoderni romaani

Klaus Brax: Unhoon jääneiden huuto: Kolme tutkielmaa post- modernista historiallisesta ro- maanista. Avain 2017.

Asiaan vihkiytymättömälle post- modernismi ja ainakin perinteises- ti ymmärretty kirjallisuuden histo- riallinen tulkitseminen saattavat vaikuttaa pikemminkin vastakkai- silta kuin sukulaisilmiöiltä. Onhan postmodernismi aikaamme liitty- vä ilmiö, jossa historiallista totuut- ta sen perinteisessä mielessä on pidetty vähemmän tärkeänä kuin fantastista leikittelyä erilaisilla ker- ronnallisilla tavoilla ja aineistoilla.

Fantasian monitasoinen ko- rostus postmodernia historiallis- ta romaania avaavana piirteenä on Braxin tutkimuksen mielen- kiintoisinta antia ja laajentaa lajin ymmärrystä suuntaan, jota on ai- emmin tehty muun muassa Brian McHalen tutkimuksissa. Vaikka fantasia Braxin tutkimuksessa liit- tyy eksplisiitisti vain yhteen histo- riallisen postmodernin romaanin alalajeista, tuntuu hänen kiinnos- tusta postmodernia romaania kohtaan motivoivan kaiken kaik- kiaankin fantasia, joka kirjan tut- kimusten valossa saa ilmenemis- muotonsa eettisyydestä pohjaa hakevien kerronnallisten ratkaisu- jen kautta ja ammentaa laajasta kulttuurihistoriallisesta traditiosta.

Johdannossaan Brax taustoit- taa kirjansa kolmea tutkielmaa laa- jalla kirjallis-filosofisella aineistolla, joka selittää laajemminkin post- modernismin syntyä kulttuuris- samme. Postmoderninismin uusi tapa mieltää historiaa liittyy muun

muassa Jean-Francois Lyotardin määritelmään postmodernista ti- lasta, jonka mukaan niin sanotut suuret kertomukset ovat menettä- neet ilmaisuvoimansa toisen maa- ilmansodan jälkeisessä tilantees- sa. Toisaalta historiankirjoituksen objektiivisuus oli kyseenalaistet- tu jo aiemmin muun muassa Be- nedetto Crocen toimesta, kun hän tarjosi filosofista pohjaa postmo- dernistiselle historiallisen totuu- den problematisoinnille, mitä on myös tukenut muun muassa Fried- rich Nietzschen, Roland Barthesin ja Ferdinand de Saussuren kieli- filosofinen kritiikki. Tähän liittynyt vallan ja traditionaalisen historian- kirjoituksen kritiikki lienee saanut radikaaleimman esityksen Micahel Foucaultin kirjoituksissa. Postmo- derni romaani ei kuitenkaan ole koskaan saanut varsinaista ohjel- manjulistusta, vaan laji on kehit- tynyt useiden ja erilaisten kirjaili- joiden ansiosta, joiden toimintaa ei ole seurattu pelkästään sympa- tialla; lajin tunnetuin kriitikko lie- nee Frederic Jameson, joka nime- si sen ”pop-historiaksi“.

Nykyisen käsityksen mukaan postmodernismi on eri taiteissa esiintyvä periodityyli, jota edus- tavat teokset voivat poiketa suu- restikin maailmankatsomuksensa puolesta. Brax suhtautuu kriittises- ti termeihin, joilla postmodernia historiallista romaania on kutsut- tu. Esimerkiksi Linda Hutcheso- nin määritelmää lajista historian- kirjoituksellisena metafiktiona hän pitää rajoittuneena. Mutta ongel- mallinen on myös Ansgar Nünnin- gin lanseerama tyyppijärjestelmä, sillä Braxin käsityksen mukaan postmoderni romaani on hybri- di, pikemminkin wittgensteinilai- seen perheyhteyteen perustuva laji. Hän korostaa tässä yhteydes- sä juuri fantasian tärkeyttä post- modernille romaanille, erityisesti Tzvetan Todorovin määrittelemää puhdasta fantasiaa, joka perustuu jatkuvaan jännitteeseen rationaali- sen ja yliluonnollisen välillä, mutta myös sellaisia kirjallisuudelle tär- keitä tyylipiirteitä, kuten parodia, lajiparodia ja anakronismi. Braxin

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Viime aikoina Larkka on taas voinut iloita lempikasvinsa menestyksestä, kun Raisio on tuonut markkinoille camelina- Keijun ja Makuisa-tuotteet. Myös Raision

Itselleni polku on ollut täynnä sattumia, joiden kautta olen onnistunut oppimaan ja hallitsemaan erilaisia menetelmiä mutta myös innostumaan aidosti lukujen maailmasta,

• Multilateration is commonly used in civil and military surveillance in civil and military surveillance applications to accurately locate an aircraft, vehicle or stationary

Mitä muuta Clarita voisi kuin odottaa: hän jää töistä pois, lamaantuneena hän makaa huoneessaan odottaa, samaistuu koko ruumiillaan rakastettuunsa:?. ”Lepäsin aivan hiljaa,

Eichmann Jerusalemissa tun- netaan toisaalta Arendtin pyrki- myksestä tuoda esille juutalais- järjestöjen edustajien osallisuutta joukkomurhien organisoimisessa ja

Kuten tunnettua, Darwin tyytyi Lajien synnyssä vain lyhyesti huomauttamaan, että hänen esittämänsä luonnonvalinnan teoria toisi ennen pitkää valoa myös ihmisen alkuperään ja

Vaikka Odessan juutalaisten keskuudesta muuttoliike Israeliin on melko vähäistä, on Odessa silti lähtösatama monelle paluumuut-. tassa Odessan rautatieasemalla heidän

Eri intressiryhmien tyytyväisyyttä met- sänhoitoon ei ole Suomessa aikaisemmin vertailtu, mutta toisessa artikkelissani esitin, että mukana olevat neljä