• Ei tuloksia

Mainettaan parempi ideologia näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mainettaan parempi ideologia näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

journal.fi/aikuiskasvatus 246 BRITTILÄINEN POLITIIKAN tut-

kija Michael Freeden kysyy, an- saitsevatko ideologiat huonon maineensa. Kirjan pääväite on, että ideologiat ovat politiikan vä- lineitä. Niitä kuvataan kirjassa po- liittisiksi perinteiksi, jotka innosta- vat yksilöitä ja ryhmiä poliittiseen toimintaan. Freedenin mukaan

”kaikki” ei ole ideologista, vaan kaikilla poliittisen ajattelun muo- doilla on ideologinen ulottuvuus (s. 79). Ideologiat eivät ole eh- tymässä, vaikka päinvastaista on väitetty.

Filosofien mukaan ideologia on heikkolaatuista ajattelua, mikä ei ole estänyt filosofeja olemasta myös ideologeja, vaikka he eivät tätä rooliaan korostaisikaan.

Ideologia-sanan keksijä, rans- kalainen kreivi Antoine Destutt de Tracy (1754–1836) halusi luoda ideoita tutkivan tieteen, mikä sopi Freedenin mukaan hyvin 1800-lu- vun ranskalaiseen positivismiin.

Yhteiskuntaa voi tutkia yhtä täs- mällisesti kuin luontoa.

KLASSIKKOJEN MARSSI

Freeden marssittaa teoksessaan esiin useita ajattelijoita, jolloin ideologian käsite saa historiallis- ta syvyyttä. Karl Marxille (1818–

1883) ideologia merkitsi hallitse- via ajatuksia, jotka ovat hallitsevan luokan ajatuksia. Intressien suo- dattaminen ideologian läpi antaa

Mainettaan parempi ideologia

Freeden, Michael (2019). Mitä on ideologia? Suom. Tapani Kilpeläinen. niin & näin 2019. 154 sivua.

vaikutelman yleisesti hyväksy- tyistä ja rationaalisista totuus- väitteistä. Ideologialla on saksa- laissosiologi Karl Mannheimin (1893–1947) mukaan myös psykologisia ja tiedostamatto- mia sekä rituaalisia ilmenemisen muotoja. Hän esitti ideologian kaikkien historiallisten ja yhteis- kunnallisten ympäristöjen hei- jastukseksi, ei yksin hallitsevien ryhmien.

Hallitseva luokka voi har- joittaa ideologista hegemoniaa politiikan lisäksi monilla kult- tuurisilla keinoilla, väitti italia- laisteoreetikko Antonio Gramsci (1891–1937). Ideologiaa voi si- ten pitää ajattelukäytäntönä, joka limittyy aineellisiin ja havaittavin käytäntöihin. Tässä mielessä jo- kainen voi olla filosofi. Ideologia on jotain meissä ja meille tapah- tuvaa – ranskalaisfilosofi Louis Althusserin (1918–1990) mu- kaan ideologia leviää julkisuuden piiristä myös yksityiselle alueelle.

Amerikkalainen antropologi Clifford Geertz (1926–2006) esitti ideologiat kulttuurisymbo- lien järjestelminä, jotka kantavat sosiaalista merkitystä. Symbolit ilmentävät todellisuutta ja tar- joavat kartat, joita ilman yksilöt eivät voisi suuntautua yhteiskun- nassaan.

Ideologisilla perinteillä voi olla huomaamattomasti vaihte- levia lyhytaikaisia jatkuvuuksia.

Ludwig Wittgensteinin (1889–

1951) tunnetun lanka-analogian mukaan langan lujuus ei riipu yk- sittäisistä säikeistä, vaan joukosta limittäisiä kuituja, jotka vaihtuvat huomaamatta. Esimerkiksi erilai- silla liberalismeilla on niin limit- täisiä kuin erillisiä piirteitä. Sanat saavat merkityksensä merkitysten verkostossa. Kaikki liberalismit korostavat vapautta, mutta mitä

’vapaus’ kulloinkin ja kenellekin tarkoittaa, voi vaihdella suuresti.

SAMOISTA KÄSITTEISTÄ ERILAINEN KAAVA

Eri ideologiat sisältävät eri aikoi- na vaihtelevia poliittisia ydinkä- sitteitä, kuten vapaus, tasa-arvo, auktoriteetti, demokratia ja oi- keudet, joita yhdistellään kaa- voiksi. Muut poliittiset käsitteet saavat merkityksensä suhteessa ydinkäsitteisiin ja kaavoihin. Si- ten eri yhteiskuntaryhmät voivat tehdä osin samantyyppisistä ai- neksista varsin erilaisia huttuja.

Syyskuun toisen päivän uutinen

(2)

journal.fi/aikuiskasvatus AIKUISKASVATUS 3/2019

247

KIRJA-ARVIOT

on suurituloisimman promillen suhtautuminen köyhiin ja työt- tömiin, jotka eivät tiemmä kanna vastuuta ja ovat siten itse syyllisiä tilanteeseensa. Perityn omaisuu- den kasvattaminen ja siirtämi- nen jälkipolville on sitä vastoin erityisen vastuullinen tehtävä.

Biologia ja taloustiede ovat Freedenin mukaan konservatii- veille kaksi tiedettä ylitse mui- den. Talouden kaikkivaltaisuus liittyy vähintään yhtä selvästi uusliberaaliin fundamentalis- miin. Biologia ja jälleen kerran esiin kaivetut väitteet siitä, että ihmisen kehitys olisi vain gee- neistä kiinni, voivat vaikuttaa koulutuspolitiikkaan uusina ta- ka-askelina ja oikeuttaa säästöt.

Ideologioita paitsi tuotetaan, myös kulutetaan, ja ne alkavat elää omaa elämäänsä riippumat- ta siitä, mitä niiden muotoilijat ovat ehkä alun perin tarkoitta- neet. Käytännön politiikassa epämääräisyys on hyve, ei hait- ta. Keskustelun ideologisoin- ti koostuu kirjoittajan mukaan hienovaraisesti hämmennetyistä rationaalisista ja ei-rationaalisista argumenteista. Eri ideologisiin suuntauksiin liittyy myös erilai- nen käsitys ajasta. Freeden pitää ideologioiden piirteenä sitä, että ne ”yhdistävät valikoivasti sekä diakroniset että synkroniset tosi- seikat neuvokkaan mielikuvituk- sen verkkoon” (s. 89).

MAKRO JA MIKRO

Freeden jakaa ideologiat kahtia.

Yhtäällä ovat makroideologiat, kuten liberalismi, konservatismi, sosialismi ja fasismi. Toisaalla ovat mikroideologiat, jotka voivat heijastella globaalia samankaltais- tumista, kuten mcdonaldisaatiota mutta myös erilaistumista, ide- ologioiden fragmentoitumista.

Uudet yhteiskunnalliset liikkeet ovat nostaneet esiin niin vaihto- ehtoiset elämäntyylit, osallistu- van demokratian kuin erilaisten ryhmien kunnioittamisen, mutta fragmentaatio voi toisaalta tehdä yksilöt alttiimmiksi kontrollille ja manipulaatiolle.

Kirjoittaja pohtii, millaisin ana- lyyttisin välinein voisi tutkia uutta nostetta saaneita ideologiaperhei- tä, joita ovat esimerkiksi vihreys, feminismi ja nationalismi, jotka eivät makroideologioiden tavoin väitä agendaansa kaiken kattavak- si. Uudet feminismin suunnat ero- avat varhemmista muun muassa siinä, ettei enää kamppailla yksin vallitsevien poliittisten käsittei- den, kuten vapauden ja oikeuden- mukaisuuden, merkityksistä vaan pyritään myös politisoimaan ”epä- poliittisia” käsitteitä.

Kirja loppupuolella paneudu- taan myös visuaaliseen sekä tun- teisiin vetoavaan esitystapaan.

Diskurssien maailmoja käsittele- vässä luvussa erityisen havainnol-

linen on Amerikan vuoden 1776 itsenäisyysjulistuksen ote nähty- nä politiikan filosofin, kriittisen diskurssianalyytikon ja ideologian analyytikon silmin (s. 124–126).

Freeden katsoo, että jäl- kistrukturalistit ja -marxilaiset käyttävät ’ideologiaa’ abstraktina teknisenä terminä. Sitä pidetään hämärrettynä tapana esittää to- dellisuutta. Ideologia pakottaa elämään rakenteellisen tai psyko- logisen pakon maailmassa, jossa

”pakotiet on merkitty huonosti ja osoittautuvat tavallisesti um- pikujiksi” (s. 130). Ideologioista puhuminen yksikön sijasta mo- nikossa muistuttaisi siitä, etteivät kaikki diskurssit kuitenkaan ole hegemonisia.

Mitä on ideologia -teosta voi suositella aihepiiristä kiinnos- tuneille. Hyvin jäsentyneenä ja sivumääräänsä nähden varsin monipuolisena se soveltunee yli- opistojen oppikirjaksi. Frankfur- tin kriittisen koulun ajattelijoiden esittelyä jää tosin kaipaamaan.

Koulutuspolitiikasta kirjassa ei erikseen puhuta, mutta se, mitä politiikasta puhutaan, sopii myös koulutuspolitiikkaan, joten kirja on tältäkin kannalta hyödyllinen jäsennys.

JUSSI ONNISMAA

FT, dosentti, työnohjaajakouluttaja Werka kehitys Oy

Ideologia on jotain meissä

ja meille tapahtuvaa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Osa HINKU-ohjelman haastatteluista oli kerätty alun perin muuta tarkoitusta varten, mutta kysymykset olivat niin avoimia, että niiden kautta pystyttiin tutkimaan myös tämän

kin se, että suomalainen puhekieli on irtautunut kirjakielestä; se on alkanut elää omaa elämäänsä. 27.) Väitettä, että Suomen sivistyneistö on kauttaaltaan

Kun säkeet sitten on koottu SKVR XV:een, ovat alun perin ehkä eri teksteihin kuuluneet säkeet nyt joutuneet peräkkäin, jolloin Gananderin loppu-k:n merkintä

Saksan verbi putzen (alun perin butzen) merkitsee paitsi puiden karsimista myös kynttilän niistämistä, tähän kuuluu substantiivi Butzen 'kuivunut räkä, puun silmu yms.' ja myös

Teoksen tieteellistä arvoa lisäsi vielä se, että virolaisten käännösten lisäksi siinä oli julkaistu myös alun perin saksankieli­..

Vaikka de- simaaliluvuilla laskeminen on yleensä mukavampaa kuin murtoluvuilla, niin totuus on, että desimaaliluvut ovat murtolukuja, eräs murtolukujen laji, ja

On myös syytä todeta, että vaikka viitekehys alun perin suunniteltiin ja sitä on käytetty paljolti vieraiden kielten oppimiseen, se on mukautunut myös toisen kielen oppimisen

Nämä mittaukset ovat tärkeitä ydinastrofysiikan kuumille aiheille kuten raskaiden alkuaineiden synnylle neutronitähdissä sekä supernovatähtien luhistumiselle ja siihen