• Ei tuloksia

Moniottelija Manner poraa yli todellisuuden näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Moniottelija Manner poraa yli todellisuuden näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

188

T&E 2 |2016

NumEroN TAITEILIJA

Harri Manner (s. 1945) on suomalaisen taidemaailman määrittelemättömiä moniottelijoita, jonka iloinen anarkismi yllättää. Tiede & edistys -lehden lukijat voivat tuntea hänet graafikkona, joka 1982 vuoden alusta uudisti lehden ulkoasun. Formaattia käytettiin vuoden 1992 loppuun. Tieto suunnittelijasta ei ehkä tavoittanut monia, sillä graafikko kätkeytyi ”I. Rennam”-pseudonyymiin.

Melkein sama mutta helpommin avattavissa oleva pseudonyymi – ”Irrah Rennam” – vastasi myös Soihtu-lehden ulkoasun uudistamisesta 1970-luvun lopulla. Mannerille progressiivisten julkaisujen graafinen avittaminen onkin luontaista, sillä 1970-luvulla hän työskenteli Tanskassa politisk revy -lehden layout-taiteilijana. Sieltä on peräisin myös hänen jouheva tanskankielen taitonsa, joka tarjosi hänelle tienestejä Yleisradion tv-kääntäjänä. Yleisradio turvautui Mannerin taitoihin myös lukijana, jonka charmikas basso on kuulunut useiden dokumenttien kertojaäänenä.

Love Records -yhtiön eroottisesti leikittelevä logo vuodelta 1969 on yksi aikakautensa tunnus- kuvia. Sekin Mannerin käsialaa. Logo on myös esimerkki anarkistin bisnessilmän karsastuksesta tai ylipäätään vain taiteilijan anteliaisuudesta, sillä oivalluksestaan hän ei tainnut ansaita kuin äänilevyjä ja sitten parin villasukkia, kun Love Dress -tuotemerkkiä käytettiin Heta Vähäkankaan yrityksessä.

Nykyisin kansainvälinen musiikkijätti Universal Music katsoo omistavansa logon, mutta taiteilija on eri mieltä.

Kohtalon oikusta Mannerista tuli 1966 ”tanskalainen” surrealisti, kun hänelle tarjoutui mah- dollisuus osallistua surrealistien kansainväliseen yhteisnäyttelyyn Kööpenhaminassa ja pian myös opintoihin graafisessa oppilaitoksessa. Surrealistinen leikki ja kyseenalaistaminen ovatkin seuran- neet Mannerin taidetta ja muotoilua koko hänen uransa ajan. Myös tänä vuonna, kun hän järjesti kaksi omaa näyttelyään Helsingissä; toisen kirja- ja kuvitustaiteestaan ja toisen maalauksistaan.

Kirjojen ulkoasut ovat olleet Mannerin työtä 1960-luvulta lähtien milloin kuukausipalkalla milloin freelancerina, ja monet lukijat tunnistavat hänen muotoilunsa. Vuosien kuluessa hänen kiinnostuksensa painopiste siirtyi kirjojen ulkoasusta itse kirjoittamiseen. Vuodesta 2001 hän on julkaissut kaksi romaania, neljä hänen itsensä kuvittamaa lastenkirjaa ja yhden sarjakuvakirjan.

Satiiriset poraukset postmoderniin surrealistisin maustein ovat usein innoittaneet häntä. Syksyllä ilmestyy Mannerin uusin romaani.

Mannerin musiikki- ja performanssiesitykset bongorummun tahtiin ovat sitten oma tarinansa.

— kiMMo sarjE

MoniotteliJa Manner poraa yli todellisuuden

eLämän tarkoituS: pySyä hengiSSä kuoLemaan Saakka, 2001, tussi, 13,5 x 11,3 cm. taiteilijan omistuksessa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Asetimme koulutusprosessille tavoitteeksi avoimuu- den, keskustelevuuden, kohtaamisen sekä moniääni- syyden. Välittömästi koulutuspäivien jälkeen pitämis- sämme palaute-

Kohteina ovat ennen muuta lääkärit, mutta myös muu

Neuvostoliiton Keski-Aasia toivoo myös apua Unescolta arabiankielisen naisten

En oikein osaa sanoa, onko tutkimus ja keskustelu Englannissa sen itseriittoisempaa kuin Suomessa.. Esiintymiskykyisistä ja sanavalmiista populaarikulttuurin tai median

10-vuotiskonferenssin aluksi julkistettiin myös verkoston uusi logo, joka on hake- nut inspiraationsa aikakauden lennätintor- neista (suunnittelija Veijo Pulkkinen): logo

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Rethinking Modernity in the Global Social Oreder. Saksankielestä kään- tänyt Mark Ritter. Alkuperäis- teos Die Erfindung des Politi- schen. Suhrkamp Verlag 1993. On

Samassa yh- teydessä nostetaan esiin myös Kieliop- pityöryhmän mietintö Kieli ja sen kieli- opit (1994) sekä Iso suomen kielioppi (ISK 2004), jotka ovat