• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Joyce Carol Oates: Kosto: rakkaustarina

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Joyce Carol Oates: Kosto: rakkaustarina"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Joyce Carol Oates: Kosto, rakkaustarina

Liisa Rinne:

Rakkaus on monimutkainen asia. Mihin se oikeu aa? Velvoi aa? Ja kuinka paljon sen ni- missä on lupa kostaa? Yhdysvaltalaaisen Joyce Carol Oatesin romaani _Kosto: rakkausta- rina _on niitä pieniä suuria kertomuksia joihin toivoisi mahdollisimman monen tar uvan.

Se on moralitee i sortuma a moralisointiin.

Oatesin lause on tarkkaa, kristallinkirkasta. Paikoin lumoavaa, kaunista. Taitavan kirjoi a- jan taiten rakenne u teksti. Samalla lukijan kuitenkin valtaa hämmennys. Aihe itsessään, raiskaus ja naiseen kohdistuva väkivalta, ovat niin julmia. Miten sellaisen lukemisesta voi nau ia?

Tapahtumat käynnistyvät neljäs huhtikuuta 1996, Yhdysvaltain kansallispäivänä. Lipun ja amerikkalaisuuden päivänä, Niagaran putousten rajapinnassa.

Teena Maguire tekee yhden väärän valinnan ja kärsii siitä loppuelämänsä. Äiti ja tytär päät- tävät oikaista rantapolkua pitkin kotiin. Kymmenen minuutin oikopolku on myös ty ären, Bethien lapsuuden loppu.

Aloitus on vahva.

“Sen jälkeen kun hänet oli raiska u, jäte y haka una ja potki una kuolemaan saastaisen venevajaan la ialle Rocky Point Parkiin. Sen jälkeen kun viisi – tai kuusi tai seitsemän – juopunu a miestä oli retuu anut hänet venevajaan ja hänen kaksitoistavuotias ty ärensä oli kiljunutPäästäkää meidät! Älkää satu ako! Ei saa satu aa!Sen jälkeen kun miehet olivat jahdanneet häntä kuin koiralauma saalista, sen jälkeen kun hän oli nyrjäy änyt nilkkansa, hukannut molemmat korkeakorkoiset sandaalinsa rantapolulle.”

Tarinan ydin, se mitä tapahtuu, kerrotaan heti ensimmäisissä virkkeissä, ensimmäisessä luvussa. Tapahtumat venevajassa ovat kuitenkin vain puskuri, julma sa umien summa, jota lähdetään kerimään auki. Josta alkaa koston ja rakkauden herkkävireinen tutkielma.

Selviytymistarina aikaan “jälkeen”, kun “ennen” on peruu ama omasti ohi.

Selviytymistarina _Kosto: Rakkaustarina _lopulta on. Ei ehkä niin onnellinen kuin haluai- simme, mu a toiveikas kuitenkin.

Kertoja puhu elee tytärtä, hän kertoo tarinaa Sinulle etäisyyden päästä, määri elemä ö- mässä tulevaisuudessa. Rakenne toimii, ty ären myötä tarina tuodaan lukijan lähelle. Ihol- le asti.

Yhteisö kääntyy Teenaa ja hänen tytärtään vastaan. Kieltää itsestäänselvän teon. Kos- taa sen, e ä Teena, yksinhuoltaja ja leski, ei suostu taipumaan yhteisön normeihin. Hänet leimataan yhteisön silmissä juopoksi ja huoraksi, joka ansaitseekin tulla raiskatuksi.

Samalla pelosta tulee koston väline.

1

(2)

“NÄIT HEITÄ RUOKAKAUPASSA. He mi ailivat sinua katseellaan.”Bethel Maguire’. Ai sinä olet se?”

He katsoivat sinua hymy öminä. Nimesi oli lausu u halveksivasti.

Tytöistä isokokoisin, yllään collegepaita ja farkut ja poikien tennarit, lähestyi sinua, tönäisi olkapäähän kämmenellään.

“Muija vi u varo puheitas. Älä vi u mene sanomaan vääriä asioita mun veljistä. Kato kun ne aikoo viedä loppuun sen mitä ne siellä puistossa alo i jos sä ja sun horoäiti e e pidä vi u turpaa kiinni.”

Nainen pienessä topissa, shortseissa ja korkokengissä, senkö takia valinta on väärä? E ä nainen, jo päälle kolmenkymmenen, pukeutuu kuin teinity ö. Sekö oikeu aa nuoret pojat raiskaamaan äidin ja pahoinpitelemään ty ären?

On turha peitellä vihan tunne a, jonka ajatus herä ää. Mu a asia ei silti ole niin yksinker- tainen, kuten se ei koskaan Oatesilla ole.

Ainoastaan nuori poliisi, John Droomoor, ase uu puolustamaan Teenaa ja tämän tytär- tä. Oikeudenmukaisuuden ideaa, johon hän uskoo.

“Droomoorilla oli nykyään kivääri. Hän alkoi ymmärtää hoikan, pitkäpiippuisen aseen ja sen sileänä hohtavan tukin kauneuden. Ei hän silti halunnut ampua mitään elävää olentoa paitsi itsepuolustukseksi tai puolustaakseen jotakuta muuta.

Auta meitä John Dromoor ole kil i meitä pelo aa kamalasti.

Hänellä oli hyvä olo DeLuccasta. Hän uskoi oikeuteen, mu a ei oikeuslaitoksen työkalui- hin.Silmä silmästä, hammas hampaasta.

Lain saa oi o aa omiin käsiinsä, mitä helvetin vikaa siinä muka oli?”

Droomoor, ensimmäisen persianlahdensodan veteraani, uskoo siis oikeuden toteu ami- seen. Samaan, jota myös tähtilippu omalla tavallaan edustaa.

Tapahtumapaikka, Niagaran putousten kyljessä tuo oman lisänsä tarinan tematiikkaan.

Onhan Niagaran putoukset turistinähtävyys ja romantiikan tyyssija. Se on myös kahden Pohjois- Amerikkalaisen valtion rajapinta. Kanadan puolella avautuu villilänsi, jonne sivis- tyneen maailman edustajien, kahden pääepäillyn, uskotaan karanneen.

Teenan ja Bethien tavoin myös John Droomoor on ulkopuolinen. Näiden kolmen, äidin ja ty ären, sekä nuoren poliisin välille syntyy outo rakkaustarina. Tytär rakastuu pelastajaan, mu a toimii myös tietyllä tasolla rakkauden sijaisena.

“Vasta vuosien päästä oivalsit: Rakastin häntä myös äidin takia. Koska äiti ei kyennyt.

Siksi se oli ollut kaksinkertaista rakkau a. Vaarallisen viiltävää, niin kuin kaksiteräinen veitsi.”

Droomoor puolestaan rakastuu siihen mitä naiset edustavat, aute avina. Jo a oikeuden- mukaisuus voisi toteutua, kun elämä ympärillä pe ää.

2

(3)

Roman inen rakkaus sellaisena kuin me sen ehkä miellämme ei romaanissa toteudu. Pi- kemminkin rakkaus on monimutkainen kudelma tunteista, jotka traaginen tapahtuma heis- sä sysää liikkeelle. Se ei ole valinta, se vain on.

Joyce Carol Oates,Kosto: rakkaustarina,suom. Kaijamari Sivill, Otava 2010

3

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Joyce Carol Oatesin henkilöt ovat aina jollain tapaa erityisiä, on kyse sitten lapsitähdestä ja hänen veljestään romaanissa Sisareni, rakkaani tai Marilyn Monroesta

Ehkä teos onkin kuin Sverren maalaukset ja pohdinnat taiteesta.. Se tavoi elee erilaisia sävyjä, kuitenkaan viivähtämä ä

Heroiini ja homoseksuaalisuus ovat läsnä myös tässä kirjassa, mu a ehkä tärkein on kuitenkin manala.. Siinä mielessä tämä on

Cecelia Ahern on tunne u kevyestä ja roman isesta kirjallisuudesta, joka viihdy ää mu a ei ole kovinkaan syvällistä.. Pieni, kaksi novellia sisältävä teos Ty ö peilissä, käsi

Hän vii aa Loppiaisaatossa kohtaan, jossa Olivia poistaa mustan harson ja paljastaa kasvonsa Violalle, joka toteaa e ä tämä on hyvin

Saksalaisen kirjailijan Wolfgang Herrndorfin (s. 1965) kolmas teos Ladaromaani on kuvaus kahden teini-ikäisen pojan, Maikin ja Tschickin, automatkasta ympäri Saksaa.. Vaikka

Keskeislyriikan lisäksi kokoelmassa on toisaalta myös runoja, jotka hyödyntävät tie yä muotoa tai tekstilajia, kuten leivontaohje “Profaani resepti vaikeasti paranne avalle”,

Legendan mukaan Aisopos oli vammainen orja, joka va- pautui älykkyytensä ansiosta, ja joka vapaana sanan käy äjänä ja nimenomaan änky äjä- nä antoi äänen kaikkein