• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Jan Guillou: Keikari. Suuri vuosisata: osa 2.

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Jan Guillou: Keikari. Suuri vuosisata: osa 2."

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Jan Guillou: Keikari. Suuri vuosisata, osa 2.

Pirjo Kantojärvi

HISTORIA MAALAA TAITEILIJAN

Ruotsalaisen Jan GuillounSuuri vuosisata-sarjan ensimmäinen osa oliSillanrakentajat(Like 2012). Se esi eli Saksassa diplomi-insinööriksi valmistuneet norjalaiset Lauri enin veljek- set Oscarin, Lauri in ja Sverren. Ensimmäisessä osassa Oscarin ja Lauri in tarinat saivat päähuomion ja Sverre näy i katoavan Dresdenin jälkeen veljiensä ja siten myös lukijan näkökentästä.

Keikaripaljastaa, mitä tapahtui kadonneelle veljelle. Romaani keski yy Sverren sekä hänen miesystävänsä Manninghamin lordi Albertin eli Albien ja Albien siskon lady Margreten eli Margien tarinaan. Päänäy ämönä on 1900-luvun alun Englanti. Sen lisäksi myös muu Eu- rooppa sekä Afrikka tarjoavat kulissit tapahtumille. Päähenkilöt ovat kuin kotonaan sekä taiteilijapiireissä ja kartanoissa e ä eri maissa kuten Norjassa tai bri iläisessä Itä-Afrikassa.

Politiikassa, kul uurissa ja tekniikassa tapahtuvat muutokset vaiku avat henkilöiden elä- mään koko ajan. Uudet ja vanhat käsitykset elämäntavoista ja arvoista törmäävät toisiinsa.

Aikakausi tarjoaa pui eet, joihin henkilöiden on sopeudu ava. Se ei tarkoita silti asioiden hyväksymistä sellaisena kuin ne ovat, ja esimerkiksi Albielle ja Margielle hyvä syntyperä tarjoaa mahdollisuuden elää hieman vapaammin.

MENNEISYYDEN TALLENTAMINEN

“Taide ei ollut pelkkää tekniikkaa, kuten kykyä kuvata käsi. Se hänellä oli. Se oli myös ky- kyä uskaltaa kuvata todellisuus epätodellisena niin, e ä siitä tuli todellisuu akin todem- paa, suunnilleen sellaista, vaikeasti kuvailtavaa. Niin kuin Matissella. Tai sitä, e ä löytää täysin omalaatuisen aihepiirin. Niin kuin Gauguin.” (s.132)

Sverre pyrkii tallentamaan maalauksiinsa sekä monenlaisia tapoja elää e ä erilaisia ihmi- siä. Hän pääsee Albien ja Margien mukana muun muassa Bloomsburyn ryhmän värikkäi- siin keskusteluihin, joihin osallistuvat usein myös taiteelliset siskokset Virginia ja Vanes- sa. Sverre seuraa läheltä, miten uudet taiteelliset suuntaukset saavat lehdissä murskaavan kritiikin. Taide ei joudu yksinään kohtaamaan arvostelua, vaan myös Sverren ja Albien yhteinen elämä on paheksunnan kohteena. Teoksen yhtenä teemana on tuoda esille, mi- ten homoseksuaalisuuteen on suhtaudu u eri tavoin tuona aikana. Sekä ihmissuhteiden e ä taidelajien moninaisuuteen lii yvät uudet ajatukset joutuvat kohtaamaan erilaisuu a pelkäävien ihmisten reaktiot.

Teos tuo 1900-luvun alun lähelle. Kertomukseen on ripoteltu sinne tänne todistusaineistoja menneestä. Maailma on tallentunut ajoi ain lähes dokumentinomaisesti, kunnes esimer- kiksi kuvaus tea eriesityksestä liikahtaa kohti Albien ja Sverren pohdintoja näkemästään.

Teoksen pääpaino onkin ajanilmiöiden kuvaamisessa. Henkilöiden on pakko reagoida hei- dän ylitsensä vyöryviin maailman tapahtumiin.

1

(2)

“Irvokkaan ylellisiin sairastupiin pienelle alalle koo u kuva sodan ruumiillisesta ja hen- kisestä kärsimyksestä veti Sverreä puoleensa vastaansanoma omasti. Ei ollut kuitenkaan helppo uju autua mukaan luonnoslehtiön sen paremmin kuin maalaustelineen ja paletin- kaan kanssa.” (s.313)

Sverre on ulkopuolinen. Hän on vaatima omista oloista kotoisin oleva norjalainen, joka puhuu englantia saksalaisi ain murtaen. Albie mahdollistaa hänelle taiteilijanuran Englan- nissa. Myös maailman tapahtumia seurataan kuin sivusta. Henkilöt pohtivat, analysoivat ja keskustelevat paljon, mu a toimivat yllä ävän vähän. Aivan kuin sillä hetkellä tapahtuva historia olisi heitä voimakkaampaa ja jähme äisi heidät katsojiksi. Vaikutusmahdollisuu- det tapahtumiin ovat rajalliset, vaikka he uskovatkin tulevaisuuden tuomaan edistykseen.

Historian lisäksi sekä kuvaukset e ä pohdinnat taiteesta ovat tärkeässä osassa teoksen luo- maa maailmaa. Ne antavat mahdollisuuden mie iä elämää yleensäkin. Niiden pohjalta kir- joi amista voi verrata maalaamiseen ja mie iä, miten samankaltaisia keinoja tai pyrkimyk- siä molemmilla on sen kuvauksessa, mitä näemme ja koemme. Teoksessa maalaukset he- rä ävät vahvoja reaktioita. Taiteilijoille voi olla yllä ävänkin haasteellista tallentaa todel- lisuu a, koska käsitys siitä vaihtelee eri henkilöiden välillä. Ehkä teos onkin kuin Sverren maalaukset ja pohdinnat taiteesta. Se tavoi elee erilaisia sävyjä, kuitenkaan viivähtämä ä niissä liiaksi. Ei ole olemassa vain yhtä ainoaa totuu a historiasta, johon voitaisiin jäädä.

Parhaimmillaan teos on henkilöiden todellisen ympäristön ja esimerkiksi Sverren maalaa- mishetkien kuvauksessa. Silloin aika voi pysähtyä. Taideteoksen luominen sekä henkilöitä ympäröivä luonto ovat asioita, jotka yksin rii ävät tavoi amaan maailmasta jotakin oleel- lista.

MAAILMAN LUOMAT HENKILÖT

Sverren, Albien ja Margien elämää haluaa seurata. Vaikka he ovat tapahtumien keskipis- teessä, heidän elämästään näy ää puu uvan suuret konfliktit. He soljuvat ongelmien ohit- se niihin suuremmin pysähtymä ä. Teoksen päähenkilöissä olisi ainesta suurempiin roo- leihin. Nyt he jäävät aikakauden eri äänenpainojen alle kuin kuuntelemaan. Ihmissuhteil- le ja vuorovaikutukselle ei yksinkertaisesti jää enempää tilaa. Siksi hetket, jotka eroavat maailman tapahtumien kommentoinneista ja keski yvät enemmän henkilöiden omiin aja- tuksiin ja tunteisiin, tuntuvat joskus jopa yllä äviltä. Henkilöiden ajoi ain liioi eleva tapa kommentoida asioita saa nauramaan. Sen lisäksi teoksen huumori koostuu siitä, miten älyt- tömästi ja ristiriitaisesti ihmiset voivat reagoida erilaisiin tilanteisiin.

“Taide a vihaavien taiteen rakastajien pelko taiteen uusia muotoja kohtaan oli vaikeatajui- suudessaan kiehtovaa. Mitä he pelkäävät? Tai oikeamminkin, mikä saa heidät suu umaan niin paljon, e ä he alkavat tapella bale iesityksen pää eeksi?” (s.286)

Kerronta pyrkii joskus ehkä liiaksi alleviivaamaan tapahtumia tai niiden henkilöissä herät- tämiä ajatuksia. Toisaalta henkilöiden tulkinnat tilanteista on perusteltua tuoda esille, jos ne samalla antavat lisätietoja heidän luonteenpiirteistään. Kuitenkin hetki äin toivoi, e ä lukijalle olisi jäte y enemmän vapau a liikkua tekstin luomassa maailmassa ja tehdä omat tulkintansa.

Keikariaedeltäneessä romaanissaSillanrakentajatSverren veljien Oscarin ja Lauri in kerto-

2

(3)

mukset sekä samalla Afrikan ja Norjan olosuhteet vuoro elivat ja peilasivat toisiaan. Sver- ren tarinassa tällaista tilanne a ei ole, minkä seurauksena teoksesta katoaa mahdollisuus tarkastella asioita eri näkökulmista ja rakentaa Sverren kokemuksille vastakohtaa. Englanti myös eroaa kohteena edellisen osan maisemista, koska esimerkiksi sen kul uurihistoriasta tiedetyt asiat määri elevät paljolti aikakauden kuvausta.

Tulevaisuus, menneisyys ja nykyhetki ovat läsnä romaanin maailmassa koko ajan. Tulevien mahdollisuuksien pohdinnat ja esimerkiksi usko siihen, e ä sotia ei enää tarvita, näy äy- tyvät niiden tietojen varassa, mitä meillä on 1900-luvusta. Lukija tuntuu tietää tulevista tapahtumista enemmän kuin henkilöt. Kuitenkin romaanissa on kysymys sen omasta maa- ilmasta, joka hyödyntää tietojamme menneestä. Fakta sulautuu fiktioon ja tekee lukuko- kemuksesta hämmentävän. Hetki äin huomasi toivovansa, e ä vii aukset erilaisiin taitei- lijoihin tai vuosisadan alun tapahtumiin olisi jäte y vähemmälle ja keskity y sen sijaan kertomaan päähenkilöiden elämästä. Nyt heidän toimintansa ja keskustelunsa kanna ele- vat aikakauden kuvausta.

“Ihminen ei olluthomo ludens, leikkivä ihminen, enää yhtä itsestään selvästi kuin aikai- semmin. Torstain tapaamisissa käsiteltiin yleensä ystävyy ä, taide a ja erilaisia seksuaa- lisuuden muotoja. Konekivääreistä ja kunniakkaan Englannin ratsuväen kaltaisista mie- le ömyyksistä puhuminen tuntui täysin väärältä ja vaivaannu avalta, koska keskustelu muu ui synkäksi ja raskassoutuiseksi ja sitä paitsi jakoi toverukset naisiin ja miehiin hy- vin epätavallisella tavalla.” (s.279)

Menneisyyteen sijoi uvaKeikaritavoi aa teemoja, jotka ovat läsnä nykymaailmassa. Usko tekniikan kehitykseen ja sen ihmisten elämää helpo avaan voimaan, keskustelut ihmisten eroavaisuuksien hyväksymisestä tai tuomitsemisesta sekä pohdinnat siitä, millaista on hy- vä taide, jatkuvat edelleen. Siksi teoksen henkilöt voisivat aivan hyvin elää 2000-luvullakin.

Sverren ja hänen läheistensä elämään huomaa uppoutuvansa jo pelkästään siksi, e ä halu- aa tietää, miten he selviävät edessä olevista historian sanelemista vastoinkäymisistä.

Jan Guillou:Keikari.Suuri vuosisata, osa 2.(Dandy). Suom. Taina Rönkkö. Like 2013. 375 s.

3

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Punaisen ja mustan välissä -teoksen vahvuutena ovat mielenkiintoiset henkilöt. Tarinan ede- tessä lukija pääsee vertailemaan eri henkilöiden ajatuksia toisiinsa ja muodostamaan

Kertoja ase aa näy elijänsä kau a suurta, melanko- lista toivoa kirjallisuudelle ja lukijoiden yhteisölle: “Jo tapa, miten tämä ylipainoinen mies, joka oikeastaan olisi

Hän vii aa Loppiaisaatossa kohtaan, jossa Olivia poistaa mustan harson ja paljastaa kasvonsa Violalle, joka toteaa e ä tämä on hyvin

Saksalaisen kirjailijan Wolfgang Herrndorfin (s. 1965) kolmas teos Ladaromaani on kuvaus kahden teini-ikäisen pojan, Maikin ja Tschickin, automatkasta ympäri Saksaa.. Vaikka

Keskeislyriikan lisäksi kokoelmassa on toisaalta myös runoja, jotka hyödyntävät tie yä muotoa tai tekstilajia, kuten leivontaohje “Profaani resepti vaikeasti paranne avalle”,

Legendan mukaan Aisopos oli vammainen orja, joka va- pautui älykkyytensä ansiosta, ja joka vapaana sanan käy äjänä ja nimenomaan änky äjä- nä antoi äänen kaikkein

Luonnollisesti suuren hahmon suuruus ilmeneekin yllä äen siinä, missä hänen hahmonsa yli ää inhimilliset pyyteet.. Virtuoosia ja suvereenia ihmistä me voimme ihailla ja kadeh-

_Yösoi oja _jänni ää nämä seikat ilmoille, niin arkiseen ja ohimenevään sävyyn, e ä kirjaa on yhtä vaikea palau aa mieleen kuin tyypillisen standardibiisin melodiaa ja