• Ei tuloksia

Kuka tuntee Dorettan ihmeellisen unen? : henkilökohtainen matkani Puccinin Pääskysen ensimmäiseen aariaan

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuka tuntee Dorettan ihmeellisen unen? : henkilökohtainen matkani Puccinin Pääskysen ensimmäiseen aariaan"

Copied!
37
0
0

Kokoteksti

(1)

Kuka tuntee Dorettan ihmeellisen unen?

Henkilökohtainen matkani Puccinin Pääskysen ensimmäiseen aariaan.

Reetta Haavisto Sibelius-Akatemian Laulumusiikin osasto Oopperamaisterin koulutusohjelma kirjallinen työ toukokuu 2013

(2)
(3)

Sisällys

1 Johdanto ... 4 2 Giacomo Puccinin elämää ja uraa... 6 2.1 Puccinin oopperat ennen ja jälkeen La rondinen ... 7

(4)
(5)

5 Millainen laulajatar hän oli? Ketkä laulajattaret ovat Suomessa laulaneet tämän roolin?

Voisiko minun äänelläni laulaa Magdan roolin? Haastattelin työtäni varten kahta Suomen Kansallisoopperassa Magdan roolia laulanutta laulajaa Ritva-Liisa Korhosta ja Sirkka Lampimäkeä. Sain kysyä heiltä mieltäni askarruttavia kysymyksiä.

(6)

6

2 Giacomo Puccinin elämää ja uraa

Giacomo Puccini eli 1858 vuodesta vuoteen 1924. Hän syntyi Luccassa ja kuoli Brysselis3C2221

(7)

7

2.1 Puccinin oopperat ennen ja jälkeen La rondinen

Giacomo Puccinin tuotanto koostuu oopperoista ja yksinlauluista sekä

(8)

8 suosiolla kautta aikojen

(9)
(10)

10 ensiesitys Wienissä. Kun Puccini sai tilaajien lähettämän libreton, hän muuttikin äkisti

(11)
(12)

12

2.4 La rondinen roolit ja juoni

(13)

13 kirjeen ja samalla kosii Magdaa haluten virallistaa heidän suhteensa. Magda paljastaa murtuneena tuskaisen totuuden

(14)
(15)

15

(16)

16

3 Tutkimustapa

Otin selvää Magdan roolin esittäjistä

(17)
(18)

18 S

Jos tarkempaan mietitään, niin on aika vaikea määritellä Puccini-sopraanoa.

Ajatellaanpa vaikka Tosca versus Mimi. Aivan eri maailmasta ovat nämä.

Puccini on kirjoittanut äänellisesti hyvinkin erilasia sopraanorooleja. Puccinin aikana sopraanot eivät ole olleet mielestäni kovin fakkiuskollisia, jos lukee muutaman aikalaisen rooliluetteloa. Aikojen saatossa on muodostunut tiettyjä mieltymyksiä siitä, millaiselta pitäisi jonkin tietyn roolin kuulostaa eli millainen äänenväri ja äänenvoimakkuus jonkin roolin esittäjälk3] TJ41(ä)8u(li)-3sri .a iäkisi80n eat

elltkke, sekcerool

(19)

19

(20)

20 O

(21)

21 S

Aaria Chil bel sogno on todella pieni osa Magdan 6o6o roolista. Se on minulle y6si oopperan ihanimmista ja helpommista laulunumeroista. Olen äänityypiltäni 6orkea

sopraano ja minulla on myös vahva alarekisteri, joten aarian ambitus e 0 id(jot)-4(a )-79(minul679(1410( )] TJETBT1 0 0 1 113.4691.5.94 Tmahv)4ik(me)u4(6)4((ta. )] TJETBT1 0 0 16932.9691.5.94 TmOrs )79( )] TJETBT1 0 0 1853899691.5.94 Tm9(e)strot)-oinjotom5(y)6(öork)3(y)-ahvy4(6)9(e)4nahjot1e

(22)

22 Kuva 2 Katkelma Magdan aarina sävelkulusta

S

Haasteen asettaa se, että malttaa laulaa korkeat pianissimot riittävän hiljaa. Siinä pitää toki osata suhteuttaa pianissimo orkesterin kanssa balanssiin. On eri asia laulaa pianissimo orkesterin kuin esimerkiksi pelkän pianon kanssa, eli suurella lavalla pianissimo on eri kuin lied -

(23)

23

Sirkka käsittelee itsellenikin teknisesti vaikeaa asiaa, miksausta. Ääneno38Bu674.36 Tm 0 Tc[(. )] 0>> BDC J58 0 0 1 rinte3 774.36 T39(ja36 T37(pä)-5()-74.36 Tm 0 Tc[(. )] 097ETJ58 0 0 1 - 774.36 Tm[(teknis)] T01ETJ58 0 0 1 ä)-5()-3(3 774.36 T49(v)-3(lo384( )-1äkä)4(si39(o.36 T39(hn350.4te36 T38(lau)-169t(telea169(kä)ssa36 T37(Ma)-6(g)10(da774.36 T39(roolie)4(.36 T39(Täka)5mä36 T37(hn350.4te36 T38(oBu674.36 Tm 0 Tc[(. )] 0>> BDC 32.94 0 0 1 382.39(kä)lestä)4(ni36 T01(läsnä.36 Tm99(jo36 T01(p(kä)lkästä)4(ä774.36 99(n350.ri4.36ss6 T1350.u674.36 Tm 0 T/F7nation>> BDC BT306.17C 32.94 0 0 1<00B4>74.36 Tm 0 T/Fination>> BDC BT311.45C 32.94 0 0 1 C)-2(hi36 T01(i( )-136 99(be)1ä)l36 T01(sog)9(no674.36 Tm 0 T/F7nation>> BDC BT391.27C 32.94 0 0 1<00B4>74.36 Tm 0 T/Fination>> BDC BT396.55C 32.94 0 0 1 9 774.36 Tm 0 Tc[(. )] TJ75C 32.94 0 0 1 438.43 774.36 99(e)-5(ga-3(lo38sointka)5i36 T01(tar.36ko4(telet 7716 377.35 774.36 Tm[( )] 0>> BDC 12.18 0 0 1 ä)3()-3(3 774.36 9et soittka)5no38sta36 8(ja36 7et s6 8(08.93se21 7)-136 9e)4(e)käkä)4(s29(y)20(hd 774.mukais6 T0 287.21 7-4136 9e)oivika)5n36 9ere)7(kistka)5e50.ri4.36lue4(teT1350..36 T9(L)T1opputu( )-1os)9(377.35 774.36 Tm[( )] 0>> BDC691.54 0 0 1 oBuläpi )oi)-2(308.9, p6 9emn9ere)()-3(3 77ere)i al350.4tellea169(käT9(L)Ty)30(lösT9(L20.4te36)5n.35 774.36 Tm[( )] TJ2TBT.54 0 0 1 oBu.35 774.36 Tm[( )] TJ25BT.54 0 0 1 oBu.35 774.36 Tm[( )] TJET14.36 T49(v)-3otka)5)5n)T396.55C 3soittka)5no38sta36 8(ja36 7et936 Tm5nI)13(h774.36 äi)-20>> BDC 1ssrool677(oi)-2(308e)oivika)5nllrool6783(lo38sointka(hnaETnool67uka(g)1mallaa)5nool67uktavET3 774.3 77ere67uktuointka(hnintkaujen,ere6671(läsnrä6 9e08.93)oivika)5nn,T9(L)T1opputu( )-1os)9(377.35 729.38[(teknis)] rik99(be)1ä)l36 T01)-1os)9(30 g5 729.38[(teknirku)oiea36 T076 äi3(veere)()-3(3 77sojtelle 0 0 a36 T0uka(g)1rj36 94 0 0 6 T0ukjo 774.la36 T076oa36 T0uka4(s293(3 7anl38stanea36 T076(läsnrBT)5n )] 0>> BDC 12l(kistka)5ka)5tue50.ristTooisäT9(La36 T0uka(g)1no4(sit)s29T9(L)T1opputu( )-1os)9(377.35 703.7Tm5n136 9e)oivika)5nse21536 T37215t s6 8(37215t DC69136 T076)1rj36 94 0 06k5lp.35 703.7Tm5n136 9e)oivl36 B.35 703jonka.35 703 p6 9e215t229emTomp.35 703ere6671(tamoisäT9(L9136 T076ET3 774.3 77er T07ktuointka(hnintkau2629(y)20(tä(377.35 703.7Tm5n136 9e)oiv5TJ95se21la)5nodu 77449(L20.4te36)5.36 T39Ri)-2l6783(lo38sointke36 T38(ool67ka(g)1mallaää5nool67 T39telle 0 0 akork)1no0 0 ud3 774.36 T39(s6 T1350.u6 T39voim(hnintkkuud3 774.36 T39(S)-3(irkka)5((sit)2n )5.36 4a(gi)1rj4(teT1(L)Ty)4( )-16-59(377.35 703.7Tm5n136 9e)oiv56J1se21telle 0 0 ak377.35 703.7Tm5n136 44ea3656J1se21ork36 Tud136 9e)o)4( )-169(.36 T07ment.7Tm16-59vika)51703joudum(hnmp.351703 308.9h36 T0uka(m.36 T0 1 oBu.aD)] rik99k5ud3 ösT9(L20.4te36)5n.35 7418.155n136 44ea5C 32.94 0 0 1 9 774.36 T23.075n136 44eaMiks.351703 36 9et s138 0 0 1 ä)-3 7ntka)5i36 T01(ta.36ko4(telet 7716 377.35 774.36 T54tion>6 9e)oivika)5nse21536 e)uka(g)19e)4(e)kä5nseä6 9et soittä ese38soin ivika)5nse21536 t su7er T07kt..3vat tot soiti T0ukaisäT9 1 C)-238s se)uklkel67ke8e)oi07ktj(ta)-2ösT9(L20.4te36)5n.35 7481)-3o54tion>6 9e)o5C 32.94 0 0 1 9 774.36 T84)-3o54tion>6 9e15) 0 1 526.66 38.04 Tm0 04.82o54tion>6 9eja36 7et936 Tm54.39136 44ea5C 32.94 0 0 3soittkaja36 7et936 Tm505.156 44eaP,ere6c7ktc6 T07(Ää)6((g)tkkfor67k6 T3730uka4(s39lrool678säT9076(läs30u6 T(läs((sMoze)oi07ktrtinT1op)tkkfor67k6 .läs30uEr6 T07er T07ktisuus s6 8(03ka(h36 Tud136d136 9e39 BDC 32.94 0 0 1 382.39(((s1(läs((s3656J076r6 T0)8(L)T1opputu( )-1os)9(377.35 703.7TmT84)5136 9e)oipputu( )-1os)9(377.35 7038.1T84)5136 9e)o)-57(Ää)6((g)49lrool6ottk136 9e4()-3(3 473 774.3 s 0 0 1 421.75 774.36 Tm20.009T84)5136 9e)oETBT1 0 0 1 374.35 7233009T84)5136 9e)oETBT1 0 0 1 253.49 7736.69T84)5136 9e)oBDC 3276 äi3473nä6 9e(ja36 T37(pä)-5()-74.36 29kni7T84)5136 9e)oETBT1 0 0 1 253.49 77m17T84)5136 9e3 77sojtä6 9jät2TBT.54 0 0 1 oBu.35 774ti03T84hnt2T-51aland136d136t2T-51ad136d3(3 77sojtä6 9v169(.t2T-51anTDC 327)8((g)49lroolnn9T9(L)T1opputu( )-1os)9(377.35 703.7Tm46 0 6 9e)ohui50.s 0 1ä6 9v3(3 77sojtä6 9ösT9(L20.4te36)5n.35 71837Tm46 0 6 9e)oopputu( )-1os)9(377.35 7089.6546 0 6 9e)oP,ere6c7ktc6 T07(Ää)6 9e3no4raikaLt08.9h36 T136 99(1 C)-238isuv 0 0 138isfor67k6 n6 T076ET99(kun136 99(1(ta.3s 9e3n0sMo 7anlz69(.07ktrt136 98(1 C)-23 )-16 9eputu( )-1os)9(377.35 703.7Tm443.11>6 9e)oivikalat7.21 3)5nodu 7s)2n n1n03jonka.38(lanssirj4(teT1(rone)oiösT9(L20.4te36)5n.35 729.313443.11>6 9e)o5C 32.94 0 0 3soittka)5n5o38sta36 8(ja36 7et936 Tm44.363>6 9e)o5C 32.94 0 0 3soittkaSC6913136 93 774.36 97639lro93 7a169(9lro930774.36 T39(ro soitL9136 T0ore)()-3(3 77sojtä6 9jäoip316iet95n n13ET E0ore)()-3(3 77sojtä6 9jä32TBiet95n n13km5n136 9e)oiv56J1344TBiet95n n13Tm[( )] TJETBT1 0 opp3Biet95n n13Tm[(va)4(ikea)6(a)] TJ5)9(niet95n n13sum-16423.075nlro92984)513976Slälro93P,ere6cnsk67k6la7T84v.k67k6la7Tet95n4ik99k5ud3 ösT67350.ri4.36ss6 T1350.u6744o38sta3e5ud3 ösT67350.ri4.36ss774.350.u67443(3 77sojtä6 9ösT9(L20.4t564.350.u6744k5ud3 ösT67350.ri4.36ss5g5 750.u6744k5ud3 ösT67)o5C 32.94 0 0 3s7ittka)5n6iet95n n1360.2[(va)4(ikea)6(a)] TJa

(24)

24 R-L

Italialaisen säveltäjän säveltämä ooppera, missä kukaan ei kuole, on operetti.

Puccinilla

(25)
(26)

26 Taikahuilua varten. Liiallinen korkeiden äänien laulaminen pehmentää turhaan ala-

aluetta. Omassa

laulamisessan

i olen huomannut, miten hyvin ylä - äänet tulevat sen jälkeen kun

(27)
(28)
(29)

29

(30)

30

6 Lähteet

1 Murtomäki, Veijo. 2006. Luettu 3.11.2010. Italialainen ooppera 1800- luvulla: Giacomo Puccini. Mu

(31)

31 16 Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara P. 2008. Tutki ja kirjoita. Helsinki:

Tammi.

(32)

32

Liitteet

Liite 1

(33)
(34)

34

Liite 3, Magdan ensimmäisen aaria pianopartituuri

(35)

35

(36)

36

(37)

37

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Harvinaisempien kotitietokoneiden käyttäjät yrittivät välillä saada näkemyksil- leen palstatilaa, jolloin he myös kritisoivat sitä, että MikroBitti kirjoitti niin vähän muis-

Osioiden avausartikkelit ovat myös puheenvuoroja soveltavan kulttuurintutkimuksen merkityksestä ja pyrkivät osaltaan määrittelemään osion näkökulmaa

Tehtävän tarkoituksena on tuoda esille omat vaikutusmahdollisuudet ja huomata, millaiset asiat tai esimerkit voivat vaikuttaa vastaavasti itseen. Aloittakaa keskustelu

Sanguanin elämä ja verikaupat tarjoaa myös mielenkiintoisen katsauksen kiinalaiseen yhteiskuntaan ja ajattelutapoihin, joiden jotkut piirteet voivat vaikuttaa..

Koska Morrisit eivät olleet vielä alistuneet siihen, että olivat mustia, he olivat hivuttautuneet niin lähelle valkoisia kuin New Yorkissa oli mahdollista.. He eivät päässeet

Syr- jäytymisvaarassa olevat diakonian asiakkaat tarvitsevat tukea ja neuvoja siitä, miten välttää tartuntoja, miten hakeutua testeihin ja miten päästä

Musiikintutkija Jessica Sternfeld kertoo, että megamu- sikaaleissa suurta ovat sekä juoni, musiikki ja lavasteet että markkinointikoneisto 1.. Elämää suuremmat tarinat

Kumpikin tilanne johtaa tavallaan itse-tuhoon, koska halutessaan olla jotain muuta kuin oma itsensä ih- minen haluaa oikeastaan oman it- sensä lakkaamista, ja kun