• Ei tuloksia

Musiikkikasvatus vsk. 12 nro. 1 (2009)

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Musiikkikasvatus vsk. 12 nro. 1 (2009)"

Copied!
136
0
0

Kokoteksti

(1)

Musiikkikasvatus Musiikkikasvatus

The Finnish Journal of Music Education (FJME)

Vsk. 12 nro 1 / Vol. 12 nr. 1 2009

(2)

Musiikkikasvatus

The Finnish Journal of Music Education (FJME) Vsk. 12 nro 1 / Vol. 12 nr. 1

2009

Julkaisijat / Publishers

Sibelius-Akatemia, musiikkikasvatuksen osasto / Sibelius Academy, Department of Music Education Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta, musiikkikasvatuksen koulutus- ja tutkimusyksikkö /

University of Oulu, Faculty of Education, Center for Music Education and Research Jyväskylän yliopisto, musiikkitieteen laitos / University of Jyväskylä, Department of Musicology

Päätoimittaja / Managing Editor

Heidi Westerlund, Sibelius-Akatemia / Sibelius Academy

Toimitussihteeri / Editorial Assistant

Marja Heimonen, Sibelius-Akatemia / Sibelius Academy

Ulkoasu ja taitto / Design and Layout

Lauri Toivio

Toimituksen osoite ja tilaukset / Address and Subscriptions

Sibelius-Akatemia Musiikkikasvatuksen osasto

PL 86, 00251 HELSINKI Sibelius Academy Department of Music Education P.O. Box 86, FIN-00251 Helsinki Sähköposti / E-mail: fjme@siba.fi

Tilaushinnat / Subscription Rates

Ulkomaille / Abroad: 30 Eur vsk. / Vol.

Kotimaahan / in Finland: 25 Eur vsk. / Vol.

Opiskelijatilaus / Student subscription: 13 Eur vsk. / Vol.

Irtonumero / Single copy: 13 Eur (+ postituskulut / shipping) (sis. alv / inc. vat)

Painopaikka ja -aika / Printed by

Hakapaino, Helsinki, 2009 ISSN 1239-3908

(3)

Klemetti-opiston luovan toiminnan kurssin osanottajat kesällä 1971 Orivedellä.

(4)

Musiikkikasvatus

The Finnish Journal of Music Education (FJME)

Vsk. 12 nro 1 / Vol. 12 nr. 1 2009

(5)

Sisällys / Contents

Lukijalle / Editorial . . . 6 Heidi Westerlund

Artikkelit / Articles

Tuire Ranta-Meyer

Säveltäjä Erkki Melartin pedagogina . . . 7–26

Terese M. Tuohey

Music Education Under the Federal Music Project

in the United States: 1935-1943 . . . 27–35

Olli-Taavetti Kankkunen

Vihreä Viserryskone – uusi ääni 1970-luvun

suomalaisessa musiikkikasvatuksessa . . . 36–59

Pirkko Partanen

Suomalainen kansakoulunopettaja musiikkikasvattajana . . . 60–68

Alexandra Kertz-Welzel

Paradigms and Paradigm Shifts in

German Music Education . . . 69–83

Marie McCarthy

Knowing the past, understanding the present, enlightening the future: values and processes of doing

historical research in music education . . . 84–91 Katsaukset / Reports

Kimmo Lehtonen & Antti Juvonen

Edistääkö musiikkikasvatus hyvinvointia? . . . 92–104 Tom’s Column

Thomas A. Regelski

Music as praxis: Some implications for teachers . . . 105–107 Ajankohtaista / Actual

Ulla-Britta Broman-Kananen

Taidealojen tutkimusta arvioitiin . . . 108–110

Hanna Nikkanen

Musiikki ja hyvinvointi evoluutiossa.

Tieteen päivät Helsingin yliopistossa 10.1.2009 . . . 111–114

Olli-Taavetti Kankkunen

Nordic Network of Research

in Music Education 2009 . . . 115–117

(6)

Sidsel Karlsen

Report from the 2nd International Reflective Conservatoire Conference, Guildhall School of

Music & Drama, 28 February – 3 March 2009 . . . 118

Leena Unkari-Virtanen

Abstrakti väitöskirjasta Moniääninen musiikinhistoria.

Heuristinen tutkimus musiikinhistorian opiskelusta ja

opettamisesta . . . 119–120

Leena Hyvönen

Vastaväittäjän lausunto . . . 121–124 Kirja-arvio / Review

Kimmo Lehtonen

Kiinnostavasti musiikkifolosofiasta:

Johdatus musiikkifilosofiaan (2008).

Toim. E. Huovinen & J. Kuitunen . . . 125–131 Ohjeita kirjoittajille / Instruction to Contributors . . . 132 Kirjoittajat / Contributors . . . 133 Toimitus / Editorial Office . . . 134

Toimituskunnan lausunnonantajat /

Review Readers for the Editorial Board . . . 134

5

(7)

M

Heidi Westerlund

Lukijalle / Editorial

usiikkikasvatuksessa historial- linen tutkimus on viime vuo- sikymmeninä ollut selvästi vähäisempää kuin muutama vuosikymmen sitten. Kansain- välisesti tutkimuskenttää lei- maa kiinnostus erilaisiin laa- dullisiin lähestymistapoihin, erityisesti narratiiviseen tutkimukseen.

Edelleen osa tutkijoista tekee niin sanot- tua kvantitatiivista tutkimusta kuitenkin yhä enenevässä määrin yhdistäen sekä laa- dullista että määrällistä otetta. Niin ikään filosofisella tutkimuksella on pieni mutta sitäkin uskollisempi kannattajajoukkonsa.

Historiallisen tutkimuksen status on sen sijaan ollut selvässä laskussa.

Erityisesti Suomessa historiallinen tut- kimus muodostaa murto-osan opinnäyt- teistä ja muista tutkimuksista. Tutkimus- alamme on nuori ja musiikinkasvattajat ovat kiinnostuneempia nykyisista tai jopa nykyistä paremmista kasvatuskäytäntöistä kuin traditioista tai aiemmista saavutuk- sista. Voidaan väittää, että musiikkikasva- tuksen historia on kaikkineensa marginaa- lisen tutkimuskenttämme marginaalissa.

Käsillä oleva Musiikkikasvatus-lehden numero on omistettu musiikkikasvatuk- sen historialliselle tutkimukselle. Tähän on monta syytä. Ensinnäkin oman ammatti- alan historian, sen traditioiden ja aatteel- listen virtausten tuntemus voidaan nähdä edellytyksenä alan kehitykselle ja nyky- päivän musiikkikasvatuksen syvälliselle ymmärtämiselle. Jotta voimme ymmärtää, mitä on suomalainen musiikkikasvatus, tulee tietää jotain niistä ongelmista ja rat- kaisuista, jotka ovat haastaneet meitä edel- tävät sukupolvet. Suomalaisen musiikki- kasvatuksen tutkimuksella on paljon teh- tävää tältä osin.

Toiseksi haluamme tämän lehden tee- manumeron avulla kannustaa nuoria tut- kijoita historiallisten näkökulmien avaami-

seen. Tarjoamme lehtemme lukijoille myös kansainvälisiä tutkimuksia mallintamaan historiallisen tutkimuksen kirjoa ja rikkaut- ta. Artikkelissaan Terese Tuohey kuvaa kuin- ka Yhdysvalloissa viranomaiset ratkaisivat toisen maailmansodan jälkeistä kriisiä mu- siikin ja musiikkikasvatuksen avulla. Ale- xandra Kertz-Welzel analysoi saksalaisen musiikkikasvatuksen eri vaiheita paradig- makäänteinä, joihin löytyy analogioita myös suomalaisesta kasvatusmaailmasta. Marie McCarthyn artikkeli tarjoaa menetelmäl- lisiä näkökulmia historiallista tutkimusta suunnittelevalle opiskelijalle.

Kolmanneksi haluamme kerätä viime- aikaista historiallista tutkimusta ja tehdä näkyväksi niiden harvojen suomalaisten tutkijoiden työtä, jotka marginaalisuudes- ta huolimatta ovat olleet kiinnostuneita suomalaisen musiikkikasvatuksen taakse jääneestä ajasta. Tuire Ranta-Meyerin väi- töskirjaan perustuva artikkeli Erkki Me- lartinista analysoi mielenkiintoisesti peda- gogin ja johtajan yhteennivoutunutta am- mattikuvaa, kun taas Olli-Taavetti Kank- kusen artikkeli ‘Vihreä Viserryskone’ ku- vaa yksityiskohtaisesti musiikkikasvatuk- sen lähihistoriaa, Ellen Urhon ja Liisa Ten- kun elämäntyötä. Haluamme tämän tee- manumeron kautta osallistua myös Kou- lujen musiikinopettajien 100-vuotisjuhlaan ja teemavuoteen. Pirkko Partasen artikke- li suomalaisista kansakoulunopettajista avaa perusopetuksen todellisuutta jopa sadan vuoden takaa.

Kuten aiemmissa lehdissä, myös tämän lehden teemanumeroon sisältyy joukko katsauksia ja muita ajankohtaisia kirjoituk- sia. Lisäksi lehti aloittaa vakituisen kolum- nin, jossa pitkään Suomessa asunut, ame- rikkalainen emeritus professori Thomas Regelski esittää argumenttinsa musiikki- kasvatuksen teoretisoinniksi.

Heidi Westerlund / päätoimittaja

(8)

7

Tuire Ranta-Meyer

Säveltäjä Erkki Melartin pedagogina

Johdanto

uomalaisessa musiikinhistori- ankirjoituksessa keskeisessä asemassa ovat perinteisesti olleet säveltäjät, teokset, tyy- lit ja musiikkielämän julkiset instituutiot kuten orkesterit, oppilaitokset ja vaikkapa mu- siikkiseurat. Kuten Jukka Sar- jala (2003, 17) on todennut, musiikintut- kijat ovat aiemmin nähneet tehtäväkseen lähinnä hankkia ja välittää tuntemusta

“suurista säveltäjistä” ja heidän teoksistaan, mutta myös huolehtia menneisyyden mu- siikkiperinnön säilyttämisestä tuleville polville. Sibeliuksen aikalainen Erkki Me- lartin (1875–1937) on lähes aina mainittu Suomen musiikkielämää koskevissa yleis- teoksissa ja instituutiohistorioissa, koska hän oli nimenomaan säveltäjä ja samalla Sibelius-Akatemiaksi myöhemmin kehit- tyneen oppilaitoksen pitkäaikainen johta- ja. Kuva hänestä on kuitenkin jäänyt val- juksi ja ristiriitaiseksi. Historian lehdillä hän esiintyy säveltäjänä ja ihmisenä haa- listuneena, jopa säälittävänä hallintotöihin siirtyneenä hahmona, kun arvostusten vaihteluissa hänen sävellystuotantonsa ei ole saanut varauksetonta asemaa konsert- tielämässämme. Esimerkiksi Erik Tawast- stjernan Sibelius-monografiassa ne muu- tamat kohdat, joissa Melartinia sivutaan, jättävät ilmeisen tahattomasti ja ajattele- mattomasti kyseenalaisen kuvan jälkipol- ville. Melartinin persoona pohditutti Si- beliusta, joka kuvasi joulukuun 15. päivä- nä 1909 häntä päiväkirjaansa kahdella lau- seella: “Melartin, det neutret, varit hos mig.

En fin natur.” [“Melartin, tuo neutri, on ollut luonani. Hieno luonne.”]1 Tawaststjer- nan (1989, 183–184) tulkinnan mukaan

“Sibelius oli selvillä Melartinin olemuk- sen omalaatuisesta neutraalista piirteestä,

josta tälle lahjakkaalle säveltäjälle koitui sekä taiteellinen että inhimillinen esto”.

Siis sen sijaan, että olisi pohdittu niitä ominaisuuksia, joiden perusteella “kära stora bror Sibelius” piti Melartinia hienos- tuneena, kerrassaan upeana ihmisenä, ko- rostetaan hänen olleen jotenkin outo, sekä taiteellisesti että inhimillisesti estynyt mu- siikkielämän kummajainen. Tawaststjerna ehättää vielä mitätöidä Melartinin keskei- sen tuotannon osan kirjoittamalla: “Sel- lainen inspiraatiotaiteilija kuin oli, Sibe- lius joutui nostalgisen – ja ehkä hieman ironisenkin tunnelman valtaan kohdates- saan säveltäjän, joka noudatti säännönmu- kaisia työaikoja. Mutta myöhemmin osoit- tautui, ettei Melartin koskaan saavuttanut tyydyttävää sinfonista tekniikkaa.” (Ibid., 184.)

Tämän artikkelini taustalla näkemys kulttuurista laaja-alaisena ilmiönä. Se näh- dään tapana, jolla menneisyyden ihmiset ovat olleet vuorovaikutuksessa ympäris- tönsä kanssa (Salmi 2002, 10). Myös mu- siikinhistorian tutkimuksessa on nykykä- sityksen mukaan tärkeää tarkastella mu- siikkia sosiohistoriallisessa kontekstissaan.

Musiikinhistoriaa on syytä avartaa muun historiantutkimuksen, kulttuurihistorian,

“uusien historioiden” ja muiden tieteiden suuntaan, jottei se köyhdy faktojen keräi- lyksi tai tiedon murusten täydentämiseksi aina samoista säveltäjistä, mestariteoksista ja musiikinlajeista. Musiikin kulttuurihis- toriallisessa tutkimuksessa painotus on musiikin historiallisissa yhteyksissä, koke- misen tavoissa, käyttöyhteyksissä ja eri ilmenemismuodoissa. (Sarjala 2002, 8–10, 177.)2

Tarkastelemalla Erkki Melartinin muu- takin kuin säveltämiseen liittyvää toimin- taa voidaan samalla löytää uutta tietoa Si-

S

(9)

Artikkelit Articles

beliusta välittömästi seuranneen muusik- kopolven asemasta, verkostoista ja työs- kentelyedellytyksistä suomalaisessa yhteis- kunnassa. Esimerkiksi poliittisen historian tutkimuksessa on toivotettu jo lähes 20 vuotta sitten niin sanottuja “kakkosluo- kan” poliitikkoja koskevat tutkimukset ter- vetulleiksi. Heidän toimintansa tieteellisen tarkastelun kautta odotetaan, että kuva po- liittisesta kulttuuristamme täsmentyy ja jäsentyy paremmin. (Uino 2006, 186.) Vähemmän näkyvät ja karismaattiset vai- kuttajat ovat jokseenkin aina jääneet jäl- kimaineeltaan “maan isiksi” asetettujen varjoon. Menneisyyden taittovirheet on mahdollista paljastaa, kun on alettu tun- nistaa, miten jokainen aikakausi on tietoi- sesti luonut omia sankareitaan ja vaalinut näiden muistoa – sekä unohtanut toiset.

(Vares 2006, 299–300.) Artikkelissani nos- tan erityisesti musiikkikasvatuksen histo- riaan, pedagogiikkaan ja musiikki-instituu- tion ilmapiiriin liittyvää lähteistöä esiin osana Erkki Melartiniin liittyvää henkilö- ja sosiaalihistoriallista tutkimusta. Aiem- min tutkimattoman aineiston avaaminen ja monitahoinen valottaminen musiikin- historian keinoin on olennainen osa suo- malaisen musiikkikasvatuksen historiallista ymmärrystämme.

Metodologisista lähtökohdista ja tutkimustehtävästä

Yksityisen ihmisen kokemukset ja elämyk- set ovat nousseet keskeisiksi historia- ja perinnetieteiden tutkimusaineistoksi. His- toriantutkimuksessa elämäkerrallisen ai- neiston käyttö on lisääntynyt viimeisten kahden vuosikymmenen aikana mikrohis- toriallisen eli perinteistä historian tutki- musta rajatumman tai sen sivuuttamaan kohteeseen liittyvän mielenkiinnon vuoksi.

Jotta saisimme aineksia laajemmille joh- topäätöksille, tarvitsemme tietoa mahdol- lisimman monien ihmisten kokemusmaa- ilmasta. Sitä on löydettävissä päiväkirjo- jen ja kalentereiden lehdillä, muistelmista ja kirjeistä. Kun halutaan selvittää tiettyyn tutkimuskohteeseen tai ajankohtaan liit- tyviä tunnelmia, ajatuksia ja näkökulmia,

henkilökohtainen aineisto on yksi kaik- kein autenttisin lähde. (Hietala 2001, 245.) Lisäksi on muistettava, että mikro- ja elä- mänhistorioiden esiin nostamat henkilöt ovat tavallisuudessaankin aina yksilöitä, joiden toimintaa ja toimijuutta tutkimalla monet ajankohdan polttavat kysymykset nousevat esiin. Asettamalla eletty elämä tutkimuksen avulla osaksi aikakautensa ilmiöitä ja tarkastelemalla sitä, miten tut- kimuksen kohteena olevat itse elinaika- naan ovat ympäristöönsä asettuneet, saa- daan uusia näkökulmia ja tutkimustietoa.

(Engman 2000, 249–250; Immonen 2002, 19–20.)

Tämän artikkelin taustalla on ollut tarve selvittää Melartinin merkitystä pe- dagogina ja musiikkialan ammattilaisten koulutuksesta vastanneen organisaation oppimisilmapiiristä vastanneena johtaja- na. Jotain musiikkikasvatuksellisessa mie- lessä ehdottomasti tutkimisen arvoista on henkilössä, jota muistokirjoituksessa vuonna 1937 kuvattiin esimerkiksi seu- raavasti:

Kun Erkki Melartin tuli silloisen musiik- kiopiston johtoon, hän oli nuori, loistava- silmäinen, liekehtivää elämää täynnä. Hän valloitti heti oppilaat ystävällisyydellään, joka poisti heistä pelon ja sai heidät yrit- tämään parhaansa. Vaikka vuodet lisään- tyivät ja värit vaalenivat, säilyi hänessä sama hehkuva henki. Hän uskoi kaikista hyvää ja houkutteli siten esiin jokaisen par- haimmat ominaisuudet. (Dagmar Kle- metti 1937.)3

Näkökulman rajaus pedagoginrooliin on verrattavissa eräänlaiseen osaelämäker- tatyyppiseen historiantutkimukseen, jossa valittaessa kohdehenkilön toiminnasta jo- kin tietty kysymyksenasettelu muu tema- tiikka jää vähemmälle huomiolle. Yhtey- det aikakauteen ja yhteiskuntaan voidaan selvittää yksityiskohtaisemmin juuri kysy- myksenasettelusta käsin, ja näkökulman valinnan jälkeen tutkija voi käyttää jäsen- tyneemmin hyväksi muiden tieteenalojen tarjoamia apukeinoja. (Kostiainen 2006, 33–39; Soikkanen 2006, 84–86; ns. bio-

(10)

9

Artikkelit

Articles

grafisesta aspektitutkimuksesta kts. myös Mäkelä 2005, 141–143).4

Tutkimusmetodina on mikrohistorial- lisesta näkökulmasta vaikutteita saanut historiantutkimus, jossa lähteiden etsimi- nen ja löytäminen, lähilukuna tulkitsemi- nen, todistusvoiman arvioiminen ja ilmi- öiden kontekstualisoiminen eli laajempaan historialliseen yhteyteensä asettaminen ovat keskeisellä sijalla (kts. esim. Elomaa 2002, 59–62; Heiniö 1992.) Sovellan myös taiteen vastaanottoon liittyvän reseptiotut- kimuksen menetelmiä luodakseni kuvaa Melartinista pedagogina ja johtajana. Ku- ten Matti Huttunen on todennut, resep- tiotutkimuksessa säveltäjän vastaanoton tarkastelun ei tarvitse rajoittua vain välit- tömään reseptioon eikä ainoastaan teos- ten vastaanoton selvittämiseen. “Pelkän vastaanoton sijasta voidaan tutkia säveltä- jän merkitystä musiikkikulttuurissa yleen- sä”, Huttunen (1999, 267–268) toteaa ja laajentaa tavoitetta niin, että hänen mu- kaansa on tutkittava säveltäjää musiikilli- sen yhteiskunnan rakenteissa ja sitä kaut- ta yhteiskunnan rakenteissa ylipäänsä. Jul- kaistujen sanomalehti- ja muiden tekstien perusteella vähitellen syntynyt yhteisölli- nen kuva vaikuttaa siihen, miten kohde- henkilöön ja hänen aikaansaannoksiinsa on suhtauduttu ja yhä edelleenkin suhtau- dumme (Heiniö 1999, 64).

Pedagogikuvan lähdeaineisto perustuu varsinaiseen empiriaan eli historiallisiin alkuperäislähteisiin, sanomalehtikirjoituk- siin, erilaisiin muistelmateoksiin ja sävel- täjäelämäkertoihin. Niiden kirjoittajina ovat olleet Melartinin itsensä lisäksi aika- kauden eri osapuolet ja toimijat. Melar- tinin pedagogin ja johtajan roolista esite- tyistä lausunnoista koottua näkemystä py- ritään tässä arvioimaan myös yksityisen lähdemateriaalin antamien dokumenttien valossa. Tavoitteena ei ole ollut pyrkiä korjaamaan muun aineiston perusteella syntynyttä Melartin-kuvaa, vaan arvioi- maan hänen julkisen ja yksityisen roolinsa keskinäistä koherenttiutta. Kohdehenkilön arvoja ja persoonaa voi arvioida tutkimuk- sellisesti tarkastelemalla niitä mahdollisia ristiriitoja ja verhottuja tunteita, joita jul-

kisen ja yksityisen roolin välillä on ha- vaittavissa.

Tutkimusaineiston kontekstina ovat olleet suomalainen musiikkikulttuuri ja taide-elämän ilmiöt, sillä Erkki Melartin henkilönä ja hänen johtamansa oppilaitos yhdistettiin ajankohdan kirjoittelussa voi- makkaasti nimenomaan taide- ja kulttuu- rielämään. Se, että Melartinista ylipäätään kirjoitettiin myös opettajana ja johtajana, liittyi selvästi hänen asemaansa luovan sä- veltaiteen edustajana. Samoin Helsingin Musiikkiopisto ja Helsingin Konservato- rio olivat pedagogisen tehtävänsä ohella osa esittävän säveltaiteen infrastruktuuria Suomessa. Ilman tätä yhteyttä helsinkiläi- seen julkiseen konserttielämään musiikki- koulutuksesta olisi esimerkiksi sanomaleh- distössä kirjoitettu huomattavasti vähem- män. Näistä syistä ajankohdan koulutus- politiikka yleensä ja pedagogiikan kehit- tyminen yleissivistävässä tai vaikkapa tai- dealan koulutuksessa eivät ole tässä tutki- muksessa tarkastelun kohteena.

Oppilaiden, kirjeiden ja lehtikirjoitusten välittämä pedagogikuva

Erkki Melartinin johtajakausi nykyiseksi Sibelius-Akatemiaksi muodostuneessa op- pilaitoksessa kesti 25 vuotta, pidempään kuin kenenkään muun vastaavassa tehtä- vässä. Harvoin kuitenkaan mainitaan sitä, että hänen opettajauransa Helsingin Mu- siikkiopistossa (vuodesta 1924 alkaen Helsingin Konservatorio) itse asiassa muo- dostui miltei tasan 30 vuoden mittaiseksi.

Jo vuonna 1901 Melartin, joka tuolloin oli 26-vuotias, kiinnitettiin musiikin teo- rian ja historian niin sanotuksi toiseksi opettajaksi. Sairastuminen tuberkuloosiin keskeytti opetustyön kuitenkin vuosiksi 1906 ja 1907 ja vuosina 1908–1911 Me- lartin toimi Viipurin orkesterin kapellimes- tarina. Vuonna 1911 hänet pyydettiin Helsingin Musiikkiopiston johtajaksi. Tä- män roolin ohella hän opetti musiikin teo- riaa ja sävellystä vuoteen 1936 asti ja joh- ti samalla oppilasorkesteria yhtäjaksoises- ti 20 vuotta.

(11)

Artikkelit Articles

Pitkä pedagoginen ura ei vielä välttä- mättä kuitenkaan takaa sitä, että jälkipol- ville säilyneitä kuvauksia opettajasta olisi löydettävissä. Koska Erkki Melartin oli itse osa suomalaista luovaa musiikkikulttuuria ja johtajan tai opettajan roolinsa lisäksi yksi aikansa tunnetuimmista suomalaisista sä- veltäjistä, hän sai huomiota julkisuudessa ehkä tavanomaista enemmän myös opet- tajana. Sekä hänen 50- että 60-vuotispäi- vänsä johdosta julkaistiin musiikkilehdis- sä artikkelit hänestä, paitsi säveltaiteilija- na, myös opettajana. Myös hänen kuole- mansa yhteydessä julkaistuissa muistokir- joituksissa kuvattiin lähes poikkeuksetta hänen elämäntyötään kolmesta näkökul- masta: säveltäjän, opettajan ja johtajan.

Myöhemmin säveltäjä Toivo Kuulan kanssa naimisiin menneen laulaja Alma Silventoisen päiväkirjassa on vuosilta 1903, 1905 ja 1906 ensimmäiset huomiot aivan nuoresta Erkki Melartinista musiikkiopis- ton opettajana. Merkintöjen mukaan tämä

“selitti hyvin, mutta antoi paljon läksyjä”, oli “itse hyvyys ja kultaisin ihminen mitä olla voi” ja miten kirjoittajalla “ei niin hyvää opettajaa ollut koskaan ollut”. (Kuu- la 1968, 67, 111–112, 134.) Samalta var- haiselta opettaja-ajalta ovat peräisin sävel- täjä ja urkuri Rikhard Mäkisen kommen- tit “nuoresta ja lupaavasta” opettajasta Erk- ki Melartinista. Mäkisen opettajina mu- siikkiopistossa olivat olleet myös Sibelius ja Richard Faltin, mutta hän jatkoi pääs- tötodistuksen jälkeen sävellysopinto- ja yksityisesti Melartin johdolla vuoteen 1905 asti. “Melartinin opetustavasta ja henkevästä olemuksesta Mäkinen puhui aina ihailevasti ja lämpimästi”, Arvo Laiti- nen (1945a, 363) kertoo artikkelissaan Mäkisestä. 1910-luvulla opiskellut ja vuon- na 1917 musiikkiopiston päästötodistuk- sen saanut säveltäjä ja musiikkikriitikko Väinö Pesola (1945, 459) muisteli “hapui- levaa teorianoppilastaan ohjailevan opet- tajansa vaatineen tuloksia varovaisesti, mutta tukeneen ja innostaneen sitä var- memmin”. Pesola (1935, 25) mainitsi Me- lartinin 60-vuotispäivän johdosta julkai- semassaan juhlakirjoituksessaankin “oppi- laiden ihailevan professorissaan humaanis-

ta, innostuttavaa ja selväpiirteistä kasvat- tajaa, joka hentojakin taimia rakkaudella vaalii.”

Varsinainen mentor-suhteen kaltainen vaikutus- ja ystävyyssuhde tulee esiin musiikkiopiston johtajan ja nuoren opis- kelijan Elmer Diktoniuksen kohdalla. Ai- emmista käsityksistä poiketen Melartin ei toiminut ilmeisesti ollenkaan Diktoniuk- sen sävellyksenopettajana, mutta hän ar- vioi ainakin aluksi tämän sävellysnäytteet ja hyväksyi hänet musiikkiopiston oppi- laaksi vuonna 1914 eräänlaisin erityisjär- jestelyin. Melartin muun muassa rakensi Diktoniukselle henkilökohtaisen opetus- suunnitelman, jonka mukaan tämä pystyi etenemään tavallista nopeammin. (Kts.

Vainio 1976, 21–23.)5

Matti Vainion mukaan Melartinin ajan- kohtaan nähden harvinaislaatuisen avara- katseinen ymmärtämys ja tunnustettu kos- mopoliittisuus houkuttelivat nuoren Dik- toniuksen yhä useammin sävellysteknisiin ja taideteoreettisiin keskusteluihin juuri hänen kanssaan, vaikka Furuhjelm oli Dik- toniuksen virallinen opettaja. “Melartin kykeni mm. runsaan kirjemateriaalin pe- rusteella nähtynä jo heti alkuun – parem- min kuin yksikään toinen musiikkiopis- ton opettaja – oudolla tavalla aistimaan Diktoniuksessa kytevän kiihkeän elämän- nälän ja odotuksentunteen tulevaisuudes- ta, jonka arvot piti arvioida uusin kritee- rein [- -]”, Vainio kuvailee suhdetta. Vai- nio arvelee Diktoniuksen poikkeavan ajat- telutavan kiehtoneen Melartinia itseään- kin siinä määrin, että näiden kahden vä- lille kasvoi Diktoniuksen toisesta opiske- luvuodesta alkaen huomattavan läheinen ja pitkään kestänyt ystävyyssuhde. Melar- tinin ja Diktoniuksen kirjeenvaihto on määrällisesti laajimpia, mitä jälkimmäisel- lä kenenkään kanssa koskaan oli. Heidän kirjeenvaihtonsa kesti niin ikään yli 20 vuotta. (Vainio 1976, 26–27.)

Vuonna 1912 opintonsa aloittanut sä- veltäjä ja musiikinteorian opettaja Arvo Laitinen (1945b, 567) kertoo, miten “hä- nen kiitollisuutensa on rajaton” ja kuinka hän Turusta tulleen maalaispojan kunni- oitusta väristen astui Helsingissä uuden

(12)

11

Artikkelit

Articles

opettajansa Erkki Melartinin eteen, “mie- hen, jolla siitä lähtien tuli olemaan opet- tajana, ymmärtäjänä, ystävänä, auttajana ja opintoajan päätyttyä työtoverina elämäl- leni niin suuri merkitys, ettei sitä voi sa- noin ilmaista”. Laitisen viimeinen kirje 14.

joulukuuta 1936 jo tunnetusti heikossa kunnossa olevalle opettajalleen vahvistaa edellä siteeratun poikkeuksellisen läheisen ja henkilökohtaisen opettaja-oppilassuh- teen: “Muistot, joittenka kohteena, vuo- roin keskipisteenä, värittäjänä ja taustana sinä, Erkki olet, ovat erityisesti näinä kuu- kausina väreilleet sielussani niin herkkinä ja liikuttavina, että usein tuntuu siltä, kuin elämäni olisi osa sinun elämääsi.”

Kirje kertoo kiinnostavasti myös Me- lartinin teosten pitkäaikaisesta merkityk- sestä sävellysoppilaan oman luovuuden innoittajana: “Sävellystuotantosi, joka jo varhaisina vuosinani aivan määräävästi vaikutti henkiseen elämääni herkistäen ja avartaen tunne- ja mielikuvitusmaailmaa- ni, on yhä jälleen saanut oman yksilölli- syyteni alkulähteet pulppuamaan.” Laiti- nen on toki voinut vain kohteliaana elee- nä mainita Melartinin sävellykset, mutta toisaalta hän ei kuitenkaan väitä niiden olleen varsinaisena esikuvana. Itse asiassa hän sanoo myöhemmin (1945b, 567) sel- västi, ettei Melartinin sävellystyyli ole vai- kuttanut hänen omaansa, pikemminkin

“suomalaisista säveltäjistä olen saanut eni- ten tartuntaa länsisuomalaisesta Palm- grenista”. Laitinen kuvaa lausunnoillaan ehkä eniten sitä, kuinka sävellyksenopet- tajan teoksista saattoi ammentaa paljon- kin henkistä energiaa ja inspiraatiota il- man että päätyi opettajan tyylilliseksi epi- goniksi. Tätä samaa korostaa Juhani Poh- janmies (1945, 586), joka mainitsee Me- lartinin toisena, Oskar Merikannon ohel- la kehitykseensä syvästi vaikuttaneena opettajana: “Nämä molemmat suuret opet- tajat eivät yrittäneet tehdä katajasta koi- vua, vaan osasivat innoittaa oppilaansa löy- tämään itsensä.”

Kenties Melartinin inspiroiva esikuva voidaan kuitenkin havaita toisaalla, esimer- kiksi Laitisen omaksumassa pedagogin roolissa? Hän kuvaa sitä pienoiselämäker-

rassaan (1945b, 569) tavattoman kauniisti:

“Opetustyöni tuottaa minulle kyltymätön- tä tyydytystä, sillä rakastan oppilaitani ja olen onnellinen, kun saan yhdessä heidän kanssaan oppia tuntemaan sävelten salai- suuksia.” Melartinin muistokirjoituksessa- han korostettiin sitä, miten hänessä yhtyi runsas lukeneisuus ja sielukas viisaus ih- meelliseen nöyryyteen, jolla hän yhdessä oppilaansa kanssa lähestyi suurta sävel- taidetta myötäeläjänä sekä hienotunteise- na tukena ja opastajana (nimimerkki H.A.

1937).

Yleisradion äänilevyarkiston hoitaja- na toiminut Alvar Andström on kertonut muistelmissaan (Residenssikadulta radioon 2006, 137, 166), miten Melartin oli erityi- sen valpas luonne ja seurasi mielenkiin- nolla kaikkea mikä ajassa liikkui. Omasta radiourastaan johtuen Andström ottaa esi- merkiksi sen, miten Melartin oli ensim- mäisiä kulttuuripersoonia, jotka oivalsivat radion tulevan suuren merkityksen musii- kin välittämisessä laajoille kansanosille.

Hän korostaa myös Melartinin tietorik- kautta, hänen harrastustensa monipuoli- suutta, luonteensa huumorintajua ja mie- lensä nuorekkuutta. Andström kuvaa, mi- ten hän oli jo aiemmin hieman opiskellut teoriaa ja miten Melartin sen oli huoman- nut: “[- -] erään tunnin jälkeen hän ta- voitti minut eteisessä ja ilokseni sanoi mi- nun voivan kyllä koetteeksi siirtyä toiselle vuosikurssille. Tein työtä käskettyä ja sin- ne myös jäin.”6 Eino Linnala (1945, 589) kuvaa opiskelleensa musiikin teoriaa “hie- nostuneen ja ymmärtäväisen” Erkki Me- lartinin johdolla, ja myös Leo Härkönen (1945, 653) mainitsee opettajansa kulti- voidun ohjaamiskyvyn ja suurenmoisen ymmärtäväisyyden sävellysyrityksiään koh- taan. Näiden opettajan ominaispiirteiden Härkönen arveli kirvoittaneen hänestä esiin hänen senaikaiset musikaaliset mah- dollisuutensa”.

Eino Roiha kertoo Melartinin opet- tajana jääneen kiitolliseen muistiin: ”Hä- nen laaja asiantuntemuksensa, ymmärtävä ihmisluontonsa ja psykologinen vaistonsa ovat tehneet hänestä syvästi kunnioitetun opettajan.” Roiha (1935, 34) kuvaa elä-

(13)

Artikkelit Articles

vällä tavalla musiikkiopiston kodikasta il- mapiiriä ja helposti lähestyttävää johtajaa:

Muistan aina prof. Melartinin valoisan, hyväntahtoisen olemuksen, kun harmonia- ja kontrapunktioppi- sekä sävellystunneille saapuessani kävin hänen kansliassaan il- moittamassa, että olisi jotain näytettävää.

Konservatorio toimi silloin vielä Unionin- kadulla ja prof. Melartinin tilava, laakeri- seppeleiden verhoama opetushuone sijaitsi muistaakseni kerrosta ylempänä kuin kanslia. Aina ei luonnollisestikaan ollut ylhäällä oppilaita ja silloin tapasi profes- sorin kansliasta. [- -] Teorian ja sävellyk- sen opettajana opin prof. Melartinissa tun- temaan hienotunteisen rohkaisevan persoo- nallisuuden, joka nähdäkseni kiinnitti ope- tuksessa päähuomion oleellisiin, perusta- viin seikkoihin, joka ominaisuus liittynee välittömästi hänen laajatietoisuuteensa, innokkaaseen aikansa ilmiöiden seuraa- miseen ja syvästi inhimilliseen luontee- seensa.

Melartinin 50-vuotispäivänä entiset ja silloiset oppilaat lähettivät tervehdyksen- sä ”ymmärtävälle ja hienotunteiselle opet- tajalle”. Sulho Rannan mukaan Melarti- nin suhde oppilaisiin oli yhdistelmä joh- tajan, opettajan ja toverin roolia, ja hän oli esikuvana oppilaille lannistumattomassa iloisuudessa ja ahkeruudessa. Hän ei kos- kaan vaatinut mitään, mutta omalla toi- minnallaan näytti, mitä ajan arvon tunte- va ihminen voi saada aikaan. Ymmärtä- mys Rannan arvion mukaan perustui Melartinin sävellystekniseen osaamiseen ja musiikin eri aikakaudet hyvin hallitsevaan tyylitajuun. Nuorekkaan joustavuutensa ja omien laaja-alaisten tyylikokeilujensa ta- kia Melartinilla oli ikään kuin kyky tajuta ne todelliset arvot ja syvimmän sisimmän, jotka saattoivat sisältyä kunkin vuosikym- menen -ismeihin. Hän ohjasi haparoivia yrityksiä, seurasi oppilaiden kehitty-mistä ja otti vastaan “myrskykauden” vallanku- moukselliset sävellykset etsien kaikesta sitä mitä siinä on tai edes voi olla, eikä sitä mitä siinä ei ole. “Tällainen ymmärtämys sivuaa likeltä hienotunteisuutta siinä mie-

lessä kuin tämä ominaisuus Erkki Melar- tinin opetuksessa ilmenee: avuttomimpain- kin tekeleiden ääressä on hän yhtä muut- tumaton, melkein harras oppilaan tarkoit- taman ‘ajatuksen’ etsijä.” Sulho Ranta päät- tää 50-vuotisjuhlakirjoituksensa (1925, 23) vaikuttavasti seuraaviin sanoihin:

Ymmärtämiselle löytyy pohja sivistynei- syydessä, mutta ymmärtämyksestä ja hie- notunteisuudesta puhuu aina persoonalli- suus ja luonteen jalous. Jo tämän vuoksi [- -] oli enemmän kuin ymmärrettävää, että mainitussa oppilasten tervehdyksessä luettiin ei ainoastaan ‘ymmärtävälle ja hie- notunteiselle’, vaan myös ‘jalolle opetta- jalle’.

Myös Helvi Leiviskä (1935, 30) kir- joitti Melartinista: “Muistamme, kuinka hän luokkaan astuessaan heti sähköisti oppilaansa [- -] ja nekin, jotka ennakolta olivat vakuuttaneet itselleen, että musii- kinteoria on maailman kuivin aine, unoh- tivat vakaan uskonsa. Ei tainnut ikävysty- miselle jäädä tilaa kenenkään mielessä – siinä määrin oli prof. Melartinilla kykyä henkevöittää aineensa, olipa sitten kysy- myksessä jonkun fuugan analyysi tai vii- den rondomuodon selvittely. Huumorilla oli myöskin vankka sijansa teoriatuntien elähdyttäjänä.” Leiviskän mielestä opetta- jan olemuksessa kaikessa hyväntahtoisuu- dessa oli jotain sanomattoman velvoitta- vaa ja samalla jotain niin luottamuksellis- ta oppilaita kohtaan, ettei hänen tunnil- leen suorastaan kehdannut mennä osaa- matta läksyjään.7

Artikkelissaan Leiviskä pyrkii jäsen- tämään yleisellä tasolla sävellyksenopet- tajan pedagogisia haasteita, “kun toisaal- ta tiedämme, ettei henkistä elämää ku- kaan voi toiselle antaa, vaan jokaisen on se löydettävä omasta itsestään”. Sen ohel- la, että sävellyksenopettajan tulee opet- taa sävellystekniikkaa, hänen tuli auttaa oppilaan persoonallisten rajojen laajen- tamisessa. Loppupäätelmänä Leiviskä liit- tää toisiinsa todellisen sävellyksenopetta- jan ja kasvattajan roolit: pystyä herättä- mään kipinä suurten musiikkiin liittyvi-

(14)

13

Artikkelit

Articles

en aatteiden leimahtamiseksi oppilaassa sekä toivoa oppilaan löytävän oman it- sensä, omat mahdollisuutensa ja oman tahtonsa. Tällaisena opettajana hän piti Melartinia, jonka periaatteena oli “nähdä hyvää kaikessa ja kaikissa, tajuta täydelli- syys vajavaisuudessa, suuri pienessä”.

”Erkki Melartin ei koskaan ole ollut vain opettaja, vaikka hänen monipuolisesta ja runsaasta sävellysteknisten tietojensa va- rastosta on loputtomasti riittänyt neuvo- ja niin vasta-alkajille kuin parnassoa lä- hestyville. [- -] Hänen lippunsa on ollut kohotettuna paljon korkeammalle.” (Ibid.

30-31.)

Fabian Dahlström ehti haastatella Helvi Leiviskää Melartinin opetustyylistä vielä vuonna 1979. Keskustelussa Leivis- kä oli lisännyt, että Melartin olisi kernaasti saanut olla ankarampi opetuksessaan, eri- tyisesti suoritusten yksityiskohtaisessa kri- tiikissä. Melartin lohdutti mieluummin kuin arvosteli yksityiskohtia, hän rohkaisi jatkamaan töitä. (Dahlström 1982, 121.) Myös Jussi Jalas (1981, 35) mainitsee soin- nutuksen opettajansa olleen inspiroiva persoonallisuus, mutta ei kyllin ankara: “Jos tehtävän suorituksessa oli virhe, hän kyllä totesi sen, mutta jätti korjaamatta ‘koska se oli intresantti’.”

Säveltäjäelämäkerrassaan Taneli Kuu- sisto viittaa ilmeisesti kokemaansa samaan suurpiirteisyyteen kertoessaan, ettei Me- lartin tehnyt hänen sävellyksiinsä monia- kaan sivuhuomautuksia. “Minua kehittivät- kin Ilmari Krohnin ja Toivo Haapasen lu- ennot varmaan yhtä paljon kuin Melarti- nin oppitunnit, samoin teorianopettajana- ni olleen Arvo Laitisen henkevä seura”, Kuusisto (1945, 660) huomauttaa epäile- mättä hieman arvostelevaan sävyyn. Myö- hemmin hän kuitenkin mainitsee myöntei- sesti opettajansa ehdottoman positiivisesta ja kannustavasta asenteesta. Hän arveli, että hänen oman, ensimmäisen maailmansodan jälkeisen opiskeluaikansa musiikillinen murroskausi ja taiteiden voimakas muun- tumisvaihe selittivät paljon siitä, mitä Me- lartin opettajana oli ja mitä hän ei ollut.

Kun Melartin oli vankan traditionaalisen koulutuksen kasvatti, mutta älylliseltä asen-

noitumiseltaan edistyksellinen kokeilija, hän ei Kuusiston mukaan voinut ottaa vastuul- leen oppilaittensa ankaraa ohjausta tai pak- kopaitaan pusertamista – vaikka olisi sii- hen kenties kyennytkin ja vaikka se olisi saattanut olla pedagogisessa suhteessa mo- nelle oppilaalle hyvinkin terveellistä. “Me- lartin ei vaatinut eikä treenannut, hän opas- ti ja aukoi näköaloja”, Kuusisto (1971, 157–

158) jäsentää muistikuviaan yli neljänkym- menen vuoden takaa.

Huomattavasti vaativampana kuin Leiviskä ja Kuusisto muistaa Toivo Elo- vaara (1975) opettajansa. Hänen mukaan- sa Melartin oli esimerkiksi fuugien opet- tamisessa erittäin perusteellinen, eikä pie- ninkään asia jäänyt huomiota vaille. Kaik- ki fuugan eri muodot tuli säveltää, ja sa- malla keskusteltiin paljon fuugan tekemi- sen tekniikasta samoin kuin eri teemojen muodoista, pitkittäissuuntaan ajattelemises- ta ja soinnullisesta sopeutumisesta. Elovaara katsoi Melartinin opetuksen myös mui- den muotorakenteiden osalta olleen mo- nipuolista ja henkisesti rikastuttavaa, kos- kettaneen erittäin paljon sävelmuotojen eri vivahteita ja niiden vaikutuksia sävellys- ten kokonaisratkaisuihin. Niinpä hän ah- keroi päästäkseen näyttämään töitään Melartinille, jonka mielipiteitä ja opastus- ta hän kaipasi. Laajamuotoisten teosten säveltämisen osalta hän katsoi, että oppi- mista oli paljon, kun opettaja ei jättänyt mitään asiaa puolitiehen.

Elovaara kiitti Melartinin opetusta myös siltä kannalta, että urkurina hän pys- tyi hyödyntämään sävellystekniikan eri osa-alueita – harmoniaa, muotoa, kontra- punktia – myös improvisoinnissa. “Siinä suhteessa Melartin oli hyvä opettaja, sillä hän oli ankara, tinkimätön, mutta samalla innostava opettaja saaden minut aina yrit- tämään parastani”, Elovaara toteaa. Myös säveltäjäelämäkerrassaan Elovaara (1945, 675) kirjoittaa Melartinin olleen innoitta- va opettaja, joka pani hänet työskentele- mään korkeapaineen alaisena antaen uu- sia aatteita ja uusia näkemyksiä ja avarta- en siten hänen mielikuvitustaan tulevia tehtäviä varten.8

(15)

Artikkelit Articles

Toivo Elovaara (1975) on nostanut esiin Melartinista ihmisenä ja opettajana neljä keskeisenä pitämäänsä ominaispiir- rettä. Ensimmäinen oli hänen alusta asti saamansa vaikutelma opettajan ja oppilaan samalla aaltopituudella olemisesta, mikä teki opiskelun erittäin rikkaaksi ja mie- lenkiintoiseksi. Toinen seikka oli se, että hän oli erittäin vaativa opettaja – oletet- tavasti Wegeliuksen perintönä – mutta li- säksi oppilasta ymmärtävä ja siten innos- tava, mikä sai oppilaan yrittämään aina parastaan. Kolmantena pedagogisena huo- miona oli, ettei Melartin tahtonut itse heti korjata virheitä, vaan kehotti miettimään uudelleen löytyisikö muuta ratkaisumah- dollisuutta. Ellei oppilas siinä onnistunut, hän korjasi selittäen miksi oli parempi teh- dä niin. Siten hän rikastutti oppilaan mie- likuvitusta, herätti itseluottamusta ja en- nen kaikkea kasvatti arvostelukykyä. Nel- jänneksi Melartin opetti ajattelemaan teh- täviä musiikin kannalta korostaen, että

“musiikki ilman sisältöä on vain teknillis- tä taitoa, joka ei ketään kiinnosta”.

Melartinin opetustoiminnan arvioimi- sessa myös katsaus teoria-aineiden ope- tussuunnitelmien kehittymiseen ja käytet- tyjen oppikirjojen ajankohtaisuuteen voi- si antaa kiinnostavaa tietoa. Fabian Dahl- strömin (1982, 121) mukaan 1920- ja 1930-luvuillakin käytettiin pääosin niitä samoja perinteisiä musiikinteorian oppi- kirjoja, jotka olivat olleet opetuksessa jo Wegeliuksen aikana. Suhtautuminen op- pikirjoihin lienee ollut arkipäivän opetus- tilanteissa Melartinin aikana kuitenkin varsin vapaamielistä ja opettajakohtaises- tikin eri mieltymyksiä sallivaa. Kuusisto (1971, 157) kertoo esimerkiksi 1920-lu- vulla vieneensä soinnutustunnilleen We- geliuksen kirjan sijasta Ilmari Krohnin sointuopin, jota ei vielä käytetty lainkaan musiikkiopistossa – ja Melartinin heti ryh- tyneen opettamaan tämän uuden, hänelle selvästikin vielä oudon systeemin mukai- sesti. Sävellysoppilaiden kanssa suhdetta modernismiin avattiin uudempienkin op- pikirjojen tai sävellyspartituurien avulla.

Heikki Aaltoila (1966, 275) kuvaa 1920- luvun lopun tai 1930-luvun alun sävellys-

tuntejaan seuraavasti: “Erkki Melartin avai- li muutamin pelkistetyin vedoin usein laa- joja perspektiivejä. Vaikka yhdessä tutkim- me mm. siihen aikaan vielä ‘jumalatonta’

Schönbergin Harmonielehreä, minulla on sellainen vaikutelma, että me keskustelim- me enemmän kuin suoritimme varsinais- ta kurssiohjelmaa. Uskon, että se oli hä- nen suunnitelmansa minun kehittämisek- seni.” Helena Tyrväisen (2006, 256) mu- kaan Uuno Klami on kertonut häntä haas- tatelleelle Seppo Nummelle vuonna 1959, että Melartinin johtamassa konservatori- ossa “harrastettiin innokkaasti Stravinskia ja Skrjabinia”. Ajankohdan modernistisis- ta pyrkimyksistä ja sävellystekniikan mur- roksesta oltiin Melartinin sävellysluokalla siten hyvin tietoisia, ja avarakatseisen opet- taja oli avoin opiskelijoidensa kiinnostuk- sen kohteille.

Musiikkiopisto Melartinin johtajakaudella

Erkki Melartinin työura ajoittui Suomen poliittisessa ja kulttuurihistoriassa haasteel- lisiin vuosikymmeniin. Yhteiskuntaelämää hallitsivat 1900-luvun alkupuolella kiris- tyneet Venäjän-suhteet, niin sanottu toi- nen sortokausi 1908–1914, voimakas ta- loudellinen ja institutionaalinen kehitys eri aloilla, koulutustason nousu, väestönkas- vu, muuttoliikkeet maan sisällä ja siirto- laisuus, työväenliikkeen aktivoituminen ja toteutunut eduskuntauudistus yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden säätämisineen.

Ensimmäisen maailmansodan käynnistymi- nen 1914 ja sodan seuraukset johtivat suu- riin muutoksiin Euroopassa, mutta ennen kaikkea Venäjän vallankumous merkitsi täydellistä yhteiskuntajärjestyksen täys- käännöstä. Samassa yhteydessä Suomi it- senäistyi vuonna 1917, mutta jo seuraa- vana vuonna maata koetteli repivä kansa- laissota. 1920-luvulla rakennettiin suoma- laisen yhteiskunnan infrastruktuuria mo- nella eli elämänalalla samoin kuin luotiin ulkosuhteita muihin maihin. Vuoden 1929 New Yorkin pörssiromahdus toi konkurs- siaallon ja vaikean taloudellisen laman myös Suomeen. 1930-luvun alkaessa yh-

(16)

15

Artikkelit

Articles

teiskunnan mahdollisuudet panostaa kult- tuuriin ja musiikkikoulutukseen jäivät jäl- leen kerran erittäin niukoiksi. (Kts. esim.

Jakobson 1999, 13–87, 136–140; Nygård- Kallio 1989, 545–601 ja Salokangas 1989, 603–703; Wäre 1991, 10–11.)

Perustaessaan Helsingin Musiikkiopis- ton vuonna 1882 Martin Wegelius oli aset- tanut tavoitteensa korkealle suomalaisen musiikinopetuksen käynnistämisessä ja organisoimisessa. Wegeliuksen suojista oli sen jälkeen saanut siivet ammattiuralleen jo joukko säveltäjiä ja solisteja. Kotimaas- sa pystyttiin siten hankkimaan varsin kat- tava musiikkikoulutus, jota ulkomaiset opinnot tarvittavin osin täydensivät. Kun Melartin kolmekymmentä vuotta myö- hemmin aloitti johtajantyönsä, lähtötilanne ei välttämättä kuitenkaan ollut vielä ko- vinkaan korkealla. Melartinin opiskeluai- kojen pianistiystävä ja alkeiskoulun pia- nonsoitonopettaja Antonie Leontjeff an- taa musiikkiopiston tasosta erittäin konk- reettisen maan pinnalle palautuksen kir- jeessään Melartinille kesällä 1911: “Det borde väl småningom göras urval vid in- tagandet, ty nog har det ju nu varit så att om någon skulle skickat sin hund till in- stitutet o. betalat för den, så hade vi varit skyldiga att undervisa den.” [“Olisi kai vähitellen tehtävä sisäänpääsyn suhteen valintaa, sillä nythän on kyllä ollut niin, että jos joku olisi lähettänyt koiransa mu- siikkiopistoon ja maksanut siitä, niin mei- dän olisi ollut velvollisuus opettaa sitä.”]

Samassa kirjeessä Leontjeff esittää hyvän ystävänsä mietittäväksi joitain muutoseh- dotuksia kevättutkintojärjestelmään, joi- den kaikkien kuuntelemisen hän muuten arveli muodostuvan uuden johtajan kan- nalta “eläinrääkkäykseksi”. Kevättutkin- tojen poistamisen kokonaan hän arveli johtavan siihen, että musiikkiopistoon tul- visi entistä enemmän lahjattomia oppilai- ta.9 Ajankohdan porvarilliseen kasvatuk- seen kuului, että lapset ja varsinkin per- hetytöt ohjattiin musiikkiopintojen pariin.

Lisäksi lukukausimaksuista kertyvät tulot olivat tärkeä osa toiminnan rahoitusta.

Harrastustavoitteisten oppilaiden määrää ei – Leontjeffin neuvoista huolimatta –

Melartininkaan aikana haluttu tai kyetty rajoittamaan. (Dahlström 1982, 109 ja 143.)

Kuten aiemmin on mainittu, musiik- kiopiston henki Melartinin aikana säilyi kodikkaana ja muodollisuuksista voitiin joustaa varsin mutkattomasti. Toivo Elo- vaara (1975) on kertonut päässeensä opis- kelemaan “oivallisen päähänpiston” ansi- osta: “Soitin Helsinkiin prof. Erkki Melar- tinille ja kysyin voinko päästä oppilaaksi Helsingin Konservatorioon. Hän kysyi ai- kaisemmasta opiskelustani. Kerroin. ‘Mil- loin voitte saapua?’ kysyi hän. ‘Huomen- na’, vastasin. Ja asia oli sillä selvä.” Myös Vainio (1976, 21-30) on kuvannut, miten Elmer Diktonius sai varsin henkilökohtaista palvelua ja ymmärtämystä epäröintinsä, opintojensa aloittamisten ja pyytämiensä jatkuvien lykkäysten suhteen.

Einar Englund (1996, 34–36) on muis- telmissaan kertonut pyrkimisestään vuon- na 1933 konservatorioon ja kuvannut erit- täin elävästi ja samalla arvostavasti Me- lartinin siinä yhteydessä osoittamaa mu- siikkipedagogista silmää. Englundin van- hemmat eivät nimittäin olleet havainneet poikansa suurta lahjakkuutta, eivätkä si- ten olleet järjestäneet hänelle varsinaisia pianotunteja. Melartin otti 16-vuotiaan Englundin kuitenkin vastaan konservato- rion pääsykokeisiin ja pyysi johtajanhuo- neensa flyygelin ääressä soittamaan pää- sykoekappaleen. Kun Englund takellellen tunnusti, ettei ollut harjoitellut mitään erityistä teosta ja kun osoittautui, ettei hän osannut lukea edes nuotteja, Melartin oli hetken mietittyään antanut hänelle vielä mahdollisuuden: “Ajatelkaa mielessänne aurinkoista kesäpäivää. Vaellatte hyräillen iloisesti jotain sävelmää. Soittakaa se mi- nulle!”10

Englund kertoo muistelmissaan, mi- ten hän reagoi Melartinin antamiin mieli- kuviin:

Tämähän oli yksinkertaista! Aloin heti improvisoida. Hän antoi minulle useita tehtäviä soitettavaksi: öinen nocturne, su- rumarssi, iloinen rallatus... Menestyksen elähdyttämänä jatkoin innostuneesti leik-

(17)

Artikkelit Articles

kiä koskettimistolla. Sitten hän nousi sei- somaan, pyysi minua menemään hetkeksi ulos ja kutsui sisään vanhempani, jotka istuivat levottomina ulkopuolella käytä- vässä odottamassa. Kun he pitkän ajan kuluttua tulivat ulos rehtorinkansliasta, ymmärsin heidän juhlallisista ilmeistään, että oli tapahtunut jotain merkittävää.

Maan ylimmän musiikkioppilaitoksen reh- tori oli kehottanut minua välittömästi aloit- tamaan musiikinopiskeluni Akatemiassa!

Minut oli hyväksytty!

Englundin mielestä Melartinin toimin- ta pääsykokeessa osoitti tämän olleen luova, taiteilijan herkkyyden edelleen omaava muusikko ja säveltäjä eikä kuiva teoree- tikko tai hallintomies. Englundin kuvaus on myös yksi tärkeä säilynyt dokumentti Melartinin kyvystä kääntää tilanne oppi- laan kannalta parhain päin, tunnistaa tai- teellinen lahjakkuus ja saada oppilas tai- tavin pedagogisin ja mielikuviin perustu- vin keinoin astumaan luovan ilmaisun taikapiiriin. Samalla hän pystyi luomaan ympärilleen niin luottamuksellisen ja in- tiimin tunnelman, että hänen seurassaan melkein unohti johtajana ja oppilaan tai opettajan ja oppilaan välisen eron.11

Koko tutkimusaineistosta välittyy kuva siitä, että Melartinin johtamistyyliin näytti kuuluneen poikkeuksetta myös opetustyön suuri arvostus ja opettajien kollegiaalinen kohtelu. Vuosikertomuksissa ja lehtihaas- tatteluissa hän puhuu aina kunnioittavasti opettajien työstä ja heidän uhrautuvaisuu- destaan. Hän antaa tunnustusta opettajien työn tuloksista, valittelee taloudellisten voimavarojen heikkoutta, tilakysymyksen ongelmallisuutta sekä palkkojen pienuut- ta suhteessa työn vaatimuksiin. “Taloutem- me on aina ollut huono, mikä vaikuttaa siihen, ettei voi kunnollisesti korvata opet- tajien työtä. Täytyy harjoittaa taiteen ali- arvioimista siinä mielessä. [- -] Siitä huo- limatta ovat opettajat pysyneet, uhranneet itsensä ja voimansa”, Melartin kertoo op- pilaitoksen 50-vuotishaastattelun yhteydes- sä Uudessa Suomessa ( 22.5.1932).

Melartin arvosti lahjakkaita esittäviä taiteilijoita, mutta hän korosti myös sitä,

miten monesti paljon vaativampaa ja her- kempää työtä opettaminen oli. Hän kan- nusti musikaalisia oppilaita harkitsemaan myös opettajan “kaunista ja siunauksellis- ta työkenttää” tulevaisuuden ammattina.

Taiteellisesti suuntautunut muusikko, jol- la oli taipumuksia opettamiseen, teki mu- siikin hyväksi merkittävän työn ryhtyes- sään opettajan uralle. “Mutta kaikki hyvät ja lahjakkaat taiteilijat eivät kuten tunnet- tua ole hyviä ja onnistuneita opettajia.

Minä teen ensimmäisenä kunniaa musii- kinopettajille ja sitäkin tiukemmassa asen- nossa niille, jotka ovat onnistuneet tällä uralla”, hän lausui eräässä lehtihaastatte- lussa (Dahlström 1982, 126). On kuvitel- tavissa, miten merkityksellisenä oman työnsä arvostuksen osoituksena tällaista lausuntoa pitivät konservatoriossa opetta- vat ja siellä opiskelevat tulevat soitonopet- tajat.

Erkki Melartin suomalaisen säveltäjäsukupolven opettajana, kannustajana ja henkisenä

tiennäyttäjänä 1910–30 -luvuilla Nuorena musiikinopiskelijana Erkki Me- lartinin loi kestävimmät suhteet niihin opettajiinsa, jotka edustivat lempeää, sy- dämellistä ja jopa ihanteellista pedagogiik- kaa. Niin hänen pianonsoitonopettajansa Ingeborg Hymander kuin musiikinteori- an ja sävellyksen opettajansa Martin We- gelius sekä itävaltalainen Robert Fuchs olivat leimallisesti pitkän uran tehneitä opettajia, eivätkä päätyökseen taiteellisel- la uralla toimivia muusikoita. Tosin vaikka Wegelius ja erityisesti Fuchs olivat myös luovan säveltaiteen edustajia, kumpikin oli joutunut Melartinin opiskeluaikana jo hie- man marginaaliin säveltäjinä. Wegeliuksella on katsottu olleen poikkeukselliset opet- tajankyvyt, mutta myös Fuchsin tapa opet- taa musiikinteoriaa ja sävellystä poikkesi- vat ajankohdan paljon muodollisemmasta ja ankarammasta tyylistä. (Ranta-Meyer 2008a, 17–32.) Ei voitane sanoa pelkäs- tään, että Melartinilla oli ollut vain onnea saadessaan opintielleen hyvät opettajat. On pidettävä tietynlaisena lahjakkuutena myös

(18)

17

Artikkelit

Articles

sitä, että hän onnistui hakeutumaan hie- nojen, itseään puhuttelevien opettajaper- soonallisuuksien vaikutuspiiriin ja ylipää- tään sai opettajistaan vuosien varrella par- haan irti.12 Nämä kokemuksensa Melartin jalosti ja siirsi omaan työhönsä ja sitä kautta seuraaville sukupolville.

Melartinin pedagogisen ajattelun läh- tökohdissa on ollut paljon sellaisia piirtei- tä, joita nykypäivän oppimiskäsitykset pitävät oppimisen kannalta tärkeinä. Hän painotti esimerkiksi Toivo Elovaaran (1975) mukaan itsetunnon kasvattamisen ja itse- näisen ajattelukyvyn merkitystä antamal- la oppilaan itse pohtia parempia ratkaisu- vaihtoehtoja. Hyvän opettajan merkkinä yleensä pidetään sitä, että hän näkee op- pilaan oman panoksen ja aktiivisuuden tärkeäksi: oppilasta aktivoidaan etsimään omakohtaisia ratkaisuja ja omat ehdotuk- set pulmien selvittämiseksi siirretään myö- hemmäksi. Oppimisprosessia tuetaan kes- kustelemalla ja omakohtaiseen kriittiseen arviointiin kasvattamalla. (kts. esim. Ga- ram, 2000, 50–55; Uusikylä - Atjonen 2002, 12–13, 95–97, 189.) On selvä, että tällai- nen toimintatapa saattoi aikanaan tuntua oppilaista myös liian epämääräiseltä ja te- hottomalta. Jotkut oppilaat esittivätkin kritiikkiä Melartinin tarkkuuden puutetta kohtaan: vastaavassa tilanteessa moni muu opettaja olisi korjannut virheet ja kiirehti- nyt antamaan oikean vastauksen. Elovaa- ran (1975) kuvauksen mukaan Melartin oli tosin myös tarkka, eikä jättänyt mitään puolitiehen. Hän näytti käyneen oppilai- den kanssa lukukauden aluksi myös ohja- uksellisia keskusteluja: “Oli mieluista ta- vata opettajani professori Melartin. Sovim- me tunneistamme ja keskustelimme tämän työkauden tehtävistä.”

Erityislaatuinen piirre Erkki Melarti- nin opetustyössä on jäänyt aiemmassa kir- joittelussa kokonaan vaille huomiota. Hä- nen sävellysoppilaidensa joukossa on ol- lut hämmästyttävän monta naispuolista opiskelijaa varsinkin 1920-luvun loppu- puolelta alkaen.13 Naisten suurta määrää voi pitää poikkeuksellisena ja ainakin osit- tain Melartinin persoonasta ja asenteesta johtuvana, koska suuntaus ei vaikuta Me-

lartinin jälkeen jatkuneen. Aiemmin 1880- luvulla Wegeliuksen sävellysoppilaana oli tosin ollut ainakin yksi nainen, Agnes Tschetschulin ja Helsingin orkesterikou- lussa Sibeliuksen oppilaana aivan vuosisa- dan vaihteessa Ida Moberg. Naisopiskeli- joiden määrää Melartinin sävellysluokalla ei selittäne myöskään mikään sosiopoliit- tinen tai demografinen ilmiö, mikä esi- merkiksi talvi- ja jatkosodan jälkeisessä Suomessa olisi voinut tehdä vastaavan ti- lanteen ymmärrettäväksi. Selitys vaikut- taisi pikemminkin löytyvän Taneli Kuu- siston muistelmista Erkki Melartinista opettajana. Kuusisto (1971, 158) nimittäin kuvailee, miten opettajalla riitti kiinnos- tusta myös muille kuin tähtioppilaille:

Melartin piti tärkeänä, että ylimalkaan sävellettiin – säveltäminen oli siihen lah- joja omaavan muusikon erikoismahdolli- suus, etuoikeus, jota ei sopinut jättää käyt- tämättä hyväkseen. Oppilas sai tuntea, että hänen asiansa oli opettajallekin tärkeä.

Melartinin kasvatusnäkemys perustui Kuusiston (ibid.) mukaan ajatukselle, että askartelu säveltämistyössä, kamppailu muotoprobleemien kanssa, sisäisen logii- kan tavoitteleminen ja seurustelu ihmis- kunnan suurten henkien kanssa olivat jo sinänsä terveellistä henkistä treenausta, jotain ihmisen arvon mukaista ja ihmisen ominaispainoa kartuttavaa riippumatta kulloinkin syntyvän musiikin laadusta. Li- säksi hän oli vakuuttanut itse oppivansa oppilailtaan – seikka, minkä Kuusiston mukaan pystyi uskomaan todeksi ajatelta- essa hänen sävelkielensä modernisoitumis- ta myöhempinä vuosina. Koska Melartin opetti sekä teoriaa että sävellystä, hänen oppilaansa saivat opiskella ainakin soin- nutusta, kontrapunktia ja sävellystä jous- tavasti rinta rinnan. “Lopultakin kait useimmat Melartinin oppilaista vähintään jonkin verran sävelsivät, saati ne heistä, joilla oli ollut joitakin yrityksiä tähän suun- taan jo etukäteen.” (Ibid. 157–158.)

Melartinilla vaikuttaa olleen sekä tie- toinen päämäärä että erityinen kyky kan- nustaa ja madaltaa kynnystä säveltämiseen,

(19)

Artikkelit Articles

eikä hän ilmeisestikään nähnyt syytä va- rata tätä luovan säveltaiteen lajia ainoas- taan toiselle sukupuolelle. Esimerkiksi Helvi Leiviskä ja Heidi Sundblad-Halme ovat kumpikin olleet uranuurtajia Suomes- sa: edellinen pitkään ainoana naispuolise- na ammattisäveltäjänä ja jälkimmäinen säveltäjänä ja kapellimestarina (kts. esim.

Salmenhaara 1996, 470–474). Melartinin ajatteluun on saattanut vaikuttaa myös ruotsalaisen kirjailija ja naisasianainen El- len Keyn ideat tasa-arvosta, koulunuudis- tuksesta sekä henkisen kasvun ja sivistyk- sen merkityksestä. Keyn kirjat tunnettiin suomalaisissa sivistyskodeissa vime vuosi- sadan alussa ja hän vieraili myös Helsin- gissä luentomatkoillaan. Melartin lienee tavannut hänet Wienissä henkilökohtaisesti vuonna 1901. (Ranta-Meyer 2000, 33–34.) Kuusisto (1971, 158) kuvaa muiste- lunsa yhteydessä sitä, miten opettaja myö- täili säännöllisten sävellysoppilaidensa työs- kentelyä ja edistymistä intomielisesti, sääs- tämättä harrastuneisuuttaan ja itseään. Hei- dän kanssaan hän “piankin henkiystävys- tyi, jakoi ilot ja surut, ja heistä, heidän kehityksestään ja tulevaisuuden mahdolli- suuksistaan sai toinen oppilas kannusta- vassa mielessä kuulla”.

Melartiniin sävellyksenopettajana lii- tettyjen myönteisten ja arvostavien lausun- tojen rinnalla on pohdittava kuitenkin myös sitä, mitä muistokirjoituksissa tai sä- veltäjäelämäkerroissa ei tuotu julki tai miten Melartin itse pystyi käsittelemään oppilaiden menestyksen tuomia tunteita.

On tunnettua, ettei esimerkiksi Robert Kajanus ollut Melartinin puolestapuhuja, eikä myöskään Leevi Madetoja erityisesti arvostanut hänen esteettistä asennoitumis- taan ja sen välittymistä oppilaille. (Ranta- Meyer 2004, 54–60; Salmenhaara 1987, 142.) Kaikki oppilaat eivät varmaankaan olleet hänen hengenheimolaisiaan, eikä hän välttämättä henkilökohtaisesti pitänyt kaikista.14

Huomiota herättävää on myös se, et- tei Melartinin kalenterimerkinnöissä ole kuin harvoin mainittu sävellysoppilaita tai sävellystunteja, kun esimerkiksi oppilasor- kesterin johtamisesta on myönteisellä la-

tauksella varustettuja merkintöjä melko usein. Esimerkiksi Uuno Klamista ei löy- dy ainuttakaan sanaa ennen vuotta 1932, jolloin hän (25.11.1932) kommentoi ra- diosta kuulemaansa Hommage á Hände- liä kauniiksi.15 Muutamia kommentteja Melartin on kirjoittanut 1910-luvulla Il- mari Hannikaisesta ja Arvo Laitisesta.

Merkintöjen puuttuminen voi kertoa osal- taan niistä ristiriitaisista tunteista, joita uusien säveltäjäpolvien kasvattaminen mahdollisesti synnytti. Sävellyksenopetta- jana Melartin ikään kuin koko ajan kou- lutti itselleen uusia haastajia musiikkiken- tälle, jossa entuudestaankin oli vaikea saa- da teoksiaan esitetyksi ja kustannetuksi.

Melartinin kalenterimerkinnät kuvastavat kuitenkin selvästi myös sitä, että hän tunsi olevansa sisimmässään säveltäjä ja että sä- veltäminen oli hänen “oma, oikea työn- sä”. Merkinnät liittyivät ehkä siksi eniten hänen omaan käsitykseensä omasta kut- sumuksestaan ja taiteilijaidentiteetistään säveltäjänä.

Ihanteellinen elämänkatsomus ja pedagoginen rakkaus Melartinin pedagogiikan ja johtajuuden yhteisenä tunnuspiirteenä

Historiallinen tutkimus on menneen ja nykyisen välistä dialogia, jossa tutkijan aika ja mennyt aika kohtaavat. Tässä kohtaa- misessa tutkimuskohde paljastaa jotain it- sestään, mutta jättää myös paljon piiloon.

Tutkijakaan ei pysty sammuttamaan itse- ään ja hylkäämään perusajattelutapojaan, vaan hän väistämättä lähestyy menneisyyttä esiymmärryksensä ohjaamana. Oleellista on, että hyvä tutkimus ei vain lisää tietoa- mme menneisyydestä, vaan antaa myös välineitä oman ymmärryksemme korjaa- miseen. Tutkimuksen loogisuus muodos- tuu kysymisestä ja vastaamisesta: tutkimus- kysymys on se keihäänkärki, jonka tutkija suuntaa menneisyyteen, se korkkiruuvi, joka avaa menneisyyden pullon. (Immo- nen 2002, 23–24.)

Tässä artikkelissa olen pyrkinyt luo- maan kuva Erkki Melartinista musiikki- kasvattajana: hänen pedagogisista ajatte-

(20)

19

Artikkelit

Articles

lustaan, ihanteistaan ja asenteestaan sekä opiskelijoiden kokemusten että hänen omien lausuntojensa valossa. On selvää, että Erkki Melartinin kaltaisen kulttuuri- persoonan onnittelu- ja muistokirjoituk- sissa korostuvat ihailtavat ja myönteiset puolet hänestä opettajana ja johtajana.

Toisaalta, nyt kun hänen kuolemastaan on kulunut jo yli 70 vuotta ja kun hänen sä- vellystuotantoaan on voitu vapaasti arvi- oida, myös hänen pedagogipersoonaansa liittyville kyseenalaistuksille olisi ollut ti- laa ja mahdollisuuksia suomalaisessa mu- siikkikeskustelussa.

Aineistoni perusteella päädyn totea- maan, että Erkki Melartinilla oli huomat- tavasti tavanomaiset mitat ylittävä persoo- na niin opettajana kuin musiikkioppilai- toksen johtajanakin. Hänen toimintaansa vaikuttavat ohjanneen ihanteelliset arvot, joita nykyään kutsuttaisiin palvelevaksi johtajuudeksi ja pedagogiseksi rakkaudeksi.

Palvelevan johtamistyylin omaksunut hen- kilö toimii henkiseltä, jopa uskonnollissä- vytteiseltä pohjalta: hän on sisäistänyt hen- kiset ja eettiset perusarvot, joiden ytime- nä on rakkaus. Sillä ei tarkoiteta sentimen- taalista rakkautta ihmiskuntaa kohtaan ja toiveita tehdä hyviä töitä sen eteen. Pal- velevan johtajuuden perustana oleva rak- kaus kohdistuu johonkin arkipäivää suu- rempaan ilmiöön. Se voi olla olemassa- olon ilon ja kiitollisuuden inspiroima toi- ve, että ihmisillä on hyvä olla, että ihmiset ovat onnellisia, ymmärrys siitä, että voi palvella myös tulevia sukupolvia ja että ihmisten pyrkimykset ovat aina pieni osa suuremmassa ja rikkaammassa universaa- lin kokonaisuuden kudoksessa. (Huuhka 2004, 51–53.) Palveleva johtajuus on vii- meaikaisessa tutkimuksessa yhdistetty so- tien jälkeiseen ja välillä täysin unohtunee- seen pedagogisen rakkauden käsitteeseen, joka on tällä hetkellä jälleen ajankohtai- nen kasvatustieteellisessä keskustelussa (ibid., 53). Nykypäivänä pedagogisen rak- kauden näkökulmasta näyttäytyy keskei- senä dialoginen kasvatussuhde: toisen ih- misen kohtaaminen, toisen ihmisen arvon näkeminen ja kasvuun saattaminen. 1900- luvun alun kasvatusajattelijat Suomessa

olivat saaneet vaikutteita mannermaisesta henkitieteellisestä pedagogiikasta, ja näki- vät kasvatuksen päämääränä ihmisen si- vistymisen ja ihmiseksi tulemisen, hänen itseytymisensä, joka merkitsee sitä, että ihminen tulee tietoiseksi siitä arvokkaas- ta, mitä hänessä on (Viskari 2003, 157–

163; kts. myös Skinnari 2004). Kasvatuk- sellinen rakkaus merkitsi “sydämen läm- pöä, jota kasvatettavat tarvitsevat vaikeuk- siensa voittamisessa”. Oppilaan ainutker- taisuuden ymmärtäminen edellytti, paitsi teoreettista, myös intuitiivista tietoa kas- vatettavasta ja rakkaus opetti kasvattajaa ymmärtämän kasvavia, heidän ilojaan, su- rujaan, heikkouksiaan ja parhaita puoli- aan, jolloin samalla kasvoi opettajan oma myönteinen, toiveikas ja luottava asenne elämään. (Viskari 2003, 162.)

Martti Haavion vuonna 1948 kirjoit- tamaan Opettajapersoonallisuus-kirjaan sisäl- tyy kokonainen luku opettajalta edellytet- tävästä pedagogisesta rakkaudesta. Haavio erottaa pedagogisessa rakkaudessa useita osa-alueita. Yksi tavoite on sosiaalinen:

pyrkimys auttaa ja kehittää yhteiskunnal- lisesti syrjäytettyjä ja sorrettuja. Piirre il- meni Haavion (1969, 41) mukaan Pesta- lozzin sosiaalisluontoisessa kasvatusohjel- massa ja Cygnaeuksen kansansivistystyön perusteluissa. Erkki Melartinin nuorison kansansivistystyö ja pyrkimys konservato- riokoulutuksen alueelliseen ja sosiaaliseen saavutettavuuteen ovat liittyneet selvästi tähän osa-alueeseen. Musiikin sosiaalinen merkitys oli hänelle ilmeisen tärkeä as- pekti myöhemmässäkin roolissa suomalai- sen musiikkielämän edustajana. Onnitte- lu-kirjoituksessaan Musiikkitieto-lehdessä vuonna 1935 ruotsalainen Eric Westberg (1935, 33) mainitsee Melartinia juhlitta- van kulttuuripedagogisesta ja pedagogi- sesti kulttuurisesta toiminnasta, joka “erit- täin suuressa määrässä on ollut muodos- tamassa uutta sosiaalista katsomusta mu- siikista ja taiteista sen eri ilmaisumuo- doissa ja myöskin eri ammatteihin ja luok- kiin kuuluvista muusikereista ja taiteilijois- ta. Hänen eetillinen suhtautumisensa eri- laatuisiin yhteiskuntakysymyksiin muodos- taa [- -] perustan, jolla [- - ] ei ole yksin-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

He describes his strengths in music to be in rhythms, in prima vista or sight-reading (i.e. playing or singing a piece of music on the first sight of the sheet), and in

Saari, Seppo, Kirjastoista ja renessanssimusiikin arkistosta amerikkalaisessa musiikki- korkeakoulussa: University of Illinois — School of Music [Notes on the Music library and

With his new and latest Communication Power (2009), he focuses his attention on communication as power and guides us on a tour de force through landscapes of international

Since the beginning of the 1980s, French film (music) theorist and composer Michel Chion has stood out as an author with his original and interesting texts on sound in film..

Furthermore, Lindgren and Ericsson (2011) found that courses in music in general teacher education tend to be experienced as a series of therapeutic activities seeking to

In order to discuss the potential to support collaborative creation and creative agency within school music education this research report provides an overview of a teacher

The progression of this chapter goes through three different stages of our interviewee’s life, Mr. Irizo: pedagogic influences and initiation in contemporary classical music,

In 2011 Abdoli in his article "Iranian traditional music Dastgah classification", talked about the description of Dastgah-s in Iranian music compared to