• Ei tuloksia

Mitä mieltä, professorit? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mitä mieltä, professorit? näkymä"

Copied!
13
0
0

Kokoteksti

(1)

25 vuoden ikään ehtinyt Aikuiskasvatus kysyi kaikilta aikuiskasvatuksen profes- soreiltamme heidän näkemyksiään neljässä asiassa. Kaikkiin ei tarvinnut vasta- ta. Tällaista kysyttiin ja näin vastasivat Yrjö Engeström ja Reijo Miettinen Hel- singin yliopistosta, Anneli Eteläpelto Jyväskylän yliopistosta, Jukka Tuomisto ja Juha Suoranta Tampereen yliopistosta, Risto Rinne Turun yliopistosta Kari E.

Nurmi Lapin yliopistosta sekä vt:nä virkaa hoitava Leena Ahteenmäki-Pelkonen Joensuun yliopistosta. Vastausjärjestys on arvottu.

Mitä mieltä, professorit?

1. Missä ovat suomalaisen aikuiskasvatustieteen vahvuudet ja valtit nykypäivänä?

2. Millaisiin tutkimuskohteisiin aikuiskasvatus- tutkimuksen tulisi mielestäsi suuntautua?

Onko nyt selkeitä tutkimuksellisia pimento- alueita, joista tiedämme liian vähän?

3. Onko aikuiskasvatustiede ja millä perusteilla itsenäinen tieteenala? Onko sillä ja miksi tie- teellistä ja tiedepoliittista merkitystä?

4. Miten Aikuiskasvatus-lehteä tulisi eri yliopis- tojen horisontista kehittää alan ainoana tie- teellisenä julkaisuna Pohjoismaissa?

1

Aikuiskasvatustie- teessä yhteiskuntatie- teellisesti orientoitu- neella tutkimuksella on suurempi osuus kuin yleisessä kasva- tustieteessä, erityis- kasvatustieteessä tai opetusteknologiasta mediakasvatustie- teeksi kehittyneellä osa-alueella. Se osal- listuu vahvasti perus- tieteiden ja soveltavien lähitieteiden kanssa am- mattikasvatuksen, työelämän, korkeakoulu- ja yliopisto-opetuksen sekä vapaan sivistystyön tutkimukseen.

Tutkimuksen pääpaino on ollut kvalitatiivi- sella puolella, kuten tutkimusalueen suhteellinen uutuus edellyttääkin; avainkysymyksistä löytyy silti myös kvantitatiivista tutkimusta.

KARI E. NURMI

Mistä löytyvät aivotutkimusta

ymmärtävät aikuiskasvatustieteilijät?

Paras osaaminen näyttää olevan oppimisen ja opiskelun tutkimuksessa, jossa myös yhteistyö muiden kasvatustieteiden osa-alueiden kanssa on ollut tiivistä. Työelämän organisaatioiden ja itse työn tekemisen ja siihen liittyvän oppimisen ja asiantuntemuksen tutkiminen ovat olleet hyvin esillä.

Kansainvälisesti olemme kyllä olleet kohtuul- lisesti näkösällä myös kansalaisvaikuttamisen ja kansalaisyhteiskunnan sivistystoiminnan tutki- muksessa.

2

Kyllä kohdealueellamme on valkoista taustaa monin verroin enemmän kuin niitä saarekkeita, joilta löytyy jo kohtuullisesti tutkittua tietoa. Sel- keä suuri puute on filosofisen ja teoreettisen tut- kimuksen vähäisyys ja pinnallisuus. Kun omien perusteiden erittely ja syntetisointi on paljolti sa- tunnaista lainailua, tulee tutkimuksesta kaiken kaikkiaan helposti amerikkalaisten tai pahimmil- laan Amerikan kautta omaksuttujen eurooppalais-

(2)

ten muodikkaiden laina-ajatusten toistelua.

Myös tuolla omalla yhteiskunnallisesti painot- tuneella kentällämme kasvatuksen suhteuttami- nen politiikan ja talouden tutkimuksen teoriape- rustaan vaatii todella paljon työtä. Globalisaatio ja mannerten sisäisen yhteistyön lisääntyminen edellyttävät monikulttuurisen kasvatusantropo- logian vakiintumista myös aikuiskasvatuksen tutkimukseen.

Ihmisen eliniän piteneminen edellyttää gera- gogiikan kehittämistä ja sen rinnalla toki tarvi- taan myös aikuisten inklusiivista erityiskasvatus- tiedettä.

Kun suuntautumisesta puhutaan, pidän kuiten- kin itsestään selvänä, että suuri osa aikuiskasva- tuksen tutkimusta tulee jatkossakin kohdistu- maan työelämään liittyviin koulutus- ja kehittä- mistarpeisiin: raha tulee sieltä, missä työ on.

Pidän erittäin todennäköisenä, että lähialueil- la tapahtuu merkittäviä läpimurtoja genetiikan, aivotutkimuksen informaatiotekniikan tutkimus- tulosten seurauksena. On ihan pakko kysyä, mis- tä löytyvät ne aikuiskasvatustieteilijät, jotka ymmärtävät noita kysymyksiä kylliksi voidak- seen soveltaa tietoa myös aikuiskasvatukseen.

Luetteloa olisi helppo jatkaa, mutta tuo edel- linenkin osoittanee, että myös priorisointia ja keskittämistä tarvitaan. Meidän alaamme lähellä olevista tutkimuksista on tähän asti jaettu Nobe- leita vain, kun tuloksissa on yksilöity kasvatuk- sen ja talouden välisiä yhteyksiä.

3

Aikuiskasvatustiede ei ole itsenäinen tieteen pääala, vaan osa kasvatustieteitä. Se on sovelta- va tutkimusalue, kuten lääketieteen, hoitotieteen ja sosiaalipolitiikan osatieteet tai vaikkapa useimmat tekniikan tutkimusalueet. Tiettyä suh- teellista itsenäisyyttä sillä toki on: omia journaa- leja, professoreita, projekteja, tieteellisiä tutki- musseuroja. Viime aikainen kehitys ei onneksi ole ollut eriytyvää, vaan verkostoitumista koros- tuvaa.

Parhaimmillaan aikuiskasvatus on kaikkien tieteiden yhteistä perustaa. Joka alalla keskeise- nä kysymyksenä on se, miten tieteellistä tietoa levitetään sekä oman alan sisällä että sen ulko- puolella. Kysymys kuuluu tietenkin aikuiskas- vatustieteen reviiriin, kun levittäminen suuntau- tuu aikuisiin. Sen menestyksekäs ratkaiseminen edellyttää, että olemme yhteistyössä alojen omi- en didaktikkojen kanssa – vaikea diplomaatti- nen ongelma, koska he eivät tietenkään luovuta

tiedon omistajuutta meille ja haluavat kunnian myös sen levittämisestä.

Tehtävä edellyttää aina yhteistyötä myös kom- munikaatiotieteilijöitten kanssa. Ongelman osit- taisillakin ratkaisuilla on hyvin keskeinen tiede- poliittinen merkitys, oli niissä mukana minkä tie- teenalan edustajia tahansa. Osallistuessaan tähän yhteiseen tehtävään aikuiskasvatustieteilijät (mikä sanahirviö) aina osallistuvat samalla myös sekä tiedepolitiikkaan että laajempaankin yhteis- kuntapolitiikkaan: kasvatus on olemukseltaan aina politiikkaa.

O

nko sillä, mitä olen tehnyt tutkiessani media- kulttuuria, aktiivisten kansalaisten elinikäistä oppimista, kentän aikuiskasvatusinstituutioiden suuntautumista, tavoitteita ja innovaatioita, yli- opisto-opiskelijoiden motivaatiota ja opintoko- kemuksia, yrittäjyyskasvatusta, kuluttajakasva- tusta opettajankoulutuksessa tai kirkon uudista- mista, ollut merkitystä?

En tietenkään olisi tutkinut, ellen olisi merki- tykseen uskonut, mutta tutkijan on myös alistut- tava historian tuomioon. Kasvatustieteiden yh- teisenä, kaiken nielevänä heikkoutena on KM:n, siis tiedon hallinnan, takapajuisuus ja osittainen puuttuminen. Mistä kirjastosta tai tietokannasta saa tiedon siitä, mitä juuri nyt on tutkittu, mitkä tutkimustulokset on varmistettu, mitä kasvatus- tieteissä varsinaisesti tiedetään? Missä kirjataan kasvatuskäytänteitä koskevat patentit?

Mieleen palautuvat folkloristiikan professori Salmisen lausumat suomalaisesta kansanperin- teestä ja sen tutkimuksesta viime vuosisadan al- kupuolelta. Edellisestä hän kuuluu todenneen:

”Lainaa, lainaa ja taaskin lainaa!” ja jälkimmäi- sestä: ”Suomalaisesta kansanrunoudesta on tut- kittu vain kymmenen prosenttia ja sekin päin hel- vettiä.”

4

Kysymykseen on jo kätketty valmiiksi vasta- uksia. Jos se haluaa olla tieteellinen, sen on saa- tava käyttöönsä pelkkää aikuiskasvatustiedettä laajemman aikuiskoulutustutkijoitten ammatti- kunnan tarjoama monitieteinen panos. Jos se ha- luaa säilyttää kentän lukijoiden mielenkiinnon, sen on syytä tarjota entistäkin selkeämmin teo- reettisesti perusteltuja ja käytännössä toimivia tie- teellisiä ratkaisuja kentän suuntaan.

Jos lehti on ainoa, sitä pitää levittää mahdolli- simman laajalle. Se edellyttää ainakin kahta asi- aa. Ensinnäkin lehden kielipolitiikkaa pitää ta-

(3)

valla tai toisella saada monipuolisemmaksi. Suo- menkielisyys muodostaa ehdottoman esteen leh- den laajemmalle leviämiselle. Ensimmäisenä har- kitaan varmaan ruotsinkielisen ja englanninkie- lisen julkaisemisen mahdollisuuksia, mutta asi- antuntijoita ja markkinoita on ainakin kaikilla lähialueiden suunnilla, mietittäköön siis myös

Baltian, Puolan ja Venäjän kielten asemaa leh- den julkaisupolitiikassa.

Toiseksi lehden julkaisemismuotoja pitää ke- hittää. Vain internet tuo lehden aidosti mahdolli- simman monen käyttäjän ulottuville, mitä parem- min sitä päästään hyödyntämään, sitä paremmin lehti palvelee myös yliopistomaailmaa.

1

Vahvuudet ja val- tit ovat monia muita tieteitä laajemmassa inhimillisessä ja sosi- aalisessa ymmärryk- sessä; pitkässä poh- joismaista tasa-arvoi- sia elämänmittaisia koulutusmahdolli- suuksia painottavas- sa historiallisessa pe- rinteessä; siinä, ettei tiede ole vielä tyystin alistunut tutkimusintressiltään tekniseksi insi- nööritaidoksi ja palvelemaan ainoastaan lyhyen tähtäimen kilpailun ja työelämän vaatimuksia;

tiedekentän laajuudessa ja monimuotoisuudes- sa.

2

Entistä vahvemmin tulisi suuntautua aikuis- kasvatussosiologisiin, koulutuspoliittisiin ja kansainvälisesti vertaileviin merkittäviin tutki- mushankkeisiin. Etenkin vertaileva aikuiskoulu- tustutkimus on hyvin heikoissa kantimissa. Mui- ta katvealueita ovat ”elämänkestoisen koulutus- haluttomuuden” tutkimuskenttä, ikääntyvien ih- misten ja ikääntyvän väestön oppimistarpeet sekä koulutuksen elämänmittaisen merkityksen tarkas- telut sosiaalisen, kulttuurisen sekä taloudellisen pääoman viitekehikossa. Eri väestöryhmien elä- mänikäisen ja -laajuisen oppimisen eroavuudet ja vaikutukset ovat erilaisista osallistumistutki- muksista huolimatta kaltevalla alustalla. Myös työssä ja arjessa oppiminen on heikossa asemassa.

3

Tieteiden raja-aidat ovat historiallisesti muun- tuvat ja veteen piirretyt. Aikuiskasvatustiede on itsenäinen tieteenala siinä määrin, kuin jokin tie- teenala yleensä on, esimerkiksi sosiaalihammas-

RISTO RINNE

Tutkimuksellisia katvealueita löytyy

lääketiede tai elokuvatiede. Sillä on monessa muita enemmän; oma kohdealue, omat tieteelli- set julkaisusarjat, omat oppituolit ja omat laitok- set ja julkaisusarjat. Sillä on oma tutkimuskoh- de, osittain oma tutkimusote, mutta toki sen tie- teenperusta kytkeytyy metodologisesti ja para- digmaattisesti sekä näkökulmiltaan ja kysymyk- senasettelultaankin historiallisesti mitä syvim- min yleisemmin yhteiskuntatieteisiin ja huma- nistisiin tieteisiin. Ja näin on hyvä.

4

Aikuiskasvatus-lehti on ollut piristävä ja ai- kaansa hyvin seuraava poikkeus monien harmai- den tieteenalajulkaisujen joukossa. Artikkelien lisäksi myös kirja-arvostelupalsta, keskustelu- palsta ja ajankohtaisuutiset täydentävät kokonai- suutta hyvin. Kiitos tästä kuulunee oiville pää- toimittajavalinnoille ja toimitukselle.

Mutta välillä lehdessä haittaa liiallinen popu- laarisuus ja ajoittainen kepeys mm. muodon ja kirjoittajakuvien ilmentämänä. Lisäksi minua häiritsee välillä joidenkin artikkelien liiallinen käytäntö- ja ammattilähtöisyys sekä suoranainen utilitaristisuus, mikä lienee vuosien saatossa vain lisääntynyt. Myös tiettyä sensuuria liiallisen suo- ria ja radikaaleja artikkeleita kohtaan saattaa olla ilmennyt menemättä tässä syvemmälle.

Välillä mukaan mahtuu myös liiaksi tekoviisaita kirjoituksia. Ehkä kaipaisinkin lehdeltä vielä vakavampaa ja syvempää otetta sekä suorastaan välillä raskautta. Keskusteluosastojakin voisi jä- mäköittää vahvemmin vastaväitöksin tärkeistä aiheista. Teemanumeroissa niiden päätoimittajan panoksen tulee olla vaativa ja painava.

Aikanaan yritettiin toimittaa pohjoismaista englanninkielistä Adult Education -lehteä, mut- ta sen kesto jäi lyhyeksi. Epäilemättä tuollaista lehteä tarvittaisiin yhä enemmän.

(4)

1

Suomalaisen ai- kuiskasvatustieteen potentiaalinen vah- vuus on omaperäisten teorian ja aidon käy- tännön välisessä vuo- ropuhelussa ja yhteis- toiminnassa – sellai- sessa, jossa molem- mat kehittyvät. Tämä on tosiaan potentiaa- linen vahvuus; se rea- lisoidaan vain määrä- tietoisella ponnistelulla ja paradigma- sekä tie- teenalarajat ylittävällä yhteistyöllä.

2

Tutkimusta tulisi voimakkaasti suunnata suur- ten ja hallitsemattomien yhteiskunnallisten on- gelmien ja innovaatioiden synnyttämiin oppimis- haasteisiin ja tapoihin ottaa näitä hallintaan uu- silla oppimisen teorioilla ja käytännöillä. Tällai- set uudet ongelmat ja kohteet ulottuvat ilmas- tonmuutoksesta uusiin kulkutauteihin, ihmiskau- pasta Internet 2.0:aan, bioteknologiasta avoimen

YRJÖ ENGESTRÖM

Ongelmien ja innovaatioiden sisältö- tuntemus on oppimishaasteiden

ymmärtämisen edellytys

lähdekoodin tietojärjestelmiin. Näiden synnyt- tämiä oppimishaasteita ei voi ymmärtää paneu- tumatta itse ongelmien ja innovaatioiden sisäl- töön, mikä taas on mahdollista vain aikuiskasva- tustieteilijöiden ja sisältöihin erikoistuneiden asiantuntijoiden yhteistyössä.

3

Tieteenalojen itsenäisyys on suureksi osaksi keinotekoinen jäänne ja myytti. Totta kai aikuis- kasvatustieteellinen näkökulma on arvokas ja sen tulee kehittyä omista lähtökohdistaan, mutta lin- noittautumisen ja eristymisen asemasta tarvitaan avautumista ja mukaan menemistä.

4

Edellä esitetyt suunnat tulisi ottaa vahvasti harkintaan artikkeleiden ja teemanumeroiden hankinnassa. Ei missään tapauksessa tule hakea populaarisuutta tutkimuksen kurinalaisuuden ja syvällisyyden kustannuksella. Olisi omistettava pitkällä aikavälillä valmisteltavia teemanumeroi- ta nouseville aiheille, joissa myös uutta luova teoretisointi ja metodologian kehittely pääsevät esille.

2

Voin mainita ainakin on kaksi aluetta, jotka ovat tärkeitä.

Ensinnäkin oppimisesta on tullut yhteiskun- tapoliittisen kielenkäytön keskeinen sana. Talo- ustieteilijät sanovat, että elämme oppivassa yh- teiskunnassa ja että uuteen tietoon ja teknologi- aan ja toimintatapoihin perustuvat innovaatiot ovat kansakunnan kilpailukyvyn ja hyvinvoin-

REIJO MIETTINEN

Verkoissa tapahtuva hajautettu oppiminen on haaste

nin tärkein ehto. Innovaatiotutkijat ja organisaa- tiososiologit puhuvat oppimisen verkoista sekä osaamisen ja kykyjen kehittämisestä. Liiketalo- ustieteessä keskeisiksi tutkimuksen ja johtami- sen alueiksi ovat muodostuneet ”organisaation oppiminen” ja ”tiedon johtaminen.” Pääministe- ri Matti Vanhasen huhtikuussa 2006 asettaman Alueellisen yritys- ja innovaatiotoiminnan sel-

(5)

vitysmies julkisti mie- tintönsä ”Vaurastu- minen kansallisena velvollisuutena” 18.

lokakuuta 2006. Kes- keisin toimenpide- suositus on innovaa- tio- ja osaamispoli- tiikkaohjelman käyn- nistäminen seuraavan hallituskauden alussa.

Tällä politiikan kie- lenkäyttöön omaksutulla sanastolla ei ole syste- maattisesta kytkentää kasvatustieteellisiin tai - psykologisiin oppimisteorioihin. Tästä seuraa, että voidaksemme antaa panoksemme oppimista yhteiskunnassa koskevan keskusteluun, meidän olisi kyettävä arvioimaan kriittisesti tätä keskus- telua ja tarjoamaan keskusteluun oma uskottava vaihtoehtomme ja panoksemme. Siksi aikuiskas- vatustieteilijöiden on kyettävä käymään vuoro- puhelua talous- ja liiketaloustieteilijöiden sekä organisaatio- ja innovaatiotutkijoidenkin kans- sa.

Oppimisen psykologisen ja kasvatus- ja kou- lutussosiologisten teorioiden ohella on tunnet- tava näillä alueilla tapahtuvaa teorianmuodos- tusta ja tieteellistä keskustelua. Aikuiskasvatus- tieteestä tulee entistäkin selvemmin monitietei- nen.

Toiseksi ja edelliseen liittyen, olisi ymmärret- tävä paremmin informaatioteknologiaan perus- tuvan yhteiskunnallisen muutoksen mahdolli- suuksia ja vaatimuksia. Kysymys ei ole pelkäs- tään teknologiaan perustuvien oppimisympäris- töjen kehittelystä koululaitoksessa, ammatillises- sa koulutuksessa ja korkeakouluissa. Internet ja tietotekniset työvälineet synnyttävät kokonaan uusia tapoja tehdä asioita. Esimerkkinä on vaik- kapa vapaaehtoisten vuonna 2001 perustama Wikipedia verkkotietotosanakirja, johon kuka tahansa voi kirjoittaa hakusanoja ja jota käyttä- jät ylläpitävät tiettyjen pelisääntöjen mukaan.

Sen kehitys tietoyhteiskunnan keskeiseksi työvälineeksi on ollut hämmästyttävä. Vuoden 2003 alussa englanninkielisessä Wikipediassa oli 138 000 hakusanaa, kesällä 2005 niitä oli 1,6 miljoonaa.

Wikipediaa voivat käyttää kaikki, joilla verk- koyhteys. Wikipedialla on ylivoimaisia ominai- suuksia verrattuna perinteiseen tietosanakirjaan.

Se päivittyy erittäin nopeasti. Se kattaa perintei-

siä tietosanakirjoja paremmin uudet tapahtumat, ilmiöt ja kehityskulut. Se ohjaa lukijaansa uu- simman tiedon äärelle. Kun hakee vaikkapa sa- nan ”tiedon louhinta” (data mining) ei saa pel- kästään lyhyttä ja tiivistä esitystä asiasta, vaan myös viittaukset tärkeimpiin viimeaikaiseen asi- aa käsitelleisiin tieteellisiin artikkeleihin tai teok- siin. Wikipedia on samalla itse esimerkki uudes- ta ilmiöstä, internetvälitteisestä hajautetusta luo- misesta, josta on tulossa yhä tärkeämpi ilmiö eri elämänaloilla.

Verkostoissa tapahtuvan ja hajautetun oppi- misen ja luomisen internet- ja tietoteknisten vä- lineiden ja (kuten uusiutuvien ja hajautettujen tietokantojen ja platformien) rakentaminen ja käyttö eri yhteiskunnan toiminnan alueilla ja or- ganisaatioissa on yksi haaste aikuiskasvatustie- teelliselle tutkimukselle.

3

Mielestäni aikuiskasvatustieteellä ei ole ko- vin vahvaa, yleisestä kasvatustieteestä eroaavaa teoreettista perustaa, vaikka erityisiä aikuiskas- vatustieteellisiä teorioita onkin esitetty.

Tärkeimmät erot yleiseen kasvatustieteeseen lienevät tutkittaviin ilmiöihin liittyviä. Yleinen ja sovellettu kasvatustieteen perinteinen tutki- muskohde on ollut lasten oppiminen koulussa, mistä syystä kehityspsykologia ja lasten kehitystä koskeva tutkimus on ollut sille keskeisempi kuin aikuiskasvatustieteelle.

Aikuiskasvatustiede, kuten yleinen kasvatus- tiedekin, rakentuu viime kädessä perustieteiden, siis filosofian, sosiologian, psykologian kehityk- sen tarjoamalle perustalle, joka koostuu itsessään kilpailevista teoreettisista näkemyksistä ja kou- lukunnista. Nämä eri resurssit olisi aikuiskasva- tustieteellisessä opetuksessa tuotava hyvin ja ajanmukaisesti esiin.

Työssä tapahtuvan oppimisen tutkimuksessa yhä tärkeämmäksi tulee liiketaloustieteellisen, tiedon sosiologia sekä organisaatiotutkimuksen ja innovaatiotutkimuksenkin teorioiden ja osaa- misen tunteminen. Ne hallitseva oppimisesta ja yhteiskunnan muutoksesta käytävää keskustelua.

Toisaalta niiden käsitykset oppimisesta ovat ra- joittuneita.

Aikuiskasvatustieteellä tulee olemaan tieteel- listä ja tiedepoliittista merkitystä siinä määrin, kuin se pystyy tarjoamaan varteen otettavan vaih- toehdon näiden mainittujen alojen jäsennysta- voille ja tällä tavalla ottamaan aloitetta oppimis- ta yhteiskunnassa koskevassa keskustelussa.

(6)

4

Lehti on tehnyt uraa uurtavaa työtä ja vakiin- nuttanut paikkansa keskeisenä suomalaisen ai- kuiskasvatustieteen instituutiona. Kuten jokai- sen suomalaisen tieteellisen aikakauslehden osal- ta, suomea puhuva tutkijayhteisö kun on pieni,

jatkuva tehtävä on lehden tieteellisen tason ja ajankohtaisuuden turvaaminen. Tämä tehtävä on sovitettava yhteen sen kanssa, että käytännön aikuiskoulutustyössä olevat lukevat lehteä laa- jasti.

1

Suomalaisen ai- kuiskasvatustieteen vahvuudet ovat alan tutkimuksen elinvoi- maisuudessa ja uusiu- tumiskyvyssä. Teo- reettinen keskustelu on vireää ja moni- muotoista, osallistum- me myös ilahdutta- van vilkkaasti alan kansainväliseen kes- kusteluun. Alan tutki- joiden kasainvälinen verkottuminen sekä para- digmojen ja metodisten lähestymistapojen rik- kaus on myös merkittävä vahvuus. Tosin pienen maan vaarana on helposti myös kulloisenkin val- litsevan muotiteorian pinnallinen ja kritiikitön jäljittely ilman, että löytyi uskallusta argumen- toida myös vaihtoehtoisten lähestymistapojen puolesta.

Meillä tehdään kuitenkin tänä päivänä kan- sainvälisenkin mittapuun mukaan korkeatasois- ta aikuiskasvatustiedettä ja osallistutaan merkit- tävällä panoksella niin pohjoismaiseen, euroop- palaiseen kuin maailmanlaajuiseen keskusteluun aikuiskasvatustutkimuksen eri osa-alueilla. Tut- kimus kohdistuu yhtä hyvin elinikäisen oppimi- sen, ammatillisen aikuiskoulutuksen kuin vapaan sivistystyön ja aktiivisen kansalaisuuden tuke- misen ongelmiin. Suomalainen aikuiskasvatus- tutkimus on myös hyvin vaikuttavaa siinä mie- lessä, että tutkimuskysymykset nousevat ajankoh- taisista yhteiskunnallisista haasteista. Käytämme myös runsaasti sellaisia lähestymistapoja ja me- todeja (esim. toimintatutkimus, osallistava etno-

ANNELI ETELÄPELTO

Aikuiskasvatustieteemme on kansain- välisinkin mittarein korkeatasoista

grafia, narratiivinen ja biograafinen lähestymis- tapa), joiden avulla rakennamme ekologisesti validia tietämystä ja osallistumme aikuiskasva- tuksen käytäntöjen kehittämiseen. Havaitsin tä- män taas kerran osallistuessani pari viikkoa sit- ten EARLIn ‘Learning and Professsional Deve- lopment’ SIG:in kongressiiin Hollannissa.

Jos aikuiskasvatustutkimuksen valttikortteja lähtee etsimään, ensimmäisenä tulee mieleen iki- oma tieteellinen aikakauslehtemme Aikuiskasva- tus. Myös Kansanvalistusseuran ja Aikuiskasva- tuksen tutkimusseuran kustantama Aikuiskasva- tuksen vuosikirja on samaa sarjaa. Vuorittain jär- jestettävät Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivät ovat alamme merkittävä keskustelufoorumi, joka vahvistaa aikuiskasvatustieteen identiteettiä ja tutkimuksesta käytävää keskustelua.

2

Aikuiskasvatustutkimuksen tulisi mielestäni suuntautua monipuolisesti aikuisten kasvun, osal- lisuuden ja identiteettien rakentamisen kentille.

Erityisen haasteellisena näen tänä päivänä aikui- sen identiteetin rakentamisen dilemmat: miten yksilöllisyyteen ja itse itseään auttavaan kansa- laisuuteen nojaavassa kilpailullisessa ja narsisti- seen eetokseen nojaavassa kulttuurissa ylläpide- tään yhteisöllistä, generatiivista ja viisasta aikui- suutta. Kasvatus, varsinkaan aikuisuuteen liitet- tynä ei ole muodikasta - huolimatta siitä, että tänä päivänä aikuisuuden rakentamisen kentät kuten työ, perhe, ihmissuhteet ja muu elinympäristöm- me edellyttää aikuisilta jatkuvaa itsensä uudel- leen määrittelyä. Elinikäisen oppimisen, yksilöl- lisyyden ja itseohjautuvuuden rinnalle tarvitaan myös entistä parempaa ymmärrystä ihmisen elä- mänkuluista, identiteeteistä, subjekteista ja siitä,

(7)

miten tukea ihmisten aktiivisesta toimijuutta hyvän ja mielekkään elämän puolesta.

Aikuisuuden rakentuminen ja sen rakennusai- nekset ovat viime vuosina muuttuneet, eikä esi- merkiksi ydinperheen perustamista, lasten hank- kimista tai vakituista työpaikkaa voida enää it- sestään selvästi pitää aikuisuuden rajapyykkinä.

Ajassamme on myös runsaasti sellaista lasten ja nuorten pahoinvointia, joka herättää kysymyk- sen, miten kasvetaan aikuisuuden edellyttämään vastuunottoon vanhemmuudesta, parisuhteesta ja yhteiskunnallisista ongelmista.

Työelämän paineet ovat jatkuvasti lisäänty- neet, mikä vaikeuttaa työn ja muun elämän yh- teensovittamista. Globaalin markkinatalouden synnyttäminä arvoina korostuvat lyhyen tähtäi- men kilpailu, epävarmuus, pätkätyöt, vaatimus jatkuvista näytöistä ja ylityöt. Jos yhteiskunnas- sa vallitsevana on itsekseen pärjäämisen eetos ja yksin työnsä ja elinikäisen oppimishaasteensa kanssa selviytyminen, ei ole lainkaan hämmäs- tyttävää, että mielenterveysongelmat ovat tärkein työkyvyttömyyseläkkeelle jäämisen syy.

Työelämän vaativuus heijastuu armottomim- min niihin ryhmiin, jotka ovat haavoittuvimpia:

yksinhuoltajat, pienten lasten vanhemmat sekä yleensäkin taloudellisten, sosiaalisten ja kulttuu- risten yhteisöjen ja verkostojen ulkopuoliset ih- misryhmät. Sosiaalisten turvaverkkojen puuttees- sa elävä, pienpalkkaisia pätkätöitä tekevä tai työ- markkinoiden ulkopuolelle joutunut yksinhuol- taja, joka vielä kärsii alkoholiongelmista, tuot- taa myös seuraaville sukupolville kasvuympäris- töjä, joista silmiämme avaava ajankohtainen ku- vaus on meillä televisiossakin nähty Kreetta On- kelin Ilonen talo.

Puhe elinikäisestä oppimisesta työelämässä on vilkasta. Ajankohtaiset tutkimukset (Kaija Col- lin, Kati Tikkamäki) osoittavat kuitenkin, että työssä oppimisen mahdollisuudet ovat entises- tään kaventuneet työtahdin kiristymisen ja kii- reen seurauksena. Samalla kun puhutaan entistä enemmän jaetusta osaamisesta, oppivista tiimeis- tä, sitä vähemmän työympäristöissä näyttää ole- van mahdollisuuksia oppimiseen ja yhteisöllisyy- teen. Julkisella sektorilla vallitseva ‘new public management’ on myös kaventanut perinteisiä pro- fessionaalisen autonomian mahdollisuuksia ja tuonut sen tilalle yksityiseltä sektorilta lainattu- ja tuloksellisuus- ja palkkausmalleja.

Tässä tilanteessa tarvitaan uudenlaista työn ja koulutuksen välisten suhteiden määrittelyä, jos-

sa lähtökohdaksi otetaan myös nuoren ja aikui- sen laaja-alainen kasvu ja kehitys ihmisenä – ei siis pelkästään työelämän välittömät vaatimuk- set. Tällainen työntekijän suojelu on tarpeen kai- killa aloilla, mutta erityisesti luovassa ja ihmis- keskeisessä työssä, jossa oppiminen ja uusiutu- minen merkitsee oman työidentiteetin uudelleen määrittelyä. Identiteettiä koskettava työssä op- piminen ei ole mahdollista, mikäli työssä ei ole tarpeeksi tilaa ja aikaa uusiutumiselle.

Laajemmin olen tarkastellut aikuiskasvatuk- sen ajankohtaisia tutkimustarpeita virkaanastu- jaisesitelmässäni, joka on julkaistu Aikuiskasva- tus-lehdessä 2 /2005, 150–154.

3

Aikuiskasvatustiedettä voidaan pitää itsenäi- senä tieteenalana, jos itsenäisyyden kriteereinä ovat alan oppituolien, tieteellisten aikakausleh- tien ja kansainvälisten kongressien sekä luonnol- lisesti omaleimaisen elävän tutkimusperinteen olemassaolo. Tieteenalan kehityksestä ja jatku- vuudesta kertovat myös tohtorikoulutettavat sekä tieteelliset yhteisöt ja seurat.

Eri asia on, mikä on aikuiskasvatustieteen iden- titeetti ja asema suhteessa lähitieteisiin. Aikuis- kasvatusta voidaan pitää kasvatustieteellisenä oppiaineena, joskin se aikuisuuden elämänkent- tiä tarkastellessaan on lähempänä yhteiskunta- tieteitä kuin muut kasvatustieteen osa-alueet. It- senäisyys ei luonnollisestikaan tulisi merkitä it- seriittoisuutta tai eristäytymistä suhteessa lähi- tieteisiin. Kasvatustiede tai aikuiskasvatus pää- aineenaan valmistuvat maisterit, joilla ei ole opet- tajankoulutusta, sijoittuvat pääosin aikuiskoulu- tuksen kentille esim. yliopistoihin ja korkeakou- luihin.

Maisterikoulutuksen saaneista monet hankki- vat tänä päivänä opettajakelpoisuuden, jonka tuottaa esimerkiksi Jyväskylän yliopistossa kas- vatustieteen laitoksella järjestettävät aikuiskou- luttajan pedagogiset opinnot (APO). Tämä aikuis- pedagogiikan periaatteille rakentuva opettajan- koulutus erottuu opetussuunnitelmaltaan ja to- teutustavoiltaan selkeästi muusta opettajankou- lutuksesta ainakin meidän yliopistossamme.

Aikuiskasvatuksen tieteelliseen merkitykseen viittasin jo edellä. Tiedepoliittinen merkitys nä- kyy aikuiskasvatukselle ja koulutukselle asettu- vista yhteiskunnallisista haasteista. Tällaisia ovat elinikäisen oppimisen vaade, työelämän ja työuri- en muutokset ja teknologian kehitys. Lisäksi ai- kuiskasvatukseen kohdistuu haasteita kansain-

(8)

välistymisen edistämisestä, terveyden ja hyvin- voinnin ylläpidosta, aktiivisen kansalaisuuden tukemisesta, pahoinvoinnin ja syrjäytymisen eh- käisystä sekä yhteiskunnallisen eheyden ja tasa- arvon vahvistamista sekä väestön ikääntymisen huomioonottamisesta. Aikuiskasvatukselta odo- tetaan siis tukea ajankohtaisten yhteiskunnallis- ten muutosten edistämiseen, mutta samanaikai- sesti myös lääkkeitä muutoksista aiheutuvien ongelmien hoitamiseen.

Yhteiskunnallisessa keskustelussa aikuiskou- lutus nähdään ratkaisuksi jo vähän liiankin laa- jalti: lähes kaikkiin yhteiskunnallisiin ongelmiin.

Siinä missä presidenttimme Tarja Halonen Al Ja- zeera -kanavalla kuvasi maamme menestyksen kolmea tärkeintä ainesta ‘education, education and education’, ajankohtaisessa globalisaatiota, työmarkkinoita ja koulutusta koskevassa puhees- sa ratkaisuksi nähdään toistuvasti ‘Adult Educa- tion, Life-long learning’ ja ‘Work-based learning’.

Aikuiskasvatuksen tiedepoliittisesta yhtä hy- vin kuin työmarkkinakoulutus- ja sosiaalipoliit- tisesta painoarvosta ei siis pitäisi olla puutetta.

Pikemminkin pitäisi jo realistisesti ajatella, että yksin koulutuksella ei voida ratkaista ihan kaik- kia yhteiskunnassa ja ihmisten elämässä olevia ongelmia.

4

Aikuiskasvatuslehteä tarvitaan yliopistojen näkökulmasta korkeatasoiseksi tieteellisen kes- kustelun foorumiksi. Yliopistoissa vallitseva pai- ne julkaista artikkeleita oman alan referoidussa tieteellisessä aikakauslehdessä tullee suuntaa- maan painetta myös Aikuiskasvatus-lehteen. Mie- lestäni lehden päärunkona tulisikin olla korkea- tasoiset tieteelliset artikkelit. Korkeintaan 1–2 lehteä vuodessa voisi olla teemanumeroita, mut- ta sivumäärällisesti eniten palstatilaa tulisi tarjo- ta avoimen kilpailun perusteella aikuiskasvatus- tieteen eri alojen artikkeleille. Näin vältetään myös se, että lehdestä tulisi liian pienen piirin keskustelukenttä. Ajankohtaisille tieteellisille ta- pahtumille (kongressit, seminaarit, väitökset, vir- kaanastujaiset) tulisi myös olla tilaa, samoin luon- nollisesti kirja-arvosteluille.

1

Aikuiskasvatuk- seksi laskettava tutki- mus on laajassa kat- sannossa hurjan mo- nipuolista sikäli, että siihen liittyvää tutki- musta tehdään monil- la lähitieteenaloilla.

Tällainen monitietei- syys on vahvuus, jota pitäisi entisestään vahvistaa paitsi siksi, että aikuiskasvatus voi tieteenalana kehittyä, myös siksi, että aikuis- kasvatuksen pääaineopiskelijat voivat löytää työ- tilaisuuksia myös lähitieteenalojen tutkimusym- päristöistä.

Aikuiskasvatuksen tutkimusta harjoittavien laitosten tutkimuskiinnostukset ovat viime vuo-

JUHA SUORANTA

Teoreettinen tutkimus juuttunut totuttuihin jakoihin

sina selvästi eriytyneet, ja on syntynyt aiempaa selvempiä tutkimussuuntauksia. Tähän liittyen ollaan myös edetty alan kansainvälisen tutkimuk- sen etulinjoille. Tällainen monitieteinen ja kan- sainvälinen liikehdintä on tärkeätä.

2

Teoreettisesti tutkimus on ehkä liiaksi kiin- nittynyt kuluneisiin jakoihin kuten työelämä ja vapaa sivistystyö tai teoreettinen ja käytännölli- nen. Tarvitaan lisää sellaisten kohteen mukais- ten käsitteiden kehittelyä, jotka palvelevat alan yleistä teoreettista kehittämistä. Lisäksi alan tut- kijoiden tehtävä on ravistella erilaisia vakiintu- neita käsityksiä aikuisten oppimistoiminnasta ja sen yhteiskunnallisista ehdoista.

Pimentoalueita, joita omalta osaltani yritän valaista, ovat toisaalta aikuiskasvatuksen ’ideo- logiakriittinen’ tutkimus, joka antaa aikuiskas- vatuksen tutkijoille ja käytännön toimijoille yh-

(9)

teiskuntateoreettisia ymmärrysvälineitä ja toi- saalta etnografistyyppiset tutkimusmenetelmät

”maanläheisinä” lähestymistapoina ihmisen toi- minnan tutkimuksessa.

3

Ajattelen yhteiskuntatieteet, mukaan lukien kasvatustieteet, ikään kuin kaikkien yhteiskun- nan ja kasvatuksen tutkijoiden yhteiseksi läh- teeksi, jota jokainen voi käyttää viljelysmaillaan.

Liian korkeat tiedepoliittiset raja-aidat haittaa- vat tutkijoiden vuoropuhelua. Tiedepoliittista merkitystä aikuiskasvatuksella on sikäli, kun sen parissa työtään tekevät tutkijat omaksuvat ”osal- listuvan tieteen” ajattelutavan ja mieltävät itsen- sä ’julkisiksi intellektuelleiksi’. Tämä tarkoittaa sellaisten tiedon muotojen kehittelemistä, joissa annetaan arvoa ihmisille ja heidän kohtaamal- leen todellisuudelle teknokraattien ylpeydenai-

heekseen nostamaa abstraktia ja silvottua todel- lisuutta vastaan.

4

Keskeinen kehittämisen kohde on lehden verk- koversio. Ehdottaisin vanhojen lehtien lataamis- ta verkkoon tutkijoiden ja muiden käyttöön sekä esimerkiksi Yhteiskuntapolitiikka-lehden käy- täntöä, jossa myös uudet lehdet tulisivat verk- koon tietyllä, esimerkiksi vuoden viiveellä vaik- kapa. Tämä kannustaisi hyödyntämään lehden aineistoja entistä enemmän myös aikuiskasvatuk- sen ja lähialojen yliopisto-opetuksessa. Huo- maan, että opiskelijoita tulee entistä enemmän patistettua verkkolehtien pariin, mutta yhä har- vemmin kirjastoon penkomaan paperiversioita.

Saman toimintatapojen muutoksen on kokenut omassa työssä.

JUKKA TUOMISTO

1

Suomalaisen ai- kuiskasvatustieteen ja tutkimuksen vah- vuudet lepäävät sen vahvassa traditiossa, tutkimuksen moni- puolisuudessa ja laa- jassa kansainvälisyy- dessä.

Aikuiskasvatuksen yliopistollisella ope- tuksella on maassam- me pitkät perinteet.

Zachris Castrénhan aloitti kansansivistysopin opettamisen tuntiopettajana YKK:ssa jo vuonna 1929. Vain Yhdysvalloissa ja Englannissa aikuis- kasvatus yliopistollisena oppiaineena alkoi yhtä varhain. Oli onni, että ensimmäinen opettaja oli heti alusta lähtien tieteellisesti orientoitunut ja laaja-alaisesti perehtynyt niin filosofiaan kuin muihin tiedealueisiin, jotka eivät olleet vielä tuol- loin kovin pitkälle kehittyneet.

Castrén totesi jo vuonna 1930, että alan omi- en perusteiden, historian ja menetelmien tunte- muksen lisäksi opiskelijoiden pitäisi perehtyä

yhteiskunta-, valtio- ja taloustieteellisiin ainei- siin. Hän toivoi, että korkeakoulu laajentuessaan voisi sisällyttää opetusohjelmaansa myös sosio- logian ja sosiaalipsykologian.

Kansansivistysopin ensimmäiseksi professo- riksi nimitettiin vuonna 1946 fil. tri Urpo Harva, joka hoiti tointaan aina 1970-luvun alkuun saak- ka. 1970-luvulla alettiin niin Helsingin kuin Jy- väskylän yliopistossa opettaa aikuiskasvatusta.

Helsinki sai professuuriinsa 1980-luvun alussa, muut yliopistot 1990-luvun alussa (Jyväskylän, Turun, Lapin, Joensuun yliopistot sekä Åbo Aka- demi). Alan opetus on nykyisin levinnyt kaik- kiin kasvatusalan opetusta antavaan yliopistoi- hin. Näin pitää ollakin, kuuluuhan aikuiskoulu- tus nykyisin kaikkien yliopistojen toiminta-alu- eisiin. Lisäksi meillä on valtava yleissivistävän, ammatillisen koulutuksen ja harrastusopintojen kenttä.

Jos ns. arkipäiväoppiminen (työssä, toiminnas- sa, kokemuksen kautta tapahtuva) otetaan huo- mioon – kuten maailmanlaajuisesti tehdään – alan tutkimuskenttä laajenee ihmisten jokapäi- väiseen kasvuun, kehittymiseen ja oppimiseen.

Yleensä jos jokin yhteiskunnallisesti merkittävä

Inhimillisemmän yhteiskunnan ja

työelämän rakennusaineksia

(10)

kenttä laajenee riittävästi, sille tarvitaan omat, alaan erikoistuneet ammattilaiset ja tutkimustie- toa alan kehittämiseen.

Alan tutkimus Suomessa on laajaa ja moni- puolista. Se kattaa niin erilaisissa aikuiskoulu- tusinstituutioissa, työssä, yhteiskunnallisessa toi- minnassa ja arkipäivässä tapahtuvan oppimisen.

Myös menetelmälliset lähestymistavat ovat mo- ninaistuneet. Käytössä ovat mm. erilaiset toimin- nan kehittämiseen tähtäävät toimintatutkimuk- selliset lähestymistavat. Myös toiminnan ymmär- tämiseen tähtäävät biografiset, etnografiset, dis- kursiiviset ja muut laadullisen tutkimuksen lä- hestymistavat ovat varsin yleisiä. Näyttää siltä, että myös alan historian tutkiminen on jälleen nousussa, samoin perinteinen kansalaiskasvatus.

Sen sijaan nykyisin näkee yhä vähemmän kun- nollista empiiristä tutkimusta. Lähinnä perintei- nen osallistumistutkimus edustaa edelleen sitä, mutta se on pitkälti luovutettu Tilastokeskuksen suhteellisen teknisluonteisille ja kuvaileville sel- vityksille.

Maailman kansainvälistyessä suomalaiset ovat hämmästyksekseen huomanneet pärjäävänsä hy- vin monikansallisissa tilaisuuksissa. Olemme melko hyvin perillä muiden maiden tilanteesta.

Tosin saksankielen osaaminen on nykyisin vä- häistä. Suurten kielialueiden tutkijat yleensä osaavat muitakin kieliä kuin omaansa, mutta olen huomannut, etteivät he viitsi juurikaan seurata muuta kuin omankielistä kirjallisuutta. Suoma- laisten kiinnostus ja teknologiaosaaminen autta- vat meitä selviytymään myös ulkomaisten kolle- gojen kanssa. Eli kun perusvalmiudet ovat ole- massa, on helppo tulla toimeen muuallakin.

2

Työelämän aikuiskoulutuksen (oppimisen) tutkimusta pitäisi suunnata – erilaisten kehittä- misprojektien lisäksi – entistä enemmän kriitti- seen sosiologiseen ja sosiaalipsykologiseen tut- kimukseen. On vaara, että aikuiskasvatuksen tut- kimuksesta tulee vain työelämän kehittämisen uusi tehostamis- ja hiostamisväline tavoiteltaes- sa kansainvälistä huippua. On kysyttävä, onko se sen arvoista.

Meillä on maailman korkeimmat aikuiskou- lutuksen osallistumisluvut, mutta myös burn out, stressi ja masennus ovat maailman huippua. Ai- kuiskasvatustutkimuksessa pitäisi panostaa enemmän siihen, miten aikuiskasvatusta/oppi- mista voidaan käyttää inhimillisemmän yhteis- kunnan ja työelämän rakentamiseen niin, että

opiskelu edistäisi mahdollisimman pitkälti ai- kuisten omia kehittymispyrkimyksiä. Ongelma- na lienee se, että viime aikoina tutkimusrahoi- tusta on ollut helpointa saada sellaisiin työelä- män kehittämishankkeisiin, joiden arvellaan pa- rantavan yritysten asemaa kansainvälisessä kil- pailussa. Muut saavat sen, mitä jäljelle jää, yleen- sä jaettavaa ei juuri jää.

Meilläkin on vihdoin opittu kohdentamaan resursseja tiettyjen ongelmaryhmien opiskelu- mahdollisuuksien parantamiseen (useimmiten tosin Ruotsia matkimalla), mutta projektien seu- rausvaikutusten tieteellinen tutkiminen ja sen kunnollinen resurssointi on vähäistä. Kehittämi- nen ilman tutkimusta jää kertapanostukseksi.

Tutkimuksen avulla saatavan tiedon avulla hyö- ty on laaja-alaisempi ja pysyvämpi.

Tarvittaisiin monitieteistä tutkimusta ihmisen oppimisesta elämänsä aikana. Nyt kiinnostus oppimiskysymyksiin on laajaa ja sitä tutkitaan monella eri tieteenalalla. Näissä tutkimuksissa ihminen tulee paloitelluksi työntekijäksi, orga- nisaation jäseneksi, kansalaiseksi ja poliittisek- si toimijaksi, kuluttajaksi, aikuiseksi, perheenjä- seneksi jne. Täytyisi palata elämänpoliittiseen näkökulmaan ja tarkastella ihmisten kasvua, ke- hitystä ja oppimista niissä elämänympyröissä, joissa he toimivat.

Samoja asioita tutkitaan eri tieteenaloilla hiu- kan erilaisin kysymyksenasetteluin ja käsittein.

Esimerkiksi termeillä refleksiivinen, reflektiivi- nen, itsesuuntautunut, kriittinen, itsekasvatus, omaehtoinen, uusintaminen, aktiivinen tavoitel- laan pitkälti samaa asiaa, ihmisen tulemista tie- toiseksi omasta itsestään ja yhteiskunnan aktii- viseksi jäseneksi. Tarvittaisiin syvällisempää tut- kimusta tästä prosessista ja sen yksilöllis-yhteis- kunnallisista esteistä ja edellytyksistä. Tämä edel- lyttää perinteistä laajempaa, vallitsevaan kulttuu- riin perustuvaa opiskelu- ja oppimisnäkemystä.

Päätoimittaja Juha Sihvonen totesi AIMA-leh- den pääkirjoituksessa, että meillä on oppimista monesta eteläeurooppalaisesta maasta, lähinnä niiden ruohonjuuritason toiminnasta ja aikuis- ten aktiivisesta rekrytoinnista. Vaikka kulttuurit ovat erilaisia, olen samaa mieltä. Suomalaisten aikuiskasvattajien pitäisi jalkautua enemmän kentälle ja käynnistää siellä erilaisia projekteja ihmisten omista tarpeista, ei vain odottaa heitä opistoihin ja opintotilaisuuksiin. Jossain määrin näin tapahtuu, mutta edelleen liian vähän. Meil- lä on totuttu siihen, että kunhan tarjonta on mo-

(11)

nipuolista ja näyttävää, se riittää. Se riittääkin osalle väestöä, mutta osa jää edelleen ulkopuo- lelle. Syystä tai toisesta heitä ei saa hevin tällai- siin valmiiksi ohjelmoituihin opetustilaisuuksiin.

Tässä olisi tutkijoille ja käytännön työntekijöil- le yhteisen savotta. Hakevan toiminnan aakko- set pitäisi kai kaivaa taas esiin. Tai kehittää jo- tain vastaavaa uutta, tähän päivään paremmin sopivaa.

Tarvitaan muutosta myös yliopisto-opetuk- seen, se on liian instituutiokeskeistä. Monessa eurooppalaisessa yliopistossa aikuiskasvatuksen opiskelijat osallistuvat huomattavasti enemmän jo opiskeluaikanaan erilaisiin kenttäprojekteihin.

3

Ensin täytyisi määritellä sana itsenäinen. Luu- len, ettei mikään tieteenala voi sanoa olevansa täysin itsenäinen. Tieteiden rajat ovat pitkälti so- pimuksenvaraisia ja tiettyyn rationaliteettiin pe- rustuvia. Ne voivat – ja oikeastaan niiden pitää – muuttua ajan ja käytännön mukana. Aikuiskas- vatus alkoi käytäntönä rahvaaseen kohdistuva- na kansanvalistuksena, monien vaiheiden jälkeen olemme tilanteessa, jossa kohteena on koko kan- sa ja opetus vaihtelee tasollisesti peruskoulutuk- sesta yliopistollisiin ohjelmiin. On selvää, että tutkimuksen on täytynyt myös muuttua kehityk- sen mukana.

Aikuiskasvatusta voi pitää siinä mielessä itse- näisenä tieteenalana, että se on nykyisin Suomes- sa omana oppiaineena useammassakin yliopistos- sa, sillä on oma yli lähes 70-vuotias tieteellinen yhdistys (ATS), sillä on oma tieteellinen lehten- sä, jossa tiedotetaan alan tutkimuksesta ja käy- dään avointa keskustelua aikuisten oppimiseen liittyvistä ongelmista, alalla tuotetaan omia op- pikirjoja ja tutkimuksia jne. Kaiken lisäksi ai- kuiskasvatuksen tutkijat muodostavat suhteelli- sen selkeän kansainvälisen yhteisönsä, jolla on omat organisaationsa ja pitkäaikaiset perinteet muun muassa alan tieteellisten konferenssien jär- jestämisessä.

Edellä olen luetellut tieteellistymisprosessin sosiaalisia tuntomerkkejä, joita on yleensä käy- tetty tieteenalan ”itsenäisyyden” peruskriteerei- nä. Tärkeintä on kuitenkin tieteenalan oman teo- riarungon kehittyminen. Aikuiskasvatuksen on- gelmia voi tutkia, ja myös tutkivat monen muun- kin alan tieteenharjoittajat, ja hyvä niin. Aikuis- kasvatusta tämä tutkimus hyödyntää kuitenkin vain siinä määrin, kun tämän tutkimuksen tulok- set osataan liittää aikuiskasvatuksen omaan teo-

riarunkoon. Myös aikuiskasvatuksen viranhalti- jat voivat tutkia asioita liittämättä tuloksiaan mi- tenkään aikuiskasvatuksen teoriarunkoon.

Onko tällaista teoriarunkoa missään, ja jos on niin missä se voidaan havaita? Kuinka yhtenäis- tä ja solidia teoriarunkoa tällainen soveltava tie- teenala kuin aikuiskasvatus tarvitsee? Jotkut ai- kuiskasvatustutkijat ovat kautta aikojen tuskail- leet aikuiskasvatuksen epäitsenäisyyttä, eli sitä, että alan tutkijat ovat lainanneet tutkimustensa lähtökohdaksi jonkun muun tieteenalan teorioi- ta. Toiset (ks. Jensen 1964; London 1964) ovat nähneet luonnollisena, että aikuiskasvatus koos- taa teoriaansa a) analysoimalla käytännön toimin- nasta saatuja kokemuksiaan ja b) käyttämällä muiden tieteenalojen tuloksia oman teoriarun- konsa rakentamiseen. Se tapahtuu lainaamalla ja uudelleen muotoilemalla nämä tulokset omiin tarkoituksiin sopiviksi. Tämä käytäntö on ylei- sesti hyväksytty myös kansainvälisesti ja se jat- kuu edelleen (ks. Peters et al. 1991). Voidaan tie- tysti kysyä, missä määrin suomalaisessa aikuis- kasvatuksessa on näin tapahtunut.

Nähdäkseni meillä on varsin hyvin ymmärret- ty muiden (perus-)tieteenalojen merkitys alan tutkimusongelmien ratkomisessa, mutta sen si- jaan oman tutkimuksen liittäminen aikuiskasva- tuksen teoriarunkoon ei ole aina tapahtunut ko- vin selkeästi ja tietoisesti. Eikä sitä ole aina edes tavoiteltu. Tätä voi pitää suomalaisen aikuiskas- vatustutkimuksen heikkoutena, koska tällöin harjoitettu tutkimus ja siitä saatu tieto ei ole kiin- nittynyt niinkään aikuiskasvatukseen, vaan jo- honkin toiseen tieteenalaan.

Jotta tällainen tutkimus tulisi paremmin kaik- kien alan ihmisten käyttöön, pitäisi sitä siis tar- kastella myös tietoisesti aikuiskasvatuksen on- gelmakentän näkökulmasta. Meillä on esimerkik- si paljon sellaista aikuisten oppimista koskevaa tutkimusta, jossa kohderyhmänä ovat aikuiset, mutta tutkimuksessa ei tarkastella mitenkään, mitä heidän ikänsä ja aikuisuuteen liittyvät teh- tävänsä ja roolinsa vaikuttavat heidän mahdolli- suuksiinsa opiskella ja oppia. Tällainen tutkimus ei juurikaan lisää aikuiskasvattajien tietämystä oman työnsä edellytyksistä.

Aikuiskasvatustutkijat ovat siis aina korosta- neet yhteistyön tärkeyttä muiden tieteenalojen tutkijoiden kesken. Aikaisemmin tämä saattoi johtui ainakin osittain siitä, että alan omia tutki- joita oli melko vähän. Tänä päivänä tilanne on ehkä hiukan toinen, yhteistyön tarve syntyy

(12)

enemmän todellisesta monitieteellisen tutkimuk- sen tarpeesta. Tämä johtuu toisaalta nykyisten tiederajojen ”vanhentumisesta”, toisaalta verkos- toitumisen tarpeesta. Siihen nykyteknologia an- taa hyvät mahdollisuudet.

Verkostoituminen on tärkeää siksi, että nykyi- set yhteiskunnalliset (aikuiskasvatukselliset) ongelma-alueet eivät rajaudu perinteisellä taval- la. Esimerkiksi perinteinen aikuiskasvatustutki- mus ei olisi lainkaan kiinnostunut työssä ja/tai muussa yhteiskunnallisessa yhteydessä tapahtu- vasta oppimisesta, koska aikaisemmin ajateltiin, että vain institutionaalinen aikuiskasvatustoi- minta kuuluu alan tutkimuksen piiriin. (ks. Ru- bensson 1982, ”Territory of Map”). Perinteinen kansansivistystyö/aikuiskasvatus ei ollut myös- kään kiinnostunut työelämän koulutuksesta ja/

tai oppimista, koska aikuiskasvatukseen katsot- tiin kuuluvan vain aikuisten omaehtoisen, tut- kintoon tähtäämättömän opiskelu.

Käsitys tieteiden rakenteista on nähdäkseni nykyisin joustavampi kuin aikaisemmin, vaikka erilaisia portin- ja reviirinvartijoita varmasti riit- tää. Itse olen havainnut, että eri tieteenaloilla on paljon yhteisiä tutkimusintressejä ja jopa pääl- lekkäistä tutkimusta, vaikka kukin kuvittelee kamppailevansa yksin ainutlaatuisten ongelmi- en parissa. Tarvittaisiin tutkijoiden yhteisiä kes- kusteluareenoita tai -toreja, joissa voitaisiin kes- kustella eri tieteenalojen edustajien kanssa, mikä ketäkin mietityttää ja miksi.

4

Ainakin jo noin parikymmentä vuotta sitten keskustelimme Kjell Rubensonin kanssa mahdol- lisuudesta perustaa englanninkielinen pohjois- mainen aikuiskasvatusjulkaisu ”Acta Sosiologi- an” mallin mukaan, mutta keskusteluksi se jäi.

Olen edelleen sitä mieltä, että tällaisella aikakaus- lehdellä olisi kansainvälistä tilausta. Muodosta- vathan Pohjoismaiset hyvinvointivaltiot edelleen eräänlaisen aikuiskasvatuksen mallialueen maa- ilmassa, mitattiinpa asiaa sitten melkein millä mit- tarilla tahansa.

Ongelmana olisi Suomen osalta kilpailutilan- ne LLine’n kanssa. Mutta jos uusi lehti olisi sel- västi tiedelehti, kilpailua ei kenties syntyisi.

Kilpailu tiedelehtien kesken on tänä päivänä kovaa. Kun lisäksi otetaan huomioon uusi tek- nologia, ongelma mutkistuu. Tai sitten lehdestä olisi heti alun alkaen tehtävä verkkolehti. Mie- lestäni kuitenkin kannattaa tarkkaan miettiä, kan- nattaako lähteä tässä vaiheessa uusiin hankkei-

siin. Suomi tekee nähdäkseni jo enemmän kuin sen koon ja aseman perusteella voidaan vaatia.

Pohjoismaista yhteistyötä kannattaa kuitenkin yl- läpitää ja kehittää. Maailmalla se on se yhteisö, johon meidän on kaikkein helpointa samaistua.

Tartuin ensin tuohon pohjoismaiseen, vaikka kysymyksen pääpaino on eri yliopistojen yhteis- työssä tiedelehden toimittamisessa. Päätoimitta- juuden ja lehden toimittajuuden kierrättäminen on hyvä asia monestakin syystä. Se toisi uusia ihmisiä lehden piiriin ja toivottavasti myös uu- sia kirjoittajia. Tällöin työ ja vastuu jakautuisi- vat tasaisemmin eri yliopistojen kesken.

Toimituksellinen vastuu on ollut tähän saak- ka Kansanvalistusseuralla, mikä on edelleen hyvä ratkaisu. Päätoimittaja tarvitsisi kuitenkin ”työ- rukkasta” lähempää. Jos laitoskierto toteutuu, sil- loin olisi hyvä, että laitokselta joku nuorempi assistentti tai tutkija osallistuisi aktiivisesti myös lehden toimittamiseen.

Lähteet

Jensen, G. (1964). How Adult Education Bor- rows and Reformulates Knowledge of other Disciplines. Teoksessa Jensen, Liveright &

Hallenbeck (eds.), Adult Education. Outlines of an Emerging Field of University Study.

Washington D. C. : Adult Education Associa- tion of the U. S. A. , 105–111.

London, J. (1964). The Relevance of the Study of Sociology to Adult Education Practice.

Teoksessa Jensen, Liveright & Hallenbeck (eds.), Adult Education. Outlines of an Emerg- ing Field of University Study. Washington D.

C.: Adult Education Association of the U. S.

A., 113–136.

Peters, J. (1991). Advancing the Study of Adult Education: A Summary Perspective. Teokses- sa Peters et al (eds.), Adult Education. Evolu- tion and Achievements in a Developing Field of Study. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 421–446.

Rubenson, K. (1982). Adult Education Re- search: In Quest of a Map of the Territory.

Adult Education, 1982, 32 (2), 57–74.

(13)

LEENA AHTEENMÄKI-PELKONEN

1

Suomalainen ai- kuiskasvatustiede on suuntautunut erityi- sesti työssä oppimi- seen, ja sillä saralla se on saavuttanut erityi- siä ansioita. Työssä oppimiseen on kyt- keytynyt myös työn kehittäminen (mistä tietysti työnantajat- kin ovat mielissään).

Työssä oppimisen edistämiseen tarvitaan ehdottomasti aikuiskasva- tustieteilijöiden panosta oppimistapahtumien esiin nostajana, tukijana ja tutkijana.

2

Aikuiskasvatustieteessä tulisi avata työ-kä- sittettä siten, että siihen mahtuu myös kotona teh- tävä työ ja vapaaehtoistoiminta. Jos työ kytke- tään tiukasti vain ansiotyöhön, esimerkiksi työt- tömät ja eläkeläiset ja heidän elämismaailmansa putoavat pois tutkimusaiheiden joukosta, mikä on minusta tärkeä eettinen kysymys. Joensuun perspektiivistä käsin puutteita ja tarttumapintaa löytyy erityisesti vapaan sivistystyön alueella.

Myös nuorten aikuisten juurettomuus ja syrjäy- tymisvaaran torjuminen kohdataan täällä taval- laan kipeämmin kuin Helsingissä. Koska oppiai- neryhmässä painotetaan muun muassa kasvatus- filosofiaa, se näkyy aihevalintoina, kaikkialla se ei ole yhtä keskeinen. Klassikot esiin!

3

Aikuiskasvatustiede on oma tieteenalansa, sil- lä jos pidämme oppimista elämänikäisenä (life- long learning), aikuisuus kattaa tästä elämäniäs- tä varsin suuren osan. Lapsuus ja nuoruus ovat lyhyitä, mutta tärkeitä jaksoja oppimisen kannal- ta. Aikuisten oppimista taas estävät monet teki- jät, jotka ovat vähitellen voitettavissa. Jos oppi- minen kytketään mezirowilaisittain erityisesti elämän muutoskohtiin, niitäkin ehtii aikuisuu- dessa tulla useita. Reflektiivisen ajattelun ja ko-

kemisen kyky on vasta aikuisella käytettävissä, ja se onkin osa aikuisten oppimista.

Olen edellä puhunut tarkoituksella oppimises- ta. Pidän sitä aikuiskasvatustieteen yläkäsittee- nä; kasvatus, koulutus ja ohjaus ovat oppimista edistäviä toimenpiteitä ja siten siis oppimisen palveluksessa. Aikuiskasvatus kytkeytyy moneen sisältöalueeseen, ja se tuo aikuisen näköalan monialaisiin erilaisiin hankkeisiin. Hyvä esi- merkki on osaamiskeskittymät, joihin minua on pyydetty täällä Joensuussa: ne koskevat kieltä ja kulttuuria sekä kestävää kehitystä ja luonnontie- teitä. Molemmille aikuiskasvatustieteellä olisi annettavaa – toki myös saatavaa!

4

Aikuiskasvatus-lehti on minusta hyvä nykyi- sessä muodossaan. Teemanumeroita ei pidä olla liikaa = nykyistä enempää niin, että kaikki ai- kuiskasvatuksen kukat pääsevät kukkimaan.

En kannata yhteispohjoismaisen tieteellisen aikakauskirjan perustamista – perustelen asiaa opetuksen(kin) näkökulmasta, sillä opiskelijoi- den on hyvä tutustua suomalaiseen aikuiskasva- tukseen myös sellaisenaan. Entä Nordisk Peda- gogik? Voisivatko aikuiskasvatustieteilijät olla aktiivisempia myös sitä kohtaan?

Ensimmäinen askel olisi esitellä kaikki tutki- mushankkeet, joissa on Suomen lisäksi muita Pohjoismaita. Niitäkin lienee runsaasti menossa.

Nuorten aikuisten juurettomuus ja syrjäytyminen yhdeksi polttopisteeksi

Teologian tohtoriksi

KT, vt. professori Leena Ahteenmäki-Pelkonen väitteli 10. marraskuuta teologian tohtoriksi väi- töstutkimuksellaan Mikä ohjaa kirkon työnoh- jaajaa? Tutkimuksessa Ahteenmäki-Pelkonen haki kirkon ja psykiatrian työnohjaajien teoreet- tisia lähestymistapoja ja vertaili niitä keskenään.

Kirkon työnohjauksessa keskeisiksi nousivat psykodynaaminen teoria, lähimmäiskeskeisyys, pastoraalipsykologia ja systeemiteoria. Vastaväit- täjänä oli professori Kari E. Nurmi.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Lilja-Viherlampi ja Rosenlöf (2019) kiteyttivät kulttuurihyvinvoinnin yhtäältä viittavan yksilölliseen tai yhteisöllisesti jaettuun kokemukseen siitä, että kulttuuri ja

Tämän kysymyksen olen esittänyt itselleni lähes päivittäin, kun olen ollut Kult­..

Johdanto näyttää, että osallisuuden ohella myös paikallinen sopiminen ja aktivointipolitiikka ovat käsitteitä, joiden merkitys muuttuu ajan, puhujan ja kohteen mukaan..

Hatakan tutki- mus käsittelee 1901–1965 välillä syntyneiden naisten ja miesten omaelämäkertojen sisältämiä parisuhdekuvauksia, joiden pohjalta tutkija hahmottaa heteroseksuaalisen

Inarinsaamen elpymisen on mahdollistanut sen johdon mukainen käyttäminen ainoana kielenä kaikissa oman kieliyhteisön kielen- käyttötilanteissa, yhdistyksissä,

Mutta kartta voidaan laatia myös niin, että jokaista tut- kimusalueen yksikköä verrataan tiettyyn yksikköön; vertailukohteeksi voidaan valita vaikkapa alueen maantieteellinen

( aennaistii termino logista han kaluutta aiheutuu siita. et tii merkitysten lu okittelu ede lly ttiiii niiden e ineistamistii e li ko hte- le mis ta muotojen ka ltaisina:

Aristoteleen ajatteluun sisältyi oivallus ilman tihentymien merkityksestä: hän selitti, että lyömällä kaksi kappaletta yhteen voidaan synnyttää ääntä vain, jos