• Ei tuloksia

Suvun "mustat lampaat" ja väkivallan uhrit · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Suvun "mustat lampaat" ja väkivallan uhrit · DIGI"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Suvun "mustat lampaat" ja väkivallan uhrit

ensiksi haluan pyytää lu- kijoiltani anteeksi juttuani, joka on kaikkea muuta kuin jou­

luinen. (mieluummin K.65) Joulu­

han on vuoden hienoin juhla, valon ja rauhan juhla, ja silloin pitäisi kir­

joittaa, ja myös lukea hienoja joului­

sia juttuja. Ne saavat ihmiset rau­

hoittumaan, unohtamaan kaiken ar­

kisen aherruksen ja palauttavat mie­

liin ihania lapsuuden jouluja. Kui­

tenkin, - maailman mediat kertovat myös jouluna sodista, väkivallasta ja kuolemasta. Näin on ollut kautta historian, ja ikävä kyllä, luultavasti väkivalta kaikissa muodoissaan tu­

lee jatkumaan, niin kauan kuin ih­

m iskunta tätä palloa hallitsee.

Olen tutkinut sukujani parikym­

mentä vuotta ja päässyt joissakin su­

kuhaaroissa aina 1500-luvulle saak­

ka. Näitä vuosisatoja "selatessa" on vastaan tullut hyvin usein väkival­

taa sen monissa muodoissa. Niistä löytyy merkintöjä kirkonkirjoissa, joissa papit pitivät yllä myös "rikos­

rekisteriä", salavuoteista, lammas- varkaista, sapatin rikkojista, viinan- myyjistä. Myös vakavista henkiri­

koksista löytyy merkintöjä; kuollut häätappelussa puukoniskuun. Kun sukututkija löytää omasta suvustaan rikokseen syyllistyneen henkilön, voi hän jättää asiaa koskevat tiedot pois, mutta voi myös ottaa ne mu­

kaan henkilötekstiin. Jos tällainen asia tulee yllättäen esiin, voi tutkijan m ieleen tulla vähän ahdistava aja­

tus: "Oho, tällaistakos tämä sukuni onkin, hevosvarkaita ja muita rikkei­

tä." Merkintä sukulaisesta kirkon­

kirjassa; sakkotuom io lammasvar- kaudesta, - ei ole niin suuri asia, että sen vuoksi pitäisi tutkimus lopettaa.

Historiaa, tapahtunutta ei mielestäni voi muuttaa, eikä unohtaa.

Isoon-Antin jengi

Ensim m äisen kerran tutkimukseni alussa törmäsin mummuni isänäi- din serkkuun, joka oli Isoo-Antti, Antti Isotalo, syntynyt 1831. Hän oli

Isontalon Antti, vas. ja Antti Rannan­

järvi kovissa kahleissa menossa linnaan v. 1870

alahärm äläinen talonisäntä, joka kaimansa Antti Rannanjärven kans­

sa johti puukkojunkkariporukkaa kym m enkunta vuotta, vuodesta 1856. Antti oli kyvykäs liikemies, in­

tohimoinen hevosmies, karismaatti­

nen persoona, joka keräsi markki- noillakin ympärilleen isot ihmisjou­

kot. Hän oli kuitenkin luonteeltaan levoton, hurja, peloton tappelija. Vii- napäissään molemmat Antit ja hei­

dän joukkonsa saapuivat monasti häätaloon kuokkimaan. Hevosilla pihaan ajanut joukko aloitti tappe­

lun, jossa puukkoa käytettiin ja; "pir­

tin perältä porraspäähän, rumihia kannettihin", kerrotaan laulussakin.

Jotenkin tulee mieleen nykyiset MP- jengit, jotka isoilla Harrikoillaan ka­

rauttavat paikasta toiseen, milloin keikalle tai kostoretkelle. Lännen malliin näissä kostoretkissä on käy­

tetty am pum a-aseita ja henki on mennyt monelta jengiläiseltä sääntö­

jen rikkomisesta tai vasikoinnista.

Puukkojunkkarien m ellastelut voidaan osaltaan laskea levottoman nuoruuden tiliin. Ei ollut mitään jär­

kevää harrastusta, ja silloin nuoruu­

den voima ja tarve tehdä jotakin, josta puhuttaisiin, ts. julkisuuden kipeys, johtivat näihin väkivaltaisiin tekoihin. Samanlaista puukon kans­

sa rellestämistä ja tappelua esiintyi 1800-luvulla kaikkialla Suomessa.

H ärm änm ailla porukan johtajat, molemmat Antit olivat vuonna 1856 vasta 25 vuotiaita, - toki täysikäisiä, mutta seikkailunhalua riitti enem­

män kuin tervettä harkintaa. Pullo

oli mukana ja puukko herkässä. Kä- räjille Isoo-Antti joutui jo v. 1855 pa­

hoinpitelystä, viinanm yynnistä ja sapatin rikkom isesta. Seuraavina vuosina Antti syyllistyi vielä usei­

siin rikkeisiin, joista tuli sakkoja ja raippoja, kunnes 1869 tuli kova tuo­

mio aiem m asta puukotustaposta.

Todisteet tähän tappoon olivat risti­

riitaisia, mutta kihlakunnanoikeus määräsi Antille kuolemantuomion, josta hän haki armahdusta. Valitus hyväksyttiin ja muutettiin 12:ta vuo­

deksi pakkotyöhön Hämeenlinnan kuritushuoneessa. Antti kiisti tapon koko lopun ikänsä.

Vapautumisensa jälkeen Antti eli loppuelämänsä siivosti, hoitaen ta­

loaan. Hänen pojanpoikansa Antti Juhonpoika Isotalo tunnettiin jääkä- riluutnanttina ja kolmen sodan vete­

raanina.

Rannanjärvi koki eräissä elotal- koissa kohtalonsa kesällä 1882. An­

tilla oli jotakin hampaankolossa kor­

tesjärveläistä Prännin Erkkiä koh­

taan, ja niinpä hän päätti maksaa tälle kalavelkojaan. Antti paiskasi Erkin paikalla olleeseen savikuop- paan, jossa oli vettä. Aina kun Erkki yritti ylös vedestä, työnsi Rannan­

järvi hänet takaisin monttuun. Kun Erkki lopulta pääsi ylös, juoksi hän poispäin kävelevän Rannanjärven perään ja löi puukon tämän selkään.

Verta vuoti ja Antti lähti hevosellaan kotiin hoitelemaan haavojaan, mut­

ta putosi välillä kyydistä, ja kuoli ojan varteen verenvuotoon. Häjyjen porukat talttuivat vähitellen 1800- luvun loppupuolella, kun Kauha­

van "rum a vallesm anni" A adolf Hägglund tarttui häirikköjen toi­

mintaan toden teolla, ja niin Isoo- Antti ja Rannanjärvi saatiin "pois pelistä." Oma osansa oli myös Poh­

janmaalla voimakkaasti kasvaneella herätysliikkeellä, körttiläisyydellä.

Häihin valkoisella hevosella

Mummoni veli meni Vakkuriin häi­

hin valkoisella hevosella ratsain ke-

48

(2)

säliä 1888. Matka Huhtamäestä Vak­

kuriin oli sen verran pitkä, että oli aihetta matkata se hevosen selässä.

Paikalla olleet häjyt pitivät tätä jon­

kunlaisena "rehvasteluna", ja ehkä osansa oli myös kateudella. Yksi heistä iski puukon Johanneksen kyl­

keen heti kun tämä oli laskeutunut hevosen selästä. Johannes kuoli ve­

renvuotoon juuri kun sisar Sanna ehti paikalle. Toinen sukulaiseni sai häätappelussa kirveen iskun pää­

hänsä. Ihme kyllä, hän toipui vaka­

vasta vammasta, mutta sai kantaa kirveen terän arpea päässään loppu­

elämänsä. Nämä molemmat miehet sattuivat olemaan väärässä paikas­

sa, väärään aikaan.

Seuraavista tapauksista kerron vain etunimillä, vaikkakin vanhat oikeu­

den pöytäkirjat ovat vapaasti luetta­

vissa, m ikäli tapahtum at ovat yli 100 vuotta vanhoja. Vöyrillä olivat eräs Jakob ja Anders riitaantuneet tien käytöstä, jolloin Jakob löi puu­

kolla riitakumppaniaan niin pahas­

ti, että tämä kuoli siihen paikkaan.

Oikeus tuom itsi Jakobin taposta m estattavaksi. Valitusten jälkeen tuomio m uutettiin raipparangais- tukseksi, ja hänet karkoitettiin lop- puelämäkseen Siperiaan. Osa heistä jäi Venäjälle asumaan ja perusti sin­

ne perheenkin. Jossakin Uralin taka­

na on kuulemma Matinkylä nimi­

nen paikka, joka lienee tällaisen kar­

k otetu n perustama asutus. Pitkiin linnatuomioihin anoivat monet tuo­

m itut karkoitusta Siperiaan, ja yleensä ne hyväksyttiin. Siellä tuo­

m itut joutuivat useim m iten, joko rautatehtaisiin, tai metsätöihin.

Pirin miesten kovat kohtalot

Äitini oli Iisak Hernesmaa, Suokon, myöh. Piri, jälkeläinen 5. polvessa.

Iisakki oli syntynyt 1759 ja 1788 hän tuli Pirin talon isännäksi. Kovia ai­

koja koitti Suomelle seuraavan vuo­

sisadan alkupuolella, kun Venäjä valloitti Suomen 1808-1809. Venäjän kasakkapartioita liikkui maaseudul­

la jatkuvasti varsinkin talojen riesa­

na. He vaativat ruokaa itselleen ja hevosilleen, eivätkä harvinaisia ol­

leet talon emännän tai tyttärien vä­

kivaltaiset ryöstötkään. Tammikuun 7. päivänä 1809 kasakat tulivat Pirin

talon pihaan, ja vaativat isäntää an­

tamaan heille 2 hevosta. Iisakki us­

kalsi vastustaa m ääräystä, jolloin kasakoitten päällikkö suivaantui. Ii­

sakki sidottiin kahden hevosen vä­

liin, ja juoksutettiin siinä 30 kilomet­

rin m atka U uteenkaarlepyyhyn.

Siellä hänet heitettiin kylmään peru­

nakellariin, jossa hän kuoli karmean matkan rasitukseen ja kylmyyteen.

Toinen Pirin isäntä oli Pentti Ty- niuksenpoika Piri, synt. n. 1550. Hän oli myös äitini kaukainen esi-isä, 10 sukupolven takaa. Pentit, Piri ja Pouttu olivat jo ennen nuijasotaa ta­

lonpoikien huomattavimpia poliitti­

sia johtajia. Vuonna 1596 hän oli mu­

kana Lapuan edustajana Tukholmas­

sa Kaarle Herttuan puheilla, valitta­

massa linnaleiristä, joka oli laajentu­

nut sotilaitten mielivaltaisiksi pakko- otoiksi ja talonpoikien ryöstelyksi.

Kaarle oli kuitenkin suhtautunut asiaan aika välinpitämättömästi, ja kehottanut vain talonpoikia pitä­

mään puoliaan. "Onhan teillä aidan seipäitä ja nuijia", ker­

rotaan Kaarlen sano­

neen. Tilanne kärjistyi ja johti lopulta nuijaso­

taan Ilmajoen Jaakko Il­

kan johdolla. Huonos- tihan siinä käytiin.

Vuoden 1596 lopulla N okian taistelu ssa Klaus Flemingin ratsu- joukot pieksivät talon­

pojat m aan rakoon.

Jaakko Ilkka, Pentti Piri, Aabraham Pernu, Yrjö Kontsas, Mauno Viinikka ja Olli Nieme­

lä pidätettiin ja kuljetet­

tiin Kyrön kirkolle, jos­

sa pikaoikeudenkäyn- nin jälkeen heidät mes­

tattiin Kontsaan saares­

sa, 30.01.1597.

Kansan suussa on jälkipolville siirtynyt tuosta tuomion toteut­

tamisesta aika karmea kuvaus. Ensin hakat­

tiin poikki kädet ja ja­

lat, sitten pää.

Tuhannet tarinat kolmen sotamme uh­

reista ja heidän kohta­

loistaan on kirjoitettu kirjoiksi, kuvattu do­

kumentteja ja tehty elo- —

kuvia. Niitä kauhistellaan, katsellaan tämän päivän sotia tv:ssä suorissa lä­

hetyksissä. Terroristien iskuja, kou- lusurmia, rajariitoja maitten välillä, sotia vähenevistä raaka-aineista, öl­

jystä, vedestä, ja ennen kaikkea val­

lasta. Olemmeko perineet väkival­

lankäytön geenin jo sieltä kaukaa vuosituhansien takaa omilta esi-isil- tämme. Jahka lääketiede löytää tuon geenin, ja onnistuu poistamaan sen perimästämme, silloin ihmiskunnas­

ta kehittyy vähitellen lempeä, rauhaa rakastava porukka, ja siihen päätty­

vät sodat ja väkivalta. Juuri sellaisia­

han me jo me olemme, - ainakin jou­

luaattona.

Kaikesta huolimatta, Oikein Rauhaisaa Joulua Teille lukijani!

Anssi Perämäki Lähteet: Eero Kojonen: Härmän his­

toria, Martti Piri: Pirin suvun vaihei­

ta. Omat sukututkimukseni v. 1990- 2 0 1 1.

49

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Eurajoen kirkkoherrat olivat enimmäkseen tyytyväisiä; kaikki eivät käyneet kirkossa, mutta papin ja seurakunnan suhde oli luonteva, ja pappi voi rovasti Heinosen mu- kaan

Asia on myös niin oleellista tieteellisen kirjoittamisen opettamisen näkökulmasta, että tätä monissa muissakin oppaissa kä- siteltyä asiaa ei olisi kirjasta voinut jättää

Usein hän totesi, että hän haluaakin asua yksin: ”Tyk- kään asua yksin, on oma rauha ja saa itse päättää asiois taan”.. Hänellä oli ystäviä ja myös kaksi

Sen sijaan karjalassa TAVA-partisiippi voi ilmaista tietyissä konstruktioissa myös välttämättömyyttä, sillä Ahtia (1938: 113) mainitsee, että apuverbi olla (ja Ahtian mu- kaan

Tyypillistä molemmille mediaeettisen tutkimuksen lajeille on se, että ne lähestyvät hyvin vanhanaikaisia kysymyksiä, sellaisia jo ajat sitten vaikeiksi todettuja ongelmia,

Äitiyden tunnustamisen ottaa vastaan viranomainen, joka isyyslain 18 §:n 2 momentin mu- kaan voi ottaa vastaan isyyden tunnustamisen. Joka avioliittoa solmittaessa haluaa tunnustaa

Lakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että esityksessä ehdotetaan ajokorttilain (2. lakiehdotus) 72 §:ään lisättäväksi säännös, jonka mu- kaan poliisi voi

Poliisimies voi määrätä ajo-oikeuden halti- jan väliaikaiseen ajokieltoon ja ottaa ajokor- tin haltuunsa, jos on todennäköistä syytä epäillä tämän syyllistyneen rikoslain 23