• Ei tuloksia

Järjen ja historian viekkaudesta

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Järjen ja historian viekkaudesta"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

1/2011 niin & näin 133

otteita ajasta

Järjen ja historian viekkaudesta

”Kaikki, mitä sanot, kaikuu. Kaikki, mitä et sano, puhuu puolestaan.”

(Wisława Zymborska)

H

egel asui Carolina ja August Wilhelm Schlegelin luona Jenassa 1801–1803.

Tunnettua salonkia pitävä rouva Schlegel edusti Hegelille uuden in- tellektuaalisen naisen ihannetta.

Ihanteeseen kuului, että nainen ar- vostaa filosofiaa sekä itsenäistä ajat- telua ja on miehen matkakumppani henkisillä teillä. Parhaimmillaan nainen saattoi edistää ”veljeyttä” (!) sukupuolten välillä.

Carolina kuitenkin uskalsi, ja ilmeisesti myös osasi, arvostella te- rävästi Hegelin käsityksiä, joten pian hänestä tuli ”moderniteetin paholainen”. Hegel julisti, että naisen paikka on avioliittoon si- dottu, siinä missä mies pystyy to- teuttamaan kansalaisuuttaan myös perheen ulkopuolella ja siitä riippu- matta. Hegel toki tajusi ”tilanteen realismin”: mies tekee yhteisön asiat yhteisiksi ja yleispäteviksi. Nainen taas on ”ikuinen yhteisön ironia”, joka muuttaa universaalit tavoitteet yksityisiksi. Naiset ovat miehisen toiminnan ja historiallisen välttä- mättömyyden uhreja. Järki eliminoi ironian ja panee kaiken järjestykseen.

Moderniteetin ironinen dialektiikka tulee kuitenkin järkiinsä vasta, kun se on viimeisillään. Dialektiikasta jää jäljelle tragedia ja sattumanvaraisuus.

Hegelin sanoin ”henki on ikuisesti antelias, kuten nainen, se luopuu itse itsestään itse”.

Samaan aikaan hieman pohjoi- sempana miehen ja naisen dialek- tiikasta saatiin toisenlaisia lopputu- lemia. Ruotsalainen Thomas Thorild (1759–1808), sittemmin vapaan mitan eurooppalaiseksi pioneeriksi tunnustettu runoilija, väitteli Upp- salassa 1788 Montesquieu-kritiikillä.

Promootion jälkeen Thorild mat- kusti Lontooseen ja julkaisi siellä englanninkielisen teoksen todellisen uskon uudistamisesta Swedenborgin hengessä. Ruotsiksi hän kokeili sii-

piään 1790-luvun alussa kansanta- loudellisena debatöörinä. Julkinen elämöinti sanan- ja ”yleisen ymmär- ryksen” vapauden puolesta johtivat vangitsemiseen ja maastapakoon 1793. Kumouksellinen Thorild siirtyi Saksaan, jossa hän ehti luoda huomattavan filosofisen karriäärin Greifswaldissa professorina, kirjas- tonhoitajana ja yliopistouudistuksen airuena.

Suomessa Thorildin tunsi hyvin esimerkiksi Aleksis Kivi, jolla oli hyllyssään tämän Samlade skrifter.

Kivi teki paljon merkintöjä kolmeen 1819–1824 painettuun niteeseen. Il- meisesti Siuntiossa kartanoaan asuva neiti Le Bell tutustutti hänet tähän kiisteltyyn ruotsalaiseen valistusajat- telijaan, jota Porthan oli aikoinaan luonnehtinut ”puolihulluksi”.

Snellman puolestaan lainasi Seit- semän veljeksen esipuheessaan Tho- rildia: ”Teos on tehty ansioidensa eikä virheidensä tähden.” Snellman kiitti Thorildin ”syvää energiaa ja jaloa intoa, jolla hän pyrki totuuteen ja kauneuteen”. Suomalaisfilosofi ei kuitenkaan jättänyt vähättelemättä bohusläniläissyntyisen kollegansa painoarvoa: ”Thorild ei ajattelijana päässyt tutkimuksissaan kovinkaan merkittäviin tuloksiin ja runoi- lijana häneltä puuttuu varsinainen lahjakkuus. Hän oli isänmaassaan uuden ajan profeetta, jonka innoit- tuneet mieleenjohtumat juuri tämän takia eivät saaneet täysin selkeätä asua.”

Innostunein suomalaisista oli Fredrik Cygnaeus, joka kuvasi Tho- rildia tulivuorenkaltaiseksi titaaniksi.

Cygnaeuksen ihailu tarttui luultavasti myös Kiveen. H. K. Riikosen mukaan

”Thorild on kapinallisena hahmona, klassismin vastustajana ja maanpako- laisena ollut otollinen hahmo Kiven kannalta, hahmo, joka oli jotakin täysin muuta kuin ajan kirjallinen auk- toriteetti Suomessa, August Ahlqvist”.

Thorild laati karkotusvuotenaan Kööpenhaminassa pienen teoksen nimeltä Om qvinnokönets naturliga höghet. Se on ensimmäisiä suorasu- kaisia puheenvuoroja naisen asemasta ja ihmisoikeuksista; Mary Wollsto- necraftin suuri ja laajempi klassikko A Vindication of the Rights of Woman ilmestyi vain vuotta aiemmin. Thorild kehotti ymmärtämään naista seitsenta- hoisesti: i) ymmärryksisenä olentona, ii) ihmisenä, iii) kansalaisena, iv) ys- tävänä ystävilleen, v) sukulaisena su- kulaisilleen, vi) emäntänä kodilleen ja vii) honina tai feminiini-”hänenä” eli rakastajattarena tai vaimona. Suurin osa naiskirjoittelusta keskittyi vain tuohon seitsemänteen ulottuvuuteen.

Thorildin sanoin ”on mahdotonta olla myöntämättä naisille tismalleen samaa luonnollista korkeammuutta yli miesten, jota nämä ovat uskotelleet itse omistavansa yli naisten”.

Thorildin kirjoitus käsitti vain kaksi lukua ja 13 sivua, eikä luvattu täydennysosa koskaan ilmestynyt.

Silti August Strindberg kutsui tekstiä

”naissukupuolen magna chartaksi”.

Itse Ernst Cassirer julkaisi 1941 tut- kielman Thorildin asemasta euroop- palaisessa hengenhistoriassa. Koottuja teoksia on paranneltu viime aikoina, ja pari vuotta sitten Ruotsin aka- temian nokkamies Horace Engdahl toimitti muhkean valikoiman Tho- rildin tekstejä niteeksi Att följa ögon- blicken. Eksiili on siis ohi. On vain sääli, että niin Thorild kuin Kivikin ovat radikaalisuudessaan jääneet enimmäkseen estetisoivien kirjallisuu- dentutkijoiden ja muiden rohdinpai- tapikkusielujen panttivangeiksi.

Pekka Hongisto Vanha suomennos Thorildin

Qvinnokönetsistä on jul- kaistu niin & näin -kotisivuilla

1/11:n verkkoekstrana:

www.netn.fi/lehti/niin-nain-111

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Lehdon K iviliikkeen perustaja Eetu Lehto aloitti kivityöm iehen uransa hakkaajana... Riikan kivestä

Ennakointiryhmä näki liikunnan kytkeytyvän tulevaisuudessa läheisesti varsinkin sosiaali- ja terveydenhuollon toimintoihin. Liikunnan terveyttä ja hyvinvointia edistävä

Antti sanoo: ”Minun kiveni on samanvärinen kuin Bengtin kivi.” Bengt sanoo: ”Minun kiveni on samanvärinen kuin Carolan kivi.” Carola sanoo: ”Kahdella meistä on punainen

Utöver den textkritiska utgåvan Anders Chydenius samlade skrifter 1–5 (2012–2016, förläggare Svenska litteratursällskapet i Finland) och den finska översättningen

Tarkiaisen positivistisen tutkimuksen tuloksia ei voi sivuut- taa, ja Tarkiaisen analyysit ja tulkinnat Kiven teoksista ovat nekin kestä- neet hyvin aikaa.. Tarkiaisen

Kalliomäen päällä alueen koillisreunalla on matalia moreenikumpuja, joiden juurella on noin 190 metrin tasolla huuhtoutumisraja ja hajanainen kivi- ja lohkarevyö..

Turvetuotannon purkuvesistöihin kohdistuvassa vaikutusten arvioinnissa tarkastel- laan kuivatusvesien vaikutuksia Närpiönjoen vesistöalueella Lintuluomaan, Kivi- ja

– Kivi- tai maa-aines, joka välittömästi tai kohtuullisen lyhyen varastointiajan jälkeen toimitetaan tuotanto-, rakennus- tai muussa toiminnassa käytettäväksi, ei ole