• Ei tuloksia

Hoidon periaatteet

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hoidon periaatteet"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

126 niin & näin 4/2013

otteita ajasta

K

ainuulainen kirjailija Maria Vaara kirjoitti 1970–80-lu- kujen taitteessa sairastu- misestaan mielenterveysongelmiin.

Teokset tulivat samalla nostaneeksi esiin kysymyksen psykiatrisen hoidon tilasta Suomessa. Silloin vakava masennus ja varsinkin psy- koosi, jonka pohjalta sairaus luoki- teltiin skitsofreniaksi, olivat käytän- nössä tuomioita työkyvyttömyyteen ja yhteiskunnan ulkopuolelle. Vaara toi kokemukset julkisiksi ja onnistui samalla arvioimaan yhteisön suhtau- tumista sairastuneisiin. Samoihin ky- symyksiin tarttui tänä syksynä Kan- sallisteatterin Omapohjassa esitetty Pysy hengissä vielä tämä päivä.

Kirsi Porkan ja Marina Meinan- derin näytelmä on vahvasti yhteis- kunnallinen, vaikuttava ja silti ahdis- tavankin itsestään selvä. Siinä nuori Modesty (Jessica Grabowsky) sai- rastuu tavanomaiseen tapaan, toisten huomaamatta. Ensin loppuu lukio, eikä uutta opiskelu- tai työpaikkaa löydy. Sitten tulee ensimmäinen pa- niikkikohtaus. Sitten toinen, sitten kolmas ja sitten neljäs. Lääkäri ohjaa reseptin kanssa kotiin, paniikki- häiriöt kasvavat ja hiukset rasvoit- tuvat: ”Hullu”. Modestyn tarina pa- kottaa esille sen, ettei ”hullu” sairasta vain sairautta, joka on fyysinen ja psyykkinen. Sairauden osittaisseu- rauksina – ja yhteiskunnan tehok- kaalla tuella – syntyvät myös syvät epäonnistumisen ja arvottomuuden kokemukset. Systeemi, jonka tulisi auttaa, tarjoaa näytelmässä hoidon kaapuun verhoiltua moitetta: mene ulos, urheile, älä sairasta! Logiikka kiteytyy kohtauksessa, jossa poissa- oleva lääkäri teetättää rasti-ruutuun- masennustestin, tuskin vilkaisee paperia, neuvoo piristymään ja kir- joittaa lääkkeet, joilla Modesty myö- hemmin yrittää itsemurhaa. Maria Vaaran varhaisempi muotoilu näyt- tääkin pätevän edelleen: ”Minä sai-

rastan hoitoa ja lääkkeitä, sinä tarjoat hoitoa ja lääkkeitä.”1

Näytelmätyöryhmän (IRTI eli Porkka, Meinander sekä näytte- lijät Kirsti Kuosmanen ja Harriet Abrahamsson) työn taustalla vai- kuttavat torniolaisen Keroputaan sairaalan toisenlaiset toimintaperi- aatteet. Käsiohjelma kertoo tarinaa hoidosta, joka perustuu potilaan ja tämän läheisten huomiointiin.

Hoitoon pääsee heti ja päätökset tehdään yhdessä keskustellen. Vaara vaati 70-luvulla samaa: inhimillistä kohtelua, lääkehoidon yhteistä ar- viointia, tukea perheelle. Nykyään diagnoosimenetelmät ja lääkkeet ovat kehittyneet, mutta samalla sai- raalahoito on vaivihkaa muuntunut uudella tapaa ongelmalliseksi. Se, mikä ennen oli pielessä suljettujen osastojen arjessa (leimautuminen, irtautuminen yhteiskunnasta, julma kohtelu), on kääntynyt avohoidon byrokratiavallaksi, jonka pyörteissä sairastunut jää yksin. Modestyn ja psykiatrisen sairaanhoitajan Eevan (Kuosmanen) hahmoissa korostuu systeemin kourissa elävien potilaiden ja työntekijöiden tukala asema. Var- sinkin ”lääke” paljastuu karuksi troopiksi: parantava aine toimii yh- teiskunnan laastarina, todisteena hoidosta, mutta myös tapana hank- kiutua eroon koko ihmisestä.

Pysy hengissä vielä tämä päivä on vaikuttava kovin arkisella tavalla, myös kärjistetyimmissä kohdissaan.

Se ei paljasta uutta tietoa terveyden- huollon ongelmista eivätkä sen vih- jaamat ratkaisut olisi toteutuessaan suuria mullistuksia. Kokemus sai- rastamisesta nousee ylitse muun, ja ainakin syksyisenä lauantaina Jessica Grabowskyn Modestynä välittämä kärsimys tarttui katsomoon. Näy- telmä päätyy painottamaan toisten ihmisten roolia avun antajina – mitä muutakaan? Toisaalta se ei unohda korostaa sitä, että hoitoalan am-

mattilaisten hyvinvointi ja heidän mahdollisuutensa tehdä työtään ovat auttamisen vähimmäisehtoja.

Näytelmän kritiikki kohdistuu jär- jestelmän synnyttämään vallan- käyttöön. Sivujuonteessa suunnit- teilla oleva fiktiivinen tietokonepeli tiivistää kimpun todellisia ongelmia.

Sen tarkoituksena on houkutella yksilö itse hoitamaan omaa mie- lenterveyttään. Terveelle tällainen peli voi olla viihdettä, sairastuneelle siitäkin tulee osa vallankäyttöä. Yh- teiskunta ei voi nojata siihen, että yksilö hoitaa itse itsensä kotona tai läheinen muuntautuu psykiatrian ammattilaiseksi – saatikka siihen, että yksittäinen sairaanhoitaja (kuten näytelmän Eeva) repii systeemin rikki ja asettaa työn oman elämänsä edelle.

Parantuminen alkaa, kun kahden ihmisen välille syntyy kes- kusteluyhteys. Modesty onnistuu irrottamaan sairauden ja sosiaa- lisen häpeän toisistaan. Ahdistus ja paniikki tulevat enää ajoittain, ja joinakin päivinä niitä ei enää edes muista. Kuka tahansa voi sairastua.

”En osaa nykyisin jaotella ihmisiä terveisiin ja sairaisiin, puhun vain ihmisistä”, kirjoittaa Vaara viimei- sessä teoksessaan2. Hänen tuotan- nossaan esiintyy hahmoja, joilla on aikaa ja resursseja avun antamiseen.

Pysy hengissä vielä tämä päivä kuvaa puolestaan ajanjaksoa, jossa aikaa ei oikein enää löydy: sekä potilaat että hoitohenkilökunta on ajettu ahtaalle, ja ihmisten väliset kohtaamiset al- kavat saada epäinhimillisiä sävyjä.

Anna Ovaska

Viitteet & Kirjallisuus

1 Maria Vaara, Kuuntele Johannes. Gum- merus, Helsinki 1975, 243.

2 Maria Vaara, Tulilintu. Gummerus, Helsinki 1982, 127.

Hoidon periaatteet

Valokuva: Jouko Siro

(2)

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Sääskenaario A kuvaa ajankohtaan nähden kosteaa ja runsassateista ajanjaksoa (viiden vuorokauden keskimääräinen suhteellinen kosteus (klo 12) 79 % ja sadekertymä 50

Tekijän mukaan tutkimuksen tavoitteena on kertoa, mitä television ohjelmaformaatit ovat, mistä ne tulevat, miten niitä sovitetaan suomalaisiin tuotantoihin, ja

Ehkä tästä johtuu myös se, ettei teoksesta oikein löydy (kahden lukukerran jäljiltä) selkeää vastausta siihen, pitävätkö tekijät immateriaalitaloutta kapitalismin

Oletus Kilven kielen repre- sentaatioluonteesta on kuitenkin hieman onneton sikäli, että Kilven taideteoreettiset kirjoitukset (kuten myös julkaistut kirjeet) an- tavat

Herman kysyi vielä tarkennuksia useisiin yksityiskohtiin, mutta tuntuu kuin Kudšijeff ei enää olisi ollut oikein kiinnostunut vastaamaan, niin lyhyesti hän kuittasi

Hyvinvointiyhteiskunnan kestävyyttä painot- tavissa kannanotoissa nousee esiin, että talouden kasvupotentiaaliin tulee panostaa nyt eikä myö- hemmin, ja että niin tulee

Kansantalouden tilinpidossa asu- minen näkyy sekä tuloina että kulutuksena, eikä tilinpidon yhtä erää, asuntovarallisuuden reaalista arvonnousua, voi rukata ottamatta huomioon

Schumpeter totesi myös, että kehittyneen talouden kiertokulun analyysille ei ole käytännössä muuta vaihtoehtoa kuin mo- netaarinen analyysi: koko taloudesta ei voi saada