• Ei tuloksia

Tietotyöläiset 1200-luvun työelämää uudistamassa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tietotyöläiset 1200-luvun työelämää uudistamassa näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

n 157 Työelämän tutkimus – Arbetslivsforskning 12 (2) – 2014

LECTIO PRAECURSORIA

Tietotyöläiset 1200-luvun työelämää uudistamassa

Salla Palmi-Felin

Suuri osa meistä nykypäivän työläisistä kä- sittelee työkseen tietoa ja saa siitä elanton- sa. Tietotyöläinen määritellään usein henki- löksi, joka tekee työtä informaation kanssa tai hallitsee sitä työssään. Teen niin itsekin, sillä nykyisessä työssäni informaatikkona et- sin, välitän ja käsittelen tietoa auttaen luokse- ni tullutta asiakasta löytämään tarvitseman- sa informaation. Saan siis melko konkreetti- sestikin palkkani tiedon myymisestä, ja harva kyseenalaistaa sen oikeutuksen. Oman asian- tuntemuksensa hinnoittelu onkin arkipäivää tämän päivän tietotyöläisille, eikä se herätä ympäröivässä yhteiskunnassa sen kummem- paa ihmetystä kuin minkä tahansa muun työ- suorituksen hinnoittelu.

Näin ei kuitenkaan ollut 1200-luvulla, jol- loin väitöskirjatutkimukseni päähenkilöt, asianajajat, opettajat ja lääkärit vakiinnut- tivat ammattinsa. Tiedon uskottiin olevan Jumalan ihmiselle antama lahja, joka tuli ja- kaa eteenpäin korvauksetta, ja tiedon myymi- nen oli raskas synti. Ajatus ei ollut uusi, sil- lä suhtautuminen tiedon myymiseen oli ollut kielteistä jo antiikin aikana. Varhaisin tunnet- tu ajatus siitä, ettei opettamisesta tulisi mak- saa, on kreikkalaista alkuperää. Tosin kreik- kalaiset näkivät opettamisen ennemmin ystä- vien välisenä kanssakäymisenä kuin Jumalan lahjan välityksenä, mutta perusajatus tiedon maksuttomuudesta oli sama. Tämä ajatusta- pa koski erityisesti korkeampaa opetusta, sil- lä perusopetusta antavat opettajat saivat kyl-

lä palkkaa työstään. (Post, Giocarinis & Kay 1955).

Monet 1200-luvulla esitetyt ajatukset pe- riytyivät alun perin muun muassa Platonin, Aristoteleen ja Augustinuksen ajatuksista ja näiden näkemysten perusteella pyrittiin tul- kitsemaan uutta tilannetta. Koska näkemys tiedon vapaasta siirtymisestä eli niin vahva- na, se joutui konfliktiin 1200-luvun muuttu- van yhteiskunnan ja uusien ammattien tar- peiden kanssa. Muun muassa kaupungistu- minen, rahatalouden kehitys, yliopistojen synty ja uusien ammattien muodostuminen haastoivat vanhat näkemykset kristityille so- veltuvista ammateista ja pakottivat teologit pohtimaan uusien ammattiryhmien palkan oikeutusta. Kun kirkolta elantonsa saanut pa- pisto oli aiemmin huolehtinut muun muassa opettajan ammatissa toimimisesta, nosti yli- opistokoulutettujen ammattiopettajien synty palkkakysymyksen aivan uudella tavalla esiin (Little 1978).

Väitöskirjassani tarkastelin tietoa myy- viä ammatteja ja tiedon myymisen oikeutus- ta sielunhoidollisen kirjallisuuden kautta, keskittyen erityisesti rippi-isien ohjekirjoi- hin. Tutkimus ei kuitenkaan keskity näihin ammatteihin itsessään, vaan tarkastelee nii- tä laajemmassa yhteiskunnallisessa konteks- tissa.

Katolinen kirkko eli myös murrosvaihees- sa 1200-luvulla ja paine sielunhoitoa kohtaan kasvoi muun muassa vuoden 1215 Neljännen

(2)

158 n

Lectio praecursoria

Tietotyöläiset 1200-luvun työelämää uudistamassa

Työelämän tutkimus – Arbetslivsforskning 12 (2) – 2014 Lateraanikonsiilin seurauksena, kun jokaisen

seurakuntalaisen vuosittainen ripittäytymi- nen määrättiin pakolliseksi (Tentler 1977).

Koska monilla seurakuntapapeilla ei ollut val- miuksia selviytyä rippi-isän tehtävistä, alet- tiin heidän avukseen kirjoittaa rippi-isien oh- jekirjoja. Ohjekirjoissa käsiteltiin perusasioi- ta, joita jokaisen papin tuli tietää, minkä li- säksi niissä oli hyvinkin yksityiskohtaisia oh- jeita eri ammattiryhmiä koskien. Näin ollen pappi saattoi vaikkapa asianajajan tullessa ri- pittäytymään tarkistaa ohjekirjasta kyseisen ammattiryhmän yleisimmät synnit keskus- telussa esiin otettaviksi. Rippi-isien ohjekir- jat tarjoavatkin erinomaisen näköalapaikan 1200-luvun ammattiryhmiin ja tutkimukseni valossa voi todeta, että konfessionaalit heijas- tivat ympärillään olevaa yhteiskuntaa ja niil- lä oli merkittävä rooli siirrettäessä teologis- ta teoriaa käytäntöön. Ohjekirjoille oli nimit- täin ominaista reagoida ajankohtaisiin kysy- myksiin.

Ongelmalliseksi noussut tiedon myymisen kielto perusteltiin keskiajalla muun muassa Matteuksen evankeliumin kymmenennen lu- vun jakeella 8, jossa Jeesus opastaa opetus- lapsiaan jakamaan ilmaiseksi saatua maksut- ta. Vaikka lähtökohta yhteiskunnan uusien yliopistokoulutettujen ammattilaisten, asian- ajajien, lääkäreiden ja opettajien, palkan hy- väksymiselle näytti haasteelliselta, oikeutet- tiin heidän palkkansa lopulta, toteamalla hei- dän olevan oikeutettuja palkkioon vastineeksi tekemästään työstä, ei tietonsa myymisestä.

Todettiinhan raamatussakin työmiehen ole- van palkkansa arvoinen (Palmi-Felin 2008).

Tiedon myymisen oikeuttaminen ei kui- tenkaan ollut ainoa uusia ammatteja koske- va haaste, sillä heille piti myös luoda ammat- tietiikka, jotta he pystyivät työskentelemään ammatissaan sieluaan vaarantamatta ja yh- teisönsä hyväksi. Samoin kuin negatiivinen suhtautuminen tiedon myymiseen, siirtyivät myös monet eri ammatteihin liitetyt mieliku- vat antiikin ajoista, mikä näkyi varsinkin suh- tautumisessa asianajajien ammattiryhmään.

(Palmi-Felin 2014).

Antiikin ja keskiajan ihmisten mieliku- va lakimiehistä ei siis ollut erityisen positii- vinen, minkä voi havaita muun muassa mo- nissa esimerkkikertomuksissa, eksemplu- meissa. Varsin suosittu oli esimerkiksi tari- na lakimiesten joukosta, joka törmää mana- lassa kuumassa kullassa kylpevään keisari Neroon. Nero kutsuu ilahtuneena lakimie- het luokseen, ja toteaa ystäviensä mahtu- van hyvin kylpemään kanssaan (Guibert de Tournai).Koska Neron maine on ollut varsin huono myös keskiajalla, voidaan lakimiesten kutsumista Neron ystäviksi pitää melkoisen negatiivisena näkemyksenä kyseisestä am- mattiryhmästä. Keisari Nerohan jäi historiaan mielipuolena, joka surmautti sukuaan, poltti komean kaupunkinsa ja vainosi raa’asti kris- tittyjä, vaikkei nykytutkimus tätä täysin alle- kirjoitakaan.

Opettajienkin ammattikunnalla oli omat kompastuskivensä matkalla kohti paratiisia.

Opettajia kritisoitiin erityisesti taipuvaisuu- desta ylpeyden ja ahneuden synteihin. Kirkon näkemyksen mukaan opettajan auktoriteetti oli paitsi älyllistä myös moraalista, ja opetta- jan oli tärkeää elää kaikkien kristillisten hy- veiden mukaisesti, sillä hänen odotettiin toi- mivan moraalisena esimerkkinä oppilailleen.

Myös kritiikki palkan pyytämisestä kohdistui erityisesti heihin, sillä opettajat olivat uusien ammattien eturintamassa ja opetus oli aiem- min ollut vahvasti papiston hallussa.

Lääkäreiden osalta suurimmat esteet tiel- lä pelastukseen olivat tietonsa myymisen li- säksi tietämättömyys ja harkitsemattomuus.

Erityisesti kokemattomia lääkäreitä varoi- tellaan ahkerasti hätiköimästä diagnooseis- saan. Fransiskaani Servasanto da Faenza opastaa lääkäreitä rippi-isän ohjekirjassaan Antidotarius Animarum toteamalla, ettei mi- kään ole niin vaarallista sairaan terveydel- le kuin lääkärin tietämättömyys ja harkitse- mattomuus yhdistettynä kokemattomuuteen.

Huoli epäpätevistä lääkäreistä vaikuttaisi ol- leen hyvin yleinen ja lääketieteen tiedekun- natkin alkoivat puuttua asiaan, kun ilmeni että jotkut opiskelijat seurasivat luentoja vain

(3)

n 159

Lectio praecursoria

Salla Palmi-Felin

Työelämän tutkimus – Arbetslivsforskning 12 (2) – 2014 vuoden tai kaksi ja palasivat sitten kotiin pe-

rustaakseen praktiikan (Bullough 1966).

Suurimman kritiikin kohteena keskiajal- la oli kuitenkin ahneuden synti ja lähdeai- neiston mukaan ahneuteen sortuminen uh- kasi myös tietotyöläisiä. Keskiaikaisen synte- jä ja hyveitä käsittelevän Fasciculus Morumin tekijän mukaan ahneuden katsottiin nouse- van kolmesta ominaisuudesta, jotka olivat rikkauksien saavuttamisen kova työ, niiden menettämisen pelko sekä tuska niiden ka- dotessa. Lisäksi tekijä toteaa Bernarduksen sanoin: ”Siinä missä kaikilla luoduilla asioil- la on Jumalan asettamat rajansa, vain ahneus on vailla mitään rajaa.”

Rikkauksien tavoittelun kritisoiminen läh- deaineistossa lisääntyi todennäköisesti köy- hyysongelman tunkeuduttua ihmisten tie- toisuuteen ja köyhyyden muodostuttua so- siaaliseksi ongelmaksi eri tavoin kuin aiem- min keskiajalla. Kaupungistuminen toi köy- hät näkyviin aiempaa selvemmin, ja köyhyys myös nousi kaupungeissa eri lähteistä kuin maaseudulla. Rahasta oli tullut toimeentulon kannalta välttämätöntä, toisin kuin agraari- sessa yhteiskunnassa (mm. Brodman 2009;

Mäkinen 2002).

Kirkolla oli myös omat intressinsä pitää köyhien asiaa esillä, sillä sosiaalisen turva- verkon puuttuessa vähäosaiset jäivät kirkon vastuulle. Koska kirkon resurssit tähän alkoi- vat olla rajalliset, täytyi vastuuta saada jaet- tua yhteisölle kirkkoa laajemmin. Köyhyyden idealisoiminen toimikin vastavoimana talou- delliselle kasvulle ja köyhien auttamiseen lii- tettiin paljon positiivisia seurauksia niin itse auttajalle kuin autettavalle. Hyväntekeväisyys muodostui yhdeksi tärkeimmistä hyveistä ja oli suorastaan välttämätöntä taivaaseen pää- syn turvaamiseksi (mm. Mollat 1986).

Köyhien auttaminen saikin varsin paljon huomiota tietoa myyviä ammatteja käsittele- vissä teksteissä. Niin opettajilta, lääkäreiltä kuin asianajajiltakin vaadittiin köyhien aut- tamista pyyteettä, mikä paitsi turvasi heidän sielunsa pelastumisen, oli myös yhteiskunnan ja kirkon intressien mukaista. Nivomalla hy-

väntekeväisyys kiinteäksi osaksi eri ammat- tien ammattietiikkaa, lyötiin useampi kärpä- nen samalla iskulla. Köyhyys-teeman ja köy- hien pyyteettömän auttamisen aktiivinen esiintyminen lähdeaineistossa tukee teo- riaani siitä, että rippi-isien ohjekirjat heijas- tivat omaa aikaansa ja tarttuivat ajankohtai- siin yhteiskunnallisiin ongelmiin. Näin ollen ripittäytyminen toimi sosiaalisen kontrollin välineenä, jolla ihmisiä ohjailtiin toimimaan oikein paitsi sielunsa pelastumisen suhteen myös yhteisön hyvinvoinnin kannalta.

Kuten köyhien auttamiseen liittyvistä vel- voitteistakin voi havaita, väitöskirjatutkimuk- seni liittyy kiinteästi paitsi yksittäisiin ammat- teihin myös laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin. Se laajentaa kytköstä sosiaalis- ten muutosten ja uusien ammattien välillä.

Taloudelliset muutokset, kaupungistuminen, köyhyyskysymys sekä yliopistojen ja uusien ammattien synty ovat kaikki saman ilmiön eri puolia ja vuorovaikutuksessa keskenään.

Samalla vain vähän hyödynnetyn lähdeai- neiston, rippi-isien ohjekirjojen, käyttö avaa uusia mahdollisuuksia ammattien ja yhteis- kunnan tutkimukseen. Sielunhoidolliset läh- teet tarjoavatkin tärkeän lähdegenren muus- sa lähdeaineistossa usein piiloon jääville ryh- mille, kuten köyhille.

Tutkimukseni kattaman ajanjakson aika- na (1215–1350) opettajat, asianajajat ja lää- kärit vakiinnuttivat ammattinsa, muodosti- vat toiminnalleen eettiset ohjenuorat ja löy- sivät paikkansa osana yhteisöä. Tämä edellyt- ti myös kirkon näkemyksen hyvälle kristitylle sopivien ammattien muuttumista joustavam- maksi ja avoimemmaksi muuttuvaa työelä- mää kohtaan. Työn tärkeimmäksi päämääräk- si muodostui yhteiseksi hyväksi toimiminen.

Useimmissa tapauksissa ammatti itsessään ei enää muodostanut estettä sielun pelastumi- selle, vaan ammattilainen omalla toiminnal- laan vastasi sielunsa kohtalosta.

Tämänkaltaiset teemat olisivat hyvin he- delmällisiä poikkitieteellisen tutkimuksen kannalta, koska ne vaativat laajaa osaamis- ta monelta tieteenalalta. Kyetäkseen luke-

(4)

160 n

Lectio praecursoria

Tietotyöläiset 1200-luvun työelämää uudistamassa

Työelämän tutkimus – Arbetslivsforskning 12 (2) – 2014 maan ja tulkitsemaan keskiaikaisia lähteitä,

on osattava lukea vanhoja käsialoja ja ymmär- rettävä latinaa. Lisäksi on tunnettava histo- riantutkimuksen metodeja ja oltava perehty- nyt myös teologiaan. Lähteiden tulkinnassa ja tulosten hyödyntämisessä olisi kuitenkin hyödyllistä saada apua myös sosiaalitieteil- tä, mikä auttaisi entistä paremmin liittämään tutkimustulokset myös nykypäivän ympäris- töön. Tulevaisuudessa toivoisinkin aiempaa enemmän yhteistyötä myös historian ja so- siaalitieteiden tutkijoiden välille. Toisaalta tämän tulisi olla myös itsestään selvää, sillä nykyisyyden ymmärtäminen on mahdotonta tuntematta menneisyyttä. Esimerkiksi oman tutkimukseni päähenkilöitä, opettajia, lää- käreitä ja lakimiehiä, on mielestäni mahdo-

tonta tutkia tämän päivän ilmiönä tuntemat- ta heidän ammattiensa historiaa. Samoin yh- teiskunnan murros, työn voimakas muutos, ammatteja kohtaan esitetty kritiikki, yhteis- kunnan vähäosaisista huolehtiminen ja mo- net muut seikat ovat valideja niin 1200-luvul- la kuin 2000-luvulla.

Lectio praecursoria

Salla Palmi-Felinin historian väitöskirja ”God’s Gift which Cannot be Sold” Knowledge-Selling Professions in the Literature of Pastoral Care in the Thirteenth and Fourteenth Centuries tar- kastettiin Tampereen yliopistossa 25.1.2014.

(http://tampub.uta.fi/handle/10024/94806)

Kirjallisuus

Brodman, J. W. (2009) Charity & Religion in Medie- val Europe. Washington, The Catholic University of America Press.

Brundage, J. (2004). The Profession and Practice of Medieval Canon Law. Variorum Collected Studies Series. Aldershot, Burlington, Ashgate Variorum.

Bullough, V. (1966). The Development of Medicine as a Profession. New York, Hafner Publication.

Fasciculus Morum: A Fourteenth-century precher’s Handbook. Edited and translated by Siegfried Wenzel, Pennsylvania State University Press, 1989.

Guibert de Tournai, Sermones ad omnes status, BSB, P. lat. 662 (Vatican Library)

Little, L. K. (1978). Religious Poverty and the Profit Economy in Medieval Europe. New York, Cornell University Press.

Mollat, M. (1986). The Poor in the Middle Ages.

An Essay in Social History. Translated by Arthur Goldhammer. New Haven, Yale University Press.

Mäkinen, V. (2002). Oikeus, kohtuus ja oikeuden- mukaisuus. Vähäosaiset kanonisen oikeuden näkökulmasta keskiajalla. Teoksessa V. Mäkin- en (toim.) Lasaruksesta leipäjonoihin. Köyhyys kirkon kysymyksenä. Jyväskylä, Atena Kustan- nus Oy, 110–130

Palmi-Felin, S. (2008). Tietoa myyvät ammatit saarnamateriaaleissa 1215–1350. Historiallin- en Aikakauskirja 106:3, 287–296.

Palmi-Felin, S. (2014). “Uusi työ moraalin uhka- na”. Teoksessa M. Lamberg & K. Kanerva (Toim.) Hyvä elämä keskiajalla., SKS, 159–178.

Post, G., Giocarinis, K. & Kay, R. (1955). The Me- dieval Heritage of a Humanistic Ideal: ”Scientia donum dei est, unde vendi non potest”, Traditio XI, 195–234.

Servasanto da Faenza, Antidotarius Animarum.

BAV, Inc. Ross. 2225 (Vatican Library)

Tentler, T. N.(1977). Sin and Confession on the Eve of Reformation. Princeton, Princeton Universi- ty Press.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Syntyi Turun yliopiston Kehittämispalvelut?.

Suurikokoiset aivot eivät kui- tenkaan ole aina kaikkein edulli- simmat, sillä ne kuluttavat hyvin paljon energiaa, mikä on tietenkin vaikuttanut myös aivojen

Ihmisen vapaus ei nähdäkseni kui- tenkaan ole siinä, että hän on jättänyt taakseen hyvän ja pahan ristiriidan, vaan päinvastoin ni- menomaan tämän ristiriidan olemassaolo

Tiivistyneen maan murut eivät kui- tenkaan vastaa ominaisuuksiltaan hyvinvoivan maan muruja.. Nämä teräväreunaiset tiiviit murut ovat syntyneet massiivisemmasta tiivistymästä

Niemisen runoilijakuvan erittely antaakin näin viitteitä siitä, että myös laajempi suomalaisen lyriikan Kaukoidän virikkeitä ja niiden vastaanottoa koske- va kriittinen analyysi

Nuori ei kui- tenkaan ole yksin vastuussa terveydestään, vaan vanhemmat, terveydenhuolto ja laajemmin yh- teiskunta ovat vastuussa siitä, että nuorella on mahdollisuuksia

Palvelujärjestelmien päällekkäisyys ei kui- tenkaan automaattisesti johda maakunta- ja sote-uudistuksessa tiettyyn lopputulokseen, eikä automaattisesti voida olettaa merkittävää

Ne eivät kui- tenkaan tule kunnolla ilmi Kantolan tutkimuk- sesta, koska hänen viitekehyksensä mukaan kaikki on oikeastaan poliittista toimintaa (ks...