• Ei tuloksia

Karjala – maa jota ei ollut? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Karjala – maa jota ei ollut? näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

74

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 4 / 2 0 1 6

nistit Nokian tehdasyhdyskunnas- sa” Keijo Rantanen käsittelee ti- lannetta Suomen Kommunistisen Puolueen (SKP) tultua laillisek- si syyskuussa 1944 ja kommunis- tien julkista mukaantuloa ammat- tiyhdistysliikkeiden toimintaan.

Ammattiosastojen sisällä sosiaali- demokraatit ja kommunistit kävi- vät kiivasta valtataistelua, myös si- säpolitiikassa riideltiin rajusti ja ta- lous oli epävakaa. Silti rauhanteon jälkeinen tilanne Nokialla näyttää pysyneen suhteellisen vakaana ja tyydyttävänä.

Uuttera työ ja itsekuri nähtiin yleisesti keinoina, joilla sekä yhteis- kunta että yksilöt pääsisivät vähitel- len siirtymään normaaliin rauhan aikaan, kohti parempaa. Ponniste- lu omalla tilalla tai oman kodin ra- kentamiseksi ohjasi erityisesti rin- tamalta palanneiden miesten toi- mintatarmoa yhteiskunnan kan- nalta rakentavaan ja turvalliseen suuntaan, toteaa Jenni Kirves ar- tikkelissaan ”Elämä omiin käsiin.

Traumoista selviytymiseen”. Sodan jälkeen panostettiin tulevaisuuteen.

Kova työ hyödyttäisi aikanaan lap- sia, jotka saisivat myös taloudelli- sesti turvallisemman elämän. Sota oli vienyt monelta mieheltä paitsi nuoruuden ja ehkä myös terveyden, myös mahdollisuuden kouluttau- tua. Monet miehet helpottivat trau- mojaan alkoholilla, mutta työ ja perhe tarjosivat kiinnekohtaa elä- mään ja uskoa tulevaisuuteen.

Kirjan viimeinen artikkeli on Ville Kivimäen ”Uusi Suomi. Sota- sukupolvi ja sodanjälkeinen aika”.

Artikkelissa Kivimäki summaa yh- teen kirjan muita artikkeleja ja ve- tää linjaa kohti nykyisyyttä. Hän to- teaa, että suhde käytyyn sotaan on muuttunut. Moskovan välirauhaa tehtäes sä Suomi oli hävinnyt sodan,

mutta vuonna 1956 lanseerattiin kä- site ”torjuntavoitto” ja esimerkiksi 1990-luvulla ja vuonna 2009 toteu- tetuissa kyselyissä lähes kaikki vas- taajat olivat sitä mieltä, että Suomi oli voittanut talvi- ja jatkosodan. Kivi- mäki tiivistää näkemyksensä sodan- jälkeisestä kehityksestä: ”väkivallan, rauhattomuuden, turvattomuuden ja ehdottomien olosuhteiden suku- polvi loi yhteiskuntaa, jonka keskei- nen tehtävä oli näiden kaikkien teki- jöiden lievittäminen.”

Rauhaton rauha -teoksessa pyri- tään näkemään tilanne aikalaisten silmin nykypäivän tulkintojen si- jaan ja jälkiviisautta välttäen. Mo- ni asia näyttää erilaiselta aikalais- asiakirjojen valossa tarkasteltuna, kun ei vielä tiedetty, mitä oli tulos- sa. Ansiokasta teoksessa on myös moninaisuuden huomioonottami- nen. Jos yhdelle rauha merkitsi pe- lon loppumista, toiselle se vahvis- ti kodin ja kotiseudun menettämi- sen. Kaikille sota ei tuottanut sa- manlaisia traumoja ja menetyksiä, eikä rauhan solmiminen merkinnyt kaikille samaa.

Kirjoittaja on filosofian lisensiaatti ja tietokirjailija.

Karjala – maa jota ei ollut?

Olli Kleemola Rainer Knapas: Karjalan kunnailla. Matkoja kulttuuriin ja historiaan. Schildts ja Söderströms 2015.

Karjala kuuluu epäilemättä nii- hin paikkoihin, joita suomalainen, aluei siin keskittyvä historiankirjoi- tus on käsitellyt poikkeuksellisen paljon. Samaan hengenvetoon voi-

daan todeta, että Karjalaa käsittele- vä historiankirjoitus on ainakin toi- sen maailmansodan loppuun asti ollut varsin voimakkaasti politisoi- tunutta. Karjala on esitelty milloin suomalaisen kulttuurin kehtona, milloin puolestaan läntisen sivis- tyksen viimeisenä vartiona ”inhaa itää” vastaan. Edes Karjalan luovu- tetun osan joutuminen Neuvosto- liiton haltuun toisen maailmanso- dan lopputuloksena ei varsinaises- ti katkaissut Karjalaa käsittelevien historiateosten virtaa. Nyt politi- soituneesta historiankirjoitukses- ta huolehti Neuvostoliitto suoma- laisten keskittyessä lähinnä kaihoa- maan mennyttä onnen aikaa.

Kun tiedetään Karjalaan kes- kittyvän historiankirjoituksen laa- juus, voidaan hyvällä syyllä kysyä, voiko Karjalasta oikeastaan kir- joittaa enää mitään uutta. Helsin- kiläinen kulttuurihistorioitsija Rai- ner Knapas on eittämättä onnistu- nut tässä tehtävässä. Uudessa kir- jassaan Karjalan kunnailla Knapas onnistuu osoittamaan lukijalle, mi- ten Karjalaan viittaava ”läntisyys- retoriikka”, jonka itse olisin osan- nut yhdistää lähinnä sotien välisen aikakauden suomalaisen oikeis- ton karelianismikiihkoiluun sekä suomalaiseen sotapropagandaan, juontaakin itse asiassa juurensa jo Ruotsin vallan ajalta. Knapas lähes- tyy kysymystä Karjalan suomalai- suudesta tai venäläisyydestä muun muassa alueen paikannimistöä tut- kimalla. Hän osoittaa taitavasti ja kiihkottomasti, miten niin histo- riaa kuin maantietoakin voidaan käyttää apuna luotaessa jollekin alueelle kulloiseenkin poliittiseen linjaan sopivaa identiteettiä.

Tarkastelemalla Karjalan his- torian eri osa-alueita ja ”aikaker- rostumia” Knapas kykenee tyylik-

(2)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 4 / 2 0 1 6

75

käästi osoittamaan nationalistisen

historiankirjoituksen sokeat pis- teet samalla, kun hän tarjoaa lu- kijalle luettavaksi eräänlaisen Kar- jalan historian ”suuren kaaren” ai- na alueen ”löytämisestä” toisen maail mansodan jälkeiseen aikaan asti. Knapaksen teoksen antama kuva Karjalan historiasta on on- nistuneen moniääninen. Karjalan kunnailla -teos voisikin soveltua luettavaksi historioitsijoille, jot- ka pohtivat, miten irrottautua pel- kästään kansallisen näkökulman omaavasta, perinteisestä historian- tutkimuksen traditiosta.

Knapaksen teoksesta näkyy tut- kijan aito innostus ja kiinnostus ai- heeseensa. Tätä taustaa vasten on ymmärrettävää, että sanottavaa on paljon. Teos olisikin hyötynyt mää- rätietoisemmasta toimitustyöstä.

Hiukan puolenvälin jälkeen luki- jaa siihen saakka tiukasti ottees- saan pitänyt, jopa historiallis-filo- sofiseksi luonnehdittavissa oleva kirjoitustapa vaihtuu yllättäen hy- vin perinteiseen sotahistorialliseen kronikointiotteeseen, jonka kes- keyttävät muun muassa linnoitus- tekniset selvitykset ja tarkennuk- set. Teoksen loppupuoli antaakin selvästi alkuosaa strukturoimatto- mamman vaikutelman.

Vaikka nykyään Suomessa jul- kaistaan satoja historiakirjoja vuo- sittain, teokset tarjoavat harvoin enemmän kuin lupaavat. Knapa- sin kirja onnistuu tässä, koska se tarjoaa tietoa monella tasolla ai- na faktanmurusista uusiin ajatte- lumalleihin. Olisikin ollut toivot- tavaa, että kustantaja olisi inves- toinut teokseen hieman enemmän kustannustoimittajan työtä, jolloin sen runsaudensarvimainen mo- nipuolisuus olisi noussut selvem- min esille. Vähemmän olisi tässä

tapauk sessa voinut olla enemmän.

Kirjoittaja on tietokirjailija ja tohtori- koulutettava Turun yliopistosta.

Eksoottinen ja vieras

Hannu Takala

Leila Koivunen: Eksotisoidut esineet ja avartuva maailma.

Euroopan ulkopuoliset kulttuurit näytteillä Suomessa 1870–1920-luvuilla. SKS 2015 Opiskellessani 1980-luvulla ulko- mailla yhdysvaltalainen opiskelija- toverini totesi kerran, miten häntä kiinnostavat kaikki eksoottiset pai- kat, kuten Suomi. Alkuhätkähdyk- sestä toivuttuani meille kehkeytyi lopulta kiinnostava keskustelu sii- tä, miten eri asiat ja paikat tuntu- vat eri puolilta maailmaa olevista ihmisistä eksoottisilta.

Leila Koivunen on käsitellyt uu- simmassa teoksessaan, miten mää- ritellä eksoottinen ja vieraus sekä kuinka oman maan ulkopuolelta peräisin olevia esineitä on aikanaan esitelty museokokoelmissa. Kirjas- sa on 325 sivua ja yli 1000 lähde- viitettä. Kyseessä on laaja tutkimus.

Koivunen rajaa tutkimuksen- sa ajallisesti 1870-luvulta 1920-lu- vulle. Alkuajankohta on perusteltu, sillä silloin avattiin uusittuna Hel- singin (Keisarillisen Aleksanterin) yliopiston kansatieteellinen mu- seo, jolla oli laajat ulkomaiset ko- koelmat, jotka saatiin yleisön eteen, vaikkakin vain muutamaksi tun- niksi viikossa. Samalla vuosikym- menellä avattiin myös Taideteolli- suusmuseo ja Suomen Lähetysseu-

ran ylläpitämä näyttely.

Tutkimuksen tarkasteluajan- kohta päättyy 1920-luvulle, jolloin vieraita kulttuureja esittelevä näyt- telytoiminta hiipui maassamme eri syistä. Samaan aikaan koko maan museoiden perustamisessa oli aal- lonpohja, joka kesti 1930-luvulle saakka, joten teoksen aikarajausta voi pitää perusteltuna.

Koivunen käy huolellisesti läpi Kansallismuseon varhaisimman kokoelmapoliittisen tilanteen ja kokoelmien karttumisen sekä ensim mäiset näyttelysuunnitel- mat. Jo Turun akatemian aikainen keruutoiminta, joka loi perustan myöhemmälle Helsingin yliopis- ton museolle eli myöhemmälle Kansallismuseolle, tulee teokses- sa esiin. Valitettavasti Turun aka- temian kokoelmat tuhoutuivat Tu- run palossa.

Koivusen siteeraamissa lähteis- sä puhutaan runsaasti siitä, miten museotyöntekijät omilla valinnoil- laan, kuten mitä esineitä otetaan näyttelyyn ja millä tavalla ne esi- tellään, vaikuttavat museokävijöil- le syntyvään käsitykseen esimer- kiksi vieraista kulttuureista. Eri ih- misten ajatukset suunnitelmien ta- kana tulevat teoksessa hyvin esiin.

Samassa yhteydessä Koivunen kä- sittelee näyttelyiden esillepanoon ja ylipäänsä esineiden arvottami- seen liittyviä kysymyksiä ja ajatuk- sia. Tärkeä havainto on, että mu- seokävijät voivat lopulta ymmär- tää näyttelyn eri tavalla, kuin näyt- telyn järjestäjät ovat ajatelleet.

Jokainen näyttelyitä käsikirjoit- tanut ja suunnitellut tietää myös sen, miten näyttelyn esillepano huolelli- sistakin suunnitelmista huolimatta ratkaistaan vasta rakennusvaihees- sa. Tällöin tulee poikkeuksetta esiin näyttelytilaan, esineiden tai vitriini-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

The Futurist -lehden asiantuntijat ovat kuitenkin sitä mieltä, että Orwellin vuosi 1984 on vuosi, jota ei koskaan tullut.. Vaikka

Kirjallisuushistoriallinen ote samoin kuin kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen kysymyksenasettelut ovat tiiviisti mukana oppiaineemme opetuksessa ja tutkimuksessa, sekä

Sitä paitsi, sanoi- simme tänään, eihän hän voinut tietää, että se oli hänen isänsä eikä voinut tietää, että se oli hänen äitinsä.. Oikeudentajumme on erilainen

Voidaan ajatella, että tieteenalaa ei mää- ritellä ainoastaan sen tutkimuskohteen mu- kaan, vaan myös sen mukaan mikä on sen lähestymistapa kohteeseen, sillä monilla

yrittämällä mää- ritellä viestinnän käsite - tai inventoimalla erilaisia määritelmiä- ja kertomalla, että sa- nana viestintä ympättiin suomen kieleen

ristelun hän tekee lähinnä oman mielensä mukaan, mutta suosii myös vanhoista kelloista peräisin olevia kuvioita.. Kaappikellojen

Edellä olen käsitellyt lekseemejä fraseologisina yksikköinä ja tuonut esiin sen, miten korpukset ja korpuksista havaittava toistuvuus paljastavat »piilossa olevia»

(Matthew Dryerin WALS-kartta nro 85 luokittelee suomen postpositiokieleksi. Tätä voi juuri pitää sellaisena todellisuuden yksinkertaistuksena, josta mainitsin alussa.