• Ei tuloksia

Aatos Cafén visuaalinen ilme

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Aatos Cafén visuaalinen ilme"

Copied!
89
0
0

Kokoteksti

(1)

AATOS CAFÉN

VISUAALINEN ILME

Opinnäytetyö Essi Taipale

2020

(2)

LAB-ammattikorkeakoulu Muotoiluinstituutti Muotoilun koulutusohjelma Pakkaus- ja brändimuotoilu

Essi Taipale Sivumäärä 78 Kevät 2020

LAB University of Applied Sciences Institute of Design

Degree programme in Design Packaging Design and Branding

Essi Taipale Page count 78 Spring 2020

AATOS CAFÉN

VISUAALINEN ILME

(3)

Opinnäytetyöni keskittyy visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja brändin rakentamiseen porvoolaiselle Aatos Cafélle.

Perehdyn tarkasti yrityksen missioon, jotta pystyn luomaan sen ideologiaa ja tarpeita palvelevan brändiuudistuksen.

Tutkimustani varten tutustun hyvinvointitrendiin ravintolakulttuurissa ja tutkin erityisesti sitä, mitkä elementit visuaalisessa viestinnässä ja markkinoinnissa ohjaavat asiakasta valitsemaan terveellisempiä ruokia tarjoavan kahvilan.

Muotoiluprosessini alkaa workshopilla yrityksen kanssa, jonka tuloksien pohjalta saan raamit suunnittelutyölle.

Brändiuudistuksen päämääränä on luoda Aatos Cafélle uusi visuaalinen identiteetti, joka tukeutuu yrityksen arvoihin ollen samalla eheä ja visuaalisesti miellyttävä kokonaisuus.

Avainsanat: Visuaalinen identiteetti, Graafinen suunnittelu, Kahvilailme

TIIVISTELMÄ

My thesis focuses on designing a visual look and building a brand for Aatos Café in Porvoo. In order to reform the company’s brand in a way that serves both its ideology and needs, I take a close look at its mission.

In this study, I familiarise myself with the well-being trend in restaurant culture and specifically aim to discover the elements in visual communication and marketing that guide a customer to choose a cafe that offers healthier food.

My design process starts with a workshop with the

company which then results in a framework for design. The goal of the brand reform is to create a new visual identity for Aatos Café. One that is based on the company’s values while being an intact and visually pleasing entity.

Keywords: Visual Identity, Graphic design, Visual identity for a cafe

ABSTRACT

(4)

1 JOHDANTO

1.1 Aiheen valinta 1.2 Omat intressit 1.3 Prosessi

2 AATOS CAFÉ

2.1 Yrityksen esittely

2.2 Kehityskohteet ja toiveet 2.3 Nykytilan analyysi

3 HYVINVOINTIKULTTUURI

3.1 Terveyskahviloiden suosio ja markkinointi 3.2 Sosiaalisen median merkitys ruokavalinnoissa 3.3 Kohderyhmät

4 TAVOITTEET JA AIHEEN RAJAUS

4.1 Alkutavoitteet 4.2 Aiheen rajaus

5 SUUNNITTELUPROSESSI

5.1 Aloitus

5.3 Työpajan tulokset ja purku 5.4 Benchmark

6 KONSEPTI

6.1 Moodboardit 6.2 Luonnokset 6.3 Logo

6.4 Typografia 6.5 Värit 6.6 Kuvitukset

7 MARKKINOINTI

7.1 Kotisivut & somekanavat 7.2 Käyntikortti

7.3 Fyysiset mainokset

8 YHTEENVETO JA ARVIOINTI 9 LÄHTEET

10 LIITTEET

SISÄLLYS

(5)

1. JOHDANTO

(6)

1.1 AIHEEN VALINTA

Opinnäytetyöni aiheena on visuaalisen ilmeen päivitys porvoolaiselle Aatos Cafélle. Ilmeuudistuksen tavoitteena on lisätä yrityksen houkuttelevuutta ja tavoittaa uusia kohderyhmiä.

Halusin tehdä opinnäytetyöni porvoolaiselle kahvilalle, sillä Porvoossa on kukoistava kahvilakulttuuri ja

enenevissä määrin turismia. En kuitenkaan nähnyt kiinnostavana yrittää uudistaa hyvin perinteistä kahvilaa.

Sain asiantuntijalta vinkin, että vuosi sitten perustettu Aatos Café voisi hyötyä ilmeuudistuksesta. Otin heihin yhteyttä ja he olivat kiinnostuneita yhteistyöstä.

Aatos Café herätti kiinnostukseni, koska sillä on vahva yritysidea ja konsepti, mutta sen brändiääni ei ole selkeä.

Yritys haluaa jatkuvasti kehittyä ja saada uusia asiakkaita, ja se on valmis tekemään töitä sen eteen.

(7)

1.2 OMAT INTRESSIT

Ennen opintojani Muotoiluinstituutissa opiskelin leipuri- kondiittoriksi ja työskentelin vuosia helsinkiläisessä

kahvilassa. Olen aina viihtynyt kahviloissa ja haaveillut myös oman kahvilan perustamisesta. Opiskelujen myötä kiinnostuin brändäämisestä ja visuaalisen identiteettien luomisesta.

Opinnäytetyön aihetta valittaessa tuntui luontevalta yhdistää nämä kaksi kiinnostuksen kohdetta.

Tulevaisuudessa minua kiinnostaa yritysten, erityisesti

ravintoloiden ja kahviloiden, visuaalisen identiteetin luominen.

Minua kiehtoo värien ja typografian käyttö, kun se yhdistetään tiloihin ja ruokamaailmaan.

Hyvässä ravintolassa muistat hyvän ruoan lisäksi paikan, palvelun ja visuaalisuuden. Itselleni esimerkiksi menun

selaaminen on iso osa kokonaisvaltaista asiakaskokemusta. On tärkeää, millaiset nettisivut ja someaktiivisuus yrityksellä on ja millä tavalla visuaalinen ilme näyttäytyy paikan päällä.

(8)

1.3 PROSESSI

ASIAKAS:

AATOS CAFÉ

VISUAALISEN IDENTITEETIN

PÄIVITYS

HYVINVOINTI- TRENDIIN TUTUSTUMINEN

BENCHMARK (HYVINVOINTI-

KAHVILAT)

WORKSHOP HENKILÖ- KUNNALLE

AATOS CAFÉN VISUAALINEN

IDENTITEETTI

OPINNÄYTETYÖ TUTKiMUS

HYViNVOiNTi- KAHViLOiDEN SUOSiOSTA

Opinnäytetyöprosessini koostuu monesta osasta, joista tärkeimpiä ovat hyvinvointitrendiin tutustuminen sekä yhteistyö Aatos Cafén kanssa. Halusin toteuttaa uudistuksen yhdessä asiakkaan kanssa, joten kuuntelin heidän toiveitaan ja järjestin ideointia varten yhteisen workshopin. Siellä työntekijät saivat pohtia yrityksen arvoja, visiota ja strategiaa.

(9)

2. AATOS CAFÉ

(10)

2.1 YRITYKSEN ESITTELY

HYViNVOiNTi-, KULTTUURi- JA TAPAHTUMAKAHViLA

”Jylhän WSOY-talon kiviseinien sisältä löytyy lämminhenkinen kahvila porvoolaisille, helposti lähestyttävä ja houkutteleva paikka kaikille, jotka arvostavat puhdasta ruokaa ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Meille ovat tervetulleita niin lapsiperheet,

yritysasiakkaat kuin irtiottoa arjesta kaipaavat nautiskelijat.

Tarjoamme käsityönä tehtyä aamiaista ja lounasta,

tuorepuristettuja mehuja ja smoothieita, erikoiskahveja ja

laadukkaan teevalikoiman, luomuviinejä ja pienpanimo-tuotteita, kahvilaherkkuja unohtamatta. Kiireisen arjen pelastukseksi nappaat meiltä herkut mukaan vaikkapa hyvää energiaa pursuavasta herkkubaaristamme.

Piipahda hetkeksi tai vedä villasukat jalkaan, nappaa hyllystä kirja ja istahda nautiskelemaan pidemmäksi aikaa.” (Aatos Café 2020.)

003

(11)

”Ideologiaan kuuluvat herkullisen, mutta samalla terveellisen ravinnon lisäksi myös tasapainoinen elämästä nautiskelu liikunnan, kulttuurin ja erilaisten tapahtumien parissa.”

(Itäväylä 2018.)

”Rakastamme hyvää ruokaa. Se on ensimmäinen askel kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, joka kumpuaa sisältäpäin.

Puhtaat, raikkaat ja tuoreet kotimaiset raaka- aineet, luomu, ekologiset ja eettiset arvot ovat keittiömme kulmakiviä. Aatoksessa on aina saatavilla gluteenittomia, maidottomia ja vegaanisia vaihtoehtoja. Vältämme

valkoista sokeria ja vehnähöttöä, valitsemme aina ravintorikkaan, puhtaamman ja

terveellisemmän vaihtoehdon.” (Aatos Café 2020.)

004

(12)

2.2 KEHITYSKOHTEET

Aatos Cafén toinen omistaja Laura Karlsson kertoi, että heitä varoiteltiin etukäteen kahvilan perustamisaikeista. Yrittäjille väitettiin, ettei ketään kiinnosta uusi kahvila Porvoossa, kaupungissa, joka on entuudestaan täynnä kahviloita. Myös kahvilan sijainti aiheutti aluksi paljon epäilyjä, sillä se ei sijaitse ydinkeskustassa tai vanhassa kaupungissa. (Karlsson 2019.)

Aatos on kuitenkin onnistunut vakiinnuttamaan asiakaskuntansa ja etenkin lounasaikaan väkeä riittää.

Ihmiset ovat valmiita maksamaan enemmän, kun kaikki tarjottavat valmistetaan puhtaista raaka-aineista ja eettisesti.

Aatos Café järjestää myös hyvinvointitapahtumia, muun muassa vauvajoogaa sekä aamunavauksia. Tapahtumapuoli ei kuitenkaan ole vielä lähtenyt halutulla tavalla liikkeelle.

Laura Karlsson toivoo kahvilatoiminnan lisäksi hyvinvointi- ohjelmapuolen suosion lisääntyvän ja siksi apua toiminnan kehittämiseen.

(13)

NYKYINEN VISUAALINEN ILME

Kun ensimmäistä kertaa tutustuin Aatos Cafén kotisivuihin, ei se herättänyt mielikuvia pirteän raikkaasta hyvinvointikahvilasta, jollaiseksi sen itse miellän. Logossa ja sivuilla käytetty vihreä väri on mielestäni hieman kolkko ja kylmähkö. Teksteissä ja valokuvissa on hyvin kotikutoinen tunnelma, joka kuitenkin lienee tarkoituksella tehty, jotta asiakkaille tulee kahvilasta kotoinen mielikuva. Valokuvat ovat kännykkäkamera-laatua, mutta ruokakuvat ovat aidosti houkuttelevia ja hyväntuulisia.

Koen, että visuaalisessa ilmeessä on parantamisen varaa, jotta viestintä olisi johdonmukaista ja tyylikästä.

Lisäisin ilmeeseen ryhtiä muun muassa rohkeammilla fonteilla ja väreillä. Pitäisin graafiset elementit

kuitenkin hyvin yksinkertaisina, jotta värikkäät valokuvat pääsevät loistamaan eikä ilme muutu sekavaksi.

Aatos Cafén kotisivut ja Instagram-tili.

(14)

2.3 NYKYTILAN ANALYYSI

Nykyisellään Aatos Cafén liiketoiminta on kannattavaa. Yrityksellä käy päivittäin paljon aamiais- ja lounasasiakkaita sekä kahvittelijoita ja etätyöskentelijöitä. Kahvilan yrittäjien katseet ovat kuitenkin jo tulevassa, eli tapahtumapuolen kehittämisessä.

Aatos Cafén kanssa samoissa tiloissa toimii myös tapahtumia järjestävä Kulttuuritila Vanha123, jonka tiloihin on kulku kahvilan kautta. Viikoittain järjestetään muun muassa musiikkiklubeja ja teatteriesityksiä. (Aatos Café 2020.) Aatos Café pitää kahvilaa auki tapahtuma-aikoina ja saa sitä kautta merkittävän osan myynnistään.

Aatoksen omistajat kertoivat, ettei tapahtumapuoli käytä

markkinointiin tarpeeksi aikaa tai resursseja. He haluaisivat ottaa markkinoinnin omiin käsiinsä, mutta se veisi taas enemmän aikaa, jota jo valmiiksi kiireisillä yrittäjillä ei ole. Heillä on kuitenkin vahva mielipide siitä, että jos tapahtumapuolen markkinointi ja tunnettuus Porvoossa saadaan kuntoon, Aatos Café voi laajentua yhdeksi alueen merkittävimmistä tapahtumanjärjestäjistä.

Uudistetulla ja vahvalla visuaalisella ilmeellä Aatos Cafén olisi

mahdollista kehittää markkinointiaan ja lisätä uskottavuuttaan myös monipuolisena tapahtumajärjestäjänä.

(15)

3. HYVINVOINTIKULTTUURI

(16)

3.1 TERVEYS-

KAHVILOIDEN SUOSIO JA MARKKINOINTI

Terveyskahviloiden suosiota selittää varmasti isolta osin niiden saama huomio sosiaalisessa mediassa. Influencerit, eli sosiaalisen median vaikuttajat, mainostavat mielellään kahviloita, joista saa trendikkäitä ruoka-annoksia tai erikoiskahveja. Terveyskahviloiden kysyntä on suurta, sillä ihmiset haluavat nauttia syödä terveellisesti ja voida hyvin, ja samalla nauttia ravintolakulttuurista. Lisäksi terveyskahviloiden tarjonta sopii usein erityisruokavaliota noudattaville.

(17)

Usein valittaessa ruokapaikkaa törmää siihen tosiasiaan, että terveellinen ruoka on usein huomattavasti kalliimpaa kuin epäterveellinen. Tällöin asiakas saattaa helpommin valita

halvemman, mutta epäterveellisemmän vaihtoehdon. Kun ruoka valmistetaan laadukkaista ja tuoreista raaka-aineista, kustannukset nousevat ja se vaikuttaa tuotteen loppuhintaan. Olisi kuitenkin tärkeää, etteivät ihmiset hinnan takia sortuisi ostamaan halpaa prosessoitua ruokaa. (Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.)

On eri tapoja, joilla terveellistä ruoan markkinointia voidaan parantaa. MDPI:ssa julkaistun artikkelin (Nutrients 2019) asiakastutkimuksessa nousi esiin eri tilanteita, jolloin

ruokapaikaksi on valikoitunut terveellinen vaihtoehto. Hyviksi mainospuheiksi mainittiin muun muassa tuntuvat tarjoukset, kavereiden suositukset sekä houkuttelevat annoskuvat

sosiaalisessa mediassa.

3.2 SOSIAALISEN

MEDIAN MERKITYS

RUOKAVALINNOISSA

(18)

009

Mobiiliapplikaatioiden merkitys

ruokakulttuurissa on nykypäivänä valtava.

Esimerkiksi Instagramilla oli vuonna 2017 yli 700 miljoonaa päivittäistä käyttäjää ja se on noussut tärkeimmäksi markkinoinnin välineeksi sosiaalisessa mediassa. (Pew Reseach Centre 2019.) Vuonna 2019 sillä on jo yli miljardi aktiivista käyttäjää ja määrä kasvaa joka päivä. Instagramissa yritysten on helppo levittää brändisanomaansa laajalle ympäri maailmaa sekä tehdä kohdennettua mainontaa suoraan tietyille asiakasryhmille.

(Pelkonen 2019.)

Instagramilla on myös suuri merkitys siihen, missä ravintoloissa tai kahviloissa kuluttaja haluaa syödä. On helpompaa valita terveellistä ruokaa tarjoileva ravintola, jos yrityksen Instagram-tilillä näkyvät

annoskuvat ovat houkuttelevan ja herkullisen näköisiä. ( JMIR Public Health Surveill 2018.)

(19)

Kuvaesimerkki siitä, miten epäterveellinen tuote saadaan näyttämään terveelliseltä valinnalta.

Instagramissa mainostus on tehokasta, sillä se on lähes kaikkien saatavilla.

Siellä on myös helppo kohdentaa mainontaa tietyille kohderyhmille.

Instagram-tili rakentaa yrityksestä ensivaikutelman sekä erilaisia mielikuvia. Tilin valokuvilla voi

välittää asiakkaalle halutun tunnelman yrityksestä ja sen arvoista. (Pelkonen 2019.)

010

(20)

3.3 KOHDERYHMÄT

Vaikka Porvoo houkuttelee paikalle paljon turisteja, Aatos Caféssa käy enimmäkseen paikallisia lounasasiakkaita. Aatos ei haluakaan keskittyä pelkästään turistien houkutteluun, vaan tarjota porvoolaisille asiakkailleen kotoisan olohuoneen, jossa voi nautiskella terveellisiä vaihtoehtoja hyvällä omatunnolla.

Aatos Cafén tämänhetkinen tärkein kohderyhmä on eettiset arvot tiedostavat nuoret aikuiset, jotka ovat valmiita maksamaan ruoasta, joka on valmistettu laadukkaista raaka-aineista. Lisäksi kahvilassa käy paljon äiti-lapsi-porukoita, sillä kahvilassa järjestetään

viikoittain ”mammajoogaa”. Kahvilalla on myös omat kanta- asiakkaansa, jotka käyvät kahvilla lähes päivittäin. Lounasaika on Aatoksen ruuhkapiikki, jolloin lähialueella työskentelevät tulevat nauttimaan terveellisen lounaan. Tapahtumapuolen asiakkaita on hyvin laidasta laitaan tapahtumasta riippuen.

Aatos Café haluaisi houkutella asiakkaakseen enemmän nuoria aikuisia ja opiskelijoita. Harmilliseksi esteeksi tämän kohderyhmän tavoittelussa on noussut aukioloajat. (Karlsson 2019.)

Kun Aatos Café perustettiin, se oli auki myöhempään ja asiakkaita tuli enemmän ilta-aikaan esimerkiksi viinilasilliselle. Nykyisellä työntekijämäärällä on kuitenkin mahdotonta pitää kahvilaa auki iltaan asti ja siitä jouduttiin luopumaan. Asiaan ei tällä hetkellä ole näkyvissä muutosta, mutta molemmat yrittäjät haikailevat pidempiä aukioloaikoja. He näkevät, ettei Porvoossa ole kilpailijaa samankaltaisella hyvinvointikahvia-konseptilla, joka olisi auki myös ilta-aikaan.

Jos tapahtumapuolen suosittuus saataisiin kasvatettua, sen toivottaisiin houkuttelevan paikalle enemmän nuoria asiakkaita, jotka kiinnostuisivat samalla kahvilasta ja tulisivat sinne uudestaan asiakkaiksi.

Lisäksi Aatos Café haluaisi panostaa lisää yritysmyyntiin ja saada lisää myyntiä esim. kokoustarjottavien ja muiden catering-palvelujen muodossa.

(21)

4. TAVOITTEET JA

AIHEEN RAJAUS

(22)

4.1 TAVOITTEET

Opinnäytetyöni aihe on tehdä visuaalisen ilmeen suunnittelutyö Aatos Cafélle. Käytännössä suunnittelen ilmeen henkilökunnan toiveiden pohjalta, johon tuon myös omaa visiotani. Lopullinen tyyli päätetään yhteistyössä. Suunnitelmissa on määritellä väripaletti, logo, käytetyt fontit, kuvat/kuvitukset, mainokset, somen ja nettisivujen ilme. En pyydä työstä palkkaa, sillä kyseessä on konseptisuunnittelu ja se on osa opintojani. Minulle arvokasta on oikea yritysyhteistyö, asiakkaan toiveet ja mielipiteet sekä se, että he antavat kallisarvoista aikaansa opinnäytetyölleni.

Projekti ei velvoita asiakasta ottamaan käyttöön suunnittelemaani uudistusta. Jos kuitenkin he ovat lopputulokseen tyytyväisiä ja haluaisivat hyödyntää tuotoksia, voimme sopia korvauksesta, joka tyydyttää molempia osapuolia.

Aatos Cafén suurin toive oli, että kehittäisin tapahtumapuolen ilmettä ja sen markkinointia. Otan sen mielelläni haasteena ja visuaalisen suunnittelutyön lisäksi aion miettiä, miten voisin kehittää sen suosittuutta. En kuitenkaan opiskele markkinointia tai ymmärrä siitä riittävästi, jotta minulla olisi suoraan antaa

Tämän opinnäytetyön puitteissa en lopulta kuitenkaan keskittynyt tapahtumapuolen kehittämiseen, sillä se laajentaisi työtäni aivan uusille osa-aluille. Päädyin siis tekemään ainoastaan visuaalisen ilmeen uudistuksen.

Lopputuotoksena suunnittelen yritykselle uuden visuaalisen ilmeen, sisältäen uudistetun logon, värit, fontit, kuvituksia ja visuaalista markkinointimateriaalia. Tarkoituksena on myös koostaa suunnittelutyöstä graafinen ohjeisto.

4.2 AIHEEN RAJAUS

heille kehitysehdotuksia. Minulla on ymmärrystä sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa ja viestinnässä ja aion sisällyttää sitä tähän opinnäytetyöhöni. Pääpaino on kuitenkin visuaalisessa suunnittelussa.

(23)

5. SUUNNITTELUPROSESSI

(24)

5.1 ALOITUS

Aloitin varsinaisen suunnittelutyön suunnittelemalla asiakkaalleni työpajan. Sain ohjaavalta opettajaltani Helmi Honkaselta

loistavia ohjeita siihen, miten järjestää asiakkaalle workshop, jossa henkilökunnalla on tilaa ideoida yhdessä ja mahdollisuus jakaa omia mielipiteitään rennossa ilmapiirissä. Rakensin Helmi Honkasen oppien mukaan työpaja-presentaation, jonka esittelin asiakkaalleni.

Koen, että työpaja oli tärkein sysäys opinnäytetyöni eteenpäin viemiselle. Annan hyvin paljon painoarvoa sille, mitä asiakkaalla itsellään on sanottavanaan ja miten hän itse näkee ja kokee

yrityksensä. En kysynyt heiltä suoria kysymyksiä siitä, minkälainen värimaailma tai fontti olisi mukava valinta, vaan millaisena he kokevat itsensä arvojen ja mielikuvien kautta. Työpaja onnistui todella hyvin ja sain siitä paljon materiaalia opinnäytetyöhöni.

011

(25)

5.2 TYÖPAJA

Järjestin Aatos Cafén työntekijöille brändityöpajan, jonka tarkoituksena oli tutustua yritykseen ja toisiimme paremmin. Olin valmistellut

työpajan rungon, jonka mukaan etenimme. Annoin työntekijöille pohdittavia aiheita, jonka jälkeen kokosimme vastaukset yhteen ja keskustelimme niistä yhdessä.

Halusin päästä Aatos Cafén ytimeen ja selvittää, miksi se on olemassa ja mikä heitä päivittäin inspiroi työssään. Huomasin, että henkilökunnalla on vahva ammatillinen identiteetti, motivaatiota hoitaa työnsä eettisesti ja tehokkaasti sekä innostusta laajentaa ja kehittää yrityksen toimintaa.

Työpaja ylitti odotukseni, sillä siinä kysytyt kysymykset herättivät paljon hedelmällistä keskustelua yrityksen nykytilanteesta ja kehityskohteista.

Samalla kukin pääsi kertomaan, miksi he nauttivat työstään ja mikä saa heidän aamuisin heräämään töihin. Tärkeiksi arvoiksi mainittiin muun muassa parhaat työkaverit, asiakkaat sekä se, että yritys on ikioma ja rakas. Uskon, että työpaja teki hyvää henkilökunnan yhteishengelle ja työmotivaatiolle.

(26)

VISIO

Pyysin Aatoksen henkilökuntaa listaamaan kahvilan

tulevaisuuteen liittyviä unelmia ja haaveita. Tärkeimmäksi asiaksi nousi tapahtumapuolen kasvattaminen ja sen roolin korostaminen yrityksen toiminnassa. Lisäksi haluttiin lisätä tunnettuutta Porvoossa ja laajentaa toimintaa muun muassa catering-palveluihin. Tärkeäksi aiheeksi nousi myös tasapaino vapaa-ajan ja perhe-elämän välillä. Työ on tärkeää ja siihen panostetaan, se ei saisi viedä liikaa aikaa perheeltä. Kahvilan pyörittämisellä ei omistajien kertoman mukaan rikastu, mutta he toivoisivat tulevansa työllään hyvin toimeen.

5.3 TYÖPAJAN TULOKSET JA PURKU

Seuraavassa vaiheessa henkilökunta sai listata syitä miksi Aatos Café on olemassa ja miksi se on heille tärkeä. Alla listattuna tärkeimpiä esiin nousseita asioita:

• Asiakkaat

• Eettiset arvot

• Laatu

• Rakkaudesta lajiin

• Merkityksellisyys

• Työskentely itselle

• Työllistäjä & osallistaja

• Tapahtumajärjestäjä

• Tunnettuus Porvoossa

MISSIO

(27)

Tein kahden ensimmäisen työpajan pohjalta tiivistelmät siitä, mitä Aatos Cafén haluaa tulevaisuudessa olla ja miten se toteutetaan:

MITÄ =

OLLA PORVOON TÄRKEIN TAPAHTUMAKESKUS, JOSSA YHTEISÖLLISYYS, HYVINVOINTI JA LOISTAVAT KAHVILAPALVELUT

YHDISTYVÄT.

MITEN

=

KEHITTÄÄ TAPAHTUMATOIMINTAA JA MARKKINOINTIA SEKÄ YLLÄPITÄÄ

TYÖMOTIVAATIOTA.

(28)

Pyysin henkilökuntaa listaamaan 3-4 Aatos Cafén tärkeintä arvoa. Kaikkien listattujen asioiden pohjalta tiivistimme yhdessä ne kolmeen tärkeimpään arvoon.

AATOS CAFÉN ARVOT

1. YHTEISÖLLISYYS

2. HYVINVOINTI

3. AITOUS

(29)

Visuaaliselta ilmeen osalta pyysin henkilökuntaa pohtimaan ja tiivistämään yhteen virkkeeseen, millainen Aatos Café haluaisi ilmeeltään olla.

”BOHEEMI, MUTTA EI HOMSSUINEN.”

Aatoksella minulle annettiin vapaat kädet visioni

toteuttamiseen ja näkemykseeni siitä, millainen kahvilailmeen pitäisi olla, jotta se saavuttaisi vielä laajempia kohderyhmiä.

Haluan kuitenkin pysyä mahdollisimman uskollisena Aatoksen rennolle ja kodikkaalle imagolle.

014

(30)

5.4 BENCHMARK

Porvoo on tunnettu lukuisista kahviloistaan, mutta Aatos Cafén kaltaisia kilpailevia terveyskahviloita siellä ei juurikaan ole. Benchmarkia varten poimin esimerkeiksi helsinkiläisiä kahviloita, joilla on mielestäni selkeä terveyskahvilan imago ja lisäksi vahva ja tunnistettava visuaalinen identiteetti.

Helsinkiin on viime aikoina tullut paljon uusia terveyskahviloita.

Useimmista kahviloista on saatavilla laaja valikoima terveellisiä ruokia, kuten täytettyjä leipiä, smoothieita ja salaatteja.

(31)

WELL

Well on vuonna 2016 perustettu helsinkiläinen hyvinvointikahvila. Kahvilan valikoiman perusta ovat vegaaniset ja kasvispohjaiset tuotteet. Wellin

suosio on kasvanut nopeasti ja se on laajentanut Kaivopihan toimipisteensä lisäksi Meilahden

kampukselle. (Well 2020.)

016

(32)

PAULIGIN KULMA

Pauligin Kulma keskittyy erityisesti laadukkaaseen kahviin, mutta kahvila panostaa myös terveellisiin ruokiin ja herkkuihin. Tarjolla

on muun muassa raakakakkuja ja -suklaita, superfood-pirtelöitä ja monipuolisesti suolaista

syötävää. (Paulig 2020.)

019

(33)

OH MY GOODNESS

OHMYGOODNESS on vegaaninen kahvila sekä jooga- studio. Arkisin se tarjoilee myös lounasta.

(OHMYGOODNESS 2020.) OHMYGOODNESS:n visuaalinen ilme maanläheinen ja lämmin, ja se

on konseptiltaan lähimpänä Aatos Caféa.

022

(34)

6. KONSEPTI

(35)

LOGO EI OLE BRÄNDI, SE ON BRÄNDIN SYMBOLI. BRÄNDI EI OLE TUOTE, SITÄ EI VOI OSTAA. SE ON MIELIKUVA, JOKA TUOTTEESTA SYNTYY. BRÄNDI ON KUIN YRITYKSEN MAINE. (NEUMEIER 2019.)

(36)

6.1 MOODBOARDIT

Tein kaksi erilaista moodboardia, joiden avulla lähdin

hahmottelemaan tulevaa ilmettä. Moodboardin tarkoituksena on haetun tyylin esittely ja mielikuvien luominen. Ideana ei ole kopioida kuvissa näkyviä elementtejä.

Pyysin asiakasta kertomaan mielipiteitä moodboardeista ja kumpi tyyli heitä kiinnostaa enemmän. Jos joku moodboardin kuvista miellyttäisi heitä erityisesti, käyttäisin sitä mielelläni referenssinä suunnittelussa. Voisin myös yhdistellä tyylejä molemmista

moodboardeista.

(37)

Ensimmäisessä moodboardissa tyyli on harmoninen, herkkä, hiukan boheemi, rauhallinen, olematta kuitenkaan tylsä.

Ilmeessä voisi olla käsin piirrettyjä elementtejä. Värimaailmassa hyödynnettään olemassa olevaa vihreää sävyä, yhdistämällä siihen muita maanläheisiä värejä.

1.

(38)

Toisessa moodboardissa on

selkeästi rohkeampi, värikkäämpi, mutta tyyliltään ei liian kaukana Aatos Cafén nykyisestä ilmeestä.

Tyylissä pelataan vahvoilla ja persoonallisilla fonteilla.

Esimerkkikuvien värit ovat lähinnä vihreä ja pinkki, mutta sen ei tarvitse olla valittu värimaailma.

Tärkeämpää esimerkissä on visuaalinen tyyli.

2.

(39)

Pyysin asiakasta antamaan palautetta moodboardeista ja joko valitsemaan niistä mieleisemmän tai poimimaan niistä miellyttäviä elementtejä.

”Keskusteltiin noista antamistasi moodboardeista. Jotenkin tyylillisesti meitä miellyttää enemmän tuo ensimmäinen, mutta ehdottomasti enemmän ja paljon rohkeita värejä. Eli sekoitus näitä molempia. Vihreää sen monissa eri sävyissä, mutta siihen mukaan raikkaita ja kirkkaita muita värejä, ehkä jotain oranssinpunaista.”

- Aatos Café

Tein asiakkaan antamien kommenttien perusteella seuraavan tiivistelmän:

- Kirkkaat selkeät värit, mielellään oranssinpunaista.

- Käsinpiirrettyjä kuvia ja yksityiskohtia.

- Ensimmäisen moodboardin tyyli, toisen moodboardin väreillä.

PALAUTE

(40)

6.2 LUONNOKSET

Asiakkaan moodboardeista antaman palautteen pohjalta lähdin luonnostelemaan erilaisia logovaihtoehtoja ja värejä. Halusin aloittaa logosuunnittelulla, sillä mielestäni Aatos Cafén logossa on eniten kehitettävää visuaaliselta kannalta. Logon muotokieli ja värimaailma on hiukan pliisu, vaikkakin sen idea hyvä. Tajusin vasta omia luonnoksia tehdessäni, että puun lehvästön on tarkoitus muistuttaa ajatuskuplaa, eli aatosta! Logolla on siis selkeä sanoma, mutta halusin kokeilla, miten saisin varioitua sitä.

029

Aatos Cafén nykyinen logo

(41)

ENSIMMÄISIÄ LOGOLUONNOKSIA

& väritestailua

En saanut asiakkaan toivomia monia eri vihreän sävyjä toimimaan kirkkaan oranssinpunaiseen, jota toivottiin tehostevärinä. Murretut vihreät eivät näytä raikkaalta kirkkaiden värien kanssa.

Esimerkki värien yhdistämisen ongelmallisuudesta:

Luonnosteluita uudesta logosta ja värimaailmasta Testailin, miten puun muotoa voisi varioida niin, että se muistuttaa edelleen aatoshattaraa.

(42)

LISÄÄ LOGOLUONNOKSIA

& käyntikortti-ideoita

Minua helpotti luonnostella logoa, kun suunnittelin sen käyntikorttiin sopivaksi. Tein eri fonttien ja kuvitusten yhdistelmillä tyylivariaatiota.

(43)

LISÄÄ LOGOLUONNOKSIA

& käyntikortti-ideoita

Tässä konseptissa on kolme pääväriä: oranssi, vaaleanpunainen ja tumman sinivihreä. Logo on yksinkertainen ja herkkä.

Jälkihuomio: Vaikka tämä oli vasta ensimmäinen tyylikonsepti jonka loin, värit loksahtivat

(44)

KUVITUSELEMENTIT

Piirsin erilaisia kuvituselementtejä, joita voisi käyttää esimerkiksi kahvilan markkinoinnissa ja nettisivuilla. Kuva-aiheet liittyvät ihaniin aatoksiin, hyvinvointiin, tapahtumiin ja kulttuuriin. Lisäksi piirsin kuosin, jota voisi käyttää graafisena efektinä valokuvien yhteydessä.

(45)

KARKEA VISUALISOINTI NETTISIVUJEN ULKOASUSTA

Tein esimerkin siitä, miten logoa, värejä ja kuvitusta voisi käyttää nettisivuilla yhdistettynä valokuviin. Nettisivun näkymä toimii niin, että kaikki info löytyy alaspäin rullaamalla, ja lisävalikko ohjaa oikeaan kohtaan sivulla tai toiselle lisätietosivulle.

Kokonainen kuva

(46)

LISÄÄ LUONNOKSIA JA VÄREJÄ

Halusin tehdä vielä lisää vaihtoehtoja logolle ja värikombolle. Lähdin testaamaan miten voisin hyödyntää tekemiäni kuvituksia logossa. Syntyi runsaasti erilaisia logovariaatioita.

A A

TOS C A F É H

Y VIN

V O

IN

I T A K V H

IL

A

A A

TOS C A F É H

Y VIN

V O

IN

I T K H A

I V

AL

aatOs cafÉ

AATO S C A FÉ H

Y IN V IN VO KA TI V H

IL

A A ATOS C A F É

HY

VIN

O V TI IN HV KA IL A

AATOS C A F É H YVIN

O V TI IN HV KA A IL

AATOS C A F É H YVIN

O V TI IN HV KA A IL

A A

TOS C A F É H

Y VIN

V O

IN

I T K H A

I V

L A

A A

TOS C A F É H

Y

VINV

O

IN

I T

A K V H

IL

A

(47)

A A

TO S C A F É H

Y V

IN

V O N I I T A K V H L I A

A

A T

O S

C A F É H

Y V

IN V O N I I T A K V H L I A

A

A T

O S

C A F É H

Y V

I

NV

O

I

N I T A K V H L I A

A

A T

O S

C A F É H

Y V

I

NV

O

I

N I T A K V H L I A

H

Y V

I N

V O I N T I K

U L

T T

UU R

T P A H A U T A M T

AA

T O

S

C A F É H

Y V

INV

O

IN

I T A K V H L I A

AA

T O

S

C A F ƒ H

Y V

I

NV

O

IN

I T A K V H L I A

LISÄÄ LUONNOKSIA JA VÄREJÄ

(48)

Tein yhden kuvituskuvan pohjalta logoehdotuksen, jonka nimesin leikkisästi Aatostelijaksi. Tein erilaisia mockupeja, joissa visualisoin logon käyttöä mahdollisissa pakkauksissa.

Tykästyin myös Droidiga-fonttiin, jota voi käyttää logona myös ilman kuvaa.

A

A T

O S

C A F É H

Y V

I

NV

O

I

N T K I H A I V A L

AATOSTELIJA-LOGO

(49)
(50)

Sain asiakkaalta hyvää palautetta tekemistäni luonnoksista. Erityisesti he pitivät kuvituselementeistä, joita olin piirtänyt. He toivoivat kuvituksia lisää ja niitä voisin käyttää nettisivuilla piristämään tekstiosuuksia.

Lisäksi he pitivät värimaailmasta, sinivihreästä, oranssinpunaisesta ja vaaleanpunaisesta. Tämä oli suuri helpotus, sillä olin jo itsekin mieltynyt niihin ja käyttänyt kaikissa luonnosehdotuksissa kyseistä värikomboa.

Logoehdotukseni eivät kuitenkaan saaneet vihreää valoa. Asiakas kertoi, että ei ole kiinnostunut muuttamaan olemassaolevaa logoa. Logo on muodostunut vahvaksi osaksi heidän yritysidentiteettiään ja imagoaan.

Lisäksi sama logo on käytössä Aatos Gallerialla, joka toimii samassa tilassa kahvilan kanssa. Asiakas kuitenkin sanoi, että logoa voi päivittää ja tuunata, jotta se sopisi paremmin yhteen uuden ilmeen kanssa.

Seuraavaksi otinkin haasteeksi yrittää saada tehtyä Aatoksen logoon hienovaraisia muutoksia, jotta sen tunnistaa edelleen vanhaksi, mutta se sopisi ilmeeltään ja tyyliltään paremmin kehittämääni konseptiin.

PALAUTE

(51)

6.3 LOGO

Otin logon päivityksen mieleisenä haasteena. Asiakas oli pitänyt kuvituksistani, jotka olivat yksinkertaisia viivapiirroksia. Halusin kokeilla tehdä logoon samankaltaisia muutoksia.

(52)

KEHITYS

Alkuperäinen Symmetrinen Tyylitelty

Logon suurimpana ongelmana näin puun oksiston epäsymmetrisyyden ja luonnosmaisuuden. Ajatus on varmasti ollut, ettei puu ole symmetrinen, mutta mielestäni logossa saa oikoa luonnollisuudessa ja pyrkiä yksinkertaistamaan ja luomaan jonkinlaista symmetriaa. Tein kolme erilaista versiota, jossa tein muokkauksia oksistoon.

(53)

LOPULLINEN

Päädyin lopulta valitsemaan logon, joka on tyylitelty ja symmetrinen. Tein logolle turva-alueet ja tarkistin sen symmetrisyyden. Ajatuskuplan ”hännän” pallot noudattavat samaa symmetrialinjaa. Logossa käytin yhtenäistä viivanpaksuutta.

(54)

TEKSTILOGO

Aatos Cafén nimilogo valikoitui Droidiga-fontin pohjalta.

Tekstilogoa voi käyttää yksin tai yhdessä kuvakkeen kanssa.

(55)

VARIAATIO

Alkuperäisessä logossa teksti on yhdistetty kuvakkeeseen. Tarpeen tullen tällaisen yhdistelmälogon käyttö on myös mahdollista. Tein päivitetyn logon myös Aatos Gallerialle.

(56)

6.4 TYPOGRAFIA

Olisin halunnut käyttää Aatoksen pääasiallisena fonttina logossa käytettyä Droidiga-fonttia, mutta siinä ilmeni suuria puutteita.

Sen automaattinen kirjainvälistys ei toiminut kirjoitetussa tekstissä, eikä se sisältänyt ollenkaan leikkauksia. Käytin aikaa samankaltaisen selkeän otsikkofontin etsimiseen ja lopulta löysin lähes identtisen LEMON MILK-fontin. Se on hyvin kaunis ja

selkeä, ja sisältää monia eri leikkauksia. Käytän Aatoksen ilmeessä vain Regular-leikkausta.

Leipätekstin fonttina on alusta saakka pysynyt Playfrair Display.

Se on mielestäni kaunis ja sisältää monia eri leikkauksia. Käytän Aatoksen ilmeessä Regular ja Italic-leikkauksia.

AATOS CAFÉ

AATOS CAFÉ Aatos Café

Drodiga

LEMON MILK

Playfair Display

(57)
(58)

6.5 VÄRIT

Uudistetun ilmeen väripaletti muotoutui jo hyvin varhaisessa vaiheessa suunnitteluprosessia. Halusin käyttää vahvoja kontrasteja ja tehokkaita värejä niin, että kokonaisuus säilyy kuitenkin hillittynä ja tyylikkäänä. Palettiin tuli mukaan oranssinpunainen asiakkaan pyynnöstä, johon ihastuin itsekin täysin.

Päätin jättää sen kuitenkin tehosteväriksi, sillä pelkältään se on liian hallitseva väri. Pääväreiksi muotoutuivat sinivihreä ja vaaleanpunainen,

sekundaariväreiksi oranssinpunainen ja loppusuoralla mukaan lisätty beige. Lisäksi tilanteen mukaan

käytetään mustaa ja valkoista. Kokonaisuus toimii mielestäni erittäin hyvin ja olen väripalettiin tyytyväinen.

(59)
(60)

6.6 KUVITUKSET

Asiakkaani ihastui erityisesti tekemiini

kuvituselementteihin, joten ne jäivät ehdottomasti tärkeäksi osaksi visuaalista ilmettä.

Lisäksi tein uusia kuvituksia, jotka liittyvät enemmän ruokaan ja juomaan. Niitä on tarkoitus käyttää

piristeenä nettisivuilla ja mahdollisuuksien mukaan markkinoinnissa ja some-viestinnässä.

(61)

AATOS-HAHMOJA

(62)

Ruokakuvituksia voi käyttää esimerkiksi lounaslistoissa.

(63)

Eri variaatioita take away- keittokulhoista. Kulhoihin liimataan logotarra ja niihin voi myös kirjoittaa viestejä asiakkaille.

Salaattien

annosrasioissa on vyöte, jossa on logo ja aukioloajat.

GRAFIIKOIDEN KÄYTTÖ TAKE AWAY-PAKKAUKSISSA

(64)

Visualisointi yritysgrafiikoiden

(65)

7. MARKKINOINTI

(66)

7.1 KOTISIVUT & SOMEKANAVAT

Kotisivut ovat rakenteltaan samat kuin Aatos Cafén nykyiset sivut, mutta niihin on implementoitu uudet graafiset elementit.

(67)

Myös Facebook-sivut

päivitetään uuden graafisen ohjeiston mukaisesti.

(68)

Instagramissa käytetään valokuvia, joihin yhdistellään kuvituselementtejä.

(69)

7.2 KÄYNTIKORTTI

(70)

7.3 ULKOMAINONTA

(71)

MA-P E 8–1 7 LA 11–15

IKKUNATEIPPAUS

Yhdistelmälogo ja aukioloajat aseteltuna seinäteippaukseksi.

(72)

8. YHTEENVETO JA ARVIOINTI

(73)

Sain Aatos Cafélta suullista palautetta suunnittelutyöstäni.

He olivat edelleen hyvin ihastuneita kuvituselementteihin ja näkisivät ne hyvin osana heidän nykyistä visuaalista identiteettiään.

He kehuivat luomaani uutta ilmettä tyylikkääksi ja eheäksi kokonaisuudeksi. Työssä oli kuitenkin elementtejä, joita he eivät kokeneet täysin omakseen. Ilme on selkeästi

yksinkertaistetumpi ja ”kliinimpi” kuin nykyinen. Värit olivat tummemmat ja tietynlainen leikkisyys puuttui. Aatos Café haluaa olla tyyliltään lämmin ja värikäs, ja luomani ilme oli siihen

nähden hieman vakavan oloinen. He sanoivat työn olevan upea, mutta jotta se tuntuisi heistä omalta, täytyisi ilmettä pallotella lisää yhdessä ja tehdä kompromisseja.

ASIAKKAAN PALAUTE

Ymmärsin Aatos Cafén palautteen hyvin. Ilme on tarkoituksella hyvin erilainen alkuperäiseen nähden, sillä opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä kokonaisvaltainen ilmeuudistus ja näyttää siinä omaa suunnitteluosaamistani. Jos aiheena olisi ollut täysi asiakastyö, lopputulos olisi ollut varmasti erilainen.

Aatos Café oli kuitenkin kiinnostunut jatkamaan

yhteistyötä. Erityisesti he olivat kiinnostuneita käyttämään kuvituselementtejä. Lisäksi he toivoivat apuani some-sisältöjen kehittämisessä. Yhteistyömme siis todennäköisesti jatkuu tämän opinnäytetyön jälkeenkin.

(74)

ITSEARVIOINTI

LOPUKSI

Kokonaisuutena opinnäytetyöni onnistui mielestäni erittäin hyvin. Projekti eteni aikataulussa, eikä suuria vastoinkäymisiä tai ongelmia ollut. Yhteistyö Aatos Cafén kanssa oli sujuvaa ja sain heiltä aina pyydettäessä palautetta. Opinnäytetyöprosessi itsessään oli yksinäistä puurtamista, sillä ohjaavaa opetusta ei juurikaan ollut ja tukea ja vinkkejä sai usein lähinnä luokkalaisilta.

Olen tyytyväinen visuaalisen ilmeen lopputulokseen. Erityisesti pidän värien ja fonttien harmoniasta, joita kuvitukset mukavasti piristävät. Kokonaisuus on mielestäni eheä ja tyylikäs. Olen kuitenkin yhtä mieltä asiakkaan kanssa, että tyyli on lopulta hyvin erilainen alkuperäiseen nähden ja ymmärrän, että ilme ei välttämättä tunnu heistä omalta. Tämän opinnäytetyön puitteissa suunnittelutyö on silti mielestäni perusteltua ja tarkkaan mietittyä.

Haastavinta suunnitteluprosessissa oli logouudistus, sillä asiakas ei ollut halukas muuttamaan logoa. Yritin tehdä siihen hienovaraisia muutoksia uuden ilmeen tyyliä mukaillen, mutta lopputulos jäi ehkä silti hieman keskeneräisen oloiseksi. Logo vaatisi vielä jatkokehitystä yhteistyössä asiakkaan kanssa, jotta siitä saisi täysin onnistuneen.

Haluan kiittää kannustamisesta, inspiroivista työskentely- sessioista ja vertaistuesta HKI PAMU-supportia, eli Emiliaa, Helliä sekä erityisesti Veeraa, joka lisäksi väsymättä kuunteli valitustani ja terapioinnillaan piti minut järjissäni. Kiitos myös Eero, kun lainasit kotiasi opparipajaksi ja tarjosit vielä kahvitkin. Kiitos eristyskevät, kun pakotit minut pysymään kotonani opparin parissa.

Prosessin aikana omat ohjelmistotaitoni kehittyivät valtavasti.

Itsenäisessä työskentelyssä oli se hyvä puoli, että ratkaisut kaikkeen piti keksiä ja hoitaa itse. En halunnut mennä siitä mistä aita on matalin, vaan pidin kriteerit korkealla.

Sain toteutettua opinnäytetyössä kaiken sen, mitä olin suunnitellutkin tehdä. Nautin ilmeuudistus-projektista ja brändäyksestä. Tämä projekti oli viimeinen sysäys ja varmistus sille, mitä haluaisin tulevaisuudessa työkseni tehdä.

(75)

9. LÄHTEET

(76)

ELEKTRONISET LÄHTEET

OHMYGOODNESS 2020. [Viitattu 13.1.2020] Saatavissa: https://www.

ohmygoodness.fi/

Paulig Kulma 2020. [Viitattu 13.1.2020] Saatavissa: https://www.paulig.fi/kahvila

Pelkonen V. 2019. Instagram-mainonta – ota haltuun viimeistään nyt! [Viitattu:

16.3.2020] Saatavissa: https://markkinointiakatemia.fi/instagram-mainonta-ota- haltuun-viimeistaan-nyt/

Pew Research Centre 2019. Social media presence of digital-native news outlets.

2019 [Viitattu 7.10.2019] Saatavissa: https://www.journalism.org/chart/sotnm- digital-native-news-outlets-social-media-presence/

Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. [Viitattu 16.3.2020] Saatavissa: https://

www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/

kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_

web_versio_5.pdf

Well Coffee 2020. [Viitattu 13.1.2020] Saatavissa: https://wellcoffee.fi/

Aatos Café 2020. [Viitattu 21.1.2020] Saatavissa: https://aatoscafe.fi/

Itäväylä 2018. [Viitattu 21.9.2019] Saatavissa: https://www.itavayla.fi/teksti/kaiken- takana-on-mietitty-ajatus--ystavykset-perustivat-yhteisen-kahvilayrityksen- aatos-caf-avaa-kaivokadulla-6.2.37182.de4b2f40bb

JMIR Public Health Surveill 2018. Vassallo AJ, Kelly B, Zhang L, Wang Z, Young S, Freeman B. Junk Food Marketing on Instagram: Content Analysis. [Viitattu 7.10.2019] Saatavissa: https://publichealth.jmir.org/2018/2/e54

Karlsson L. 2019. Aatos Cafén yrittäjän Laura Karlssonin haastattelu 20.9.2019

Neumeier M. 2019. What is Branding? A deep dive with Marty Neumeier. [Viitattu 3.3.2020] Saatavissa: https://www.youtube.com/watch?v=dpZfNNYUZEc

Nutrients 2019. Margaret Allman-Farinelli; Hassan Rahman; Monica Nour;

Lyndal Wellard-Cole; Wendy L. Watson: The Role of Supportive Food

Environments to Enable Healthier Choices When Eating Meals Prepared Outside the Home: Findings from Focus Groups of 18 to 30-Year-Olds. [Viitattu 7.10.2019]

Saatavissa: https://www.mdpi.com/2072-6643/11/9/2217/htm

(77)

KUVALÄHTEET

001 - Unsplash, 2020. Saatavissa: https://unsplash.com/

photos/g6e641CiHFQ

002 - Unsplash, 2020. Saatavissa: https://unsplash.com/

photos/5LBIuI7c_ps

003 - Kuvakaappaus Aatos Cafén Instagram-tililtä, 2018.

Saatavissa: https://www.instagram.com/p/BsDn1imgmwp/

004 - Kuvakaappaus Aatos Cafén Instagram-tililtä, 2020.

Saatavissa: https://www.instagram.com/p/B-L00d4glu5/

005 - Aatos Café, Essi Taipale, 2020

006 - Kuvakaappaus Aatos Cafén Instagram-tililtä, 2019.

Saatavissa: https://www.instagram.com/p/Bsmxd6KgixE/

007 - Unsplash, 2020. Saatavissa: https://unsplash.com/

photos/jUPOXXRNdcA

008 - Unsplash, 2020. Saatavissa: https://unsplash.com/

photos/i_xVfNtQjwI

009 - Kuvakaappaus Green Hippo Cafén Instagram- tililtä, 2019. Saatavissa: https://www.instagram.com/p/

B34SUzDASrx/

010 - Kuvakaappaus Nutellan Instagram-tililtä, 2018.

Saatavissa: https://www.instagram.com/p/BMB9b-jBaSQ/

011 - Unsplash, 2020. Saatavissa: https://unsplash.com/

photos/-1_RZL8BGBM

012 - Workshop, Essi Taipale, 2020 013 - Aatos Café, Essi Taipale, 2020

014 - Kuvakaappaus Aatos Cafén Instagram-tililtä, 2020.

Saatavissa: https://www.instagram.com/p/B75LfoTg7ss/

015 - Unsplash, 2020. Saatavissa: https://unsplash.com/

photos/nTZOILVZuOg

016-018 - Well Coffee, 2020. Saatavissa: https://bpando.

org/2017/03/09/branding-well-coffee/

019 - Paulig Kulma, 2020. Saatavissa: https://www.paulig.fi/

kulma

020-021 - Bond Agency, Paulig Kulma, 2020. Saatavissa:

https://bond-agency.com/project/paulig-kulma 022-024 - OH MY GOODNESS:n Instagram-tili, 2020.

Saatavissa: https://www.instagram.com/ohmygoodness.fi/

025 - Unsplash, 2020. Saatavissa: https://unsplash.com/

photos/PM4Vu1B0gxk

026 - Unsplash, 2020. Saatavissa: https://unsplash.com/

027 - Moodboard 1, Koonnut Essi Taipale, 2020.

https://fi.pinterest.com/pin/540854236502894700/

https://fi.pinterest.com/pin/513551163760334924/

https://fi.pinterest.com/pin/351491945921121724/

https://fi.pinterest.com/pin/693272936372884494/

https://fi.pinterest.com/pin/53550683054378834/

https://fi.pinterest.com/pin/498421883761290705/

https://fi.pinterest.com/pin/155303887127595948/

https://www.commarts.com/project/28684/the- brass-onion-identity

028 - Moodboard 2, Koonnut Essi Taipale, 2020.

https://fi.pinterest.com/pin/43206477660807127/

https://fi.pinterest.com/pin/323274079501429214/

https://www.behance.net/gallery/88158537/Dot-Art- Magazine

https://www.behance.net/gallery/48828547/The- Workshop-identity

https://mindsparklemag.com/design/duda/?cn- reloaded=1

https://fi.pinterest.com/pin/89931323797308304/

https://www.heartthrobstudio.com/post/2018/04/27/

packaging-design-cult-gaia

https://fi.pinterest.com/pin/29484572548646208/

029 - Aatos Cafén logo, 2020. Saatavissa: https://

aatoscafe.fi/

(78)

10. LIITTEET

(79)

Graafinen ohjeisto 2020

LIITE 1

(80)

LOGO 3 LOGON TURVA-ALUE 4 LOGON VÄRiVERSiOT 5 LOGON KiELLETTY KÄYTTÖ 6 TOiSSiJAiNEN LOGO 7 VÄRiT 8 TYPOGRAFiA 9 KUViTUKSET 10

(81)

LOGO

Aatos Cafén pääasiallinen logo koostuu symbolin ja tekstin yhdistelmästä. Myös pelkän

(82)

LOGON TURVA-ALUE PELKÄN SYMBOLiN TURVA-ALUE

LOGON TURVA-ALUE

Logon A-kirjain määrittelee turva-alueen koon. Turva-alueelle ei saa sijoittaa muita elementtejä.

(83)

LOGON VÄRiVERSiOT

Logosta saa käyttää brändivärien mukaisia väriversioita.

(84)

LOGON KiELLETTY KÄYTTÖ

Aatos Café

Älä venytä.

Älä vaihda paikkoja. Älä vaihda värejä. Älä poista elementtejä.

Älä kallista. Älä muuta fontteja.

(85)

TOISSIJAINEN LOGO

Vaihtoehtoisena logona voidaan käyttää myös

yhdistelmälogoa, jossa teksti on upotettu logoon.

(86)

VÄRiT

Aatos Cafélla on käytössä neljä väriä:

sinivihreä, vaalean- punainen, punaoranssi

ja beige. Tarvittaessa voidaan käyttää myös mustaa ja valkoista.

(87)

TYPOGRAFIA

(88)

KUVITUKSET

Aatos Cafén

kuvituselementtejä voi käyttää vapaasti markkinoinnissa eri brändiväreissä.

(89)

ESSi TAiPALE

ESSiTAiPALE.MYPORTFOLiO.COM

@ESSi.DESiGN

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tutustuminen tähän kehittelyyn toteuttaa itsessään täydellisen oppimisprosessin, joka on hyvän opetuksen

Halllpelto, Aatos ja Lehtiö, Sinikka: Kaupungin kassanhallinta - ajatuksia cash management -ajattelun soveltumlsesta kunnalllstalouteen. Halllpelto, Aatos: Kassanhalllnto

Puheen ja kielen eksplisiittinen määritelmä ja rajankäynti tehdään kuitenkin vasta artikkeli- kokoelman viimeisessä eli professori Olli Aal- tosen kirjoittamassa

Yliopiston uusi visuaalinen ilme ja uudet verkkosivut julkaistiin yliopiston avajaispäivänä.. Uudet verkkosivut ovat aiheuttaneet ensi alkuun varmasti

Espoon Kierrätyskeskus Työpäällikkö Aatos Weckman Työnjohtaja Raija Brännare Työnjohtaja Driss Halla Vanhempi myyjä Pirjo Sorjonen Hinnoittelun kehittäjä Kari Haapasalo

Laakson (2003, 46) mukaan tuotteet eivät pysty kilpailemaan 2000-luvun yhteiskun- nassa erottumalla pelkästään laadulla. Koska tuotteiden määrä on kansainvälistymisen

(Airey 2010, 47.) OnnenTaitojen kohdalla oli alusta asti tie- dossa, että Laitinen olisi yksin vastuussa myös visuaalisen ilmeen ylläpidosta.. Verkkosivujen ylläpidon tavoin

Malli koostuu neljästä eri osasta, jotka ovat: potilaan psykososiaalisten tarpeiden huomiointi yhtä hyvin kuin fyysisten tarpeiden, tietoisuus potilaan huolista, yhteistyö