• Ei tuloksia

ProsessidraamaPDF

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "ProsessidraamaPDF"

Copied!
14
0
0

Kokoteksti

(1)

PROSESSIDRAAMAN SUUNNITTELU

ILMAISUKASVATUS

Sirkku Lähdesmäki 2019/2021

(2)

BOWELL & HEAP 2001

PROSESSIDRAAMAN SUUNNITTELU

1. TEEMA JA AIHE

OPPIMISEEN JOHTAVA DRAAMA

(3)

PROSESSIDRAAMASSA

TEEMA JA AIHE

Mitä tavoitteita draaman avulla käsitellään?

Mitä inhimillisesti merkityksellistä asiaa käsitellään?

Mikä on draaman aiheena?

Mikä on perimmäinen tavoite ja

kysymyksenasettelu, johon draaman avulla haetaan ratkaisuja, kokemuksia ja ymmärrystä

Valitun teeman purkaminen:

Paratiisisaari -tarinan pyrkimys on ymmärtää yhteisön syntyä, kulttuurin kehittymistä, yhteisön merkitystä

yksilön selviytymiselle

(4)

BOWELL & HEAP 2001

PROSESSIDRAAMAN SUUNNITTELU

1. TEEMA JA AIHE

2. KONTEKSTI OPPIMISEEN

JOHTAVA DRAAMA

(5)

PROSESSIDRAAMASSA

KONTEKSTI

Valittu tarina, satu tai kertomus, itse kirjoitettu, oppilaan

tuottama, omien kokemusten kautta syntynyt, historiallinen tai muu aihepiiriä valloittava

Kuvitteelliset olosuhteet, joissa teemaa tutkitaan

kokemuksellisesti. Valitun tarina jäsentäminen tilanteisiin, joissa draama tapahtuu

Esim. autio ranta, viidakko ja palmupuut, metsästysaukio, sola, luola

(6)

BOWELL & HEAP 2001

PROSESSIDRAAMAN SUUNNITTELU

1. TEEMA JA AIHE

2. KONTEKSTI

3. ROOLIT OPPIMISEEN

JOHTAVA DRAAMA

(7)

PROSESSIDRAAMASSA

ROOLIT

Mitä rooleja opettajalla on prosessidraamassa, esim.

heimopäällikkö

Missä rooleissa oppilaat ovat, miten roolit ja valitut työtavat tukevat tarinan

oppimistavoitetta

Miten roolit kehittyvät,

vaihtuvat, jäsentävät draamaa eri kontesteissa esim.

heimolainen, vuorenseinämä,

tunnetila, viidakko

(8)

BOWELL & HEAP 2001

PROSESSIDRAAMAN SUUNNITTELU

1. TEEMA JA AIHE

2. KONTEKSTI

3. ROOLIT

4. KEHYS OPPIMISEEN

JOHTAVA DRAAMA

(9)

PROSESSIDRAAMASSA

KEHYS

Roolihahmojen näkökulmat, tapahtumat, joiden kautta draaman jännite syntyy

Mistä syötteistä prosessidraama etenee, mitä puhutaan?

”Kokemuksen suojaaminen”

Heathcote, arat teemat

Kehys, jonka varaan se

rakennetaan kuten paratiisisaari- prosessidraamassa ihminen ei voi selviytyä yksin eikä kulttuuri synny tai kehity yksin

(10)

BOWELL & HEAP 2001

PROSESSIDRAAMAN SUUNNITTELU

1. TEEMA JA AIHE

2. KONTEKSTI

3. ROOLIT

4. KEHYS 5. MERKIT

OPPIMISEEN JOHTAVA DRAAMA

(11)

PROSESSIDRAAMASSA

MERKIT

Esineet, artefaktit tai tunnukset, erilaisten merkityksiä luovat

symbolit, jotka rakentavat draama ja tarinaa ja luovat tapahtumille symbolisen merkityksen -

kiinnittävät kohti tavoitetta!

Kookospähkinä symboloi yhteisön syntymistä, kielen syntymistä ja yhteistyön merkitystä

Huuto symboloi heimon syntymistä

Luolamaalaukset kulttuurin syntymistä ja kehittymistä

(12)

BOWELL & HEAP 2001

PROSESSIDRAAMAN SUUNNITTELU

1. TEEMA JA AIHE

2. KONTEKSTI

3. ROOLIT

4. KEHYS 5. MERKIT

6. STRATEGIAT OPPIMISEEN

JOHTAVA DRAAMA

(13)

PROSESSIDRAAMASSA

STRATEGIAT

Työtavat ja menetelmät,

joiden avulla prosessidraama rakentuu ja etenee

Reflektointi

Tietoisia valintoja, jotka opettaja tekee

Kuten aistikävely, saalis-still- kuvat, metsästyspantomiimi, patsaat, rituaalitanssi,

liikkuvat kalliopatsaat,

nuotiokokous

(14)

BOWELL & HEAP 2001

PROSESSIDRAAMAN SUUNNITTELU

1. TEEMA JA AIHE

2. KONTEKSTI

3. ROOLIT

4. KEHYS 5. MERKIT

6. STRATEGIAT OPPIMISEEN

JOHTAVA DRAAMA

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Sen mukaan oppiminen on parhaimmillaan uuden tiedon luomisen prosessi, joka tapahtuu yksilön ja yhteisön vuorovaikutuksessa.. Tällaiseen prosessiin osallistuvat oppivat ja kasvavat

opettajankouluttajien tutkimus, heidän ammatillisen oppimisensa ja identiteettinsä tarkastelu sekä yksilön ja yhteisön välisten yhteyksien tutkimus.. Pyrin tutkimukseni

Kun tarkastellaan nuorten kokemaa sosiaalista tukea, kontrollia ja niiden merkitystä masentuneisuuteen ja rikekäyttäytymiseen, läh- detään oletuksesta, että yhteisön ominaisuudet

tä  ja  teoreettista  pohjaa  määrittelemällä  netnografian  käsitettä  ja  internetin  käyttöä,   luotaamalla  keskusteluja  yhteisön  ja  kulttuurin

Korkeakoulu- kirjastojen sosiaalista ulottuvuutta ei ole kuitenkaan juuri tutkittu, toisin kuin yleisten kirjastojen merkitystä oman yhteisön sosiaalisena kohtaamis- ja

Ominaisuuksina, jotka tekevät yk- silöistä hyviä siinä, mitä he ovat ja tekevät, hyveiden voidaan joka tapauksessa sanoa täyttävän tärkeän paikan arvojen ja normien

Elämässä selviytymisessä on katsottu tarvittavan sekä yhteisön että yksilön omia aineellisia, sosiaalisia ja henkisiä resursseja eli voi- mavaroja, ja sen vuoksi

Peruskertomus synnytti yhteisön, mutta se kehittyi myös rinnakkain yhteisön kanssa ja laajenee jatkuvasti aineis- tolla yhteisön elämästä6. Vaikka kertomukseen tulee uusia