• Ei tuloksia

Hanna-Riikka Roine & Laura Piippo

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hanna-Riikka Roine & Laura Piippo "

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

AVA I N V O L 1 8 N R O 2 ( 2 0 2 1 ) 3

Kirjallisuus, digitaalisuus, ympäristöllisyys

Erilaisia digiloikkia vauhdilla ottava yhteiskunta on usein herättänyt huolta niin kirjallisuudentutkijoissa kuin humanisteissa laajemminkin: onko kirjalli- suudella ja muulla ”hitaalla” taiteella ja tekemisellä enää paikkaa tai tilausta?

Tämä teemanumero kartoittaa kirjallisuuden, sen tutkimuksen ja digi- taalisten teknologioiden läpitunkevan ympäristöllisyyden suhteita. Kirjalli- suudentutkimus on otollinen ala digitalisoituvan kulttuurin ja yhteiskunnan analyysille, sillä se on lähtökohtaisesti monitieteinen tutkimusala, joka käsit- telee tekstejä, niiden tuottamista ja konteksteja monista eri näkökulmista. Sen piiriin ovat aina mahtuneet niin erilaiset mediumit, toimijat kuin materiaali- suudetkin. Tässä teemanumerossa julkaistut tekstit tunnistavat erilaisia kult- tuurin digitalisoitumiseen liittyviä kysymyksiä ja näyttävät osaltaan esimerkkiä näiden suhteisuuksien käsittelyyn. Ne osoittavat vastaansanomattomasti, että vanhan ja uuden, tai analogisen ja digitaalisen välisistä dikotomioista on hedel- mällisempää siirtyä kohti näiden rinnakkaiseloa ja lomittumista.

Numeron avaava artikkelimme (jonka toimittamisesta kiitos kuuluu Lottamari Kähköselle ja Riitta Jytilälle) jäsentää digitaalisen ympäristöllisyy- den merkitystä kirjallisuudentutkimukselle. Tarkoitamme ympäristöllisyydellä digi taalisen teknologian luomia olosuhteita, jotka ympäröivät ja muovaavat erilaisia kirjoittamisen ja lukemisen tilanteita. Tarkastelemme tästä lähtökoh- dasta teknologian, kirjallisuuden ja ihmiskäyttäjän toimijuuden suhteita. Näin artikkelimme luo ja avaa teoreettista pohjaa erilaisille kirjallisuuden ja digitaa- lisuuden lomittumisille, joita seuraavat neljä artikkelia kartoittavat tarkkarajai- sempien tutkimuskohteiden kautta.

Matti Kangaskosken artikkeli tarkentaa digitaalisiin kulttuurikäyttöliitty- miin – kuten striimauspalveluihin, verkkokauppoihin ja sosiaaliseen mediaan – merkittävänä osana tapaamme kohdata kulttuurituotteita ja ajatuksia. Tapaus- esimerkkinään Instagram-runous Kangaskoski tarkastelee käyttöliittymien piilevää normatiivisuutta ja niiden tuottamaa kulttuurista poetiikkaa, joka syntyy sekä kulttuurikäyttöliittymien logiikan että tarjoumien seurauksena.

Helena Mäntyniemen artikkeli tarkastelee internetissä julkaistua, fani- yhteisön kollektiivisesti tuottamaa Harry Potter -fanifiktiota yhteiskunnallisen keskustelun alustana yhteistekijyyden poetiikan kautta. Mäntyniemi keskittyy erityisesti intersektionaalisen feminismin periaatteiden ilmenemiseen paitsi teksti-implisiittisessä poetiikassa eli muun muassa fanifiktiotekstien raken- teissa, keinoissa ja lajeissa, myös niin sanotussa julkilausutussa poetiikassa eli kirjoittajaryhmien kirjoitusohjeissa ja keskinäisissä keskusteluissa ilmi tule- vissa periaatteissa.

(2)

PÄ Ä K I R J O I T U S 4

Juha-Pekka Kilpiön artikkeli käsittelee Mika Taanilan ja Harry Salmen- niemen ilman kameraa tehtyä kokeellista elokuvaa Mannerlaatta (2016) sekä vertailee sitä ja korealais-amerikkalaisen Young-Hae Chang Heavy Industries -taiteilijaparin tekstuaalisia elokuvia. Kilpiö analysoi media-arkeologian kei- noin sekä analogisen ja digitaalisen että kirjallisen ja elokuvallisen risteyskoh- dassa liikkuvien teosten mediaalisia ominaispiirteitä ja erittelee Mannerlaatassa risteävien, eri aikakausia edustavien teknologioiden rinnakkaiseloa.

Anna Kajanderin artikkeli osallistuu keskusteluun lukemisen muutoksesta, sähköisistä kirjamuodoista sekä painetun kirjan asemasta ja tulevaisuudesta.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran vuonna 2014 keräämän Elämää lukijana -kirjoituskeruuaineiston pohjalta Kajander selvittää materiaalisen kulttuurin tutkimuksen näkökulmasta sitä, millaiset kokemukset voivat vaikuttaa luki- joiden käsityksiin erilaisista kirjamuodoista ja lukemisen tavoista, ja keskittyy analyysissaan etenkin omaelämäkerralliseen materiaalisuuteen ja digitaaliseen materiaalisuuteen.

Virpi Vairinen avaa teemanumeron kahdesta puheenvuorosta ensimmäi- sessä suomalaisen elektronisen kirjallisuuden monipuolista kenttää Nokturno.

fi -julkaisualustan näkökulmasta. Vairinen tuo esiin elektronisen kirjalli- suuden luonteen usein kansainvälisissä yhteisöissä syntyvänä ja kehittyvänä post- internet-ajan taiteena. Toisessa puheenvuorossa Maria Mäkelän johtama Kertomuksen vaarat -tutkimusryhmä reflektoi vuosina 2017–2020 toiminutta samannimistä kirjallisuudentutkimuksen hanketta, joka hyödynsi digitaalisia ympäristöjä, pääasiassa sosiaalista mediaa, sekä aineistonkeruussa että tiede- viestinnässä. Ryhmä pohtii etenkin niitä eettisiä ja epistemologisia haasteita, jotka liittyvät tutkimushankkeen aktiiviseen läsnäoloon sosiaalisessa mediassa, ja jotka ovat samalla sukua heidän kritisoimalleen ”tarinataloudelle”.

Numeron kolme kirja-arviota esittelevät kukin kiinnostavaa nykytutki- musta, joka avaa uusia näkökulmia digitaalisen teknologian ympäristöllisyyden eri puoliin. Samalla tekstit pohtivat näiden tutkimusten mahdollista antia tulevalle kirjallisuudentutkimukselle. Kaisa Kortekallio arvioi N. Katherine Haylesin teoksen Unthought: The Power of the Cognitive Nonconscious (2017), Esko Suoranta Shoshana Zuboffin kirjan The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power (2019) ja Juha Raipola Sy Taffe- lin teoksen Digital Media Ecologies: Entanglements of Content, Code and Hardware (2019). On myös paikallaan huomioida, että paljon kiinnostavaa ja olennaista on tilan rajallisuuden vuoksi jäänyt myös tämän teemanumeron ulkopuolelle.

Tällaisia aiheita ovat esimerkiksi big datan ja digitaalisten tutkimusmenetel- mien ja -välineiden käyttö kirjallisuudentutkimuksessa, digitaalinen geneetti- nen kritiikki ja ”perinteisen” digitaalisen kirjallisuuden tutkimus.

Edellisen numeron pääkirjoituksessa lehden toimittajat totesivat Suo- messa tehtävän kirjallisuudentutkimuksen osallistuvan kunnianhimoisesti eri tieteenalojen keskusteluihin ja tutkimuksen kehittämiseen. Yhdymme tähän huomioon, ja sen hengessä ehdotamme myös kysymystä kirjallisuuden ja sen

(3)

AVA I N V O L 1 8 N R O 2 ( 2 0 2 1 ) 5

tutkimuksen paikasta ja tilauksesta digitaalisen ympäristöllisyyden ajassa muotoiltavaksi hieman toisin. Kysykäämme mieluummin, millainen kirjallisuu- den ja sen tutkimuksen suhde digitaaliseen on nyt ja millainen se voisi tulevai- suudessa olla.

Hanna-Riikka Roine & Laura Piippo

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Eskelinen, Markku & Laura Lindstedt (toim.): Mahdollisen Kirjallisuuden Seuran Vuosikirja 2012..

Menneisyyteen suuntautuneen tutkimuksen luonne, tieteenalasta riippumatta on toteavaa ja menneisyyttä voidaan yrittää rekonstruoida, mutta käsityötieteessä lähestyminen voi olla

9 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kansanrunousarkiston aineistossa olen törmännyt vain yhteen mainintaan, jossa pienoiskuva kerrotaan tehdään männystä: ”Se

Tutkimuksen aineiston muodostavat Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkiston uskomus- tarinakortiston tyyppiluokat E501–600 (Liitto pirun kanssa) sekä jotkut luokan E1001–1100

Seminaarin taustalla oli myös konkreettisempi tavoite keskustella Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kan- sanrunousarkiston tulevasta toiminnasta ja sekä hahmottaa uudelleen

Oral History Research in the Northern European Context Helsingissä yhteistyössä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran, Helsingin yliopiston kulttuurien tutkimuksen laitoksen

Toinen menetelmä lisätietojen löytämiseksi oli kerääjienkin kohdalla heidän lähettämiinsä kirjeisiin perehtyminen. Kirjeitä on liitetty keruusidoksiin sekä arkistoitu

Opiskelijoiden ja tutkijoiden Finnish Oral History Network toimii läheises- sä yhteistyössä arkiston kanssa ja 15.–17.11.2006 järjestetään kansainvälinen seminaa- ri Oral