• Ei tuloksia

Laukaan kansallispuku · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Laukaan kansallispuku · DIGI"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

L e e n a S ip ilä

Laukaan kansallispuku

JOLLA EI OLE RIIHI-

R E M PU K O ITA, SILLÄ EI OLE KIR KK OKEM PUK OITA

Kirkkokempukoilla eli kirkko- vaatteilla tarkoitetaan parhaita vaatteita ja riihirempukoilla työ­

vaatteita kansanpukujen käyttöai­

kana. Kansanpuvut ovat talonpoi- kaisväestön 1700-1800 -luvulla käyttämiä perinteisiä tavallisesti kotitekoisia vaateparsia, joissa oli usein alueellisia tai paikallisia eri­

koispiirteitä. Kansallispuvut ovat asiantuntijoiden kokoamia puku- uusintoja, joiden esikuvana ovat olleet kansanpuvut.

Ruotsi-Suomen hallituksen kiel­

lettyä ylellisyysasetuksin talonpoi- kaisväestöä käyttämästä kirkasvä- risiä vaatteita, silkkisiä asusteita ja leveitä pitsejä Laukaan R iiko­

lan talon tytär kätki kirkasvärisen kirkkohameensa ja lahjoitti sen vuosikymmeniä myöhemmin poi­

kansa tyttärelle Fredrikalle.

1920-luku

Kansallispukuharrastuksen he­

rättyä 1920-luvulla Fredrikan tytär Henriikka Rantalainen antoi äitin­

sä hameen mallin omalle tyttärel- leen Mandi Kankaiselle toteutetta­

vaksi Laukaan naisen kansallis­

puvun hameeksi. Mandi Kankai­

nen värjäsi puuvillalankaa indigon- siniseksi, tulipunaiseksi, veran vih­

reäksi ja vaaleanpunaiseksi ja ku­

toi langoista ensimmäisen Laukaan puvun, joka on ollut pohjana mais­

teri Tyyni Vahterin suunnittele­

massa ja tänä vuonna tarkista­

massani Laukaan puvussa. Jyväs­

kylässä järjestetyssä maatalous- ja kotiteollisuusnäyttelyssä vuonna 1921 esiteltiin Laukaan puku, jo n ­ ka professori U .T . Sirenius ja kir­

jailija Elsa Heporauta hyväksyivät kansallispuvuksi. Pukuun kuului­

vat raidallinen hame, sininen liivi, valkoinen reikäompeleinen paita ja mahdollisesti myös sininen kirjailtu tykkimyssy eli koppamyssy. Tykki- myssy tulee ruotsin sanasta stycke 'tykki’ , joka tarkoitti myssy kanssa käytettyä, kappaleena tehtyä pit­

siä.

Keski-Suomen museon kokoel­

missa on yksi 1920-luvulla tehty Laukaan puku.

Vielä vuonna 1951 nimimerkki

M .K . kehotti Keskisuomalaisessa laukaalaisia naisia kutomaan ja pukeutumaan 1921 suunniteltuun Laukaan pukuun.

1950-luku

Helsingin olympialaisten innoit­

tamana Suomessa suunniteltiin runsaasti kansallispukuja.

Maisteri Tyyni Vahter sai vuon­

na 1956 valmiiksi Laukaan uuden kansallispuvun, joka pohjautuu 1920-luvulla kudottuun hameeseen sekä kansallismuseon laukaalai­

seen ja hämäläiseen materiaaliin.

Hame kudottiin nyt puolivillai­

sena kuten kansanpukujen käyttö­

aikana 1700-1800-luvulla. Hameen raidoitus oli samanlainen kuin Mandi Kankaisen hameessa, mutta värit vaihdettiin kirkkaammiksi, koska oli todennäköistä, että

20

-

luvun hameen värit olivat kauhtu­

neet vuosikymmenien kuluessa.

Paidan malli muuttui samanlai­

seksi kuin Keski-Suomen kansallis­

puvun paita oli. Paidankauluksessa oli erilainen reikäommel ja kaa­

voissa pieniä eroavaisuuksia.

Maisteri Tyyni Vahter valitsi lii­

vin malliksi kansallismuseon k o­

koelmissa olevan liivin K M :K E A 1861, jok a ommeltiin puolivillai­

sesta parkumista (pom si), vaikka musoliivi oli kuviollista kalmink- kia. Kai minkki oli 1700-1800-lu- vuilla kallista ja haluttua ostokan- gasta. Kalminkkiliivejä on kansal­

lismuseoon tallennettu Laukaan lisäksi mm. Sääksmäeltä, M ouhi- järveltä, Kärkölästä ja Jyväskylän pitäjästä.

Museoliivit suljettiin edestä nyö­

rillä, mutta toteutetussa kansallis­

puvun liivissä kiinnittimeksi valit­

tiin hakaspari, jonka aiheena on Laukaan vaakunan sydän.

Esiliinaksi valittiin valkoinen esi­

liina, jossa toistuu sama reikäom­

mel kuin paidassa.

Taskuksi valittiin hämäläinen tasku K M :K E A 5495 Sääksmäki, jollaisia tiedetään käytetyn myös Pohj ois-Hämeessä.

Tykkimyssyn malli saatiin lau­

kaalaisesta myssystä K M :K E A 8882 Laukaa.

Tykin eli pitsin malli yhdistettiin kahdesta Laukaasta kansallismu­

seoon tallennetusta tykistä K M :K E A 8885 ja

8886

Laukaa. Nämä

leveät, useammasta pitsistä kootut tykit ovat todistuksia entisajan naisen oveluudesta; yli kolmen sormen levyiset pitsit oli ylellisyys- asetuksin kielletty ja näissä tykeis­

sä asetus kierrettiin ompelemalla 3-5 kapeaa pitsiä yhteen. Tulok­

sena oli komea leveä tykki, jossa yksikään pitsi ei ollut ylileveä.

Tyyni Vahterin kokoamaa pu­

kua on valmistanut Helmi Vuorel- ma O y Lahdessa.

Tarkistettu puku

Opettaessani kansallispukuom- pelua Keski-Suomessa ihmettelin, miksi oman maakunnan kansallis­

puvut tunnetaan huonosti ja miksi niitä ei valmisteta. Syynä pidin puuttunutta yhtenäistä kuvastoa ja riittämättömiä teko-ohjeita.

Vuonna 1981 sain Keski-Suo- men läänin taidetoimikunnalta apurahan tehdäkseni pukujen tar­

kat työohjeet.

Suomen kansallispukuraadin neuvosta jätin teko-ohjeiden laa­

timisen tuonnemmaksi, koska kansallispukuraati teetti parhail­

laan selvitystä kansallispukujen valmistuksesta.

Ensimmäiseksi etsin kansallis­

pukujen alkuperäiset piirustukset ja vertasin niitä museaaliseen ai­

neistoon. Usein oli erittäin vaikeaa tunnistaa kansallispuvun mallina olleet museokappaleet samaksi to­

teutetun puku-uusinnan kanssa, sillä niin paljon ne erosivat toisis­

taan.

Virheellisiä toteutuksia syntyi, koska meillä ei ole ollut organisoi­

tua kansallispukuneuvontaa eikä valvontaa kuin vasta vuodesta 1979 ja koska tilaajien esittämät vaatimukset suunnittelussa otettiin paljolti huom ioon. Pukujen k o ­ koajat tekivät työtä sivutoimisesti ja puvun tilaajat saivat monesti ainoaksi työohjeeksi epätarkan akvarellin. Lisäksi ensimmäisten kansallispukujen näyttämövaate- luonne vaikutti pukukankaiden ohenemiseen ja siihen, että puvut ommeltiin koneella. M uoti vaikutti kansallispukuihin 1920-1960 -lu­

vuilla, hameet lyhenivät, liivit pi- tenivät ja niihin jouduttiin om pe­

lemaan muotolaskoksia ja sivu- saumat, joita kansanpuvun liivissä ei ole ollut.

Onneksi 1970-luvulla kiinnostut­

tiin kansallispukujen alkuperästä ja ne haluttiin toteuttaa niin aitoina kuin mahdollista, antamatta m uo­

din tai henkilökohtaisten mielty­

mysten vaikuttaa asiaan. Jos kan­

sallispukujen tarkistustyö ei olisi käynnistynyt 1980-luvulla, saattaisi

52

(2)

m uoti edelleenkin vaikuttaa kan­

sallispukuun niin, ettem m e tun­

tisi niitä muutaman vuosikym ­ m enen kuluttua samoiksi kuin museaaliset esikuvansa.

Tarkistamassani hameessa rai- doitus ja kankaan värit otettiin Lilja A rkelan 50-luvulla tehdystä hameesta, jo k a on ensimmäisiä Laukaan pukuja. H am een kude- lankaa muutettiin karkeammaksi karstalangaksi, jok a paremmin vastaa kansanpukujen materiaa­

lia ja on käytössä siistimpi ja ry- pistymättömämpi kuin kampa- lankakangas. H am een leveys on kolm e kertaa lantion leveys, jok a kootaan vetopoim uttam alla v y ö ­ tärölle. H am e on nilkkapituinen.

Tarkistetun liivin esikuvana on sama liivi kuin 50-luvun puvussa K M :K E A 1861 Laukaa. Erittäin sirorakenteinen, m uotolaskokse- ton , sivusaumaton ja edestä n y ö ­ rillä suljettava liivi toteutetaan ostokankaasta, kuviollisesta kal- minkista. Helm i V uorelm a O y valmistaa kangasta konepuilla.

Paita tarkistetaan kansallismu­

seon paidan K M :K E A 1883 mu­

kaisesti. Paita on kaksijakoinen

m ekkopaita, jo k a om m ellaan pel­

lavaisesta tai puolipellavaisesta tiiviistä kankaasta käsin. Paidan leveä kaulus tärkätään pystyyn, kuten kansanpukujen käyttöaika- nakin.

V alkoinen laskoksellinen esi­

liina toteutettiin kansallismuseon esiliinan K M :K E A 1879 Nastola mukaan samasta kankaasta kuin paita.

Tarkistettu tasku toteutetaan kansallismuseon taskun K M :K E A 5495 Sääksmäki mukaan jo k o verka- tai parkkumitilkuista, huo- litteluun käytetään kukallista, sinipunaraidallista ja punaista puuvillakangasta.

Tykkimyssyn malli on kirjail­

lusta myssystä K M :K E A 8882 Laukaa ja siihen tuleva tykki to ­ teutetaan tykin K M :K E A

8886

Laukaa mukaan. Tykin nypläys- m alleja ei vielä ole tarkistettu ja toistaiseksi myssyn kanssa voi käyttää raumalaisia yleispitsejä Floderi tai Frimodiglai.

Sukat ovat valkoiset, puuvillai­

set tai villaiset vikkelisukat, ken­

kinä käytetään mustia solkiken- kiä (nauhakenkiä tai avokkaita) tai nahanvärisiä lipokkaita.

Tutkimani laukaalaisen aineis­

ton esittelin keväällä 1984 kan- sallispukuraadille, jo k a antoi oh ­ jeet puvun toteuttamiseksi. K oti- teollisuusohjaaja Paula K oleh ­ mainen toteutti seuraavan vu o­

den aikana tarkistetun Laukaan puvun, jok a hyväksyttiin Suomen kansallispukuraadissa 28.3.1985.

Tarkistetussa puvussa pyritään mittasuhteet, kaavoitus, mate­

riaalit ja tekotavat palauttamaan alkuperäisiksi ja om pelem aan puku käsin.

Vaikka nyt 80-luvulla anne­

taankin ohjeita tarkistettuihin pukuihin, ovat kaikki aikaisem­

matkin puvut arvokkaita ja käyt­

tökelpoisia, ne ovat aitoja dok u ­ menttejä tietyn ajan kansallis- pukuharrastuksesta.

53

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Yleisesti jalkapalloilijat eivät tulkitse toimintaansa yhtä selvästi poliittisena kuin Rapinoe, mutta kirja havainnollistaa konkreettisesti uusia, ei­perinteisiä poliittisen

Selvästi jonon kaksi ensimmäistä jäsentä ovat kokonaislukuja. Näin ollen koska alussa on todettu, että kolme ensimmäistä termiä ovat kokonaislukuja, niin myös loppujen on

6. a) Kukansiemeniä sisältävän säkin kyljessä kerrotaan, että siementen itämistodennäköisyys on 95 % ja että 5 % säkin sisällöstä on samannäköisiä rikkaruohon

Tämän jälkeen pelasimme aiheeseen liittyen netistä löytyvää Geoguessr-peliä, josta oppilaat innostuivat. Oppilaat eivät kovin kauaa jaksaneet keskittyä tiettyyn aihealueeseen,

Argumentointitaidot ovat tärkeä kansalaistaito Argumentointitaitoja tarvitaan, kun osallistumme rakentavaan keskusteluun ja arvioimme tiedon luotettavuutta.. Monet tutkimukset

Artikkelin johtopäätös on se, että nettikyselyt ovat nyky- aikaa, mutta hyvät käytännöt ovat vielä haku- sessa..

Tässä on eroja muuttomatkan pituuden mukaan: läheiselle maaseudulle muuttajat ovat tyypillisesti nuoria lapsiperheitä, ja muutto tehdään kun lapset ovat vielä alle

Näin päädyttäisiin määritelmään, että sellaiset teki- jät ja ominaisuudet, jotka ovat luoneet edellytykset nykyiselle, arvokkaaksi todetulle lajistolle ja jotka turvaavat