• Ei tuloksia

Pedagogiikkaa ihmisyyden puolesta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Pedagogiikkaa ihmisyyden puolesta näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

341

AIKUISKASVATUS 4/2005 KIRJA-ARVIOITA

PEDAGOGIIKKAA IHMISYYDEN PUOLESTA

PAULO FREIRE. (2005) Sorret- tujen pedagogiikka. [Portuga- linkielinen alkuteos Pedagogía de Oprimido, eng. Pedagogy of the Oppressed.] suom. Joel Kuortti. Vastapaino.

Paulo Freiren (1921–1997) Peda- gogy of the Oppressed ilmestyi vuonna 1970 Yhdysvalloissa Herder & Herderin julkaisema- na, käännettynä englanniksi portugalinkielisestä käsikirjoi- tuksesta. Kirjassaan Freire esit- ti yhteiskunnalliseen muutok- seen ja oikeudenmukaisuuteen suuntautuvan kasvatuksen – vapauttavan kasvatuksen – aja- tuksen vastakohtana sopeutta- valle, vallitsevia käytäntöjä yl- läpitävälle kasvatukselle. Kirjas- ta tuli 1900-luvun kasvatuskir- jallisuuden klassikko. Se on ai- kuiskasvatuksen ja kansalais- kasvatuksen sekä kriittisen pe- dagogiikan perusteos, jonka si- sällöstä erityisesti tiedon ja val- lan suhde herättää edelleen keskustelua. Suomennosta teos on saanut odottaa 35 vuotta.

Vuoden alussa tamperelainen Vastapaino täytti tätä suomalai- sen kasvatuskirjallisuuden auk- koa ja julkaisi teoksen. Sen on suomentanut Joel Kuortti. Jul- kaistuun teokseen sisältyy Frei- ren ajatusten lisäksi Tuukka Tomperin johdatus teoksen syntytilanteeseen ja jälkisanoi- na Tuukka Tomperin ja Juha Suorannan katsaus Freiren pe- dagogisten ajatusten vastaan- otosta.

IHMISYYDEN PUOLESTA Sorrettujen pedagogiikka käsit- tää alle 200 sivua. Lyhyydes- tään huolimatta se on monita- soinen teos, jonka voi lukea

useita kertoa ja jokaisella luku- kerralla löytää uutta ajateltavaa.

Teosta voikin lukea kasvatus- ideologisena ja eettisenä julis- tuksena, opetuksen menetelmäl- lisenä uudistajana tai kasvatus- filosofisena teoksena, jossa pe- rustellaan transformatiivisen kasvatuksen teoriaa.

Kasvatusideologisena esi- tyksenä Sorrettujen pedagogiik- ka julistaa ihmisyyden sanomaa ja korostaa kasvatuksen tehtä- vää toimia kaikenlaista sortoa vastaan. Freiren ihmiskuvassa ihminen on perusluonteeltaan subjekti, joka omalla toiminnal- laan luo ja muokkaa maailmaan- sa yhdessä toisten ihmisten kanssa. Tämä osallistuminen yhteisen maailman ja historian luomiseen on jokaisen ihmisen oikeus, oikeastaan ihmisen kut- sumus. Samoin ihminen on ole- mukseltaan kommunikatiivinen, joka luo sosiaalista, kulttuuris- ta ja historiallista maailmaa dia- logissa muiden ihmisten kans- sa. Yhteisesti luotu maailma voi kuitenkin olla epäinhimillinen.

Osa ihmisistä syrjäytetään yh- teisestä päätöksenteosta, eivät- kä he kykene vaikuttamaan edes oman elämänsä olosuhteisiin.

Kasvatus, sen sijaan että pyrki- si vapauttamaan ihmisyyttä, pyrkii enemmänkin sopeutta- maan opiskelijoita vallitsevaan järjestelmään.

Sorto, subjektius ja dialogi- suus ovat yhteiskunnallisia il- miöitä. Sorto kohdistuu ihmi- siin, joilla ei ole valtaa. Freiren 1960-luvun Brasiliassa eli siirto- maavallan ja orjuuden, valloit- tamisen ja alistamisen perinne.

Tämä jatkui taloudellisena, po- liittisena ja kulttuurisena vallan- käyttönä, jossa kasvatus oli

yksi sopeuttamisen ja tukahdut- tamisen väline. Jako rikkaisiin ja köyhiin oli jyrkkä ja erot etnis- ten ryhmien välillä olivat myös valta- ja statuseroja. Sorrettujen pedagogiikassa esitetään, miten vallan ja tukahduttamisen olo- suhteet eivät epäinhimillistä vain yksilöitä, vaan tietty sosi- aalinen ryhmä tai kokonainen kansa voi menettää identiteet- tinsä ja samalla kykynsä kehit- tää omaa kulttuuriaan. Menetet- tyään subjektiutensa alistetut ryhmät eivät voi monikulttuuri- sessa dialogissa rikastuttaa toistensa näkemyksiä.

Sorrettujen pedagogiikka on toimintaa menetetyn subjektiu- den ja tuhotun dialogisuuden tavoittelemiseksi. Kasvatuksen tehtävä onkin muuttaa yhteis- kunnallisia rakenteita, niin että ihmisyyden kehittymistä ei es- tetä. Tällaisen toiminnan on läh- dettävä sorretuista itsestään, koska sortajalla ei ole tarvetta yhteistyöhön. Sorrettujen peda- gogiikassa korostuvat sanat

“olla subjekti” ja “yhdessä” – ihmisen on yksilönä oivalletta- va oma vastuunsa todellisuu- teen vaikuttavana kansalaisena, mutta yhteiskunnan inhimillis- täminen voi tapahtua vain dia- logisessa yhteistoiminnassa muiden ihmisten ja ihmisryhmi- en kanssa. Sorrettujen pedago- giikka onkin myös kollektiivisen toiminnan pedagogiikkaa.

Ehkä tunnetuinta Freireä on dialoginen oppiminen, joka konkretisoidaan usein “Método Paulo Freireksi”, generatiivisen teeman menetelmäksi. Menetel- män tausta on Freiren Brasilias- sa toteuttamissa lukutaidon oppimisohjelmissa ja kansanliik- keiden dialogisessa opiskelus-

(2)

342

AIKUISKASVATUS 4/2005 KIRJA-ARVIOITA sa. Käännetyssä teoksessa me-

netelmä on kuvattu selkeästi perusteluineen.

Opetusmenetelmän taustalla paljastuu tietämisen teoria, jota Freire itse on sanonut kestävim- mäksi ajattelussaan. Tieto ei ole koskaan neutraalia. Myös teo- reettinen, tieteellisesti perustel- tu tieto näyttäytyy eri tilanteis- sa erilaisena. Freiren tietämisen käsitystä voisi luonnehtia feno- menologiseksi. Elämme objektii- visessa maailmassa, mutta tämä maailma ei näyttäydy kaikille samanlaisena. Tietoa luodaan kokemuksessa, praksiksessa, toiminnallisessa vuorovaiku- tuksessa. Yksilöllisen ja yhtei- sen kriittisen reflektion avulla opiskelija luo jatkuvasti ymmär- rystä siitä, minkälaisena hän kokee maailman ja minkälaisena todellisuus näyttäytyy muille.

Filosofiasta kiinnostuneelle lukijalle Sorrettujen pedagogii- kan filosofisten polkujen seu- raaminen on haastavaa ja vai- kutteiden moninaisuus voi olla hämmentävääkin. Kasvatus- ajattelijana Freire olikin erilais- ten, myös keskenään vastak- kaisten ajatusten taitava synte- tisoija. Pedagogiikassaan hän on yhdistänyt eri filosofien tuo- tantoa, yleismaailmallisia ja pai- kallisia aatteita, 1900-luvun ajat- telijoiden käsityksiä ja Latinalai- sen Amerikan kasvatusperin- nettä. Erilaisia vaikutuksia voi- si tiivistää siten, että Freire yh- distää toisiinsa eksistentialisti- sen fenomenologian, humanis- tisen marxismin ja radikaalin kris- tillisen teologian. Näiden keski- näinen vaikutus ei ole kuiten- kaan selkeä. Oliko Freire sitten aidosti kasvatusfilosofi? Ehkä hän oli paremminkin ajattelija ja pedagogi, joka pyrki luomaan perusteltua kasvatuksellisen toiminnan etiikkaa ja käytti täs-

sä eri ajatussuuntia välineinä.

FREIRELÄISTÄ KASVATUSKIELTÄ SUOMEKSI

Joel Kurtin ansiokas käännös tavoittaa mielestäni hyvin Frei- ren tekstin monitasoisuuden.

Siinä välittyy Freiren 1970-lu- vun tyyli ja ajan poliittista kes- kustelua muistavaa lukijaa vä- rähdyttävät Freiren kärjistetyt vastakkainasettelut. Sorrettujen pedagogiikan kieli ei ole suo- meksikaan laimentunut arvova- paaksi. Samalla teksti kuvaa asi- allisesti Freiren ajatuksia nyky- lukijalle. Käännös on tehty eng- lanninkielisestä tekstistä – tämä on järkevää, koska teos julkais- tiin ensimmäisenä juuri englan- niksi Freiren ollessa maanpaos- sa kotimaastaan. Apuna on käy- tetty teoksen portugalin- ja es- panjankielisiä versioita. Portu- galinkielisen laitoksen käyttä- minen on hyvä ratkaisu jo siksi- kin, että Freire toi Sorrettujen pedagogiikassa kasvatukseen käsitteitä, joiden tausta on yh- teiskuntafilosofiassa, psykolo- giassa ja ajan yhteiskunnallises- sa keskustelussa eikä kaikille ole pätevää suomenkielistä vasti- netta. Osa näistä on assosioi- tunut anglosaksiseen kasvatus- terminologiaan ja niiden merki- tys on saattanut hämärtyä alku- peräisestä. Esimerkiksi Freiren ongelmakeskeinen kasvatus (eng. problem posing; port.

educacão problematizadora) yhdistetään usein PBL-tyyppi- seen oppimiseen. Freirehän käyttää käsitettä kuvatessaan, miten opiskelussa johdatetaan opiskelijoita havainnoimaan omaa asemaansa maailmassa ja kyseenalaistamaan vallitsevia käytäntöjä. Näin “problemati- soiva kasvatus” tavoittaa Frei- ren kuvaaman lähestymistavan

paremmin kuin usein käytetty ongelmakeskeinen tai -lähtöi- nen. Suomalaiseen kasvatussa- nastoon vakiintunee myös tal- lettava kasvatus (eng. banking education; port. cocepcão ban- caria da educacõ), joka tarkoit- taa opetusta, jossa siirretään tie- toja opiskelijoille ja joka välit- tää muuttumatonta maailmanku- vaa. Freire väittää tällaisen ope- tuksen olevan sopeuttavaa.

Löydetäänköhän praksis-perus- taiselle kasvatukselle suomen- kielinen vastine?

Suomennoksen toimitustyö on huolellista. Freireläisestä pedagogiikasta kiinnostunutta lukijaa ilahduttaa teokseen liitet- ty johdanto, pedagogiikka kos- keva arviointi ja bibliografia.

Tuukka Tomperin erinomainen johdatus valaisee Sorrettujen pedagogiikan kirjoittamisen yh- teiskunnallista tilannetta ja teok- sen filosofisia lähestymistapo- ja. Lopussa Tuukka Tomperi ja Juha Suoranta luovat katsauk- sen freireläisen kasvatuksen kritiikkiin ja sovellutuksiin ja ar- vioivat pedagogiikan merkitys- tä. Katsaus osoittaa, että Sor- rettujen pedagogiikan ajatukset voivat innoittaa kasvattajia vie- lä 2000-luvullakin.

Vaikka suomalaiset kasvatta- jat ovat jo tunteneet Freiren aja- tuksia muiden kielten ja muiden kasvatusajattelijoiden teosten perusteella, tuo suomennos teoksen kaikkien ulottuville ja avaa syvällisemmän näköalan vapautuksen pedagogiikkaan.

Nyt odotammekin uusia kään- nöksiä. Freire kehitti pedagogis- ta ajatteluaan koko elämänsä ajan ja kirjoitti yli 20 teosta, joista Sorrettujen pedagogiikka on fi- losofisin ja teoreettisin. Seuraa- via käännettäviä voisivatkin olla Freiren käytännöllisemmät ja keskustelevammat kirjat. Mie-

(3)

343

AIKUISKASVATUS 4/2005 KIRJA-ARVIOITA

lestäni tärkeä on erityisesti Frei- ren ensimmäinen kirja, Edu- cacão como prática da liberda- de (Kasvatus vapauteen) jossa Freire kuvaa havainnollisesti kasvatusprojektiensa käytän- nön toteutusta ja selittää ihmi-

syyden ajatusta. Samoin tärkei- tä ovat 1990-luvulla kirjoitetut teokset, esimerkiksi Pedagogia da Esperanca (Toivon pedago- giikka) ja À sombra desta man- gueira (Mangopuun varjossa, eng.Pedagogy of the Heart),

joissa Freire arvioi kasvatustyö- tään ja liittää ajattelunsa vuosi- tuhannen vaihteen kasvatusil- mastoon.

Aino Hannula

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Positiivisena suuntauksena on myös nähtävä, että numismatiikkaan erikoistumattomat arkeo- logit ovat lähestyneet rahoja uusista näkökul- mista, jotka ovat

Lähestymisnäkökulmaansa hän perustelee sillä, että Freiren ansiosta ”käytössämme on ajat- teluperinne, jossa kehitellään ja herätellään ajatuksia dialogises- ta

Hannulan tutki- muksen sanoma on tulkitta- vissa niin, että vaikka Freire puhuu sorrettujen pedagogii- kasta, niin sitä voi pitää kaik- kien ihmisten pedagogiikka- na.. Se on

pa saavutti I 970-luvun alussa oppimisen tutkimuksessa niin nopeasti keskeisen aseman, että on puhuttu alalla tapah­.. tuneesta "kognitiivisesta

Kohdeilmiönsä puolesta käsillä ole- va artikkeli on tärkeä, sillä aiemmat tutkimukset osoittavat, että erityisesti sosiaali- ja terveyspal- veluissa innovaatioiden omaksuminen

Erityisesti uusliberalistiseen kasvatus- ja kou- lutusajatteluun siirtymistä Värri pitää erityisen ongelmallisena ekokriisin kannalta.. Hänen mukaansa uusliberalistinen kasvatus-

Sen sijaan siitä käy havainnollisesti ilmi, miten tärkeä merkitys kielen synkronisella tutkimuk- sella on niin käytännöllisten tarkoitus- perien kuin teoreettisen

Toivon, että tutkimukseni antaisi omalta osaltaan kasvatuksen tarkastelussa vaadittavaa historiallista näkökulmaa, arvostelu- ja arviointikykyä, ettemme me toistaisi menneen