• Ei tuloksia

Kasvatusajattelumme kestämätön perusta ylläpitää ekokriisiä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kasvatusajattelumme kestämätön perusta ylläpitää ekokriisiä näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

170

T&E 2 |2019

ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ

Veli-Matti Värri: Kasvatus ekokriisin aikakaudella. Vastapaino, Tampere 2018.

Filosofi ja kasvatustieteen professori Veli- Matti Värri on kirjoittanut ainutlaatuisen teoksen nimeltään ”Kasvatus ekokriisin aika- kaudella”. Kyseessä on laatuaan ensimmäinen suomenkielinen teos, jossa ekokriisiä analysoi- daan filosofisesti kasvatuksen ja koulutuksen näkökulmasta.

Vahvan maailmankatsomuksellisen näkö- kulman omaava teos käsittelee ajattelumme kestämätöntä suhdetta luontoon ja ympäris- töön ja niiden tulevaisuuteen. Kasvatus eko- kriisin aikakaudella on erityisesti kasvatusfi- losofinen puheenvuoro maailman nykytilasta sekä kasvatuksen mahdollisuuksista olla mu- kana luomassa ekologisesti kestävämpää elä- mänmuotoa.

Kyseessä ei ole opaskirja. Teos ei anna suoria ohjeita siihen, mitä meidän tulisi tehdä välittääksemme ekologisesti kestävämpää ajat- telutapaa tuleville sukupolville. Suorien ohjei- den sijaan teos kutsuu lukijaa katsomaan kriit- tisesti ajattelumme perustaa: millaisia ajatte- lutapoja ja millaisiin ontologisiin uskomuksiin perustuvaa elämänmuotoa välitämme tuleville sukupolville eri kasvatusinstituutioiden kautta.

Värri hyödyntää psykoanalyysistä am- mentavia yhteiskuntateoreetikoita, Maurice Merleau-Pontyn myöhäisfilosofian kietoutu- neisuuden ontologiaa sekä Timothy Mortonin kehittämän hyberobjektin käsitteen ympärille rakentuvaa ajattelua.

Näiden ajatteluperinteiden viitekehyk- sessä Värri kutsuu nykyistä ekokriisiä ylläpi- tävää elämänmuotoa ”onkalometafysiikaksi”.

Ydinjäte on kuvaava esimerkki onkalometa- fyysisestä ajattelusta: se kertoo elämänmuo-

dosta, jossa ongelmat haudataan kallioperään vakuuttuneina siitä, että ratkaisu ongelmaan tulee jostain ulkopuoleltamme, esimerkiksi tu- levaisuudessa kehitettyjen teknologisten inno- vaatioiden kautta. ”Onkalometafysiikka” pe- rustuu Värrin mukaan aktiiviseen torjuntaan.

Torjuntamekanismin myötä ihminen sulkee silmänsä ekokriisiltä, mikä sallii ihmisen jat- kaa kestämätöntä ihmiskeskeistä omistussuh- dettaan luontoon.

Kasvatus on aina kietoutunut oman aikan- sa sosiokulttuuriseen tilanteeseen, ideologioi- hin ja valtasuhteisiin. Erilaisten sosialisaati- oinstituutioiden kautta yhteiskunnalliset arvot ja ajattelutavat siirtyvät tuleville sukupolville.

Erityisesti uusliberalistiseen kasvatus- ja kou- lutusajatteluun siirtymistä Värri pitää erityisen ongelmallisena ekokriisin kannalta. Hänen mukaansa uusliberalistinen kasvatus- ja kou- lutusajattelu ruokkii yhteiskunnan polarisoi- tumista ja kulutuskeskeistä individualismia.

Tällaiset lähtökohdat ovat kestämättömiä ekologisten realiteettien kannalta.

Kirjan teoreettinen viitekehys on saanut vaikutteita useasta eri ajatteluperinteestä.

Tämä on monessa kohtaa oikeutettua, mut- ta toisinaan lukijalle jää hieman epäselväksi, mikä näiden ajatteluperinteiden yhteys toi- siinsa on. Kirja olisi kaivannut tämän osalta jonkinlaista selvennystä tai tiivistystä. Kasva- tus ekokriisin aikakaudella on joka tapauksessa tärkeä ja ajankohtainen teos. Sen julkaisua voi pitää jopa välttämättömänä, sillä suomalaises- sa kasvatusteoreettisessa ja koulutuspoliittises- sa tutkimuksessa ekokriisin ja kasvatusajatte- lun välinen analyysi on tähän mennessä ollut lähes olematonta.

ESKO HARNI

KASVATUSAJATTELUMME KESTÄMÄTÖN

PERUSTA YLLÄPITÄÄ EKOKRIISIÄ

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

tutkintotavoitteinen kasvatus (formal education) vapaatavoitteinen kasvatus (nonformal educati- on) informaali kasvatus (informal education).. Seuraavassa on yhteenveto

Kierkegaard sanoo, että ihminen on sitä suurempi, mitä kovempien kriisien kautta hän on kulkenut ja että kypsyys ei ole lainkaan saa­.. vutettavissa ilman kriisejä,

Johtoryhmän mukaan tasa-arvoehtona perus- ja keskiasteen koulutuksessa on, että käytännöllisesti katsoen oppimistulokset ovat samat kaikilla tietyn perusjoukon

Aikuiskasvatuksen perustaksi humanistinen ihmiskatsomus saattaa riittää, jos se piirretään niin avaraksi, että siinä otetaan huomioon it- sensä kehittämisen lisäksi

Tosia- sia kumminkin on, että ihmi~lämä sekä bio- psykologisesti että sosiologisesti tarkasteltuna jakaantuu kahteen pääperiodiin, nuoruuteen ja aikuisuuteen, ja

Oppimisen sisältö: sanotun kaltainen oppi- mismotivaatio näyttää luovan maaperää oppilaiden tietoisuuden 'osastoitumiselle' toisistaan irrallisiksi (usein piilevästi

Veli-Matti Värrin teos Kasvatus ekokriisin aikakaudella taivuttaa kasvatusta uuteen asen- toon?. Helsingin yliopiston ilmastoaiheinen tiedeteema otsikoitiin osuvasti jokin

Tämä ohje perustuu Unescon julkaisuun Global Citizenship Education: Preparing learners for the challenges of the 21st century sekä Unescon kolmen keskeisen maailmankan-