• Ei tuloksia

Onko fenomenologialla yhä asiaa? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Onko fenomenologialla yhä asiaa? näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

168

T&E 2/03 • ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ

Die erscheinende Welt, Fest- schrift für Klaus Held, He- rausgegeben von Heinrich Hüni und Peter Trawny, Duncker

& Humblot, Berlin 2002.

“Asioihin itseensä!” oli se is- kulause, jonka ympärille sata- kunta vuotta sitten syntyi fe- nomenologinen liike, filoso- finen suuntaus, jossa vastus- tettiin kirjojen kirjoittamista kirjoista, käsitteiden rakenta- mista toistensa varaan ja teo- retisointia teorian vuoksi. Tämä ajatus keskittymisestä asiaan itseensä ei ollut uusi vaan periytyi antiikista asti. Plato- nin Seitsemännen kirjeen jäl- keen teemaan onkin historias- samme palattu aina uudes- taan. Paluu on ollut tarpeen, sillä asioihin paluulla on tai- pumus vesittyä ja taipua koh- den käsitteiden pyörittelyä.

Fenomenologinen liike ei täs- sä muodosta historiallista poik- keusta.

Ajan myötä fenomenolo- gisen liikkeen alkuperäinen henki selvittää asioita itseään on kääntynyt kohti arkkifeno- menologien tekstien, käsittei- den ja jopa teorioiden esitte- lyä, selittelyä sekä järjestelyä.

Teksteistä on etsitty kaivattua argumentaatiota, vaikka alku- peräinen fenomenologia pyr- kikin selvittämään pikemmin- kin niitä lähtökohtia, joista argumentaatio alkaa. Husserl- ja Heidegger-tutkimuksella on varmasti välillinen arvonsa jopa asioiden itsensä kannal- ta, mutta samalla on suuri vaara haihduttaa fenomeno- logisen liikkeen alkuperäinen henki. Nykyisessä yliopisto- maailman ilmapiirissä julkai- sutehokas käsitteiden ja teori- oiden vertailu on paremmin kotonaan kuin vaivalloinen, hidas ja riskialtis asiaan it- seensä paneutuminen. Feno- menologia onkin pitkälti kor- vautunut fenomenologisten

tekstien argumentaation sel- vityksellä.

Osa akateemisesta yhtei- söstä on kuitenkin pyrkinyt pitämään kiinni fenomeno- logian alkuperäisestä pyrki- myksestä. Saksan fenomeno- logisen seuran vuosikirjasta (Phänomenologische Forsch- ungen, Felix Meiner Verlag) löytyy aina muutama artikke- li, joissa asia on etusijalla ja sitaatit vain tukevat sitä. Hus- serl-tutkimuksen vahvin am- mattitaito on perinteisesti löy- tynyt Leuvainin ja Kölnin Hus- serl-arkistojen tiimoilta. Tä- män kirjoittajalle on jäänyt myös vaikutelma, että akatee- minen ammattitaito tälle ta- solle vietynä saattaa jo kään- tyä jopa asioita kohden. Fe- nomenologia on noilla seu- duilla vaikuttanut elinvoimai- selta, vaikka sisältö silloin täl- löin hukkuukin Husserl-sitaat- teihin. Kun asian ottaa pu- heeksi, tulee usein esiin nimi Klaus Held.

Klaus Held on Ludwig Land- greben, Husserlin assistentin oppilas. Hän oli Bergische Uni- versität Wuppertalin ensimmäi- nen filosofian oppituolin halti- ja (vuodesta 1974) ja toimi pitkään Saksan fenomenologi- sen seuran (Deutsche Gesell- schaft für phänomenologische Forschung) puheenjohtajana (1987–94). Heldin dissertaatio vuodelta 1966 käsittelee Hus- serlin maineikkaita julkaise- mattomia käsikirjoituksia elä- västä nykyisyydestä (Lebendi- ge Gegenwart, tulossa myös englanniksi). Vaikka Heldin habilitaatio tarkastelee antii- kin filosofian lähtökohtia, kiin- nostus Husserliin ja fenome- nologiaan pysyi yhä hänen keskeisenä kiinnostuksen koh- teenaan. Myöhemmässä tuo- tannossa painopiste ulottuu myös politiikan ajatteluun ja kulttuurien välisiin suhteisiin.

Heldin tuotanto ei ole poik-

keuksellisen laaja, mutta vai- kutus fenomenologiseen il- mapiiriin näyttää välittyneen muutoinkin kuin kirjoitusten kautta. Tätä käsitystä tukee myös hänen 65-vuotispäivän- sä kunniaksi julkaistu juhlakir- ja Die erscheinende Welt. Liki 800-sivuinen kirja sisältää 42 artikkelia, ja kirjoittajia löytyy Heldin myöhäisteemoja vasta- ten ympäri maapalloa.

Teos alkaa Berhard Walden- felsin hienolla artikkelilla muistamisesta ja unohtami- sesta (“Leibhaftiges Verges- sen und Erinnern”). Walden- felshan johti yhdessä Heldin kanssa Wuppertalin ja Bochu- min yliopistojen maineikasta jatko-opintoseminaaria Phä- nomenologie und Hermeneutik 1990-luvulla. Artikkeli pitää- kin esillä muistamisen ja unoh- tamisen kokemuksia ja tuo niiden aspekteja esiin nojau- tuen oivalluksiin koko filo- sofian historian laajuudelta.

Teoksesta löytyy muitakin asia- lähtöisiä tutkimuksia: Felix O’Murchadhan artikkeli “Ruin als Werk” katselee Irlannin raunioita ja miettii, kuinka menneisyys niissä on nykyis- tä. Pahan tekemisen kohdalla vaatimus omasta kokemuk- sesta on jo hieman liikaa, mutta Georg Siegmannin ar- tikkeli “Selbstverwirklichung als Lebenslüge” tavoittaa kui- tenkin asiallisen lähtökohdan Augustinuksen Tunnustusten päärynävarkaus-kertomukses- sa, ensimmäisestä pahaa kos- kevasta filosofisesta selvi- tyksestä. Myös vaikkapa Mo- toaki Nakadan “Phänome- nologie der Fremderfahrung der Anderen” havainnollistaa aihettaan hyvin. Intersubjek- tiivisuutta ei lähdetä tarkas- telemaan käsitteistä vaan esillä pidetään kokemuksia:

luokkahuoneen ja kuoro- laulun tapahtumia. Antonio

O N K O F E N O M E N O L O G I A L L A Y H Ä A S I A A ?

(2)

169

ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ • T&E 2/03

F. Aguirren artikkeli “Das in- tentionale Geflecht des Be- wusstseinslebens” paneutuu fenomenologiseen ydintee- maan siitä, etten näe väriaisti- muksia tai kuule ääniaisti- muksia vaan näen värillisiä esineitä ja kuulen vaikkapa laulua. Eikö ääni pimeässä metsässä aina ole vaikkapa pienen eläimen liikahdus tai tuulen heilauttama oksa eikä puhdas ääni, jolle alkaisim- me sitten keksiä tulkintaa tai syytä?

Teemojen suhteen juhlakir- ja poikkeaa fenomenologian valtavirrasta selkeimmin Maan käsittelyssä. John Sallisin (“Die elementare Erde”), Raphael Célisin (“Die Phänomenologie und das Reisen im Weltraum”) sekä Dean Komelin (“Die Erde als phänomenologische The- ma”) artikkelit käsittelevät tee- maa eksplisiittisesti, ja muissa- kin artikkeleissa Maa tulee esiin usein. Useinhan Maan teema on tyydytty jättämään luon- nontieteiden kokeellisten teo- rioiden armoille. Kirjan selvi- tyksissä Maasta ei tosin sinäl- lään ole juurikaan mitään uutta tai yllättävää: kun kulttuurim- me tapaan mallintaa Maa esi- neeksi muiden joukossa – vaik- ka sitä ei sellaisena koskaan koeta – otetaan etäisyyttä, tulee tilaa nähdä Maa siten kuin se meille todella ilmenee.

Kirjan tekstilähtöisempään- kin materiaaliin sisältyy muu- tama erinomainen artikkeli.

Jean-François Courtinen “Vom Logos zur Sprache” jäsentää hienosti Heideggerin näkemys- tä logoksesta. Franco Volpin

“Das problem der Aisthesis bei Aristotle” rakentuu pitkälti Wolfgang Welschin Aisthesis- teokselle, mutta antaa Welschin näkemykselle lisää painoa. Pe- rinteinen logos-keskeinen luen- ta Aristoteleesta saa rinnalleen näkemyksen, jossa Aristoteleen ajattelun perusakseli sijoittuu

aistimellisuuteen (aisthesis). Ais- timellisuuden Aristoteles taas saattoi hyvinkin ajatella laa- jemmin ja perusteellisemmin kuin kukaan hänen jälkeensä.

Myös Hans Reiner Seppin (“Zeit und Sorge, Eine Anmerkung zu Heideggers kritik an Hus- serl”) ja László Tengelyin (“Er- fahrung und Ausdruck bei Kant”) artikkelit ovat vakuutta- vaa työtä, ja Jairo Escobar Moncadan “Sprache und Sein in Platons Sophistes” on kiitet- tävän selkeä esitys.

Juhlakirjaa lukiessa huo- mio kiinnittyy myös japani- laisten tutkijoiden vahvoihin jäsennyksiin. Näissä asia näh- dään toisesta näkökulmasta kuin mihin Euroopassa on totuttu. Kun näkemykset ovat selvästikin huolella pohdittuja syntyy tästä raikas tuulahdus vanhoihin asetelmiin. Kiyoshi Sakai (“Die Fensterlosigkeit der Monade, Ein Aspekt der Frage nach dem Anderen”) asettaa itselleen kohtuuttoman oloi- sen tehtävän pyrkiessään ket- juttamaan Russellin, Husser- lin, Heideggerin, Finkin/Rom- bachin, Nishidan ja Beckettin tulkinnat Leibnizin monadeis- ta. Sakai kuitenkin selviää teh- tävästä kuivin jaloin ja esittää samalla kiinnostavia löytöjä japanilaisesta Beckett-tutki- muksesta. Shinji Hamauzu (“Zur Phänomenologie des Unsichtbaren bei Husserl und Heidegger”) taas onnistuu osoittamaan varsin vakuut- tavasti, että Heideggerin olisi metodinsa kannalta ollut pa- rempi jatkaa Husserlin työn seuraamista myös 1920-luvul- la. Toru Tani (“Zeichen, Ge- genwart und Ich”) taas saa Derridan vaikuttamaan huoli- mattomalta lukijalta käydes- sään uudelleen läpi hänen luentaansa Husserlista.

Juuri Japanissa fenomeno- logialla onkin pitkä perinne:

japanilaisia tutkijoita vieraili

usein Husserlin seminaarissa jo 1920-luvulla. Juhlakirjasta käy myös ilmi, että joukossa oli myös kiinalainen tutkija, mutta hänen henkilöllisyyt- tään ei vielä ole saatu selville.

Laajemmin Husserlia onkin Kiinassa tunnettu vasta 1970- luvun lopulta lähtien. Toisaal- ta Husserliin on tuskin mis- sään tutustuttu tässä mittakaa- vassa: Fenomenologian idean käännöstä (1986) on jo myyty yli 130 000 kappaletta (Liang- kang Ni, “Husserl-Rezeption in China”).

Kokoelmaan sisältyy tie- tenkin muutama heikkokin ar- tikkeli. Kokonaisuutena kirja on kuitenkin sekä kiinnostava että vakuuttava osoitus siitä, että fenomenologialla on yhä asiaa, vaikka juuri tuossa asial- lisuudessaan teos ei kaikkia toiveita täytäkään. Nykyään- hän fenomenologia on useim- miten muodostunut logofa- niaksi, jossa ei pyritäkään saa- maan ilmiötä (fainomenon) yhteiseen puheeseen (logos) vaan päinvastoin selvittämään sanomaamme ilmiöin. Käy- tännössä tutkija ottaa Husser- lin käsitteen, vaikkapa noeman, ja koettaa löytää sille vas- tinetta ilmiöistä. Kielifilosofian paine on vahva. Tällainen työ on ilman muuta tärkeää ja auttaa ymmärtämään Husser- lin kirjoituksia, mutta ei kui- tenkaan korvaa fenomeno- logiaa. Juhlakirjassa fenome- nologialla onneksi on vielä vahva paino.

Françoise Dastur aloittaa oman artikkelinsa (“René Char, Dichter der Nacht und des Blitzes”) kysymällä voimme- ko ylipäänsä sanoa mitään runoista. Charin runoja ei kiiruhdeta heti selittelemään vaan ensin etsitään mieltä koko selvitykselle. Tällainen harkitsevainen ote on kirjan parasta antia, vaikka joissa- kin artikkeleissa tuo ote tun-

(3)

170

T&E 2/03 • ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ

tuukin joskus unohtuvan (“fe- nomenologinen teoria”?). Toi- vokaamme että tälle harkit- sevuudelle on tässä akatee- misessa maailmassa aikaa jat- kossakin.

Juha Himanka

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Hän on julkaissut aiemmin esimerkiksi samannimisen väitöskirjan (1999) pohjalta teoksen Todellisuus ja harhat – Kannaksen taistelut ja suomalaisten joukkojen tila

Tunnettu Uuden testamentin tutkija pohtii – myös henkilökohtaisella tasolla – mitä hengellistä annettavaa kristinuskolla edelleen voi olla koulutetulle ja ajattelevalle

Tulevai- suudessa tutkijoiden pitää yhä paremmin pystyä perustelemaan, miksi juuri minun tutkimukseni on tärkeää ja mikä on sen yhteiskunnallinen arvo.. Va- leuutisten ja

Oppi- misen kirvoittamiseksi kirjan harjoitukset on suunniteltu niin, että oppimiseen otetaan aktiivi- sesti mukaan juuri oikean aivo- puoliskon elementtejä, jotka ta-

Audiografiikka opetuksen apuvälineenä ei ole vielä kovin tunnettu, mutta siitä on jo saatu myönteisiä kokemuksia eräiden opetuskokeilujen yhteydessä. Audiografiikalla

Kaupunkilaistuneet 30-40 -vuo- tiaat ersäläiset puhuvat vielä äidinkiel- tään, mutta heidän lapsensa ovat järjes- tään venäläistyneitä.. Kielen vaihto käy hyvin helposti,

»Heilla taytyy olla mahdollisuus jat- kaa keskeytynytta leikkia

Tämän teemanumeron tekstit käsittelevät historianopetuksen murrosta, mutta niissä tar- kastellaan myös laajemmin historian käyttöä yhteiskunnassa?. Kuten teksteistä käy ilmi,