• Ei tuloksia

Keskiajan filosofian näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Keskiajan filosofian näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

80 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 2 / 2 0 0 9

Keskiajan filosofian yleisesitys

Juhana Toivanen

Vesa Hirvonen ja Risto Saarinen (toim.) Keskiajan filosofia.

Gaudeamus 2008.

Yksikään filosofi tuskin pitää an- tiikin tai uuden ajan alun filoso- fian keskeisiä teoksia – kuten Pla- tonin Valtiota, Aristoteleen Niko- makhoksen etiikkaa tai Descartesin Metodin esitystä – ainoastaan histo- riallisina kuriositeetteina. Yleisesti ajatellaan, että antiikin ja uuden ajan alun filosofeilla on annettavaa myös nykyfilosofialle. Usein uudet filosofiset ajatukset ovatkin synty- neet dialogissa menneisyyden ajat- telijoiden kanssa tai heidän ajatte- lunsa hedelmällisen väärintulkin- nan kautta. Antiikin ja uuden ajan filosofit nauttivat kuitenkin tässä suhteessa erityisasemaa verrattuna keskiaikaisiin ajattelijoihin. Kes- kiaikaa on pidetty filosofisesti vä- hemmän kiinnostavana ellei jopa merkityksettömänä aikana pääasi- assa siksi, että keskiaikainen filoso- fia on nähty Aristoteleen ajattelun kristinuskoon sovitettuna versiona ja teologian aputieteenä, jolla ei ole itsenäistä filosofista arvoa.

Nykyinen keskiajan filosofian tutkimus on kuitenkin osoittanut, että sillä on yhtä tärkeä asema fi- losofian historiassa kuin antiikissa ja uuden ajan alussa esitetyillä fi- losofisilla ajatuksilla. Voidaan jo- pa perustellusti väittää, että keski- aikaisen filosofian ymmärtäminen on monella tapaa oleellisempaa ny- kyisten ajattelutapojen syntyhisto- rian käsittämisen kannalta kuin antiikin filosofia, koska se on lä- hempänä omaa aikaamme ja ajat-

teluamme. Keskiajan filosofian tut- kimus nauttiikin nykyään tutkijoi- den keskuudessa laajempaa arvos- tusta kuin aikaisemmin.

Suomalainen keskiajantutki- mus on kansainvälistä kärkeä. Täs- tä huolimatta suomenkielistä yleis- esitystä keskiajan filosofiasta ei ole ollut aiemmin saatavilla. Vesa Hir- vosen ja Risto Saarisen toimittama artikkelikokoelma Keskiajan filoso- fia paikkaa tämän aukon. Teos on keskiajan filosofian yleisesitys, jo- ka tarjoaa sekä pintaraapaisun filo- sofian eri osa-alueisiin lukeutuviin käsityksiin keskiaikaisessa kon- tekstissa että niihin aatehistorialli- siin muutoksiin, jotka näihin käsi- tyksiin vaikuttivat.

Filosofian historian yleisesitysten erityislaatuisuus

Filosofian historian yleisesitykset ovat monella tavalla haastavia teok- sia. En tarkoita, että ne olisivat luki- jan näkökulmasta haastavia – päin- vastoin: hyvin kirjoitettu yleisesitys on usein viihdyttävää ja kiinnosta- vaa luettavaa – vaan, että niiden laa- timinen on haastavaa. Tämä johtuu aiheen erityisluonteesta. Filosofian historia on hyvin lähellä aatehisto- riaa, mutta siitä huolimatta se kuu- luu ennemmin filosofian kuin his- toriatieteen alaan. Filosofian his- torian ja aatehistorian välinen ero on hieno ja vaikea paikantaa, mut- ta se on kuitenkin olemassa. Hyvä filosofian historiaa käsittelevä teos on samalla hyvä aatehistoriallinen teos; sen sijaan hyvä aatehistorial- linen teos ei välttämättä ole filoso- fisesti kiinnostava.

Koska filosofian historia on täl- lä tavoin lähellä historiatiedettä, on hyvän filosofisen historiateoksen kirjoittaminen erityisen haasteel- lista. Teoksen pitäisi esittää aate-

historiallinen kertomus filosofisten ajatusten vaiheittaisista muutok- sista, mutta ollakseen jotain muu- ta kuin aatehistoriallinen, sen pitäi- si samalla olla jollain tavalla filoso- finen. Tässä piilee filosofian histo- riaa koskevan teoksen laatimisen keskeinen haaste: kuinka toteuttaa aiheen historiallisen luonteen edel- lyttämä aatehisto riallinen ote ja sa- malla osoittaa sen filosofinen mer- kitys? Hieman toisesta näkökul- masta kysymys voidaan muotoilla seuraavasti: kuinka esittää mennei- syyden filosofien ajatusten filosofi- nen merkitys syyllistymättä ana- kronismeihin?

Ongelma on vahvasti sidoksissa siihen mitä ymmärrämme filosofi- an historian filosofisen annin ole- van. Oleellinen kysymys on, kuinka filosofian historia ylipäänsä voi olla filosofista? Usein – erityisesti yleis- esityksissä – filosofian historian fi- losofinen merkitys pyritään osoit- tamaan nostamalla esiin mennei- syyden ajattelijoiden ajatusten sa- mankaltaisuus oman ajattelumme kanssa. Kun jokin nykyään filoso- fisena pidetty ongelmanasettelu tai vastausyritys löydetään jonkin kes- kiaikaisen ajattelijan teoksesta, tä- mä nostetaan esiin filosofian his- torian kannalta keskeisenä huo- miona. On kuitenkin vaikea nähdä miksi tämä olisi filosofisesta näkö- kulmasta oleellista: jos jokin filo- sofinen ajatus on löydettävissä ny- kyfilosofiasta, miksi meidän pitäi- si nähdä vaivaa löytääksemme sen menneisyyden filosofien teksteis- tä? On tietenkin aatehistoriallises- ti kiinnostavaa, että sama ajatus on ollut esillä jo menneisyydessä, mut- ta filosofista merkitystä tällä tosiasi- alla tuskin on.

Filosofian historian keskeisin filosofinen anti onkin nähdäkseni

(2)

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 2 / 2 0 0 9 81 toisaalla. Tutkimalla historian saa-

tossa esitettyjä filosofisia ajatuksia niiden omassa kontekstissa tutkija joutuu ikään kuin sulkeistamaan omat (lausumattomat) taustaole- tuksensa. Ymmärtääkseen, miksi esimerkiksi kysymys siitä, mitä eh- toollisleivälle tapahtuu kun se py- hitetään, on filosofisesti relevantti, tutkijan pitää ymmärtää konteksti, jossa keskustelua tästä aiheesta on käyty. Hänen täytyy ymmärtää mil- laisia metafyysisiä ja muita tausta- oletuksia pitää tehdä, jotta kysymys on mielekäs. Näiden taustaoletus- ten valossa kysymys näyttäytyy fi- losofisena, ja vaikka se ei ensi näke- mältä ole filosofisesti kiinnostava tai edes järkevä, tarkempi tutkimus osoittaa, että rationaalisesti ajatte- leva ja järkevä filosofi voi pitää ky- symystä kiinnostavana. Parhaim- millaan filosofian historia osoittaa, että on täysin järkevää ajatella toi- sin kuin me nykyään ajattelemme ja on järkevää esittää eri kysymyk- siä kuin me esitämme. Tämän asian ymmärtäminen auttaa nostamaan esiin ja kyseenalaistamaan omia kätkettyjä taustaoletuksiamme, jul- kilausumattomia sitoumuksiamme ja uskomustemme verkostoja. Ly- hyesti sanoen: filosofian historian tutkimus voi parhaimmillaan pei- lata omien ajattelutapojemme kon- tingenttiutta. Ja tämä, jos mikä, on filosofista.

Filosofia on myös tiukemmin sidoksissa omaan historiaansa kuin muut tieteet. Esimerkiksi fysiikan tulokset (totuudet) vanhenevat.

Newtonilainen fysiikka ei ole tiu- kassa mielessä totta (ohitan tässä yhteydessä tämän yksinkertaistuk- sen ilmeiset tieteenfilosofiset on- gelmat). Sen sijaan kukaan ei voi- ne väittää, että Aristoteleen ajatuk- set ovat epätosia ainakaan yksise-

litteisesti. Ne saattavat olla jollain lailla vanhentuneita, mutta nyky- filosofia ei ole osoittanut niitä vir- heellisiksi tai epätosiksi. Filosofian muutoksessa on kyse ajattelutapo- jen muutoksesta, ei vanhojen ajat- telutapojen virheellisyyden osoit- tamisesta. Tästä syystä filosofian historiaa voi pitää eräänlaisena aja- tusten laboratoriona. Aikojen saa- tossa on esitetty erilaisia ajatuksia ja testattu mihin ne johtavat, me voimme ammentaa tästä laborato- riosta tuloksia, joilla voi olla mer- kitystä meidän omalle ajallemme – jos ei muuten niin paljastamal- la omien ”totuuksiemme” kontin- genttius.

Koska filosofian historian filo- sofinen merkitys on paljastaa men- neisyyden erilaisuus, on johdanto- teoksen tai yleisesityksen melkein mahdotonta olla filosofinen. Yleis- esityksen on mahdotonta pääs- tä niin syvälle aiheeseen, että tä- mä merkitys voisi välittyä lukijal- le. Yleisesitys on väistämättä pinta- raapaisu, eikä tee niin syvää haavaa, että filosofinen luuydin paljastui- si. Näin ollen filosofian historian yleisesitykset muodostavat erityis- laatuisen ja erikoisen genren. Ne ovat jollain lailla filosofiaan oleelli- sesti kuuluvia teoksia, mutta samal- la ne eivät yleensä ole kovin filoso- fisia. Tavallaan filosofian historian yleisesitykset ovat kuin Wittgen- steinin tikapuut. Ne ovat välttä- mättömiä, koska niitä tarvitaan ai- heeseen sisälle pääsemiseksi, mutta vaikka niistä voi olla lukijalle hyö- tyä myöhemminkin, ne eivät tarjoa sellaista filosofista sisältöä jolla olisi juurikaan käyttöä. Filosofian histo- rian yleisesitys on parhaimmillaan filosofisesti valistunut aatehistori- allinen esitys – ja Keskiajan filoso- fia on tällainen.

Artikkelien sisällöstä

Teos koostuu kolmestatoista artik- kelista, jotka muodostavat tasapai- noisen kokonaisuuden. Toimitta- jat ovatkin rajoittaneet yksittäisten kirjoittajien vapauksia ja varmis- taneet siten, että teoksesta tulee mahdollisimman kattava yleisesi- tys. Jokainen artikkeli istuu koko- naisuuteen ja vaikka joitakin puut- teita voidaan löytää, keskiajan filo- sofian ajalliset vaiheet, kulttuuriset erityispiirteet ja kulttuurien väliset yhteydet sekä filosofian eri osa-alu- eet tulevat pääosin käsitellyksi. Jo- kaisen artikkelin lopussa on lyhyt lähdeluettelo, joka johdattaa kiin- nostuneen lukijan artikkelin aihet- ta syvällisemmin luotaavien teos- ten ääreen.

Teoksen aloittaa Simo Knuut- tilan artikkeli, joka johdattaa kes- kiajan filosofian tutkimukseen ja perustelee, miksi keskiaikainen fi- losofia on nykynäkökulmastakin oleellinen osa filosofian histori- aa. Vastoin yhäkin yleisesti vallal- la olevaa käsitystä, keskiajan filo- sofia ei ole osa teologiaa, teologi- an jatke eikä edes puhtaasti teolo- gian aputiede. Tulkinta keskiajan filosofian tiiviistä yhteydestä teo- logiaan on peruja 1800-luvun lop- pupuolen uusskolastisen liikkeen ideo logisesti värittyneestä pyrki- myksestä nostaa keskiaikainen fi- losofia kristilliseksi vaihtoehdok- si maallistuneille maailmankatso- muksille. Tämä pyrkimys onnistui siinä määrin, että keskiaikaisen fi- losofian kristillisestä teologiasta ir- rallinen itsenäinen filosofinen arvo kyseenalaistetaan vieläkin. Knuut- tilan artikkeli asettaa teoksen sisäl- lön oikeaan kontekstiin, kyse on fi- losofiasta. Lisäksi keskiaikainen fi- losofia vie antiikin filosofista tra- ditiota eteenpäin, muuttaa sitä ja

(3)

82 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 2 / 2 0 0 9

tuottaa monia uusia ajattelutapoja, jotka jatkuvat luontevasti uudelle ajalle. Filosofian traditio ei katken- nut edes uuden ajan alun ns. tieteel- lisessä vallankumouksessa.

Seuraavat neljä artikkelia käsit- televät eri ajanjaksoja ja kulttuuri- piirejä. Ajanjaksot jaotellaan kar- keasti varhaiskeskiaikaan, sydän- keskiaikaan (jolla tässä tapauksessa tarkoitetaan pääasiassa 1200-lu- kua) ja myöhäiskeskiaikaan. Ja- ko on tietenkin konventionaali- nen, jyrkkiä käänteitä ei tapahtu- nut sen kummemmin siirryttäessä antiikista keskiajalle kuin keskiajal- ta uudelle ajallekaan. Tämä asia tu- lee eri artikkeleissa oikealla taval- la esille. Kulttuuripiireistä erotel- laan eksplisiittisesti latinakielinen ja arabialainen filosofia. Myöskään tätä jakoa ei tule ymmärtää liian jyrkästi, molempien lähtökohtana oli Välimeren alueen yhtenäiskult- tuuri, eikä eriytyminen vielä keski- ajalla ollut kovin radikaalia. Erito- ten tieteiden näkökulmasta yhte- näisyyttä tuki käytettyjen lähteiden yhtenäisyys. Samat antiikin teokset luettiin sekä arabialaisessa että la- tinankielisessä maailmassa. Lisäksi latinankielinen filosofia on monel- la tavalla arabialaisen filosofian tra- dition jatke, koska juuri arabifilo- sofit välittivät antiikin perinteen la- tinankieliseen maailmaan. Samalla he tekivät vaikutusvaltaisia tulkin- toja antiikin teksteistä, ja näiden tulkintojen merkitys latinankieli- sen filosofian sisällä oli huomat- tava. Eritoten filosofiset käsitykset olivat islamilaisessa ja kristillisessä filosofiassa pitkälti yhtenäisiä.

Eräs teoksen selkeimmistä puutteista on, että kaksi suhteelli- sen autonomista traditiota – juu- talainen ja bysanttilainen filosofia – jäävät lähes täysin käsittelemät-

tä. Eritoten bysanttilaisen filosofi- an puuttuminen on toki ymmärret- tävää, koska sitä koskevaa filosofis- ta tutkimusta on tehty vähän. Tä- mä olisi kuitenkin pitänyt mainita, jotta lukija olisi saanut kunnollisen kokonaiskuvan.

Seuraavat viisi artikkelia käsit- televät filosofian osa-alueita: lo- giikkaa ja kielifilosofiaa, mielenfi- losofiaa, luonnonfilosofiaa ja kos- mologiaa sekä etiikkaa ja yhteis- kuntafilosofiaa. Metafysiikkaa ja epistemologiaa tarkastelevia ar- tikkeleita teoksesta ei löydy, joskin eräitä näitä filosofian osa-aluei- ta sivuavia aiheita nostetaan esille eri yhteyksissä. Artikkelit sisältävät paljon oleellista asiatietoa ja niiden avulla pääsee helposti alkuun kes- kiaikaisen filosofian eri osa-aluei- siin tutustumisessa. Artikkeleista käy hyvin ilmi, että keskiaika on kaikilla näillä osa-alueilla inno- vatiivista ja filosofisesti kiinnosta- vaa aikaa. Silloin kehiteltiin ajatuk- sia, joiden kauaskantoisimmat jäl- kivaikutukset vaikuttavat vielä ny- kyäänkin. Esimerkkeinä tällaisista innovaatioista voidaan nostaa esiin formaalin logiikan saralla tehty työ;

uusi modaliteettikäsitys, joka mah- dollistaa niin kutsuttujen ”mah- dollisten maailmojen” pohtimisen;

modernin fysiikan taustalla ole- vien luonnonfilosofisten ajatusten kehittelyn ja fysiikan synnyn edel- lyttämien metafyysisten taustaole- tusten vähittäisen liu’uttamisen an- tiikin teorioista kohti moderneja malleja; voluntaristisen liikkeen ja apostolista köyhyyttä koskevan fi- losofis-teologisen kiistan aikaan- saaman muutoksen ihmiskäsityk- sessä. Viimeksi mainittua muutosta voidaan perustellusti pitää moder- nin individualistisen ihmiskäsityk- sen keskeisenä taustatekijänä, el-

lei jopa ydinkohtana. Artikkeleis- sa käsitellään näitä ja monia muita keskiajalla tapahtuneita muutoksia filosofisissa taustaoletuksissa ja us- komusten verkostoissa.

Kukaan tuskin kyseenalaistaa edellä mainittujen aiheiden filoso- fisuutta. Keskiajan filosofia sisältää kuitenkin yhden artikkelin, jonka mukana oleminen vaatii hieman perusteluja. Se nimittäin käsitte- lee teologiaa. Helposti voisi ajatel- la, että artikkeli on eksynyt väärään teokseen tai että kaksi toisistaan erillistä tieteenalaa sekoitetaan ta- valla, joka ei ole perusteltua ei- kä toivottavaa. Kuitenkin teologi- an käsittely on tärkeä osa keskiajan filosofiaa esittelevää johdantoteos- ta. Vaikka on selvää, että keskiai- kaisella filosofialla on itsenäistä fi- losofista merkitystä, se on kuiten- kin läheisessä suhteessa aikansa teologiaan ainakin sitä kautta, et- tä suurin osa keskiaikaisista filoso- feista oli teologeja ja suuri osa fi- losofiasta tehtiin teologisen tiede- kunnan sisällä. Keskiajan teologian ja erityisesti keskiajan filosofian ja teologian suhteen ymmärtäminen edesauttaa keskiajan filosofian eri- tyisluonteen ymmärtämistä. Tästä syystä teologiaa käsittelevä artikke- li on tarpeellinen.

Valitettavasti filosofian ja teo- logian välinen suhde jää loppujen lopuksi hieman epäselväksi – tämä koskee itse asiassa koko teosta jo- pa siinä määrin, että sitä voidaan pitää selkeänä puutteena. Jokainen keskiajan filosofiaa tunteva tietää, että näiden alojen läheinen suhde ei tee filosofiasta epäfilosofista. Voi kuitenkin olettaa, että johdanto- teokseen tarttuva lukija ei ole täs- tä vakuuttunut – uusskolastiikan ideologinen ohjelma oli aikoinaan sen verran tehokas – joten teologi-

(4)

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 2 / 2 0 0 9 83 an ja filosofian suhteen eksplisiitti-

nen käsittely ja filosofian itsenäisen arvon perustelu olisi ollut paikal- laan. Aihetta toki käsitellään jon- kin verran, mutta siihen olisi voi- nut panostaa enemmänkin.

Kaksi viimeistä artikkelia kä- sittelevät yleisempiä seikkoja. En- simmäinen niistä esittelee keskiai- kaisen filosofian tekemisen tekstu- aalisia konteksteja – siis sitä minkä tyyppisiä kirjoja keskiaikaiset filo- sofit kirjoittivat. Tämä on erittäin tärkeä apuväline sille, joka tahtoo perehtyä tarkemmin keskiaikai- seen filosofiaan, sillä keskiaikaiset filosofiset teokset eivät avaudu ny- kylukijalle helposti. Osittain tämä johtuu niiden jäykästä ja nykyisis- tä käytännöistä poikkeavasta muo- dosta. Kirjoittaminen oli nykyiseen filosofiseen kirjoittamiseen ver- rattuna paljon selkeämmin muo- toon sidottu. Kankean muodon ta- kaa löytyvän omaperäisen filoso- fian löytäminen tuottaa helposti vai keuk sia aiheeseen perehtymät- tömälle. On tärkeää, että keskiajan filosofian johdantoteos antaa myös käytännön apuvälineitä jatkoa var- ten, vaikka kyseiset apuvälineet ei- vät olisikaan filosofisia.

Keskiajan maailmankuva lähempänä omaa maailmankuvaamme

Teoksen päättää artikkeli ”Kes- kiajan filosofian anti nykyajan filo- sofialle”. Edellä esitin, että tärkein filosofian historian filosofinen anti on radikaalin erilaisuuden paljas- taminen meidän ja menneisyyden ihmisten tiedostamattomien taus- taoletusten välillä. Artikkeli hah- mottaa keskiajan filosofian mer- kityksen jossain määrin samas- ta lähtökohdasta, mutta painottaa

enemmän muutoksen aatehistori- allista jäljittämistä. Tästä näkökul- masta keskiaika näyttäytyy monel- la tapaa tärkeänä murroskautena, jolloin meille kovin vieraista antii- kin ajattelutavoista siirryttiin pik- ku hiljaa kohti moderneja käsityk- siä ja taustaoletuksia. Keskiaikai- nen maailmankuva onkin monella tavalla lähempänä meidän maail- mankuvaamme kuin esimerkiksi antiikin Kreikan maailmankuva – tämä on ilmeinen tosiasia, jota ei helposti tule ajatelleeksi.

Teos on kokonaisuutena kor- keatasoinen. Yleisesti ottaen artik- keleita voidaan pitää onnistunei- na. Kirjoittajat ovat johtavia suo- malaisia keskiajantutkijoita, joten ei ole ihme, että artikkelien asia- sisällöt ovat asianmukaisia ja kes- kiajan filosofian keskeiset piirteet käsitellään niissä asiantuntevasti.

Joitakin asiavirheitä tai epätarkko- ja muotoiluja teokseen on jäänyt, mutta niitä ei loppujen lopuksi ole kovin paljoa.

Keskiajan filosofian suurin on- gelma lienee artikkelien epätasai- suus. Vaikka tiukkalinjainen toi- mitustyö on selvästi yhtenäistänyt teosta, ovat eri artikkelit näkökul- miltaan ja esitystavoiltaan erilai- sia. Tämä monimuotoisuus ei si- nänsä haittaisi, jos eri artikkelit olisi suunnattu ”samalle yleisölle”.

Nyt osa on suhteellisen helppolu- kuisia aatehistoriallisia esityksiä ja osa vaatii lukijalta filosofista ja aa- tehistoriallista yleissivistystä – jois- sakin tapauksissa jopa sellaista yk- sityiskohtien tuntemusta, jota ei voi johdantoteokseen tarttuvalla luki- jalla olettaa olevan. Teos olisikin todennäköisesti parantunut, jos sen pituutta olisi lisätty asiasisältöä juurikaan laajentamatta.

Kun otetaan huomioon filosofi-

an historian yleisesityksiä koskevat ongelmat ja suhteutetaan teoksen vähäiset puutteet ja ongelmat sen selkeisiin ansioihin, voidaan sanoa, että Keskiajan filosofia on tärkeä ja tervetullut lisä suomenkieliseen fi- losofiseen kirjallisuuteen.

Kirjoittaja on filosofian maisteri ja tut- kija Jyväskylän yliopistossa.

2008.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vastakkaista dogmia, jonka mukaan filosofia tarjoaa kiis- tattoman tosia apriorisia peruslauseita, meidän tosin täytyy pitää tämän vaiston erittäin epäonnistuneena ilmaisuna,

Näin hän tutkii jatkuvasti filosofian käsitettä ja voi tutkimuksessaan luovasti hyödyntää paitsi filosofian eri traditioita myös akateemisen filosofian rajoille ja

Turun filosofian eräs vahvuus onkin filosofian eri osa-alueiden hyvä yhteistyö.” Myös Aino Sallinen Jyväskylän yliopis- tosta pitää filosofian laitosta ja siellä

Suomalaista filosofian harjoitusta edustaa FISP:n johtokunnassa Helsingin yliopiston kansleri Ilkka Niiniluoto, joka oli samalla Filosofian olympialaiset Hel- singissä

Tämä filosofian historioitsijankin ikiaikainen kohtalo liittyy myös Eino Kailan ja Erik Ahlmanin filosofiakäsityksiä sekä suomalaisen filosofian identiteettiä

Opettajan toimintaa taustoittaa kokonaisuudessaan opetussuunni- telmatyö sekä sitä koskeva tutkimus ja teoria. Didaktiikka voi viitata myös opetussuunnitelma–ajatteluun:

Toisaalta pitäisi saada esiin se hyöty, mikä filosofian opiskelusta on elämän hallintaan nähden ja myös muiden oppiai- neiden opiskelussa.. Se voi antaa myös juuri

Seuraavan sukupolven haasteen pitäisi jo olla näkyvissä, mutta ei ole mitenkään selvää, että sitä on — saati mikä se voisi olla?. Analyyttisen filosofian puolella ei