• Ei tuloksia

Aikuiskasvattajan opas dialogitaitoihin näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Aikuiskasvattajan opas dialogitaitoihin näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

journal.fi/aikuiskasvatus 378

kirja-arviotkirja-arviot

Aikuiskasvattajan opas

dialogitaitoihin

Lipman, Matthew (2019). Ajattelu kasvatuksessa.

Kasvatusfilosofinen johdatus ajattelun taitojen opettamiseen.

Niin & näin. 365 sivua.

DIALOGISTA ON muodostumassa Suomessa muoti-ilmiö. Dialogi- suuteen saati dialogitaitoihin ei silti päästä tuosta vain. Kyseessä ei ole niinkään rutiininomainen tapakas- vatuksen tuottama osaaminen vaan jotain, mikä vaatii aidosti kasvatus- ta ja kasvua. Dialogisuus on nimit- täin ajatuksen kypsyyttä ja vastuuta, kykyä kuunnella ja luoda turvallisia tiloja keskustelulle. Dialogissa on syytä kohdata erimielisyys, hanka- luudet ja tarjota välineitä niiden kä- sittelyyn rakentavalla tavalla.

Eettisyyttä ja ihmisyyttä ei pidä unohtaa, sillä kasvu voi olla kasvua vinoon. Tuottavuus edellä voimme esimerkiksi pahimmillaan ajautua näennäisen itseohjautuvasti itse- oppiviin työryhmiin, jotka itsein- nostavat itsensä hymy vain entistä tiukemmin huulilla tekemään töitä uupumukseen saakka – koska se on kivaa, sosiaalista ja haltioivaa. On liiankin helppo oppia pintapuoli- sesti käyttämään keskustelulle an- nettuja sääntöjä ja tekemään niistä itselleen uusi vallankäytön väline, höplästävetämisen tekniikka.

LIPMANIN TYÖ JATKUU SUOMESSAKIN

Matthew Lipmanin (1923–2010) teos on poikkeuksellisen ajankoh- tainen. Ajattelu kasvatuksessa on yhteenveto yhdysvaltalaisen filo-

sofian professorin elämäntyöstä pyrkimyksenä saattaa filosofia ja ajattelun taidot kaikkien koulu- laisten saataville.

Lipmanin työ on synnyttänyt kokonaisen koulukunnan, Philo- sophy for Children (P4C), ja reflek- tiivisen kasvatuksen toimintamal- lin. Sen keskiössä ovat filosofiset, erityisesti eettiset ongelmat, jotka kiinnostavien tarinoiden muotoon puettuina johdattavat lapset ajatte- lemaan omia kokemuksia ja niihin liittyviä kysymyksiä. Opettajan tu- ella lapset käsittelevät filosofisia, hyvinkin ristiriitaisia kysymyksiä tutkivana yhteisönä. Ytimessä ovat tasavertainen dialogi ja keskinäisen kunnioituksen ilmapiiri sekä ver- taisoppiminen.

Lapset pyrkivät itse kehittä- mään omia ajattelun taitojaan yhdessä, toisiltaan oppien. Ta- voitteena on, että he oppivat paitsi kriittisiksi myös luoviksi ja huolehtiviksi ajattelijoiksi. Samal- la lapset kehittävät tiedollista, tai- teellista ja moraalista ajatteluaan yhdessä. Suomessa Lipmanin työ- tä jatkaa Filo – Filosofiaa lapsille, nuorille ja yhteisöille.

KRITIIKITTÖMYYS UHKAA DEMOKRATIAA

Lipmanin sivu-uran koulukas- vatuksen kehittäjänä käynnisti

1960-luvulla havainto yliopisto- opiskelijoiden kyvyttömyydestä riittävän itsenäiseen kriittiseen ajatteluun. Hän kritiikittömyy- den uhkaksi demokraattiselle yh- teiskunnalle: vakiintuneita järjes- telmiä ei osattu kyseenalaistaa, eikä käydä demokraattista, tut- kivaa keskustelua. Vertauskoh- taa nykysuomalaiseen huoleen yhteiskunnallisen keskustelun tilasta on vaikea olla näkemättä.

Lipman arvioi, että juurisyy oli koulukasvatuksessa.

Lipmanin esikuvista suurin oli John Dewey (1859–1952), joka on Suomessakin vihdoin löydetty uudestaan. Dewey sovelsi pragmatistifilosofien ajatuksia Chicagon-laborato- riokoulussa ja päätyi moniin kasvatuksellisiin ideoihin, joita suomalaisissakin kouluissa käy- tetään. Häneltä on peräisin idea koululuokasta tutkivana yhtei- sönä sekä osaltaan lapsen omiin kokemuksiin perustuva opetus- tapa.

(2)

journal.fi/aikuiskasvatus AIKUISKASVATUS 4/2021

379

KIRJA-ARVIOT

NELJÄ PAINAVAA OSAA

Kirjassa on neljä osaa, joista en- simmäinen saattaa olla tottu- mattomalle hieman hämmentä- vä. Aluksi nimittäin määritellään huolellisesti se, mistä puhutaan:

mikä on reflektiivisen kasvatuk- sen malli ja miten se suhteutuu muihin kriittisen ajattelun tradi- tioihin. Ensimmäinen osa on sil- ti täynnä helmiä, joita lukija voi tutkailla rauhassa perehdyttyään muuhun sisältöön. Itselleni valai- sevaksi osoittautui muun muassa kriittisen ajattelun ja ajatteluun opettamisen historian käsittely.

Toisessa osassa puhutaan tut- kivasta yhteisöstä. Varsinkin kas- vatuksen näkökulmasta tämä on ensimmäistä osaa monin tavoin vahvempi kokonaisuus. Esimer- kin tutkivan yhteisön käytöstä vä- kivallan ehkäisyyn koulussa sekä rauhankasvatukseen voisi jakaa erillispainoksena kaikkiin kou- luihin!

Kolmannessa osassa tarkas- tellaan reflektiivisen kasvatuksen mallia tarkemmin emootioiden, mentaalisten aktien ja ajattelun taitojen näkökulmista. Neljäs osa vie syvemmin käytäntöön, ja tar- kastelee ajatteluun kasvattamista, niin kriittistä, luovaa kuin huoleh- tivaa yhdistävän moniulotteisen ajattelun muodossa.

Lipmanilta on peräisin idea

koululuokasta tutkivana yhteisönä.

Laajuudestaan huolimatta teos on suhteellisen helppolukuinen, ja Tapani Kilpeläisen suomen- nosta on syytä kehua. Kirjassa on kotimaisille tietokirjoille poik- keuksellisesti asiasanahakemisto ja jopa kotimaisen kirjallisuuden listaus. Filosofi Tuukka Tompe- rin loppusanat asettavat Lipma- nin ajattelun niin amerikkalaisen kasvatusfilosofian traditioon kuin kotimaiseen kontekstiin. Minies- see on tyylikkyydessään melkein teos itsessään.

SUURI TARVE SYVÄLLISELLE KESKUSTELULLE

Vaikka Ajattelu kasvatuksessa on suunnattu varsinkin amerikkalai- seen kouluopetukseen ja opettaja- opiskelijoille, niin myös aikuiskas- vattajan ja vapaan sivistystyön te- kijän kannattaa tarttua teokseen.

Opin itse täydentämään P4C-tek- niikoilla matematiikan opetusta, mutta yllättäen monet näistä me- netelmistä ovat keskeisiä aikuis- kasvattajan työssäni, puhetaidon opettamisessa. Dialogiohjaaja- na puolestaan olen huomannut, minkälainen ajattelun oppimisen himo monilla aikuisilla on: kuin- ka moni on jäänyt vaille mahdolli- suutta keskustella syvällisesti?

Toivoisin, että aikuisten ajat- telun kehittymistä tutkittaisiin

enemmän. Aikuisten kasvatta- miseksi dialogitaitoihin tarvitaan lisäksi monia uusia menetelmiä täydentämään olemassa olevia.

Ajattelu kasvatuksessa on siihen hyvä lähtökohta. Ajattelun kasva- tus on kasvatusta demokratiaan.

SEVERI HÄMÄRI FM, tohtorikoulutettava (käytännöllinen filosofia), Helsingin yliopisto

puheenjohtaja ja puhetaidon opettaja,

Kriittinen korkeakoulu

https://orcid.org/0000-0003- 3969-1403

Lisää aiheesta:

Juuso, H. & Tomperi, T. (toim.) (2008): Sokrates koulussa.

Itsenäisen ja yhteisöllisen ajattelun edistäminen opetuksessa.

Tampere: Niin & Näin.

Pritchard, M. (2020). Philosophy for Children. Teoksessa E. N. Zalta (toim.) The Stanford Encyclope- dia of Philosophy. https://plato.

stanford.edu/archives/win2020/

entries/children/

Institute for the Advancement of Philosophy for Children. Verkko- sivusto. https://www.montclair.

edu/iapc

Filosofiaa lapsille, nuorille ja yhteisöille. Verkkosivusto. Filo ry.

https://filory.fi

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Yhä vahvemmin aikuisen ajattelun kehitys kiinni- tetään tietoon ja siihen, että kun kokemuksellinen tieto lisääntyy, aikuisen ajatteluun kehittyy mo- ninäkökulmaisuutta,

Ihailin hooksin tapaa laittaa itsensä likoon, ja ihailen yhä: hän kirjoittaa kuten opettaa, ja kuten elää.. Porvarillisin mittarein hän on

Transformaatioiden ohella tar- kastelee East Anglian ryhmä myös sitä, miten kieltä käytetään luokit- teluväli neenä.. L uoki t tel uväli neenä- hän kieli pakottaa

Julkaisuista ensimmäinen käsitte- lee sitä, miten imperatiivia tulisi kuvata suomen kieliopissa (Lauranto 2013, jäl- jempänä julkaisu 1).. Toinen julkaisu tar-

aija Kalin on edelläkävijä Suomessa M yhdistäessään väitöskirjassaan ai- neiston ja metodin, joita aikaisemmin ei ole samassa tutkimuksessa käytetty. Kalin tar-

(Hempan voi myös piirtää paperille.) Sitten hän esittelee lisää erilaisia hemppoja (joilla kaikilla on tietyt piirteet, mutta värit, koot ja pintakuvioinnit vaihtelevat.)

Neljäs artikkelini Uusien kirjoitustaitojen opetus – luovaa ja yhteisöllistä kirjoittamista osallisuuden kulttuurissa (Kallionpää 2015) pyrkii etsimään konkreettista mallia

Helen tunnistaa itsessään saman hypnoottisen riemun, kuin mitä White kuvaa: kun haukka syöksyy kanin perään, ajaa tätä takaa, vetää kolostaan esiin ja aloittaa