• Ei tuloksia

Raivolaa lukiessa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Raivolaa lukiessa näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

240

AIKUISKASVATUS 3/2002 Kasvatustieteen

professori Reijo Raivola on kirjoittanut railakkaan ja raik- kaan puheenvuoron koulu- tuksen laadun ja arvioinnin tilasta. Vaikka kirja on ilmes- tynyt pari vuotta sitten, sen anti on mitä ajankohtaisin edelleen.

Raivola pohtii koulutuk- sen koulutuksen ohjaukseen – aiemman normi- ja resurssi- ohjauksen tilalle – tullutta informaatio- ja tulosohjausta.

Hänen mielestään oppilaitos- ten tulosjohtamisen negatiivi- nen seuraus on reaktiivisuus:

tehdään juuri sitä, mitä tiede- tään arvioitavan ja tuloksiksi nostetaan se, mitä on helppo mitata. Tällöin seurauksena on hänen mukaansa pahimmil- laan organisaation toiminnan

”puuhasteluloukko” ja ”pape- riharjoituksiksi jääneet laatu- järjestelmät”.

Numeeristen arvojen pitäisi konstruktivistisen nä- kemyksen mukaan luoda ky- symyksiä, eikä antaa vastauk- sia, sillä konstruktivistisen ajattelun mukaan mittaaminen luo merkityksiä. Mittarienkin taustalla on aina arvoja ja asenteita ja ne ovat konteks- tiin sidottuja, joten niiden perusteella ei voi tehdä suo- ralta kädeltä objektiivisia arvi- oita, toteaa Raivola teokses- saan. Kuka mittarit ja tunnus- luvut asettaa? Kenen arvoihin ja näkemyksiin ne perustuvat.

Palvelu kuluu, ja Raivola poh- Reijo Raivola (2000).

Tehoa vai laatua koulu- tukseen? Aikuiskasva- tus-sarja. WS Bookwell Oy.

Raivolaa lukiessa

diskelee kirjassaan, miten voi mitata ja arvioida jo kulunutta palvelua, tässä tapauksessa opettamista ja oppimista.

Kasvatuksen laatu olisi nähtävä Raivolan mielestä transformaationa ja kehitykse- nä tai muodonmuutoksena, joka on laadullinen muutos.

Se saadaan yksilössä aikaan sil- loin, kun kasvatus tajutaan kehitysprosessin tukemisena, kasvattamisena, valtauttamise- na (empowerment). Tällöin kasvu yksilössä on tietojen ja taitojen sekä kykyjen muok- kautumista osaamiseksi, jota ei voi mitata standardoiduilla testeillä. Kuitenkin osaamista on mitattu juuri sellaisilla sei- koilla, joita on helppo mitata, mutta jotka eivät kerro ihmi- sen osaamisesta tai tiedon so- veltamisesta arkitilanteessa, esimerkkinä yo-kokeet.

Maahanmuuttajien, koulutukseen osallistumatto- mien ja yhteiskunnan ulko- puolelle jääneiden tavoittami- nen ovat Raivolan mielestä ai- kuiskoulutuksen todellisia in- dikaattoreita. Toisaalta käsitys koulutuksen kaikkivoipaisuu- desta on tietoista politiikkaa valjastaa koulutus kaiken rat- kaisuksi tai syntipukiksi. Sen sijaan suora puuttuminen so- siaalisiin ongelmiin, työttö- myyteen, terveysongelmien todellisiin syihin ratkaisisi nämä ongelmat. Raivolan mu- kaan kyseessä olisi niin suuri vallan ja rakenteiden murros, ettei siihen uskalleta ryhtyä.

Raivolan kirja on

asiantunteva puheenvuoro ja ajatuksia herättävä pohdinta tilanteessa, jossa koulutuksen

arviointi on lakisääteistä. Op- pimisen vuorovaikutteisuus, prosessinomaisuus ja kognitii- visuus ovat asioita, joita ei ole juurikaan tutkittu samoin kuin luokan/opiskelijaryhmän sisäisiä prosesseja ja niiden vaikutusta oppimiseen. Tieto on taitoa ongelmanratkaisun kontekstissa, elävässä elämässä, arkipäivässä ja koulun ulko- puolella. Näitä arvioitaessa kyse on oppilaitoksen perus- tehtävästä ja koulutuksen vai- kuttavuudesta.

Anne Rosenius

Aikuiskasvatus-lehti julkaisi Tehoa vai laatua -kirjasta Reijo Laukkasen arvion numerossa 3/2000.

L U K I J A N H O R I S O N T T I

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Lilja-Viherlampi ja Rosenlöf (2019) kiteyttivät kulttuurihyvinvoinnin yhtäältä viittavan yksilölliseen tai yhteisöllisesti jaettuun kokemukseen siitä, että kulttuuri ja

Tämän kysymyksen olen esittänyt itselleni lähes päivittäin, kun olen ollut Kult­..

Hatakan tutki- mus käsittelee 1901–1965 välillä syntyneiden naisten ja miesten omaelämäkertojen sisältämiä parisuhdekuvauksia, joiden pohjalta tutkija hahmottaa heteroseksuaalisen

– Toiminut lääkintöhallituksen ylilääkärinä, lääketieteellisen sosiologian apulaisprofessorina Helsingin yliopistossa, ylilääkärinä terveydenhuollon oikeusturvakeskuksessa,

Puuro- sen (2007, 116) mukaan etnografinen tutkimus voidaan ymmärtää kertomukseksi, jossa kuvataan tutkittava ilmiö siten, että lukija voi sen perusteella saada riittävän

Mutta kartta voidaan laatia myös niin, että jokaista tut- kimusalueen yksikköä verrataan tiettyyn yksikköön; vertailukohteeksi voidaan valita vaikkapa alueen maantieteellinen

( aennaistii termino logista han kaluutta aiheutuu siita. et tii merkitysten lu okittelu ede lly ttiiii niiden e ineistamistii e li ko hte- le mis ta muotojen ka ltaisina:

Aristoteleen ajatteluun sisältyi oivallus ilman tihentymien merkityksestä: hän selitti, että lyömällä kaksi kappaletta yhteen voidaan synnyttää ääntä vain, jos