• Ei tuloksia

Virtuaalisia lentoelämyksiä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Virtuaalisia lentoelämyksiä näkymä"

Copied!
8
0
0

Kokoteksti

(1)

KATSAUKSET

VIRTUAALISIA LENTOELÄMYKSIÄ

L

ENTOSIMULAATTORIEN KÄYTTÖ

S

UOMEN

I

LMAILUMUSEON

NÄYTTELYKOHTEINA JA ELÄMYS

-

PALVELUISSA

Valeri Saltikoff

Kotitietokoneiden yleistyminen 1980-luvulla toi ilmailun uudella tavalla suuren yleisön ulottuville.

Kotikoneille alettiin julkaista erilaisia lentosimu- laattoriohjelmia, jotka muistuttivat aiemmin len- täjien koulutukseen käytettyjä simulaattoreita.

Simulaattoritekniikka tarjoaa myös ilmailualan erikoismuseolle keinon lentoelämysten välittämi- seen museokävijöille.

Museoiden näkökulmasta lentosimulaatto- reissa on kaksi keskeistä haastetta. Simu- laattorit pyrkivät mallintamaan lentämistä totuudenmukaisesti, joten simulaattorilen- tämisen kynnys ilmailua tuntemattomalle museoasiakkaalle on merkittävä. Simulaat- torien – etenkin monimutkaisempien raken- nelmien – rakentaminen, ylläpito ja huolto edellyttävät myös museolta huomattavia teknisiä valmiuksia ja osaamista.

Suomen Ilmailumuseolla on käytetty lentosimulaattoreita näyttelyiden elävöittä- miseen jo yli kymmenen vuoden ajan. Vii- meisten kolmen vuoden aikana museo on tarjonnut asiakkailleen myös erillisiä, mak- sullisia elämyspalveluita lentosimulaattoreil- la, kouluttajan opastuksella. Suomalaisen museokentän näkökulmasta ainutlaatuinen palvelu on osoittautunut suosituksi.

Simulaattoripalveluiden tarjoamisen ovat mahdollistaneet Ilmailumuseon eri si-

dosryhmien vapaaehtoistyöntekijöiden pa- nos. Museon vapaaehtoisiin lukeutuu pitkän linjan simulaattoriharrastajia, jotka ovat aut- taneet museon simulaattorien rakentamises- sa. Myös monet entiset ja nykyiset lentäjät ovat osallistuneet simulaattoripalveluihin elämyslentojen kouluttajana.

T

AUSTAA

:

LENTOSIMULAATTOREITA KOULUTUS

-

JAHARRASTEKÄYTÖSSÄ Lentämisen opetteluun käytettiin jo 1900-luvun alkuvuosina erilaisia mekaani- sia apuvälineitä ja kuivaharjoittelulaitteita.1 Ensimmäisen todellisen lentämistä mallin- tavan simulaattorin kehitti amerikkalainen Edward A. Link 1920- ja 1930-lukujen vaihteessa. Linkin harjoittelulaitteen runko liikkui paineilman avulla lentäjän ohjausliik- keitä mukaillen. Ensimmäiset versiot olivat lähinnä suurelle yleisölle suunnattuja hupi- laitteita. Vuonna 1933 alussa Link lisäsi lait- teeseen lentotapahtumiin reagoivat mittarit, jolloin sitä voitiin käyttää mittarilentohar- joituksissa. Tällöin Yhdysvaltain ilmavoi- mat osoitti kiinnostuksensa laitetta kohtaan – juuri mittarien mukaan lentäminen huo- non näkyvyyden vallitessa oli osoittautunut amerikkalaisten sotilaslentäjien suurimmak- si heikkoudeksi. Kaikkiaan turvallisen ja edullisen harjoittelumenetelmän tarjonneil- la Link-harjoittelulaitteilla harjoitteli satoja tuhansia sotilaslentäjiä.2

Toisen maailmansodan jälkeen simu- laattorien käyttö koulutuksessa yleistyi myös kaupallisen ilmailun parissa. Eri ilma- alustyyppien keskinäisten eroavaisuuksien kasvu loi tarpeen tyyppikohtaisille simu- laattoreille. Tekniikan kehitys mahdollisti myös entistä tarkemman simuloinnin, ja esimerkiksi digitaalisen tietokoneen kehitys 1950-luvulla merkitsi mittavaa edistysaskel- ta myös simulaattoritekniikalle. Nykyään simulaattoreilla on keskeinen merkitys len- täjien koulutuksessa sekä alkeis- että jatko-

(2)

tasolla, ja simulaattoriteknologian ympärille on muodostunut mittava kansainvälinen teollisuus.3

1970-luvun jälkeen kotitietokoneiden yleistyminen toi lentosimulaattorit myös yk- sityiskäyttäjien saataville. Bruce Artwickin perustama subLOGIC julkaisi vuonna 1980 FS1-lentosimulaattorin Apple II -ko- titietokoneelle. Kaksi vuotta myöhemmin Microsoft julkaisi simulaattorin IBM PC -tietokoneelle nimellä Flight Simulator 1.01.

Erilaisista siviili- ja sotilaslentosimulaatto- reista tuli suosittuja tietokonepelejä, ja esi- merkiksi Microsoftin Flight Simulator -sar- jasta on julkaistu toistakymmentä versiota - viimeisin vuonna 2006.4

Internetin myötä simulaattorilentä- misestä tuli myös sosiaalinen harrastus.

Ensimmäinen monenpelattava lentosimu- laattori Air Warrior julkaistiin jo vuonna

josi samoista asioista kiinnostuneille kana- van yhteydenpitoon ja ajatusten vaihtoon.

Yhteisöllisyys johti simulaattoriharrastaji- en järjestäytymiseen eri puolilla maailmaa.

Suomen ensimmäinen simulaattoriharrasta- jien järjestö Virtuaalilentäjät ry rekisteröitiin vuonna 2001.5

Nykyään virtuaalilentäminen on Suo- men Ilmailuliiton tunnustama ilmailun laji.

Aktiiviharrastajat lentävät verkossa siviili- ja sotilaslentosimulaattoreita, sekä rakentavat aidon mallin mukaisia kotiohjaamoita. Suo- men suurimmat virtuaali-ilmailun järjestöt ovat sotalentosimulaattoriharrastajien Vir- tuaalilentäjät ry sekä virtuaalisen siviili-il- mailun harrastajien ja kotiohjaamorakenta- jien perustama Suomen Virtuaali-ilmailijat ry. Lisäksi pohjoismaiset simulaattoriharras- tajat ovat ylläpitäneet vuodesta 2000 lähtien yhteistä FSNordic -verkkopalvelua ja keskus-

Link-harjoittelulaite Suomen Ilmailumuseon perusnäyttelyssä. Kuva: Suomen Ilmailumuseo.

(3)

KATSAUKSET

S

IMULAATTORIT

I

LMAILUMUSEON NÄYTTELYKOHTEINA

Ilmailumuseolla on vuosien ajan ollut tii- viit yhteydet suomalaisiin virtuaali-ilmailun harrastajiin ja kotiohjaamorakentajiin. En- simmäiset lentosimulaattorit rakennettiin elävöittämään Suomen Ilmailumuseon näyttelyitä jo 2000-luvun alussa, jolloin vas- taperustetun Virtuaalilentäjät ry:n jäsenet rakensivat yleisösimulaattoreita museon näyttelytiloihin.

Vuonna 2003 Ilmailumuseo laina- si tiedekeskus Heurekalle Lentoon! -näyt- telyä varten ilmavoimien Saab 35 Draken -suihkuhävittäjän koulutussimulaattorin ohjaamo-osan, johon rakennettiin Heure- kassa toimiva lentosimulaattori. Ohjaamon palauduttua Ilmailumuseolle Avaruus 2007

-teemanäyttelyyn, museon vapaaehtoiset ra- kensivat siihen Heurekan esimerkin innoit- tamana avaruuslentosimulaattorin. Simu- laattori siirrettiin avaruusnäyttelyn päätyttyä perusnäyttelyyn, ja muutettiinmallintamaan suihkuhävittäjälentoa. Se on vanhin muse- on perusnäyttelyssä edelleen käytössä oleva simulaattori.

Simulaattoreita on sittemmin käytetty monien museon erikoisnäyttelyiden veto- naulana. Näyttelykäytössä simulaattorit ovat olleet pääosin valvomattomia, kävijöiden käytössä museon pääsylipulla. Tämän vuok- si ne ovat olleet rakenteeltaan ja tekniikal- taan mahdollisimman yksinkertaisia – simu- laattorin opettelun kynnys museokävijälle on haluttu pitää matalana, ja huolto museol- le vaivattomana.Tällöin lentomallinnuksen realismista on yleensä jouduttu tinkimään.

Finnairin entinen kapteeni Kari Vertanen (vas.) perehdyttää asiakasta DC-9 -simulaattoriin.

Kuva: Suomen Ilmailumuseo

(4)

DC-9 -

KOULUTUSSIMULAATTORIN ELÄKEPÄIVÄTMUSEOELÄMYS

-

PALVELUISSA

Suomen Ilmailumuseo teki vuodenvaih- teessa 2010–2011 uuden aluevaltauksen.

Finnairin lentokoulutuskeskus Finnair Flight Academyltä oli poistumassa käytöstä lähes neljä vuosikymmentä palvellut Doug- las DC-9 -matkustajasuihkukoneen koulu- tussimulaattori. Ilmailumuseolle tarjoutui mahdollisuus vuokrata lentovuoroja kou- lutuskäytöstä poistetulla simulaattorilla elä- myspalveluiden tarjoamiseksi asiakkailleen niin kauan, kun simulaattori säilyisi toimin- takuntoisena – laite käytti edelleen alkupe- räistä 1970-luvun tekniikkaa, ja varaosien saatavuus oli heikkoa.

DC-9 -simulaattori hankittiin silloisen Finnairin ilmailuopiston kalustoon Saudi- Arabiasta vuonna 1972. Simulaattorilla tyyppikoulutettiin lentäjiä Finnairin uu- teen matkustajakoneeseen – yhtiö hankki 1970-luvun alussa ensimmäiset DC-9 -tyy- pin koneet korvaamaan käytöstä poistuvia Caravelle-matkustajakoneita. Simulaattori edusti aikansa uusinta tekniikkaa. Se oli en- simmäinen Suomessa käytössä ollut lento- simulaattori, jossa oli hydraulisten pump- pujen avulla toteutettu liikejärjestelmä.

Simulaattoriin rakennettiin vuonna 1976 vi- suaalijärjestelmä – niin ikään ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Finnair operoi DC-9 -koneen eri versi- oita kesäkuuhun 2006 saakka. Simulaattori oli kuitenkin käytössä vielä vuoteen 2010 asti – Finnair Flight Academy vuokrasi sillä koulutuspalveluita ulkomaisille lentoyhtiöil- le, jotka käyttivät ja käyttävät edelleen ky- seistä konetyyppiä.

Ilmailumuseon elämyspalvelutoiminta käynnistettiin nopealla aikataululla alkuvuo- desta 2011. Sopimuksen mukaisesti Finnair Flight Academyn teknikot vastasivat laitteen

tulivat Ilmailumuseon puolelta. Lähtökohta oli täysin erilainen näyttelykäytössä olevaan simulaattoriin verrattuna. Täysiverisen len- tokoulutussimulaattorin käyttö edellyttää kouluttajaa, jolla on liikelentäjän pätevyys ja kyseisen koneen tyyppikoulutus - kou- luttamatonta museoasiakasta ei voi päästää simulaattoriin omin päin. Ilmailumuseo sai jälleen apua vapaaehtoisilta – museo kut- sui sidosryhmiensä kautta koolle joukon Finnairin entisiä ja nykyisiä lentäjiä, jotka lupautuivat kouluttajiksi. Osa lentäjistä oli aikanaan lentänyt Finnairin DC-9 -koneilla, ja Ilmailumuseon simulaattoripalvelut tarjo- sivat mahdollisuuden vanhojen muistojen verestämiseen. Osalla kouluttajista ei ollut kokemusta DC-9 -koneesta, mutta museon tarjoama mahdollisuus historiallisesti mer- kittävän konetyypin tyyppikoulutukseen toimi houkuttimena vapaaehtoistyöhön.

Vapaaehtoisista kouluttajista huolimatta simulaattorin käyttökustannukset nousivat niin korkeiksi, että elämyspalvelut joudut- tiin hinnoittelemaan huomattavasti muita museon yleisöpalveluita kalliimmiksi. Tun- nin ohjeistuksesta ja kahden tunnin simu- laattorilennosta koostuvan elämyspaketin lähtöhinta nousi 650 euroon – esimerkiksi museon opastuspalveluihin verrattuna hinta oli kymmenkertainen.

Korkeasta hinnasta huolimatta elä- myspalvelut osoittautuivat menestykseksi.

Kokonaisuudessaan Ilmailumuseo operoi vuosina 2011–2012 lähes 450 simulaatto- rilentoa, joiden aikana sadat asiakkaat pää- sivät kouluttajan johdolla kokeilemaan pe- ruslentotoimintoja: lentokoneen ohjausta, nousuja ja laskuja. Myös asiakkailta saatu palaute oli positiivista – ammattitaitoisen kouluttajan johdolla asiakkaille voitiin tar- jota onnistumisen kokemuksia vaativallakin lentomallinnuksella.

Kaikkiaan DC-9 -simulaattorista saadut kokemukset osoittivat, että Ilmailumuseon

(5)

KATSAUKSET

nistunut, ja tällaisille palveluille oli kysyntää.

Menestys innosti museota investoimaan ja kehittämään vastaavia palveluita myös jat- kossa. Taloudellisten tuottojen ohella DC-9 -simulaattori toi Ilmailumuseolle myös huo- mattavaa medianäkyvyyttä.

DC-9 -simulaattorin viimeiset asiakas- lennot lennettiin toukokuussa 2012. Ennen simulaattorin lopullista käytöstä poistoa Ilmailumuseo toteutti mittavan dokumen- tointihankkeen, jossa haastateltiin simulaat- torin parissa eri vuosikymmeninä työsken- nelleitä kouluttajia, lentäjiä ja teknikkoja.

Ilmailumuseon elämyspalvelut muodostivat toistaiseksi viimeisen luvun pitkään pal- velleen simulaattorin tarinassa. Käytöstä poiston jälkeen simulaattorin ohjaamo-osa lahjoitettiin Ilmailumuseon kokoelmiin, ja siirrettiin museolle kesällä 2013. Tätä artik- kelia kirjoitettaessa museon vapaaehtoiset kartoittavat mahdollisuuksia herättää simu- laattoria uudelleen henkiin nykytekniikan voimin.

P

IPER

A

ZTECINUUSIELÄMÄ

2000-luvun puolivälin paikkeilla Ilmailu- museon silloisella näyttelysihteerillä ja va- paaehtoisilla kotiohjaamorakentajilla syntyi ajatus laajamittaisesta, museon perusnäyt- telyn yhteyteen rakennettavasta yleisilmailu- simulaattorista. Vaikuttavan elämyksen luo- miseksi simulaattori rakennettaisiin oikean ilma-aluksen runkoon, ja sen ohjaamiseen käytettäisiin ilma-aluksen alkuperäisiä hal- lintalaitteita.

Museo sai simulaattorihanketta varten vuonna 2006 Malmin lentoasemalla toimi- valta BF-Lento Oy -lentokoulutusyhtiöltä Piper PA-23-250 Aztec E -kaksimoottori- koneen eturungon. Kone oli hankittu Suo- meen Tanskasta koulutuskäyttöön vuonna 1993 ja rekisteröity tunnuksella OH-PST.

Se vaurioitui pakkolaskussa Tallinnan lä- hettyvillä korjauskelvottomaksi 1990-luvun lopussa ja poistettiin ilma-alusrekisteristä vuonna 2000. Koneen eturunko ohjaamoi- neen oli kuitenkin säilynyt onnettomuudes-

OH-IMS-simulaat- tori on rakennettu aidon lentokoneen ohjaamoon. Kuva:

Juha Klemettinen.

(6)

sa verrattain ehjänä ja soveltui hyvin yleisil- mailusimulaattorin aihioksi.

Eturungon entisöinti ja muokkaami- nen simulaattorikäyttöön käynnistyi vapaa- ehtoisvoimin vuonna 2007. Ensimmäisten vuosien aikana hanketta vietiin eteenpäin käytännössä yhden hengen voimin. DC-9 -simulaattorin menestys innosti museota kuitenkin investoimaan omien simulaattori- en kehitykseen, jolloin Aztec-simulaattorin kehitykseen panostettiin uudella innolla:

simulaattori päätettiin valjastaa museon elä- myspalveluiden käyttöön.

PiperAztec-simulaattori julkistettiin vi- rallisesti huhtikuun alussa 2011, ja sai nimen OH-IMS (Ilmailumuseon Simulaattori). Sa- man kevään aikana museolla järjestettiin myös kotiohjaamoharrastajille suunnattu teemapäivä, joka innosti uusia vapaaehtoisia liittymään simulaattorin kehitystiimiin. Ke- hitystyötä jatkettiin kuitenkin vielä avajais- ten jälkeenkin. Syksyllä 2011 valmistui kol- mella ultra short throw -videoprojektorilla toteutettu visuaali, jolle voitiin heijastaa 120

asteen etunäkymä. Keväällä 2012 tehtiin toinen mittava uudishanke, jossa simulaat- toriohjelma vaihdettiin vanhan Microsoft Flight Simulator 2004 -yksityissimulaatto- rista ammatilliseen koulutuskäyttöön tar- koitettuun Lockheed Martin Prepar3D -ohjel- maan.

OH-IMS -simulaattori on vuodesta 2011 vakiinnuttanut paikkansa Ilmailumu- seon elämyspalvelutarjonnassa. Sillä on lennetty puolen tunnin ja tunnin mittaisia elämyspaketteja, jotka vastaavat sisällöltään DC-9 -simulaattorin elämyspalveluita supis- tetussa muodossa. Kokeneempien lentäjien kanssa simulaattorilla voidaan peruslentä- misen ohella harjoitella lentämistä vaati- vammissa sääolosuhteissa, suunnistusta ja matkalentämistä.

Simulaattorin kouluttajina toimii pää- osin yksityislentolupakirjan suorittaneita vapaaehtoisia, simulaattori- ja kotiohjaamo- harrastajien keskittyessä simulaattorin yllä- pitoon ja tekniseen kehitykseen.

Kouluttaja käy läpi Messerschmitt-hävittäjän hallintalaitteita ennen len- toonlähtöä. Kuva: Suomen Ilmailumuseo.

(7)

KATSAUKSET

S

OTALENTÄMISTÄ

M

ESSERSCHMITT

-

HÄVITTÄJÄLLÄ

Ilmailumuseon tärkein yksittäinen sidosryh- mä simulaattoritekniikan saralla on Virtu- aalilentäjät ry., Suomen vanhin virtuaali-il- mailun järjestö. Suomalaisen sotilasilmailun historiaan erikoistuneen yhdistyksen tavoit- teena oli Suomen sotien ilmasotahistorian elävöittäminen simulaattoritekniikalla – tä- hän tavoitteeseen pohjautuivat jo järjestön ensimmäiset, 2000-luvun alun yleisösimu- laattorit. Kaupallisten elämyspalveluiden lanseerauksen jälkeen Ilmailumuseo päätti investoida uuteen, PiperAztec -simulaatto- rin rinnalla kehitettävään sotilaslentosimu- laattoriin elämyspalvelutarjonnan täydentä- miseksi.

Simulaattoria varten tilattiin vuonna 2011 saksalaiselta valmistajalta Messerschmitt- Bf 109 G2 -hävittäjälentokoneen ohjaamon mallin mukaan rakennettu runko. Saksalais- valmisteinen hävittäjäkone palveli Suomen ilmavoimien päähävittäjänä vuosina 1943–

1953, ja sillä oli keskeinen merkitys muun muassa jatkosodan ratkaisutaisteluissa ke- sällä 1944. Simulaattoriin rakennettiin kol- men videotykin visuaali, joka projisoi hävit- täjän etu- ja sivunäkymät lentäjän ympärille.

Simulaatio-ohjelmaksi valikoitui vuonna 2003 julkaistu, alan harrastajien suosima Il-2 Sturmovik: Forgotten Battles. Messerschmitt -simulaattoreita rakennettiin kerralla kaksi kappaletta. Toinen sijoitettiin Keski-Suo- men Ilmailumuseoon Tikkakoskelle.

Elossa olevat jatkosodan lentäjäveteraa- nit vihkivät Messerschmitt -simulaattorin käyttöön syksyllä 2011. Siitä lähtien sillä on lennetty OH-IMS:n tavoin puolen tunnin ja tunnin elämyspaketteja. Pakettien sisältö riippuu asiakkaan aiemmasta kokemuksesta – aloittelevien simulaattorilentäjien kanssa keskitytään toisen maailmansodan hävittä- jälentokoneen ohjaamiseen, kokeneemmat lentäjät voivat kokeilla Virtuaalilentäjien

ohjelmoimia, historiallisiin lähteisiin perus- tuvia ilmataistelutehtäviä.

Simulaattorin rakentaneet Virtuaalilen- täjät ry:n vapaaehtoiset ovat toimineet myös kouluttajina asiakaslennoilla. Lennoilla käy- tetyt ohjeistukset perustuvat ilmavoimien 1940-luvulla käyttämiin virallisiin ohjesään- töihin.

T

ULEVAISUUS

:

SIMULAATTORIT OSANAUUDEN

I

LMAILUMUSEON KESKEISTÄPALVELUTARJONTAA Ilmailumuseo on jatkanut yhteistyötä Fin- nair Flight Academyn kanssa DC-9 -simu- laattorin käytöstä poistamisen jälkeenkin.

Vuoden 2012 lopussa museo teki sopimuk- sen FFA:n tällä hetkellä vanhimman käy- tössä olevan simulaattorin, Boeing MD-11 -matkustajakoneen koulutussimulaattorin vuokraamisesta elämyspalveluihin. Simu- laattoria käytetään edelleen myös lentäjien koulutukseen, joskin Finnair luopui kysei- sestä konetyypistä jo alkuvuodesta 2010.

Ilmailumuseo operoi MD-11 -simulaattoria samoilla toimintaperiaatteilla kuin DC-9 -si- mulaattoria aikanaan.

Vuonna 2013 museo sopi uuden yh- teistyösopimuksen lentokoulutusyhtiö Aeropole Oy:n kanssa yhtiön toimitilojen vuokraamisesta Suomen Ilmailumuseol- ta. Aeropolen hankkima moderni Diamond DA42 -yleisilmailukoneen koulutussimu- laattori sijoitettiin museon tiloihin syksyllä 2013. Simulaattori sai lokakuussa 2013 Lii- kenteen turvallisuusvirasto Trafilta FNPT II -hyväksynnän, eli sillä voidaan tarjota muun muassa viranomaishyväksyttyä mit- tarilentokoulutusta. Yhteistyösopimuksen mukaisesti simulaattori liittyy koulutuskäy- tön ohella myös Ilmailumuseon elämyspal- veluperheeseen, tarjoten asiakkaille nyky- päivän lentoelämyksiä.

(8)

Erilaiset lentosimulaattorit ovat tar- jonneet Suomen Ilmailumuseolle keinon ilmailuhistorian elävöittämiseen ja lento- elämysten tarjoamiseen museoasiakkaille.

Erityisesti opastetut elämyspalvelut, jotka lanseerattiin DC-9 -simulaattorin vuokraso- pimuksen myötä vuonna 2011, ovat osoit- tautuneet onnistuneiksi. Suuri kiitos näistä onnistumisista kuuluu museon vapaaehtoi- sille, ilman heidän osaamistaan ja ammatti- taitoaan palvelujen tarjoaminen ei olisi ollut mahdollista.

Ilmailumuseossa on paraikaa meneillään mittava Lentoon 2015 -uudistushanke, jonka tarkoituksena on koko museon konseptin, organisaation ja perusnäyttelyn uusiminen seuraavien vuosien aikana. Elämyspalvelut ovat osoittaneet paikkansa uuden museon palvelurakenteessa, ja Aeropolen yhteistyö on monipuolistanut simulaattorien käyttöä museolla.

Lentosimulaattoreilla tulee siis olemaan paikkansa myös uudessa, 2010 -luvun Ilmai- lumuseossa.

Kirjoittaja työskentelee näyttelyamanuenssina Suomen Ilmailumuseossa ja on ollut mukana suun- nittelemassa museon simulaattoripalveluja.

1 Hancock & co. 2009: 18.

2 ASME International 2000: 3.

3 Hancock & co. 2009: 20 - 21.

4 Hancock&co. 2009: 20.

5 Kauppinen 2006.

LÄHTEET

ASME International (ed.) 2000: The Link Flight Trainer. A Historic Mechanical Engineering Landmark.http://files.asme.org/asmeorg/Com- munities/History/Landmarks/5585.pdf (Avattu- viimeksi 17.10.2013)

Hancock, Mouloua, Vincenzi& Wise (ed.) 2009:

Human Factors in Simulation and Training. CRC Press, Boca Raton, FL.

Kauppinen, Jukka O. 2006: Virtuaalilentämistä Suomessa jo yli vuosikymmenen ajan. Verkko- artikkeli Virtuaalilentäjät ry:n verkkosivuilla.

http://www.virtualpilots.fi/feature/artikkelit/

virtuaalilentamista_suomessa/. (Avattu viimeksi 17.10.2013)

Yhteisöjen www-sivuja, ym.

Aeropole Flight Training: http://www.aeropole.fi/

Finnair Flight Academy: http://www.finnairflight- academy.com/

FSNordic.net, Pohjoismaiden suurin siviililento- simulaattoreihin keskittynyt internet-palvelu:

http://www.fsnordic.net/

Suomen Ilmailuliiton lajiesittely: http://www.ilmai- luliitto.fi/fi/lajit/virtuaalilentaminen

Suomen Ilmailumuseon simulaattorisivus- to: http://www.ilmailumuseo.fi/index.

php?page=simulaattorit-2

Suomen virtuaali-ilmailijat ry.: http://www.svil.fi/

Virtuaalilentäjät ry.: http://www.virtualpilots.fi/

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Typologinen näkökulma avar- taa ymmärrystä suomen komitatiivista ja osoittaa, että suomen sijasysteemin kannalta marginaaliselta näyttävä ilmiö on maailman kielten

Kaikkialla suomen murteissa hän ja he kuuluvat referaattiin (Kallel sanoi, että hän' tulee) ja vähättelevään puheeseen (Tiedä häntä; tarkemmin eri murteiden tilanteesta Vilp-

[r]

Trading revenues of primary dealers de- rive from three sources: the bid-ask spread, the appreciation of inventory accumulated through trading, and the coupon receipts of bonds in

Tiedollisesti tärkeäm- pänä ja tieteilijän kannalta kiinnostavampana pidän kuitenkin sitä, miten taide voi tarjota huomaamatta jääneitä näkökulmia sekä tutkimuskohteeseen

GuNIr2uI GRANQvT5T: Talassologiska oxpoditionor i havon kring Fin land

‘I)e vanliga siifrorna hänföra sig till fjärdstationorna; dc kursiverado till dc cxtra Tölöviksstationerna och dc romorska till strandstationerna, om vilka varlera.. mcm

Mikäli kunnostustyön aikana ilmenee kunnostussuunnitelman muutostarpeita tai tässä päätöksessä huomioimattomia odottamattomia tilanteita tulee niistä tehdä il- moitus,