• Ei tuloksia

Kyllä sielulle kolo jää näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kyllä sielulle kolo jää näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 7 / 2 0 0 9 39 Vuosi 1859 oli englantilaiselle kirjallisuudelle

loistelias vuosi. Charles Darwinin Lajien synnyn lisäksi ilmestyi Charles Dickensin Kaksi kaupun- kia, George Eliotin Adam Bede, Alfred Tennyso- nin Idylls of the King, Anthony Trollopen Bertra- min suku ja John Stuart Millin Vapaudesta.

Eikä Suomellakaan mene huonosti 150 vuot- ta myöhemmin, jos mittapuuksi otetaan Finlan- dia-palkitun Kristina Carlsonin uusi, innosta- va romaani Herra Darwinin puutarhuri (Otava 2009). Kaunokirjallisuus ei ehkä kuulu Tietees- sä tapahtuu -lehden normaaliin repertuaariin, mutta juhlavuosi tehköön poikkeuksen. Enkä nyt puhu naturalisti Darwinista, vaikka hän on Carlsonin romaanin poissaoleva keskus, vaan luonnontieteilijä ja kirjailija C. P. Snow’sta.

Toukokuussa tuli kuluneeksi tasan 50 vuot- ta siitä, kun Snow piti Cambridgen yliopistossa vaikutusvaltaisen luentonsa ”Kaksi kulttuuria”.

Luonnontieteet ja humanistit eivät enää kes- kustele vaan ”irvistivät toisilleen”, Snow mureh- ti, mikä suuresti vaikeutti teknologian menes- tyksekästä soveltamista ja maailmaa vaivaavien ongelmien ratkaisemista.

Huoli oli siis perimmiltään yhteiskunnalli- nen. Snow’lle ”kirjallisuusintellektuellit” olivat

”luontojaan luddiitteja”, ja siksi kehityksen tiellä.

Lisäksi mieliharmina olivat runoilijat, jotka kyl- lä poimivat luonnontieteestä kaikenlaisia uusia ja jännittäviä termejä, mutta käyttivät niitä vää- rin. Tästä sitten johtui, ettei tieteestä ollut tai- teelle mitään todellista hyötyä, Snow päivitteli.

No, ”oikea” ja ”hyödyllinen” ovat kieltämättä hankalia käsitteitä taiteissa, mutta jos kirjaili- joiden teknokammosta pitäisi tehdä henkilöre-

kisteri, niin tuskin siinä Carlsonia mainittaisiin.

Herra Darwinin puutarhuri kertoo toisinaan ennakkoluuloisen mutta yleensä avoimesti kes- kustelevan ihmisyhteisön lisäksi yksilön kovasta osasta, mutta sen lopuksi sanat ”jännittävä”, ”toi- veikas” ja ”sähkö” on sommiteltu sievästi peräk- käisiin lauseisiin.

Tarinan aluksi kertojan ääni kiertää viestika- pulana kyläläiseltä toiselle, kun elämän paina- ma puutarhuri jolkottaa pitkin Kentin piirikun- nan raittia joskus 1870-luvun lopulla. Eikä edes luontokappaleita unohdeta: ”Harmaa aamu!

harmaa päivä! harmaa kylä! harmaat ihmiset!”, naakkuvat kellotapulin naakat. Vaikka siirtymät tajunnanvirrasta toiseen ovat melko saumatto- mia, valittu kerrontakeino on silti sattuva. Eikö romaanin aihepiiriin nimenomaan kuulu, että luonto on toisiinsa sulautuvien ja vaikuttavien elementtien summa, joten ehkä kyse onkin eko- logisen eikä psykologisen romaanin tyylilajista?

Herra Snow olisi jo nyt riemuissaan.

Toiseksi uusi kirja jatkaa luontevasti Carlso- nin vuosikymmen sitten ilmestyneen esikoisen pohdintoja ihmisen paikasta kehityksen kulussa.

Uskonnollisen auktoriteetin syrjäyttävä valistus, työn ja talouden luonnetta muuttavat keksinnöt sekä tunne ajan kulusta, joka jättää kaiken tutun taakse, olivat esillä jo palkintoromaanissa Maan ääreen (1999): ”Aika on tila, johon teot raken- tavat huoneet. Minä olen kynnyksellä. Makaan selin omaan elämääni.”

Nyt kertojia on kuitenkin monta ja väittely paikoin vilkasta, sillä kaikilla on jokin mielipi- de siitä, miten Darwinin evoluutio-oppiin pitäisi suhtautua. Tai mistä ihmiselämän erilaiset muo-

KOLUMNI

Kyllä sielulle kolo jää

Putte Wilhelmsson

(2)

40 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 7 / 2 0 0 9

dot ja vastoinkäymiset oikein juontuvat, mikä oikeastaan on sama asia.

Luomistyön tarkoituksenmukaisuus ja ihmi- sen tarpeet tuntuvat toisinaan olevan ristiriidas- sa, kuten puutarhurin kohtalo osoittaa. Hän on menettänyt vaimonsa ja lapsetkin ovat vaivaisia.

Usein puhe silti nousee koetuista kärsimyksistä teoreettisemmalle tasolle, historian opetuksia ja jumaluusoppia unohtamatta.

”Tulevien vuosikymmenien ja vuosisatojen ihmiset suhtautuvat meidän käsityksiimme yli- mielisesti kuin olisimme lapsia jotka harjoitte- levat ajattelemista sillä uusien ajatusten ja kek- sintöjen valossa me näytämme huvittavilta”, ennustaa pelkkään kaunokirjallisuuden ikä- vystynyt porvarisrouva. Lisää riemunaihetta Snow’lle!

Ravintolassa kokoontuva herraseura puoles- taan arvelee, että viisas ja armollinen Jumala katosi tästä maailmasta jo uskonsotien mukana, ennen kuin tiede ehti edes puuttua Hänen tar- peellisuuteensa. Lisäksi herrojen moderni maal- lisuus taitaa olla lajiltaan enemmän ekonomis- tista kuin naturalistista: ”Rukoilkaa pois, mutta ei Jumala konjunktuureihin puutu. Maailman mitassa uskonasiat ovat kirkolle ja kauppiaille neuvottelukysymys, josta on päästy tuottoisaan sopuun.” Samalla myös myönnetään, ettei Dar- winkaan kykene sysäämään hengen taantumus- ta kokonaan syrjään: ”Mihin sielu muka mahtuu, jos pää on tietoa täynnä?”… ”Tietämättömyyttä

riittää sen verran, että kyllä sielulle kolo jää.”

Kotimaassa Carlsonin kirjallista vertaisryh- mää ovat Fredrik Lång ja Hannu Raittila. Kol- mikosta kukin on omalla tavallaan tyylitellyt historian suuria linjoja, joissa aatevirtausten ja ratkaisutaisteluiden sijaan olennaista on tie- de, talous ja teknologia. Todellisuudessa, jonka näkymättömän henkimaailman muodostavat vaikkapa vaihtoarvo tai sähkö, yksilö tietys- ti pysyy itseään suurempien voimien armoilla.

Positiivisin mielikuva syntyy kuitenkin niistä ihmisistä, jotka elämisen pakkoa toteuttaessaan eivät tyydy kohtaloonsa vaan parantavat olosuh- teitaan.

Romaanin lopuksi Carlson jättää lukijalle pohdittavaksi puutarhurin ramman pojan, joka sai kaupungista jalkaansa ortopediset kengät ja juoksee ensi kertaa mäkeä alas, sekä työnsä ääreen kumartuneen isän, joka istuttaa sähköis- tetylle kasvimaalle elämän iloja ja välttämättö- myyksiä – ohraa ja mansikkaa.

Ratkaisu on konkreettisempi ja kosketta- vampikin kuin Snow’n. Tämä maalaili luenton- sa lopuksi jotain luonnontieteistä ”koko henki- sen kokemuksemme omaksumisena”, mitä sitten taiteissakin ”käytettäisiin yhtä luonnollisesti kuin kaikkea muutakin”. Kuulostaa tyypilliseltä humanistin haihattelulta.

Kirjoittaja on toimittaja ja tietokirjailija.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

todellinen kivi on todellinen todellinen puu on todellinen todellinen kesä on todellinen todellinen talvi on todellinen todellinen pesä on todellinen todellinen virta on

Kotimaisissa kirjasto- ja informaa- tioalan tieteellisissä seuroissa (Informaatiotutkimuksen seura ITY ry, Suomen tieteellinen kirjastoseura STKS) pitkään

Olen hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että jotakin olisi tehtävä niin Kirjastotieteen ja informatiikan yhdistyksen kuin Kirjastotiede ja informatiikka -lehdenkin nimelle..

Thomas Sowell, Hoover Instituutin tutkija, osoit- taa kirjassaan "Inside American Education" (1993), että yliopistojen perimmäinen ongelma on juuri se

Vaikka valtaosa (68 %) kyselyymme vastanneista katsoo, että monikulttuurisille nuorille ei tule järjestää erityistä, vain heille tarkoitettua nuorisotoimintaa 18

24 Sotevan ja Porin Konepajan välinen kirjeenvaihto pal- jastaa, että varsinkin vuosina 1945 ja 1946 konepajalle ehdotettiin Sotevan toimesta valmistettavaksi lukuisia

Nämä väitteet ovat tärkeitä siksi, että ne ovat analyyttisessä mielessä kunnianhimoisia ja strategisesti keskeinen osa viimeaikaista yh- teiskuntateoriaa: niihin nojautumalla

Taulukot 1 ja 2 osoittavat, että Web 2.0 ja sosiaalisen median palvelut ovat sangen tunnettuja ja myös melko laajassa tuotannollisessa käytössä, vaikka käsitteet eivät vielä