• Ei tuloksia

Eläimet näkyviksi näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Eläimet näkyviksi näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

76 T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 4 / 2 0 1 5

räiseen luontoon. Metsän tarinalla on merkitystä, sillä metsä antaa uu- sia mahdollisuuksia myös nykyajan bioteknologioissa ja lisäksi metsä- luonnon arvo on nousemassa luon- tomatkailun ja hyvinvointimatkai- lun kohteena.

Teos on ladattu täyteen luon- nonilmiöitä ja niihin liittyviä kan- sanuskomuksia, joilla metsissä pal- jon liikkuneet ja metsästäneet mui- naiset esi-isämme ovat jäsentäneet elinympäristöään. Tuskinpa ku- kaan heistä on kantanut mukanaan läheskään näin laajaa valikoimaa erilaisia käsityksiä, ellei sitten sat- tunut olemaan tietäjä iänikuinen.

Tässä metsäkertomuksessa usko- musten runsaudella on kuitenkin oma kiinnostava tehtävänsä, sillä ne tuovat esille aivan toisenlaisen ajattelutavan omasta menneisyy- destämme. Esimerkiksi jos sattui näkemään sananjalan kukkivan, niin mitä siitä sitten seurasikaan?

Luontoon liittyvät muinaiset usko- mukset ovat myös osa yhteistä kult- tuuriperintöämme.

Joitakin käsityksiä olisin aina- kin itse tarkentanut. Kansanperin- teessä tunnetaan erilaisia merkittä- viä vanhoja puita, pyhiä puita, kar- sikoita, pitämyspuita tai uhripui- ta. Metsän tarinassa pitämyspuu mainitaan haltijan asuinpaikkana, mutta oliko se sittenkin lähinnä uh- ripuu tai muistelupuu, jota kunni- oitettiin ja jonka puoleen käännyt- tiin lohtua hakemaan.

Muinaissuomalaisissa usko- muksissa nousee esille luonnon kunnioittaminen. Ihminen on tar- vinnut luontoa tullakseen toimeen ja metsän kanssa on pitänyt elää so- pusoinnussa, vaikka metsä on tar- koittanut myös karhun ja muiden petojen aiheuttamaa vaaraa. Met- sien keskellä asuneet ihmiset näki-

vät itsensä osana luontoa, ja myös pitämyspuulla oli tärkeä ja luonte- va osa elämässä.

Nykyajan suomalaiselle luon- non kunnioittaminen tarkoittaa luonnon suojelemista, ja viimeisis- sä vanhoissa metsissä voidaan näh- dä myös kulttuurillemme tärkeitä perusarvoja. Kun metsässä jaksaa kulkea luontoa tarkkailen, sieltä voi löytää myös tämän kirjan esittele- miä luonnonihmeitä: pieniä hyön- teisiä, pikkulintuja, kuukkelin, hel- mipöllön, ketun tai jopa hirven.

Kirjan lopussa on hyvä kirjal- lisuusluettelo lähdemateriaalina käytetystä kansankulttuuria, mui- naisuskoa ja esihistoriaa käsittele- västä kirjallisuudesta. Myös kirjan valokuvien sisältö selviää kuvaluet- telosta; aukeamilla kuvat ovat il- man kuvatekstejä. Ehkä myös pie- ni laji- ja asiahakemisto olisi ollut hyödyllinen; sellainen josta löytyi- sivät viittaukset esimerkiksi hirveä, karhua, kyytä, mäntyä, palokärkeä, kuukkelia, pitämyspuuta tai sanan- jalkaa käsitteleviin kohtiin.

Kirjoittaja on biologi ja tietokirjailija.

Eläimet näkyviksi

Pekka Wahlstedt

Elisa Aaltola ja Sami Keto (toim.):

Eläimet yhteiskunnassa. Into 2015.

Eläimet ovat läsnä kaikkialla, näky- vinä ja näkymättöminä, mitä erilai- simmissa muodoissa. Rakastetut lemmikkieläimet ovat hyvin nä- kyvästi ja kuuluvasti läsnä ihmisen arjessa. Tuotantoeläimet ovat myös näkyvinä ja maistuvina arjessa läs-

nä, mutta ihminen ei pysty näke- mään yhteyttä vaikkapa minipos- sunsa ja lautasella höyryävän kyl- jyksen välillä. Näkymättömimmil- lään ja huomaamattomimmillaan eläimet ovat läsnä vaatteissa, huo- nekaluissa, koriste-esineissä, työ- välineissä ja muissa esineissä.

Eläimet yhteiskunnassa paneu- tuu tieteen ja myös taiteen keinoin eläimiin ja niiden ristiriitaiseen asemaan yhteiskunnassa. Pää- huomio on siinä, että kotieläimiä saatetaan palvoa ja hemmotella kuin omaa lasta, mutta tuotanto- eläimiä kohdellaan elottomina esi- neinä ja raaka-aineena. Ristiriita kätketään usein eläimet iloisina ja huolettomina kuvaavien mainos- ten taakse.

Kirjan kirjoittajista yksi, Kris- to Muurimaa, onkin Oikeutta eläimille -yhdistyksen aktivisti, joka kertoo tuotantotiloilla näke- mistään ja dokumentoimistaan puutteista eläinten oloissa. Mui- ta kirjoittajia ovat muun muassa esseisti Antti Nylen, teatterintekijä ja kirjailija Laura Gustafsson, filo- sofi Elisa Aaltola, Animalian toi- minnanjohtaja Salla Tuomivaara, biologi Jussi Viitala ja Animalian eläinsuojelulain asiantuntija Bir- gitta Wahlberg.

On tärkeää, että kirjassa käy- tetään myös taiteellista lähes- tymistapaa, koska eläimet eivät kykene ilmaisemaan kokemuksi- aan. Kielen taakse kurottava tai- de pystyy tavoittamaan eläimen todellisuuden paremmin. Tämä on tärkeää myös siksi, että eläin- ten kaltoinkohtelua on puolustettu argumentilla, että mistä ihminen tietää, mitä eläin kokee, pystyykö se edes kokemaan kipua ja tuskaa.

Uuden ajan luonnontiede, etune- nässä äärimmäisen muodollinen

(2)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 4 / 2 0 1 5 77 ja ratio naalinen René Descartes,

oletti, että eläimet ovat koneita ja niiden ääntely kuin kellon jousi- en ja vieterien kirskuntaa. Tähän ajatteluun tehotuotannon ja julmi- en eläinkokeiden oikeutus paljolti nojaa.

Suurin ja kauaskantoisin perus- telu eläinten asemalle välineinä ja palvelijoina on, että ihminen on olemukseltaan erilainen kuin eläi- met ja muu luomakunta. Kristin- uskon mukaan ihminen on Juma- lan kuva ja jatke, Descartesin ja monien muiden ajattelijoiden mielestä ainoastaan ihminen on vapaa ja rationaalinen olento.

Melkein jokaisessa kirjan artik- kelissa viitataankin tieteen suureen kumoukselliseen, Charles Darwi- niin, joka pudotti ihmisen valtais- tuimeltaan ja upotti osaksi luontoa.

Ihminen ei olekaan jumalan vaan apinan kuva ja jatke. Tosin kirjassa innostutaan ehkä liikaakin ihmisen eläimellisistä sukujuurista ja väite- tään että ihminen ON eläin. Olisi ollut suotavaa tehdä ero ihmisen eläimeen palauttamisen ja sen välil- lä, että ihminen on kehittynyt eläi- mestä.

Toisaalta se, että ihminen on erilainen kuin eläin ei ole sama asia kuin ihmisen asettaminen eläimen yläpuolelle. Voihan eri- laisuuden kääntää toisinkin päin ja pitää eläimiä ihmistä parempi- na. Kysymys on arvottamisesta.

Kirjassakin esimerkiksi ihmisen ylpeyttä, ihmisen eläimestä erot- tavaa kieltä, arvostetaan yli kai- ken. Nekin, jotka haluavat nostaa eläimen ihmisen tasolle, pitävät ihmistä ja ihmisen kykyjä kaiken mittana. He haluavat vain todistaa, että eläimetkin omaavat ja hallit- sevat ne kyvyt, jotka kruunaavat ihmisen ihmiseksi.

Miksi ei voida hyväksyä ja ylis- tää näitä kieltä taitamattomia mut- ta mystisiä ja monessa tavoitta- mattomia olentoja niiden itsensä takia? Kirjan taidetta ja eläintä käsittelevässä osassa tuodaankin esiin, että taide voi käyttää kiel- tä kielen rajojen paljastamiseen sekä tätä kautta avata ja tehdä hiljaista tilaa sille, joka on suljet- tu ulos kieliyhteisöstä. Kirjasta löytyy moderni tai postmoder- ni runo, joka päästää tikan äänen esille rikkomalla kielen rakenteita.

Taide auttaa näin lähestymään ja ymmärtämään eläimen outoa kiel- tä sen omilla ehdoilla.

Kirjassa todetaan filosofises- ti, että eläin tulisi nostaa pelkän välinearvon omaavasta objektista itseisarvoiseksi yksilöksi ja subjek- tiksi. Eläin on arvokas ja loukkaa- maton eläimenä ihmisen eduista riippumatta. Kun eläin nähdään vain ihmisen välineenä, ei pääs- tä pois traagisesta paradoksista:

eläimiä koskevaa lainsäädäntöä on enemmän kuin koskaan ja lem- mikkejä pidetään perheenjäseni- nä ja kutsutaan ”häneksi”, mutta samaan aikaan niitä metsästetään, tapetaan ja teurastetaan enemmän kuin koskaan historian aikana.

Eläimet yhteiskunnassa -kirjan voima on sen moniäänisyydessä, taiteen ja tieteen, humanistisen ja luonnontieteen synteesissä. Näin kirja antaa ajattelemisen aihetta jokaiselle ja auttaa näkemään eläi- men olemuksen ja aseman itselle vieraiden näkökulmien läpi. Kaik- ki artikkelit ovat selkeästi ja suju- vasti kirjoitettu, ja teoksen päät- tää Jenni Haukion koskettava ja puhutteleva runo.

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja krii- tikko.

Mallikkaasti ympäristöriskeistä

Jari Lyytimäki Eeva-Liisa Hallanaro ja Kirsti Loukola-Ruskeeniemi:

Arseenia kalliossa! ja mitä siitä sitten seuraa… Geologian tutkimuskeskus, erikoisjulkaisut.

Helsinki. http://tupa.gtk.fi/

julkaisu/erikoisjulkaisu/ej_089.

pdf

Harvapa taitaa enää tietää, mistä oikeastaan juontuu kielikuva myr- kynvihreydestä. Kielikuvan taus- ta selviää Eeva-Liisa Hallanaron ja Kirsti Loukola-Ruskeeniemen teoksesta Arseenia kalliossa! Ja mi- tä sitten tapahtuukaan… Kirja käy kokonaisvaltaisesti läpi arseenin esiintymisen ympäristössä, kul- keutumisreitit, luonto- ja terveys- vaikutukset sekä yhteiskunnallisen ohjauksen ja riskinhallinnan pää- piirteet.

Arseeni on ollut monessa muka- na. Kirjan historiallisessa katsauk- sessa esitellään arseenin käyttö- kohteita kivikaudesta nykypäi- vään. Lukija johdatellaan aiheen pariin mielikuvilla salapoliisitari- noiden arsenikkimurhaajista. Tä- män jälkeen lukija saa kuin huo- maamattaan tietoa arseenin ke- miallisista ominaisuuksista, esiin- tymisestä, käytöstä, vaikutuksista ja haittojen torjunnasta. Teoksen aloittava luku onkin malliesimerk- ki siitä, miten koukuttavasti yksit- täistä alkuainetta kuvaava asiatieto voidaan paketoida.

Laaja tietoaines on tiivistetty vain hieman yli sadalle sivulle. Tait- to on väljä ja kuvitus runsasta, jo- ten kirjan lukeminen onnistuu vai- vattomasti vaikka yhdellä istumal-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tasaisella ruokinnalla eläimet saavat yhtä paljon energiaa kuin porrastetulla ruokinnalla, mutta se jakaantuu tasaisesti koko sisäruokintakaudelle.. Tällöin eläin varastoi ennen

Tämän harjoituksen tehtävät 16 palautetaan kirjallisesti torstaina 5.2.2004.. Loput

Rakkaus on kesy eläin on Valkean kuulaan, Laudaturin ja Äiti marraskuun tapaan nostalginen ja

Lisäksi katsotaan, että rituaali välittää ja muokkaa sosiaalista kokemusta, määritte- lee ja luo sitä: ”Ihminen ei ole ainoastaan sosiaalinen, vaan myös rituaalinen eläin

Kodissa pitää siis niin aikaisin kuin mahdollista opetettaman, että eläin tun- tee kipua yhtä hymin kuin lapsi itse, että jos kissaa medetään hännästä, niin siihen koskee

Uuden eläinmaantieteen mukaan tila ja paik- ka vaikuttavat ratkaisevasti siihen, millaisiksi eläin- ten ja ihmisten suhteet muodostuvat, millaisina eläimet nähdään ja miten

Toisaalta eläimellisinkin ihminen on yhä ihminen, ainakin osittaisessa vastuussa eläi- myydestään tai eläimellisyydestään (toisin kuin mikään eläin, joka vain on eläin, joka

Puuro- sen (2007, 116) mukaan etnografinen tutkimus voidaan ymmärtää kertomukseksi, jossa kuvataan tutkittava ilmiö siten, että lukija voi sen perusteella saada riittävän