• Ei tuloksia

Tulevaisuustutkimus vastaamassa perusongelmiin näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tulevaisuustutkimus vastaamassa perusongelmiin näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

50 TIETEESSÄ TAPAHTUU 2 2020 KATSAUS

TULEVAISUUSTUTKIMUS

VASTAAMASSA PERUSONGELMIIN

BRIITTA KOSKIAHO

Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta halusi saada tulevaisuudenvision demokratiasta vuosituhannen vaihteen jälkeen. Tehtävä annettiin ulkopuoliselle tutkijalle, tulevaisuudentutkija Mika Mannermaalle.

Vuonna 2006 ilmestyikin raportti aiheesta. Tässä artikkelissa käydään läpi Mannermaan esille ottamia kehitys- ja muutostrendejä arvioiden kokonaisuutta nykytilanteen valossa. Pitivätkö Mannermaan esit-

tämät tulevaisuuden näkökohdat pintansa myöhempään kehitykseen verrattuina? Miten tietynhetki- nen näkemys tulevaisuudesta suhtautuu myöhemmin toteutuneeseen tulevaisuuteen?

Tulevaisuudentutkimus nosti päätään länsimaissa heti toisen maailmansodan jälkeen. Se alkoi voi- mistua hyvinvointivaltioiden laajennettua ja kysy- mysten näiden valtioiden tulevaisuuden suunnasta tullessa ajankohtaiseksi 1960-luvulla. Toisen maa- ilmansodan jälkeen haettiin hyvinvointivaltiollis- ta kehittämismallia eri Euroopan maissa yritys- ten ja erehdysten tiellä. Systeemiajattelu oli tässä keskeistä. Keski-Euroopassa koettiin taloudelli- nen takaisku jo 1970-luvulla, jolloin teollinen yh- teiskunta alkoi rakoilla. Saksassa vanhat teolli- suusalueet tulivat uuden muutoksen vetureiksi, Britanniassa samoin. Alettiin puhua teollisesta restrukturaatiosta. Tämä oli kasvualustaa myös tu- levaisuudentutkimuksen toisen vaiheen (1970- ja 1980-luvuilla) viriämiselle Euroopassa. Teollisuus, kansantalouksien veturi, uhkasi vähentyä voimas- saan. Mitä tilalle? 1990-luvulta alkaen alettiinkin elää markkinaliberalismin, globalisaation ja tule- vaisuuden fragmentaation aikaa. Tulevaisuuden tutkimuksen kolmannessa vaiheessa oltiin jo hy- vin haastavien kompleksisten kysymysten kans- sa tekemisissä (Son 2015). Suomessa nämä yhteis- kunnalliset siirtymät ovat tapahtuneet viiveellä.

Viime aikoina länsimaisessa yhteiskunnalli- sessa keskustelussa hahmotellut nykyiset ja lähi- tulevaisuuden perusongelmat löytyvät hyvin usein seuraavan kolmen aihepiirin ympäriltä. Kaikki kol- me ongelma-aluetta kytkeytyvät toisiinsa yhteis- kunnallisessa kokonaismuutoksessa.

1. Ilmastonmuutos ja muut luonnon toimivuut- ta uhkaavat kehityspiirteet

2. Uusliberaali talous- ja politiikkakehitys 3. Demokratiaa kohtaavat uhat

Suomessa perustettiin Tulevaisuuden tutkimuk- sen seura vuonna 1980. Seuran piirissä suuret yhteis- kunnan muutossuunnat ovat olleet koko ajan tutki- joiden kiinnostuksen kohteina. Eduskunnassa alkoi vuonna 1993 työskennellä tulevaisuusvaliokunta, jonka tehtäviin kuuluu myös seurata ja ennakoida näitä suuria yhteiskunnan muutostrendejä. Vuonna 2006 ilmestyi englanniksi ja suomeksi tulevaisuu- dentutkija Mika Mannermaalta (1957–2012) tilattu demokratian tulevaisuutta analysoiva raportti. Ha- luttiin saada vastauksia kysymykseen, mitä demokra- tialle on tapahtumassa Euroopassa ja maailmalla. Sen katsottiin joutuvan vaikeuksiin. Mannermaan rapor- tin suomenkielinen otsikko oli Demokratia tulevai- suuden myllerryksessä. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen uudessa viitekehyksessä. Mannermaa keskittyi demo- kratiamuutokseen mutta viittasi koko ajan myös ylei- siin yhteiskunnallisiin muutostendensseihin.

Suomen eduskunta näyttikin hyvissä ajoin ryh- tyneen varautumaan demokratiakehityksen muu- toksiin, kun se jo viisitoista vuotta sitten halusi päivittää tietojaan. On kiinnostavaa, miten tule- vaisuudentutkija onnistui tehtävässään verrattu- na siihen, miten demokratiakehitys nyt nähdään ja miten se kytkeytyy muuhun yhteiskuntakehi- tykseen.

KATSAUS

(2)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 2 2020 51 KATSAUS

Mannermaan tarkastelun aikaväli ulottui vuo- teen 2017 asti, löyhemmän hahmotuksen aikavä- lin ulottuessa vuoteen 2107. Tätä kirjoitettaessa on vuosi 2020, joten nyt voi jo analysoida päätarkas- telun kokonaisajallista kaarta.

Lähtökohtana valtion, markkinoiden ja kansalaisyhteiskunnan kolminaisuus Mannermaan tarkastelu lähti yhteiskunnan perus- kolmijaosta, valtiosta, markkinoista ja kansalaisyh- teiskunnasta. Vaikuttaminen siirtyy myös globaa- lille tasolle ja tapahtuu virtuaalitodellisuudessa, joten demokratian ymmärrys muuttaa muotoaan.

Tällainen kehitys onkin tapahtunut, ja se moni- muotoistuu edelleen.

Nykytilanteen valossa näyttää siltä, että uusli- beraalin talousajattelun laajeneminen politiikkaan ja kulttuuriin eri puolilla maailmaa on monimut- kaistanut myös erilaisten ryhmien vaikutusmah- dollisuuksia (Scripano ym. 2019). Tutkijat koros- tavat subjektien muuttumista hegemonioiden suuntaiseksi. Mitä asioita tällöin kukin oikeastaan ajaa, jää epäselväksi. Mannermaa korosti vapaut- ta demokratian yhteydessä. Juuri tämä vapaus on uhattuna.

Tulevaisuudentutkimus lähtee useimmiten sii- tä, että tulevaisuuksien muodostuminen nähdään toisilleen vaihtoehtoisiksi skenaarioiksi eikä niin, että hahmotetut yhteiskunnallista kehitystä mää- räävät yleiset suuntaukset vaikuttaisivat vaihtoeh- doista muodostettavaan kombinaatioon. Skenaa- rioiden sisältötekijöihin vaikuttavat myös ulkoiset tekijät. Yhteiskuntatieteilijät, jotka tarkastelevat tutkimuskohdettaan, yhteiskuntaa, turvautuvat yhteiskuntateorioihin ja tarkastelevat kohdettaan näiden välityksellä. Tulevaisuutta määrittävät en- nakkoasettamukset. Tulevaisuudentutkijat lähte- vät taas useasti ikään kuin neitseelliseltä maape- rältä. Tulevaisuus on avoin. Puhutaan kuitenkin ajureista, jotka ohjaavat kehitystä, mutta tutki- muksen pohjana ei ole yhtä teoreettista rakennel- maa. Tulevaisuus halutaan pitää avoimena ja yllä- tyksellisenä.

Raportin alussa tuotiin esille demokratiake- hitykseen vaikuttavina kokonaisuuksina riskiyh- teiskunnan/luottamusyhteiskunnan sekä valvon- tayhteiskunnan ja tietoyhteiskunnan käsitteet.

Yhteiskunnan tulevaisuus nähtiin monikkona.

Länsimainen demokratia ei tulevaisuudessa ole enää kansallisvaltioiden edustukselliseen demo- kratiaan pohjautuva kokonaisuus vaan vähem- mistöjen erilaistumisen yhteiskunta. Se pohjau- tuu kansalaisyhteiskunnan monikkomaisuuteen, näin oletettiin.

Vanhan puolueisiin kytkeytyvän demokratian vastaisina kehityspiirteinä esitettiin väestön ikään- tymistä. Nuoret ikäluokat, toisin kuin vanhat, ei- vät ole niin kiinnostuneita vanhoista vaikuttami- sen muodoista, kuten äänestämisestä. Globaali maailma ei piittaa entisistä agraarisen ja teollisen yhteiskunnan demokraattisista toimintatavoista.

Politiikkaviive laukeaa lähitulevaisuudessa, tote- si Mannermaa.

Tulevaisuus tuo mukanaan uusia ideologioita.

Tekijä viittasi erilaisiin suuntauksiin, jotka vuon- na 2006 olivat keskustelussa esillä: uusmarxilai- suus, uusliberalismi, fundamentalismi, meritokra- tia, systeemiajattelu, transhumanismi, potterismi, kyberismi ja ihmisten muokkaaminen eri tarkoi- tuksiin, hedonismi ja keinotekoisten luomuksien, kuten älyrobottien, oikeudet. Voittajaksi voi selvi- tä kuitenkin ”maailman johtaminen on sankarien asia” -ideologia. Eri ideologioiden asemaa ei rapor- tissa asetettu teoreettiseen kontekstiin. Todettiin, että tulevaisuus yllättää. Sankarien johtajuus -pa- radigma näkyykin menestyvän maailman johtavi- en maiden, Yhdysvaltojen ja Kiinan, nykyisten joh- tajien korostuneessa asemassa.

Tulevaisuuden suuntauksia olisi myös moni- kulttuurisuus. Se on raportin mukaan toivottavaa, mutta sen rauhanomaisesta toteutumisesta ei ole varmuutta. Monikulttuurisuus onkin noussut on- gelmaksi erityisesti vuoden 2006 jälkeen. Manner- maa oli selvästi kiinnostunut erilaisista globaalin tason malleista. Monikulttuurisen globaalin kan- salaisyhteiskunnan lisäksi hän ennakoi globaa- lia virtuaalihallintoa ja sen avulla harjoitettavaa maailmanhallintaa. Globaalin demokratian lisäk- si, kiinnostuksen kohteina olivat globaali mark- kinaliberalismi ja kulttuuris-uskonnolliset blokit.

Kaksi viimemainittua tekijää voivat myös haitata globaalin demokratian syntymistä ja ylläpitämistä.

Tietoyhteiskunta–riskiyhteiskunta sekä luotta- musyhteiskunta–vähemmistöjen yhteiskunta -tu- levaisuuksista suhteessa demokratiaan on viidessä- toista vuodessa jo selvinnyt, että nuorten ikäryhmien

(3)

52 TIETEESSÄ TAPAHTUU 2 2020 KATSAUS

kiinnostuksen vähentyessä edustuksellista demo- kratiaa kohtaan tilalle ei laajassa määrin ole synty- nyt virtuaalidemokratiaa, joka korvaisi edustukselli- sen demokratian. Ei ole myöskään kehittynyt yleisiä globaaleja virtuaalidemokratiamalleja, sen sijaan kyl- läkin virtuaalisia metodeja vanhan demokratian toi- mintatapojen häiritsemiseen mm. vaalien järjestä- misessä.

Monikulttuurisuus on problematisoitunut koko ajan sitten vuoden 2006. Tämä liittyy entistä enemmän myös äärioikeistolaiseen fundamenta- lismiin. Monikulttuurisuuden vastaanottamisesta on viidessätoista vuodessa kehittynyt kansainväli- sesti uhkatekijä demokratialle.

Vielä vuosituhannen vaihteessa uskottiin kansa- laisten osallistumisen nousuun eri tasoilla. Manner- maa näki, että osallistumisesta nousisi vahva voima niin yhteiskuntien sisällä kuin niiden välillä. Tällais- ta kehitystä on vaikea nähdä muuta kuin some-osal- listumisen piirissä. Esimerkiksi markkinaliberalis- tisten yksityistaloudellisten voimien tunkeuduttua eri maiden julkisten hallintojen aiemmin ylläpitä- mien toimintojen sisään on tapahtunut enemmän- kin yhteiskuntien markkinoistumisen kasvua kuin kansalaisten osallistumisen laajenemista.

Markkinaliberalismissa uskotaan yksilön voi- maan markkinatoimijana. Ajatuksena on, että yksilöllä on tällöin kaikki mahdollisuudet ja ky- vyt toimia markkinoilla. Näin ei kuitenkaan ole esimerkiksi yksityisten tuottajien hallinnoimien mutta julkisen sektorin maksamien sosiaali- ja ter- veyspalvelujen suurkuluttajien, kuten vanhojen tai vammaisten, kohdalla. Hyvin toimivaa osallistu- miseen liittyvää demokratiaa ei ole yleisesti syn- tynyt Suomessa eikä muissakaan läntisissä maissa puolustamaan vanhojen ihmisten oikeuksia esi- merkiksi asioittensa ajamiseen digitalisoituvassa ja nopeasti muuttuvassa maailmassa. Demokratia ei tällöin toimi (Koskiaho ja Saarinen 2019).

Kehityksen suuret aallot

Raportissa kutsuttiin suuriksi aalloiksi tietoyh- teiskuntaan perustuvaa kehitystä, joka on tie- to- ja viestintäteknologian dominoimaa. Se alkoi 1900-luvun loppupuolella jatkuen 50 vuotta ensin ideologiapainotteisena ja sitten sisältöpainottei- sena. Suomessa olimme 2006 kuitenkin jo jälkim- mäisessä vaiheessa. Seuraavaksi tietoyhteiskunta

muuttuisi bioyhteiskunnaksi, jossa luontoa aletaan entistä enemmän muokata teknisesti, esimerkki- nä geenien muokkaus. Tämä keskustelu oli voimis- saan juuri kuluvan vuosituhannen alussa. Bioyh- teiskuntavaiheen ennustettiin raportissa kestävän 25 vuotta. Sitä seuraa fuusioyhteiskunta, josta ei vielä osata sanoa oikein mitään, totesi Mannermaa.

Raportissa keskityttiin tietoyhteiskuntaan, koska muusta ei vielä oikein ollut hahmotusta. Tietoyhteis- kunnan yhteys markkinaliberalistiseen yhteiskun- tamalliin on erilainen kuin pohjoismainen hyvin- vointiyhteiskunta. Näistä muodostuu kaksi erilaista skenaariota. Mannermaa piti näitä kahta toisistaan erillisinä myös tulevaisuutta ajatellen. Toisin näyt- tää olevan nyt, kun markkinaliberalistiset mallit ovat tunkeutuneet yhä syvemmälle myös pohjoismaiseen hyvinvointivaltiolliseen yhteiskuntamalliin. Lähen- tymistä on tapahtunut huomattavassa määrin talou- den, kulttuurin ja sosiaalisen sfäärin saatua markki- naliberalistisia piirteitä ja toimiessa tämän jälkeen yhdensuuntaisesti. Euroopassa tämän kehityksen ve- turina näyttää toimivan Euroopan unioni. Suomen kehityksen riippuvuutta EU:sta ei raportissa paino- tettu tulevaisuuden muodostumisessa.

1990-luvulla ja seuraavan vuosikymmenen alussa tulevaisuudentutkijoita elähdytti Francis Fukuyaman ajatus historian päättymisen mahdol- lisuudesta. Jatkoksi tarvittiin uudenlaista maail- manjärjestystä (Fukuyama 1992, 2004). Ideolo- ginen taistelu oli päättynyt, joten uusi järjestys rakentuisi liberaalin demokratian varaan. Ei pidä haikailla utopististen maailmanjärjestysten, kuten kommunismin, perään vaan lähteä käytännöllisel- tä perustalta kehittämään liberalismia länsimaissa uudeksi maailmanjärjestykseksi. Tästä lähtökoh- dasta näytti ponnistavan myös eduskunnan tu- levaisuusvaliokunnalle laadittu tutkimusraport- ti. Tämän jälkeen maailma on kuitenkin edelleen kompleksisoitunut, eikä länsimaisen liberalismin muodostuminen globaaliksi maailmanjärjestyksen perustaksi näytä samalla tavalla mahdolliselta kuin 15 vuotta sitten.

Fukuyama arvioi itse vuonna 2018, että libe- raaliin maailmanjärjestykseen siirtyminen ei enää olekaan niin yksioikoista kuin hän oli aiemmin hahmottanut. Esiin ovat nousseet nationalistiset poliittiset agendat. Taustalla näyttää olevan globaa- lin talouden, markkina- eli uusliberalismin, epäon-

(4)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 2 2020 53 KATSAUS

nistuminen. Sen ovat aikaansaaneet osaltaan niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin voimistuneet nationalistiset äärioikeistolaiset liikkeet. Tätä lii- kehdintää Fukuyama kutsuu identiteettipolitiikan ilmentymäksi. Juuria etsitään enemmän menneestä kuin katsotaan tulevaisuuden uusia mahdollisuuk- sia. Tämä ilmiö on noussut vuoden 2006 jälkeen niin hallitsevaksi, että se on tyrehdyttänyt myös muiden kuin identiteettipolitiikan etsijöiden tu- levaisuudenhaaveiden moninaisuuden tavoittelua.

Tulevaisuudentutkimuksen paikka

Koko ajan tutkimustoiminnassa syntyy uusia ta- poja jäsentää yhteiskuntaa ja globaalia todellisuut- ta. Tulevaisuudentutkimuksella on paikkansa täs- sä prosessissa. Sen avulla tutkitaan tietyssä ajassa olevia heikkoja ja vahvoja signaaleja sekä näiden todennäköistä toteutumista tulevaisuudessa.

Toisaalta esille työntyy uusia painotuksia, ha- vaitaan uusia ongelmia ja haasteita, jotka vaativat taas uusia tulkintoja maailmanmenosta. Jos katsoo maailmaa vuoden 2006 perspektiivistä, voi tode- ta, että valtaosa Mannermaan silloin havaitsemista maamerkeistä on vielä käytössä vuonna 2020. Toi- set signaalit ovat heikentyneet ja toiset voimistu- neet tai kokeneet jonkinlaisen muodonmuutoksen.

Tämän hetken ongelmat ovat olleet havaittavissa jo vuonna 2006, mutta niiden myöhemmät suuruus- suhteet ovat olleet vielä hämärän peitossa. Joistakin aikaisemmista merkeistä on puhti jo pudonnut pois.

Tuhannen taalan kysymys onkin: Miten etukä- teen voitaisiin nähdä, mistä trendeistä seuraa vien vuosikymmenten aikana syntyy merkittäviä ja kuin- ka nopeasti? Samoin pitäisi tietää, mitkä kysymyk- senasettelut ja ajattelumallit menettävät nopeasti tai hitaammin merkitystään taikka katoavat suh- teellisen nopeasti menneisyyteen. Auttaisiko täs- sä se, jos tulevaisuudentutkimusta sidottaisiin tii- viimmin yhteiskuntatieteelliseen teoriaperustaan?

Mannermaan raportissa ennakoitiin tietoyh- teiskunnan valloitusretken monipuolisuutta ja vauhtia, minkä oletettiin monin paikoin olevan liiankin nopeaa. Markkinaliberalismin merkitys- tä maailman muuttajana arvioitiin taas hieman lii- an pidättyväisesti. Demokraattisen liikehdinnän valloitusta globaaliksi kuvattiin suurin vedoin ja tietoyhteiskunnan demokraattista kehitystä lii- an optimistisesti. Ristiriidat, joihin kyllä viitattiin

raportissa, ovat aiheuttamassa puolentoista vuo- sikymmenen jälkeen enemmän ongelmia kuin oli nähtävissä aiemmin: esimerkkeinä isännän äänen voimistuminen poliittisessa megatason johtajuu- dessa ja kulttuuris-uskonnollisten dogmien mer- kitys maailman muovautumisessa. Pitkäaikaiset nykysodat ja niihin liittyvä uusi kansainvaellus li- säävät yhteiskuntien monikollisuutta ja keskinäis- tä riippuvuutta, mutta lisääkö kehitys demokratiaa maailmassa? Tuskin, ainakaan lyhyellä aikavälillä – ja millaista demokratiaa, ei ainakaan länsimais- ta. Tulevaisuudentutkimus näyttää jäävän erään- laiseksi mahdollisuuksien kartoittajaksi.

Jälkikirjoitus

Tämän tekstin olin päivännyt 28.2.2020. Tuolloin elettiin vielä koronaviruspandemian esivaihet- ta Suomessa. Muutamassa viikossa tilanne muut- tui täysin toiseksi. Aiemmista kriiseistä on opittu, että niiden aiheuttamat muutokset yhteiskunnal- lisiin perustekijöihin voivat olla merkittäviä. Tule- vaisuudentutkimuksessa on vaikea ottaa yhtäkki- siä kriisejä huomioon. Tutkimus luottaa enemmän pitkäaikaisiin trendeihin ja kehitysnäkymiin. Suo- men tapaisessa yhteiskunnassa kriisit ovat aiem- min lujittaneet perusarvoihin turvautumista. De- mokratia kuuluu niihin. Puoluekannatustutkimus osoittaa, että muutamassa maaliskuisessa viikos- sa 2020 suurimpien puolueiden kannatuslukemat ovat heilahtaneet äärioikeistosta kohti sosiaalide- mokraattista linjaa.

Kirjallisuus

Fukuyama, Francis (1992) The End of History and the Last Man. Free Press. New York.

Fukuyama, Francis (2004) State-building. Governance and World Order in the 21st Century. Cornell University Press. New York.

Fukuyama, Francis (2018) Identity. The demand for dignity and the politics of resentment. Farrar, Straus and Giroux. New York.

Koskiaho, Briitta ja Saarinen, Erja (toim., 2019) Ihan pihalla? -kan- salaistutkimus. SOSTE ry. Helsinki. www.soste.fi/ihan-pihalla Mannermaa, Mika (2006) Demokratia tulevaisuuden myllerryksessä.

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen uudessa viitekehyksessä. Tulevai- suusvaliokunta. Eduskunta.

Scribano, Adrian, Timmermann Lopez, Freddy ja Korstanje, Maxi- miliano E. (toim., 2019) Neoliberalism in Multi-Disciplinary Perspective. Palgrave Macmillan. Cham.

Son, Hyeonju (2015) The history of Western futures studies: An exploration of the intellectual traditions and three-phase peri- odization. Futures, Vol. 66, February 2015, 120–137. https://doi.

org/10.1016/j.futures.2014.12.013

Kirjoittaja on Tampereen yliopiston sosiaalipolitiikan professo- ri emerita.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kohteina ovat ennen muuta lääkärit, mutta myös muu

Neuvostoliiton Keski-Aasia toivoo myös apua Unescolta arabiankielisen naisten

Jos It’s Our History olisi ollut esillä pari vuotta sitten, ei esimerkiksi bulgarialaista lactobacillus bulgaricusin keksijää... Rumen Borissovia olisi tietenkään kelpuutettu

Sukulaisuustietojen avulla listattiin 10 sonnia, jotka ovat läheisintä sukua vuonna 1989 ja 1999 syntyneiden lehmien kanssa.. Mäkimattilan Inssi (AAA 26350 D) oli

Tekijän mukaan tutkimuksen tavoitteena on kertoa, mitä television ohjelmaformaatit ovat, mistä ne tulevat, miten niitä sovitetaan suomalaisiin tuotantoihin, ja

asiakastyytyväisyyden mittaus sekä tarkka ajan ja tehokkuuden mittaaminen arvoketjun keskeisissä osissa tuovat perinteisen taloudellisen ohjauksen rinnalle myös

Syr- jäytymisvaarassa olevat diakonian asiakkaat tarvitsevat tukea ja neuvoja siitä, miten välttää tartuntoja, miten hakeutua testeihin ja miten päästä

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa