• Ei tuloksia

Pääkirjoitus 4/08: "Mutta me joudumme kyllä hyväksymään maailmanmenon."

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Pääkirjoitus 4/08: "Mutta me joudumme kyllä hyväksymään maailmanmenon.""

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

4/2008 niin & näins

PÄÄKIRJOITUS

niin & näin

X

XI vuosisata alkaa mukavan rykivästi. Heti en- simmäisellä kymmenellä saadaan loppuja, alkuja ja jopa pysähtyneeksi luullun sydämen elvytyksiä.

Perussuomalaisten Feenix-temppu poikii kuhinaa val- tuustosaleihin ja kenties leivättömän pöydän ääreenkin, jos Vihreät, Vasemmistoliitto ja PS saavat läpi kaikki haasteensa ja vastatutkintapyyntönsä. Obaman voitto kihelmöi maailmanpolitiikan suonissa pitkään, ja re- publikaaneille kaikki muu on mahdollista paitsi business as usual. Politiikassakin yhden miero on toisen leipä.

Isoimmat romahdukset ovat aavemaisia: jälkikäteen se- litettyinä yhtä välttämättömiä kuin USA:n pankkien kansallistaminen. Parhaimmillaan saadaan maalikamera- kuvia.

Suomalainen sosiaalidemokratia kuoli 28. huhtikuuta 2005 kello 21.16,49–52(*). Kolmen sekunninsadan- neksen aikana demarivaltiovarainministeri Antti Kal- liomäki ilmoitti suorassa tv-lähetyksessä yhteiskunnan antautumisesta kansainvälisten sijoitusten liikkeelle. Pu- nakravattinen hyvinvointisankari oli muutama minuutti aiemmin lausunut hymähtäen: ”Yritykset toimivat tänä päivänä ihan kylmän kapitalismin lakien mukaisesti: ne sijoittavat sinne, missä tuotto on parasta. Ja sillä tavalla sitten pitää myöskin maan asioita hoitaa, että niitten kan- nattaa jatkossa sijoittaa tähän maahan.” Urheilumiehenä Kalliomäki kilpailutti muotoiluja. Vaihtoehtoinen va- semmistolaisuuden päätöshetki klo 21.17,39–42 kuuluu:

”Niin, se on se kehityskulku, jolle emme oikeastaan mitään voi.”

y

LEn A-plussan toimittaja Mika Rahkonen joutui erikseen kysymään yritysvastuusta tai poliitik- kojen oikeudesta puuttua. Eikö kiinnostanut työttömien tilanne Kalliomäen mainitsemassa ”globali- saation meidän kannaltamme hankalammassa vaiheessa”?

Ministerin sanoin vastuuta ”on hyväkin peräänkuuluttaa, mutta tosiasia on” yritysten voittoa etsivä katse. Työt- tömän piti tajuta fakta: ”[M]atalan osaamisen poistuma [Suomesta] on kohta läpikäyty.” Kalliomäki kirkasti po- litiikanteon uuden ytimen, jonka mukaan ”meidän pitää kyetä omaa osaamistamme monipuolistamaan, vahvis- tamaan, luomaan toimintaympäristöä yrityksille”. Siksi

kai sossu vaihtoi kevytmarxilaisuuden vulgäärinietzsche- läisyyteen ja kyökkideleuzeen. Suuren tarinan kolmas mahdollinen mailleenmenoaika koitti 21.17,50–54: ”Tää on aika raakaa peliä, mutta näin se vaan tänä päivänä on.”

Kalpenisi Rosa Luxemburg, jos Leonard Bernsteinkin.

Heidän kiistansa siitä, edellyttikö edistys kapitalismin Zusammenbruchia vai sosia- ja liberalismin sopua, oli teo- reettinen ja aikaansa sidottu. Rosan mukaan juuri Leo hävitti sanan ”porvarillisuus” luokkaluonteen tekemällä siitä ”yleisyhteiskunnallisen käsitteen”. Täällä bernstei- nilais-koivistolaisuuden koekentällä on totuttu ajatte- lemaan vähimmäisvasemmistolaisesti, että yhteiskunnan tulee tehdä edes jotain muuta kuin muokata Maata yh- tiöitten planet funfuniksi. Hymyilevän Kalliomäen sanat näyttivätkin järkyttävän Rahkosta, joka siirtyi insertti- juontoon: ”No, puhutaan lisää teollisuuden rahoista.

Pörssiyhtiöitten alkuvuosi on sujunut ennätyksellisen hyvin […]” Ruutuun lipui Ruukki Oy:n osavuosikatsaus- tilaisuus, jossa kyyryselkäiset toimittajat kuuntelivat hil- jaisina rakennuspomoa.

Eihän Kalliomäki pahuuttaan, tahattomasti vain.

Hyvän- ja vajaatahtoisia pukumiehiä tuntuu riittävän asiallisten asioiden hoitamiseen. Tuskin mikään onkaan ihanampaa kuin saada alternativ har vi inte -poliitikkoja kiinni itse teossa housut kintuissa ja sisu kaulassa samaan aikaan kun vapaamarkkinakapitalistit saattavat ”libera- lisoinnin” kirosanaksi kohta jo Aamulehdessäkin. IMF:n uusien ehtojen voimaansaattamista odoteltaessa mella- koitsijoita kuritetaan kyynelkaasulla – Islannissa! Mikä näyttäisi paremmin, että politiikalla ja poliitikkojen valinnalla – äänestämisellä – on vaikutuksia niin kut- suttuun reaalimaailmaan.

Sosiaalidemokratian käsite ja sen reaalihistoria tar- koittavat pesäeroa vallankumouksellisiin. Mutta sosiaa- lidemokratia tarkoittaa myös maailmanmenon muutta- mista silloin, kun se on heikoimmassa asemassa olevien kannalta sietämätöntä. Tästä, ja sen mukana itsestään, suomalainen sosiaalidemokratia luopui selvin sanoin.

Äänestäjät reagoivat. Demarit rökälehävisivät edus- kuntavaalit 2007. Ministerinpaikkansa uudelle puheen- johtajalle Eero Heinäluomalle menettänyt Kalliomäki

”Mutta me joudumme kyllä hyväksymään

maailmanmenon.”*

(2)

sniin & näin 4/2008

johti tappiota arvioinutta työryhmää. Se ei löytänyt vir- heitä puolueen hallitustyöskentelystä, vaan ”päättämättö- mästä kampanjasta” ja nokkamiehen ”etäisestä imagosta”.

Päätelmä on täydellinen lillukanvarsi: puolueella, jolla on maassa eniten valtaa, ei edes periaatteessa voi olla ”etäistä imagoa”. Kun demarit ottivat uudelleen lukua kuntavaa- leissa 2008, kansanedustaja Erkki Tuomioja moitti syyksi uusimman puheenjohtajan ”unelmahöttöä”. Tuomioja itse teki tulosta Kalliomäen ministerikumppanina halli- tuksessa, joka kiritti Suomen tuloerot OECD-ennätys- tahtiin. Ei ihme, että Thomas Wallgrenin oli ryhdyttävä pelastamaan edes jotakin. On tultu tilanteeseen, jossa sosiaalista omaatuntoa fuskaava Kokoomus tai sen eko- logisuutta falskaava apupuolue Vihreät feikkaavat de facto vähemmän kuin oikeudenmukaisuudesta muka huolta kantava suuryritysten hyysääjä SDP. Jutta Urpilaisen lipposlaisuus vain huonontaa sosiaalidemokratian uskot- tavuutta, jonka palauttaisi yksinomaan ehdottomuus, joustamattomat vaatimukset – ja toiminnan uusiminen vaikkapa Tommi Uschanovin nautinnollis-vasemmisto- laisen pamfletin Mikä vasemmistoa vaivaa? pohjalta.

Suositun selityksen mukaan vasemmiston romahdus juontuu sen puolueitten ja ay-liikkeen jämähtämisestä savupiipputeollisuuden ja esiyksilöllistyneen kulttuurin aikakauteen. Kääntäen vasemmiston luhistumista ei tar- vitsisi liikaa surkutella, koska se kielii yksilöitten lopulli- sesta läpilyönnistä palautumattomissa omituisuuksissaan.

Emme joudu enää lukemaan objektiivisiksi tälläytyviä oraakkelipääkirjoituksia, vaan saamme sykähtyä persoo- nallisen veikeistä, kokemuksellisen viiltävistä ja omaelä- mäkerrallisen rohkeista mietelmistä, joita partikuläärit ja singuläärit minät suoltavat vertaamattomista sisikun- nistaan. Jostain syystä vain jokainen vaihtuva omalaatui- suuden majakka ”valitsee” yhä arvattavammin yllättäviä, yhä toisteisemmin tilittäviä ja yhä sovinnaisemmin poik-

keuksellisia elämän- ja ilmaisutapoja. Ettekö olleetkin, 20-lukulaiset, meitä tuntuvasti epäyksilöllisempiä? ”Vas- takkainasettelujen aika on ohi”: yhtä ei erota toisesta.

K

un erilaisuus on astetta rajumpaa, hyminä muuttuu hyytämiseksi. Tai häätämiseksi. Hel- singin Vuosaaressa lauma normeihin sopeu- tumattomia eläimiä ja muuan sopeutumaton taiteilija saavat nauttia yksilöllisyyttä väitetysti juhlivasta mutta sitä tosiasiassa vihaavasta kulttuurista. Kokoomuksen ja vihreitten hallitsema metropoli potkii Miina Äkkijyrkän ja suomenkarjan lehmät esikaupungin kalliilta maalta.

Mahdolliset eläinsuojelurikkeet Uutelan tilalla ovat tie- tysti vakava ja selvitystä vaativa asia. Ainakin näyttää ta- pahtuvan ilmeisiä ihmis- ja eläinoikeusrikkomuksia Äk- kijyrkkää ja kyyttöjä vastaan. Virkavalta hajahtaa zoofo- bialta ja misogynialta. Eikä hengiltä saadusta vasemmis- tosta ole korottamaan ääntään tätä, saati nimettömämpiä reiluuden häpäisemisiä vastaan.

Ainoana merkittävänä yhteiskunnallisena instituu- tiona kirkko on tinkimättömän tasa-arvoisuuden kan- nalla, lyötyjen puolella. Ehkä. Sen johtomiehet, toisin kuin diakonit, eivät vaikuta tajuavan, että joka ikinen kerta, kun he epäröivät vääryyksiä tai vähemmistöhuolia kohdatessaan, he pettävät Jeesuksen keksimän ja Ranskan vallankumouksen kultaaman égalitén. Saati omat erioi- keutensa. Kurja on kurjan keikkua piispainlausumien varassa. Kirkon olisi joka kohdassa näytettävä, miten

’sielun pelastus’ merkitsee jotain vasta oikeudenmukai- sissa oloissa. Ellei merkitse tismalleen niitä. Sosiaalide- mokraatit jättivät Forssan ohjelmastaan yhden toteutu- mattoman kohdan kristityille: kirkon ja valtion eron. Ei taida luterilaisten ilmalaiva kääntyä riittävän nopeasti tätä voimahunajaa ahtaamaan.

Jani Hakkarainen

Vastine Sajamalle

Professori Seppo Sajama arvioi (niin & näin 3/08) väitöskirjani Hume’s Scepticism and Realism (TUP 2007).

H

aluan ensinnäkin

kiittää Sajamaa siitä, että hän on kahlannut väitös- kirjani läpi. Uskon vilpittömästi, että se on vaatinut sitkeyttä ja hyviä istumalihaksia.

Myönnän myös kirjan esitystaval- lisen raskauden. Se ei kykene eikä pyrikään tavoittamaan Humen it- sensä loisteliasta tyyliä. Se tavoit- telee Humen vaivattomasti etenevän proosan filosofista analyysia.

Tästä huolimatta haluan vastata

lyhyesti Sajaman esittämään kri- tiikkiin.

Sajama tyrmää englannin kieleni lähes täysin. En usko sen olevan kor- keatasoista kyseisen kielen proosaa, mutta natiivit kielentarkastaja, toinen esitarkastaja ja vastaväittäjä

NIIN VAI NÄIN

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

todellinen kivi on todellinen todellinen puu on todellinen todellinen kesä on todellinen todellinen talvi on todellinen todellinen pesä on todellinen todellinen virta on

Matematiikan parissa aloittavalle ei toki välttämättä tule mieleen, että kuka tahansa ei pysty auttamaan minkä tahansa ongelman kanssa (tai sitten ongelma todella voi olla

(Jos se on tarpeen, voit käyttää luonnolli- sille luvuille diskreettiä topologiaa, (a, ∞)-topologian rajoittu- maa, tai jotain muuta ei-triviaalia topologiaa.). (4) Olkoon (X, T

ajankohtaisiakaan asioita ei voi olla huomioimatta. Yhtäkkiä alkaa tuntua, että juuri tämä ryhmä tarvitsee jotain muuta, kokeen tulokset masentavat ja tulee

Tämä on tilanne, jossa he ovat nyt: mitä voi tehdä, kun oma rakastettu haluaa jotain muuta kuin itse.. Eikä sen tarvitse liittyä seksiin, se voisi olla mitä vain, vaikkapa ura

Kasvatustieteellisen tutkimuksen koh- dalla ne ovat jopa niin kulttuurisidonnaisia, että paikoin on vaikea nähdä, mitä antia amerikkalaisella keskustelulla voi olla

Ensimmäisenä filosofina tuli mieleeni ranskalainen Georges Bataille (1897-1962), joka työskenteli 22 vuotta kirjastonhoitajana Pariisissa Ranskan kansalliskirjastossa

Myös divisioonissa jouduttiin keskittämään huollon johtamista yhä enemmän huoltopäällikölle, sillä rauhan ajan organisaation tuli olla lähellä sodan ajan organi-