• Ei tuloksia

Kuoleman näköiskuva

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuoleman näköiskuva"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Kolmas videon mahdollinen vaikutus on televisio-ohjelmistojen muuttuminen viihteellisemmiksi, josta on kuvaava esimerkki Kolmos- television perustaminen. Video ei ole tietenkään yksin vikapää tähän kehitykseen, joka esimerkiksi Yleisradion ohjelmiston kohdalla ei edes ole kovin selvä - vuodesta

1976

on viihdepitoisten ohjelmien tarjonta noussut 36 %:sta 41 %:iin (Kalkkinen

1986)

vaan kysymys on yhtälailla satelliitti- ja kaapeli- kanavien aiheuttamista paineista.

Myös television tekninen kehitys on lisäämässä paineita viihteelli- semmän ohjelmiston suuntaan.

Television kaukosäätölaite, joka videotutkimuksen mukaan oH joka kolmannessa televisiossa, antaa ihmisille paremman mahdollisuuden rakentaa omia ohjelmakokonaisuuk- siaan kanavalta toiselle pujottele- malla, mistä esimerkiksi Silvo

(1987)

kirjoitti. Rakentaminen ta- pahtunee "ikäviä" ohjelmia vält- täen. Video-ohjelmien kohdalla taas voidaan kaukosäädintä käteväs- ti käyttää tylsien kohtien pikake- laukseen. Elokuvat voidaan "Iukais- ta".

Jonkinlaiseen moralismiin sortu- minen on sittenkin pelottavan help- poa.

Kirjallisuus

HAARALA, Raija. Sky Channelin ohjel- matarjonta toukokuussa 1986. Oy Yleis- radio Ab, Viestinnän kehitysryhmä, syyskuu 1986.

KALKKINEN, Marja-Leena. Televisio-oh- jelmien seuraaminen 1976-1985. Yhteen- veto television seuraamistutkimuksista.

Oy Yleisradio Ab, sarja 56/86.

KALKKINEN, Marja-Leena. Televisio-oh- jelmien katselu 3.-16.11.1986. Oy Yleis- radio Ab, sarja D4/87.

48

LUOMA-KETURI, Seppo. Taistelu tuuli- myllyjä vastaan ja miten tuuli kääntyy.

Videoväkivaltakeskustelusta Ruotsissa.

Julkaisussa: Kai LAPPINEN, Hannu P ALOVIIT A, Esko PULKKINEN ja Mika SILTALA (toim.). 7 asiantuntijamielipi- dettä aiheesta tarvitaanko sensuuria?

Elokuvakerho Click ry, Helsinki.

ROOS, j.P. Elämäntapateoriat ja suoma- lainen elämäntapa. Teoksessa: Kalle HEIKKINEN (toim.). Kymmenen esseetä elämäntavasta. Oy Yleisradio Ab, Lahti.

SAMOLA, Juha. Videon käytöstä ja vai- kutuksesta kuvaohjelmien kulutukseen.

Tiedotustutkimus 4/85.

SILVO, Ismo. Yhden illan retoriikka.

Tiedotustutkimus 1/87.

VIDEOTUTKIMUS. Opetusministeriön työryhmien muistiaita (OPM) 1985:36.

VIDEOTUTKIMUS 1986. Opetusministeriön työryhmien muistiaita (OPM) 1987:5.

-

Kuoleman näköiskuva

Erinomaisessa esseessään Katastrofieste- tiikasta puhuu Hannu Vanhanen kuoleman kuvista ja Roland 'Barthesista (1987, 45-55). Näin Vanhanen toistaa sekä oman aikaisemman ajatuksensa (1985, 115-119) että Susan Sontaginkin ( 1983, xxxiv) hellimän käsityksen siitä, että kuolema jotenkin erityisesti liittyisi Barthesin myöhäistuotantoon.

Barthesin Valoisaa huonetta (1985a) arvioidessaan Vanhanen (1985) sanoo, että kirja olisi kirjallinen Kuoleman kirjoitus. Vanhasen mukaan Valoisassa huoneessa kuolema olisi jopa liittynyt läheisesti valokuvan olemukseen.

Tällöin kuolema olisi koskettanut Barthesia erityisesti siinä kuvassa jota kirjassa ei lukijalle näytetä. Tämä kuva jää näin lukijalle mysteeriksi ja kuva pitää tulkita vain Barthesin tekstin pe- rusteella.

Tuossa kuvassa Barthesin äiti on pienenä tyttönä talvipuutarhassa.

Katastrofikuvien estetiikassa Vanhanen ( 1987) tavoittaa taas Barthesin työn äidinkuvan ääreltä ja Barthes lausuu:

"hän tulee kuolemaan •.. mma vapisen jo tapahtuneen katastrofin pelosta".

Tästä Barthes-myytistä Vanhanen saa voimansa esseeseensä.

Mutta mitä Barthes tarkoitti puheella kuolemasta ja valokuvasta?

Kysymys on paljon laajempi kuin vain ongelma kuoleman läheisyydestä, jonka Barthes kohtaa ensin rakkaan äitinsä menetyksenä vuonna 1978 (jota Barthes ei mainitse 11päiväkirjassaan") sekä omana traagisena kuolemanaan vuonna 1980 auto-onnettomuudessa "pari askelta" Ranskan Akatemian nurkalta, kuten Italo Calvino muistosanoissaan kertoo (1985, 300). Valoisa huone ilmes- tyy postuumina.

Vanhanen puhuu (Barthesin puhuneen) kuolemasta ja kuoleman kuvista 'vain aistimellisesti havaittavassa muodossa empiirisessä asussaan, katastrofien j~

kuoleman kuvina jotka kiehtovat katseli- jaa.

Mutta näin banaali ei strukturalismis- taan luopumisensa jälkeenkään hedonistin maineen saanut Barthes ollut.

Barthesille kuolema on elämän sym- boli, sen toinen puoli, joka kiihkeästi odotuttaa itseään. Rakkaus elämään ja elämän kuolema, poissaolo ja sen läsnäolo valokuvauksen (periaatteen) synnyttämänä tietoisuutena (ks. enemmän Kahma 1987), pimeän käytävän (camera obscura) ja valoisan huoneen (camera lucida) vastakohtana synnyttämä kirkas tila (camera claire), on se binäärirelaatio jota Barthes pyörittää.

Ollessaan kuvattava kohde (objekti) Barthes, minä, menettää itsensä itsenä- olemisena, yksilönä, todellisena ihmisenä.

Mutta valokuvauksen periaatteen synnyt- tämänä "kuvana", tiedostuksen hetkenä, Barthes on olemassa tekstuaalisena olen- tona, jolloin hän taas erottuu muista, ja saavuttaa itsensä itsenäolemisena.

Näin kuolema tulee valokuvaajan

"käden kautta". Valokuvaus tappaa ajan ja siirtää jo-poissaolevan takaisin elämän näyttämölle hetkeksi läsnäolevaksi. Kohde (objekti) on poissa, mutta kohteen kuvan (foto) synnyttämässä kuvassa (image) kohde on ikään kuin läsnä.

Siksi Barthes sanoo, että valokuvaajat ovat Kuoleman asiamiehiä.

* * *

Vanhanenkin oivaltaa, että Barthesin tarkastelun kohteena on aina yksittäinen kuva. Tässä tosin on vaara, sillä "yksit- täinen kuva irrottautuu liiaksi yhteyksis- tään", sanoo Vanhanen.

Mutta Barthes haluaa tietoisesti välttää määrittelyä universaalista valo- kuvasta ja tarkastelee vain niitä kuvia, joista hän oli varma, että ne olivat hänelle olemassa.

Barthes teki kaiken rakkaudesta koh- teeseensa, kiihkeästä suhteesta tutkimuk- sensa kohteeseen, elämään. Se jopa heijastuu Barthesin käsityksenä tutkimus- esineen probleemasta. Valoisassa huo- neessa tiede on semiotiikkana Barthesille

49

II

II

1

" 1 1

1 1 1 1

(2)

jotain toista kuin Semiologian elemen- teissä (1984).

Virkaanastujaisesitelmässään Barthes jopa haluaa jokaiselle kohteelle oman tieteensä. Näin semiotiikasta alkaa tulla hyvin yleinen lähestymistapa, jota on vaikea enää lukea disipliiniksi ( 1983, 474). Tässä on lähellä Jonathan Cullerin arvio siitä, että kenties semiotiikka onkin juuri tässä mielessä vuosisatamme tiede (1985, 143).

Missään tapauksessa semiotiikka ei ole Barthesille mikään fillarin takahäkky- rä, joka vain seuraa pyörän mukana sen peräpäässä ja kantaa ne selitykset, joita pyörä itsessään ei kykene kanta- maan.

Tiede ja elämä sekoittuvat virkaan- astujaisluennossa iloisesti toisiinsa kuten monissa muissakin Barthesin töissä. Seli- tyksensä tällainen metaforallinen (vai:

allegorinen?) näkemys saa vihdoin Valoi- sassa huoneessa. Siksi sen lukutapa on ratkaisevaa Barthesin näkemykselle "kuo- lemasta".

* * *

Koska Barthes antautuu täysin tutkimal- leen kohteelle on Valoisa huoneklo rak- kausmetaforien sävyttämä. Äidin kuva on rakkaan ihmisen kuva (valitsin sellai- sia kuvia jotka olivat minulle varmuudel- la -teesi). Barthes rakasti äitiään niin kuin hän rakasti tutkimaansa kohdetta ja elämää. Tätä Maija Lehtonen myös korostaa hienossa Barthes-esseessään (1984, 426-434).

"Päiväkirjoissaan" (1983, 479-495) Barthes kykenee äitinsä viimeisenä syn- tymäpäivänä ojentamaan hänelle vain punaisen ruusukimpun puutarhasta.

Äiti saapuu viettämään juhlaa Barthe- sin luokse, hän tuo kaikki tarvikkeet itse mukanaan, valmistaa syntymäpäivä- sankarina itse juhla-aterian. Poika ojen- taa äidilleen vain intohimon vertaus- kuvan, ruusun. Homoeroottisuuttako?

Kun Barthes tiedostaa talvipuutarha- kuvassa äidinkasvot, palaa äidin mieli- kuva todellisuus-esineenä hetkeksi elä- mään. Rakkaus elämään joka on poissa (kuolleena) on kuitenkin kuvassa niin todellisena läsnä, että se synnyttää taas intohimon elämään (ja kuoleman aidon ymmärryksen).

50

Elämä kaikkinaisuudessaan tulee valo- kuvissa (poissaoleva läsnäolona) niin kauniisti esiin, että sitä voi koko ajan rakastaa kuin jo-poissaolevaa kohdetta (äiti-elämänä), joka vasta näin saapuu intohimoisen tarkastelun kohteeksi, pal- jaana mutta silti yltäkylläisenä.

Vasta kuolemassa elämä on läsnä sellaisena kuin se antautuu intohimoisen tutkijan tarkasteluun, siis Barthesille.

] a vain siksi valokuvaajat ovat "kuole- man asiamiehiä".

Valokuvaajien surmaama elämä on

"ruusuinen ristiinnaulitseminen": elämä saapuu aina uudelleen ja uudelleen, ei- koskaan-valmiina, mutta aina-valmiina tiedostettavaksi. Elämä tulee kuolemassa jatkuvasti esiin, se on alati liikkeessä.

* * *

Barthesille valokuvaus on siten vain elämän tiedostamisen metodi: kohde on silloin "rakastettavana" läsnä.

Samalla tavalla Barthesin Rakastuneen diskurssi ( 1983, 426-456) on rakkauden- tunnustus elämälle. Tutkijan ja kohteen läheinen suhde purkautuu Barthesille erotiikan metaforan muodossa. Barthesille erotiikka on jotain elämään ja sen nau- tinteon liittyvää kiihkeää intohimoa.

] a tämän intohimon Susan Sontag tavoittaa. Barthesin kiinnostus valokuvaan sisältää jotain etäännyttämisen "teoriaa".

Valoisassa huoneessa on tuskin yhtään valokuvaa ja silti kirja puhuu valokuvis- ta. Kuka ne ottaa? Tätä Vanhanenkin miettii: että Barthes olisi jopa liudenta- nut valokuvaajan vallan tarkastelustaan pois ja näin kaventanut valokuvauksen teoriaa.

Barthesin kuolema-käsityksen valossa ja sen "kirkkaudessa" asia on juuri päin- vastoin.

Etäännytyskonstillaan Barthes haluaa- kin juuri tarkastella valokuvaajien toi- mintaa eli valokuvausta Valoisassa huo-

neess~ Kirja ei ole kuvan katselijan semiotiikan opas.

Santagin mukaan sekä valokuvaus että kuva (luettuna) ovat Valoisassa huoneessa "eroottisten haaveiden objekti- ne, memento mori'na" (keskiaikaisena amulettina, jossa on sekä elämän että kuoleman merkit).

Barthes halusi siis tutkia, mitä on

elämä ja sen tedeliistuminen kielessä, kuvassa ja tekstissä ja minuna.

Valoisassa huoneessa Barthes puhuu kirjan lopussa taas halusta ja kuolemas- ta, ja nyt Sontag olettaa tämän kuole- man johtuvan Barthesin myöhäistuotannon läpikäyvästä kuolema-teemasta (kuten Vanhanen ja lähes kaikki Valoisan huo- neen päivälehtikritiikit).

Barthes päästääkin ( 1985a, 125) "indi- vidualismin huudon": "kumotkaamme kaikki kuvat, pelastakaamme välitön Halu (halu ilman välitystä)". Se on tie- tysti: halu elämään on kuva, jota ei ole vielä-valmiiksi-tulkittu. Siis, että sen tiedostamisen hetki on edessä, että se kuva "saapuu" Kirkkaaseen huonee- seen.

Jo-välittynyt halu on valmiiksi tulkit- tu kuva, puhkiselitetty, kuin mainoskuva yhteiskunnassa, täydellisesti raiskattu yksilöllisyytensä menettäneen kohteen pilkka(kuva).

* * *

Näin meille tuleekin vihdoin ymmärrettä- väksi Vanhasen Barthes-lainaus, jossa Barthes lausuu (1985a, 102): on kohde jo kuollut tai ei, jokainen valokuva on tuo katastrofi. Siis, juuri Se Kuolema jota Barthes odottaa, elämän toinen mutta myös virtaava puoli. Mutta ei äidinkuoleman pelko.

Valokuva liittyy aina elämään ja kuolemaan, sanoo Barthes. Elämään liittyy sen uusintamisen pakko, siis kuo- lema.

Mutta lehtikuvat elämän ja kuoleman kuvina ovat tietysti ihmisille merkityk- sellisiä muutenkin kuin valokuvauksen periaatteen mukaisina kuvina. Ne ovat merkki elämän historiallisista muodoista.

Barthesille itselleen Pariisin toukokuu oli rankka käännekohta, sillä silloin hänelle muuttuivat maailman merkit.

Vuosina 1954-56 alkanut semiologia ( 1985b, 9) "viattomien merkkien viekot- telun tieteenä" sai aivan uuden sävyn.

Tuolloin virkaanastujaisesitelmässä merkit eivät enää olleet kielenkaltaisia viattomuusbunkkereita vaan salakavalia aseita vihollisen kädessa ( 1983, 471).

Tässä näkyy Barthesin muutos pois struk- turalismista kohden materialistisen sub- jektin haavetilaa (Lehtonen 1984), pois

merkin metafysiikasta ja sen merkityksen autonomiasta. Pois puhumattomasta merkistä, mykästä elämästä. '

Kauniissa Eisenstei n-y listyksessään Barthes ( 1983, 317 -333) kuvaa kielen (language) muuttumista tekstiksi sekä tekstin, valokuvan ja elokuvan, tietysti myös kielen, välisiä suhteita. Näitä teemoja Valoisa huone virittelee elämä/- kuolema, läsnäolo/poissaolo, minä/äiti jne. kombinaatioillaan. Kieli ja puhuntaka vain uudessa asussaan? Ei.

Kyllä jo Eisenstein-esseen aikaan (1970) näkyy minä ja teksti ja lukija, siis tekstin tuottamisen teorian hahmo, diskursiivinen ote.

Kirjoitan, olen olemassa, siis elän. Tämä voiSI olla Barthesin kuolematon lause kuolemankin kuvista.

Tätä Barthesin myöhäistuotannon teksti ehdottaa lukijalleen niin kuin sen Barthesin teorian mukaan tuleekin tehdä.

Ilkka Kahma

Kirjallisuus

BARTHES, R. The Third Meaning. Re- search Notes on Some Eisenstein Stills. Teoksessa: Selected Writings. Oxford

1983, 317-333.

BARTHES, R. From A Lover's Discour- se. Teoksessa: Selected Writings, 426-456.

BARTHES, R. Inaugural Lecture, College de France. Teoksessa: Selected Wri- tings, 457-478.

BARTHES, R. Deliberation. Teoksessa: Selected Writings, 479-495.

BARTHES, R. Elements of Semiology. New York 1984.

BARTHES, R. Valoisa huone. La chambre claire. Camera Lucida. Jyväskylä

1985a.

BARTHES, R. Mythologies. Bucks 1985b. CULLER, ]. Semiology: the Saussurian

Legacy. Teoksessa: BENNETT, T. et al. (eds.). Culture, Ideology and Social Process. A Reader. Worcester 1985,

129-144.

CAL VINO, I. In Memory of Roland Barthes. Teoksessa: CALVINO, I. The Literature Machine. New York 1985, 300-306.

51

~

,, 1

(3)

jotain toista kuin Semiologian elemen- teissä (1984).

Virkaanastujaisesitelmässään Barthes jopa haluaa jokaiselle kohteelle oman tieteensä. Näin semiotiikasta alkaa tulla hyvin yleinen lähestymistapa, jota on vaikea enää lukea disipliiniksi ( 1983, 474). Tässä on lähellä Jonathan Cullerin arvio siitä, että kenties semiotiikka onkin juuri tässä mielessä vuosisatamme tiede (1985, 143).

Missään tapauksessa semiotiikka ei ole Barthesille mikään fillarin takahäkky- rä, joka vain seuraa pyörän mukana sen peräpäässä ja kantaa ne selitykset, joita pyörä itsessään ei kykene kanta- maan.

Tiede ja elämä sekoittuvat virkaan- astujaisluennossa iloisesti toisiinsa kuten monissa muissakin Barthesin töissä. Seli- tyksensä tällainen metaforallinen (vai:

allegorinen?) näkemys saa vihdoin Valoi- sassa huoneessa. Siksi sen lukutapa on ratkaisevaa Barthesin näkemykselle "kuo- lemasta".

* * *

Koska Barthes antautuu täysin tutkimal- leen kohteelle on Valoisa huoneklo rak- kausmetaforien sävyttämä. Äidin kuva on rakkaan ihmisen kuva (valitsin sellai- sia kuvia jotka olivat minulle varmuudel- la -teesi). Barthes rakasti äitiään niin kuin hän rakasti tutkimaansa kohdetta ja elämää. Tätä Maija Lehtonen myös korostaa hienossa Barthes-esseessään (1984, 426-434).

"Päiväkirjoissaan" (1983, 479-495) Barthes kykenee äitinsä viimeisenä syn- tymäpäivänä ojentamaan hänelle vain punaisen ruusukimpun puutarhasta.

Äiti saapuu viettämään juhlaa Barthe- sin luokse, hän tuo kaikki tarvikkeet itse mukanaan, valmistaa syntymäpäivä- sankarina itse juhla-aterian. Poika ojen- taa äidilleen vain intohimon vertaus- kuvan, ruusun. Homoeroottisuuttako?

Kun Barthes tiedostaa talvipuutarha- kuvassa äidinkasvot, palaa äidin mieli- kuva todellisuus-esineenä hetkeksi elä- mään. Rakkaus elämään joka on poissa (kuolleena) on kuitenkin kuvassa niin todellisena läsnä, että se synnyttää taas intohimon elämään (ja kuoleman aidon ymmärryksen).

50

Elämä kaikkinaisuudessaan tulee valo- kuvissa (poissaoleva läsnäolona) niin kauniisti esiin, että sitä voi koko ajan rakastaa kuin jo-poissaolevaa kohdetta (äiti-elämänä), joka vasta näin saapuu intohimoisen tarkastelun kohteeksi, pal- jaana mutta silti yltäkylläisenä.

Vasta kuolemassa elämä on läsnä sellaisena kuin se antautuu intohimoisen tutkijan tarkasteluun, siis Barthesille.

] a vain siksi valokuvaajat ovat "kuole- man asiamiehiä".

Valokuvaajien surmaama elämä on

"ruusuinen ristiinnaulitseminen": elämä saapuu aina uudelleen ja uudelleen, ei- koskaan-valmiina, mutta aina-valmiina tiedostettavaksi. Elämä tulee kuolemassa jatkuvasti esiin, se on alati liikkeessä.

* * *

Barthesille valokuvaus on siten vain elämän tiedostamisen metodi: kohde on silloin "rakastettavana" läsnä.

Samalla tavalla Barthesin Rakastuneen diskurssi ( 1983, 426-456) on rakkauden- tunnustus elämälle. Tutkijan ja kohteen läheinen suhde purkautuu Barthesille erotiikan metaforan muodossa. Barthesille erotiikka on jotain elämään ja sen nau- tinteon liittyvää kiihkeää intohimoa.

] a tämän intohimon Susan Sontag tavoittaa. Barthesin kiinnostus valokuvaan sisältää jotain etäännyttämisen "teoriaa".

Valoisassa huoneessa on tuskin yhtään valokuvaa ja silti kirja puhuu valokuvis- ta. Kuka ne ottaa? Tätä Vanhanenkin miettii: että Barthes olisi jopa liudenta- nut valokuvaajan vallan tarkastelustaan pois ja näin kaventanut valokuvauksen teoriaa.

Barthesin kuolema-käsityksen valossa ja sen "kirkkaudessa" asia on juuri päin- vastoin.

Etäännytyskonstillaan Barthes haluaa- kin juuri tarkastella valokuvaajien toi- mintaa eli valokuvausta Valoisassa huo-

neess~ Kirja ei ole kuvan katselijan semiotiikan opas.

Santagin mukaan sekä valokuvaus että kuva (luettuna) ovat Valoisassa huoneessa "eroottisten haaveiden objekti- ne, memento mori'na" (keskiaikaisena amulettina, jossa on sekä elämän että kuoleman merkit).

Barthes halusi siis tutkia, mitä on

elämä ja sen tedeliistuminen kielessä, kuvassa ja tekstissä ja minuna.

Valoisassa huoneessa Barthes puhuu kirjan lopussa taas halusta ja kuolemas- ta, ja nyt Sontag olettaa tämän kuole- man johtuvan Barthesin myöhäistuotannon läpikäyvästä kuolema-teemasta (kuten Vanhanen ja lähes kaikki Valoisan huo- neen päivälehtikritiikit).

Barthes päästääkin ( 1985a, 125) "indi- vidualismin huudon": "kumotkaamme kaikki kuvat, pelastakaamme välitön Halu (halu ilman välitystä)". Se on tie- tysti: halu elämään on kuva, jota ei ole vielä-valmiiksi-tulkittu. Siis, että sen tiedostamisen hetki on edessä, että se kuva "saapuu" Kirkkaaseen huonee- seen.

Jo-välittynyt halu on valmiiksi tulkit- tu kuva, puhkiselitetty, kuin mainoskuva yhteiskunnassa, täydellisesti raiskattu yksilöllisyytensä menettäneen kohteen pilkka(kuva).

* * *

Näin meille tuleekin vihdoin ymmärrettä- väksi Vanhasen Barthes-lainaus, jossa Barthes lausuu (1985a, 102): on kohde jo kuollut tai ei, jokainen valokuva on tuo katastrofi. Siis, juuri Se Kuolema jota Barthes odottaa, elämän toinen mutta myös virtaava puoli. Mutta ei äidinkuoleman pelko.

Valokuva liittyy aina elämään ja kuolemaan, sanoo Barthes. Elämään liittyy sen uusintamisen pakko, siis kuo- lema.

Mutta lehtikuvat elämän ja kuoleman kuvina ovat tietysti ihmisille merkityk- sellisiä muutenkin kuin valokuvauksen periaatteen mukaisina kuvina. Ne ovat merkki elämän historiallisista muodoista.

Barthesille itselleen Pariisin toukokuu oli rankka käännekohta, sillä silloin hänelle muuttuivat maailman merkit.

Vuosina 1954-56 alkanut semiologia ( 1985b, 9) "viattomien merkkien viekot- telun tieteenä" sai aivan uuden sävyn.

Tuolloin virkaanastujaisesitelmässä merkit eivät enää olleet kielenkaltaisia viattomuusbunkkereita vaan salakavalia aseita vihollisen kädessa ( 1983, 471).

Tässä näkyy Barthesin muutos pois struk- turalismista kohden materialistisen sub- jektin haavetilaa (Lehtonen 1984), pois

merkin metafysiikasta ja sen merkityksen autonomiasta. Pois puhumattomasta merkistä, mykästä elämästä. '

Kauniissa Eisenstei n-y listyksessään Barthes ( 1983, 317 -333) kuvaa kielen (language) muuttumista tekstiksi sekä tekstin, valokuvan ja elokuvan, tietysti myös kielen, välisiä suhteita. Näitä teemoja Valoisa huone virittelee elämä/- kuolema, läsnäolo/poissaolo, minä/äiti jne. kombinaatioillaan. Kieli ja puhuntaka vain uudessa asussaan? Ei.

Kyllä jo Eisenstein-esseen aikaan (1970) näkyy minä ja teksti ja lukija, siis tekstin tuottamisen teorian hahmo, diskursiivinen ote.

Kirjoitan, olen olemassa, siis elän.

Tämä voiSI olla Barthesin kuolematon lause kuolemankin kuvista.

Tätä Barthesin myöhäistuotannon teksti ehdottaa lukijalleen niin kuin sen Barthesin teorian mukaan tuleekin tehdä.

Ilkka Kahma

Kirjallisuus

BARTHES, R. The Third Meaning. Re- search Notes on Some Eisenstein Stills.

Teoksessa: Selected Writings. Oxford 1983, 317-333.

BARTHES, R. From A Lover's Discour- se. Teoksessa: Selected Writings, 426-456.

BARTHES, R. Inaugural Lecture, College de France. Teoksessa: Selected Wri- tings, 457-478.

BARTHES, R. Deliberation. Teoksessa:

Selected Writings, 479-495.

BARTHES, R. Elements of Semiology.

New York 1984.

BARTHES, R. Valoisa huone. La chambre claire. Camera Lucida. Jyväskylä

1985a.

BARTHES, R. Mythologies. Bucks 1985b.

CULLER, ]. Semiology: the Saussurian Legacy. Teoksessa: BENNETT, T. et al. (eds.). Culture, Ideology and Social Process. A Reader. Worcester 1985, 129-144.

CAL VINO, I. In Memory of Roland Barthes. Teoksessa: CALVINO, I. The Literature Machine. New York 1985, 300-306.

51

~

,, 1

(4)

KAHMA, I. Kirkastettu huone. Synteesi 6(1987):1-2, 122-127.

LEHTONEN, M. Roland Barthes. Parnasso 34(1984):7, 426-434.

SONT AG, S. Writing Itself: On Roland Barthes. Teoksessa: Selected Writings, vii-xxxviii.

VANHANEN, H.

Tiedotustutkimus VANHANEN, H.

Tiedotustutkimus

Kiistatonko kiintoisinta?

Barthesin testamentti.

8(1985):4, 115-119.

Katastrofiestetiikasta.

10(1987): 1, 45-55.

Viime kesänä ilmestyi Sosialistinen Poli- tiikka -lehden erillisvihkona numero 3 Jukka Paastelan ja Risto Kolasen toimittama kirja Millaista presidenttiyttä haluamme? (Helsinki 1987). Kuten nimi- kin sanoo, sen keskeiset kysymyksenaset- telut menevät politologian piiriin eivätkä ole Tiedotustutkimus-lehdelle relevantteja - yhtä lukuun ottamatta.

Mauno Koiviston poliittista ajattelua tutkiva Kolanen vertaa artikkelissaan nykyisen tasavallan presidentin julkista hahmoa - mielestään ansaitsemattoman kielteistä "autenttiseen Koivistoon", mikä sanonta on sanatarkka sitaatti.

Mitä itsekukin ajatteleekin Kolasen subs- tanssiväitteistä, hänen tieto-opillinen ja metodologinen kantansa on terve.

Autenttisuuteen siinä suhteellisessa mie- lessä jossa se on mahdollista pyrkivät vakavasti otettavat historiantutkijat, elämäkerran kirjoittajat jne., ja toinen äärivaihtoehtohan olisi mielivaltaisten väitteiden generoiminen tutkimuskohtees- ta.

Yllättävää tai ei, tiedotustutkija Esa Väliverronen asettui arvostelussaan (Ilta-Sanomat 25.8.87) toisille linjoille.

Lainaan häneltä yhden lauseen:

'"Autenttisen Koiviston' määrittely on kuitenkin kovin kiistanalaista ja kiin- nostavampaa olisi tutkia sitä, miten julkinen kuva poliitikosta syntyy ja vai- kuttaa."

52

Implisiitisti Väliverronen siis sanoo ensiksikin, että poliitikon julkisen kuvan syntyä ja vaikutusta koskevat väitteet ovat vähemmän kiistanalaisia kuin saman poliitikon ja hänen politiikkansa autentti- sia ominaisuuksia koskevat väitteet.

Onko näin?

Esimerkkitapaukseksi tarjoutuu Sorsa- diagnoosi, siis Markku Kosken tunnettu kirja. Sen lehdistössä saama vastaanotto oli eräitä soraääniä lukuunottamatta erittäin myönteinen, eivätkä kriittiset- kään arviot kohdistuneet siihen että Koski olisi jotenkin erityisen huonosti tai vaann konstruoinut Kalevi Sorsan julkisen kuvan synnyn ja vaikutukset.

Tietenkin on mahdollista, että mel- koinen yksimielisyys Kosken työn onnis- tuneisuudesta näiltä osin johtui hänen ylivertaisesta taidostaan. Mutta toinen vaihtoehto on, että 'pelkän' julkisen kuvan synnyn ja vaikutusten kartoittam i- nen ei kaikkine ongelmineenkaan ole erityisen vaativaa; varsin kiistattorniin tuloksiin on inhimillisesti mahdollista päästä. Ts. Väli verronen on oikeassa.

Mutta herää kysymys: miksi verraten helpon tehtävän ratkaiseminen on kiin- nostavampaa kuin sitä vaativamman tehtävän? Varsinaisia perusteluja ei Väliverroselta löydy. Onko kenties pyrki- mys kohti autenttisuutta korostan taas: siinä suhteellisessa mielessä jossa se on mahdollista - joidenkin ylivoimais- ten tieto-opillisten ja/tai metodologisten vaikeuksien vuoksi aina a priori tuomittu epäonnistumaan? Tätä vastaanhan puhu- vat esim. jo mainittujen ryhmien, histo- riantutkijoiden ja elämänkerran kirjoitta- jien, kokemukset. Kiistanalaisuudestaan huolimatta heidän tuotoksistaan on jää- nyt jotakin pysyvää käteen.

Mikään ei myöskään estä yhdistämäs- tä kahta tehtävää. Meillä vo1s1 olla Kekkos-diagnooseja, Koivisto-diagnooseja, Sorsa-diagnooseja jne., joissa on tutkittu asianomaisen poliitikon julkisen kuvan syntyä ja vaikutuksia, mutta samalla tunkeuduttu julkisen kuvan taakse, pantu erilaiset Kekkos-, Koivisto-, Sorsa- ym.

tulkinnat mukaan lukien kirjoittajan oma keskustelemaan keskenään jne.

Omasta mielestäni tämä olisi kiintoisinta mitä ajatella saattaa. Vasta tämä.

Lainaan vielä Väliverrosta:

"Kolasen ja Sänkiahon kirjoituksista

(alussa mainitussa kirjassa, PH-s) paistaa läpi poliitikkojen ja monien politiikan tutkijoiden hellimä ajatus tiedotusvälinei- den rappiojournalismista. Syytä ihmisen vieraantumiseen politiikasta etsitään tiedotusvälineistä eikä esimerkiksi politii- kan sisällöstä tai sisällöttömyydestä."

Minusta Väliverrosen ajatuksiin sisäl- tyy looginen ristiriita. Jos kiinnostuk- semme rajoittuu 'vain' poliitikkojen julkiseen kuvaan syntyineen ja vaikutuk- sineen, politiikan varsinainen sisältö ja/tai sisällöttömyys on tuomittu jäämään tietopiirimme ulkopuolelle. Olemassa oleva Sorsa-diagnoosi ei pohjimmiltaan kerro mitään entisen pitkäaikaisen pää- ministerin enempää kuin hänen puolueen- sa tai hallitustensa politiikasta, mihin kirjoittaja ei pyrkinytkään. Autenttisuu- teen - julkisuuden tuolle puolen - pyrkivä tutkimus voi kertoa niistä eniten.

Toivottavasti ei ole ollut epäoikeu- denmukaista ottaa Väliverrosen kiintoisa mutta sanomalehtityylinen arvostelu tieteellisessä journaalissa suurennuslasin alle. Väliverronen on hyödyllistä kyllä eksplikoinut sanoiksi jotakin joka on ilmassa. Siksi siitä on keskusteltava.

Pertti Hemanus

Numeron kirjoittajia:

Astala, Erkki, YK, Helsinki.

Dahlgren, Peter, doc.,

J

ournalisthögskolan i Stockholm.

Gronow, Pekka, VTK, osastopäällikkö, Helsinki.

Hellman, Heikki, YK, toimittaja, Helsingin Sanomat.

Hemanus, Pertti, YL (väit.), professori, Tampereen yliopisto.

Kivikuru, Ullamaija, VTL, lehtori, Helsingin yliopisto.

Koskinen, Tarmo, dos., Tampereen yliopisto.

Kytömäki, Juha, VTK, tutkija, Oy Yleisradio Ab.

Luostarinen, Heikki, YL, assistentti, Tampereen yliopisto.

Malmberg, Tarmo, HuK, YL, assistentti, Tampereen yliopisto.

Panula, Juha, assistentti, Turun kauppakorkeakoulu.

Puuranen, Vesa, tutkija, Joensuun yliopisto.

Saloniemi, Marjo-Riitta, tutkija, Tampereen yliopisto.

Samola, Juha, VTK, Opetusministeriö, Helsinki.

Sassi, Sinikka, VTK, assistentti, Helsingin yliopisto.

53' f

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Yritysrahoituksen teo- rioissa (mm. Diamond 1989) on esitetty, että yritysten rahoituskustannukset ja ulkoisen ra- hoituksen käyttö noudattavat elinkaarimallia. Tässä

Vaikka komitea itse tuntuu antavan eniten painoa lakiteknisille näkökohdille, lukijalle jää loppujen lopuksi se vaikutelma, että inflaation vastaisen

Tuo välivokaali olisi kuitenkin voinut alkuaan olla myös e, kuten edellä perustelen: germ.. *ı/“oiv-e-n

Vaikka valtaosa (68 %) kyselyymme vastanneista katsoo, että monikulttuurisille nuorille ei tule järjestää erityistä, vain heille tarkoitettua nuorisotoimintaa 18

Taulukot 1 ja 2 osoittavat, että Web 2.0 ja sosiaalisen median palvelut ovat sangen tunnettuja ja myös melko laajassa tuotannollisessa käytössä, vaikka käsitteet eivät vielä

todellinen kivi on todellinen todellinen puu on todellinen todellinen kesä on todellinen todellinen talvi on todellinen todellinen pesä on todellinen todellinen virta on

etnologiasta  ja  taidehistoriasta  muun  muassa  kulttuurintutkimuksen  eri  aloihin  ja  psykologiaan,  ja  kullakin  on  luonnollisesti  omat  konventionsa 

Elämä panoksena sai puolestaan alkunsa siitä, että ruotsalainen, pääosin levitysyh- tiönä toiminut Sveafilm oli tuomassa maahan Tapiovaaran elokuvan mutta päättikin