157
OSAAMISEN KEHITTÄMINEN ON TIETOISTA TOIMINTAA
O
saamisen kehittäminen on työelämän kes- keisimpiä teemoja. Maaliskuussa 2000 Lissabonissa kokoontunut Eurooppa- neuvosto asetti strategiseksi tavoitteeksi luoda EU:sta maailman kilpailukykyisimmän ja dynaa- misimman osaamisalueen. Euroopan unionin ko- missio laati kokonaisvaltaisen strategian helpot- tamaan osaamisyhteiskuntaan siirtymistä. Eu- rooppa-neuvoston tavoitteeseen pääsemiseksi kehitetään koulutuspolitiikkaa, joka nojaa elinikäi- sen oppimisen periaatteeseen.Yksi tärkeistä tavoitteista on henkilökohtainen kehitys ja sosiaalisen osallisuuden edistäminen.
Eurooppalaiseen strategiassa korostetaan oppi- jan roolia, yhtäläisiä opiskelumahdollisuuksia sekä laadukkaita ja tarkoituksenmukaisia oppimis- tilanteita.
Suomessa valtioneuvoston kanslia julkaisi marraskuun alussa globalisaatioraporttin ”Osaa- va, avautuva ja uudistuva Suomi” -selvityksen.
Pääministeri Matti Vanhasen aloitteesta käynnis- tetyssä Suomi maailmantaloudessa -selvitykses- sä vaaditaan, että Suomen tulee pystyä paranta- maan edelleen osaamistaan ja ennen kaikkea uu- distumaan. Selvityksen mukaan siihen tarvitaan muutosvalmiutta kaikilta suomalaisilta.
Ihminen muuttaa jatkuvasti ympäristöään. Tek- nologisten innovaatioiden lisäksi ihmisestä täy- tyy saada enemmän irti. Ammatillisen osaamisen kehittämisen kannalta tämä merkitsee sitä, että ihmisten on pätevöidyttävä hallitsemaan jatku- vasti uusia tekniikan sovellutuksia ja keksittävä markkinoita kiinnostavia tarpeita, jotka inhimilli- sen elämisen kannalta saattavat olla vähemmän merkityksellisiä.
Inhimillisen pääoman ke- hittämistä varten yhteiskun- ta tarjoaa lisääntyviä koulu- tuspalveluja. Huoli hyvin- vointiyhteiskunnan säilyttä- misestä ja lisääntyneet opis- kelumahdollisuudet lisäävät ihmisen motivaatiota osallis- tua koulutukseen. Mutta mitä osaamisen kehittäminen merkitsee aikuiselle työnte- kijälle ja miten yhden suo- malaisen osallistuminen koulutukseen luo yhteis- kunnallista hyvinvointia?
INHIMILLINEN LUONTO
Hippokrateen koulun kreikkalaiset lääketieteilijät keksivät, että ihmisellä on ”luonto”. Georg von Wrightin mukaan tämä idea on käynyt niin itses- tään selväksi, että me emme enää mieti tätä nero- kasta ajatusta, johon se perustuu. 400-luvulla elä- neet viisauden opettajat omaksuivat tämän idean ja siitä ideasta kehittyi heidän humanisminsa.
Tämän myöhempien aikojen humanismin kulma- kiveksi muodostuneen idean mukaan ”Ihmisellä on hänelle ihmisenä ominainen ”luonto” ja hä- nen loukkaamaton oikeutensa ja syvin määränsä on yrittää elämässään toteuttaa sitä niin kokonai- sesti ja täysin kuin mahdollista.” Sofistit, arvos- tamalla sivistystä, kulttuuria ja henkistä kuria, pys- tyttivät humanismin toisen kulmakiven, sivistyk- sen kunnioittamisen ja siihen pyrkimisen elämän- muotona.
SIRPA POLO
Sirpa Polo
Sirpa Polo tarkastelee tutkimuksessaan ”Minästäkö kaikki riippuu?”
ammatillisten aikuisopettajien valmiuksia kehittää omaa osaamistaan siten, että he pystyvät selviytymään jatkuvasti muuttuvassa työelämässä.
Tutkimus kohdistuu globalisaatioraportin peräänkuuluttamaan muutos- valmiuteen. Polon lähestymistapa on fenomenologinen ja ihmiskäsitys humanistinen. Ihminen on sen mukaan perustaltaan aktiivinen toimija.
AIKUISKASVATUS 2/2005 NÄKÖKULMIA
158
AIKUISKASVATUS 2/2005 NÄKÖKULMIA TUTKIMUKSEEN
sitykselle. Ihminen on aktiivinen toimija. Toimin- nassa on keskeistä ihmisen ja kreikkalaiseen pe- rinteeseen nojaavan sivistyksen kunnioittaminen.
Ihmisessä on kasvun mahdollisuus ja hänen vel- vollisuutensa on pyrkiä kehittymään kohti sitä ihannetta, jonka meidän sivistyskäsityksemme meille antaa. Ihminen on yksilöllinen, oman kehit- tymisensä täyteen mittaan pyrkivä. Samaan ai- kaan hän on yhteisöllinen olento, jonka kehitty- minen on sekä suhteessa ympäristöönsä että ympäristöstä riippuvainen. Koska jokaisella ih- misellä on nämä samat tarpeet ja vaatimukset, heillä tulee olla myös yhtäläiset oikeudet ja mah- dollisuudet voida toteutua omana itsenään. Täs- sä samanaikaisesti kahtena olemisessa on osaa- misen kehittämisen kannalta katsottuna suuri sekä yksilöllinen että yhteisöllinen haaste.
Humanistisen psykologian ihmiskäsityksen mukaan ihminen nähdään avoimena järjestelmä- nä. Hänen toimintansa on itseohjauksellista, ai- nutkertaista ja jatkuvasti muuttuvaa. (vrt. Zim- merman 2000.) Ihminen on etsivä, tutkiva, vaihto- ehtoja punnitseva ja muutoksiin ja yllätyksiin valmis. Häntä voidaan parhaiten ymmärtää hä- nen omista ainutkertaisista olemassaolonsa eh- doista käsin. Häntä kuvaavat muiden muassa seu- raavat teemat: itseys, itsensä toteuttaminen, luo- vuus, rakkaus, arvot, merkityksen ongelma, yksi- löllisyys, sisäisyys, henkinen kasvu, muutos, persoonallinen eheys, vastuu, psyykkis-henki- nen hyvinvointi ja arkikokemuksen yli menevä tajunta.
OSAAMISEN KEHITTÄMINEN YKSILÖN KOKEMANA
MERKITYKSENÄ
Tarkastelen tutkimuksessani opettajan mielen si- säisiä oppimisprosesseja hänen omasta näkökul- mastaan käsin. Fenomenologinen lähestymista- pa tarjoaa tutkimukseen metodologisia keinoja.
Fenomenologit keskittyvät tutkimuksessa sosi- aalisen elämän subjektiiviseen aspektiin, joka on yksilön tietoisuuden sisäinen tekijä. Se kysyy tutkittavana olevan ilmiön perusluonnetta yksi- lön kokemana merkityksenä. Fenomenologisesta perspektiivistä käsin kysyn opettajan kokemusta hänen omasta toiminnastaan oppijana. Olen kiin- nostunut siitä, millaisen merkityksen hän antaa omalle kokemukselleen. Tarkastelen opettajan oppimisen taitojen perusluonnetta eli sitä, mikä tekee oppimisesta sitä, mitä se kyseessä olevalle Länsimaisen kasvatuksen idea ja ihanne pe-
rustuu muinaisten kreikkalaisten kulttuuriin. Sen ihanteena on ollut ihmisten kasvatus ja kehittä- minen paremmiksi. Siinä, missä idän suurten kult- tuurien pedagogisten järjestelmien tarkoitukse- na oli olemassa olevien uskonnollisten, poliittis- ten ja yhteiskunnallisten laitosten säilyttäminen, kreikkalaisten päämääränä oli kehittää ihmistä ih- misenä.
Kreikkalaiset keksivät ihmisen. Tämä tarkoit- taa niiden yleisten psykologisten sääntöjen löy- tämistä, jotka selittävät ihmisolentoja yleensä. Se ei tarkoita sitä, että he olisivat korostaneet yksi- tyisen ihmisen ehdotonta yksilöllisyyttä. Kreik- kalaisten ihanneihminen on olemukseltaan sosi- aalinen eli poliittinen olento. Hänen oma luon- tonsa määrää hänet palvelemaan sitä ihmisyhtei- söä, johon hän kuuluu.
Nykypäivän eurooppalaista ihmistä yhdistää muinaisiin kreikkalaisiin meidän arvomme ja eri- tyisesti omaksumamme kasvatusihanne. Kasva- tusperinteen syvät juuret auttavat meitä löytä- mään oikean paikkamme olevaisuudessa. Pystym- mekö me nykypäivän kiihtyvän kilpailun ja yksi- löä kohtaan kasvavien vaatimusten ilmapiirissä näkemään inhimillisen luonnon ymmärtämisessä välttämätöntä johtolankaa.
von Wright varottaa meitä siitä, että ihminen tahtoo ajatuksellaan tunkeutua kaikkeen ja jär- jestää elämänsä ainoana mittapuuna järjen sana siitä, mikä on meille oikein tai väärin, hyödyllistä tai vahingollista. Mitä syvemmälle ajatus tunkeu- tuu, sitä vaikeammaksi tulee elämä ja sitä uhkaa- vammaksi katastrofi.
Nykypäivän ihminen kehittää teknologiaa, muuttaa omalla toiminnallaan ympäristöään ja uskoo mahdollisuuksiinsa. Millä tavalla me voim- me muuttaa ja kehittää inhimillistä pääomaa, osaa- mista, yhtä nopeasti ja uudistavasti kuin me kehi- tämme teknologiaa? Entä, millaisia edellytyksiä ihmisluonto asettaa osaamisen kehittämiselle?
MUUTOSVALMIUS JOKAISESSA IHMISESSÄ OLEVA POTENTIAALI
Tarkastelen tutkimuksessani ammatillisten aikuis- opettajien valmiuksia kehittää omaa osaamistaan siten, että he pystyvät selviytymään jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Tutkimus kohdistuu globalisaatioraportin peräänkuuluttamaan muu- tosvalmiuteen.
Perustan tutkimukseni humanistiselle ihmiskä-
159
oppijalle on ja mitä ilman se ei voisi olla sitä, mitä se on.
Perustan ajatteluni oletukselle, jonka mukaan todellisuus on holistinen ja moninaisesti raken- tunut. Tutkija ja tutkimuksen kohde ovat erotta- mattomasti vuorovaikutuksessa keskenään. Tä- män niin sanotun naturalistisen paradigman mu- kaan tutkimuksessa ei pyritä yleistettävyyteen.
Tutkimuksessa mahdollisia ovat ainoastaan aika- ja kontekstisidonnaiset työhypoteesit. Tutkimus on subjektiivista ja arvosidonnaista. Kun tarkas- tellaan yksilön valmiuksia kehittää omaa osaa- mistaan, tutkimuksen kannalta kaikki siihen liitty- vät entiteetit muotoutuvat samanaikaisesti ja ne ovat vuorovaikutuksessa toinen toisiinsa siten, että on mahdotonta erottaa syitä ja seurauksia.
Tutkimuksen peruskysymys on, millaisia mer- kityksiä opettajat antavat kokemuksille, millä ta- voin he aistivat omaa oppimiseen liittyvää toi- mintaansa ja miten he muuntavat kokemuksen tie- toisuudekseen sekä yksilöllisesti että kollektiivi- sesti jaettuina merkityksinä. Toisin sanoen, mil- laisia uskomuksia heillä on omasta kehittymises- tään, millaisia attribuutiotulkintoja he tekevät ja millaisia mahdollisuuksia he näkevät itsellään tu- levaisuuden suhteen ja miten opettajat ymmärtä- vät vuorovaikutuksen merkityksen. Ihmisten ko- kemuksille antamien merkitysten ja niiden tietoi- suudeksi muuntamisen tutkiminen vaatii meto- dologisesti huolellisesti ja läpikotaisin haalittua ja kuvattua tietoa siitä, miten opettajat kokivat itsensä. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa opet- tajaa kiinnittämään huomiota omaan toimintaan- sa oppijana, jotta hän voi uudistaa omaa ajattelu- aan ja toimintaansa. (Ruohotie 2000.)
Opettajan minän rakenteiden ja prosessien tar- kasteleminen on merkinnyt sitä, että samaan ai- kaan tarkastellaan sekä ihmisen mielen sisäisiä tiloja että niiden suhdetta ulkoiseen. Pattonin (2002) mukaan ihmisten kannalta ei ole olemassa mitään erityistä objektiivista todellisuutta. On ole- massa vain se, mitä ihmiset tietävät, ja mitä hei- dän kokemuksensa ovat ja mitä ne merkitsevät.
Subjektiivisen kokemuksen katsotaan yhdistävän objektiivisen asian ja siitä tulee näin henkilökoh- taista todellisuutta. Inhimillisen kokemuksen pe- rusolemus on merkityksen luominen. Husserl (1967) korosti omassa ajattelussaan fenomenolo- gisen tutkimuksen luonteesta, että ihminen tietää vain sen, mitä hän on kokenut kuuntelemalla niitä havaintoja ja merkityksiä, jotka herättävät mei- dän tietoisen tietoisuutemme. Alun perin meidän
kaikki ymmärryksemme tulevat aistien ilmiön ha- vaitsemisesta saamasta kokemuksesta, mutta että tuo kokemus täytyy kuvata, selittää ja tulkita tul- lakseen osaksi meidän tietoista tietoisuuttamme.
Tätä olen tehnyt tutkimuksessani.
Tutkijana olen pyrkinyt kohdistamaan tutki- muksen kysymykseen siitä, kuinka me yhdistäm- me ilmiön, jonka me koemme tavalla, joka vaikut- taa järkevältä ja niin tehdessämme kehittää maail- mankuvaamme. Toisin sanoen tavalla, joka vai- kuttaa uudistavasti meidän ajatteluumme, ymmär- rykseemme ja toimintaamme. Tutkimalla subjek- tin, kokijan perspektiivejä heidän omaan maail- maansa, olen pyrkinyt tekemään näkymättömän näkyväksi kuvaamalla sitä tavalla, jolla ilmiön perusolemus herää uudelleen ja osoittaa meille eletyn laadun ja kokemuksen merkityksen syväl- lisellä tavalla tuomalla esille opettajien omalla ää- nellä kerrottua kuvausta.
MINÄ AKTIIVISENA TOIMIJANA
Oppiminen on aktiivista sosiaalista toimintaa. Se on samanaikaisesti oppivan minän sisäistä akti- viteettiä ja omien käsitysten suhteuttamista ul- koiseen toimintaympäristöön. (Rauste-von Wright & von Wright 1998.) Osaamisen kehittä- minen on yksilön vastuulla silloinkin, kun opetus tapahtuu ryhmässä. Rajaan tarkasteluni niihin ky- symyksiin, jotka auttavat yksilöä kehittymään ja prosesseihin, joiden kautta me opimme, kehitym- me ja muutumme. Tarkastelen konatiivisen eli yk- silön päämäärätietoisen toiminnan alueen psy- kologisia käsitteitä motivaatiota ja tahtoa sekä tietoaineksen käsittelyn kognitiivisen tason pro- sesseja. (Snow, Corno & Jackson 1996.) Tarkas- telukulmana on minän näkökulma yksilön vapaan tahdon alueella. Toisin sanoen olen kiinnostunut niistä kysymyksistä, joihin ihminen itse omalla toiminnallaan, ajattelullaan ja valinnoillaan vai- kuttaa. Tämä ei poissulje sitä tosiasiaa, että ihmi- nen on sosiaalinen olento ja että inhimillisen osaa- misen kehittäminen on sosiaalista toimintaa. Yk- silö ja kollektiivinen ovat läsnä samanaikaisesti.
Niitä ei voida erottaa toisistaan, mutta ne muo- dostavat ilmiön tarkastelemista varten kaksi eri- laista näkökulmaa. (Berger & Luckmann, 1994.)
Minän tarkastelemiseen liittyy ongelma. Au- gustinus, jonka ajatellaan esittäneen ensimmäi- senä filosofiassa niin sanotun antropologisen kysymyksen, nosti esille ihmisluonnon ratkaise- mattoman ongelman erottamalla kysymykset
AIKUISKASVATUS 2/2005 NÄKÖKULMIA TUTKIMUKSEEN
160
AIKUISKASVATUS 2/2005 NÄKÖKULMIA TUTKIMUKSEEN
”kuka minä olen” ja ”mikä minä olen” Augusti- nus esitti quaestio mihi factus sum, “olen tullut itselleni arvoitukseksi”. Ihmisluonnon ongelmaan ei näytä olevan vastausta yksilöllisessä, psyko- logisessa eikä sen yleisessä, filosofisessa merki- tyksessä. Arend sanoo (2002, 18), että on erittäin epätodennäköistä, että me, jotka pystymme tietä- mään, selvittämään ja määrittelemään kaikkien meitä ympäröivien olioiden, myös niiden joita itse emme ole, luonnolliset olemukset, pystyisimme koskaan tekemään samaa itsellemme.
Voidakseni etäännyttää itseäni tarkastelun kohteesta, olen ankkuroinut ajatteluani konkreet- tiseen orgaaniseen ilmiöön. Työtä tehdessäni olen pyrkinyt säilyttämään kokonaisvaltaisen tarkas- telunäkökulman pitämällä tausta-ajatuksena ana- logiaa latva-artisokasta. Olen pyrkinyt välttämään sellaista reduktiomismia, joka irrottaa yhteyden organismin ytimestä ymmärtäen samalla, että to- dellisuus on toisenlainen. Mutta mitä tekemistä latva-artisokalla on oppivan minän tarkastelemi- sessa?
Latva-artisokka on rakenteeltaan avoin järjes- telmä. Siinä jokainen lehti on kiinteästi yhteydes- sä ytimeen ja samalla itsenäinen kokonaisuus.
Latva-artisokan ydin on systeemin sisällä. Se pysyy muuttumattomana silloinkin, kun siitä ir- rotetaan yksi tai useampi lehdykkä. Irrotettu leh- dykkä puolestaan sisältää irrotettunakin samoja elementtejä mitä on ytimessä. Artisokan ydin py- syy muuttumattomana ja mitä ulommas ytimestä tullaan, sitä helpommin muuttuvia lehdykät ovat.
Samalla tavalla minän ydin on pysyvä, sen kehit- tyminen edellyttää jatkuvuutta ja sillä on taipu- mus pysyä samana kaikissa tilanteissa. Minä yti- mestä kaukana olevat osat ovat jatkuvasti muut- tuvia jopa niin, että ne hakeutuvat muutokseen.
Ydin ja ytimestä etäällä olevat osat toimivat siis toisiinsa nähden päinvastaisella tavalla. Tämä kokonaisuuden moninaisuus ja yhtä aikaa pysy- vä ja muuttuva ominaisuus ja ytimen vaikea ta- voitettavuus tekevät minästä hankalasti lähes- tyttävän. Pysyvän ja varman tiedon saaminen on mahdotonta, koska yhdessä hetkessä tosi oleva on seuraavassa hetkessä jotain muuta.
MITEN AIKUISTEN
TYÖNTEKIJÖIDEN KOULUTUSTA TULEE KEHITTÄÄ?
Suomi maailmantaloudessa –selvityksessä vedo- taan meidän jokaisen muutosvalmiuteen. Tämä
asettaa haasteita koulutukselle ja opetukselle ja vaatimuksia yksilön oppimiselle.
Olen työssäni tarkastellut yksilön valmiuksia kehittää omaa osaamistaan. Tutkimuksen mukaan empiirisen tarkastelun kohteena olleet ammatilli- set aikuisopettajat olivat erittäin kiinnostuneita kehittämään omaa osaamistaan ja innostuneita muutoksesta. Osaamisen kehittämistä heikensi- vät oppimisstrategioiden heikko soveltaminen ja tiedostaminen. Koulutuksen yhteydessä tulee- kin kiinnittää aiempaa enemmän huomiota oppi- jan metatason taitojen kehittämiseen antamalla tilaa minätason prosessien kehittymiselle. Työ- yhteisön kehittämistoimet pitää yhdistää työnte- kijöiden osaamisen kehittämiseen siten, että or- ganisaation ja yksilön kehittämisen tavoitteet ovat yhteneväiset. Murroksenomaisessa työelämän muutoksessa tarvitaan uudistumista, joka vastaa ihmisen muuttaman toimintaympäristön luonnet- ta ja uudistaa yksilön sisäisiä ajattelun rakenteita samalla kun organisaation rakenteita muutetaan.
Fenomenologisen näkemyksen mukaan ihmi- nen tietää vain sen, mitä on kokenut kuuntele- malla niitä itsensä ulkopuolelta aistittavissa ole- via havaintoja ja merkityksiä, jotka herättävät hänen tietoisen tietoisuutensa. Ihmisen ymmär- rys kehittyy henkilökohtaisesta kokemuksesta, jossa poliittisissa määritelmissä esitetty vaatimus osaamisen kehittämisestä saa tulkintansa yksi- lön merkitysperspektiivien mukaisessa järjestyk- sessä. Koska maailma muuttuu yksilön ympärillä, koulutuksen täytyy paitsi mahdollistaa yksilön ymmärtäminen hänen henkilökohtaisten merkitys- perspektiiviensä pohjalta että muuttaa, kehittää ja uudistaa olemassa olevia merkitysperspektii- vejä. Vasta tämän jälkeen yksilö on kykenevä ha- vaitsemaan ja ymmärtämään itseään ja ympäröi- vää maailmaa uudella tavalla.
Yhteistoiminnallinen oppiminen tarjoaa sekä yksilölle että yhteisölle mahdollisuuksia uudis- taa osaamista. Uudistamisen edellytyksenä on ajattelun ja ymmärtämisen tiedostaminen ja uusi- en merkitysperspektiivien luominen. (Mezirow 1991.)
Työn kuluessa mieleeni on piirtynyt kuva. Sii- nä on kahdeksan miestä jänismetsällä. Kuvassa minä olen samaan aikaan jokainen näistä kahdek- sasta miehestä, jotka etenevät tasaisesti kohti keskustaa kartoittamalla samalla laajan maaston.
He liikkuvat hitaasti ja jatkuvasti valppaina kohti ydintä, jonka tunnistan toimivaksi minäksi, aktii- viseksi ihmiseksi, joka haluaa vastata työelämän
161
jatkuvasti muuttuviin haasteisiin. Kuvassa toi- miva minä vuoroin valppaana ja avoimena odot- taa kohtaamista metsästäjän kanssa ja vuoroin värjöttää hytisevänä pysyäkseen piilossa valkoi- sessa lumessa huomaamattomissa kuin jänis, joka jo tuntee ytimissään aikansa koittaneen.
Edellä esittämäni metafora viittaa tutkittavan ilmiön laaja-alaisuuteen, monikerroksisuuteen ja prosessinomaisuus, joka on tarkastelulle luon- teenomaista. Metafora viittaa myös tutkittavan ilmiön persoonalliseen luonteeseen. Jokaisessa yksilössä on hänelle ominaiset valmiudet oman osaamisen ja ajattelun kehittämiseen. Niiden tar- kasteleminen tieteellisiä tutkimusmenetelmiä käyt- tämällä on haasteellista mutta se on mahdollista.
Yksilöllisten kehittymisvalmiuksien tarkastelemi- nen edellyttää Tournierin (1983) ajatteluun viita- ten objektiivisen tarkastelun rinnalle persoonal- lista suhtautumista. Tournier viittaa Buberiin (1999), joka tarkastelee ihmisen suhdetta muihin ihmisiin ja maailmaan ilmaisemalla erilaisia suh- teita sanaparilla: ”minä – se” ja minä – sinä”. Lä- hestymistapa tarjoaa uudenlaisen ulottuvuuden tarkastella osaamisen jatkuvaa kehittämistä ko- konaisvaltaisesti pelkän suorittamisen sijaan.
Näkökulma on kiintoisa. Haluan tutkimuksellani osallistua ammatillisen osaamisen kehittämisestä käytyyn keskusteluun Rakel Liehun ajatuksen innoittamana: ”Valmiina luomaan vaikka virran että jano syttyisi”.
LÄHTEET
Arendt H. (2002). Vita Activa. Vastapaino.
Berger, P. L. & Luckmann, T. (1994). Todellisuu- den sosiaalinen rakentuminen. Gaudeamus.
Brunila, A. & Vihriälä, V. (2004). Osaava, avau- tuva ja uudistuva Suomi. Suomi maailmanta- loudessa – selvityksen loppuraportti. Valtio- neuvoston kanslian julkaisusarja 19/2004.
Edita.
Buber, M. (1999). Minä ja sinä. WSOY.
Komission tiedonanto, Eurooppalaisen elinikäi- sen oppimisen alueen toteuttaminen.
[KOM(2001)678]. http://europa.eu.int/scadp- lus/leg/fi/cha/c11054.htm.
Husserl, E. (1967). The Thesis of the Natural Standpoint and Its suspension. J.J. Kockel- mans. (toim.) Phenomenology. Garden City, NY: Doubleday, 68–79.
Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions
of Adult Learning. San Francisco: Jossey- Bass Publishers.
Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research &
Evaluation Methods. 3 edition. Thousand Oaks: Sage Publications.
Polo, S. (2004). Minästäkö kaikki riippuu? Am- matillisen aikuisopettajan valmiudet selviy- tyä muuttuvassa toimintaympäristössä. Acta Universitatis Tamperensis 1043.
Rauste-von Wright, M. & von Wright, J. (1998).
Oppiminen ja koulutus. WSOY.
Ruohotie, P. (2000). Oppiminen ja ammatillinen kasvu. WSOY.
Snow, R. E., Corno, L. & Jackson, D. (1996). In- dividual differences in affective and conative functions. Teoksessa D. C. Berliner & R. C.
Calfee, (toim.), Handbook of Educational Psychology. New York: Simon & Schuster Macmillan, 243–310.
Tournier, P. (1983). Naisen tehtävä. Kirjapaja.
von Wright, G. H. (1989). Ajatus ja julistus.
WSOY.
Zimmerman, B. J. (2000). Attaining Self-Regula- tion. A Social Cognitive Perspective. Teok- sessa M. Boekaerts, P. R. Pintrich & M.
Zeidner (toim.), Handbook of Self-Regula- tion. San Diego: Academic Press, 13–39.
KM Sirpa Polon ammattikasvatuksen alaan kuuluva väitöskirja ”Minästäkö kaikki riippuu? Ammatillisen aikuisopettajan valmiudet selviytyä muuttuvassa toimintaympäristössä” tarkastettiin 3.12.2004 Tampereen yliopiston ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskuksessa. Vastaväittäjänä on professori Päivi Atjonen Joensuun yliopistosta.
AIKUISKASVATUS 2/2005 NÄKÖKULMIA TUTKIMUKSEEN