• Ei tuloksia

Miksi tietoa ja taitoa kaikelle kansalle? Haastattelussa Simo Sipola

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Miksi tietoa ja taitoa kaikelle kansalle? Haastattelussa Simo Sipola"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

58 niin & näin 1/2017

M

iten päädyit tiedon tuottajaksi ja välittäjäksi?

Sitä voi selittää kahdella asialla:

luontaisella uteliaisuudella ja olosuh- teilla. Tiedonhaluni on ollut kova jo pienestä pitäen. Olen myös ollut hanakka kysymään ja kyseenalaistamaan.

Otolliset olosuhteet ohjasivat minua lukiossa. Erin- omainen äidinkielenopettaja kannusti lukemaan ja kirjoittamaan. Ahmin historiallisten kirjojen lisäksi fi- losofiaa, politiikkaa ja kaunokirjallisuutta. Asiateokset tyydyttivät tiedonjanoani. Fiktio taas lisäsi ymmärrystäni ihmisestä ja paransi kykyäni samastua toisenlaisiin, omastani poikkeaviin maailmoihin.

Opiskeluaikana minusta alkoi tulla tiedon tuottaja ja sen välittäjä, siis toimittaja.

Mikä sinua työssäsi inspiroi?

Haluan ymmärtää ihmisen toimintaa ja sen mo- tiiveja. Olen siis suuntautunut ihmistieteellis-yhteiskun- nallisesti, en niinkään luonnontieteellisesti.

Tietysti myös luonto ja ihmisen paikka siinä askar- ruttavat. Tahdon esimerkiksi selvittää ilmastonmuu- toksen syitä ja oppia, mitä voimme tehdä hidastaak- semme sitä.

Tartun mielelläni asioihin, jotka eivät aukea ensi sil- mäyksellä vaan vaativat perehtymistä ja sisäistämistä, päättelyä ja analysointia. Minua kiehtoo se, että saan työkseni pohtia, kirjoittaa ja kuvata asioita ja ilmiöitä, joihin ei ole helppoja ratkaisuja.

Työsi on melkoisessa ristiriidassa nykyjulkisuu- dessa tavallisen paneutumattoman hätäilyn ja pidäk- keettömän kiivailun kanssa. Oletko huolissasi kes- kustelun tilasta?

Yhä useammin tuntuu siltä, ettemme halua ym- märtää sitä, mitä ympärillämme olevat tahtovat sanoa.

Mielipiteiden laukominen ja omien totuuksien hoke- minen kertovat kyvyttömyydestä käydä keskustelua.

En tiedä, mistä ohipuhuminen on saanut alkunsa, mutta muutaman viime vuoden aikana se on lisääntynyt

ja kärjistynyt nimenomaan yhteisöpalveluissa eli sosiaali- sessa mediassa.

Itse käytän Facebookia ja Twitteriä satunnaisesti ja vähän. Syy on yksinkertainen: en tarvitse niitä. Kulutan toki välillä aikaani selailemalla jompaakumpaa, mutta lu- keminen saa minut surulliseksi. Ne ovat täynnä räyhää- mistä, panettelua, vinoilua ja tylytystä. Jostain kumman syystä törkeilystä on tullut hyväksyttyä.

Yhtä suosittua näyttää olevan keskinäinen kehu- minen. Ihmiset tukevat toistensa ennakkoluuloja ja ka- ventavat näin maailmankuvaansa. Samanmielisyys on matalamielisyyttä silloin, kun se pönkittää yhteneväisesti ajattelevien uskoa siihen, että juuri he ovat oikeassa. To- siuskovaisten kokouksissa ei suvaita toisinajattelijoita.

Miten selittäisit parjaamisen normalisoitumista?

Entä näkemysten kapeutumista?

Pilkkaamisen arkistuminen voi juontua yhteisöpalve- lujen luonteesta. Ne luovat illuusion tasavertaisuudesta:

somessa kaikilla on yhtäläiset oikeudet päästellä höyryjä.

Monet purkavat pahaa oloaan.

Mutta kenties törkypuhe seuraa kilpailuyhteiskun- nasta. Meidän on vallitsevan ajattelutavan mukaan käytävä toisiamme vastaan. Olemme sisäistäneet ajatus- mallin, jonka mukaan ihmisen arvo määräytyy viime kä- dessä markkinoilla: jokainen vastaa lopulta vain itsestään.

Siksi käyttäydymme hyökkäävästi.

Onhan yhteiskunta silti todella muuttunut ja muuttuu koko ajan huimaa vauhtia. Uusliberalismin hengessä toteutettu globalisaatio ja toisaalta automati- saatio ovat siirtäneet työtä ja toimeentuloa lännestä ja pohjoisesta Aasiaan ja Afrikkaankin. Toisen maailman- sodan jälkeen alkanut lähes yhtäjaksoinen vaurastumisen aika loppui 2008 alkaneeseen lamaan. Jo sitä ennen keskiluokan elintaso oli monessa vanhassa teollisuus- maassa junnannut paikallaan ja heikentynyt suhteelli- sesti: rikkaat olivat rikastuneet. Eikä tulevaisuus näytä valoisalta. Enemmistölle on tarjolla pätkä- ja osa-aikaista työtä sekä kehotuksia työllistää itsensä yrittäjinä.

Tämä on luonut pohjan populististen liikkeiden kas-

Jarkko S. Tuusvuori

Miksi tietoa ja taitoa kaikelle kansalle?

Maailman tila ja Suomi (1999) palkittiin aikoinaan Tieto-Finlandialla. Kirjoittajaryhmään kuulunut Simo Sipola (s. 1966) on viimeistellyt sen jälkeen Yleisradiolle elokuvan

Perintönä köyhyys (2012) ja lukuisia muita päteviä dokumentteja. Viimeisin oma tietokirja taas on Rahavallan jäljet (2015). Sipolan tavaramerkki on taito yhdistää asiallinen ote niin yhteiskunnallisesti merkittävien aiheiden kuin ihmisten elämäntilanteiden käsittelyyn. niin

& näin halusi kuulla lisää.

(2)

1/2017 niin & näin 59

vulle. Vastakkainasettelua ruokkii yksinkertaistava kie- lenkäyttö aina vihapuheeseen ja trumpilaisiin ”vaihtoeh- toisiin tosiasioihin” saakka.

Arveletko trumpismin pahentavan ajattelumme ja toimintamme vinoutumista?

Uuden presidentin kieli on pullollaan arvoladattuja mutta sisällyksettömiä adjektiiveja. Kaikki on upeaa, us- komatonta, mahtavaa tai kieroa, falskia, surullista.

Puheen sisäinen logiikka ei kuulu Trumpin vah- vuuksiin, mutta toisto ja tunteisiin vetoaminen kuu- luvat. Sanomisista jää päällimmäisenä mieleen tunne- reaktio, ei hyvin perusteltu ajatus.

Yksinkertaistuksillaan hän tavoittelee mahdol- lisimman laajaa yleisöä. Koruttoman karkeaa kieltä pidetään rehellisyyden ja kursailemattomuuden merkkinä. Timo Soinikin menestyy kansanomaisilla pu- heenparsilla.

Mutta Trumpin ydin ei ole kovuus tai rivous. Hän osoittaa perättömyyksien voiman. Sepitteistä tulee ”to- tuuksia”. Tunnetuin esimerkki lienee Trumpin johtama äärioikeiston kampanja, joka väitti, ettei Obama muka syntynyt Yhdysvalloissa. Edes syntymätodistuksen julkis- taminen ei kaatanut valetta, johon pahimmillaan sanoi uskovansa yli puolet republikaaneista.

Venäjä on käyttänyt samaa taktiikkaa ulkopolitii- kassaan. Trumpin ja Putinin tapa puhua omiaan ei ole täysin uutta ja ennenkuulumatonta. Politiikkaan on aina kuulunut omien totuuksien käyttö. Puolitotuudet ikään kuin kuuluvat asiaan.

Paljon on puhuttu totuuden tai tosiasioiden jälkei- sestä ajasta (post-truth tai post-factual era). Parempi sa- napari olisi sepitteiden aika (disfactual era). Jokainen voi toistaa omatekoista tarinaansa niin kauan kuin pystyy.

Siitä saattaa tulla ”totuus”. Ei tarvitse kiistää kilpailevia näkemyksiä eikä välittää tosiasioista.

Mutta onko totuuden vaatimus kohtuuton? Koh- tuullisempaa on kaivata lisää ymmärrystä, joka todennä- köisesti lisää myös suvaitsevaisuutta. Suosittelen lisäksi toista ohjetta, jota noudatan itse: älä väsytä itseäsi jan- kuttamalla sosiaalisessa mediassa, vaan kohtaa ihmiset kasvotusten.

Mitä kansalaistaidot merkitsevät sinulle?

Maailma tuntuu nykyään pirstaloituneelta ja monella tapaa käsittämättömältä. Yhteiskunnallisen tai luonnon- tieteellisen tiedon määrä ei ole enää kenenkään hallitta- vissa, saati omaksuttavissa. Siksi mielipiteitä ja sepitteitä on vaikea erottaa tutkitusta tiedosta ja tosiasioista.

Tiedotusvälineet ovat osin syyllisiä tähän seka- vuuteen. Ne antavat liian usein saman tilan uskomuksille ja faktoille. Tämä näkyy selvästi esimerkiksi television keskusteluohjelmissa, joissa mielipiteiden esittäjä ja asiaan perehtynyt tutkija saavat saman painoarvon. Kat- sojan voi olla vaikea erottaa luuloja tiedoista.

Siksi jokaisen pitäisi hallita kaksi asiaa: osata lukea mediaa sekä ymmärtää politiikan ja talouden kieltä. Ym- märrys lisää mahdollisuuksia muuttaa maailmaa.

Mihin taitavia kansalaisia tarvitaan?

Rakentamaan parempaa eli nykyistä tasa-arvoi-

sempaa, turvallisempaa ja suvaitsevampaa yhteiskuntaa, jossa myös jälkipolvien olisi mahdollista elää sovussa kes- kenään.

Erittelit valtio-opin gradussasi presidentti Koi- viston puheiden retoriikkaa. Vieläkö sinua kiinnostaa poliittinen sanankäyttö? Ja mitä paraikaa teet?

Kieli on vallan väline. Juuri siksi politiikan ja ta- louden kielen ymmärtäminen on tärkeä taito. Ilman ym- märrystä ihminen on hukassa. Silloin häntä on helppo huijata ja johtaa harhaan.

Uusi dokumentti ja uusi tietokirja ovat varhaisvai- heissaan. En halua paljastaa niiden aiheita. Mutta toivon kummankin auttavan ymmärtämään tätä yhteiskuntaa, jossa elämme.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

 Sähkökirja  on  siis  suljettu,  sillä  on  alku  ja  loppu,  ja  Heikkilän  mukaan  se   kuuluu  kirjojen  kategoriaan,  ennemmin  kuin  tiedostojen

Halusin mieluummin välttää niiden näke- mistä mahdollisuuksieni mukaan, kuten muutkin muslimit – mikä osaltaan selittää sitä, että muslimit reagoivat julkaistuihin kuviin

Sitten hän vilkaisi vielä kerran konetta ympäriinsä ja kun kaikki näytti olevan lopullisesti kunnossa hän nykäisi he- vosen mahtipontisesti liikkeelle, mutta hänen suureksi

Elämänarvoihin liittyvät työnhaun esteet 4 Elämänarvoihin liittyvät työnhaun esteet ovat yhteydessä siihen, mitä nuoret pitävät tärkeä- nä tai arvokkaana elämässään..

Julkaisuja pitäisi juhlistaa ja niistä pitäisi jaksaa kertoa ja tiedottaa kaikelle kansalle, jotta yhteiskuntaan päätyisi mahdollisimman paljon tutkittua tietoa.. Juhliminen

Sijaishuollon kokemuksia kartoittanut selvitys osoitti, että lasten kuuntelemattomuus sai monesti myös rakenteellisen väkivallan piirteitä. Varsinkin 1940–1960-luvuilla

Kirjaan haastatellun saattopoliisin kertomuksessa eniten huomiota kiinnittää se, että tunteille tuntuu jäävän varsin vähän tilaa työssä mutta myös siitä kertovassa

Vertaamalla keskiarvoistettuja vasteita eri kasvonilmeisiin, voidaan tilastollisesti päätellä, onko jonkin kasvonilmeen automaattinen havaitseminen nopeampaa kuin muiden ja