• Ei tuloksia

Miksi Muhammedia ei saa piirtää

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Miksi Muhammedia ei saa piirtää"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

61

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2007

Saara Yousfi

Miksi Muhammedia ei saa piirtää

Kysykää muslimilta kuin muslimilta kumpi hänelle on rakkaampi: Juma- lan profeetta Muhammed vai vastaa- jan omat vanhemmat. Vastaus on selvä.

Rakkautemme profeettaa kohtaan on suurempi kuin rakkautemme vanhem- piamme kohtaan tai rakkautemme itse- ämme kohtaan. Tämä tausta on jäänyt mediassa sivulauseeseen.

Me muslimit rakastamme totuutta, ja meille totuus on, että kaikki Jumalan profeetat ovat meitä muita ihmisiä parempia ja kauniimpia eikä mikään kuvaus yllä tarpeeksi lähelle. Siksi emme hyväksy profeettojen kuvien esittämistä edes myönteisessä hengessä, puhumattakaan profeetan kunniaa loukkaavien kuvien julkaisemisesta. Sellainen ei mielestämme voi kuulua hyväksyttävien käytösta- pojen joukkoon.

Emme voi hyväksyä myöskään sitä, että profeetan kertomaksi sepitetään asi- oita. Aikalaisten kirjoittamien kuvausten mukaan profeetta Muhammed ei ollut räyhääjä, vaan hän pysytteli yleensä vaiti. Hän puhui kehottaakseen tekemään hyvää ja kieltääkseen välttämään väärää. Hänen puheensa ei ollut joutavan- päiväistä, ja hän puhui kauniisti. Hän ei koskaan ollut epäoikeudenmukainen ketään kohtaan eikä sallinut keneenkään kohdistettavan ylenkatsetta. Hän on esimerkki siitä, kuinka olla rehellinen, armollinen, myötätuntoinen, totuuden- mukainen, rohkea, antelias, kaukana pahasta luonteesta ja askeettinen maalli- sissa asioissa.

Keskeinen ongelma mediassa käydyissä keskusteluissa on se, miten ymmär- tää ja yhdistää kaksi asiaa: sananvapaus ja uskonnollisen vakaumuksen kun- nioittaminen. Muutamissa pääkirjoituksissa näitä on ansiokkaasti pohdittu, mutta tätä laajemmalti pilakuvien julkaisemista ei ole haluttu tai uskallettu kritisoida. Sen sijaan suomalaisia poliitikkoja on ihmetelty heidän sovittele- vasta otteestaan.

Keskustelun avauksena syvän loukkauksen esittäminen muslimeille on energian haaskausta, sillä sellaiseen keskusteluun harva haluaa osallistua.

tt1-07_f.indd 61

tt1-07_f.indd 61 15.3.2007 13:03:1215.3.2007 13:03:12

(2)

62

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2007

Arvostan sananvapautta – takaahan se tiedon kulun ja tieteen kehityksen.

Sananvapaus ei kuitenkaan oikeuta toisten ihmisten, saati Jumalan profeetto- jen, tietoista mustamaalaamista.

Uskonrauhan rikkominen on sananvapautta rajoittava rangaistussäännös.

Tällä ei ole mitään tekemistä demokratian kanssa, joka mediassa käydyissä kes- kusteluissa on nostettu esiin puolustavana kannanottona. Kaikkiin oikeuksiin sisältyy myös vastuu.

Keskustelun avaamiseksiko?

Keskustelun avauksena syvän loukkauksen esittäminen muslimeille on ener- gian haaskausta, sillä sellaiseen keskusteluun harva haluaa osallistua. Keskus- telu sinänsä on aina tervetullutta, mutta haluttaessa todellista vuoropuhelua on kummankin osapuolen viisainta valita asialliset keinot. Ei tule provosoida eikä provosoitua.

Kun kuulin julkaistuista pilakuvista, reaktioni oli suuri pettymys. Petyin sii- hen, että joku haluaa tietoisesti julkaista kuvia, joiden tietää loukkaavan mil- joonia ihmisiä. Sen enempää en halunnut asiasta provosoitua. Minulla ei ollut mitään tarvetta nähdä kyseisiä kuvia. Halusin mieluummin välttää niiden näke- mistä mahdollisuuksieni mukaan, kuten muutkin muslimit – mikä osaltaan selittää sitä, että muslimit reagoivat julkaistuihin kuviin niin hitaasti kuin rea- goivat.

Aina on ollut niitä, jotka puhuvat toista, kuin käytännön teot osoittavat. Näin on myös valitettavasti niiden keskuudessa, jotka sanovat itseään muslimeiksi.

Ääri-ilmiöt, kuten viattomien vahingoittaminen tai hyökkäysten aloittaminen, eivät kuulu islamin oppiin, joten on väärin syyttää niistä islamia. Ääri-ilmiöihin sinänsä tulee puuttua uskonnosta riippumatta ja sivullisia soppaan sotkematta.

Yhteiskunnalliset epäkohdat pitää voida nostaa keskusteluissa esille, ja silloin keinona voidaan käyttää myös satiiria. Sitäkin voi esittää monin keinoin. Sen tarkoituksena ei saa olla tavallisten kanssaihmisten tietoinen loukkaaminen.

Mitä opittavaa pilakuvakohusta?

Kun journalismissa puhutaan islamista tai muslimeista, on syytä pitäytyä fak- toissa ja ottaa selvää asioista. On tärkeää ymmärtää termien ”arabi” ja ”mus- limi” välinen ero ja muistaa, että arabimaissa vain osa ihmisistä on muslimeita, kuten Euroopassa vain osa ihmisistä on kristittyjä. Olisi hyvä muistaa myös se, että keskustelussa muslimeista Euroopassa tai Suomessa ei kyse ole yksin maa- hanmuuttajista: uskonnollinen vakaumus ei aina määräydy suvun eikä synnyin-

tt1-07_f.indd 62

tt1-07_f.indd 62 15.3.2007 13:03:1215.3.2007 13:03:12

(3)

63

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2007

maan perusteella; myös monet eurooppalaista syntyperää olevat palaavat isla- miin.1 Maailma muuttuu.

Journalisteilta toivon puolueetonta uutisointia. Toisinaan asenteellisuus ja ennakkokäsitykset ohjaavat kirjoittelua voimakkaasti. Huolimattomuuden piik- kiin menee muun muassa kuvateksti, jossa imaamin väitettiin yllyttävän mie- lenosoittajia, vaikka todellisuudessa kyse oli rauhoittelemisesta. Samoin se, että puhuttiin Tanskan anteeksipyynnöstä, vaikka tarkoitettiin tanskalaisen päivä- lehden anteeksipyyntöä. Lisäksi on aivan eri asia kirjoittaa, että Suomen mus- limit antavat tukensa Tanskan vastaisille toimille kuin se, että he vastustavat pilakuvien julkaisemista.

Piirroskohun uutisoinnissa on tapahtunut valitettavan monta kömmähdystä, joissa asiat ovat kääntyneet päälaelleen. Näihin kömmähdyksiin kuuluvat myös huterin perustein laaditut yleistykset: yksittäisen ihmisen haastattelun perus- teella ei tule leimata suurta ihmisjoukkoa, eikä tällaista haastattelua tule esittää siten, että lukijakaan sen perusteella lähtisi yleistämään aiheetta.

Maailmassa olisi kaikkien parempi elää, jos jokainen meistä, yhteiskunnal- lisesta statuksestaan riippumatta, ottaisi tehtäväkseen elää sovussa toisten ihmisten kanssa. Jokainen meistä voi valita, edistääkö omalla käytöksellään rauhaa vai riitaa.

FT Saara Yousfi on työelämä-, muuttoliike- ja perhetutkija.

Viitteet

1 Islamin mukaan jokainen ihminen syntyy muslimina. Tästä syystä muslimit käyttävät ilmaisua islamiin palaaminen.

tt1-07_f.indd 63

tt1-07_f.indd 63 15.3.2007 13:03:1215.3.2007 13:03:12

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kuluttajien kannalta Suomen ja Viron ja myös Keski-Euroopassa nähtävä vastaava ver- tikaalisen ristikkäiskaupan kehityksen pitäisi olla kannatettavaa, koska se

Ezer mainitsi, että monet muslimit suhtautuivat yllättyneesti tietoon siitä, että Koraani ei kehota eläinten uhraamiseen.. Ezerin esitys kyseenalaisti myös raikkaalla tavalla

Rissanen 2014) ja monivuotisessa Nuoret muslimit ja resilienssi -tutkimushankkeessa (ks. Onodera, Tiilikainen & Oikarinen-Jabai 2019; Oikarinen-Jabai 2017). Musliminuorten

Kokeessa saa käyttää luentomonistetta ja luentomuistiinpanoja.. (Kannattaa piirtää

Vuonna 2009 Kotimaisten kielten tutkimuskeskus julkaisi suomen kielen kielipoliittisen ohjelman Suomen kielen tulevaisuus, jonka se on tehnyt yhteistyössä Helsingin yliopiston..

Usein tuntuu siltä, että kun ihmiset puhuvat islamin reformoinnista, heillä on mielessään lopputulos, jossa muslimit ovat vähemmän muslimeja kuin ennen

Turhaa kärsimystä ja kipua on vältettävä myös islamin tulkintojen mukaan, mutta on hyvä tiedostaa, että jotkut muslimit saattavat suhtautua kipuun uskoa vahvistavana

Tässä teoksessa islamista luopunut somali ja feministi pohtii, olisiko aika uudistaa islamia ja vapauttaa muslimit fundamentalistisesta islamin tulkinnasta. Mikko